12.04.2024 @ 14:05

Vanyar-modellen fra Elves er et stærkt bud på en landevejs-racer til den performance-orienterede rytter, som er på jagt efter en sjov og hurtig cykel, hvor den samlede pakke står stærkt i billedet.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

(8/10)

Fakta
Producent: Elves
Produkt: Vanyar Pro Disc 2024
Farver: Chameleon Red/Black og Piano Black
Størrelse: 56 (fås i 51, 54, 56, 58 og 60)

Pris: Kr. 29.995,-

 

Specifikationer

Ramme: Vanyar Pro Disc (ca. 970gram) fremstillet i T800 / T1000 carbon. Kompatibelt med mekaniske og elektroniske gruppesæt
Maksimal dækstørrelse: 30mm.

Krankboks: PF BB386 krankboks.
Hjul: Orome Valar TH30D. (Ca. 1375 gram). Fuld carbon med keramiske lejer. 30mm fælghøjde, tubeless ready, 22mm indevendig bredde, 29mm udvendig bredde. Triple-buttede eger. Fælg i Toray 800T carbon. 12x100 og 12x142mm aksler. (Maks ryttervægt 100kg / 2 års garanti).

Styr: Orome AeroEVO, fuldt integreret carbon frempind/styr. 400mm bredt, frempind 100mm. 70mm reach. 125mm drop.

Geargruppe: Fuld SRAM Rival AXS 12 speed elektronisk gruppe. 172,5mm krankarme, 10-36 kassette, 48/35 klinger. 160mm rotorer.

Dæk: Continental Grand Prix 5000 TR (sat op tubeless)

Flaskeholdere: ZÈFAL Pulse B2 Black, carbon

Saddel: Fizik Arione Classic Men, 302mm længde, 131mm bredde

Diverse: DT Swiss tubeless ventiler, Zéfal tubeless væske, Schwalbe Tubeless rim-tape.


Introduktion

Elves er en kinesisk rammeproducent, som man med stor sandsynlighed er stødt på online eller på sociale medier i det seneste års tid, hvis man er cykelnørd.
Det relativt nye cykelbrand har sendt en masse cykler på gaderne via en direkte salgsmodel og har nu også en dansk repræsentant, hvorfra man kan konfigurere og købe sin cykel eller ramme og få hjælp til hele processen.

 

Vi har haft fingrene i Elves’ Vanyar-model, som er en klassisk racer, som kan det hele og som desuden er lavet til at præstere godt i bjergene.

 

Elves Vanyar har et klassisk rammedesign med et par moderne tilføjelser.
 

Test
 

Elves Scandinavia - en hybridmodel
Markedet for cykler har ændret sig støt hen over en årrække og meget af salget er flyttet fra de fysiske butikker til online løsninger eller hybridmodeller, hvor købsrådgivningen stadig findes, men cyklen bestilles på nettet.

 

Sådan er det også med Elves Scandinavia, som varetager salget af de kinesisk-producerede rammer og fuldt byggede cykler i Danmark. Det er således muligt at få råd og sparring inden sit køb, men det hele bestilles hjem fra fabrikken.

 

Den åbenlyse fordel for forbrugeren er velkendt; priserne kan holdes lavere, da lagerføring og udgifter til en fysik butik er skåret væk. 

I forhold til vores testcykel, så er processen jo ikke helt den samme, men der er trods alt en del dialog, der indgår, og jeg ville personligt være helt tryg ved at lade mig rådgive af Elves’ danske distributør - Henrik Andersen - hvis jeg selv var på markedet efter en Elves-model.
Det giver en fin tryghed, at man bestiller igennem en dansk kontakt, som varetager hele processen og som desuden kan være behjælpelig i tilfælde af reklamation og så videre.

 

Vanyar - specs og detaljer
Lad os først se på den ramme fra Elves og den samlede pakke, som jeg har testet.

 

Vanyar er Elves’ allrounder - en klassisk racer både i forhold til egenskaber og rammedesign.

Med det blotte øje er det let at afkode det klassiske ophav: Rammen er designet i en velkendt silhuet med runde rørformer på kronrør samt skrårør og et traditionelt rammedesign med den lille krølle, at cyklens bageste trekant har sænkede sadelstræbere, som man efterhånden ser det på alle moderne cykler. Også overrøret er fladere og mere kantet - detaljer som peger ind i fremtiden for en ellers klassisk konstruktion.

 

Dette er anden generation af Vanyar-modellen, som er opdateret med et fuldt integreret cockpit. Endnu et must i 2024.

 

Rammen er lavet i Toray T800-carbon, men krankboksen og kronrøret er forstærket ved at være udført i T1000-carbon.

 

To af cyklens allervigtigste komponenter er også inhouse-produkter fra Elves:
 

Brandet hedder Orome og modellen er Valar TH30D - et fuldt carbon-hjulsæt med keramiske lejer, der vejer omkring 1375gram med sin 30 millimeter fælghøjde. De er naturligvis tubeless-klar og har desuden en indvendig bredde på 22 millimeter, mens de er 29 millimeter udvendigt.
 

Styret er også et spændende produkt. Det er nemlig en fuldt integreret model i carbon. Også fra mærket Orome, med det mundrette navn AeroEVO, som giver et fint hint om at styret er optimeret med en hel flad top.
 

Testcyklen var desuden udstyret med SRAM Rival AXS 12-speed - amerikanernes tredje højst rangerende elektroniske gruppe.

 

Den samlede cykel koster cirka 30.000,- kroner, hvilket er mere end særdeles konkurrencedygtigt på et cykelmarked med priser på himmelflugt. Man kan godt finde cykler med tilsvarende komponenter i den prisklasse, men så er det oftest med et hjulsæt i aluminium.

Fuldt integreret cockpit - også i farven.

 

God kvalitet og finish

Elves Vanyar er en yderst veludført cykel. Der er ikke en finger at sætte på konstruktion eller finish og den fremstår på alle måder som man vil forvente at en high-end cykel skal tage sig ud i 2024.

 

Først og fremmest er rammen iøjnefaldende. Farven er en dyb rubinrød med en glossy finish som for alvor spiller op i solen og kaster tusindvis af nuancer af sig. Det integrerede styr er desuden lakeret i samme farve, hvilket giver et ret eksklusivt look.

Elves køre rmed en række standardlakeringer og så kan man også selv designe sin cykel, hvis man vil. Hvis testecyklen er et udtryk for kompetencerne hos lakeringspersonalet, så lyder det som en ret god mulighed for at sammensætte en unik cykel, hvis man er til den slags. I hvert fald er der intet at udsætte på finishen her.



Chameleon-lakeringen spiller i sollyset. Beæmrk det flade overrør og den koniske bagside på kronrøret. Klassisk, men up-to-date.

 

Rammedesignet er som tidligere omtalt traditionelt i sin helhed, men der er alligevel en række detaljer, som springer mig i øjnene. Overrøret er fladt i sin konstruktion og området bag kronrøret - imellem overrør og skrårør - er nærmest konisk, hvilket synes at være en model, som flere af de helt store cykelbrands også benytter i aerodynamikkens tegn.

 

Desuden er sadelstræberne sænkede, hvilket også synes at være en fast del af skabelonen, når der skal produceres hurtige og moderne cykler indenfor UCI-reglement.

Udførslen af disse små detaljer og integrationen af moderne features i et eller klassisk rammedesign vidner om et fint know-how hos Elves.

 

I øvrigt er det værd at nævne at Elves yder 5 års garanti på deres rammer.

 

Aggressiv geometri
I en tid, hvor mange rammegeometrier bliver blødt en smule op for at tilgodese det brede marked, så holder Elves fast i et ret aggressivt setup.

Kronrøret holdes lavt, hvilket er en klassisk indikator for en væddeløbscykel.

Stack/reach-ratioen på den testede størrelse er 1.41, hvilket er i den hidsige ende.

 

Elves opnår den aggressive geometri via et kort kronrør - 13,6 centimeter på testecyklen i størrelsen 56. Det er hele 2,1 centimeter kortere end eksempelvis en Tarmac SL8 fra Specialized og 2,3 centimeter kortere end min egen cykel - en Merak fra De Rosa.

Det giver en klar indikation om cyklens formål og Elves har da også masser af fokus på race-orienterede egenskaber, når de selv skal beskrive Vanyar.

 

Det er også ret bemærkelsesværdigt, at den testede model i størrelse 56 faktisk har et sadelrør som er 1 millimeter længere end overrøret. Det er sjældent set på det nuværende marked, som er domineret af cyklen med slopede geometrier.

 

Alt i alt skal man altså være opmærksom på, at Vanyar er til den aggressive side, selv om stack-højden jo altid kan justeres med spacere, som det i øvrigt er tilfældet med testmodellen. Cyklen bygges med tilhørende spacere for at bevare integrationen af alle kabler og slanger.



Kronrøret er kort for at skabe en aggressiv geometri.

 

Stiv og responsiv
En ting er det visuelle - det allermest spændende er naturligvis, hvordan cyklen præsterer ude på landevejene.

 

Cyklens konstruktion og geometri peger i retning af en cykel orienteret mod væddeløb, så det var spændende at undersøge, om det også holdt stik ude i det virkelige liv.

 

Min første oplevelse af Vanyar var, at den helt klart leverer netop de egenskaber, som Elves lover og som opsætningen giver løfter om.

 

Det indledende indtryk, som jeg bed mærke i, var cyklens svar på tiltale, når man træder til. Der er masser af respons og en generel følelse af en virkelig stiv ramme - og hjul - som absorberer kræfterne effektivt og omdanner dem til acceleration.

I forhold til mange andre cykler, så får jeg en klar fornemmelse af en front, hvor stivheden er helt i top og hvor det overskyggende fokus har været at skabe en væddeløbscykel, som føles virkelig effektiv. Det integrerede styr i en samlet carbon-konstruktion spiller også en rolle her, men det er min klare fornemmelse, at kronrørsstivheden er det vigtigste parameter, som Elves har skruet på.

 

Netop kronrøret og også krankboksen er forstærket med T1000-carbon og man kan ikke udsætte noget på Vanyar-rammens evne til at reagere på de watt, som modtages fra pedalerne.

 

For køreoplevelsen betyder det, at man får en cykel, som føles adræt og som føles hurtig i accelerationerne - især når man træder cyklen op fra lavere fart. Vanyar er således en sjov cykel at trykke til efter sving og den vil egne sig godt til væddeløb med mange sving. Faktisk er jeg sikker på, at den ville være en rigtig effektiv gadeløbscykel.

 

Komfort vs. fart

Rammens stivhed og even til at reagere hurtigt egner sig godt til ryttere, som gerne vil køre stærkt og konkurrere - enten i cykelløb eller blot mod cykelkammeraterne.

 

Den lidt kontante stil vil også egne sig godt til stigninger, hvor cyklens egenskaber vil komme til sin ret og jeg er overbevist om, at den ville føles effektiv i takt med at stigningsprocenterne stiger.

 

Stivheden betyder også, at Vanyar er en anelse kontant og kan føles lidt mere ’hård’ at køre på i forhold til mange af de racere, som vinder frem på markedet med lidt mere komfortable geometrier og carbon-layups.

Dog skal det siges, at cyklens bageste trekant, trods nogle ret kraftige rørformer, er i stand til at absorbere en masse af vejens ujævnheder og andre ting, hvilket giver noget på komfortsiden og balancerer den samlede pakke ganske fint.

Bagenden giver lidt komfort i race-setuppet og sadelstræberne er sænkede for bedre aerodynamik, som tidens trend fordrer.

 

Hjulsæt med matchende egenskaber

Som sagt er Orome-brandet Elves eget og Valar-modellen er et godt match for Vanyar-rammen.

 

Hjulene er stive og selv ved store belastninger mærker man ikke noget flex. Det er klart sættet største styrke og det matcher resten af cyklens temperament godt.

Fælghøjden er til den lave side i dagens marked med sine 30 millimeter, men det giver naturligvis masser af stivhed og evne til at bidrage ved accelerationer og fartøgninger.

 

Med hjulsættet her, får men forstærket race-indtrykket og naturligvis egner de sig fremragende til kørsel i bjergene med deres 1375 gram og responsive natur.

Sættet kan desuden købes løst for 5277,- kroner, hvilket er en skarp pris for en fint carbon-hjulsæt.

Skulle jeg køre på Vanyar-modellen i Danmark, så ville jeg dog vælge et hjulsæt med mere højde for at opnå mere aerodynamik og fornemmelsen af at holde farten nemmere, når den er høj og konstant.

 

Faktisk kan cyklen købes med et hjulsæt på 50 millimeter - TH50-modellen. Denne model koster 5483,- kroner, så selv hvis man vælger et højere hjulsæt, så holdes prisen intakt.

Oreme Valar hjulsættet matcher rammens stivhed og sælges til en imponerende pris. Det kan desuden fås i 50 mm. højde.

 

Konklusion
Elves Vanyar er en fræk cykel, hvis man er væddeløbertypen eller en motionist, som gerne vil have en sjov cykel, som er livlig og responsiv.

 

Cyklen er velkørende og særdeles sjov, når der skal accelereres ud af små sving, ligesom den vil gøre sig godt på sydens stigninger med sin lidt kontante facon.
 

Selve rammen, hjulene og det integrerede cockpit - som alle er produceret af Elves - er helt på linje med mere etablerede mærker, når det kommer til indtryk af kvalitet, udførsel, konstruktion og finish.

 

Den samlede pakke med elektronisk geargruppe og lækre hjul samt integreret cockpit er svært at finde til en skarpere pris, hvilket bør vække interesse for ryttere på jagt efter en ny cykel, hvor det ikke er nødvendigt at lægge huslånet om for at få råd.

 

Elves er helt sikkert kommet for at blive internationalt og det er glædeligt i mine øjne, at brandet har en dansk importør, som kan bistå med rådgivning, købsproces og eventuelle udfordringer, hvis de måtte opstå.

 



Stillet til rådighed af: Elves Scandinavia
 

Motionsfeltet.dk's vurdering: (8/10)

Giro-spillet åbnet for tilmelding
Første cykelmagasin på gaden
Første udgave af Motionsfeltet.dk's nye magasin er landet på gaden! Læs det nu og få også adgang til 7 tidligere magasinet, som er udgivet af Bikemania Magazine.
Følg Romandiet Rundt på Feltet.dk's app
Følg Kasper Asgreen, Michael Valgren, Andreas Kron, Johan Price-Pejtersen samt Christopher Juul-Jensen i Romandiet Rundt.
Produktnyt: Cannondales nye Scalpel er bygget til at begejstre
I dag lancerer Cannondale en helt ny model af deres ikoniske Scalpel. Cannondales ultra lette nye cross-country mountainbike er på vej på markedet.
Cykelsportens Myter: Oplev Rolf, Holm og Bastian Emil
Den 11. juni gæster Brian Holm, Rolf Sørensen og Bastian Emil Goldschmidt Det Ny Teater til en snak om cykelsportens barske storhed og varmer op til Tour de France 2024. 
Test: Ekoi Gara MIPS Air
EKOI Gara MIPS Air er en let, velventileret og komfortabel hjelm.
Hør dansk MTB-stjerne sætte ord på triumf
Simon Andreassen tog i går en af karrierens største sejre, da han vandt mountainbike World-Cuppen i Araxá i Brasilien. Efter sejren var han overvældet, men prøvede at sætte ord på triumfen.
Se Simon Andreassen vinde stor World Cup-sejr
Simon Andreassen vandt anden afdeling af World Cuppen - se hele den dramatiske sidste omgang.
Simon Andreassen vinder i World Cuppen
Danske Simon Andreassen vandt sensationelt anden afdeling af World Cuppen.

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Nu inviterer vi dig til at være med til at præge, hvilken retning Motionsfeltet.dk's nye digitale cykelmagasin skal have.
Skovbrand hærger kendt stigning
Senest i marts satte en 18-årige dansker ny rekord på Coll de Rates.
Andreassen åbner World Cuppen med top 10-placering
I weekenden blev der i Brasilien taget hul på årets World Cup-sæson.
Amstel-fadæse: Se supersprinter juble for tidligt
Lorena Wiebes begik en enorm fejl, da hun jublede for tidligt i spurten i Amstel Gold Race. Det gjorde, at Marianne Vos kunne spurte forbi hende på stregen i en forkortet udgave af løbet.
Test: Elves Vanyar Pro Disc 2024
Vanyar-modellen fra Elves er et stærkt bud på en landevejs-racer til den performance-orienterede rytter, som er på jagt efter en sjov og hurtig cykel, hvor den samlede pakke står stærkt i billedet.
Køb eller bytte? Mulighederne er mange hos Bike4Sport - valget er dit!
Står du og mangler en kvalitetscykel til billige penge? Så har Bike4Sport helt sikkert den rette cykel til dig.
Danskere vinder VM med sammensat hold: Det var meget overraskende
Simon Nielsen og Aleksej Calmann sammensatte i starten af marts et hold bestående af otte ryttere uden nogen erfaring sammen. En måned senere havde de kørt ét løb - og var verdensmestre.
Kvinden bag kasket-kast identificeret
Det lignende en bevidst handling, men det var en uheldig episode, der næsten forårsagede et styrt for Mathieu van der Poel i Paris-Roubaix, fortæller hovedpersonens advokat.
Skuffet Albert Philipsen reagerer på Paris-Roubaix
Juniorverdensmesteren var blandt favoritterne til det prestigefulde løb, men et brostensstyrt gjorde løbet sværere for ham.
Dansk endagsløb præsenterer ny finale: Giver holdene noget at tænke over
Grand Prix Herning har præsenteret en spændende ny rute til årets løb, som vil udfordre rytterne på de karakteristiske grusveje helt ind i finalen og forhåbentlig skabe endnu mere spænding i det danske UCI-løb.
Positiv opdatering på Vingegaard-operation
”Jonas har gennemgået vellykket operation” sådan skriver Team Visma Lease a Bike via mediet X. 
Test: ABUS Gamechanger 2.0
Aerodynamik, ventilation og komfort er i højsædet i den nyeste udgave af ABUS’ populære landevejshjelm Gamechanger. Hjelmen har store ventilationskanaler, flere aerodynamiske features, gode indstillingsmuligheder og er strippet for overflødige elementer, som er med til at holde hjelmens vægt godt nede. Feltet.dk har testet hjelmen - læs med her og find ud af hvordan hjelmen klarer sig i testen.
Startlisten til kvindernes Paris-Roubaix - 3 danskere med
I dag køres kvindernes Paris-Roubaix, og der er tre danskere blandt de deltagende.
Flere brosten end i 30 år: Her er pavéerne i Paris-Roubaix 2024
Pavéerne til årets Paris-Roubaix er blevet præsenteret.
Tour des Stations et cykelløb for motionister med gode bjergben
Er du til højdemeter og stigninger, så er Tour des Stations præcis et løb for dig! Prøv kræfter med en benbrækker.

ANNONCE

Seneste indlæg i debatten

Giro-arrangørerne har i årevis kæmpet en hård kamp mod særligt Tour de France i deres forsøg på at tiltrække sportens største navne, og efter sidste års store succes med Remco Evenepoel og Primoz Roglic er det igen i år lykkedes at tiltrække en af sportens giganter i form af Tadej Pogacar, der tegner sig som en historisk stor favorit. Mens det måske kvæler spændingen om sejren, er kampen om resten af podiet til gengæld pivåbent i et felt, der tæller både nogle af sportens veteraner og mest spændende unge navne. Feltet.dk giver i en serie på fem artikler en analyse af de 15 største favoritter og finder ud af, hvilke svagheder og styrker de hver især har på vejen mod at realisere drømmen om at skrive sig ind i historie som vinder nummer 107 af sportens næststørste løb. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/giro_ditalia_2024_favoritten/Det blev Lotto Dstny-ungdomsrytteren Matys Grisel, der viste sig som hurtigste mand på stregen, da 5. etape i Le Tour de Bretagne Cycliste skulle afgøres i dag. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/18-aarig_franskmand_triumferer_i_bretagne/Hej. Jeg døjer lidt med at føle mig “sukkerkold”, når jeg træner efter arbejde sidst på eftermiddagen. Jeg synes ellers jeg spiser meget normalt, men alligevel kan jeg tit føle mig Tom for energi, og har lyst til at tømme køleskabet efter jeg har cyklet en time. En typisk dag ser sådan ud: Møder kl 6.30, spiser morgenmad ca kl 9, frokost kl 12, spiser en bolle med noget pålæg på vej hjem i bilen, og cykler afsted omkring kl 16.30. Er der nogen der har erfaring med noget lignende? Skal jeg bare til at spise noget mere, eller hvad kan jeg gøre forkert?Dagens etapevinder i Vuelta a España Femenina kunne næsten ikke få armene ned efter sin spurt, hvor hun slog alle konkurrenterne. Læs canadierens reaktion her. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/canadisk_mester_i_ekstase_under_vinderinterview/

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

ANNONCE

Giro-spillet åbnet for tilmelding
Første cykelmagasin på gaden
Første udgave af Motionsfeltet.dk's nye magasin er landet på gaden! Læs det nu og få også adgang til 7 tidligere magasinet, som er udgivet af Bikemania Magazine.
Følg Romandiet Rundt på Feltet.dk's app
Følg Kasper Asgreen, Michael Valgren, Andreas Kron, Johan Price-Pejtersen samt Christopher Juul-Jensen i Romandiet Rundt.
Produktnyt: Cannondales nye Scalpel er bygget til at begejstre
I dag lancerer Cannondale en helt ny model af deres ikoniske Scalpel. Cannondales ultra lette nye cross-country mountainbike er på vej på markedet.
Cykelsportens Myter: Oplev Rolf, Holm og Bastian Emil
Den 11. juni gæster Brian Holm, Rolf Sørensen og Bastian Emil Goldschmidt Det Ny Teater til en snak om cykelsportens barske storhed og varmer op til Tour de France 2024. 
Test: Ekoi Gara MIPS Air
EKOI Gara MIPS Air er en let, velventileret og komfortabel hjelm.
Hør dansk MTB-stjerne sætte ord på triumf
Simon Andreassen tog i går en af karrierens største sejre, da han vandt mountainbike World-Cuppen i Araxá i Brasilien. Efter sejren var han overvældet, men prøvede at sætte ord på triumfen.
Se Simon Andreassen vinde stor World Cup-sejr
Simon Andreassen vandt anden afdeling af World Cuppen - se hele den dramatiske sidste omgang.
Simon Andreassen vinder i World Cuppen
Danske Simon Andreassen vandt sensationelt anden afdeling af World Cuppen.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet