03.08.2018 @ 15:00

I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner…

Når mennesker mødes…

… opstår der indimellem en helt speciel energi, og følgende cykelevent for kvinder en stormomsust torsdag aften i juni opstod netop i kølvandet af et sådan møde.

Mit møde med Anette Millennium, som jeg besøgte i forbindelse med et tidligere blogindlæg, var præget af massevis af GOOD VIBES, som, vi hurtigt blev enige om, skulle bruges til noget.

Vi endte med at lave et fælles indlæg til bloggen om kvinder og cykling, for i den forbindelse viste det sig, at det var en hel del, vi godt kunne blive enige om.

Efter udgivelsen stak vi hovederne sammen igen, for sådan et indlæg måtte da følges op med handling.

Anette og jeg trak nu i arbejdstøjet.

GOOD VIBES for women ONLY

Resultatet af vores fælles brainstorm blev som sagt et cykelevent for kvinder. Fra start var vi helt enige om, at det gennemgående tema skulle være GOOD VIBES ONLY.

Vi drømte om et event med masser af gode vibrationer og med plads til cykelmostre på alle niveauer. Fællesskabet og den gode oplevelse skulle være i fokus.

Anette skulle tage MTB-kvinderne med i skoven, og jeg skulle tage racerne med på landevejen.

Vi gik nu i gang med at forhøre os i hvert vores netværk, og vi fik hurtigt super opbakning af Anettes egen sponsor Design Cykler og Team Motionsfeltet.dk, som jeg er tilknyttet. Begge ville gerne bidrage med lækre lodtrækningspræmier og drikkedunke til de fremmødte kvinder.

I forhold til forplejning sponsorerede Super Brugsen Assens bananer og müslibarer, og Arena Assens, hvor arrangementet foregik, sponsorerede vand til de bestilte sandwich.

Sidst men ikke mindst var vi så privilegerede, at Michael Nielsen fra Mphoto gerne ville tage billeder for os.

Så var vi igang!

Så er det bare at vente ...

Vi havde nu stablet rammen til et event på benene, og næste step var at få det formidlet. Til det lavede vi et opslag til deling på Facebook, på vores nyetablerede gruppe GOOD VIBES for women ONLY og til ophæng i lokale butikker i Assens og Odense. Desuden var vi heldige at få en lille notits om arrangementet i lokale aviser.

Nu var der blot tilbage at vente og håbe på, at der var nogen friske kvinder, der ville med os to cykelmostre på tur, og som totalt ny i den her ”eventbranche” var jeg rimelig spændt på, hvordan det kom til at se ud med tilmeldingerne.

I det hele taget var der en hel del i det her arrangement, jeg var rimelig spændt på, men jeg syntes også, at udfordringen var super fed.

Jeg har godt nok selv most rundt på en cykel i en tre-fire år, men jeg har aldrig skullet tage vare på andre end mig selv i den forbindelse, og på den måde have ansvar for at levere en ”cykelvare” og forhåbentlig give andre ryttere en god oplevelse.

UUUHHH! Hvor jeg håbede, det ville gå godt!

Jeg havde heldigvis en god støtte og opbakning i Anette, der har en del mere erfaring end jeg, og jeg nåede også at være på kaptajnkursus ved DGI nogle uger før, hvor jeg fik både noget teori og praksis med mig i rygsækken, inden det gik løs.

Fantastiske kvinder og fantastisk stemning

Da dagen endelig oprandt, havde vi 26 tilmeldte kvinder med en ligelig fordeling mellem racer og MTB og med alle forskellige niveauer repræsenteret. Den mest uerfarne rytter, jeg havde med, havde købt sin racercykel i marts måned!

Vildt fedt hun havde modet til at deltage, for det betød, at vi var kommet igennem med vores budskab om, at her skulle være plads til alle, og at det handlede om den gode oplevelse på cyklen og fællesskabet, frem for hvor hurtigt eller langt man kunne køre. Faktisk er jeg ikke sikker på, at jeg selv var troppet op til et lignende arrangement på det tidspunkt i min ”karriere”, så hatten af for det!

Antalsmæssigt var 13 ryttere umiddelbart også en gruppe, jeg ville kunne overskue at tage med på tur.

Jeg må desuden tage hatten af for, at samtlige tilmeldte kvinder faktisk mødte op, for det blæste ved gud en halv pelikan denne torsdag aften, hvor det for øvrigt også havde regnet noget.

GOOD VIBES ONLY!

Jeg lader lige billederne tale for sig selv et øjeblik.

Som det kan ses, måtte vi trække lidt i læ, da vi nær var blæst væk, mens vi ventede på, at de sidste kvinder ankom. Pyt med det!

Snakken gik livligt alligevel, og det er netop det forunderlige ved at samles om et fælles tredje. Uagtet at mange af kvinderne ikke kendte hinanden, kom de hurtigt i snak alligevel, og i denne flok spredte hyggen sig hurtigt, mens vi ventede.

Imens jeg selv fik snakket og hilst på, havde jeg sideløbende min egen indre samtale med mig selv om det her pokkers vejr.

Jeg havde lagt en meget smuk rute langs vandet  - og i dag lige i vinden, og jeg kunne nu bare håbe på, at vi ikke blæste helt af vejen, for med den erfaring jeg lå inde med, evnede jeg simpelthen ikke at improvisere en anden rute end den, jeg havde forberedt mig på i forvejen.

Heldigvis var der ingen muggen i krogene over vejret, og samtlige kvinder var friske på at få lidt vind på næsen.

Da alle var vel ankomne, blev det tid til fælles velkomst og intro, og efter at Michael havde taget fællesfoto af alle cykelmostrene, delte vi grupperne op og var klar til at komme af sted ud i det noget hæsblæsende junivejr.

Ud over stepperne til MTB-sporet og landevejen

MTB’erne tog først af sted og trillede hujende mod sporet sammen med Anette.

Opvarmningen bestod af 15 minutters rulletempo hen til Assens Stadion, og netop som de ankom, valgte vejrguderne, at de da lige skulle skulle have en kort, men intens byge. Heldigvis kunne de søge ly under et halvtag ved Pilehaveskolen.

Bygen blev udnyttet til en kort introduktion af rytterne, der fortalte om, hvilke erfaringer de hver især havde gjort sig med mountainbike.

Nogle var helt nye, og andre var lettere øvede.

De sikkerhedsmæssige foranstaltninger på mountainbiken blev gennemgået, og Anette fortalte om vigtigheden af vægtforskydning samt rigtig kørestilling, når man kører på ujævnt terræn.

Regnen stilnede af igen, og kørestillingerne blev nu afprøvet i praksis.

Endvidere legede kvinderne lidt med balancen og med at kigge fremad under kørslen.

Der blev også trænet at dreje på et snævert område og i at køre gennem sand - til stor jubel for elever, som stadig var på skolen.

Herefter blev der leget lidt med vægtforskydning, og rigtig mountainbikeposition blev øvet.

Den tekniske del sluttede af med lidt svingteknik, inden det var af sti afsted ud på MTB-sporet.

På sporet afprøvede kvinderne de forskellige teknikker, som de forinden havde øvet sig på.

Nogle var hurtigere end andre, men det betød ikke noget, for de hurtige kørte bare forud og fik sig en sludder, når de ventede på gruppetto’en.

På ruten mødte vi vores ihærdige fotograf, og så lagde kvinderne sig ekstra i selen for at vise den rigtige MTB-position.

Hjemturen fra MTB-sporet gik noget nemmere end udturen, idet der var en lokalkendt rytter med på holdet.

Det var heldigt, for med den førnævnte vindstyrke på en halv pelikan, kunne hun guide alle de gæve MTB’ere gennem et villakvarter, og vupti var rytterne igen fremme ved Assens Arena, næsten uden at bemærke modvinden.

Anette beretter, at der var denne aften en FANTASTISK indstilling og et herligt engagement i mountainbikegruppen!

GOOD VIBES ONLY!

Cyklerne blev nu hængt på stativer eller lagt i biler, og så var det blevet tid til kvindehygge på den store klinge, for racerdamerne var også kommet retur - dog noget mere vindblæste end MTB’erne, der trods alt havde haft lidt læ på sporet i skoven.

Racerne på tur langs kysten

Racerkvinderne skulle tilbagelægge godt 33 km med lidt kuperet terræn og med en meget smuk udsigt ud over vandet mod Helnæs.

Men inden vi kunne trille, skulle gruppen introduceres for ruten, planen undervejs, og for hvordan vi skulle begå os som gruppe rundt på turen.

Med meget forskellige niveauer i gruppen, havde jeg brug for et par hjælpere til at styre slagets gang forrest i feltet, og heldigvis meldte et par af de ret erfarne ryttere sig til den tjans, og vi kunne komme af sted.

Som opvarmning lagde vi ud med nogenlunde samlet kørsel - i medvind - ud til bakkerne langs kysten, som lå først på ruten.

Selvom niveauerne i gruppen var meget forskellige, kom vi fint over bakkerne. På de største bakker var der samling på toppen, og et par af de stærkeste ryttere var gode til at tage føringen foran i gruppen og til at komme med ned og hjælpe til bagerst i feltet.

Der blev knoklet godt på, og da der var mere end én bakke at tage af, kunne jeg sagtens nå at bidrage med lidt guidning til gearing op ad bakke.

Knap halvvejs på ruten var humøret stadig højt, og en enkelt punktering fik vi da også sagtens klaret.

Efter bakkerne vendte vi rundt i modvinden, og her blev rytterne sluppet fri i mindre grupper, igen med opsamling inden de sidste stigninger hjem mod Arena Assens.

Da der var god styring på tropperne i front, kunne jeg få tid til at guide i at ligge på hjul og i at ligge på den rigtig side i forhold til vinden undervejs på det mere flade stykke.

Også hos racerkvinderne var humøret og engagementet i top hele vejen rundt, og der blev dælme kæmpet godt i vinden. Godt gået!

Sandwich og præmier til alle

Da alle var godt tilbage ved Arena Assens, blev det tid til sandwich og lidt at drikke i caféen, hvor der var dækket fint op til os, og uden at vi havde bedt om det, var der også stillet kaffe og the frem til os - tak for det!

Igen spredte snakken og hyggen sig hurtigt omkring bordene, og da alle havde fået lidt at spise, kunne vi gå i gang med sidste punkt på dagens program.

Vi skulle have kåret to racerkvinder og to MTB-kvinder med GOOD VIBES, som skulle præmieres med hver et gavekort til Design Cykler.

Ude på ruten havde Anette og jeg udset os hver to kvinder, der havde udvist særligt gode vibrationer, og det var ikke en let opgave at vælge, for der var virkelig mange gode bud denne herlige aften.

Det viste sig faktisk, at vores sponsorer havde været så gavmilde, at der ud over kåringspræmierne endte med at være lodtrækningspræmier til alle deltagere. Herligt! - og mange tak for det.

Sammen med vores sponsorer havde Annette Quist, som selv cyklede med, også meldt sig på banen med gaver til vores lodtrækning. Annette er ambassadør for LIV Cykler i Danmark og havde både fine gaver og håndklæder med til puljen af lækkerier til kvinderne.

GOOD VIBES ONLY!

Alt i alt synes jeg, vi havde nogle super gode timer på cyklerne, og for mig var det en superfed og KÆMPE oplevelse at være med til at give noget at det videre, jeg selv har fået med mig, og som betyder så meget for mig.

De gode oplevelser på cyklen, at få brugt kroppen og ikke mindst mødet med en masse nye herlige mennesker.

Da dette var første, men forhåbentlig ikke sidste gang, jeg havde en gruppe ryttere med på landevejen, fik jeg også gjort mig nogle gode erfaringer rundt på ruten, og jeg har bestemt noget at lære endnu, men sikke et privilegium at være på tur med disse herlige racerkvinder, der alle gjorde deres bedste for at bidrage til en god tur på de tohjulede.

Efter at Anette og jeg havde pakket sammen og summet lidt over dagens oplevelser, drog jeg glad i låget - og en smule træt - hjem til Lundager. Hold nu op, hvor kan tanke meget god energi på sådan en oplevelse!

Med seje kvinder, der ikke gav op i stiv kuling, stemningen i top, masser af GOOD VIBES er der kun tilbage at sige:

TUSIND TAK for opbakningen til vores arrangement!

Vi håber, vi ses en anden god gang.

Skulle du være fristet til at blive en del af Team Motionsfeltet.dk, kan du læse mere om teamet her: www.feltet.dk/team

Lige nu sparer du 200 kr. på et PREMIUM-medlemskab.

Læs også de andre Good Vibes Only beretninger:

GOOD VIBES ONLY - DGI Kaptajnkursus med ønsket om at give noget igen

GOOD VIBES ONLY - På tur til Giro Rosa

GOD VIBES ONLY - Refleksioner over kørsel på bakker

Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Nu inviterer vi dig til at være med til at præge, hvilken retning Motionsfeltet.dk's nye digitale cykelmagasin skal have.
Skovbrand hærger kendt stigning
Senest i marts satte en 18-årige dansker ny rekord på Coll de Rates.
Andreassen åbner World Cuppen med top 10-placering
I weekenden blev der i Brasilien taget hul på årets World Cup-sæson.
Amstel-fadæse: Se supersprinter juble for tidligt
Lorena Wiebes begik en enorm fejl, da hun jublede for tidligt i spurten i Amstel Gold Race. Det gjorde, at Marianne Vos kunne spurte forbi hende på stregen i en forkortet udgave af løbet.
Følg Amstel Gold Race på Feltet.dk's app
Følg Mattias Skjelmose, Andreas Kron, Alexander Kamp og Mathieu van der Poel i Amstel Gold Race.
Test: Elves Vanyar Pro Disc 2024
Vanyar-modellen fra Elves er et stærkt bud på en landevejs-racer til den performance-orienterede rytter, som er på jagt efter en sjov og hurtig cykel, hvor den samlede pakke står stærkt i billedet.
Køb eller bytte? Mulighederne er mange hos Bike4Sport - valget er dit!
Står du og mangler en kvalitetscykel til billige penge? Så har Bike4Sport helt sikkert den rette cykel til dig.
Danskere vinder VM med sammensat hold: Det var meget overraskende
Simon Nielsen og Aleksej Calmann sammensatte i starten af marts et hold bestående af otte ryttere uden nogen erfaring sammen. En måned senere havde de kørt ét løb - og var verdensmestre.
Kvinden bag kasket-kast identificeret
Det lignende en bevidst handling, men det var en uheldig episode, der næsten forårsagede et styrt for Mathieu van der Poel i Paris-Roubaix, fortæller hovedpersonens advokat.

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Skuffet Albert Philipsen reagerer på Paris-Roubaix
Juniorverdensmesteren var blandt favoritterne til det prestigefulde løb, men et brostensstyrt gjorde løbet sværere for ham.
Dansk endagsløb præsenterer ny finale: Giver holdene noget at tænke over
Grand Prix Herning har præsenteret en spændende ny rute til årets løb, som vil udfordre rytterne på de karakteristiske grusveje helt ind i finalen og forhåbentlig skabe endnu mere spænding i det danske UCI-løb.
Positiv opdatering på Vingegaard-operation
”Jonas har gennemgået vellykket operation” sådan skriver Team Visma Lease a Bike via mediet X.
Cykelsportens Myter: Oplev Rolf, Holm og Bastian Emil
Den 11. juni gæster Brian Holm, Rolf Sørensen og Bastian Emil Goldschmidt Det Ny Teater til en snak om cykelsportens barske storhed og varmer op til Tour de France 2024.
Test: ABUS Gamechanger 2.0
Aerodynamik, ventilation og komfort er i højsædet i den nyeste udgave af ABUS’ populære landevejshjelm Gamechanger. Hjelmen har store ventilationskanaler, flere aerodynamiske features, gode indstillingsmuligheder og er strippet for overflødige elementer, som er med til at holde hjelmens vægt godt nede. Feltet.dk har testet hjelmen - læs med her og find ud af hvordan hjelmen klarer sig i testen.
Startlisten til kvindernes Paris-Roubaix - 3 danskere med
I dag køres kvindernes Paris-Roubaix, og der er tre danskere blandt de deltagende.
Flere brosten end i 30 år: Her er pavéerne i Paris-Roubaix 2024
Pavéerne til årets Paris-Roubaix er blevet præsenteret.
Tour des Stations et cykelløb for motionister med gode bjergben
Er du til højdemeter og stigninger, så er Tour des Stations præcis et løb for dig! Prøv kræfter med en benbrækker.
Første cykelmagasin på gaden
Første udgave af Motionsfeltet.dk's nye magasin er landet på gaden! Læs det nu og få også adgang til 7 tidligere magasinet, som er udgivet af Bikemania Magazine.
Produktnyt: Cannondales nye Scalpel er bygget til at begejstre
I dag lancerer Cannondale en helt ny model af deres ikoniske Scalpel. Cannondales ultra lette nye cross-country mountainbike er på vej på markedet.
Elcyklernes kvalitet stiger: Nu er producent klar med elcykel fra øverste hylde
Gennem de seneste år er salget af elcykler steget markant, og det kan ses på elcyklernes kvalitet. I år lancerer producenten Gazelle en ny version af deres populære model, Eclipse, som sætter nye standarder og giver bilen kamp til stregen som det foretrukne transportmiddel.
Schurter og Fini ender på podiet – Ghost Factory triumferer på kvindesiden
Det blev til en samlet andenplads for Sebastian Fini og Nino Schurter i Absa Cape Epic.
Chefens hjørne: Feltet.dk startede for alvor på lokummet
Feltet.dk fylder i dag 21 år, men hvordan startede Skandivinaens største cykelside egentligt?
Nyt dansk talent smadrer Vingegaards gamle rekord
Den unge dansker slog den dengang 21-årige Jonas Vingegaards rekord fra 2018 med over 20 sekunder. En rekord, der for bare en måned siden blev taget af supertalentet Juan Ayuso.
Bosch lancerer batteri til elcykler - med fire store nyheder
Bosch eBike Systems lancerer en ny batteriinnovation til el-cykler. PowerPack 800 Frame er navnet på det nye powerfulde batteri, men med batteriet følger flere store nyheder fra producenten.
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Skovbrand hærger kendt stigning
Senest i marts satte en 18-årige dansker ny rekord på Coll de Rates.
Andreassen åbner World Cuppen med top 10-placering
I weekenden blev der i Brasilien taget hul på årets World Cup-sæson.
Amstel-fadæse: Se supersprinter juble for tidligt
Følg Amstel Gold Race på Feltet.dk's app
Test: Elves Vanyar Pro Disc 2024
Køb eller bytte? Mulighederne er mange hos Bike4Sport - valget er dit!
Danskere vinder VM med sammensat hold: Det var meget overraskende
Kvinden bag kasket-kast identificeret

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger