Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

13.02.2019 @ 11:25

I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner…

I weekenden den 2.- 3. februar kom intet mindre end et vaskeægte verdensmesterskab til Fynsland, nemlig VM i cykelcross.

Min mand og jeg havde købt billetter for et år siden, for når så stor en begivenhed løb af stablen, nærmest i vores baghave, ville vi da være med!!

Det kom vi bestemt ikke til at fortryde!

Kvalitetstid og storartet cykelløb

Jeg havde glædet mig til den her weekend på flere planer.

For det første havde vi revet en HEL weekend ud af kalenderen, som i to hele dage, hvor vi bare skulle suge til os, drive rundt og hygge os med cykelløb, grej og pommes... Whats not to like??

Der opstod nærmest ferielignende tilstande, og det var da lige hvad vi kunne trænge til!

På med Dannebrog og fuld gang i cykelfesten.

For det andet skulle vi opleve fedt cykelløb med alt fra håbefulde unge talenter til den absolutte verdenselite på helt tæt hold.

Cykelcross er superintenst og med sømmet i bund fra start til slut, når rytterne drøner afsted, så jorden sprøjter til alle sider, op og ned af skråninger, stejle broer og over forhindringer. Hvad det ikke må kræve at teknik og styrke, tør jeg slet ikke tænke på...

For dææælen de er seje de crossryttere!!

Lørdag: De unge herrer og dame-elite

Vi ankom tidligt lørdag, hvor der var tre løb på programmet. Herre U19, U23 og Dame Elite.

Da vi som sagt ankom i god tid, fik vi nemt pladser på første parket, og da løbene kørtes på en 2.6 km rundstrækning, kunne vi følge både løbenes udvikling og rytterens ansigtsudtryk helt tæt undervejs, og jeg skal love for, der bliver gået til stålet. Det er med snot ud af næsen og tungen ud af halsen, når det går hårdest for sig.

Ud over godt ræs, var der en fantastisk stemning på pladsen, hvor især hollænderne og belgierne forstod at starte en cykelfest - de er skruptossede med cykelcross - og ret suveræne i øvrigt.

Jeg fik helt gåsehud da starten til U19 skulle gå, måske fordi vi kender en ung rytter der deltog i denne klasse. Tænk at være 17 år og stå klar ved starten til et VM på hjemmebane - det må da være for vildt!!

Vi gav den fuld gas som heppekor!!

Dame elite var også en stor oplevelse, da kvinderne leverede et super spændende og intenst løb, hvor intet var afgjort før til allersidst.

Some tough ladies!!

Søndag kulminerede med Herre Elite

Søndag havde vi også slæbt sønnike med til cykelløb, og vi var godt klar over, at vi skulle være i god til for at få gode pladser, så to timer inden starten gik, stod vi klar i Bogense ved hegnet og med godt kig til en storskærm. Teenageren klarede ventetiden pænt - med pølser og pommes kommer man langt.

Inden det hele gik løs, havde kronprinsen sørme været forbi, og pladsen var proppet med glade og feststemte cykelfans.

Jeg vovede altså ikke at spørge Hans Kongelige Højhed om en selfie, og min mand mente i øvrigt heller ikke, han havde tid til at sludre med en tilfældig cykelmoster... TSK!

Vi blev oven i købet også belønnet med solskin.

GOOD VIBES ONLY!

Selvom vi var ret imponerede af de unge ryttere - og kvinderne selvfølgelig - kunne vi godt se, at herre elite lige havde et ekstra gear. De var færre gange af cyklerne og især dagens verdensmester, Mathieu van der Poel, mestrede virkelig de tekniske stykker med stor overbevisning - samtlige 12 omgange!!

Det er ret imponerende hvordan de lige svinger sig af og på cyklen midt på bakker der nærmest ser ud til, at gå lodret opad.

RESPEKT HERFRA!

Jeg tror ikke jeg kunne mose mig rundt på en enkelt omgang med de stigningsprocenter...

Herlig weekend og virkelig flot arrangement

VM i Bogense blev på alle måder en herlig weekend, hvor vi fik tanket op på kvalitetstidskontoen og fik oplevet en masse fedt cykelløb.

Desuden skal lyde en kæmpe ros til arrangørerne og alle de frivillige, for det var et virkelig flot arrangement, som de godt kan være stolte af.

Det er nok ikke sidste gang vi har været til cykelcross, for der får man da cykelløb på den store klinge for alle pengene!!

GOOD VIBES ONLY!!

GOOD VIBES ONLY - Louison Bobet - Good looking and great feeling

GOOD VIBES ONLY - Balancen mellem cykelliv og hverdagshamsterhjul

Test: Tacx Boost Indoor Trainer
Tacx Boost er en entry-level ”wheel-on” indoor trainer, som gør det muligt at køre indendørs samt deltage i virtuelle træninger og løb på platforme som eksempelvis Zwift. Den er nem at sætte op og pakke sammen igen, og gør det muligt at medbringe næsten hvor som helst.
Produktnyt: Mere fornøjelse og færre punkteringer med AW3 landevejsdæk fra Bontrager
Bontrager har opdateret deres AW3 landevejsdæk med helt nye modeller med Hard-Case Lite og Hard-Case, hvilket giver bedre beskyttelse mod punkteringer uden at gå på kompromis med køreoplevelsen.
Udfordr cykelvennerne - 3 managerspil skudt i gang
Feltet.dk har skudt managersæsonen i gang med 3 managerspil. Det helårlige managerspil Feltet.dk Tour samt til WorldTour-løbene UAE Tour og Paris-Nice.
Sæt dit managerhold til UAE Tour - starter søndag
Managersæsonen skydes i gang med UAE Tour den 21. februar. Du har mulighed for at sætte dit eget managerhold til det stjernespækket etapeløb, som er årets første WorldTour-løb.
Test: isolés Vincent Shelter Plus
En lækker vinterpakke til den kræsne rytter som elsker komfort og lækre materialer.
Fugle på hjul - Nyt dansk gravel- og turcykel brand spreder vingerne
I disse Corona tider hvor restriktioner og "social distancing" har sat en kæp i hjulet for mange og vi har givet afkald på at bruge tiden med venner og bekendte, har turcyklen stået som en trofast ven.
Test: XLC handsker, sokker og skoovertræk
I den kolde og våde tid som vi har, og forventeligt stadigvæk vil have nogle måneder endnu, har Feltets udsendte testet udstyr fra XLC for at se, om produkterne kan holde fødder og hænder varme.
Få inspiration til vintertræningen - We are danes
Simon Andreassen og en række andre danske idrætsudøver er med i den nye Redbull-film, We are Danes.
Ny bog i webshoppen: Engang var jeg Jesper Skibby
"Engang var jeg Jesper Skibby" er både en sportskrønike og et indgående portræt af et komplekst menneske, som vi alle har mere tilfælles med, end vi tror. Bogen udkommer den 24. marts og kan allerede nu forudbestilles i webshoppen.

Instagram #motionsfeltet

Debat: Har du styr på din graveltur eller gravelevent?
Gravelcykling er det nye sort, og de seneste år er det strømmet til med nye ryttere. Herligt! Men kører gravelrytterne, hvor de må?
Test: Knog Blinder Skull lygtesæt
Nye smarte lygter fra Knog, der er nemme at montere og har masser af power. Perfekt lygtesæt til pendleren eller cykelrytteren, der vil gøre mere opmærksom på sig selv i trafikken.
Produktnyt: Assos Mille GTS bibshorts
Assos lancerer nye bibshorts i deres Mille-kollektion - den mest budgetvenlige kategori fra de schweiziske mestre i komfort.
Produktnyt: Canyon lancerer ny Torque:on
Canyon introducerer en helt ny, e-park cykel, der kombinerer brugbarheden fra mærkets ikoniske Torque model med hjælpen og rækkevidden fra Shimanos nye EP8 pedal-hjælpesystem. Canyon Spectral:on, Neuron:on og Grand Canyon:on opgraderes også med det nye EP8 motor- og batterisystem og udgør et af de mest omfattende og innovative e-mtb serier på markedet.
Gravel Ride: Præsentation af ny skribent bikepacker Tobias
Feltet.dk har fået en ny fast skribent i vores gravelsektion. Han hedder Tobias og du kan her læse hvem han er og hvorfor han kalder sig selv for en cykelnørd.
Vind en signeret cykeltrøje fra Søren Kragh
Skandinaviens første gravelfestival ser dagens lys
Tre danskere står bag festivalen og de har store planer.
Hold varmen under træningen i vinterperioden
Gør de kolde ture på cyklen til en fornøjelse. Den rigtige påklædning er vigtig for, at du kan holde varmen fra start til slut.
Gravel ride: En vinterdag på grus i Vejle Ådal
Det er blevet vinter i Danmark, og frosten har sat ind. Det afholder dog ikke mig fra at tage en tur i Vejle Ådalen
Test: Vintertøj fra Futurum
”4 Seasons” er navnet på vinterkollektionen fra mærket Futurum. Med tøj fra denne kollektion sæt kommer du godt igennem vinterhalvåret med våde og kolde dage på landevej, grusstier og i skov. Det slidstærke og funktionelle tøj kommer med en række nytænkende detaljer, og det er optimalt til et barsk nordeuropæisk klima. Her får du lækker kvalitet til en meget fornuftig pris.
Produktnyt: Lazer Sphere - Cyklistens nye bedste ven
Ved at bygge videre på successen fra Lazer Genesis, præsenterer Lazer deres nyeste hjelm: Lazer Sphere.
Test: Rapha Classic vinterjakke
En teknisk jakke i klassisk indpakning, som giver god beskyttelse i kombination med let vægt. En jakke som kan det hele.
Test: Rapha Pro Team vinterjakke
En virkelig topjakke til den seriøse rytter, som også kører stærkt om vinteren.
Produktnyt: Nye flade mountainbike sko fra Crankbrothers
Crankbrothers introducerer ny serie af flade cykelsko til brug på mountainbiken. Kollektionen består af to modeller med klamper og én uden.
LIVESTREAM: Social Ride med VM-sølvvinderen
Se livestream af Social Ride med Anders Foldager.

Seneste indlæg i debatten

PostNord Danmark Rundt ruten bliver præsenteret onsdag eftermiddag på nettet. Du kan se med! Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/livestream_postnord_danmark_rundt_ruten_praesenteres/Den første del af den italienske sæson er ikke længere så omfangsrig, som den engang var, men ét stort løb har overlevet og er stadig i stand til at tiltrække et internationalt felt. Trofeo Laigueglia har altid været en vigtig begivenhed på den italienske kalender og har i de seneste år som eneste februarløb ageret sæsonåbning, men i 2021 oplever løbet en gigantisk renæssance med en ny kalenderplacering, der har gjort det kuperede løb til perfekt opvarmning til Strade Bianche. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/optakt_trofeo_laigueglia_2021/Emma Norsgaard var ikke skuffet efter sin andenplads i Le Samyn i dag. Danskeren og hendes hold havde fulgt det taktiske oplæg til punkt og prikke, men blev bare slået af en stærkere rytter i sidste ende. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/norsgaard_havde_studeret_ruten_inden_podieplads/ er du sikker på at du så har 1. udgave og første oplag. Det har jeg og den står til at være fra 1985. Den blev trykt i 10.000 eksemplarer står der. Helt sikkert der er sket meget siden da. I dag skal man kun læse bogen pga. nostalgi eller hvis man er til vintage-cykler. Dog holder det nok stadig stik at Campagnolo kører med små tolerancer på deres kugler. Ellers er der ikke meget at hente i den bog i 2021. Men hvor har jeg tilbragt mange timer på toilettet med den bog :). Der er nu noget over en bog fremfor internettet. Men skulle jeg bare bruge noget til at reparere min cykel, så ville jeg vælge internettet. Ønsker jeg en form for fordybelse eller baggrundsviden, så ville jeg nyde at have en bog. Fx. detaljeret viden om hvordan en skivebremse virker, så ville jeg nok nyde en bog. Men hvis jeg skal vide hvordan Gamin-computeren skal bruges, så ville jeg vælge internettet. For en oplysning via en bog vil være forældet ved næste version at cykel-computeren.

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Test: Tacx Boost Indoor Trainer
Udfordr cykelvennerne - 3 managerspil skudt i gang
Sæt dit managerhold til UAE Tour - starter søndag
Test: isolés Vincent Shelter Plus
Fugle på hjul - Nyt dansk gravel- og turcykel brand spreder vingerne
Test: XLC handsker, sokker og skoovertræk
Få inspiration til vintertræningen - We are danes
Ny bog i webshoppen: Engang var jeg Jesper Skibby

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk