Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

03.10.2019 @ 12:00

I år var vi fire hold af sted til Tour TransAlp 2019, som startede i Innsbruck med afslutning i Riva Del Garda. Otte mænd i deres bedste alder, var klar til en kæmpe udfordring - syv etaper, 800 km med 18.000 højdemeter, fordelt på 19 bjergpas.

6. etape: Aprica - Ossana 82,34 km - 1.979 hm

Igen er vi fuldtalligt på holdet, og I dag venter der en kort etape. Så med det i hovedet, tænkte jeg at den skulle have fuld gas, op over første stigning. Og så kunne jeg køre med et lidt mindre tempo resten af etapen.

 

Og det går også rigtig den første del af løbet, og min ben er helt fantastiske. Men hvad der ikke er fantastisk, er min røv. Jeg kan knap sidde på cyklen, og hver gang jeg skal gå fra stående til siddende, eller omvendt. Så er det med stor smerte HVER gang!

 

Jeg kommer på det først depot som nr. 2 fra holdet, og kan se resten af holdet komme dumpende ind. Men jeg må se langt efter min far, som kommer ned som sidste mand.

 

Det viser sig at den ene bremse ikke virker, og må derfor tage det roligt på nedkørslerne.

 

Denne etape, var en til glemmebogen. Og ikke nok med det, inden sidste stigning, kører jeg ind i helt nyt vejarbejde. Dette gør at jeg samler tjære, og samtlige sten med på vejen. Det giver heldigvis ikke punktering, men dog mange kilometer, hvor man nærmest føler at dækkende klæbrer sig afsted på asfalten.

 

Heldigvis var der masse af indlagte pauser, med is og sodavand. En dag, som ikke behøvedes at være lang, tog dog stadig 5 timer at komme igennem.

 

Vi kom på hotellet, hvor vi i dag skulle bo fire mand på samme hotelværelse. Så der var lagt op til god mandehygge. Og som det første gik turen ned i den indendørs pool, som var helt fantastisk. Dog lige med undtagelse af at, klorvand og siddesår ikke lige går hånd i hånd.

 

Vi nyder dog at kunne restituere i poolen, og snakken går på, at der nu kun er en dag tilbage. Dem der havde prøvet turen før, kan fortælle om den fantastiske følelse der er i vente, når man får øje på Gardasøen i det fjerne.

 

Stemningen er høj, og selvfølgelig skal vi lige op og have en øl, inden vi skal ud og spise.

 

Vi kommer hjem, og med en god dunst af metangas i lejligheden, kan man nu ligge sig til at sove med tankerne om at der nu kun var en etape tilbage.

 

Foto: Tour TransAlp

 

7. Etape: Ossana - Riva Del Garda 100,47 km - 2.320 hm

100 kilometer tilbage, af hvad der har været en af de vildeste oplevelser jeg nogensinde har haft. Og jeg glæder mig helt vildt til at skulle komme ned til Gardasøen.

 

Desværre står denne etape ikke helt så klar i min erindring. Om det skyldtes den ”gode stemning” senere på dagen, vides ikke.

 

Dog skulle den største overraskelse komme i dag. Jeg havde nok lidt mentalt indstillet mig på at det var slut, og havde desværre undervurderet dagens etape.

 

Dagens anden stigning, Passo Daone, skulle vise sig at være den mest overraskende stigning. En mega hård stigning, hvor jeg igen måtte se min far, stille og roligt trække fra mig. Jeg holder mig dog på cyklen, men også kun lige. Denne stigning, var konstant i procenterne, som aldrig lod til at slippe.

 

På toppen er vi kun lige nået halvvejs igennem dagen, og jeg kan mærke der er slukket. Jeg husker fra dagen før, at Søren siger til mig, at man på sidste dagen lige finder den sidste energi frem, og man har lige lidt ekstra at give af. Men dette var ikke tilfældet med mig.

 

Mine ben var tømte, og mit hovedet var heller ikke med mig. Heldigvis havde jeg tidligere på ugen, hjulpet min far igennem 4. etape, og nu var det hans tur til at give igen på den konto. Han sidder ved min side hele vejen igennem, og trækker mig op over både tredje og fjerde stigning. Og nu stod den på nedkørsel ned mod Gardasøen.

 

Vi havde tidligere aftalt at vi alle på holdet skulle vente på hinanden, så vi fælles kunne køre i mål. Men jeg tvivlede dog på at holdet ville vente på os, da jeg havde kørt i et meget langsomt tempo. Så til min store overraskelse, når vi kommer trillende nedad, står de seks andre gutter inde til højre og venter. Og lige der, får vi øje på Gardasøen - Alt går op i en højere enhed.

 

 

Hele holdet samlet, synet man havde set frem til. Lad mig bare ærligt sige, jeg er her glad for mine store oakley briller med reflekterende glas i. Med en lille klump i halsen, får man taget sine billeder. Og nu var turen til de sidste 10-15 kilometer.

 

Vi kommer ind i byen samlet, og jeg venter hele tiden på der hvor man får øje på porten. Og pludselig kører vi ind til højre, og her viser porten sig. Holdet samler sig så meget vi kan, og vi kører over i samlet flok - Speakeren anderkender holdet der kommer ind over stregen, og med det største smil læben, er dette års Tour TransAlp overstået.

 

Det er meget svært at beskrive hvad der sker oven i hovedet på en, når man passerer stregen. Man er utrolig stolt over sig selv. Og jeg er glad for den oplevelse jeg har kunne dele med min far, og med dem fra holdet. Jeg er lettet over at det er overstået, men samtidig lidt trist over at det nu er slut.

 

Men ovre var det, og det var tid til at få sin Finisher-trøje, og den velfortjente medalje hen over hovedet.

 

Og nu skulle aftenen bare nydes, og det var direkte i øllene. I målområdet, sidder vi alle og hygger, og får et par øl. Vores cykler bliver herefter afleveret, til hjemtransporten. Og herefter var det afsted til hotellet, med tasken på ryggen.

 

Vi går på hver vores værelser, og ikke mange minutter senere er vi alle nede i poolen, hvor øllene nu begynder at komme i en lind strøm.

 

En helt igennem hyggelig tur med holdet, peaker nu her ved poolområdet, hvor stravasegmenter gennemgåes, stikpiller gives til højre og venstre, og humøret er måske liiiige til den gode side.

 

Og med bar mave og lækkert hår, finder Rene os et bord på den absolutte nærmeste restaurant. Og hvem der får den gode idé, at vi alle skulle da have 1 liter øl til maden, vides ikke. Men klog er manden ikke. Mænd i deres bedste alder, hygger sig nu for fuld skrue.

 

Efter maden, dasker vi nu mod den allersidste tur i isboden. Nogen har mere succes end andre, med at få spist sin is. Og selvom vi for få timer siden var konger, var gassen nu gået af ballonen. Og med tanke på at vi også skulle hjem dagen efter, var det nu tid til at lukke og slukke.

 

En helt igennem fantastisk uge var nu slut. Og nu var der kun tilbage at sige, tak for denne gang, og dette her var absolut ikke sidste gang at jeg skulle prøve Tour TransAlp. Nu må vi så se, hvornår denne chance igen byder sig.

 

 

Læs første del af løbsberetningen om Tour TransAlp

Læs anden del af løbsberetningen om Tour TransAlp

Test: Garmin Tacx Flux 2 Smart
Garmin Tacx Flux 2 er den nyeste udgave af mærkets mellemklasse-model. Den er blevet opdateret på en række punkter i forhold til de tidligere generationer og har derfor en mere præcis dataindsamling, er mere støjsvag og forsynet med større watt-kapacitet.
Test: AGU Vintercykeltøj til kvinder
Det hollandske mærke AGU leverer cykeltøj til hele året. Deres vinter- og overgangskollektion byder på lækre merinouldstrøjer, bukser i vind- og vandtæt materiale og jakker med indbyggede varmepaneler, som kan give ekstra varme på de helt kolde vinterdage.
Test: AGU Vintercykeltøj til herrer
Det hollandske mærke AGU leverer cykeltøj til hele året. Deres vinter- og overgangskollektion byder på lækre merinouldstrøjer, bukser i vind- og vandtæt materiale og jakker med indbyggede varmepaneler, som kan give ekstra varme på de helt kolde vinterdage.
Test: Pirelli Cinturato Cross – Mixed Terrain
Pirelli er ikke længere kun til de 4-hjulede, men har også set muligheder i at levere dæk til cykler. Pirelli begyndte at producere dæk til landevejsraceren for nogle år siden, men er nu også tilgængelige til cross og gravel. Pirelli er kommet med en større serie til det lidt blødere underlag og her bliver cross dækkende til blandet underlag testet.
Test: Flowpillow Heat
Flowpillow Heat er et massageapparat, der i kombination med varmebehandling giver en god, dyb og effektiv massage i både velværds- og restitutionsøjemed. Den er lavet i et lækkert materiale, er overraskende robust og ikke mindst er den nem at tage med på farten.
Nye headsets på Feltet.dks webshop
Vi har fået nye lækre headsets i vores webshop. Vi giver dig her et overblik over de nye headsets.
Nye på det danske marked: Futurum med vandtæt cykeltøj
Den hollandske virksomhed, Futurum, er på vej ind på det danske cykelmarked. Futurum har allerede stor succes i Holland og Belgien med deres kollektion 4 Seasons.
Test: Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
En vanvittig god køremaskine som ikke alene løfter arven fra en af verdens mest respekterede rammer, men formår at lægge yderligere på og derved katapultere Cannondale ind i fremtiden.
Konkurrence: Vind den nye Egde 530 eller Egde 830 fra Garmin
Garmin udlodder i samarbejde med Feltet.dk to modeller af deres nyeste cykelcomputere. Skal en af dem sidde på din cykel?

Instagram #motionsfeltet

Glædelig jul til alle!
Feltet.dk, Motionsfeltet.dk og Velomio.com ønsker alle en rigtig glædelig jul!
4. søndag i advent: Fjerde fase i La Marmotte
I samarbejde med Active Alps og Feltet.dk tager Velofit dig i fire afsnit med på ruten til La Marmotte 2020. Du får et nyt afsnit hver søndag i advent, og her vil være både tips og tricks samt bud på, hvad du skal være særlig opmærksom på.
Kombinér cykeldrømme med skoleophold
Det pibler frem med talenter på den danske cykelscene. Sejre i både Grand Tours, forårsklassikere, OL, VM og EM vidner om den enorme kvalitet, de danske ryttere besidder. Har du eller en du kender drømme om at opnå det samme, eller er det lysten til socialt samvær i et læringspræget miljø, der trækker i dig, så kunne et efterskole- eller højskoleophold måske være noget for dig.  
3. søndag i advent: Tredje fase i La Marmotte
I samarbejde med Active Alps og Feltet.dk tager Velofit dig i fire afsnit med på ruten til La Marmotte 2020. Du får et nyt afsnit hver søndag i advent, og her vil være både tips og tricks samt bud på, hvad du skal være særlig opmærksom på.
Tour Transalp byder i 2020 på italienske bjerge
Et af Europas mest populære og spektakulære amatørcykelløb, Tour Transalp, har løftet sløret for den rute, der i 2020 kommer til at ligge udelukkende i Italien.
Test: SKS Speedrocker
Et sæt skærme til både skoven og landevejen, som med sin lette montering og gode beskyttelse er blandt de allerbedste på markedet.
Find julegaven til cyklisten
Har du svært ved at finde julegaven til cyklisten eller motionisten? Nu har Velomio.com løsningen til dig!
2. søndag i advent: Anden fase i La Marmotte
I samarbejde med Active Alps og Feltet.dk tager Velofit dig i fire afsnit med på ruten til La Marmotte 2020. Du får et nyt afsnit hver søndag i advent, og her vil være både tips og tricks samt bud på, hvad du skal være særlig opmærksom på.
Test: Pearl Izumi Women’s Escape Softshell Glove
Women’s Escape Softshell Glove markedsføres som en alsidig pendlerhandske, der kan bruges til de fleste udendørs aktiviteter - og her rammer Pearl Izumi plet.
Sidste chance - slå til nu: Cykelferie i Harzen
Tag en tur med Risskov Bilferie til det naturskønne Harzen, hvor der er masser af muligheder og udfordringer for cykelture for motionister og mere krævende ruter med mountainbikes og racercykler.
1. søndag i advent: Første fase i La Marmotte
I samarbejde med Active Alps og Feltet.dk tager Velofit dig i fire afsnit med på ruten til La Marmotte 2020. Du får et nyt afsnit hver søndag i advent, og her vil være både tips og tricks samt bud på, hvad du skal være særlig opmærksom på.
Produktnyt: Isadore lancerer den mest synlige jakke
Stilfuld og reflekterende - og samtidig underspillet.
Maxxis Bike Transalp 2020: MTB-ruten er klar
Det kommer ikke til at skorte på bjergtagende landskaber, fantastiske udsigter og uprøvede mountainbike-trails, når 2020-udgaven af Maxxis Bike Transalp i 2020 løber af stablen - ruten er netop offentliggjort.
Test: Saris H3 Direct Drive Smart Trainer
Saris H3 Direct Drive Smart Trainer er en high-end hometrainer, som til en fordelagtig pris giver dig de samme funktioner, som andre hometrainere i samme kategori. Du få her en støjsvag maskine, præcise målinger og mulighed for at simulere høje stigningsprocenter samt en watt-kapacitet på 2000.
Det er altid de andre, der er idioter i trafikken
Godt hver femte bilist mener, at det først og fremmest er cyklisterne, der skaber de farlige situationer i trafikken. Det viser en ny Megafon-undersøgelse, der tager pulsen på, hvordan vi opfatter hinanden som medtrafikanter. Men hvad skal der til, hvis vi skal blive mindre irriterede på hinanden? Det giver en ny kampagne en række bud på.

Seneste indlæg i debatten

Nogen der kender De Rosa planet med Ultegra DI2 udstyr, og kan komme med anbefalinger? Jeg har set en brugt med Marvic Cosmic carbon sl hjul til kr. 15000. Lyder det som en fornuftig pris? Jeg vrøvlede vist i øvrigt. Butikken hedder cykelexperten og ikke cykelspecialisten. De råder faktisk over folk med cykelforstand, selv om jeg var uheldig med en som var temmelig uerfaren. Men det gør ikke så meget, hvis man ved, hvad man vil ha'. Går og tygger på om ikke den næste skal være en Addict. Fri Bikeshop har jeg ikke gode erfaringer med, selv om jeg aldrig har været i butikken. Jeg prøvede at få dem til at skaffe en str 61 til en prøvetur, da jeg var i tvivl om 58 eller 61. Det ville de ikke. Jamen så okay da, så går handelen bare til en anden butik.Hvorfor tæller resultatet fra Schwalbe Classic ikke med i statistikken, når man kunne sætte en stjerne? Fordi Emil Axelgaard ikke gættede rigtigt? ;-) Mvh Brian.Jeg har en Cannondale Synapse Ultegra DI2 2018 der trænger til et nyt hjulsæt (aka. jeg kører rundt på det hjulsæt der sad på cyklen da jeg købte den). Jeg tænkte at det vurde være nemt nok at slippe nogle slanter og så købe et nyt hjulsæt. Men jeg synes jeg er gået lidt i stå. Jeg kører en blanding af road og så nogle ture på grusveje og lignende. Vel 80/20 eller sådan noget. Det er generelt pæne grusveje jeg kører på. For dem der bor i hovedstadsområdet tænk grusveje som i Vestskoven og på Amager fælled. Jeg har en decideret crosscykel når det skal være mudderbad. Jeg vejer kun 65 kg. og er generelt ikke særlig hård ved mine hjulsæt (selvom jeg kører på grus). Så mine krav er noget i stil med: - Tubeless - Skivebremser (centerlock) - Bred fælg indvendig der passer til 30-32mm dæk - Sidevindsstabil (ikke decideret højprofil) - Gerne fullcarbon (når man nu alligevel kører tubeless og med skivebremser) - Holdbart til lettere gravel Jeg har kigget lidt på f.eks. Mavic Allroad Pro UST. Det er sikkert et fint hjulsæt, men det vækker ikke de helt store følelser i mig. Og jeg ved ikke helt hvor langsomt det er på landevejen. https://boerkopcykler.dk/mavic-allroad-pro-disc/550476 Jeg har ikke noget problem med at gå højere op i pris hvis det er. Fik f.eks. en pris på dette hjulsæt - men kan ikke rigtig finde nogle anmeldelser af det: https://www.dtswiss.com/en/products/wheels-road/gravel/grc-1400-spline/grc-1400-spline-42/ Nogle forslag? Hvor stor forskel vil der være på landevejen om jeg f.eks. kører et hjulsæt som Mavic Allroad Disc vs. f.eks. DT Swiss hjulsættet. Og er det i virkeligheden mere i dækvalget af det kompromiset ligger?

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Test: Garmin Tacx Flux 2 Smart
Garmin Tacx Flux 2 er den nyeste udgave af mærkets mellemklasse-model. Den er blevet opdateret på en række punkter i forhold til de tidligere generationer og har derfor en mere præcis dataindsamling, er mere støjsvag og forsynet med større watt-kapacitet.
Test: AGU Vintercykeltøj til kvinder
Det hollandske mærke AGU leverer cykeltøj til hele året. Deres vinter- og overgangskollektion byder på lækre merinouldstrøjer, bukser i vind- og vandtæt materiale og jakker med indbyggede varmepaneler, som kan give ekstra varme på de helt kolde vinterdage.
Test: AGU Vintercykeltøj til herrer
Det hollandske mærke AGU leverer cykeltøj til hele året. Deres vinter- og overgangskollektion byder på lækre merinouldstrøjer, bukser i vind- og vandtæt materiale og jakker med indbyggede varmepaneler, som kan give ekstra varme på de helt kolde vinterdage.
Test: Pirelli Cinturato Cross – Mixed Terrain
Pirelli er ikke længere kun til de 4-hjulede, men har også set muligheder i at levere dæk til cykler. Pirelli begyndte at producere dæk til landevejsraceren for nogle år siden, men er nu også tilgængelige til cross og gravel. Pirelli er kommet med en større serie til det lidt blødere underlag og her bliver cross dækkende til blandet underlag testet.
Test: Flowpillow Heat
Flowpillow Heat er et massageapparat, der i kombination med varmebehandling giver en god, dyb og effektiv massage i både velværds- og restitutionsøjemed. Den er lavet i et lækkert materiale, er overraskende robust og ikke mindst er den nem at tage med på farten.
Nye headsets på Feltet.dks webshop
Vi har fået nye lækre headsets i vores webshop. Vi giver dig her et overblik over de nye headsets.
Nye på det danske marked: Futurum med vandtæt cykeltøj
Den hollandske virksomhed, Futurum, er på vej ind på det danske cykelmarked. Futurum har allerede stor succes i Holland og Belgien med deres kollektion 4 Seasons.
Test: Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
En vanvittig god køremaskine som ikke alene løfter arven fra en af verdens mest respekterede rammer, men formår at lægge yderligere på og derved katapultere Cannondale ind i fremtiden.
Konkurrence: Vind den nye Egde 530 eller Egde 830 fra Garmin
Garmin udlodder i samarbejde med Feltet.dk to modeller af deres nyeste cykelcomputere. Skal en af dem sidde på din cykel?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Andet