Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

04.10.2019 @ 19:30

I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner…

Lørdag den 14, september var rytterne fra Team Motionsfeltet.dk (PREMIUM) inviteret til store prøve dag hos Specialized.

 

Arrangementet løb af stabelen i Roskilde, og da vi skulle være på pletten klokken 10, betød det at vækkeuret ringede tidligt hjemme på Vestfyn denne lørdag, hvor solen heldigvis stod højt på himlen.

 

Nå, men nu var en hel dag med fri leg på “lækre låger” - jo heller ikke den værste plan at stå tidligt op til.

 

Dagens program bød ud over frokost og røverhistorier på to cykelture, og dermed muligheden for at prøve to forskellige cykler.

 

Da jeg kører mest landevej, og ikke selv har elektronisk gear og/eller skivebremser, var det min første prioritet at få prøvet det af, og dernæst var jeg ret nysgerrig på de der nye E-bikes... Det blev noget af en aha-oplevelse, kan jeg godt afsløre.

 

Kaffe og kasketter

Vel ankommet til Roskilde var det tid kaffe…

 

 

...og ny kasket...

 

 

...inden dagens fælles briefing.

 

Og så var ved at være tid til at komme på cyklerne!

 

Første tur - Landevej

Min første prioritet var at prøve en landevejscykel med elektronisk gear og skivebremser, og jeg fik stillet denne her lækre sag til rådighed den næste halv andet times tid.

 

 

 

Modellen var en Specialized ROUBAIX PRO - SRAM FORCE ETAP AXS 2020.

 

Hvis man læser lidt op på modellen, beskrives den som en meget alsidig og komfortabel landevejsracer, idet den har affjedring i både sadelpind og styr, og kan køre med mange typer af dækbredde. Det betyder, at den faktisk også kan bruges til gravel, hvis man skulle have mod på det.

 

Jeg fik en lille sludder med Frank Høj om den sag. Han havde selv kørt gravel på den model, og den er mega hurtig, lød det fra ham.

 

Mon det kan smitte lidt af på cykelmosteren??

 

 

Da jeg selv har en ældre mekanisk SRAM FORCE geargruppe på min egen racer, som jeg egentlig er ret glad for at køre med, var det ret fint at kunne prøve en helt ny og elektronisk version.

 

Hvis du gerne vil vide lidt mere om priser og de helt tekniske detaljer, kan du læse mere her.

 

 

Jeg havde som foreskrevet medbragt egne pedaler, men også taget lidt mål på min egen cykel på sadelhøjde og afstand til styret hjemmefra, og inden jeg fik set mig om, var pedalerne monteret og cyklen indstillet af en af de hjælpsomme gutter fra Specialized.

 

Jeg fik også lidt gode instruktioner om de tekniske detaljer med gear og affjedring på cyklen.

 

Og så var det ellers bare med at komme ud i solskinnet.

 

Komfort - Ja tak!

Eftersom jeg jo ikke var forberedt på, hvilken cykel jeg fik stillet til rådighed, havde jeg ikke rigtig mulighed for at sætte mig ind i, hvad den havde at byde på, inden jeg skulle ud at køre.

 

Jeg kan dog slå helt fast, at komforten var rigtig god, uden cyklen på nogen måde føltes “slap” eller “slasket” at køre på. Den var let og lækkert kørt, og der var mærkbart forskel fra min egen mere racer, der ikke er bygget med komfort i fokus.

 

Jeg kan sagtens se potentialet i den her model, og specielt efter at have nørdet den lidt på nettet efterfølgende, er jeg blevet rigtig nysgerrig på, hvad jeg kunne få ud af den på “mine egne” veje, og med god tid til at “tæve” den lidt på bakker og i kendte kurver.

 

Da jeg også har leget lidt med tanken om at afprøve gravel, er det jo ret genialt, at den her kan bruges til det også, bare med nogle bredere dæk.

 

I forhold til gearerne kørte det elektroniske skifte upåklageligt og dejligt let, og det var ikke svært at vænne sig til en ny måde at bruge skifterne på. Det kunne jeg såmænd hurtigt omstille mig til.

 

Efter en rigtig god oplevelse på Roubaix’en var det blevet tid til frokost, og vi nød en burger med Pulled Pork og en cola i solen, alt imens vi kunne udveksle erfaringer fra vores første tur kombineret med røverhistorier fra danske og udenlandske landeveje.

 

 

 

Anden tur - E-Mountainbike

Når nu chancen bød sig, havde jeg besluttet at prøve en E-bike. Valget faldt på en mountainbike, da jeg ikke på forhånd har erfaring med cross/gravelcykler - og dermed ville jeg miste mit sammenligningsgrundlag.

 

Inden afgang var jeg noget spændt på, hvad den her cykel kunne byde på, for den fremstod umiddelbart tung, da jeg fik den i hænderne.

 

Modellen var en TURBO LEVO EXPERT CARBON 2020, og du kan læse meget mere om den her.

 

Flyvende og med det brede smil på

Der skulle dog ikke mange tråd i pedalerne til, for al tvivl i forhold til vægt og output af den her cykel var forduftet.

 

Det er simpelthen den sjoveste cykel jeg har prøvet at køre på!

 

Jeg var på forhånd blevet advaret om ikke at starte op med motoren i højeste gear, for ikke at gå bagover, så jeg lagde lidt konservativt ud. På trods af dette fornemmede jeg hurtigt, at motoren hjalp godt til, og at det her nok skulle blive sjovt.

 

Vi lagde ud med et stykke på asfalt, og da motoren slår fra ved 25 km/t, måtte jeg også arbejde uden hjælp, og det var ikke noget problem, jeg kunne sagtens træde den.

 

Da vi kom ud på grusvejene startede festen for alvor. Det var simpelthen så mega fedt at drøne afsted gennem landskabet, og jeg må nok sige, at her var jeg solgt til stanglakrids. At suse afsted med overskud og smil på læben i det herligste solskin er da et hit!

 

 

 

GOOD VIBES ONLY!

Dagens udfordring blev en noget stejl bakke - vist en skibakke af en art - med en stigningsprocent på den anden side af 20.

 

Puha - jeg bliver altid en smule grebet af panik, når det bliver så stejlt, og jeg entrerede også denne bakke med hjertet en smule oppe i halsen.

 

Kunne jeg komme op? Væltede jeg nu halvvejs? Osv. osv. (Jeg har jo et par bitre erfaringer fra Kiddesvej i rygsækken).

 

Nå, men der var jo kun én vej frem eller op... så jeg satte motoren i 2. gear og trådte bakken an, og til min store overraskelse - og fornøjelse - fløj jeg nærmest op på toppen. WUHUUUU! (Kiddesvej... I’ll be back!!)



 

Konklusionen efter halvanden times tid i selskab med den her cykel er klar: Den har et kæmpe potentiale!

 

Den findes iøvrigt også i hardtail, og det ville jeg sagtens kunne “nøjes” med, da jeg nok aldrig bliver dronningen af singletrack, rødder og brems. Dog kan jeg godt se en mulighed for at få trænet noget teknik på den her cykel, da man med hjælp fra motoren ikke nødvendigvis har pulsen helt i det røde felt, og dermed et større overskud til at øve sig og holde fokus på det tekniske.

 

Når jeg kører MTB hjemme i Assens og omegn kører jeg mest grus- og skovveje. Her er E-cyklen en drøm, tænker jeg. Lange ture med fuld drøn ved skov og strand - ja tak! Og så kunne man jo også smide den bag på bilen, og tage den med til stigningerne i Harzen eller andre lækre steder, hvor motion og overskud til at nyde turen ville gå op i en højere enhed.

 

Sidst men ikke mindst kunne jeg med mine knap 20 km på arbejde se en genial pendlercykel her, og måske er det her, jeg skal lægge vægten i min argumentation, hvis jeg skal i dialog med husbonden om det her projekt.... for så kan jeg jo nærmest spare mig til den i mindre brændstof og slid på bilen.

 

Nå, men jeg måtte jo pænt aflevere denne herlighed igen, men jeg er helt sikkert ikke færdig med tanken om en E-MTB.

 

Hygge for resten af pengene

Som afslutning på en herlig dag med masser af solskin, frisk luft, god motion og super seje cykler, sluttede vi af med at spise lidt god mad.

 

En del af rytterne fra Team Motionsfeltet.dk (PREMIUM) skulle til start i Stjerneløbet søndag morgen, men jeg satte kursen mod Vestfyn igen. Med en god stærk kop kaffe i Nyborg kom jeg sikkert hjem lige inden midnat, fyldt med god energi og gode ideer til fremtidige investeringer.

 

GOOD VIBES ONLY!

 

 

 

Læs også de andre Good Vibes Only beretninger:

GOOD VIBES ONLY - Hygge og højdemeter i Harzen med Team Motionsfeltet.dk

GOOD VIBES ONLY - Hold kæden stram og ren med Muc-Off

GOOD VIBES ONLY - Fra cykelmoster til Queen of Mountain?! (Part 2): GREJSDALSSLØBET

GOOD VIBES ONLY - Long slow distance - fra øvmorgen til supertur

GOOD VIBES ONLY - FRA CYKELMOSTER TIL QUEEN OF MOUNTAIN?! (PART 1)

2. søndag i advent: Anden fase i La Marmotte
I samarbejde med Active Alps og Feltet.dk tager Velofit dig i fire afsnit med på ruten til La Marmotte 2020. Du får et nyt afsnit hver søndag i advent, og her vil være både tips og tricks samt bud på, hvad du skal være særlig opmærksom på.
Test: Pearl Izumi Women’s Escape Softshell Glove
Women’s Escape Softshell Glove markedsføres som en alsidig pendlerhandske, der kan bruges til de fleste udendørs aktiviteter - og her rammer Pearl Izumi plet.
Find julegaven til cyklisten
Har du svært ved at finde julegaven til cyklisten eller motionisten? Nu har Velomio.com løsningen til dig!
Sidste chance - slå til nu: Cykelferie i Harzen
Tag en tur med Risskov Bilferie til det naturskønne Harzen, hvor der er masser af muligheder og udfordringer for cykelture for motionister og mere krævende ruter med mountainbikes og racercykler.
1. søndag i advent: Første fase i La Marmotte
I samarbejde med Active Alps og Feltet.dk tager Velofit dig i fire afsnit med på ruten til La Marmotte 2020. Du får et nyt afsnit hver søndag i advent, og her vil være både tips og tricks samt bud på, hvad du skal være særlig opmærksom på.
Produktnyt: Isadore lancerer den mest synlige jakke
Stilfuld og reflekterende - og samtidig underspillet.
Maxxis Bike Transalp 2020: MTB-ruten er klar
Det kommer ikke til at skorte på bjergtagende landskaber, fantastiske udsigter og uprøvede mountainbike-trails, når 2020-udgaven af Maxxis Bike Transalp i 2020 løber af stablen - ruten er netop offentliggjort.
Test: Saris H3 Direct Drive Smart Trainer
Saris H3 Direct Drive Smart Trainer er en high-end hometrainer, som til en fordelagtig pris giver dig de samme funktioner, som andre hometrainere i samme kategori. Du få her en støjsvag maskine, præcise målinger og mulighed for at simulere høje stigningsprocenter samt en watt-kapacitet på 2000.
Det er altid de andre, der er idioter i trafikken
Godt hver femte bilist mener, at det først og fremmest er cyklisterne, der skaber de farlige situationer i trafikken. Det viser en ny Megafon-undersøgelse, der tager pulsen på, hvordan vi opfatter hinanden som medtrafikanter. Men hvad skal der til, hvis vi skal blive mindre irriterede på hinanden? Det giver en ny kampagne en række bud på.

Instagram #motionsfeltet

BHS-PL Beton cykelsponsor går nye veje
Kør på en teamcykel i 2020 og bliv samtidig sponsor for et dansk UCI cykelhold. Dansk cykelsponsor går nye kreative veje, hvor fans kan blive medsponsor.
Knap hver syvende cyklist har fået smidt noget i hovedet
Har du smidt noget i hovedet på en cyklist i dag? Nej? Godt, men det er der så andre, der har, for bag rattet ændrer vi karakter og opfører os ofte, som om vi ejer vejen. Særligt mændene mister besindelsen, men nu skal en ny kampagne minde os om, at hensyn er vejen frem.
Vejvrede: Hver tredje bilist har gjort aggressive fagter i trafikken
”Flyt dig nu for helvede!” Høje råb, hornet i bund og vilde fagter er daglig kost, når man bevæger sig rundt i den danske trafik. Ifølge psykolog Mette Herslund er stress og behov for kontrol den store synder.
Kørelærer: Adfærd i trafikken skal prioriteres
Man kan enten ryste på hovedet og sige pyt eller fare op og råbe ad sine medtrafikanter på vejene. Adfærd i trafikken og at træffe det rette valg er en vigtig lektion for fremtidens trafikanter, mener kørelærer.
Share The Road: Vis særligt hensyn til hinanden i det glatte vintervejr
Der er ingen grund til at stille din eller dit barns cykel, når vinteren og frostgraderne er over os med nyfalden sne og glatte veje. Cyklen kan med få justeringer gøres vinterklar. Og husker alle at tage lidt ekstra hensyn til medtrafikanterne, vil der være mange gode vintercykeldage til alle.
Oplev den belgiske cykelmagi på egen krop
De belgiske brostensstrækninger og skrappe ardennerstigninger er de seneste år blevet en skarp konkurrent til Alpernes cykelterræn, og for mange klinger navne som Koppenberg og Mur de Huy efterhånden lige så velkendt som Alpe d’Huez og Mont Ventoux. Via Belgian Cycling Club kan cykelinteresserede opleve det hele - lige fra deltagelse i amatørudgaven af Flandern Rundt til indføring i belgisk cykelkultur og en plads i første parket, når de professionelle suser forbi i en af de store monumentklassikere.
Brian Holm: Cyklister er også nogle idioter
For Brian Holm har en lang karriere og mange timer på landevejene budt på uheld og konflikter - og i mange situationer er cykelrytteren blevet torpederet af aggressive bilister. Men derfor skal ansvaret stadig deles mellem cyklister og bilister.
Test: Giant Defy Advanced Pro O Disc
Giant leverer en god cykel til distancen og med super udstyrspakke til en skarp pris. 
GOOD VIBES ONLY - DCU-kvindecamp - cykelglæde, netværk og nye udfordringer
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner...
Motion: Niner’en - den endelige dom
Her på siden vil vi give et indblik i det danske MTB-miljø på motionsplan. Derfor vil vores tester af mountainbike-udstyr - Kent Løngaa - skrive en række blogindlæg om sin sæson: Både om træning, kammeratskab, løb, og udstyr.
Produktnyt: Assos udvider Equipe kollektionen til de kølige måneder
Assos of Switzerland udvider sin Equipe-kollektion for at imødekomme kravene fra cykelrytteren, der leder efter aerodynamisk design og ultralette tekstiler i de køligere måneder. Alle produkter er testet i pro tour feltet af verdens bedste ryttere.
Find det rigtige cykelprodukt
Danmarks nye cykelsøgemaskine, Velomio.com, har et formål, og det er, at blive den foretrukne globale markedsplads på nettet  for cykler, beklædning, komponenter og give alle mulighed for at søge, sammenligne og købe cykelprodukter på tværs af webshop og fysiske butikker.
Test: Canyon Lux CF SL 8.0 2020
Er du XC typen med store ambitioner og fornuftigt budget, skal du læse med her. Canyon har med Deres Lux CF SL skabt en XC MTB der kan tilfredsstille de flestes ambitioner, uden det går for hårdt ud over pengepungen.
Test: Stages Dash L50 cykelcomputer
En ny forbedret udgave, der tager kampen op med flere konkurrenter på markedet, af Stages cykelcomputer, med stor flot farveskærm og med en masse data til træningsnørderne, 
Test: Pearl Izumi Women’s Escape Thermal Glove
Women’s Escape Thermal Glove markedsføres som en let og lun all-round handske til cykling, løb eller anden udendørsaktivitet - og den holder, hvad den lover.

Seneste indlæg i debatten

Spekulationerne har været mange siden Tour de France, men nu skulle den være god nok: Rohan Dennis har skrevet kontrakt med storholdet Team Ineos fra og med 2020.   Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/rohan_dennis_officielt_paa_plads_hos_ineos/Ferien er ovre, og det er tid for de professionelle ryttere at starte den seriøse træning frem mod 2020-sæsonen. Efter de indledende teambuilding-øvelser ved de første holdsamlinger i november, er det som regel i december, at de første træningslejre organiseres, og den indledende sæsonplanlægning finder sted, og bare få uger senere er WorldTouren allerede i gang, når der igen bydes op til dans i Tour Down Under. I løbet af de kommende uger vil Feltet.dks cykelekspert Emil Axelgaard klæde dig på til den kommende sæson i en serie af analyser, hvor vi kaster et detaljeret blik på hvert af de 19 WorldTour-hold, og hvad vi kan forvente os af mandskabet i løbet af de kommende 12 måneder. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/opvarmning_til_2020_hvad_kan_vi_forvente_af_trek-segafredo/Det bornholmske BHS-Almeborg Bornholm-mandskab, som er det ene af blot to danske kontinentalhold i 2020, har forlænget kontrakten med 21-årige Jeppe Hanssing, som dermem bliver den sidste rytter i en trup på 13 i 2020. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/bhs_har_sidste_rytter_klar_til_2020/Uno-X med de fem danske ryttere, Jacob Hindsgaul, Morten Hulgaard, Julius Johansen, Niklas Larsen og Frederik Rodenberg, deltager i Volta ao Algarve til februar. Det bekræfter mandskabets chef til det norske medie, Procycling.no. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/danskerhold_skal_koere_staerkt_besat_etapeloeb_i_2020/

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

2. søndag i advent: Anden fase i La Marmotte
I samarbejde med Active Alps og Feltet.dk tager Velofit dig i fire afsnit med på ruten til La Marmotte 2020. Du får et nyt afsnit hver søndag i advent, og her vil være både tips og tricks samt bud på, hvad du skal være særlig opmærksom på.
Test: Pearl Izumi Women’s Escape Softshell Glove
Women’s Escape Softshell Glove markedsføres som en alsidig pendlerhandske, der kan bruges til de fleste udendørs aktiviteter - og her rammer Pearl Izumi plet.
Find julegaven til cyklisten
Har du svært ved at finde julegaven til cyklisten eller motionisten? Nu har Velomio.com løsningen til dig!
Sidste chance - slå til nu: Cykelferie i Harzen
Tag en tur med Risskov Bilferie til det naturskønne Harzen, hvor der er masser af muligheder og udfordringer for cykelture for motionister og mere krævende ruter med mountainbikes og racercykler.
1. søndag i advent: Første fase i La Marmotte
I samarbejde med Active Alps og Feltet.dk tager Velofit dig i fire afsnit med på ruten til La Marmotte 2020. Du får et nyt afsnit hver søndag i advent, og her vil være både tips og tricks samt bud på, hvad du skal være særlig opmærksom på.
Produktnyt: Isadore lancerer den mest synlige jakke
Stilfuld og reflekterende - og samtidig underspillet.
Maxxis Bike Transalp 2020: MTB-ruten er klar
Det kommer ikke til at skorte på bjergtagende landskaber, fantastiske udsigter og uprøvede mountainbike-trails, når 2020-udgaven af Maxxis Bike Transalp i 2020 løber af stablen - ruten er netop offentliggjort.
Test: Saris H3 Direct Drive Smart Trainer
Saris H3 Direct Drive Smart Trainer er en high-end hometrainer, som til en fordelagtig pris giver dig de samme funktioner, som andre hometrainere i samme kategori. Du få her en støjsvag maskine, præcise målinger og mulighed for at simulere høje stigningsprocenter samt en watt-kapacitet på 2000.
Det er altid de andre, der er idioter i trafikken
Godt hver femte bilist mener, at det først og fremmest er cyklisterne, der skaber de farlige situationer i trafikken. Det viser en ny Megafon-undersøgelse, der tager pulsen på, hvordan vi opfatter hinanden som medtrafikanter. Men hvad skal der til, hvis vi skal blive mindre irriterede på hinanden? Det giver en ny kampagne en række bud på.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Andet