26.06.2024 @ 08:15

Amerikanske Trek tilbyder med sin CarBack Radar Tail Light en stor optimering af sikkerheden, når man cykler på landevejen med en førsteklasses cykelradar.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

(9/10)

Fakta

Produkt: CarBack Radar Tail Light (kombineret radar og baglygte).

Producent: Trek

Kompatibilitet: Kan sættes op på cykelcomputere fra Garmin, Wahoo og Hammerhead

Vejl. pris: Kr. 1.599,-
 

Introduktion

Amerikanske Trek har en historie, der går knap 50 år tilbage i tiden. Fra en beskeden start i en lade i Wisconsin er man nu et globalt cykelbrand, der p.t. forsyner World Tour-holdet Lidl-Trek med udstyr. Kendte modeller er Madone, som er opkaldt efter den berømte stigning nord for Nice, samt Emonda og Domane, hvis navne begge er anagrammer dannet ud fra Madone.

 

Men Trek er mere end cykler. Brandet har også linjer inden for cykeltøj, cykelsko samt briller, og man har netop i foråret 2024 introduceret en cykelradar.

 

Test

 

Sikkerhed

’Bagfra’, råber min makker, der har vendt sig om i sadlen for at kigge bagud. Men jeg har allerede spottet bilen, der i pæn fart nærmer sig bag os. Både optisk og fonetisk - altså via et visuelt signal samt en advarselslyd - kan jeg registrere, hvad der sker bagude, og det er trygt at vide. Det er ikke nu, jeg skal lægge ud til overhaling, og det er heller ikke nu, jeg skal køre uden om vandpytterne i store buer. Jeg holder mig inde ved rabatten, til bilen er kørt forbi. 

 

Man kan roligt konstatere, at cykelradarer er kommet for at blive. I en tid, hvor medierne skriver om stigende konflikter på landevejen mellem to- og firehjulede trafikanter, og hvor begrebet vejvrede er blevet en del af det danske sprog, er det vigtigt at passe på sig selv og på hinanden. Og som rytter kan man gøre sin del ved ikke at brede sig for meget på vejen. 

 

To i én

I pakken fra Trek ligger en sort radar, der detekterer bagfra kommende biler, og i toppen af radaren er der indbygget en kraftig baglygte. Man har således to sikkerhedsfunktioner indbygget i samme enhed.

 

Der medfølger desuden et lille opladerkabel, som via en USB-lader kan tilsluttes lysnettet, og fuldt opladet er der til syv timers brug. De syv timer gælder for maksimal belastning af radaren - altså hvor den hele tiden arbejder - i ”stille” perioder uden biler, tæres der ikke så meget på batteriet. På siden af radaren er der fire lysfelter, og lyser alle fire - hvilket de gør i en grøn farve - er batteriet 75 til 100 % opladet. Hvis kun ét felt lyser - og nu er farven skiftet til rød - indikerer det en batteristand på mellem 5 og 25 %. Baglygten, der kan sættes til at lyse konstant eller blinke, har både dags- og mørkemode, og i den kraftigste indstilling kan den med sine 90 lumen lyse to kilometer væk.

Nemt og overskueligt indhold i pakken - man er hurtigt i gang!

 

Og endelig er der monteringsbeslaget. Det er fremstillet i gummi, hvilket gør det meget fleksibelt, og man kan montere det på både runde og på ovale aero-sadelpinde. Beslaget er hurtigt at montere samt afmontere, og man kan nemt skifte over fra én cykel til en anden.

 

Jeg har testet radaren, hvor det giver mening - nemlig på landevej med bagfrakommende trafik. Når først radaren er sat op på cykelcomputeren - i mit tilfælde en Garmin Edge 540 - og man har tændt og fået forbindelse, er man klar til at køre.

 

I det øjeblik en bil nærmer sig bagfra, afgiver radaren et signal, når bilen er omkring 240 meter bagude. Dette giver - alt efter hvor hurtigt bilen kører, samt efter hvor hurtigt man selv cykler - en responstid på 8-10 sekunder. Og netop dette forhold er den helt store gevinst ved Trek-radaren. Med de 240 meter har man næsten fordoblet afstanden i forhold til andre radarer, hvor standardafstanden ligger omkring 140 meter.

 

Samtidig med at der kommer et fonetisk signal i form af et bip, kommer der også en prik forneden på cykelcomputerens skærm. Denne prik bevæger sig opad i et tempo, der svarer til bilens hastighed. Kommer bilen i stærk fart, bevæger prikken sig hurtigt, og bevæger prikken sig langsomt, har bilen tilsvarende lav fart.

Det mount, der medfølger, kan forme sig omkring alle sadelpinde.

 

Når bilen er kørt forbi, kommer der ligeledes et afsluttende bip. Dette kan i første omgang synes overflødigt - jeg kan jo se, at bilen er kørt forbi - men signalet giver god mening, for det afsluttende bip betyder, at der ikke kommer flere biler. Kommer der til gengæld flere biler på én gang, registrerer radaren dem visuelt som separate prikker på computerskærmen, og først når den bagerste bil er kørt forbi, kommer det afsluttende bip.

 

Fire grønne lys indikerer, at der er strøm til syv timers brug.

 

Jeg testede under forskellige forhold. Naturligvis testede jeg dér, hvor jeg normalt hiver cyklen frem - altså i dagtimerne og i tørvejr - men jeg var også ude om aftenen og i regnvejr. Ved aftenkørslen kunne min hustru konstatere, at radarens baglygte lyste kraftigt op, når hun nærmede sig bagfra i bil, og under regnvejrskørslen kunne jeg konstatere, at radaren er vandtæt, og at sensoren ikke lader sig påvirke af vand og skidt, som slynges op af det roterende baghjul.

 

Konklusion

På alle parametre er jeg positivt overrasket over Treks cykelradar. Rent teknisk er den nem at betjene, og det kræver ingen Ph.d. i informatik at koble de to enheder - radar og computer - sammen. Både den fonetiske og den visuelle signalgivning fungerer. Man får den information, der er nødvendig, signalgivningen er bygget logisk op, og man forvirres ikke af overflødige informationer.

 

Og så er der alt det, som ikke kan måles, men skal fornemmes og føles. Førhen har støj og uopmærksomhed gjort, at jeg ikke var opmærksom på alle de biler, der pludselig kom op på siden af cyklen. Men nu mærker jeg en større tryghed ved at bevæge mig ud på landevejen, end jeg gjorde før. Helt automatisk trækker jeg længere ud mod rabatten, når der kommer en bil bagfra, og kommer den stærkt, er jeg ekstra opmærksom.

 

Ikke én gang har radaren svigtet. Den virker upåklageligt, hver gang en bil overhaler bagfra, men man skal dog være opmærksom på, at radaren skal have visuel kontakt med den bil, som nærmer sig, og det er ikke altid tilfældet i sving med blinde vinkler. Her kan en bil godt komme tættere på end de 240 meter, inden den bliver detekteret.

 

En test samt efterfølgende konklusion vil ikke være troværdig, hvis alt fremstår perfekt. Så hvor kan Trek forbedre sit produkt? Først og fremmest er der vægten på 84 gram, som ligger i den høje ende, når man sammenligner med andre cykelradarer. Enkelte konkurrerende produkter er 30 gram lettere, og isoleret set betyder det minimalt, men går man op i marginalerne, er det en relativ stor vægtforskel.

 

Et andet forhold er det monteringssystem i gummi, der medfølger. Det kan som nævnt monteres på forskellige former for sadelpinde, men på min runde sadelpind virker det en anelse ustabilt og minder mest om noget, man kan sætte en almindelig cykellygte fast til. Her kunne jeg godt tænke mig en mere gedigen løsning.


På baggrund af en dyster statistik kan Treks løsning være med til at redde liv. 

 

Men disse forhold ændrer på ingen måde ved, at Treks CarBack Radar Tail Light er et førsteklasses produkt, der er alle penge værd. Ifølge Vejdirektoratet er de såkaldte bagendekollisioner - altså hvor cyklister påkøres bagfra af biler - den hyppigste ulykkestype, hvor cyklister mister livet. Det vil være en betydelig forbedring af trafiksikkerheden, hvis det tal kan bringes ned, og her kan radaren fra Trek gøre en markant forskel.

 

 

Motionsfeltet.dk's vurdering: (9/10)

Her er overblikket over alt cykling ved OL
OL starter i næste uge. Feltet.dk har samlet overblikket over alle cykeldisciplinerne, så du ved, hvornår du skal følge med.
Oplagt udbrudsdag i vente - følg med på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på Tour de France på Feltet.dk's app. Følg Jonas Vingegaard og Tadej Pogacars kamp om Tour-sejren og kom tæt på danskerne og alle de øvrige stjerner.
Test: Supreme sommertøj fra Re-Behave
Et lækkert sommersæt i god kvalitet og hvor Re-Behave demonstrerer god know-how ifølge med en grøn tilgang til cykeltøj.
Podcast: Hvem er den danske julemand ved Touren?
Har du set den danske julemand ved Giro d'Italia, Tour de France eller måske PostNord Danmark Rundt? Hvem er det? 
Cypern: Det oversete paradis for cykelryttere
Næsten 65% af Feltet.dk's læsere rejser med deres cykel, og måske hører du til de heldige, der har prøvet at cykle rundt i bjergene på en solskinsdag?
Test: Canyon Tempr CFR
Canyon træder ind på skomarkedet, og det er første skridt, der klarer sig overraskende godt. 
Test: Magped ROAD2 magnetiske pedaler
Er du ikke helt tryg ved almindelige klikpedaler, og bekymret for om du kan komme til at vælte, så skulle du måske prøve pedaler med magneter?
UDSALG: 12 gode Tour-bøger - SPAR 15-60%
Feltet.dk har udvalgt 12 gode Tour de France-bøger - og givet store rabatter til dig! God læselyst, når du får Tour-feber.
Virker bagepulver? Kosttilskud kan optimere din præstationen, men...
... det er vigtigt, at benytte sig af de rette.

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Holm kårer årets nye Tour-trøje: Vinderen overrasker
Der er fem nye trøjer i årets Tour de France, men ikke alle kommer helt i mål. Feltet.dk har spurgt Brian Holm, hvem kan være stolte, og hvem der skal øve sig lidt mere. Samtidigt har Feltet.dk også spurgt jer, læsere. Og selvom der er stor konsensus, er favoritten ikke den samme. 
Stor konkurrence: Vind Cannondale-cykel til 22.000 kr
Svar rigtigt på 3 Tour de France spørgsmål, så kan du vinde en Cannondale cykel til en værdi på 22.000 kroner.
SIDSTE CHANCE: I dag starter Touren - sæt dit hold
Deltag i årets største managerspil, som starter lørdag den 29. juni! Tour de France køres frem til søndag den 21. juli. 
Produktnyt: Nye aerohjul fra DT Swiss
DT Swiss har genopfundet deres højtydende ARC-hjul og gjort disse endnu bedre og hurtigere, skriver producenten i en pressemeddelelse. 
Er det årsagen til Vingegaard dropper Vueltaen?
Der har været mange spekulationer om Jonas Vingegaard efter styrtet i Baskerlandet Rundt. 
Touren i tal: Se alle de bedste detaljer og statistikker fra årets historiske Tour
Bliv klogere på alle statistikkerne og detaljerne ved årets Tour de France lige her.
Produktnyt og First Ride: Trek Madone Gen 8
Feltet.dk har været i Spanien på besøg hos Trek for at teste den nye generation af Trek Madone-serien. En cykel, som Trek selv beskriver som det ultimative våben til alle formål og Mads Pedersens nye supercykel.
ABUS sikrer kvaliteten i Italien
Når store stjerner på World Touren cykler og vinder, så er det ind i mellem med ABUS hjelme, som er udviklet og produceret i Italien, hvor producenten har valgt at rykke sin produktion til.
Test: Trek CarBack Radar Tail Light
Amerikanske Trek tilbyder med sin CarBack Radar Tail Light en stor optimering af sikkerheden, når man cykler på landevejen med en førsteklasses cykelradar.
Produktnyt: Ny Garmin Edge 1050 med højttaler
Garmin sender lige før Tour de France en ny cykelcomputer på markedet, som blandt andet har et levende farvedisplay, forbedrede gruppekørselsfunktioner, indbygget højttaler og meget mere - alt sammen uden at ofre batteritiden
”Ingen på holdet ville smide penge på det” – Holdkammerat tvivler på Vingegaards podiechancer
Tiesj Benoot og resten af holdkammeraterne ville ikke sætte penge på, at Jonas Vingegaard når podiet i årets Tour de France.
Stor overraskelse: Udviklingsrytter vinder DM efter mange favoritangreb
Rasmus Søjberg Pedersen er ny dansk mester efter et løb, hvor finalen åbnede meget tidligt, og mange favoritter angreb på skift.
Test: Scott Foil RC 30
En rendyrket aeroracer, som gør sig godt, hvis man er til høj fart og en stabil platform, når der køres stærkt i en vanvittig flot finish med en klar opgraderingsmulighed for at optimere oplevelsen endnu mere.  
Tidligere dansk WorldTour-rytter bliver talentchef og sportsdirektør
Niklas Eg fortsætter i cykelsporten, men det bliver ikke kun i sadlen.
Udbygger sin vilde World Cup-rekorder
Fantastiske Nino Schurter (38 år gammel!) sejrede på 4. afdeling af World Cuppen i Val di Sole (Italien), dermed sætter han nu to nye rekorder. 

ANNONCE

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

ANNONCE

Her er overblikket over alt cykling ved OL
OL starter i næste uge. Feltet.dk har samlet overblikket over alle cykeldisciplinerne, så du ved, hvornår du skal følge med.
Oplagt udbrudsdag i vente - følg med på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på Tour de France på Feltet.dk's app. Følg Jonas Vingegaard og Tadej Pogacars kamp om Tour-sejren og kom tæt på danskerne og alle de øvrige stjerner.
Test: Supreme sommertøj fra Re-Behave
Et lækkert sommersæt i god kvalitet og hvor Re-Behave demonstrerer god know-how ifølge med en grøn tilgang til cykeltøj.
Podcast: Hvem er den danske julemand ved Touren?
Har du set den danske julemand ved Giro d'Italia, Tour de France eller måske PostNord Danmark Rundt? Hvem er det? 
Cypern: Det oversete paradis for cykelryttere
Næsten 65% af Feltet.dk's læsere rejser med deres cykel, og måske hører du til de heldige, der har prøvet at cykle rundt i bjergene på en solskinsdag?
Test: Canyon Tempr CFR
Canyon træder ind på skomarkedet, og det er første skridt, der klarer sig overraskende godt. 
Test: Magped ROAD2 magnetiske pedaler
Er du ikke helt tryg ved almindelige klikpedaler, og bekymret for om du kan komme til at vælte, så skulle du måske prøve pedaler med magneter?
UDSALG: 12 gode Tour-bøger - SPAR 15-60%
Feltet.dk har udvalgt 12 gode Tour de France-bøger - og givet store rabatter til dig! God læselyst, når du får Tour-feber.
Virker bagepulver? Kosttilskud kan optimere din præstationen, men...
... det er vigtigt, at benytte sig af de rette.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet