17.10.2019 @ 16:00

Assos viser styrken i deres udviklingsafdeling med nye teknologier og materialer som forener komfort og fart i en ret ultimativ pakke, for dem som er villige til at betale for luksus.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

(9/10)

Fakta:
Producent: Assos
Produkt: S9 RSR bibshorts og Equipe RS Aero jersey
Farver: Sort (bibshorts) / Sort / hvid / rød (jersey)
Størrelse: Medium tetset - fås i XS-XLG

Pris:
Bibshorts: 2299,- kroner
Jersey: 1299,- kroner

 

Introduktion

I de flestes bevidsthed er der lighedstegn mellem ordet kvalitet og Assos i deres bevidsthed.

 

Schweizerne er kendte for især deres bibshorts, men også efterhånden for andre, teknologiske produkter som ofte lander ind på øverste hylde rent kvalitetsmæssigt.

 

I de seneste sæsoner har Assos været igennem en udvikling, hvor de også er fokus på en linje af produkter, hvor prisen er mere overkommelig og konkurrencedygtig. Her udvikles de mange produkter, men der bliver også stadig forsket i at fremstille produkter i den øverste kvalitet. Ofte sammen med de professionelle teams og atleter, som Assos sponsorerer.

 

Det er i det luftlag, de testede produkter her skal findes, hvor især SLR bibshortsene er superoptimerede til at performe.

 

Test

 

 

S9 RSR bibshorts

S9 er navnet på den helt nye platform, som Assos præsenterede tidligere i år.


Det er kort sagt en rekonstruktion af de traditionelle bibshorts, hvor Assos pillede delelementerne fra hinanden og skabte en række nye løsninger og features.

 

Udviklingen af S9-platformen er sket via inputs fra især de professionelle ryttere. Her var et kritikpunkt, at markedets nuværende shorts godt kunne have en tendens til at forskubbe sig en anelse på de dage, hvor man er rigtig meget op og ned i sadlen. Eller i løb hvor man gang på gang forcerer skarpe sving og læner sig langt til den ene side for derefter at spurte op i fart.

 

Det har Assos forsøgt komme til livs med en teknologi, som de kalder A-Lock. I RSR-modellen her betyder det, at man nye tekstiler og teknologi arbejder sammen for at stabilisere shortsene og holde indlægget på plads.

 

Materialet i RSR har således en højere grad af kompression, som er med til at holde shortsene på plads sammen med de kraftige seler. Det hele smelter sammen på lænderyggen, hvor en kvadratisk konstruktion, kaldet ergoBox, udnytter både materialekvaliteten og konstruktionen til at skabe øget stabilitet.

 

 

Kan man så mærke det i praksis?

 

Ja, det synes jeg! Der er en fin fornemmelse af struktur og ’fasthed’ hen over lænderyggen - mere end jeg er vant til.  Jeg synes, at Assos er lykkedes rigtig godt deres Ergobox-teknologi.

 

Jeg er som sådan ikke plaget af, at mine shorts flytter sig under kørsel, så man kan sige, at jeg reelt ikke er i målgruppen i forhold til det problem, som Assos har haft som mål at løse.


Men alligevel har jeg helt sikkert gavn af konstruktionen, for den giver endnu mere stabilitet og struktur i shortsene, som sidder lidt tættere, uden at genere, og en rar fornemmelse af støtte og komfort hen over den nederste del af ryggen.

 

RSR = ultimativ luksus

Den nye S9-platform findes i to versioner, hvor RSR-modellen er den mest luksuriøse.

 

Helt basalt, så har Assos kigget på alle aspekter og vurderet om de enkelte detaljer bidrog til øget komfort eller ej. 

 

RSR-modellen adskiller sig mest væsentligt fra sin lillebror ved hjælp af sit materiale, som er udviklet til at levere en anelse kompression, holdbarhed, blødhed og lav vægt. Assos kalder det for ’Type.701.kompressor’.

 

I hånden føles det en anelse anderledes end traditionel lycra.

 

For det første er det tyndere og derved lettere. Dernæst er der overfladen, som er lidt mere bastant og har mere struktur. Det føles nærmest som en ultralet udgave af den slags stof, som kan holde vandet ude og bruges i de moderne regnjakker.

 

Når man tager shortsene på, så forstår man dog godt, hvorfor Assos studier har ledt dem i denne retning.


Stoffet lægger sig sublimt om både lår, hofte og nedre ryg og skaber den ’second skin’-følelse, som alle producenter jagter.

 

Materialet har den helt rigtige dosering af elastik, så det kan sidde helt tæt, uden at man nærmest ænser at man har det på. Det er en helt unik og sjælden egenskab.


Assos har i disse shorts benyttet kun to paneler til at sy sammen til det færdige produkt. Dette lille trick ved udskæringsbordet er også med til at fremme komforten, for det eliminerer syninger, der potentielt kan genere, men som også forstyrrer materialernes egenskaber.

 

Sidst, men ikke mindst, så er indlægget i S9 også nyt. Det holder den vanlige Assos-kvalitet, men det er udviklet til race, hvilket gør det lidt tyndere, end man oplever i Assos’ udprægede komfortkollektion.


Med mindre man har en sart bagdel og i øvrigt er venner med sin saddel, så giver det dog fint med støtte - også selv om man ikke sætter nummer på ryggen i weekenden.

 

Kort sagt, så er RSR-versionen et ekstra lag af luksus i en forvejen virkelig god pakke!

 

 

Equipe RS Aero Jersey

Den nye Aero-jersey kommer fra Equipe-kollektionen, hvor Assos med Aero-verseionen har forsøgt at forbedre på den tidligere RS-model. Den samlede mængde af forbedringer, kalder Assos for ’aeroFit’.

 

Og vi er meget begejstrede for dem!

Trøjen er et overflødighedshorn af veludførte detaljer som sammen med en vanvittig god pasform giver en virkelig god pakke.

 

Pasformen er det første jeg bemærker. Trøjen sidder til, som man forventer af en aero-trøje, men der er absolut ingen ’hot sports’, hvor det bliver for stramt eller klemt. Trøjen sidder godt hen over brystet og den øvre del af ryggen og ærmerne er et sandt mesterstykke.

 

De er konstrueret i ét stykke med en laserskåret kant og en minimal elastikkant. Stoffet har masser af stretch, så de sidder limet på, men uden på nogen måde at stramme eller klemme af. Det er sjældent, at det lykkes så godt som her, at lave så tætsiddende ærmer og lukning!

 

Forsiden af trøjen er lidt mere fleksibel end bagsiden og stoffet har en høj grad af åndbarhed her. Det betyder, at man får den gode pasform krydret med masser af ’udluftning’ på varme dage.

 

Ryggen er forstærket med et lidt andet materiale, som ikke strækker så meget vertikalt. Ifølge Assos skulle det have en stabiliserende effekt.

 

Det er svært at mærke, om det er netop denne teknik, som gør det, men RS Aero-trøjen sidder rigtig stabilt og flytter sig minimalt under kørsel og bevægelse generelt, således at den indledende fine fornemmelse i pasformen forbliver - selv efter mange timer i sadlen.

 

Også lommerne er værd at nævne for deres rummelighed og lette adgang. Stoffet fungerer simpelthen perfekt hertil og giver masser af hold, så lommerne kan fyldes godt op uden at ødelægge pasformen.


Samtidig er de lette at komme til og få hænderne i.

Konklusion

Begge produkter bygger på eksisterende eller tidligere versioner, hvor Assos har søgt de marginale forbedringer for at løfte kvaliteten til nye højder. Lykkes det?

 

Ja, det synes jeg godt, at man kan argumentere for. Shortsene er virkelig lækre og stoffet tilføjer et par procenter i forhold til den eksisterende S9-model. Fordelen er især en øget lethed, som racere jo altid sætter pris på samt en fornemmelse, som for alvor kan komme til sin ret på rigtig lange dage.

 

Trøjen er en væsentlig opgradering i min bog. Pasformen er helt perfekt for en aero-jersey og Assos mestrer virkelig kombinationen af aero-features og komfort.

 

Sådan har vi testet:
Tøjet er testet på de danske landeveje i varierende terræn og på korte såvel som lange dage i sadlen.

 

Stillet til rådighed af: Assos Scandinavia

 

TESTRAPPORT

Brand: Assos

Model: S9 RSR bibshorts og Equipe RS Aero jersey

 

Hvad er produkterne lavet til?

Performance-orienteret landevejscykling for konkurrenceryttere såvel som motionister.

 

Hvad er produkternes hovedformål?

Assos har med disse produkter søgt at udvikle yderligere ved hjælp af innovative materialer og derved skabe luksusprodukter for den kræsne rytter.

 

Hvilke særlige tekniske features har produkterne?

Shortsene benytter Assos’ nye platform S9, som inkorporerer en række features, som skal hjælpe med at holde shortsene på plads under kørsel og bevægelse. Desuden er de lavet i et nyudviklet materiale.

 

Trøjen benytter sig af hele tre nye materialer, som skal sikre pasform, aerodynamik og åndbarhed.

 

Beskriv særlige materialer, nyudviklinger eller nye teknikker anvendt i produktionen

Selerne i bukserne hæfter lavere end traditionelt, hvilket giver mere stabilitet og holder shortsene bedre på plads, når rytteren bevæger sig op og ned i sadlen. Stoffet giver en anelse kompression, som øger rytterens ydeevne.

 

Bedøm produkternes konstruktion

Shortsene er lavet i Assos nye Butterfly Construction, som minimerer antallet af syninger.


Trøjen består af tre dele, forside i luftig kvalitet, en mere stabil bagside samt tætvævede ærmer i ét stykke med laserskåret kant.

 

Bedøm produktionskvaliteten og udførslen

Som man kan forvente med produkter i denne prisklasse, så er der ikke en finger at sætte på skrædderarbejder, som er helt perfekt.

 

Bedøm ydeevnen

Assos’ mål med deres shorts er først og fremmest komfort, hvilket lykkes til fulde. Indlægget er godt og yder fin support. Pasformen forbliver god selv på lange dage. Stoffet er sublimt.

 

Trøjens mål er aerodynamik, hvilket leveres til fulde med et tætsiddende fit.

 

Bedøm kvalitet/holdbarhed

Materialekvaliteten er helt i top og holder selv efter masser af vaske. Fine materialer som disse, skal dog vaskes efter anvisningerne, det er vigtigt.

 

Bedøm pasform

Pasformen er tætsiddende for begge produkter - de henvender sig mest til den seriøse rytter.

 

Trøjen er decideret aerodynamisk, hvilket understreges af et meget tæt fit, som det dog er lykkes Assos at holde komfortabel også med et godt materialevalg.

 

Bedøm størrelse

Begge er ’true to size’, men da de er lavet til at være aerodynamiske, må man forvente at de sidder tæt.


Der er ingen tendens til at trøjen stumper eller lignende.

 

Bedøm vægt

Især shortsene er lette med 160 gram.

 

Bedøm komfort

Der er masser af komfort i begge produkter. Shortsene er forsynet med et rigtig godt indlæg, som nok er minimalistisk (og derved tro mod shortsenes konstruktion) men også giver fin støtte.

 

Bedøm ’Value-for-money’

Luksusprodukter er ikke billige - heller ikke her. Dog får man ekstra meget komfort for penegen her og man kan forvente at produkterne vil holde rigtig længe, hvis man behandler dem rigtigt.


Det kan sagtens være en god investering at købe ét par RSR-shorts fremfor for to par middelmådige af slagsen.

 

Hvad kunne du især lide ved produktet?

Stoffet i shortsene er lækkert mod huden og har den helt rigtige fasthed, så de sidder til uden at lukke af.


Trøjens pasform er vanvittig god!

 

Var det noget som du ikke kunne lide?

Trøjens hvide ryg er sårbar overfor sprøjt fra vejen, som kan være svære at vaske af.

 

Hvordan er prisen sammenlignet med andre, tilsvarende produkter?

Prisen er i den høje ende, men sammenlignes umiddelbart meget godt med andre produkter i samme klasse.

 

KONKLUSION

Nød du at køre med tøjet?

 

Ja, komfort og performance går hånd i hånd her. Man både føler sig hurtigt og ser hurtig ud i tøjet, men at komforten varer ved kilometer efter kilometer.

 

Om testeren:

Alder: 36

Højde: 183 cm.

Vægt: 76 kg.

Jeg har cyklet i: 11 år

Så ofte cykler jeg: 3-4 gange om ugen

Jeg kører disse discipliner: Landevej, Cross/Gravel

Motionsfeltet.dk's vurdering: (9/10)

Tour de France-spillet er åbnet!
Deltag i årets største managerspil, som starter lørdag den 1. juli! Tour de France køres frem til søndag den 23. juli. 
Tag cyklen med til Alperne og oplev Tour-feberen tæt på
Hvem kunne ikke tænke sig at opleve stemningen, når Tour de France-feltet kæmper sig op over de høje pas i Alperne - eller måske endnu bedre - hvem drømmer ikke om selv at bestige et af de ikoniske bjergpas, man kender fra sommerens tv-transmissioner fra Touren. Denne sommer kan begge dele lade sig gøre i franske Serre Chevalier-Briancondalen.
SIDSTE CHANCE: Skal Vingegaard på dit managerhold?
Det er nu muligt at sætte dit managerhold til Critérium du Dauphiné. Jonas Vingegaards sidste forberedelsesløb før Tour de France-forsvaret.
Giro-manager: Vinderne er fundet
Årets Giro d'Italia er slut og dermed er det tid til at gøre status på årets første grand tour managerspil.
Heby: Kørte jo nærmest solo hele vejen
Sofie Heby er Danmarks pt. bedste kvindelige MTB-rytter.
Sejrende Fini afslører: Havde siver i afslutningen
Sebastian Fini er dobbelt dansk mester anno 2023. Den seneste titel blev vundet trods en punktering til allersidst. Det afslører han overfor Feltet.dk kort efter løbet.
Den erfarne stjerne besejrer opkomling i spurten
Endnu en dag, endnu en DM-titel for Sebastian Fini, der i dag kunne lade sig hylde som danmarksmester på XCC-distancen.
To DM-sejre på to dage: Heby overlegen i Aalborg
Sofie Heby kunne i dag følge op på gårsdagens DM-sejr på den lange distance med endnu en på den korte af slagsen.
Ny vild DM-duel imellem Fini og Andreassen
Sebastian Fini genvinder DM-titlen i en tæt duel imod Simon Andreassen.

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Heby og Vedersø kæmpede om U23-titlen
Gustav Heby Pedersen blev dansk mester i U23-klassen i mountainbike, da Danmarks største talenter dystede om XCO-titlen.
DM-tronen skifter: Bohés stime brudt
22-årige Sofie Heby Pedersen er ny dansk mester i mountainbike!
MAD,ONE: Slip dit indre bæst løs med innovativt cykeltøj
Den danske cykelrytter, Jakob Fuglsang, står bag et nyt cykeltøjsmærke, som Feltet.dk kigger nærmere på i denne artikel.
Feltet.dk lancerer en ny Giro-app
Feltet.dk lancerer en gratis app til årets Giro d'Italia. Det er en gratis beta-version, hvor du kan følge Giro-etaperne helt tæt.
Test: WTB Gravelier-sadel
For en cykelrytter som har rigtig svært ved at finde en sadel, som føles komfortabel, så vil begejstringen ingen ende tage, når man finder en sadel, som giver timevis på cyklen uden ubehag. WTB Gravelier har været netop den oplevelse og er en meget komfortabel sadel med nogle fede gravel specifikke features.  
Test: Assos R Bibshorts S9
Virkelig lækre bibs med vanlig Assos-teknologi, god materialekvalitet, lækre materialer og en pris som er yderst fair i et marked, hvor prisen for bibshorts ellers er stukket af.  
Produktnyt: Nyt dæk fra Pirelli - det hurtigste nogensinde
Mads Pedersen og Mattias Skjelmose kan se frem til at rulle bedre i 2023, da dæksponsoren Pirelli har gode nyheder til dem.
Danmarks Højeste Motionscykelløb fejrer jubilæum Kr. Himmmelfartsdag - skal du køre?
Danmarks Højeste Motionscykelløb afholdes igen i år Kr. Himmelfartsdag den 18. maj 2023.
Sidste chance: Deltag i årets Giro-spil! Præmier for over 40.000 kroner
Deltag i årets Giro d'Italia managerspil starter lørdag den 6. maj og slutter søndag den 28. maj 2022.
Test: Northwave gravel-tøj
Et afslappet sæt tøj til gravel-turene hvor udseende, funktion og komfort går op i en højere enhed.  
Langtidstest: Principia Gravel Carbon
Feltet.dk langtidstester Principia Gravel Carbon med HiRide Suspension forgaffel. Følg med de kommende måneder. 
Når de franske bjerge skiftes ud med ruter langs vandet
Cykelferie kan være andet end stejle alpeveje, skarpe kurver og dagsruter på plus hundrede kilometer. Vil man opleve en mere afslappet form for cykelferie, hvor der også er plads til en god frokost og et koldt glas vin, er området syd for Bretagne - det hedder Atlantique-Loire - det perfekte sted.
Talenterne kæmpede om sejrene i MTB Ligaen
Tobias Lillelund og Caroline Bohe triumferede i årets første afdeling af Shimano MTB Ligaen i Randers.
Test: Northwave Crossland Plus
Den trend, der lige nu buldrer frem i Sydeuropa, med all mountain-sko, som både kan bruges på cyklen, til og fra arbejde eller på café, er ved at vinde indpas i Danmark. Northwave introducerer nu Crossland Plus-modellen, der kan det hele.
Vind en signeret Jonas Vingegaard-trøje
Du kan vinde en signeret Jonas Vingegaard-trøje i Feltet.dk's Giro-managerspil. Tilmeld dig nu!

ANNONCE

Seneste indlæg i debatten

Fra onsdag til søndag køres det fem dage lange ProSeries-løb ZLM Tour, der med sin prolog og fire helt flade etaper er en ganske speciel sag, der ofte er blevet brugt som Tour-forberedelse for de helt rene sprintere. I disse Dauphiné-tider tillader tiden ikke store optakter til hver etape, men vi vil hver dag komme med en kortere lynoptakt til den efterfølgende dags etape. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/lynoptakt_4_etape_af_zlm_tour_2023/Sidste års udgave var en undtagelse, men normalt er det tempospecialisterne, der har det første ord i Tour de Suisse, og det gælder i særlig grad i år, hvor åbningsetapen er historisk vigtig. Med en distance på hele 12,7 km er der nemlig tale om den længste indledende enkeltstart i mands minde, og dermed vil der med det samme blive gjort væsentlige forskelle på en flad tur rundt om søen Sihlsee, hvor specialisterne vil slikke sig om munden over udsigten til flade veje uden tekniske udfordringer. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/optakt_1_etape_af_tour_de_suisse_2023/Sidste års udgave var en undtagelse, men normalt er det tempospecialisterne, der har det første ord i Tour de Suisse, og det gælder i særlig grad i år, hvor åbningsetapen er historisk vigtig. Med en distance på hele 12,7 km er der nemlig tale om den længste indledende enkeltstart i mands minde, og dermed vil der med det samme blive gjort væsentlige forskelle på en flad tur rundt om søen Sihlsee, hvor specialisterne vil slikke sig om munden over udsigten til flade veje uden tekniske udfordringer. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/optakt_1_etape_af_tour_de_suisse_2023/For Robin Juel Skivild kommer næste uges Baby-Giro til at handle om at jagte personlig succes, så drømmen om VM på både banen og landevejen kan realiseres.  Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/ung_dansker_jagter_vm_paa_baade_landevejen_og_banen_til_baby-giroen/

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

ANNONCE

Tour de France-spillet er åbnet!
Deltag i årets største managerspil, som starter lørdag den 1. juli! Tour de France køres frem til søndag den 23. juli. 
Tag cyklen med til Alperne og oplev Tour-feberen tæt på
Hvem kunne ikke tænke sig at opleve stemningen, når Tour de France-feltet kæmper sig op over de høje pas i Alperne - eller måske endnu bedre - hvem drømmer ikke om selv at bestige et af de ikoniske bjergpas, man kender fra sommerens tv-transmissioner fra Touren. Denne sommer kan begge dele lade sig gøre i franske Serre Chevalier-Briancondalen.
SIDSTE CHANCE: Skal Vingegaard på dit managerhold?
Det er nu muligt at sætte dit managerhold til Critérium du Dauphiné. Jonas Vingegaards sidste forberedelsesløb før Tour de France-forsvaret.
Giro-manager: Vinderne er fundet
Årets Giro d'Italia er slut og dermed er det tid til at gøre status på årets første grand tour managerspil.
Heby: Kørte jo nærmest solo hele vejen
Sofie Heby er Danmarks pt. bedste kvindelige MTB-rytter.
Sejrende Fini afslører: Havde siver i afslutningen
Sebastian Fini er dobbelt dansk mester anno 2023. Den seneste titel blev vundet trods en punktering til allersidst. Det afslører han overfor Feltet.dk kort efter løbet.
Den erfarne stjerne besejrer opkomling i spurten
Endnu en dag, endnu en DM-titel for Sebastian Fini, der i dag kunne lade sig hylde som danmarksmester på XCC-distancen.
To DM-sejre på to dage: Heby overlegen i Aalborg
Sofie Heby kunne i dag følge op på gårsdagens DM-sejr på den lange distance med endnu en på den korte af slagsen.
Ny vild DM-duel imellem Fini og Andreassen
Sebastian Fini genvinder DM-titlen i en tæt duel imod Simon Andreassen.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet

x