Datoen siger i dag d. 27/6, og om to dage går årets Tour de France løs. For storholdet Lidl-Trek bliver verdens største cykelløb i år på en helt ny cykel. Trek Madone Gen 8, som er overtitlen for en flåde af nye cykler i alle prisklasser, er også den selvsamme cykel, som danske Mads Pedersen og co. stiller til start på i årets udgave.
Faktisk er cyklen allerede blevet smuglanceret, idet selvsamme Mads Pedersen vandt 1. etape af opvarmningsløbet Criterium du Dauphine på netop denne cykel, hvilket kun tilføjede til spekulationerne om den nye cykel.
Nogen kalder det en pandang til Specialized Tarmac. Spørger man Trek selv, er det noget helt andet. De kalder cyklen et supervåben og den eneste cykel, deres ryttere behøver at køre på.
Trek Émondas afgang
I forlængelse af det vil det også markere enden på den velkendte bjergcykelserie fra Trek, Émonda. Den nye Trek Madone er nemlig også en bjergcykel, og for kenderen vil det måske undre en smule. For Trek Madone har traditionelt set været anerkendt som en aero-cykel, altså en cykel for de hurtige ryttere. Under Tour de France sidste år gjorde Mads Pedersen sig bemærket ved blandt andet at vælge sin Madone selv på de hårde bjergetaper.
Og faktisk har det ønske været tilstede hos flere af holdets ryttere, ja selv bjergryttere, som ikke følte, de havde en cykel, der kunne holde feltet stangen i udbrud. Det har de så nu, for den nye Trek Madone er et mix af begge.
Farten er den samme som de tidligere Madone, hvilket vil sige, at ved 200W kører Trek Madone Gen 8 præcis 77 sekunder hurtigere i timen end en Émonda under samme forhold. Men det helt store er, at den nye Trek Madone vejer det samme som en bjergcykel. Hvordan gør man lige det? Det gør man f.eks. ved at ændre på rammestørrelser, gøre rammerne dynamiske afhængig af størrelsen på cyklen og implementere superlette men aerodynamiske dunke og dunkeholdere.
Vi er ude i et "best of both worlds".
Vores test af cyklen
Vi fik lov at køre et par testture på den nye cykel til Treks media camp på et hemmeligt sted i nærheden af Madrid. Det kan I læse meget mere om i vores digitale cykelmagasin på Motionsfeltet.dk, som udkommer netop i dag. Her viser vi flere billeder, videoer og beskriver oplevelsen af at køre på den nye cykel i større detaljegrad. Men alligevel får I selvfølgelig lidt her. For sikke en cykel. Den nye Madone er en hurtig cykel, men vi testede den faktisk i bjergene.
For det, vi skulle opleve, var momentet, når man rejste sig første gang opad, og cyklen med det samme gav efter. Det var en så let og legende acceleration og medgørlighed ved en cykel, som jeg ikke selv har oplevet før. Man har lyst til at klatre på denne cykel.
Nedkørslen var også en leg, og pludselig kom hurtigheden til sit gode. Man flyver afsted, og det er uden tvivl et legetøj for fartdjævlen. For den danske motionist får man pludselig en maskine, der kan køre hurtigt på de flade veje, men også være en hjælp selv på de små bakker. Ja, og så kan man jo pakke cyklen i bilen, tage til Alsace og uden bekymring klatre løs i Vogesernes bjerge. Om aftenen kunne man så fejre succesen med et lokalt glas vin.
De vigtigste detaljer
Den første vurdering
Med mulighed for en senere mere dybdegående test starter vi med førstehåndsindtrykket. Trek Madone Gen 8 er en cykel, som virkelig lever op til enhver forventning, man kunne have.
Du sætter dig på cyklen, og med det samme føler du, at du kan køre hurtigt. Ikke bare lidt hurtigt, men virkelig hurtigt. Cyklen overrasker også opad. Da jeg rejste mig i pedalerne, accelererede cyklen lige med det samme. Den slags giver efter for rytterens vilje er intet andet end motiverende. Du får simpelthen lyst til at køre videre på cyklen.
Derfor er jeg allerede klar til at give en forsigtig anbefaling til denne cykel. Netop fordi du får alt i en pakke. Om du er ægte væddeløber eller bare motionist, så får du her den eneste landevejscykel, du strengt taget behøver at eje. Og er det ikke lidt et stort salgsargument i sig selv?
Ud over det kan du selv designe udseendet på din cykel, hvis du altså vil betale det ekstra for det. Med Project One, som de tidligere generationer, kan du altså sætte dit eget personlige præg på din cykel.
Men du kan selvfølgelig også gå med de ellers fine standardfarver. Selv kørte jeg på en Bordeauxrød cykel, men hvis du virkelig er i den rigtige stemning, så hvorfor ikke gå med teamfarverne, som nærmest ligner en vaskeægte LEGO-cykel?
Vi gemmer karakteren til den rigtige test, så følg med på siden, når vi vender tilbage.
ANNONCE
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger