Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

26.09.2019 @ 20:56

I år var vi fire hold af sted til Tour TransAlp 2019, som startede i Innsbruck med afslutning i Riva Del Garda. Otte mænd i deres bedste alder, var klar til en kæmpe udfordring - syv etaper, 800 km med 18.000 højdemeter, fordelt på 19 bjergpas.

Vi var en god blanding af folk, som havde prøvet TransAlp før, og for nogen af os var det første gang. Personligt for mig, var det første gang.

 

Min oplevelse med Tour TransAlp, har været helt fantastisk. Jeg har været dybt imponeret over hvor professionelt hele setup’et har været.

 

Vi havde inden løbet, sørget for selv at bestille hotellerne omkring start- og målbyerne. Og hver evig eneste dag, var der fuldstændig styr på vores baggage, og alt det logistiske omkring løbet, kunne man ikke sætte en finger på.

 

Alle folk omkring løbet sørgede for, at det helt igennem blev en rigtig god oplevelse.

 

Lige nu kan man allerede melde sig til Tour TransAlp 2020. Og jeg synes alle der elsker cykling, skylder sig selv denne oplevelse. Og man må ikke tænke, at man ikke kan gennemføre. Jeg er en tung gut, og har kun kørt i cirka tre år. Og med kun et halvt år dedikeret træning, hvor jeg gik fra en vægt på 98 kilo til 85 kilo og 2.800 km træning, kunne jeg gennemføre løbet. Det hele handler om det mentale, og kun med det mål at gennemføre, var det en helt utrolig oplevelse, netop at få gennemført løbet.

 

Som en ny ting i 2019, kunne man melde sig til som single. Så man behøves ikke, som min far og jeg gjorde det, og køre løbet som par. Denne succes fortsætter de med i 2020.

 

Jeg vil anbefale inden, som jeg selv gjorde, at se videoer og billeder af tidligere år fra Tour TransAlp. Du kan finde alt på Tour TransAlp officielle hjemmeside.

 

Nedenfor vil jeg kronologisk dag for dag, berette om mine personlige oplevelser, løbet igennem. Og hvordan det var at prøve kræfter med TransAlp for første gang, sammen med min far, hvilket var hans tredje gang. Så meget af dette, vil tage udgangspunkt i mine personlige oplevelser.

 

Derudover vil der også være lidt om det sociale, og hvordan det har været at være otte mand af sted. At have denne fælles oplevelse sammen, og få denne mulighed sammen, gennem Motionsfeltet.dk.

 

 

Afsted til Innsbruck

Allerede i hver vores biler på vej ned over Tyskland, var spændingen til at mærke. Interne drillerier, og en konstant opdatering over hvor langt vi var nået ned, prydede vores fælles messenger-gruppe. Vi havde alle en intention om, at lande et lille døgn før starten skulle gå i Innsbruck.

 

Bilerne parkeret, cyklerne indlogeret på hotellet, benene klar, nu skulle vi bare i gang!

 

Vi kunne rigtig gå og gejle hinanden op, og få en lille hyggelig dag i Innsbruck, hvor depoterne blev fyldt godt op.

 

Alle de praktiske detaljer skulle selvfølgelig også på plads. Tour TransAlp sørgede for at man var fuldt forberedt til løbet, og heldigvis havde vi nogle fra holdet som havde kørt det før, og kunne sætte os nye ind i rutinerne.

 

 

1. Etape: Innsbruck - Brixen 90,08 km - 1.174 hm

Aldrig før har jeg haft så meget spænding i kroppen, det helt rigtige mix af nervøsitet og spænding var til stede søndag morgen, da man slog øjnene op.

 

Og det var tydeligt at vi alle var klar. Alle var spændte og med de små muleposer på ryggen, trillede de toptunede carbon racere af sted til start. Og med hele holdet helt i sort på førstedagen, var der igen plads til de små interne drillerier, inden starten for alvor nærmede sig.

 

Foto: Tour TransAlp Facebook

 

At stå i boksen, hvor du ser over tusind ryttere stå klar på alle niveauer, var helt vildt! Man sørgede for at suge alt det til sig, som man kunne - personligt gik jeg lige ind i mig selv, da der var et minut til start. Hovedet ned på styret, en lille bøn om at hele ugen vil gå godt, uden uheld.

 

Og pludselig lød det… 5… 4… 3… 2… 1… Bang! Og nårh ja, hov.. vi stod jo langt nede i rækkerne.

 

Så vi venter lige til de første hurtige kommer afsted. Men så kunne vi nyde, hvad der skulle blive soundtracket for hver start, Robbie Williams’ Let Me Entertain you for fuld udblæsning. Men så kunne man høre kliklydene fra skoene i klamperne, og så begyndte der at ske noget, og så var det afsted på cyklen.

 

Et kæmpe felt slangede sig nu igennem Innsbrucks gader, og mange publikummer stod og heppede os ud af byen. Og med god tysk koordinering, blev vi sikkert transporteret ud til den første udfordring - Brenner Passet.

 

Og med så stort et felt, havde jeg hurtigt ingen af mine holdkammerater i syne. Og da procenterne kommer, kan jeg mærke at kroppen og benene ikke helt er der. Det var muligt at den opbyggede spænding, har sat sig i kroppen på mig.

 

Det tog mig en god time inden jeg følte mig til rette på cyklen, og så var jeg der heldigvis også. Jeg begyndte at køre nogle grupper ind igen, op ad Brenner-passet. Men jeg ved at jeg er den bagerste af os fra holdet, og med en i forvejen aftale hjemmefra, står min far og venter på toppen.

 

Og nu ventede der blot 45 km hjem, som stort set var ned af bakke.

 

Første Etape var en kort dag på kontoret, og en lille teaser på hvad der skulle vente os. Vi mødes alle otte otte mand på slutningen af etapen, med udsigt over Brixen. Og får taget lidt selfies, som man gør.

 

 

Og med tre timer i sadlen, kunne vi nyde dagen i Brixen, med god tid til at få hygget, og komme på god restaurant.

 

De garvede gutter kendte til et godt sted, hvor vi fik alt hvad maven og benene kunne bede om.

 

Men hvad jeg registrerer, så var der ingen alkohol til maden! Lidt seriøs er man vel.

 

Og bagefter gik vi på det obligatoriske isrov, i den nærmeste isbod. Nogen med større trang end andre.

 

 

Med et lille tjek på vejrudsigten for morgendagen, kunne vi se graderne stige.  Og vi kunne være sikre på at de lange ærmer og bukser, kunne forblive i tasken, da man gjorde klar til 2. etape.

 

Tøjet lagt frem, og tasken pakket… nu var det på hovedet i seng, inden vi for alvor skulle prøve kræfter med bjergene.

 

 

2. etape: Kaltern Am See 143,40 km - 3.473 hm

Med lidt møre stænger, stod vi op til en solrig morgen, og med udsigt til en varm dag, var vi alle klar I sadlen til dagens etape.

 

 

Første rigtige hårde udfordring - Penser Joch - var først for. En benhård stigning, som aldrig nogensinde ville give op, med konstante stigningsprocenter mellem 8-10%. Dog lå jeg længe sammen med holdkammerater, dog uden det overskud som blev vist af andre på holdet. Der var plads til jokes og grin. Bevares, jeg klukkede lidt med, for sjovt var det. Men mit fokus var lidt et andet sted.

 

Da man kommer op over trægrænsen, kan intet skygge for solen, og nu begynder varmen virkelig at fylde i billedet.

 

Man havde i starten haft overskuddet, til at køre lidt i forskellige tempo, for at finde sig ind på stigningen. Alt dette var nu overstået. Der var et tempo, og det var med solide firkantede tråd ned i pedalerne.

 

Med 1-2 kilometer til toppen, bliver jeg passeret af en holdkammerat, hvor jeg formår at hægte mig på hans hjul, med hiv og sving.

 

Og vi når begge op til toppen sammen, hvor en tredje for teamet, står 100 meter fra toppen, og hepper os det sidste af vejen. Det var en fed følelse, nu at have overstået første hårde bjerg, og man vidste at Penser Joch var en af de svære, i rækken af mange.

 

 

Vi står alle fælles på toppen, og får fyldt op på de velfungerende depote. Energi, vand, kage, kartofler, appelsiner, agurker og salt. Ja, alt hvad man behov for, det var der!

 

Nu gik turen til andet bjerg.

 

Med undtagelse af en lille krampe, som satte sig ned af stigningen fra Penser Joch, havde jeg en perfekt fornemmelse da vi går ind på anden stigning.

 

Jeg kan mærke det hele er som det skal være… Men næh hov, hvad var det… Nårh ja, jeg kører i skygge. Pludselig er du kommet om på solsiden, og du mærker varmen er taget til. Man tager sig lidt vand, man køler sig selv lidt ned, med vand fra dunken. Og du har det lige nøjagtig ok, i omkring 10 sekunder, indtil at varmen igen overskygger alle tanker.

 

De indre kampe inde i hovedet tager til, og det skulle vise sig, jeg ikke var den eneste med disse besværligheder.

 

Jeg ser min far som er lidt længere fremme, køre ind mod venstre side, hvor der var et lille strejf af skygge. Jeg kører ind, og vi står og ”køler af”. Eller hvor meget det nu kan lade sig gøre. Vi får besøg af to andre holdkammerater, hvor den ene virker ramt. Og laver også den klassiske, med at vælte så lang som han er, da der skal klikkes i.

 

Ja, vi var mange som var på det yderste allerede, og en ting var procenterne og kilometerne i benene. Men varmen var den altoverskyggende faktor, af alle de udfordringer du mødte.

 

Men der var kun en vej i mål, og det var på cyklen igen. Resten af etapen, var fyldt med indlagte pauser, udover TransAlp’s indlagte depoter.

 

Og når man havde overstået dagens stigninger, kunne man komme ned i dalområderne hvor varmegraderne blot var endnu værre. Aldrig i mit liv, har jeg på lige ud landevej, måtte stige af cyklen, sætte mig ned, blot for at få kølet mig ned og få styr på vejtrækning.

 

Efter 8 timer og 32 minutter, som senere skulle vise sig at være den hårdeste dag i sadlen, var min far og jeg nu kommet i mål sammen.

Vi kunne konstatere at dagen havde taget hårdt på alle. Og med en enkelt mand, som endnu ikke var kommet i mål, var det et tegn på at, nu var TransAlp for alvor i gang.

 

Min far og jeg skynder os på hotellet, som vi cykler ud til, da sulten og trætheden melder sig. På hotellet må en holdkammerat erkende at dagens strabadser, og varme, havde taget for hårdt på kroppen.

 

Med opbakning fra os holdkammerater, vælger han at stå over de næstkommende etaper, og vil støde til os senere i løbet.

 

Det skulle dog vise sig at være tidligere end ventet, vi skulle se ham igen, men dette kommer jeg tilbage til.

 

Ærligt må jeg sige, at jeg havde mine bange anelser for resten af løbet, dagen havde været umenneskelig hård, og klart det hårdeste jeg nogensinde havde prøvet. Og var det niveauet for resten af løbet, så skulle der noget helt specielt til for at gennemføre.

 

Men med de gode snakke, man havde med de andre på holdet. Kunne de fortælle at dagens etape, var ekstra ordinær hård, primært grundet varmen. Og det gav en lidt sindsro.

 

Nu var tiden til to pizzaer, og på hovedet direkte i seng! Men med den varme vi oplevede, var det jo ikke altid lige at falde i søvn med det samme.

 

Læs anden del af løbsberetningen om Tour TransAlp

Læs tredje del af løbsberetningen om Tour TransAlp

Test: Rapha Pro Team Training kit – herre og dame
En billigere og lidt mere afslappet tilføjelse til Raphas Pro team-kollektion med fokus på dyder, som vil komme de fleste motionsryttere til gode.  
Vind Tour de France præmie - Vi udlodder 10 præmier
Vind et flot Tour de France sæt til en værdi af 249 kroner. Feltet.dk udlodder i samarbejde med cykelsøgemaskinen Velomio.com 10 sæt.
Forhjulslir Podcast: Niklas Larsen tilbage efter skadeshelvede
I et af de seneste afsnit af den danske podcast Forhjulslir fortæller Niklas Larsen om sin genoptræning efter at have brækket anklen til ColoQuicks afslutningsfest sidste efterår. Danskeren beskriver også sine følelser fra dagene under VM på banen i marts, da han så sine holdkammerater og landsmænd smadre verdensrekorden på vejen mod guldet.
På cykelferie i de danske bjerge
Downhill-nedkørsel i Pyrenæerne, alpine hårnålesving og cruise langs Comosøens bredder - Bornholm tilbyder varierede cykeloplevelser, der kommer tæt på den ægte vare, og den smukke klippeø er klar til at modtage cykelgæster hele året.
Test: Principia Evoke Carbon med Shimano XT
Evoke Carbon er Principias mountainbike i carbon, som er yderst velegnet til de danske single tracks og til en fornuftig pris. Afhængigt af de komponenter, du vælger at få monteret cyklen med, er den både interessant for motionisten, der skal have sved på panden og for rytteren, som vil prøve kræfter med løb.
Velomio.com kan hjælpe fysiske butikker
Har du en fysisk cykelforretning? Vores cykelsøgemaskine Velomio.com kan hjælpe dig til gratis eksponering!
Fusion sponsor for Uno-X Cup og dansk e-cykling
Fusion donerer masser af fede præmier til de ryttere, som deltager ved Uno-X Cup. Samlet donerer Fusion præmier for hele 16.400 kroner til de syv kommende afdelinger.
Se eller gense 3. afdeling af Uno-X Cup
3. afdeling af Uno-X Cup powered by DCU og Feltet.dk køres i aften den 19. maj med løbsstart fra klokken 20.15, og her bringer vi dig links til tilmelding. Vi gennemgår desuden betingelserne for at kunne køre med om seriens officielle sejr. Husk, at vi livestreamer og kommenterer løbet her på Feltet.dk samt på vores Facebook-side og Youtube-kanal. Det hele begynder med optakt fra klokken 20.00.
Guide til cykeludstyr -Få 20% rabat på Feltet.dks webshop
Feltet.dk har siden 2010 haft en nyhedsbrev om cykler, udstyr og tilbehør, men vi har ikke serviceret vores nyhedsbrevsmodtagere specielt godt indenfor dette område...

Instagram #motionsfeltet

Produktnyt: Garmin Varia RVR315 og Varia RTL516
Garmin har netop offentliggjort to nye produkter. Garmin Varia RVR315, som er en bagudvendt radar og baglygteradaren Varia RTL516. Begge produkter advarer cyklister om køretøjer, der nærmer sig - uanset, hvor eller hvornår de kører.
Produktnyt: AMP Carbon bremseklodser
Hvorfor har bremseklodserne ikke udviklet sig de sidste 10 år i takt med cyklerne? Dette spørgsmål stillede to franske ingeniører, Ben og Anthony sig selv. Som ingeniører med speciale inden for komposit materialer er svaret logisk; og derfor startede de All Mountain Project.
Se eller gense rekordsættende 2. afdeling af Uno-X Cup
I aften den 12. maj køres 2. afdeling af Uno-X Cup powered by DCU og Feltet.dk, og her gennemgår vi rute, indlagte spurter, regler, pointsystem, favoritter og meget mere. Husk, at løbet livestreames her på Feltet.dk, på Feltet´s Facebook- og Youtube-side samt på DCU e-cyklings Facebook-side fra klokken 20.00.
Forhjulslir Podcast: Derfor er Giro d’Italia verdens smukkeste cykelløb
I det seneste afsnit af den danske podcast Forhjulslir sættes der fokus på Giro d’Italia. De to tidligere professionelle cykelryttere, Per Bausager og Alex Rasmussen, tager lytterne med ind under huden på Giroen samt fortæller anekdoter og røverhistorier fra den italienske Grand Tour.
Produktnyt: Giro Manifest Spherical
Det vigtigste udstyr en mountainbiker skal bruge, er en god hjelm - og gennem de sidste 20 år har hjelmene udviklet sig radikalt, fra den gamle bananhjelm til de seneste nye typer med avancerede metoder til beskyttelse mod alvorlige hovedskader.
Grejsdalsløbet trodser corona: Motionister kan alligevel deltage
Der er godt nyt til de mange motionister, der havde set frem til at cykle Danmarks hårdeste motionscykelløb. Grejsdalsløbet trodser coronakrisen og afvikles alligevel - dog på en mere corona-venlig måde. Bakkerne og de høje stigningsprocenter bliver der ikke ændret på, når løbet afvikles i Danmarks hårdeste cykelterræn - online.
Se eller gense vild 1. afdeling af Uno-X Cup
Tirsdag aften den 5. maj blev 1. afdeling af Uno-X Cup powered by DCU og Feltet.dk kørt, og herunder kan du se det hæsblæsende åbningsløb.
Uno-X Cup starter 20.15 - over 800 har tilmeldt sig
Mere end 800 ryttere har nu tilmeldt sig 1. afdeling af Uno-X Cup powered by Danmarks Cykle Union og Feltet.dk. Løbet er åbent for alle, og i denne artikel bringer vi dig links til tilmelding samt betingelser for at kunne køre med om sejren. 1. afdeling af Uno-X Cuppen køres i aften klokken 20.15 på Zwift og kan ses på både Feltet.dk, Feltet.dk´s Facebook- og Youtube-side samt på DCU´s Facebook-sider.
Produktnyt: Pronghorn med facelift til populær aero-racer
Den danske cykelproducent Pronghorn har netop lanceret et helt nyt facelift til deres populære carbon aero-racercykel. Den giver nu mulighed for at få helt skjulte kabler i styret.
Alternativ måde at holde afstand på cyklen
Colin Furze har fundet en alternativ måde at holde social afstand under coronakrisen. Se den sjove video!
Pro Cycling Manager 2020 – Det kan vi forvente
Det kan være, at den internationale løbskalender er sat på pause, men den virtuelle cykelverden ruller hurtigere end nogensinde, og det gælder også for Pro Cycling Manager, der snart udkommer i 2020-versionen. Feltet.dks spilanmelder Rasmus Brandt kommer her med sit bud på, hvad vi kan forvente.
Test: Assos Equipe RS Spring Fall
Noget af det ypperste cykeltøj der kan trækkes på og potentielt en hel ny, funktionel dimension til forårs- og efterårsturene.  
Badehotel og barske passager
Fire år i træk har tv-serien ”Badehotellet” toppet listen over Danmarks mest populære tv-serier, og turistbranchen melder om konstant stigende interesse for klassisk badehotelsferie. Hvis kombinationen af cykling og afslapning lokker, kan man i Hjerting ved Esbjerg toppe et luksusophold op med vestjyske cykeludfordringer.  
Cykelrejser: Hvor går turen til i 2020?
Vinmarker i Appenninerne, alpetoppe i Østrig, cykeludlejning på Mallorca eller smørrebrød i Danmark.
Ny bog: Læs løbet - taktik for cykelryttere
"Læs løbet - Taktik for cykelryttere" er en ny bog udgivet af Henrik Zachariassen. Den kan nu købes på Feltet.dks webshop.

Seneste indlæg i debatten

nu har jeg altid haft mere sympati for Ullrich end Pantani. Reelt brød jeg mig ikke specielt meget om Pantani. Så derfor tager jeg helst udgangspunkt i Ullrich. For Ullrich, ham kunne jeg følge på tysk tv. Når han gav interviews der under TdF, virkee det aldrig til at Ullrich reelt nød det. Zabel virkede meget mere til at han nød rampelyset og snakkede meget mere åbenhjertigt. Aldag blev ikke interviewet ret ofte. Ullrichs indelukkethed blev måske skæbnesvanger for ham. Plus Ullrich havde en del dårlige rådgivere med Rudy Pevenage i spidsen. Ullrich er nok meget godtroende. Her er en ok og rimelig aktuel artikel om Pevenage og lidt af hans syn på Ullrich: https://www.cyclingnews.com/features/rudy-pevenage-if-i-wrote-a-doping-book-it-would-be-crazy/ ok. Hvad skal jeg være opmærksom på ift om det er en racer eller tur cykel. Har du eventuelt to eksempler? Lorena Wiebes slutter sig til Sunweb den første juni. Sidste års nummer et på verdensranglisten håber på at kunne fortsætte sin udvikling.  Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/hollandsk_mester_til_sunweb/Danske Mikkel Honoré (Deceuninck-Quick Step) er kommet sig ovenpå den rygskade, han pådrog sig i foråret, og håber nu på at kunne køre de Ardenner-løb, han ellers troede, han ville misse. Han er dog ikke den eneste rytter, der glæder sig, og han mener derfor at niveauet kommer til at være tårnhøjt, når cykelløbene ruller igen. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/honor_spaar_rekorthoejt_niveau_til_efteraaret/

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Test: Rapha Pro Team Training kit – herre og dame
En billigere og lidt mere afslappet tilføjelse til Raphas Pro team-kollektion med fokus på dyder, som vil komme de fleste motionsryttere til gode.  
Vind Tour de France præmie - Vi udlodder 10 præmier
Vind et flot Tour de France sæt til en værdi af 249 kroner. Feltet.dk udlodder i samarbejde med cykelsøgemaskinen Velomio.com 10 sæt.
Forhjulslir Podcast: Niklas Larsen tilbage efter skadeshelvede
I et af de seneste afsnit af den danske podcast Forhjulslir fortæller Niklas Larsen om sin genoptræning efter at have brækket anklen til ColoQuicks afslutningsfest sidste efterår. Danskeren beskriver også sine følelser fra dagene under VM på banen i marts, da han så sine holdkammerater og landsmænd smadre verdensrekorden på vejen mod guldet.
På cykelferie i de danske bjerge
Downhill-nedkørsel i Pyrenæerne, alpine hårnålesving og cruise langs Comosøens bredder - Bornholm tilbyder varierede cykeloplevelser, der kommer tæt på den ægte vare, og den smukke klippeø er klar til at modtage cykelgæster hele året.
Test: Principia Evoke Carbon med Shimano XT
Evoke Carbon er Principias mountainbike i carbon, som er yderst velegnet til de danske single tracks og til en fornuftig pris. Afhængigt af de komponenter, du vælger at få monteret cyklen med, er den både interessant for motionisten, der skal have sved på panden og for rytteren, som vil prøve kræfter med løb.
Velomio.com kan hjælpe fysiske butikker
Har du en fysisk cykelforretning? Vores cykelsøgemaskine Velomio.com kan hjælpe dig til gratis eksponering!
Fusion sponsor for Uno-X Cup og dansk e-cykling
Fusion donerer masser af fede præmier til de ryttere, som deltager ved Uno-X Cup. Samlet donerer Fusion præmier for hele 16.400 kroner til de syv kommende afdelinger.
Se eller gense 3. afdeling af Uno-X Cup
3. afdeling af Uno-X Cup powered by DCU og Feltet.dk køres i aften den 19. maj med løbsstart fra klokken 20.15, og her bringer vi dig links til tilmelding. Vi gennemgår desuden betingelserne for at kunne køre med om seriens officielle sejr. Husk, at vi livestreamer og kommenterer løbet her på Feltet.dk samt på vores Facebook-side og Youtube-kanal. Det hele begynder med optakt fra klokken 20.00.
Guide til cykeludstyr -Få 20% rabat på Feltet.dks webshop
Feltet.dk har siden 2010 haft en nyhedsbrev om cykler, udstyr og tilbehør, men vi har ikke serviceret vores nyhedsbrevsmodtagere specielt godt indenfor dette område...

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Andet