Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

04.10.2019 @ 19:30

I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner…

Lørdag den 14, september var rytterne fra Team Motionsfeltet.dk (PREMIUM) inviteret til store prøve dag hos Specialized.

 

Arrangementet løb af stabelen i Roskilde, og da vi skulle være på pletten klokken 10, betød det at vækkeuret ringede tidligt hjemme på Vestfyn denne lørdag, hvor solen heldigvis stod højt på himlen.

 

Nå, men nu var en hel dag med fri leg på “lækre låger” - jo heller ikke den værste plan at stå tidligt op til.

 

Dagens program bød ud over frokost og røverhistorier på to cykelture, og dermed muligheden for at prøve to forskellige cykler.

 

Da jeg kører mest landevej, og ikke selv har elektronisk gear og/eller skivebremser, var det min første prioritet at få prøvet det af, og dernæst var jeg ret nysgerrig på de der nye E-bikes... Det blev noget af en aha-oplevelse, kan jeg godt afsløre.

 

Kaffe og kasketter

Vel ankommet til Roskilde var det tid kaffe…

 

 

...og ny kasket...

 

 

...inden dagens fælles briefing.

 

Og så var ved at være tid til at komme på cyklerne!

 

Første tur - Landevej

Min første prioritet var at prøve en landevejscykel med elektronisk gear og skivebremser, og jeg fik stillet denne her lækre sag til rådighed den næste halv andet times tid.

 

 

 

Modellen var en Specialized ROUBAIX PRO - SRAM FORCE ETAP AXS 2020.

 

Hvis man læser lidt op på modellen, beskrives den som en meget alsidig og komfortabel landevejsracer, idet den har affjedring i både sadelpind og styr, og kan køre med mange typer af dækbredde. Det betyder, at den faktisk også kan bruges til gravel, hvis man skulle have mod på det.

 

Jeg fik en lille sludder med Frank Høj om den sag. Han havde selv kørt gravel på den model, og den er mega hurtig, lød det fra ham.

 

Mon det kan smitte lidt af på cykelmosteren??

 

 

Da jeg selv har en ældre mekanisk SRAM FORCE geargruppe på min egen racer, som jeg egentlig er ret glad for at køre med, var det ret fint at kunne prøve en helt ny og elektronisk version.

 

Hvis du gerne vil vide lidt mere om priser og de helt tekniske detaljer, kan du læse mere her.

 

 

Jeg havde som foreskrevet medbragt egne pedaler, men også taget lidt mål på min egen cykel på sadelhøjde og afstand til styret hjemmefra, og inden jeg fik set mig om, var pedalerne monteret og cyklen indstillet af en af de hjælpsomme gutter fra Specialized.

 

Jeg fik også lidt gode instruktioner om de tekniske detaljer med gear og affjedring på cyklen.

 

Og så var det ellers bare med at komme ud i solskinnet.

 

Komfort - Ja tak!

Eftersom jeg jo ikke var forberedt på, hvilken cykel jeg fik stillet til rådighed, havde jeg ikke rigtig mulighed for at sætte mig ind i, hvad den havde at byde på, inden jeg skulle ud at køre.

 

Jeg kan dog slå helt fast, at komforten var rigtig god, uden cyklen på nogen måde føltes “slap” eller “slasket” at køre på. Den var let og lækkert kørt, og der var mærkbart forskel fra min egen mere racer, der ikke er bygget med komfort i fokus.

 

Jeg kan sagtens se potentialet i den her model, og specielt efter at have nørdet den lidt på nettet efterfølgende, er jeg blevet rigtig nysgerrig på, hvad jeg kunne få ud af den på “mine egne” veje, og med god tid til at “tæve” den lidt på bakker og i kendte kurver.

 

Da jeg også har leget lidt med tanken om at afprøve gravel, er det jo ret genialt, at den her kan bruges til det også, bare med nogle bredere dæk.

 

I forhold til gearerne kørte det elektroniske skifte upåklageligt og dejligt let, og det var ikke svært at vænne sig til en ny måde at bruge skifterne på. Det kunne jeg såmænd hurtigt omstille mig til.

 

Efter en rigtig god oplevelse på Roubaix’en var det blevet tid til frokost, og vi nød en burger med Pulled Pork og en cola i solen, alt imens vi kunne udveksle erfaringer fra vores første tur kombineret med røverhistorier fra danske og udenlandske landeveje.

 

 

 

Anden tur - E-Mountainbike

Når nu chancen bød sig, havde jeg besluttet at prøve en E-bike. Valget faldt på en mountainbike, da jeg ikke på forhånd har erfaring med cross/gravelcykler - og dermed ville jeg miste mit sammenligningsgrundlag.

 

Inden afgang var jeg noget spændt på, hvad den her cykel kunne byde på, for den fremstod umiddelbart tung, da jeg fik den i hænderne.

 

Modellen var en TURBO LEVO EXPERT CARBON 2020, og du kan læse meget mere om den her.

 

Flyvende og med det brede smil på

Der skulle dog ikke mange tråd i pedalerne til, for al tvivl i forhold til vægt og output af den her cykel var forduftet.

 

Det er simpelthen den sjoveste cykel jeg har prøvet at køre på!

 

Jeg var på forhånd blevet advaret om ikke at starte op med motoren i højeste gear, for ikke at gå bagover, så jeg lagde lidt konservativt ud. På trods af dette fornemmede jeg hurtigt, at motoren hjalp godt til, og at det her nok skulle blive sjovt.

 

Vi lagde ud med et stykke på asfalt, og da motoren slår fra ved 25 km/t, måtte jeg også arbejde uden hjælp, og det var ikke noget problem, jeg kunne sagtens træde den.

 

Da vi kom ud på grusvejene startede festen for alvor. Det var simpelthen så mega fedt at drøne afsted gennem landskabet, og jeg må nok sige, at her var jeg solgt til stanglakrids. At suse afsted med overskud og smil på læben i det herligste solskin er da et hit!

 

 

 

GOOD VIBES ONLY!

Dagens udfordring blev en noget stejl bakke - vist en skibakke af en art - med en stigningsprocent på den anden side af 20.

 

Puha - jeg bliver altid en smule grebet af panik, når det bliver så stejlt, og jeg entrerede også denne bakke med hjertet en smule oppe i halsen.

 

Kunne jeg komme op? Væltede jeg nu halvvejs? Osv. osv. (Jeg har jo et par bitre erfaringer fra Kiddesvej i rygsækken).

 

Nå, men der var jo kun én vej frem eller op... så jeg satte motoren i 2. gear og trådte bakken an, og til min store overraskelse - og fornøjelse - fløj jeg nærmest op på toppen. WUHUUUU! (Kiddesvej... I’ll be back!!)



 

Konklusionen efter halvanden times tid i selskab med den her cykel er klar: Den har et kæmpe potentiale!

 

Den findes iøvrigt også i hardtail, og det ville jeg sagtens kunne “nøjes” med, da jeg nok aldrig bliver dronningen af singletrack, rødder og brems. Dog kan jeg godt se en mulighed for at få trænet noget teknik på den her cykel, da man med hjælp fra motoren ikke nødvendigvis har pulsen helt i det røde felt, og dermed et større overskud til at øve sig og holde fokus på det tekniske.

 

Når jeg kører MTB hjemme i Assens og omegn kører jeg mest grus- og skovveje. Her er E-cyklen en drøm, tænker jeg. Lange ture med fuld drøn ved skov og strand - ja tak! Og så kunne man jo også smide den bag på bilen, og tage den med til stigningerne i Harzen eller andre lækre steder, hvor motion og overskud til at nyde turen ville gå op i en højere enhed.

 

Sidst men ikke mindst kunne jeg med mine knap 20 km på arbejde se en genial pendlercykel her, og måske er det her, jeg skal lægge vægten i min argumentation, hvis jeg skal i dialog med husbonden om det her projekt.... for så kan jeg jo nærmest spare mig til den i mindre brændstof og slid på bilen.

 

Nå, men jeg måtte jo pænt aflevere denne herlighed igen, men jeg er helt sikkert ikke færdig med tanken om en E-MTB.

 

Hygge for resten af pengene

Som afslutning på en herlig dag med masser af solskin, frisk luft, god motion og super seje cykler, sluttede vi af med at spise lidt god mad.

 

En del af rytterne fra Team Motionsfeltet.dk (PREMIUM) skulle til start i Stjerneløbet søndag morgen, men jeg satte kursen mod Vestfyn igen. Med en god stærk kop kaffe i Nyborg kom jeg sikkert hjem lige inden midnat, fyldt med god energi og gode ideer til fremtidige investeringer.

 

GOOD VIBES ONLY!

 

 

 

Læs også de andre Good Vibes Only beretninger:

GOOD VIBES ONLY - Hygge og højdemeter i Harzen med Team Motionsfeltet.dk

GOOD VIBES ONLY - Hold kæden stram og ren med Muc-Off

GOOD VIBES ONLY - Fra cykelmoster til Queen of Mountain?! (Part 2): GREJSDALSSLØBET

GOOD VIBES ONLY - Long slow distance - fra øvmorgen til supertur

GOOD VIBES ONLY - FRA CYKELMOSTER TIL QUEEN OF MOUNTAIN?! (PART 1)

Test: Garmin Tacx Flux 2 Smart
Garmin Tacx Flux 2 er den nyeste udgave af mærkets mellemklasse-model. Den er blevet opdateret på en række punkter i forhold til de tidligere generationer og har derfor en mere præcis dataindsamling, er mere støjsvag og forsynet med større watt-kapacitet.
Test: AGU Vintercykeltøj til kvinder
Det hollandske mærke AGU leverer cykeltøj til hele året. Deres vinter- og overgangskollektion byder på lækre merinouldstrøjer, bukser i vind- og vandtæt materiale og jakker med indbyggede varmepaneler, som kan give ekstra varme på de helt kolde vinterdage.
Test: AGU Vintercykeltøj til herrer
Det hollandske mærke AGU leverer cykeltøj til hele året. Deres vinter- og overgangskollektion byder på lækre merinouldstrøjer, bukser i vind- og vandtæt materiale og jakker med indbyggede varmepaneler, som kan give ekstra varme på de helt kolde vinterdage.
Test: Pirelli Cinturato Cross – Mixed Terrain
Pirelli er ikke længere kun til de 4-hjulede, men har også set muligheder i at levere dæk til cykler. Pirelli begyndte at producere dæk til landevejsraceren for nogle år siden, men er nu også tilgængelige til cross og gravel. Pirelli er kommet med en større serie til det lidt blødere underlag og her bliver cross dækkende til blandet underlag testet.
Test: Flowpillow Heat
Flowpillow Heat er et massageapparat, der i kombination med varmebehandling giver en god, dyb og effektiv massage i både velværds- og restitutionsøjemed. Den er lavet i et lækkert materiale, er overraskende robust og ikke mindst er den nem at tage med på farten.
Nye headsets på Feltet.dks webshop
Vi har fået nye lækre headsets i vores webshop. Vi giver dig her et overblik over de nye headsets.
Nye på det danske marked: Futurum med vandtæt cykeltøj
Den hollandske virksomhed, Futurum, er på vej ind på det danske cykelmarked. Futurum har allerede stor succes i Holland og Belgien med deres kollektion 4 Seasons.
Test: Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
En vanvittig god køremaskine som ikke alene løfter arven fra en af verdens mest respekterede rammer, men formår at lægge yderligere på og derved katapultere Cannondale ind i fremtiden.
Konkurrence: Vind den nye Egde 530 eller Egde 830 fra Garmin
Garmin udlodder i samarbejde med Feltet.dk to modeller af deres nyeste cykelcomputere. Skal en af dem sidde på din cykel?

Instagram #motionsfeltet

Glædelig jul til alle!
Feltet.dk, Motionsfeltet.dk og Velomio.com ønsker alle en rigtig glædelig jul!
4. søndag i advent: Fjerde fase i La Marmotte
I samarbejde med Active Alps og Feltet.dk tager Velofit dig i fire afsnit med på ruten til La Marmotte 2020. Du får et nyt afsnit hver søndag i advent, og her vil være både tips og tricks samt bud på, hvad du skal være særlig opmærksom på.
Kombinér cykeldrømme med skoleophold
Det pibler frem med talenter på den danske cykelscene. Sejre i både Grand Tours, forårsklassikere, OL, VM og EM vidner om den enorme kvalitet, de danske ryttere besidder. Har du eller en du kender drømme om at opnå det samme, eller er det lysten til socialt samvær i et læringspræget miljø, der trækker i dig, så kunne et efterskole- eller højskoleophold måske være noget for dig.  
3. søndag i advent: Tredje fase i La Marmotte
I samarbejde med Active Alps og Feltet.dk tager Velofit dig i fire afsnit med på ruten til La Marmotte 2020. Du får et nyt afsnit hver søndag i advent, og her vil være både tips og tricks samt bud på, hvad du skal være særlig opmærksom på.
Tour Transalp byder i 2020 på italienske bjerge
Et af Europas mest populære og spektakulære amatørcykelløb, Tour Transalp, har løftet sløret for den rute, der i 2020 kommer til at ligge udelukkende i Italien.
Test: SKS Speedrocker
Et sæt skærme til både skoven og landevejen, som med sin lette montering og gode beskyttelse er blandt de allerbedste på markedet.
Find julegaven til cyklisten
Har du svært ved at finde julegaven til cyklisten eller motionisten? Nu har Velomio.com løsningen til dig!
2. søndag i advent: Anden fase i La Marmotte
I samarbejde med Active Alps og Feltet.dk tager Velofit dig i fire afsnit med på ruten til La Marmotte 2020. Du får et nyt afsnit hver søndag i advent, og her vil være både tips og tricks samt bud på, hvad du skal være særlig opmærksom på.
Test: Pearl Izumi Women’s Escape Softshell Glove
Women’s Escape Softshell Glove markedsføres som en alsidig pendlerhandske, der kan bruges til de fleste udendørs aktiviteter - og her rammer Pearl Izumi plet.
Sidste chance - slå til nu: Cykelferie i Harzen
Tag en tur med Risskov Bilferie til det naturskønne Harzen, hvor der er masser af muligheder og udfordringer for cykelture for motionister og mere krævende ruter med mountainbikes og racercykler.
1. søndag i advent: Første fase i La Marmotte
I samarbejde med Active Alps og Feltet.dk tager Velofit dig i fire afsnit med på ruten til La Marmotte 2020. Du får et nyt afsnit hver søndag i advent, og her vil være både tips og tricks samt bud på, hvad du skal være særlig opmærksom på.
Produktnyt: Isadore lancerer den mest synlige jakke
Stilfuld og reflekterende - og samtidig underspillet.
Maxxis Bike Transalp 2020: MTB-ruten er klar
Det kommer ikke til at skorte på bjergtagende landskaber, fantastiske udsigter og uprøvede mountainbike-trails, når 2020-udgaven af Maxxis Bike Transalp i 2020 løber af stablen - ruten er netop offentliggjort.
Test: Saris H3 Direct Drive Smart Trainer
Saris H3 Direct Drive Smart Trainer er en high-end hometrainer, som til en fordelagtig pris giver dig de samme funktioner, som andre hometrainere i samme kategori. Du få her en støjsvag maskine, præcise målinger og mulighed for at simulere høje stigningsprocenter samt en watt-kapacitet på 2000.
Det er altid de andre, der er idioter i trafikken
Godt hver femte bilist mener, at det først og fremmest er cyklisterne, der skaber de farlige situationer i trafikken. Det viser en ny Megafon-undersøgelse, der tager pulsen på, hvordan vi opfatter hinanden som medtrafikanter. Men hvad skal der til, hvis vi skal blive mindre irriterede på hinanden? Det giver en ny kampagne en række bud på.

Seneste indlæg i debatten

Nogen der kender De Rosa planet med Ultegra DI2 udstyr, og kan komme med anbefalinger? Jeg har set en brugt med Marvic Cosmic carbon sl hjul til kr. 15000. Lyder det som en fornuftig pris? Jeg vrøvlede vist i øvrigt. Butikken hedder cykelexperten og ikke cykelspecialisten. De råder faktisk over folk med cykelforstand, selv om jeg var uheldig med en som var temmelig uerfaren. Men det gør ikke så meget, hvis man ved, hvad man vil ha'. Går og tygger på om ikke den næste skal være en Addict. Fri Bikeshop har jeg ikke gode erfaringer med, selv om jeg aldrig har været i butikken. Jeg prøvede at få dem til at skaffe en str 61 til en prøvetur, da jeg var i tvivl om 58 eller 61. Det ville de ikke. Jamen så okay da, så går handelen bare til en anden butik.Hvorfor tæller resultatet fra Schwalbe Classic ikke med i statistikken, når man kunne sætte en stjerne? Fordi Emil Axelgaard ikke gættede rigtigt? ;-) Mvh Brian.Jeg har en Cannondale Synapse Ultegra DI2 2018 der trænger til et nyt hjulsæt (aka. jeg kører rundt på det hjulsæt der sad på cyklen da jeg købte den). Jeg tænkte at det vurde være nemt nok at slippe nogle slanter og så købe et nyt hjulsæt. Men jeg synes jeg er gået lidt i stå. Jeg kører en blanding af road og så nogle ture på grusveje og lignende. Vel 80/20 eller sådan noget. Det er generelt pæne grusveje jeg kører på. For dem der bor i hovedstadsområdet tænk grusveje som i Vestskoven og på Amager fælled. Jeg har en decideret crosscykel når det skal være mudderbad. Jeg vejer kun 65 kg. og er generelt ikke særlig hård ved mine hjulsæt (selvom jeg kører på grus). Så mine krav er noget i stil med: - Tubeless - Skivebremser (centerlock) - Bred fælg indvendig der passer til 30-32mm dæk - Sidevindsstabil (ikke decideret højprofil) - Gerne fullcarbon (når man nu alligevel kører tubeless og med skivebremser) - Holdbart til lettere gravel Jeg har kigget lidt på f.eks. Mavic Allroad Pro UST. Det er sikkert et fint hjulsæt, men det vækker ikke de helt store følelser i mig. Og jeg ved ikke helt hvor langsomt det er på landevejen. https://boerkopcykler.dk/mavic-allroad-pro-disc/550476 Jeg har ikke noget problem med at gå højere op i pris hvis det er. Fik f.eks. en pris på dette hjulsæt - men kan ikke rigtig finde nogle anmeldelser af det: https://www.dtswiss.com/en/products/wheels-road/gravel/grc-1400-spline/grc-1400-spline-42/ Nogle forslag? Hvor stor forskel vil der være på landevejen om jeg f.eks. kører et hjulsæt som Mavic Allroad Disc vs. f.eks. DT Swiss hjulsættet. Og er det i virkeligheden mere i dækvalget af det kompromiset ligger?

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Test: Garmin Tacx Flux 2 Smart
Garmin Tacx Flux 2 er den nyeste udgave af mærkets mellemklasse-model. Den er blevet opdateret på en række punkter i forhold til de tidligere generationer og har derfor en mere præcis dataindsamling, er mere støjsvag og forsynet med større watt-kapacitet.
Test: AGU Vintercykeltøj til kvinder
Det hollandske mærke AGU leverer cykeltøj til hele året. Deres vinter- og overgangskollektion byder på lækre merinouldstrøjer, bukser i vind- og vandtæt materiale og jakker med indbyggede varmepaneler, som kan give ekstra varme på de helt kolde vinterdage.
Test: AGU Vintercykeltøj til herrer
Det hollandske mærke AGU leverer cykeltøj til hele året. Deres vinter- og overgangskollektion byder på lækre merinouldstrøjer, bukser i vind- og vandtæt materiale og jakker med indbyggede varmepaneler, som kan give ekstra varme på de helt kolde vinterdage.
Test: Pirelli Cinturato Cross – Mixed Terrain
Pirelli er ikke længere kun til de 4-hjulede, men har også set muligheder i at levere dæk til cykler. Pirelli begyndte at producere dæk til landevejsraceren for nogle år siden, men er nu også tilgængelige til cross og gravel. Pirelli er kommet med en større serie til det lidt blødere underlag og her bliver cross dækkende til blandet underlag testet.
Test: Flowpillow Heat
Flowpillow Heat er et massageapparat, der i kombination med varmebehandling giver en god, dyb og effektiv massage i både velværds- og restitutionsøjemed. Den er lavet i et lækkert materiale, er overraskende robust og ikke mindst er den nem at tage med på farten.
Nye headsets på Feltet.dks webshop
Vi har fået nye lækre headsets i vores webshop. Vi giver dig her et overblik over de nye headsets.
Nye på det danske marked: Futurum med vandtæt cykeltøj
Den hollandske virksomhed, Futurum, er på vej ind på det danske cykelmarked. Futurum har allerede stor succes i Holland og Belgien med deres kollektion 4 Seasons.
Test: Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
En vanvittig god køremaskine som ikke alene løfter arven fra en af verdens mest respekterede rammer, men formår at lægge yderligere på og derved katapultere Cannondale ind i fremtiden.
Konkurrence: Vind den nye Egde 530 eller Egde 830 fra Garmin
Garmin udlodder i samarbejde med Feltet.dk to modeller af deres nyeste cykelcomputere. Skal en af dem sidde på din cykel?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Andet