11.07.2024 @ 14:10

Er du ikke helt tryg ved almindelige klikpedaler, og bekymret for om du kan komme til at vælte, så skulle du måske prøve pedaler med magneter?

Motionsfeltet.dk's vurdering:

(7/10)

 

Introduktion

 

Vi kender alle historierne fra cykelklubben, hvor en kammerat ikke kan klikke ud af sine klikpedaler, når vi stopper for rødt lys, og ender sidelæns på jorden. Eller vi føler os måske bare lidt utrygge ved, om vi kan komme ud af pedalen og derfor undgår vi dem. Det betyder, at vi mister lidt af det sikre tråd eller mister fodfæste, når vi cykler, hvilket kan gøre hele cykelglæden mindre.

 

Så er det godt, at der er firmaer som Magped, der tør prøve noget nyt. Magped står bag en serie pedaler med magneter i stedet for konventionelle fjedre. De er på den ene side nemme at komme ind i og ud af, og samtidig holder de foden fast, når man skal træde og trække i sit tråd.

Producent: Magped. Firmaet har eksisteret i ca. 6 år og er hjemmehørende i Innsbruck i Østrig. Firmaets to stiftere, er også i dag i spidsen for firmaet. På firmaets udmærkede hjemmeside kan man se, at der i dag er et lineup af pedaler til både Road, Gravel, MTB og Endurance. Ved siden af disse produkter, fortæller Magped, at de også har løst specialopgaver for personer med specielle behov.
Magped pedalerne er populære og Magped oplever et stigende salg til hele verden, hvor ca. 60% sælges i Europa.
 

 

Fakta

Produkt: Magped ROAD2
Producent: Magped
Vejl. pris: 189,- €

 

Specifikationer:

Sål: Carbon “xcarbon” (fiberprodukt med stor styrke).
Aksel: Den testede ROAD2 model er med titanium aksel, mens en billigere version er på vej i stål.
Vægt: 214 gram
Magnet-trækkraft: 20 kilo

 

Alle pedaler bliver testet til den tyske “ Zedler Institute Safety Standards”.
Magped ROAD2 pedalerne kræver cykelsko med 3 huller


 

Sådan ser klamper og pedal ud på en cykelsko. Smart sort look.

 

Test

 

Nyt og spændende

Det er altid sjovt at se og prøve nye produkter. Denne gang har jeg fået chancen for at prøve et par magnetpedaler fra det østrigske firma Magped.

 

Magneter på pedaler er måske ikke helt nyt, men Magped har lavet nogle produkter, som måske kan noget, de andre ikke kan. Selv ligger Magped vægt på, at deres pedaler er til begynderen eller cyklisten, der ikke er tryg ved at have fødderne spændt fast i normale klikpedaler.

 

Så når vi skal teste ud fra den præmis, så skal vi se på, hvordan de er at komme ind og ud af og kigge på, hvordan de praktisk føles at bruge.

 

Un-boxing
Magped ROAD2 pedalerne kommer i en flot flad og aflang papkasse i sorte og grønne nuancer. Inde i kassen er der nogle rum til pedaler, værktøj og det, der skal til for opsætning. De grønne og sorte farver giver et positivt udtryk og godt at se at emballagen er genbrugelig.

 

Selve pedalen er lavet af “xcarbon”, og akslen er i titanium. Pedalen er af den type, hvor man kun kan klikke ind på den ene side, men mere om det senere. Det spændende er selve magneten, som er en rund sag, hvorpå cykelskoene skal sidde fast.

 

I kassen er der mange stumper og en udførlig og god vejledning.

 

Til montering på cykelskoene medfølger klamper, et antal skruer og nødvendigt værktøj. Desuden er der nogle afstandsstykker i forskellig længde, der skal bruges til justering af, hvor meget side vrid, du vil have på dine pedaler.

 

Endelig er der en grundig vejledning, og den havde jeg faktisk brug for.

 

 

Montering af klamper på sko og pedaler på cyklen

Monteringen sker i flere faser.

 

For det første skal man have nogle racersko med 3 huller. Hvis du har MTB-sko, med SPD-klamper, så er det ikke ROAD2-modellen, der passer, men nogle af de andre pedaler fra Magped.

 

Først monteres en plade i de tre normale huller på dine sko. Pladen er af metal, og er den plade, selve magneten skal sidde fast på. Denne plade kan justeres i længden af dine sko og vrides for korrekt vinkel i forhold til cyklen.

 

Ovenpå metalpladen monteres en plastik “klods”, som er den, selve magneten styres sideværts af. Den monteres med 4 små skruer. Den kommer vi lige tilbage til senere.

 

Metalpladen og plastik huset monteret med de medfølgende skruer

 

Nu er skoene klar og vi skal herefter klargøre selve pedalen.

 

Fra mange producenter kender man det med forskellige farver af klamperne, der angiver hvor stor vinkel foden kan arbejde/vride under cykling. På Magped er det nogle små plastikklodser, som monteres og skrues fast til pedalen. Det virker sådan set ok, men er lidt upraktisk.

 

 

De små plastikklodser monteret. Man kan tydeligt se hvor meget skoen kan dreje i pedalen.

 

Sidste punkt er at justere højden på magneten, så der er korrekt afstand mellem sko og pedal. Som til alt det ovenstående, så er der en fin vejledning og nødvendigt værktøj i kassen.
 

Se en video for montering her

 

Sidste punkt er at montere pedalerne på cyklen, hvilket sker med almindelig 10 mm. umbraco nøgle

 

Den samlede pedal monteret på cyklen.

 

 

Køreoplevelsen

Den første tur med Magped ROAD2 pedalerne var en cirka 90 kilometer lang tur med gutterne fra klubben på en nogenlunde flad rute.


Jeg havde valgt en opsætning, hvor der i venstre pedal ikke var plads til vrid sidelæns. På min højre pedal havde jeg lavet størst mulighed for at vride fra side til side (det var dette, vi justerede med små plastikklodser på selve pedalen).


Pedalerne kørte ganske fint rundt, og jeg mærker ikke den store ændring i forhold til de pedaler, jeg plejer at bruge. Dog er opsætningen på højre pedal med meget sidevrid ikke lige noget jeg synes om, da foden føles meget løs, men det kan jo netop være det, nogen søger.

 

Omvendt er den stramme sidevrid på venstre pedal mere, som jeg er vant til.

 

For at klikke ind i Magped ROAD2 -pedalen skal den vende rigtigt. Som sagt er der kun magnet på den ene side. For en rutineret bruger som undertegnede, så er det nemt at ramme pedalen rigtigt med cykelskoen og få magneten til at gribe skoen. Det går oftere end normalt helt uden problemer og en klar fordel til Magped.

 

Et par gange på denne tur var jeg oppe og “slås” om skiltespurten. Dels kom det bag på gutterne, men jeg ville gerne se om magneterne kunne klare trækket. Det kunne de, og så længe alt træk var lige op i magneten, så oplevede jeg ikke nogen udfordringer. Pedalerne er specificeret til at kunne klare et træk på 20 kilo.

 

To gange under den første cykeltur røg jeg ud af pedalerne. Det var i begge tilfælde i en situation, hvor jeg skulle gribe min drikkedunk, samtidig med at jeg stadig kørte rundt. Her bøjer jeg knæet ud for at få armen ned til drikkedunken, og to gange røg jeg ud af pedalen. Det er ikke så rart når der er pres på, men det er omvendt netop det Magped tilbyder; en mindre stram pedal, der er let at komme ud af.

 

Magped ROAD2 pedalen er solid med XCARBON-huset og titaniumakslen.

 

Dermed har jeg også nævnt den anden fordel pedalerne giver. De er rimelig nemme at vride sig ud af. Specielt den stramme pedal, uden sideslip, var ganske hurtig og nem at komme fri af. Det var klart nemmere end mine normale pedaler, men som nævnt ovenfor, så kan det også ske på et uhensigtsmæssigt tidspunkt.

 

Dagligdagen

Det er sjældent, jeg tester et produkt, hvor jeg bevidst kører rundt i samme lyskryds og stopper og starter. Men jeg ville jo netop gerne få fornemmelse af, hvordan Magped er i de situationer.
 

Fornemmelsen, i forhold til andre pedaler jeg kender, er klart at Magped er nemmere at komme ud af. Et hurtigt vrid til siden og du er ude.

Indstigning i pedalen kræver, at den vender rigtigt, ganske som på mange andre klikpedaler. Her oplever jeg en lille fordel til Magped. Det er samtidig lidt mere tydeligt, om man er klikket ordentligt ind, igen i forhold til det jeg plejer. Der er en karakteristisk fornemmelse og fasthed, når magneten griber, som er mere tydelig end normalt.


Jeg brugte også lidt tid på at gå rundt på pedalerne. Det er en lidt bedre fornemmelse end på mine normale SPD-SL klamper. Balancen føles lidt mere som normale gå-sko, men de er ikke beregnet til det. Jeg oplevede at en af skruerne i plastikstykket røg ud og skruen skulle monteres igen.


Den oplevede kvalitet i materialer og konstruktion

Selve pedalen virker som en god og solid pedal med en lav vægt, der spinner rigtigt godt og har et pænt udtryk. Den er enkel og spinkel at se på og giver et fint udtryk.


Monteringen på skoen med plader, styreklodser, vridestykker og i alt 18 skruer, virker lidt “tung” at arbejde med i setup-fasen. Hertil er det lidt besværligt at kunne lave justeringer, da man skal skille meget af det igen.


Plastikdelen på skoen virker som det svage punkt, hvis man går meget. Det er ikke en “gå-sko”, og sliddet er som på almindelige klamper.

 

Er prisen fair for et produkt af denne kvalitet?

Magped er sat til en vejledende pris på lige godt 1400 kr (189€). Hvis man er på vej ind i cykelsporten og gerne vil have den første pedal, hvor man lærer at køre med klikpedaler, så virker det som en høj pris at betale.


Hvis man derimod gerne vil have nogle enkle pedaler, som er nemme at komme ud af, og som man vil beholde længe, så er Magped måske en overvejelse, men det er stadig en højere pris end mange andre tilbud derude.

 

Konklusion

Når jeg skal konkludere noget om et nytænkende produkt, som henvender sig til cyklister, som ikke er så rutinerede i klikpedaler, så skal vi naturligvis overveje, hvad vi måler op imod!

 

Pedalerne er lette, og kvaliteten ser fornuftig ud. Der er en lidt lang klargøringsliste, men når de sidder der, så føles de gode og kører godt rundt.

 

Som mere rutineret og erfaren cyklist, der kommer længere ud til grænserne, så vil jeg ikke vælge disse pedaler. Risikoen for at ryge ud af pedalerne og måske dermed vælte er for stor.

 

Er du derimod ikke så tryg ved klikpedaler, men gerne vil have nogle pedaler som er nemme at komme ind og ud af, så er Magped ROAD2 måske et godt alternativ, omend til en noget høj pris.

 

Det er nyt (for mig) med magneter i pedalerne, og nyt er altid spændende. De kan noget i forhold til nemhed ved ind- og udstigning. Magped skal have gode point for opfindsomhed og modet til at udfordre det etablerede marked.

 

 

Om testeren:

Testeren cykler racercykel 2-3 gang om ugen i sommerhalvåret og bruger selv Garmin Rally RS200 pedaler, med SPD-SL klamper.

Alder: 59
Højde: 176 cm
Vægt: 74 Kg

 

Motionsfeltet.dk's vurdering: (7/10)

Test: Trek Madone Gen. 8 SLR 9 AXS – Den ultimative aerocykel?
En af sæsonens mest omtalte cykler er næsten et perfekt blend mellem fart og vægt, hvilket giver rytteren optimale betingelser for at præstere. Uanset om man er en af de hurtigste ryttere i verden eller en almindelig motionist.
Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 
Stor VM-oversigt: Få alt det bedste fra danskernes magi i Ballerup
En stor uge ved VM i banecykling i Ballerup er slut, og der har været danske succesoplevelser på stribe. Feltet.dk har her samlet alle reaktionerne fra danskerne hele ugen.
Vingegaard-beslutning revses af Bruyneel: Ikke en grund
Jonas Vingegaards beslutning om at afslutte sin sæson tidligt undrer Johan Bruyneel.
Følg Lombardiet Rundt på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på Lombardiet på Feltet.dk's app. Følg danskernes kamp imod Tadej Pogacar og co. 
Verdensstjerne har besluttet sig om fremtiden
38-årige Nino Schurter har taget en beslutning, om han vil fortsætte eller stoppe karrieren.
Officielt: Her afholdes EM i Gravel
Det er lige blevet annonceret at Finland bliver værtsnation for Europamesterskaberne i Gravel i 2027. 
Nyt cykelmagasin på gaden
Motionsfeltet.dk har sendt et nyt efterårsmagasin på gade. 160 sider med masser lækkert stof til motionisten eller pendleren.
Mørkøv vil have fingrene i Vingegaard: Jeg håber selvfølgelig utrolig meget
Den kommende landstræner i landevejscykling, Michael Mørkøv, vil have Jonas Vingegaard med til diverse mesterskaber.
Læserbrev: Pokal eller kiste?
Den teknologiske udvikling har gjort cykelsporten langt farligere, argumenterer Jan Louis Svenningsen i dette læserbrev. Han kræver derfor handling for at øge sikkerheden. 
Danmark får ny landstræner
DCU har skiftet landstræner.
Simon Andreassen bliver verdensmester
Simon Andreassen vinder VM i mountainbike på marathondistancen.
Vild træningstur: Evenepoel er klar til VM
Remco Evenepoel ligger ikke på den lade side her halvanden uge før VM.
”Det var så grotesk” – store sikkerhedsproblemer til dansk licensløb
Sikkerheden var ikke i orden til licensløbet i Lejre i weekenden, melder flere sportsdirektører.
Som en gazelle på savannen – testkørsel af Gazelle Eclipse T11
Feltet har prøvekørt en elcykel fra hollandske Gazelle. En ”neutral” indstilling til elcykler fra testerens side blev vendt til decideret begejstring.
Test: Envy Light sommertøj fra Re-Behave
Et lækkert sommersæt med fine features og med en holdning til miljøet.
Test: Trek Madone Gen. 8 SLR 9 AXS – Den ultimative aerocykel?
En af sæsonens mest omtalte cykler er næsten et perfekt blend mellem fart og vægt, hvilket giver rytteren optimale betingelser for at præstere. Uanset om man er en af de hurtigste ryttere i verden eller en almindelig motionist.
Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet