Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Tine Mathiesen 29.08.2018 @ 14:00

I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner…

Lørdag d. 23 juni 2018 var dagen endelig kommet, hvor rytterne fra MultiMotion//Assens skulle få at føle, om forårets træning havde båret frugt.

 

Hærvejsløbets fulde distance på hele 275 kilometer fra Flensborg til Viborg ventede forude, og som det kan ses her, så rytterne klar og glade ud.

 

For Brian Pohlmann, der var initiativtager til turen, og som havde trænet målrettet  til Hærvejsløbet hele vinteren, var dette dagen, hvor det skulle vise sig om tingene ville gå op i en højere enhed.

 

Ville turen blive en succes?

Kunne gruppen komme samlet i mål?

Ville de mange kilometer i sadlen og alle timerne i spinninglokalet bære frugt?

 

Afgang fra Vestfyn klokken MEGET tidligt

Inden rytterne kunne stå klar ved starten, var nogle draget til Flensborg allerede fredag, men de ryttere jeg havde lovet at fragte forsvarligt sydpå, ville helst sove i deres egen seng op til en lang dag på cyklen.

 

Det betød at vi skulle MEGET tidligt op. Vækkeuret ringede 04.15 og lidt over klokken 05 trillede ham vi skulle følges med, og i hvis bil jeg skulle bo hele dagen, ind i indkørslen.

 

Bilen blev læsset, stumperne tjekket og vi trillede syd over.

 

 

Fremme i Flensborg fandt vi overraskende hurtigt og nemt en P.-plads.

 

Jeg ved ikke, hvad jeg egentlig havde forventet, men jeg havde indstillet mig på en  større P-pladsjagt.

 

Dejligt at slippe for det!

 

I startområdet fandt vi hurtigt de andre ryttere og chauffører fra Assens. Stemningen var rigtig god,  og rytterne så glade ud og virkede klar til dagens strabadser. Løbets speaker var også i hopla denne morgenstund i fint vejr - dog med en god vind - fra nord!

 

Klokken 7.40 var der afgang, og sammen med dagens andre chaufførkvinder, fik jeg nu sendt den gæve flok ryttere fra Vestfyn godt af sted mod Viborg.

 

 

Mens nogle cykler, synder andre         

Da jeg havde aftalt med ”mine” ryttere at mødes med dem ved depotet ved Vejen Idrætscenter, hvor rytterne kunne få varm middagsmad, havde jeg nu god tid, og jeg satte derfor kursen mod Fleggaard, hvor der stod syndefald på indkøbssedlen.

 

 

Efter anstrengelserne i Fleggaard, stod der nu KAFFE på programmet, det var trods alt lidt siden jeg indtog ”morgenkaffen”. En af de andre chauffører, havde samme mission som jeg selv her i grænseland, og vi snuppede en kop kaffe sammen inden afgang nordpå.

 

Vejen Idrætscenter - middagsmad og opsamling (115 kilometer)

 

 

Efter en god time i bilen, var jeg fremme i Vejen ved 11-tiden.

 

Her var flaget hejst, og hjælperne klar til at tage imod rytterne. Jeg fulgte en af rytterne via hans Garmin, og jeg kunne se, at jeg var i pænt god tid.

 

Heldigvis havde jeg en aftale med en af de andre kvinder fra klubben der også skulle køre, og efter endnu en kop mokka og lidt frokost fra hallens cafeteria, tog vi opstilling ved ”opløbet” til depotet, klar til at heppe rytterne det sidste stykke ind.

 

Vi endte med at have en mindre fest med at klappe ryttere i depot, og langt de fleste tog meget pænt imod lidt opmuntring på den lange tur.

 

 

Et par af de søde hjælpere på depotet, mente da også, at vi kunne ansøge om ansættelse som heppepiger til næste år.

 

Who knows… We might be back…

 

Ved 12-tiden kunne vi ane de første blå-orange ryttere fra Vestfyn, der ankom med relativt pænt overskud.

 

Gruppen var blevet delt undervejs, da tre ryttere havde taget et ekstra depot, og de først ankomne besluttede at vente på dem her, så der blev samling på gruppen igen.

 

 

 

Med små fire en halv time i sadlen, var moralen stadig høj, men det var også tiltrængt at få noget ordentligt mad indenbords, og rytterne slog sig ned med varm mad, kaffe og enkelte også en lille bitte is…

 

 

Endelig status efter depotet i Vejen blev dog, at to ryttere måtte stige af her. Begge døjede med med knæene, og de vurderede at det desværre ikke var realistisk at fortsætte 160 kilometer endnu.

 

Resten af flokken blev klar til at sadle op igen, og fortsatte ufortrødent ud i modvinden…

 

Min chauffør-partner in crime og jeg, aftalte at fordele depoterne lidt imellem os deropad, og mit næste stop blev depotet i Funder efter 230 kilometer.

 

Funder skole - kort pause til rytterne (lang lur til chaufføren)

Jeg havde nu 109 kilometer og godt 5 kvarter i bilen til Funder… men hvordan filan finder man lige FUNDER???

 

GPS’en finder Funder!!

 

Da jeg var færdig med at shoppe alt muligt usundt, havde jeg rigtig god tid, inden jeg igen skulle agere juhuu-pige ved en landevej et nyt sted i Jylland.

 

Strategien blev at rulle stille og roligt til Funder, parkere et roligt sted, lægge sædet en anelse tilbage og lukke øjnene bare et lille øjeblik - eller et stort!

 

(Heldigt at jeg havde sat alarmen på telefonen, for der var godt nok slukket på den store kontakt en god times tid.)

 

Omkring 16.30 var heppekoret igen på pletten,  Irene (chauffør-partner in crime) og Brian (skadet rytter) var stødt til, og inden længe kunne vi skue de første ryttere… og de drønede lige igennem!!

 

Med  ”bare” 45 kilometer igen, så de åbenbart ingen grund til lige at tanke op en sidste gang.

 

 

Det viste sig imidlertid, at gruppen var blevet delt igen undervejs, og de der havde knap så travl med at komme det sidste stykke hjem, tog sig et lille hvil med rugbrødsmadder, kaffe og kage.

 

 

Der var efter 230 kilometer i sadlen stadig smil at spore.

 

Jeg satte nu kursen mod Viborg.

 

Viborg - 275 kilometer i modvind

Godt fremme i Viborg nærmede kl. sig 18 og heppekorchaufførkvinderne tog opstilling ved målportalen, klar til at tage imod rytterne for sidste gang i dag.

 

Vi hang godt en halv times tid i afspærringen, og klappede ryttere ind, inden første rytter fra Vestfyn dukkede op.

 

 

Om det var en hård tur… billedet taler vist for sig selv.

 

I løbet af det næste kvartes tid, var alle ryttere fra MultiMotion//Assens i mål, og flokken fra Vestfyn samledes kort, inden de vendte næsen hjemad. Det var en halvkølig aften, så det var om at komme i bilerne og få tørt tøj på.

 

 

Brians status på dagen

Efter Brian havde sundet sig lidt og gjort status over klubbens tur til Hærvejsløbet har han følgende overvejelser om dagen:

 

Overordnet gik turen gik fint. Planen var at gennemføre, da distancen var lidt ud over det sædvanlige, og det længste han har prøvet kræfter med.


Det blev en rigtig hård tur, især det sidste stykke, på grund af den stride modvind rytterne kæmpede med det meste af dagens 11 timer i sadlen.

 

De sidste 30-40 kilometer var der totalt udsolgt, og Brian kæmpede med kramper i begge lår. Men så langt henne i løbet, var Brian ikke indstillet på at smide håndklædet i ringen, han VILLE gennemføre.


Brian havde håbet på,  at gruppen kunne følges af det meste af vejen, men da der ikke var enighed om hvor mange depoter, der var brug for undervejs, lykkedes det ikke. Denne del kunne nok afstemmes bedre en anden gang, er hans vurdering.

 

Brian fandt ruten var flot og afvekslende med det fine jyske landskab som kulisse, og depoterne var topklasse.

Det var helt klart en stor oplevelse at deltage i løbet, og Brian var glad for at han havde fået trænet en del kilometer (4000-4500 kilometer) inden, da det efter hans vurdering kræver en rimelig form, for at det ikke går hen og bliver en RIGTIG lang dag på kontoret.

 

Læs også de andre Good Vibes Only beretninger:

GOOD VIBES ONLY - En Cykelmosters Bekendelser

GOOD VIBES ONLY - Virtuel Vintertræning - Slip dit indre legebarn fri

GOOD VIBES ONLY - Stjernetramp - En forårsdag i ..... Solskin

GOOD VIBES ONLY - Fællestræning med Team Motionsfeltet.dk

GOOD VIBES ONLY - Grejsdalsløbet fra nedtur til optur

GOOD VIBES ONLY - Kvinderne på vej ud af skyggen

GOOD VIBES ONLY - Helnæs Vestfyns Tour - når tid bare forsvinder

GOOD VIBES ONLY - Fra Vestfyn til Hærvejen

GOOD VIBES ONLY - Cykelstafetten Kolding - fællesskabet sejrede

GOOD VIBES ONLY - DGI Kaptajnkursus med ønsket om at give noget igen

GOOD VIBES ONLY - På tur til Giro Rosa

GOOD VIBES ONLY - Refleksioner over kørsel på bakker

GOOD VIBES ONLY - For women only - På tur med cykelmostrene

Test: isolés Charles High Summer vindvest
En sand letvægter af en vindvest, som er perfekt til sommeren og som æstetisk viderefører det stramme, nordiske look fra isolés.
Hjælp os - Vind en Garmin Egde 830
​Vil du vinde en Garmin Edge cykelcomputer 830 til en værdi af 3.199 kroner?
Tour Tech: Specialized lancerer nyt våben til Asgreen - ny enkeltstartscykel
Specialized bruger hvert år betragtelige ressourcer på at udvikle nogle af verdens hurtigste cykler. Nu har amerikanerne opdateret deres Shiv TT-model - den cykel som rytterne bruger i kampen mod uret.
Produktnyt: Rolf Sørensen sportsernæring fra LIDL
Rolf Sørensen har i samarbejde med Lidl lanceret en række produkter til at holde cykelbenene kørende.
GOOD VIBES ONLY – Fra cykelmoster til Queen of Mountain?!? (Part 3): Status og evaluering på 4 måneders struktureret træning
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner…
Danmarks første cykelhandler app: Heino Cykler sætter standarden
Med en ny app til både Android og iOS flytter Heino Cykler tilgængeligheden helt ud i kundernes fingre.
Disse 10 bøger bør du eje under Touren - SPAR 50%
Juli måned er det oplagte tidspunkt for fordybelse i cykelsporten, når de lange etaper i Tour de France ruller hen over tv-skærmen. Her får du ti oplagte bud på cykelbøger, du kan læse de kommende uger.
Ny bog fra Thomas Dekker: Druk, damer og doping
Thomas Dekker var et af cykelsportens største talenter. Rabobank-rytteren fortæller i en ny bog, hvordan han ødslede sit talent væk.
Vind en bil i ŠKODAs store Tour de France-quiz
Tour de France starter 6. juli, og det gør ŠKODAs store Tour de France-quiz også. Hovedpræmien er den helt nye ŠKODA SCALA 1.0 TSI 115 hk Style til en værdi af 244.800 kroner, og hver dag under løbet er der også lækre præmier til cykelfolket. 

Instagram #motionsfeltet

Isadore Flash Sale: Lad dit næste køb gøre en forskel
Lørdag den 14. juli starter Isadore et sjældent udsalg, hvor du kan spare op til 30 % på dit favorittøj.
Produktnyt: Rapha Aero
Rapha opdaterer den populære kollektion af Aero-produkter, som henvender sig til den seriøse rytter, som ikke kun er hurtig, men også elsker at se hurtig ud.
Populær cykelbog for hele familien
“Piraten, Kannibalen og de andre landevejsrøvere” er en skæv og anderledes cykelbog, der blandt andet er blev kaldt for cykelsportens svar på børnebiblen. Forfatteren bag den anmelderroste bog fortæller her om ideen med at skrive om cykelsportens største legender i et sprog, der rammer både børn og voksne.
Konkurrence: Ikke en Tour uden et ur
Tissot T-Race Cycling Tour de France Special Edition kan nu vindes i denne konkurrence på Feltet.dk og Motionsfeltet.dk.
Produktnyt: De Rosa lancerer 2020-kollektion
Et af Italiens allerstørste og mest klassiske cykel-brands lancerer nye, spændende nyheder til næste sæson krydret med et opsigtsvækkende, nyt logo.
Motion: Min MTB-sæson – Hvor svært kan det være?
Her på siden vil vi give et indblik i det danske MTB-miljø på motionsplan. Derfor vil vores tester af mountainbike-udstyr - Kent Løngaa - skrive en række blogindlæg om sin sæson: Både om træning, kammeratskab, løb, og udstyr.
Produktnyt: Cannondale SuperSix EVO 3
Cannondale SuperSix ændrer på deres design af den populære SuperSix cykel.
GOOD VIBES ONLY – Hygge og højdemeter i Harzen med Team Motionsfeltet.dk
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner…
Det skal du være opmærksom på, hvis du skal have ny mountainbike
Trænger du til en ny mountainbike, der kan følge med dig, når du skal ud og opleve skovenes bakkede terræn og Danmarks fede mountainbikebaner? Eller er den gamle mountainbike ved at være lidt slidt i bremserne og kassetten? Uanset hvad der er tilfældet, så er det vigtigt, at du sætter dig godt ind i dine præferencer og ønsker, før du går ud og investerer i en ny mountainbike.
Bjerge, forhistoriske monumenter og idyllisk krostemning
Mols Bjerge tiltrækker ikke blot en del turister, men også mange cykelryttere, som gerne vil prøve kræfter med områdets seje stigninger, opleve de smukke kyststrækninger samt det varierede og fantastiske landskab. Og med Molskroen som udgangspunkt, er du i smørhullet af det hele.
Produktnyt: Scott Addict RC
Den schweiziske cykelproducent, SCOTT, introducerer deres bud på drømmecyklen til den ambitiøse rytter. En letvægter, der skulle have den bedste carbonstruktur til dato. Samtidig har cyklen fuldintegreret kabelføring, foruden flere aerodynamiske features.
Test: Mondraker CHRONO CARBON R
Mondrakers CHRONO CARBON R er en XC-mountainbike, der henvender sig til den mere seriøse cross country-rytter, som gerne vil køre mere aggressivt og have fart over feltet.
Produktnyt: Isadore Alternative Line
Isadore har skabt en kollektion af cykeltøj, som er fremstillet med respekt for miljøet og udelukkende i genbrugsmaterialer.
Vi ser frem til Tour de France
Touren til Gardasøen
Som medlem af Team Motionsfeltet.dk PREMIUM har jeg fået mulighed for at køre TransAlp i sommeren 2019. Min tanke er derfor, at jeg løbende vil opdatere på mit lille projekt, om at blive klar til Tour TransAlp her til sommer.

Seneste indlæg i debatten

> Cast af hele skærmen er dog ikke optimalt Hvorfor mener du det?Det er nogle gode klummer, Fuglsang kommer med i BT. Dejligt at få et indblik i, hvordan etaperne ser ud fra hans synsvinkel. Interessant at høre om hans forundring over hans franske rivals overdådige enkeltstart. Det var modigt af ham at komme med de betragtninger. Nu ser det så ud til at han trækker lidt i land, men det er jo nok fordi han godt ved at kritik af andre ryttere kan ramme ham selv. Håber ikke, at de ærlige udmeldinger - ikke bare fra ham, men også fra Cort forleden - giver så meget postyr, at rytterne bliver mere påpasselige med at ytre sig. https://www.bt.dk/tour-de-france-2019/fuglsangs-klumme-der-skal-bare-en-dag-til Søren Reedtz er lige en smule mere kritisk end Stadum - han tør spørge lidt mere til de følsomme ting. Og så er han ikke nær så "TV2-agtig". Til gengæld synes jeg TV 2-studiet bliver mere og mere forfærdeligt. Måske er det bare mig, men Henrik Jul er næsten lige så meget over the hill som Jørgen Leth, og Frank Høj bidrager med stort set intet ud over at tale dopingspøgelset ned.Jeg var blandt dem, der mente, han ikke burde køre Tour de France. Dels fordi det risikerede at svække ham i forhold til efteråret, hvor han jo gerne skulle følge op på forårets store resultater. Og dels fordi han nemt kunne ende så langt nede i klassementet, at det næsten kunne være lige meget. Men nu er vi så cirka her igen - med Fuglsang lige lidt svagere end de allerbedste i en Grand Tour. Forskellen er så, at han nu vil være endnu mindre tilfreds med at ligge dér, efter at han har vundet så meget tidligere på året. Plus at han med sin alder ikke kan bruge hæderlige resultater i etapeløb til ret meget videre frem i karrieren. Jeg har før Touren tippet ham til en 8. plads. Og sådan kan det stadig godt ende. Men der er også den mulighed, at han mister motivationen og derfor glider langt ud af klassementet. Han har det jo med at være ramt af forskellige uheld og andre ting i de store etapeløb. Desværre har hans hold heller ikke været særlig stærkt (hvilket ligner en generel tendens i Touren), og det koster også.

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Test: isolés Charles High Summer vindvest
En sand letvægter af en vindvest, som er perfekt til sommeren og som æstetisk viderefører det stramme, nordiske look fra isolés.
Hjælp os - Vind en Garmin Egde 830
​Vil du vinde en Garmin Edge cykelcomputer 830 til en værdi af 3.199 kroner?
Tour Tech: Specialized lancerer nyt våben til Asgreen - ny enkeltstartscykel
Specialized bruger hvert år betragtelige ressourcer på at udvikle nogle af verdens hurtigste cykler. Nu har amerikanerne opdateret deres Shiv TT-model - den cykel som rytterne bruger i kampen mod uret.
Produktnyt: Rolf Sørensen sportsernæring fra LIDL
Rolf Sørensen har i samarbejde med Lidl lanceret en række produkter til at holde cykelbenene kørende.
GOOD VIBES ONLY – Fra cykelmoster til Queen of Mountain?!? (Part 3): Status og evaluering på 4 måneders struktureret træning
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner…
Danmarks første cykelhandler app: Heino Cykler sætter standarden
Med en ny app til både Android og iOS flytter Heino Cykler tilgængeligheden helt ud i kundernes fingre.
Disse 10 bøger bør du eje under Touren - SPAR 50%
Juli måned er det oplagte tidspunkt for fordybelse i cykelsporten, når de lange etaper i Tour de France ruller hen over tv-skærmen. Her får du ti oplagte bud på cykelbøger, du kan læse de kommende uger.
Ny bog fra Thomas Dekker: Druk, damer og doping
Thomas Dekker var et af cykelsportens største talenter. Rabobank-rytteren fortæller i en ny bog, hvordan han ødslede sit talent væk.
Vind en bil i ŠKODAs store Tour de France-quiz
Tour de France starter 6. juli, og det gør ŠKODAs store Tour de France-quiz også. Hovedpræmien er den helt nye ŠKODA SCALA 1.0 TSI 115 hk Style til en værdi af 244.800 kroner, og hver dag under løbet er der også lækre præmier til cykelfolket. 

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

AndetBoligadvokat