Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

29.08.2018 @ 14:00

I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner…

Lørdag d. 23 juni 2018 var dagen endelig kommet, hvor rytterne fra MultiMotion//Assens skulle få at føle, om forårets træning havde båret frugt.

 

Hærvejsløbets fulde distance på hele 275 kilometer fra Flensborg til Viborg ventede forude, og som det kan ses her, så rytterne klar og glade ud.

 

For Brian Pohlmann, der var initiativtager til turen, og som havde trænet målrettet  til Hærvejsløbet hele vinteren, var dette dagen, hvor det skulle vise sig om tingene ville gå op i en højere enhed.

 

Ville turen blive en succes?

Kunne gruppen komme samlet i mål?

Ville de mange kilometer i sadlen og alle timerne i spinninglokalet bære frugt?

 

Afgang fra Vestfyn klokken MEGET tidligt

Inden rytterne kunne stå klar ved starten, var nogle draget til Flensborg allerede fredag, men de ryttere jeg havde lovet at fragte forsvarligt sydpå, ville helst sove i deres egen seng op til en lang dag på cyklen.

 

Det betød at vi skulle MEGET tidligt op. Vækkeuret ringede 04.15 og lidt over klokken 05 trillede ham vi skulle følges med, og i hvis bil jeg skulle bo hele dagen, ind i indkørslen.

 

Bilen blev læsset, stumperne tjekket og vi trillede syd over.

 

 

Fremme i Flensborg fandt vi overraskende hurtigt og nemt en P.-plads.

 

Jeg ved ikke, hvad jeg egentlig havde forventet, men jeg havde indstillet mig på en  større P-pladsjagt.

 

Dejligt at slippe for det!

 

I startområdet fandt vi hurtigt de andre ryttere og chauffører fra Assens. Stemningen var rigtig god,  og rytterne så glade ud og virkede klar til dagens strabadser. Løbets speaker var også i hopla denne morgenstund i fint vejr - dog med en god vind - fra nord!

 

Klokken 7.40 var der afgang, og sammen med dagens andre chaufførkvinder, fik jeg nu sendt den gæve flok ryttere fra Vestfyn godt af sted mod Viborg.

 

 

Mens nogle cykler, synder andre         

Da jeg havde aftalt med ”mine” ryttere at mødes med dem ved depotet ved Vejen Idrætscenter, hvor rytterne kunne få varm middagsmad, havde jeg nu god tid, og jeg satte derfor kursen mod Fleggaard, hvor der stod syndefald på indkøbssedlen.

 

 

Efter anstrengelserne i Fleggaard, stod der nu KAFFE på programmet, det var trods alt lidt siden jeg indtog ”morgenkaffen”. En af de andre chauffører, havde samme mission som jeg selv her i grænseland, og vi snuppede en kop kaffe sammen inden afgang nordpå.

 

Vejen Idrætscenter - middagsmad og opsamling (115 kilometer)

 

 

Efter en god time i bilen, var jeg fremme i Vejen ved 11-tiden.

 

Her var flaget hejst, og hjælperne klar til at tage imod rytterne. Jeg fulgte en af rytterne via hans Garmin, og jeg kunne se, at jeg var i pænt god tid.

 

Heldigvis havde jeg en aftale med en af de andre kvinder fra klubben der også skulle køre, og efter endnu en kop mokka og lidt frokost fra hallens cafeteria, tog vi opstilling ved ”opløbet” til depotet, klar til at heppe rytterne det sidste stykke ind.

 

Vi endte med at have en mindre fest med at klappe ryttere i depot, og langt de fleste tog meget pænt imod lidt opmuntring på den lange tur.

 

 

Et par af de søde hjælpere på depotet, mente da også, at vi kunne ansøge om ansættelse som heppepiger til næste år.

 

Who knows… We might be back…

 

Ved 12-tiden kunne vi ane de første blå-orange ryttere fra Vestfyn, der ankom med relativt pænt overskud.

 

Gruppen var blevet delt undervejs, da tre ryttere havde taget et ekstra depot, og de først ankomne besluttede at vente på dem her, så der blev samling på gruppen igen.

 

 

 

Med små fire en halv time i sadlen, var moralen stadig høj, men det var også tiltrængt at få noget ordentligt mad indenbords, og rytterne slog sig ned med varm mad, kaffe og enkelte også en lille bitte is…

 

 

Endelig status efter depotet i Vejen blev dog, at to ryttere måtte stige af her. Begge døjede med med knæene, og de vurderede at det desværre ikke var realistisk at fortsætte 160 kilometer endnu.

 

Resten af flokken blev klar til at sadle op igen, og fortsatte ufortrødent ud i modvinden…

 

Min chauffør-partner in crime og jeg, aftalte at fordele depoterne lidt imellem os deropad, og mit næste stop blev depotet i Funder efter 230 kilometer.

 

Funder skole - kort pause til rytterne (lang lur til chaufføren)

Jeg havde nu 109 kilometer og godt 5 kvarter i bilen til Funder… men hvordan filan finder man lige FUNDER???

 

GPS’en finder Funder!!

 

Da jeg var færdig med at shoppe alt muligt usundt, havde jeg rigtig god tid, inden jeg igen skulle agere juhuu-pige ved en landevej et nyt sted i Jylland.

 

Strategien blev at rulle stille og roligt til Funder, parkere et roligt sted, lægge sædet en anelse tilbage og lukke øjnene bare et lille øjeblik - eller et stort!

 

(Heldigt at jeg havde sat alarmen på telefonen, for der var godt nok slukket på den store kontakt en god times tid.)

 

Omkring 16.30 var heppekoret igen på pletten,  Irene (chauffør-partner in crime) og Brian (skadet rytter) var stødt til, og inden længe kunne vi skue de første ryttere… og de drønede lige igennem!!

 

Med  ”bare” 45 kilometer igen, så de åbenbart ingen grund til lige at tanke op en sidste gang.

 

 

Det viste sig imidlertid, at gruppen var blevet delt igen undervejs, og de der havde knap så travl med at komme det sidste stykke hjem, tog sig et lille hvil med rugbrødsmadder, kaffe og kage.

 

 

Der var efter 230 kilometer i sadlen stadig smil at spore.

 

Jeg satte nu kursen mod Viborg.

 

Viborg - 275 kilometer i modvind

Godt fremme i Viborg nærmede kl. sig 18 og heppekorchaufførkvinderne tog opstilling ved målportalen, klar til at tage imod rytterne for sidste gang i dag.

 

Vi hang godt en halv times tid i afspærringen, og klappede ryttere ind, inden første rytter fra Vestfyn dukkede op.

 

 

Om det var en hård tur… billedet taler vist for sig selv.

 

I løbet af det næste kvartes tid, var alle ryttere fra MultiMotion//Assens i mål, og flokken fra Vestfyn samledes kort, inden de vendte næsen hjemad. Det var en halvkølig aften, så det var om at komme i bilerne og få tørt tøj på.

 

 

Brians status på dagen

Efter Brian havde sundet sig lidt og gjort status over klubbens tur til Hærvejsløbet har han følgende overvejelser om dagen:

 

Overordnet gik turen gik fint. Planen var at gennemføre, da distancen var lidt ud over det sædvanlige, og det længste han har prøvet kræfter med.


Det blev en rigtig hård tur, især det sidste stykke, på grund af den stride modvind rytterne kæmpede med det meste af dagens 11 timer i sadlen.

 

De sidste 30-40 kilometer var der totalt udsolgt, og Brian kæmpede med kramper i begge lår. Men så langt henne i løbet, var Brian ikke indstillet på at smide håndklædet i ringen, han VILLE gennemføre.


Brian havde håbet på,  at gruppen kunne følges af det meste af vejen, men da der ikke var enighed om hvor mange depoter, der var brug for undervejs, lykkedes det ikke. Denne del kunne nok afstemmes bedre en anden gang, er hans vurdering.

 

Brian fandt ruten var flot og afvekslende med det fine jyske landskab som kulisse, og depoterne var topklasse.

Det var helt klart en stor oplevelse at deltage i løbet, og Brian var glad for at han havde fået trænet en del kilometer (4000-4500 kilometer) inden, da det efter hans vurdering kræver en rimelig form, for at det ikke går hen og bliver en RIGTIG lang dag på kontoret.

 

Læs også de andre Good Vibes Only beretninger:

GOOD VIBES ONLY - En Cykelmosters Bekendelser

GOOD VIBES ONLY - Virtuel Vintertræning - Slip dit indre legebarn fri

GOOD VIBES ONLY - Stjernetramp - En forårsdag i ..... Solskin

GOOD VIBES ONLY - Fællestræning med Team Motionsfeltet.dk

GOOD VIBES ONLY - Grejsdalsløbet fra nedtur til optur

GOOD VIBES ONLY - Kvinderne på vej ud af skyggen

GOOD VIBES ONLY - Helnæs Vestfyns Tour - når tid bare forsvinder

GOOD VIBES ONLY - Fra Vestfyn til Hærvejen

GOOD VIBES ONLY - Cykelstafetten Kolding - fællesskabet sejrede

GOOD VIBES ONLY - DGI Kaptajnkursus med ønsket om at give noget igen

GOOD VIBES ONLY - På tur til Giro Rosa

GOOD VIBES ONLY - Refleksioner over kørsel på bakker

GOOD VIBES ONLY - For women only - På tur med cykelmostrene

2. søndag i advent: Anden fase i La Marmotte
I samarbejde med Active Alps og Feltet.dk tager Velofit dig i fire afsnit med på ruten til La Marmotte 2020. Du får et nyt afsnit hver søndag i advent, og her vil være både tips og tricks samt bud på, hvad du skal være særlig opmærksom på.
Test: Pearl Izumi Women’s Escape Softshell Glove
Women’s Escape Softshell Glove markedsføres som en alsidig pendlerhandske, der kan bruges til de fleste udendørs aktiviteter - og her rammer Pearl Izumi plet.
Find julegaven til cyklisten
Har du svært ved at finde julegaven til cyklisten eller motionisten? Nu har Velomio.com løsningen til dig!
Sidste chance - slå til nu: Cykelferie i Harzen
Tag en tur med Risskov Bilferie til det naturskønne Harzen, hvor der er masser af muligheder og udfordringer for cykelture for motionister og mere krævende ruter med mountainbikes og racercykler.
1. søndag i advent: Første fase i La Marmotte
I samarbejde med Active Alps og Feltet.dk tager Velofit dig i fire afsnit med på ruten til La Marmotte 2020. Du får et nyt afsnit hver søndag i advent, og her vil være både tips og tricks samt bud på, hvad du skal være særlig opmærksom på.
Produktnyt: Isadore lancerer den mest synlige jakke
Stilfuld og reflekterende - og samtidig underspillet.
Maxxis Bike Transalp 2020: MTB-ruten er klar
Det kommer ikke til at skorte på bjergtagende landskaber, fantastiske udsigter og uprøvede mountainbike-trails, når 2020-udgaven af Maxxis Bike Transalp i 2020 løber af stablen - ruten er netop offentliggjort.
Test: Saris H3 Direct Drive Smart Trainer
Saris H3 Direct Drive Smart Trainer er en high-end hometrainer, som til en fordelagtig pris giver dig de samme funktioner, som andre hometrainere i samme kategori. Du få her en støjsvag maskine, præcise målinger og mulighed for at simulere høje stigningsprocenter samt en watt-kapacitet på 2000.
Det er altid de andre, der er idioter i trafikken
Godt hver femte bilist mener, at det først og fremmest er cyklisterne, der skaber de farlige situationer i trafikken. Det viser en ny Megafon-undersøgelse, der tager pulsen på, hvordan vi opfatter hinanden som medtrafikanter. Men hvad skal der til, hvis vi skal blive mindre irriterede på hinanden? Det giver en ny kampagne en række bud på.

Instagram #motionsfeltet

BHS-PL Beton cykelsponsor går nye veje
Kør på en teamcykel i 2020 og bliv samtidig sponsor for et dansk UCI cykelhold. Dansk cykelsponsor går nye kreative veje, hvor fans kan blive medsponsor.
Knap hver syvende cyklist har fået smidt noget i hovedet
Har du smidt noget i hovedet på en cyklist i dag? Nej? Godt, men det er der så andre, der har, for bag rattet ændrer vi karakter og opfører os ofte, som om vi ejer vejen. Særligt mændene mister besindelsen, men nu skal en ny kampagne minde os om, at hensyn er vejen frem.
Vejvrede: Hver tredje bilist har gjort aggressive fagter i trafikken
”Flyt dig nu for helvede!” Høje råb, hornet i bund og vilde fagter er daglig kost, når man bevæger sig rundt i den danske trafik. Ifølge psykolog Mette Herslund er stress og behov for kontrol den store synder.
Kørelærer: Adfærd i trafikken skal prioriteres
Man kan enten ryste på hovedet og sige pyt eller fare op og råbe ad sine medtrafikanter på vejene. Adfærd i trafikken og at træffe det rette valg er en vigtig lektion for fremtidens trafikanter, mener kørelærer.
Share The Road: Vis særligt hensyn til hinanden i det glatte vintervejr
Der er ingen grund til at stille din eller dit barns cykel, når vinteren og frostgraderne er over os med nyfalden sne og glatte veje. Cyklen kan med få justeringer gøres vinterklar. Og husker alle at tage lidt ekstra hensyn til medtrafikanterne, vil der være mange gode vintercykeldage til alle.
Oplev den belgiske cykelmagi på egen krop
De belgiske brostensstrækninger og skrappe ardennerstigninger er de seneste år blevet en skarp konkurrent til Alpernes cykelterræn, og for mange klinger navne som Koppenberg og Mur de Huy efterhånden lige så velkendt som Alpe d’Huez og Mont Ventoux. Via Belgian Cycling Club kan cykelinteresserede opleve det hele - lige fra deltagelse i amatørudgaven af Flandern Rundt til indføring i belgisk cykelkultur og en plads i første parket, når de professionelle suser forbi i en af de store monumentklassikere.
Brian Holm: Cyklister er også nogle idioter
For Brian Holm har en lang karriere og mange timer på landevejene budt på uheld og konflikter - og i mange situationer er cykelrytteren blevet torpederet af aggressive bilister. Men derfor skal ansvaret stadig deles mellem cyklister og bilister.
Test: Giant Defy Advanced Pro O Disc
Giant leverer en god cykel til distancen og med super udstyrspakke til en skarp pris. 
GOOD VIBES ONLY - DCU-kvindecamp - cykelglæde, netværk og nye udfordringer
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner...
Motion: Niner’en - den endelige dom
Her på siden vil vi give et indblik i det danske MTB-miljø på motionsplan. Derfor vil vores tester af mountainbike-udstyr - Kent Løngaa - skrive en række blogindlæg om sin sæson: Både om træning, kammeratskab, løb, og udstyr.
Produktnyt: Assos udvider Equipe kollektionen til de kølige måneder
Assos of Switzerland udvider sin Equipe-kollektion for at imødekomme kravene fra cykelrytteren, der leder efter aerodynamisk design og ultralette tekstiler i de køligere måneder. Alle produkter er testet i pro tour feltet af verdens bedste ryttere.
Find det rigtige cykelprodukt
Danmarks nye cykelsøgemaskine, Velomio.com, har et formål, og det er, at blive den foretrukne globale markedsplads på nettet  for cykler, beklædning, komponenter og give alle mulighed for at søge, sammenligne og købe cykelprodukter på tværs af webshop og fysiske butikker.
Test: Canyon Lux CF SL 8.0 2020
Er du XC typen med store ambitioner og fornuftigt budget, skal du læse med her. Canyon har med Deres Lux CF SL skabt en XC MTB der kan tilfredsstille de flestes ambitioner, uden det går for hårdt ud over pengepungen.
Test: Stages Dash L50 cykelcomputer
En ny forbedret udgave, der tager kampen op med flere konkurrenter på markedet, af Stages cykelcomputer, med stor flot farveskærm og med en masse data til træningsnørderne, 
Test: Pearl Izumi Women’s Escape Thermal Glove
Women’s Escape Thermal Glove markedsføres som en let og lun all-round handske til cykling, løb eller anden udendørsaktivitet - og den holder, hvad den lover.

Seneste indlæg i debatten

Ferien er ovre, og det er tid for de professionelle ryttere at starte den seriøse træning frem mod 2020-sæsonen. Efter de indledende teambuilding-øvelser ved de første holdsamlinger i november, er det som regel i december, at de første træningslejre organiseres, og den indledende sæsonplanlægning finder sted, og bare få uger senere er WorldTouren allerede i gang, når der igen bydes op til dans i Tour Down Under. I løbet af de kommende uger vil Feltet.dks cykelekspert Emil Axelgaard klæde dig på til den kommende sæson i en serie af analyser, hvor vi kaster et detaljeret blik på hvert af de 19 WorldTour-hold, og hvad vi kan forvente os af mandskabet i løbet af de kommende 12 måneder. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/opvarmning_til_2020_hvad_kan_vi_forvente_af_groupama-fdj/Har et meget skævt forhjul pga påkørsel, og akut (i dag) brug for at købe et nyt. Er der nogen, der kan hjælpe med hvad jeg skal købe til en Trek 7.3 FX dame sportscykel? I spec stå, at det er "Alloy front hub" 32-hole alloy rim. Der er quick release. Kan jeg bare købe et "hvilket som helst 700C forhjul" eller noget, jeg skal være opmærksom på. Ja, jeg har lige købt en stak KMC x10 kæder til 69,- stykket. Spændende at se hvor længe de holder, men kunne egentlig godt tænke mig at prøve en 11s kæde på en 10s kassette. Om ikke andet så i håb om at det støjer lidt mindre.2020-sæsonen er lige rundt om hjørnet, og de mange WorldTour-hold er så småt ved at løfte sløret for deres holdtrøjers udseende i den kommende sæson. Feltet.dk giver dig her et overblik over holdtrøjerne på WorldTouren næste år. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/oversigt_worldtour-holdenes_holdtroejer_i_2020/

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

2. søndag i advent: Anden fase i La Marmotte
I samarbejde med Active Alps og Feltet.dk tager Velofit dig i fire afsnit med på ruten til La Marmotte 2020. Du får et nyt afsnit hver søndag i advent, og her vil være både tips og tricks samt bud på, hvad du skal være særlig opmærksom på.
Test: Pearl Izumi Women’s Escape Softshell Glove
Women’s Escape Softshell Glove markedsføres som en alsidig pendlerhandske, der kan bruges til de fleste udendørs aktiviteter - og her rammer Pearl Izumi plet.
Find julegaven til cyklisten
Har du svært ved at finde julegaven til cyklisten eller motionisten? Nu har Velomio.com løsningen til dig!
Sidste chance - slå til nu: Cykelferie i Harzen
Tag en tur med Risskov Bilferie til det naturskønne Harzen, hvor der er masser af muligheder og udfordringer for cykelture for motionister og mere krævende ruter med mountainbikes og racercykler.
1. søndag i advent: Første fase i La Marmotte
I samarbejde med Active Alps og Feltet.dk tager Velofit dig i fire afsnit med på ruten til La Marmotte 2020. Du får et nyt afsnit hver søndag i advent, og her vil være både tips og tricks samt bud på, hvad du skal være særlig opmærksom på.
Produktnyt: Isadore lancerer den mest synlige jakke
Stilfuld og reflekterende - og samtidig underspillet.
Maxxis Bike Transalp 2020: MTB-ruten er klar
Det kommer ikke til at skorte på bjergtagende landskaber, fantastiske udsigter og uprøvede mountainbike-trails, når 2020-udgaven af Maxxis Bike Transalp i 2020 løber af stablen - ruten er netop offentliggjort.
Test: Saris H3 Direct Drive Smart Trainer
Saris H3 Direct Drive Smart Trainer er en high-end hometrainer, som til en fordelagtig pris giver dig de samme funktioner, som andre hometrainere i samme kategori. Du få her en støjsvag maskine, præcise målinger og mulighed for at simulere høje stigningsprocenter samt en watt-kapacitet på 2000.
Det er altid de andre, der er idioter i trafikken
Godt hver femte bilist mener, at det først og fremmest er cyklisterne, der skaber de farlige situationer i trafikken. Det viser en ny Megafon-undersøgelse, der tager pulsen på, hvordan vi opfatter hinanden som medtrafikanter. Men hvad skal der til, hvis vi skal blive mindre irriterede på hinanden? Det giver en ny kampagne en række bud på.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Andet