29.08.2018 @ 14:00

I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner…

Lørdag d. 23 juni 2018 var dagen endelig kommet, hvor rytterne fra MultiMotion//Assens skulle få at føle, om forårets træning havde båret frugt.

 

Hærvejsløbets fulde distance på hele 275 kilometer fra Flensborg til Viborg ventede forude, og som det kan ses her, så rytterne klar og glade ud.

 

For Brian Pohlmann, der var initiativtager til turen, og som havde trænet målrettet  til Hærvejsløbet hele vinteren, var dette dagen, hvor det skulle vise sig om tingene ville gå op i en højere enhed.

 

Ville turen blive en succes?

Kunne gruppen komme samlet i mål?

Ville de mange kilometer i sadlen og alle timerne i spinninglokalet bære frugt?

 

Afgang fra Vestfyn klokken MEGET tidligt

Inden rytterne kunne stå klar ved starten, var nogle draget til Flensborg allerede fredag, men de ryttere jeg havde lovet at fragte forsvarligt sydpå, ville helst sove i deres egen seng op til en lang dag på cyklen.

 

Det betød at vi skulle MEGET tidligt op. Vækkeuret ringede 04.15 og lidt over klokken 05 trillede ham vi skulle følges med, og i hvis bil jeg skulle bo hele dagen, ind i indkørslen.

 

Bilen blev læsset, stumperne tjekket og vi trillede syd over.

 

 

Fremme i Flensborg fandt vi overraskende hurtigt og nemt en P.-plads.

 

Jeg ved ikke, hvad jeg egentlig havde forventet, men jeg havde indstillet mig på en  større P-pladsjagt.

 

Dejligt at slippe for det!

 

I startområdet fandt vi hurtigt de andre ryttere og chauffører fra Assens. Stemningen var rigtig god,  og rytterne så glade ud og virkede klar til dagens strabadser. Løbets speaker var også i hopla denne morgenstund i fint vejr - dog med en god vind - fra nord!

 

Klokken 7.40 var der afgang, og sammen med dagens andre chaufførkvinder, fik jeg nu sendt den gæve flok ryttere fra Vestfyn godt af sted mod Viborg.

 

 

Mens nogle cykler, synder andre         

Da jeg havde aftalt med ”mine” ryttere at mødes med dem ved depotet ved Vejen Idrætscenter, hvor rytterne kunne få varm middagsmad, havde jeg nu god tid, og jeg satte derfor kursen mod Fleggaard, hvor der stod syndefald på indkøbssedlen.

 

 

Efter anstrengelserne i Fleggaard, stod der nu KAFFE på programmet, det var trods alt lidt siden jeg indtog ”morgenkaffen”. En af de andre chauffører, havde samme mission som jeg selv her i grænseland, og vi snuppede en kop kaffe sammen inden afgang nordpå.

 

Vejen Idrætscenter - middagsmad og opsamling (115 kilometer)

 

 

Efter en god time i bilen, var jeg fremme i Vejen ved 11-tiden.

 

Her var flaget hejst, og hjælperne klar til at tage imod rytterne. Jeg fulgte en af rytterne via hans Garmin, og jeg kunne se, at jeg var i pænt god tid.

 

Heldigvis havde jeg en aftale med en af de andre kvinder fra klubben der også skulle køre, og efter endnu en kop mokka og lidt frokost fra hallens cafeteria, tog vi opstilling ved ”opløbet” til depotet, klar til at heppe rytterne det sidste stykke ind.

 

Vi endte med at have en mindre fest med at klappe ryttere i depot, og langt de fleste tog meget pænt imod lidt opmuntring på den lange tur.

 

 

Et par af de søde hjælpere på depotet, mente da også, at vi kunne ansøge om ansættelse som heppepiger til næste år.

 

Who knows… We might be back…

 

Ved 12-tiden kunne vi ane de første blå-orange ryttere fra Vestfyn, der ankom med relativt pænt overskud.

 

Gruppen var blevet delt undervejs, da tre ryttere havde taget et ekstra depot, og de først ankomne besluttede at vente på dem her, så der blev samling på gruppen igen.

 

 

 

Med små fire en halv time i sadlen, var moralen stadig høj, men det var også tiltrængt at få noget ordentligt mad indenbords, og rytterne slog sig ned med varm mad, kaffe og enkelte også en lille bitte is…

 

 

Endelig status efter depotet i Vejen blev dog, at to ryttere måtte stige af her. Begge døjede med med knæene, og de vurderede at det desværre ikke var realistisk at fortsætte 160 kilometer endnu.

 

Resten af flokken blev klar til at sadle op igen, og fortsatte ufortrødent ud i modvinden…

 

Min chauffør-partner in crime og jeg, aftalte at fordele depoterne lidt imellem os deropad, og mit næste stop blev depotet i Funder efter 230 kilometer.

 

Funder skole - kort pause til rytterne (lang lur til chaufføren)

Jeg havde nu 109 kilometer og godt 5 kvarter i bilen til Funder… men hvordan filan finder man lige FUNDER???

 

GPS’en finder Funder!!

 

Da jeg var færdig med at shoppe alt muligt usundt, havde jeg rigtig god tid, inden jeg igen skulle agere juhuu-pige ved en landevej et nyt sted i Jylland.

 

Strategien blev at rulle stille og roligt til Funder, parkere et roligt sted, lægge sædet en anelse tilbage og lukke øjnene bare et lille øjeblik - eller et stort!

 

(Heldigt at jeg havde sat alarmen på telefonen, for der var godt nok slukket på den store kontakt en god times tid.)

 

Omkring 16.30 var heppekoret igen på pletten,  Irene (chauffør-partner in crime) og Brian (skadet rytter) var stødt til, og inden længe kunne vi skue de første ryttere… og de drønede lige igennem!!

 

Med  ”bare” 45 kilometer igen, så de åbenbart ingen grund til lige at tanke op en sidste gang.

 

 

Det viste sig imidlertid, at gruppen var blevet delt igen undervejs, og de der havde knap så travl med at komme det sidste stykke hjem, tog sig et lille hvil med rugbrødsmadder, kaffe og kage.

 

 

Der var efter 230 kilometer i sadlen stadig smil at spore.

 

Jeg satte nu kursen mod Viborg.

 

Viborg - 275 kilometer i modvind

Godt fremme i Viborg nærmede kl. sig 18 og heppekorchaufførkvinderne tog opstilling ved målportalen, klar til at tage imod rytterne for sidste gang i dag.

 

Vi hang godt en halv times tid i afspærringen, og klappede ryttere ind, inden første rytter fra Vestfyn dukkede op.

 

 

Om det var en hård tur… billedet taler vist for sig selv.

 

I løbet af det næste kvartes tid, var alle ryttere fra MultiMotion//Assens i mål, og flokken fra Vestfyn samledes kort, inden de vendte næsen hjemad. Det var en halvkølig aften, så det var om at komme i bilerne og få tørt tøj på.

 

 

Brians status på dagen

Efter Brian havde sundet sig lidt og gjort status over klubbens tur til Hærvejsløbet har han følgende overvejelser om dagen:

 

Overordnet gik turen gik fint. Planen var at gennemføre, da distancen var lidt ud over det sædvanlige, og det længste han har prøvet kræfter med.


Det blev en rigtig hård tur, især det sidste stykke, på grund af den stride modvind rytterne kæmpede med det meste af dagens 11 timer i sadlen.

 

De sidste 30-40 kilometer var der totalt udsolgt, og Brian kæmpede med kramper i begge lår. Men så langt henne i løbet, var Brian ikke indstillet på at smide håndklædet i ringen, han VILLE gennemføre.


Brian havde håbet på,  at gruppen kunne følges af det meste af vejen, men da der ikke var enighed om hvor mange depoter, der var brug for undervejs, lykkedes det ikke. Denne del kunne nok afstemmes bedre en anden gang, er hans vurdering.

 

Brian fandt ruten var flot og afvekslende med det fine jyske landskab som kulisse, og depoterne var topklasse.

Det var helt klart en stor oplevelse at deltage i løbet, og Brian var glad for at han havde fået trænet en del kilometer (4000-4500 kilometer) inden, da det efter hans vurdering kræver en rimelig form, for at det ikke går hen og bliver en RIGTIG lang dag på kontoret.

 

Læs også de andre Good Vibes Only beretninger:

GOOD VIBES ONLY - En Cykelmosters Bekendelser

GOOD VIBES ONLY - Virtuel Vintertræning - Slip dit indre legebarn fri

GOOD VIBES ONLY - Stjernetramp - En forårsdag i ..... Solskin

GOOD VIBES ONLY - Fællestræning med Team Motionsfeltet.dk

GOOD VIBES ONLY - Grejsdalsløbet fra nedtur til optur

GOOD VIBES ONLY - Kvinderne på vej ud af skyggen

GOOD VIBES ONLY - Helnæs Vestfyns Tour - når tid bare forsvinder

GOOD VIBES ONLY - Fra Vestfyn til Hærvejen

GOOD VIBES ONLY - Cykelstafetten Kolding - fællesskabet sejrede

GOOD VIBES ONLY - DGI Kaptajnkursus med ønsket om at give noget igen

GOOD VIBES ONLY - På tur til Giro Rosa

GOOD VIBES ONLY - Refleksioner over kørsel på bakker

GOOD VIBES ONLY - For women only - På tur med cykelmostrene

Test: GripGrab Polaris 2 Waterproof Winter handsker
GripGrab har lavet et par vinterhandsker, som er perfekte til de rigtig kolde dage samtidig med, at de er lette og bevægelige.
Test: Fizik Tempo Decos Carbon
Den nye Fizik Tempo Decos Carbon landevejssko kombinerer høj komfort og ydeevne og er velegnet til hverdagens lange træningsture, Gran Fondos og bjergkørsel. En flot og minimalistisk sko, der med sin ene BOA-spænde er hurtig og nem at justere - også på farten. En stiv carbonsål, tilbagetrukne klampehuller og et godt greb om hælen er blot nogle af de features, som gør skoen effektiv.
Team Rynkeby indsamler 77,9 millioner kroner til børn
Team Rynkeby indsamler 77,9 millioner kroner til børn med kritiske sygdomme.
Test: Garmin Varia RCT716 - Radar med kamera og lygte
Den populære cykelradar baglygte fra Garmin har fået en kraftig opdatering med længere batteritid og ikke mindst indbygget kamera.
Køb VM- og WorldTour-rytternes cykler hos ny virksomhed
Ny italiensk hjemmeside tilbyder cykelfans og motionister muligheden for at købe deres stjerners racercykler.
Forudbestil: Mads P.s nye bog - og spar 20%
Mads Pedersen har længe arbejdet på en bogudgivelse: "Væddeløber og verdensmester"! Den udkommer den 13. oktober i år.
Produktnyt: Nye dæk og nyt hjulsæt fra Specialized
Specialized har lanceret en ny dækserie, hvilket er en stor opdatering af de populære Turbo-dæk.
Test: Trek Madone SLR 9 Gen 7
Den helt nye Trek Madone SLR 9 Gen 7-model hører til det ypperste på markedet og med sit innovative design og sine imponerende teknologiske features skubber Trek grænserne for, hvad landevejscykler kan præstere. Den nye IsoFlow-teknologi og cyklens geometri bidrager på én og samme tid til øget fart og komfort.
Produktnyt: Van der Poel får nye sko til VM
Shimano sender en ny landevejscykelsko på markedet, som hedder S-Phyre RC903 (herremodellen) og RC903W (kvindemodellen).

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Talent om VM i Danmark: Var fandme en fed dag
21-årige Sofie Heby Pedersen missede lige akkurat en VM-medalje i Danmark, da verdensmesterskabet i marathondistancen blev kørt. 
Formand glæder sig over VM-medalje
Der var glæde i dag over et vellykket VM i mountainbike på dansk grund, som blev kronet med en dansk medalje.
Simon Andreassen vinder VM-medalje
Simon Andreassen vandt VM-medalje på hjemmebane i Haderslev og bekræftede endnu engang, at han er på vej tilbage.
Dansk stortalent misser akkurat VM-medalje på hjemmebane
Det danske stortalent, Sofie Heby Pedersen, var lige ved at hente en medalje, da mountainbikeverdensmesterskabet i marathondisciplinen blev kørt i Haderslev. 
Produktnyt + First Ride: Assos GTS efterårskollektion
Schweiziske Assos har altid været kendte for deres ypperlige bibshorts, men på vores breddegrader er der også mange, der efterhånden har stiftet bekendtskab med deres ingeniørkunst, når det kommer til tøj i ydersæsonerne, hvor vejr og vind stiller store krav til påklædningen, hvis det skal være sjovt at træne udenfor.
Test: Garmin Edge 1040 Solar
Garmin har netop sendt en ny topmodel af deres Edge cykel computer på gaden. Og med den nye Edge 1040 Solar rykker Garmin lige en klasse op i form af flere funktioner, nyt layout og længere batteri tid. Meget længere batteritid!
Dansker før VM på hjemmebane: Vil prøve at køre med om sejren
Simon Andreassen er på vej tilbage fra en drilsk skade i år og han mener, topformen er ved at være der, så hvorfor ikke gå efter at blive verdensmester på lørdag.
Dansk talent tager UCI-sejr
Sidste afdeling af Shimano Ligaen blev afviklet søndag og Sofie Heby Pedersen var helt suveræn.
Dansk stjerne tilbage øverst på podiet
24-årige Simon Andreassen har haft en svær sæson, hvor han har været ude med sygdom. Men efter sommerferien er danskeren kommet tilbage og i går kulminerede det med en UCI-sejr på hjemmebane.
Dyst imod Emil Axelgaard i cykelduellen
Feltet.dk og Emil Axelgaard vil gerne udfordre vores brugere til en lille duel på forudsigelser i 2022. 
VeloDays - en ny cykelmesse ser dagens lys
Christian Ritter er idémanden bag Copenhagen Bike Show, som afholdes hvert år i marts måned. Det er Skandinaviens største cykelmesse med mange internationale udstillere og besøgende.
Managers på tur 3: Sommeren er forbi nu og den nærmest fløj afsted
For de fleste er det blevet hverdag igen og ferien er forbi - også for sypigen og den pensionerede overlærer, som hver især skal tilbage til deres respektive jobs bag katederet og på spinningscyklen. Den sidste uge af ferien har vi brugt på 6 cykeldage i det vestjyske -  en kombination af historie, geografi og ikke mindst gastronomi - garneret med masser af frisk luft i okay dansk sommervejr.
Managers på tur 2: Sommeren er forbi nu og den nærmest fløj afsted
For de fleste er det blevet hverdag igen og ferien er forbi - også for sypigen og den pensionerede overlærer, som hver især skal tilbage til deres respektive jobs bag katederet og på spinningscyklen. Den sidste uge af ferien har vi brugt på 6 cykeldage i det vestjyske -  en kombination af historie, geografi og ikke mindst gastronomi - garneret med masser af frisk luft i okay dansk sommervejr.
Managers på tur 1: Sommeren er forbi nu og den nærmest fløj afsted
For de fleste er det blevet hverdag igen og ferien er forbi - også for sypigen og den pensionerede overlærer, som hver især skal tilbage til deres respektive jobs bag katederet og på spinningscyklen. Den sidste uge af ferien har vi brugt på 6 cykeldage i det vestjyske -  en kombination af historie, geografi og ikke mindst gastronomi - garneret med masser af frisk luft i okay dansk sommervejr.
Førstehåndsindtryk af Canyon Ultimate CF SLX 8 Di2 2023
Den nye Ultimate CF SLX 2023-model kommer med en række forbedringer og kan nu byde på fuldt integreret kabelføring, mulighed for dækbredde på op til 32 mm og optimeret aerodynamik. Cyklen er i dag mere end en landevejsracer til bjergkørsel og den bevæger sig mere i retning af en allround-landevejscykel. 

ANNONCE

Seneste indlæg i debatten

Du skal blot konfigurere dit gear setup efter du har paret dit EPS (version 3 min) via Ant+ til Garmin. Du angiver antallet af klinger og tænder for klingerne - enten forvalgte 53-39, 52-36 eller 50-34, i modsat fald kan du også vælge det selv. På samme måde med kassetten: Vælg antal speed, og enten vælg mellem forvalgte kassetter, eller angiv selv tænder.Enkelte af klatrerne har afsluttet sæsonen, men heldigvis er der alligevel ganske mange, der har bevaret motivationen til at gå efter sæsonens sidste helt store mål, næste uges Il Lombardia. Lørdag får de chancen for at teste benene i Giro dell’Emilia, der heldigvis har genvundet sin prestige efter en nylig restrukturering af kalenderen, og som efter nogle sløje år atter kan fremvise en fabelagtig liste af stjerner, der er klar til at slås om sejren på den legendariske San Luca-stigning i Bologna - en ikonisk stigning, som enhver klatrer drømmer om at erobre. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/optakt_giro_dellemilia_2022/ Jeg kan for så vidt godt acceptere at man kører uden radioer til et mesterskabsløb på en aflukket og velkontrolleret rute som rytterne kan have rekognoseret på forhånd. Der burde risici alt andet være noget mindre. Selvfølgelig under forudsætning at man er i stand til at kommunikere ordentligt med skiltene. Om jeg så tror det er væsentligt mere spændende uden radio tvivler jeg nok noget på. Axel Laurance kom bedst ud af det livsfarlige mylder af sving i Crikvenica, men med 9 bonussekunder styrkede Jonathan Milan sit greb om den samlede føring. Han får imidlertid kam til sit hår, hvis han skal forsvare den lørdag, hvor det gælder løbets kongeetape, og selvom løbets eneste rigtige bjerg, Ucka, har top med næsten 100 km til mål, er der lagt op til, at en vis dansk Tour-konge skal teste bjergbenene, inden der mod slutningen venter en puncheurfinale, som er stejlere, end det var udmeldt inden løbet. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/optakt_5_etape_af_cro_race_2022/

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

ANNONCE

Test: GripGrab Polaris 2 Waterproof Winter handsker
GripGrab har lavet et par vinterhandsker, som er perfekte til de rigtig kolde dage samtidig med, at de er lette og bevægelige.
Test: Fizik Tempo Decos Carbon
Den nye Fizik Tempo Decos Carbon landevejssko kombinerer høj komfort og ydeevne og er velegnet til hverdagens lange træningsture, Gran Fondos og bjergkørsel. En flot og minimalistisk sko, der med sin ene BOA-spænde er hurtig og nem at justere - også på farten. En stiv carbonsål, tilbagetrukne klampehuller og et godt greb om hælen er blot nogle af de features, som gør skoen effektiv.
Team Rynkeby indsamler 77,9 millioner kroner til børn
Team Rynkeby indsamler 77,9 millioner kroner til børn med kritiske sygdomme.
Test: Garmin Varia RCT716 - Radar med kamera og lygte
Den populære cykelradar baglygte fra Garmin har fået en kraftig opdatering med længere batteritid og ikke mindst indbygget kamera.
Køb VM- og WorldTour-rytternes cykler hos ny virksomhed
Ny italiensk hjemmeside tilbyder cykelfans og motionister muligheden for at købe deres stjerners racercykler.
Forudbestil: Mads P.s nye bog - og spar 20%
Mads Pedersen har længe arbejdet på en bogudgivelse: "Væddeløber og verdensmester"! Den udkommer den 13. oktober i år.
Produktnyt: Nye dæk og nyt hjulsæt fra Specialized
Specialized har lanceret en ny dækserie, hvilket er en stor opdatering af de populære Turbo-dæk.
Test: Trek Madone SLR 9 Gen 7
Den helt nye Trek Madone SLR 9 Gen 7-model hører til det ypperste på markedet og med sit innovative design og sine imponerende teknologiske features skubber Trek grænserne for, hvad landevejscykler kan præstere. Den nye IsoFlow-teknologi og cyklens geometri bidrager på én og samme tid til øget fart og komfort.
Produktnyt: Van der Poel får nye sko til VM
Shimano sender en ny landevejscykelsko på markedet, som hedder S-Phyre RC903 (herremodellen) og RC903W (kvindemodellen).

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Andet

x