27.05.2019 @ 12:50

I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner…

Søndag d. 12 maj 2019 er en dato, der har været printet i min bevidsthed siden sidst i januar, hvor jeg som nogen af jer måske ved, startede mit strukturerede træningsforløb med personlig coaching hos Mads Frank fra Frank Institute of Sports.

Formålet med forløbet var at forbedre mig på de der pokkers bakker, og Grejsdalsløbet var derfor et oplagt mål for de kommende måneders træning. Jeg kørte løbets 85 km distance sidste år, og for at have noget at holde resultatet af min træning op imod, var det oplagt at vælge samme distance i år igen.

Så langt så godt!

Uden at gå for meget i detaljer med selve træningen i denne omgang, kan jeg i hvert fald sige, at jeg ALDRIG har trænet så hårdt i hele mit snart 45 år lange liv!

Hold nu op, jeg fik min sag for! Jeg anede slet ikke der fandtes så mange forskellige typer af drabelige intervaller, og min krop har ved gud været godt brugt.

Men med en plan at gå efter, og med god opbakning og coaching fra Mads Frank, har jeg holdt kæden stram og motivationen oppe, så i forhold til at forberede mig træningsmæssigt, må jeg sige, at jeg har gjort, hvad jeg kunne.

Træning gennemført - tjek!

Målet sat - tjek!

Cykelmosteren var i år topmotiveret og klar til kamp med 85 km og knap 1000 hm, der skulle gennemføres på 3 timer - 20 min. hurtigere end sidste år… BUM!

Der skulle præsteres på dagen, for at komme i mål her!

De ti kategoriserede stigninger på ruten er listet op her:

Kilde: www.grejsdalsloebet.dk/bakkeoversigt/

Spændingen steg så småt en tidlig søndag morgen på Vestfyn.

Forresten var jeg vist nok kommet til at råbe mit mål ud til hele verden

…eller i hvert fald på de sociale medier, blandt andet i samarbejde med Visit Vejle, og jeg må indrømme, at jeg et kort øjeblik i bilen overvejede, om det ikke bare havde været klogt at holde lidt lavere profil.

DAAAAMN! Jeg ville gerne i mål med det her projekt!!

Det her udtryk afspejler meget godt, hvordan jeg havde det den sidste halve times tid inden start.

Pyha! Der blev tænkt et par tanker om dagens udfordringer.

Heldigvis jeg havde mine yndlingshjælperyttere med - Team GOOD VIBES ONLY var ved at være klar til start.

11.45 gik starten

Foto: Noah Horn

Team GOOD VIBES ONLY kom godt af sted med et forholdsvis roligt tempo og i ganske fin stil op af første bakke på Gl. Ribevej/Koldingvej - ni stigninger tilbage.

Benene virkede umiddelbart samarbejdsvillige i dag… den første fornemmelse var god, og med fuld koncentration arbejdede vi os målrettet lidt op i feltet.

GOOD VIBES ONLY!

Ruten dæmrede langsom for mig, og jeg huskede tydeligt, hvordan jeg smed kæden på næste bakke sidste år… det var der IKKE tid til i dag, og jeg kunne også bare krydse fingre for, at vi slap for punkteringer undervejs.

Lige så stille forsvandt kvalmen og alle sommerfuglene i maven til fordel for fokus på løbet, og på at bruge de ting jeg har trænet hele vinteren.

De næste kilometer gik rigtig fint, mine drenge passede godt på mig, og pakkede mig godt ind i vinden.

I forhold til bakkerne kom jeg over med fint overskud, men ligefrem at udråbe mig selv til QOM er nok at tage munden for fuld.

Nogen raket er jeg stadig ikke, men jeg kunne holde et fornuftigt og jævnt tråd uden at gå helt i rødt felt på toppen. En klar forbedring i forhold til sidste år, og der  var oven i købet  krudt i stængerne til at få fart i cyklen igen, så snart vi var over toppen.

God start… optimismen var stadig i behold.

Første del af ruten havde i øvrigt nogle ret lækre lange stykker med et super fedt flow….

… hvilket selvfølgelig betød, at der nødvendigvis måtte vente flere af de opadgående udfordringer på sidste halvdel.

Halvvejs igennem - humøret var højt og moralen god

Nøjagtig halvvejs igennem sagde tiden 1:30:00, nu skulle vi holde kæden stram, især på de lige stykker hvor jeg har min force, for at nå hjem inden for mit de tre timer.

Jeg havde fortsat en god fornemmelse i benene, men var også godt klar over, at der skulle skrues en smule mere op for dampen nu. Vi havde trods alt ikke ramt Ådalen endnu, og uden at have talt bakkerne undervejs, var det min fornemmelse, at vi ikke helt havde taget halvdelen af dem endnu.

Specielt Blue Horse og Tørskind kunne jeg huske tydeligt fra sidste år, og det var ikke ren fornøjelse, skulle jeg hilse at sige…

En dyb indånding, væske og energi indenbords og så af sted mod næste bakke.

Heldigvis kunne vi fortsat holde godt fart i cyklerne, og vi nåede 50 km før jeg mærkede de første reelle træthedstegn, det var NU jeg skulle bide tænderne sammen og holde ved.

Som sagt så gjort.

I dag skulle tingene åbenbart lykkes, for selv de to onde djævle i Vejle Ådal, skulle ikke få skovlen under cykelmosteren i dag. Det var klart mere overskueligt at komme op denne gang. Stadig ikke super hurtigt, men med en klart bedre fornemmelse hele vejen op. Jeg var aldrig helt ude på kanten og i tvivl om, hvorvidt jeg kunne holde mig på cyklen.

Samtidig var det også lykkes at holde intensiteten, den mentale parathed og fokus på at komme fremad - i racemode - stort set hele vejen…

Kim måtte lige svinge pisken en enkelt gang, hvor vi var faldet lidt af på den i en dejlig behagelig gruppe.

Fed fornemmelse at mærke, at min hårde træning gav pote!

Med de allersidste bakker overstået, var der nu blot det sidste stykke ind mod Vejle tilbage, med vinden i ryggen!!

WUHUUUUU!!!

Efterhånden som vi kom nærmere mål, kunne jeg godt huske afslutningen, der var flad og hurtig - lige noget for mig!

Samtidig gik det her op for mig, at vi kom til at nå det! Jeg kiggede på Kim og udbrød bare: ”Vi når det sgu!”  - Og så var det ellers bare fuld skrue mod mål med det helt brede smil på!

For dæææælen, hvor var det en fed følelse!!

Forløsningen gav diamanter i stængerene, og vi fløj tilbage mod Spektrum Vejle.

Jeg ænsede lige at tænde for kameraet den sidste kilometer… og den film må jeg nok erkende at jeg har nydt et par gange.

Vel tilbage i mål fik mine drenge en ordentlig krammer, og cykelmosteren måtte også knibe en enkelt tåre af lettelse…

NØJ! Der havde været spænding på, og jeg blev bare SÅ top glad og mega lettet over at det lykkedes…

Jeg gjorde det!!

Da jeg slukkede cykelcomputeren stod der 2:53:10!!

Værsgo coach… MISSION COMPLETE!!

De officielle resultater for 2018 og 2019:

BUM BUM! Det kan man vel godt tillade sig at kalde en forbedring uden at det er helt pral.

Èn ting var at komme i mål inden for den målsatte tid, det i sig selv var MEGA fedt. Men det var også en kæmpe tilfredsstillelse at mærke, at hele det forløb jeg har været igennem har virket og gjort en forskel - for hold nu op en rejse, ikke mindst på det mentale plan.

Jeg kom i mål med mit projekt på alle planer på denne herlige dag i Vejle, og jeg tror, jeg kunne have fløjet hjem om nødvendigt.

GOOD VIBES ONLY ud til Grejsdalsløbet…. I’ll be back!

Læs også de andre Good Vibes Only beretninger:

GOOD VIBES ONLY - Long slow distance - fra øvmorgen til supertur

GOOD VIBES ONLY - FRA CYKELMOSTER TIL QUEEN OF MOUNTAIN?! (PART 1)

GOOD VIBES ONLY - VM i cykelcross - cykelturist i Bogense

GOOD VIBES ONLY - Balancen mellem cykelliv og hverdagshamsterhjul

GOOD VIBES ONLY - Glædeligt gensyn med Gran Fondo Jennum

Følg OL på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på OL på Feltet.dk's app. Følg danskernes kamp om OL-medaljer på landvejen, banen, mountainbiken og bmx'en. Kom tæt på danskerne og alle de øvrige stjerner.
Produktnyt: Nye aerohjul fra DT Swiss
DT Swiss har genopfundet deres højtydende ARC-hjul og gjort disse endnu bedre og hurtigere, skriver producenten i en pressemeddelelse.
Her er overblikket over alt cykling ved OL
OL starter i næste uge. Feltet.dk har samlet overblikket over alle cykeldisciplinerne, så du ved, hvornår du skal følge med.
Danskernes Tour-historie: Én udgik, da cykelskoene forsvandt
Sådan er det gået danskerne i Tour de France igennem tiderne.
Pogacar bryder en ny barriere
Tadej Pogacar og Slovenien sætter nye rekorder i Tour de France. Danmark indtager andenplads på én af listerne.
Vanvittige Pogacar slår flere Merckx-rekorder
Tadej Pogacar er nutidens kannibal, som går fra rekord til rekord. Slovenieren sætter nemlig den ene rekord efter den anden og har nu slået flere af Eddy Merckx's rekorder.
Test: Supreme sommertøj fra Re-Behave
Et lækkert sommersæt i god kvalitet og hvor Re-Behave demonstrerer god know-how ifølge med en grøn tilgang til cykeltøj.
Podcast: Hvem er den danske julemand ved Touren?
Har du set den danske julemand ved Giro d'Italia, Tour de France eller måske PostNord Danmark Rundt? Hvem er det?
Cypern: Det oversete paradis for cykelryttere
Næsten 65% af Feltet.dk's læsere rejser med deres cykel, og måske hører du til de heldige, der har prøvet at cykle rundt i bjergene på en solskinsdag?

Instagram #motionsfeltet

Test: Canyon Tempr CFR
Canyon træder ind på skomarkedet, og det er første skridt, der klarer sig overraskende godt.
Test: Magped ROAD2 magnetiske pedaler
Er du ikke helt tryg ved almindelige klikpedaler, og bekymret for om du kan komme til at vælte, så skulle du måske prøve pedaler med magneter?
UDSALG: 12 gode Tour-bøger - SPAR 15-60%
Feltet.dk har udvalgt 12 gode Tour de France-bøger - og givet store rabatter til dig! God læselyst, når du får Tour-feber.
Virker bagepulver? Kosttilskud kan optimere din præstationen, men...
... det er vigtigt, at benytte sig af de rette.
Holm kårer årets nye Tour-trøje: Vinderen overrasker
Der er fem nye trøjer i årets Tour de France, men ikke alle kommer helt i mål. Feltet.dk har spurgt Brian Holm, hvem kan være stolte, og hvem der skal øve sig lidt mere. Samtidigt har Feltet.dk også spurgt jer, læsere. Og selvom der er stor konsensus, er favoritten ikke den samme.
Stor konkurrence: Vind Cannondale-cykel til 22.000 kr
Svar rigtigt på 3 Tour de France spørgsmål, så kan du vinde en Cannondale cykel til en værdi på 22.000 kroner.
SIDSTE CHANCE: I dag starter Touren - sæt dit hold
Deltag i årets største managerspil, som starter lørdag den 29. juni! Tour de France køres frem til søndag den 21. juli.
Er det årsagen til Vingegaard dropper Vueltaen?
Der har været mange spekulationer om Jonas Vingegaard efter styrtet i Baskerlandet Rundt.
Touren i tal: Se alle de bedste detaljer og statistikker fra årets historiske Tour
Bliv klogere på alle statistikkerne og detaljerne ved årets Tour de France lige her.
Produktnyt og First Ride: Trek Madone Gen 8
Feltet.dk har været i Spanien på besøg hos Trek for at teste den nye generation af Trek Madone-serien. En cykel, som Trek selv beskriver som det ultimative våben til alle formål og Mads Pedersens nye supercykel.
ABUS sikrer kvaliteten i Italien
Når store stjerner på World Touren cykler og vinder, så er det ind i mellem med ABUS hjelme, som er udviklet og produceret i Italien, hvor producenten har valgt at rykke sin produktion til.
Test: Trek CarBack Radar Tail Light
Amerikanske Trek tilbyder med sin CarBack Radar Tail Light en stor optimering af sikkerheden, når man cykler på landevejen med en førsteklasses cykelradar.
Produktnyt: Ny Garmin Edge 1050 med højttaler
Garmin sender lige før Tour de France en ny cykelcomputer på markedet, som blandt andet har et levende farvedisplay, forbedrede gruppekørselsfunktioner, indbygget højttaler og meget mere - alt sammen uden at ofre batteritiden
”Ingen på holdet ville smide penge på det” – Holdkammerat tvivler på Vingegaards podiechancer
Tiesj Benoot og resten af holdkammeraterne ville ikke sætte penge på, at Jonas Vingegaard når podiet i årets Tour de France.
Stor overraskelse: Udviklingsrytter vinder DM efter mange favoritangreb
Rasmus Søjberg Pedersen er ny dansk mester efter et løb, hvor finalen åbnede meget tidligt, og mange favoritter angreb på skift.

ANNONCE

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Følg OL på Feltet.dk's app
Produktnyt: Nye aerohjul fra DT Swiss
Her er overblikket over alt cykling ved OL
Danskernes Tour-historie: Én udgik, da cykelskoene forsvandt
Sådan er det gået danskerne i Tour de France igennem tiderne.
Pogacar bryder en ny barriere
Vanvittige Pogacar slår flere Merckx-rekorder
Test: Supreme sommertøj fra Re-Behave
Podcast: Hvem er den danske julemand ved Touren?
Cypern: Det oversete paradis for cykelryttere

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger