23.05.2018 @ 10:33

I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget der ligner…

Søndag den 13. maj stod den igen på cykelløb. Denne gang i det jyske, hvor jeg for første gang havde samlet mod til at prøve kræfter med Grejsdalsløbet i Vejle og omegn - og det betød bakker, masser af bakker!

Jeg havde allerede i vinters meldt mig til udtrækning af et af de 20 gratis startnumre gennem mit medlemskab af Team Motionsfeltet.dk PREMIUM, og jeg var heldig at få et startnummer til 85 kilometer ruten dækket herigennem.

Motivationen var ikke i top…

Det er egentligt sjældent, jeg ikke er motiveret for at komme på cyklen og køre lidt ræs. Denne søndag morgen stod det ærlig talt lidt sløjt til, med lysten til at tæve mig selv på en stak bakker i Vejle.

Jeg havde ganske simpelt ikke hoved, til at presse mig selv i den grad, det ville kræve at køre bakkeløb for fuld damp.

Jeg tænker, at et par uger med en tæt pakket kalender, både arbejdsmæssigt og privat, gjorde sig gældende i denne sammenhæng.

Med start klokken 11.39 slap jeg for at stå alt for tidligt op, og havde god tid til at læsse bil, og holde samtaler med mig selv om, hvordan jeg skulle gribe dagens udfordringer an og finde GOOD VIBES til de 85 knoldede kilometer.

Vejret spillede heldigvis med, solen skinnede fra morgenstunden. Det tegnede til perfekt cykelvejr.

Klokken ni var cyklen moslet ind bag i Peugeot ‘en og jeg trillede mod DGI-huset i Vejle, hvorfra starten skulle gå.

I løbet af den lille times tid i bilen, fik jeg sluppet tanken om at køre ræs, på trods af, at der jo sad et nummer på ryggen. Over skulderen med tider og gennemsnitshastigheder. I stedet fokus på at få en god dag på cyklen, og en god oplevelse med alle bakkerne - de skulle trods alt ikke få lov til, at få det sidste ord!

Fællesskabet gjorde forskellen

Godt fremme i Vejle, løb jeg hurtigt ind i andre ryttere fra Team Motionsfeltet.dk, og det er forunderligt hvad cykeluniformen kan i forhold til det sociale fællesskab. Selvom vi kom fra hele landet, og stort set ikke kendte hinanden, havde vi straks et fællesskab, og så gik snakken helt af sig selv.

Sammen med temperaturen, denne herlige forårsdag, steg humøret hurtigt en hel del, for der var lagt i kakkelovnen til en dag på cyklen i herligt selskab - og for øvrigt står neonpink, gode cykelstænger og solskin da bare for lækkert til hinanden!

GOOD VIBES ONLY :-)

Det sociale aspekt, hvor jeg får mødt en masse nye mennesker med samme passion som jeg selv, er netop årsagen til, at jeg har meldt mig ind i dette landsdækkende cykelfællesskab, for jeg synes, det er så livsbekræftende.

Grejsdalsløbet - smukt og intenst

Selve løbet var en meget smuk og intens oplevelse, der krævede fuld koncentration det meste af vejen. Kombinationen af den meget varierede rute med tekniske nedkørsler på smalle veje med en del grus, og de mange ryttere, der ind imellem kørte ret tæt, krævede skærpet opmærksomhed på det meste af turen.

85 kilometer ruten startede nærmest lige op i himlen med en god lang bakke, hvor jeg lagde ud med en defekt, da vi endelig havde knoklet os op.

Endnu en gang smed jeg kæden, der satte sig grundigt fast og ikke lige ville på igen. Heldigvis kom Lene mig til udsætning, og vi fik den bikset på igen ved fælles hjælp. Jeg takker for hjælpen.

Jeg fik undervejs strejfet optageknappen på min Xplova - og cykelløb fra grøftekanten tager sig således ud:

Med kæden på igen, kom vi godt videre, og selvom Lene havde kørt ret intensivt med mange kilometer i benene inden for den sidste uge, lagde hun helt godt fra land på de flade stykker. Her lå jeg bekvemt på hjul:

Turen rundt bød som sagt på meget smukt terræn, med en del udfordrende bakker af  helt god længde. Jeg valgte at tage dem en af gangen -  også mentalt. Pulsen blev holdt ude af den helt kritiske zone, og ved at holde fast i planen om ikke at presse mig selv helt i bund, synes jeg faktisk, det gik ret fint med de bakker. Ikke hurtigt - men nogenlunde kontrolleret og uden hysteriske anfald af nogen art.

Her toppen af Blue Horse:

Det viste sig for øvrigt, at jeg faktisk havde været på en del af bakkerne sidste år, da jeg kørte Sydbank Stjernetour de Grindsted, og bevidstheden om at en del bakkerne havde været forceret før, uden at stige af cyklen, var med til at højne moralen en smule.

En del af nedkørslerne var snoede og på smalle veje, og jeg tog ingen chancer, for vi så desværre et par grimme styrt undervejs.

På de flade stykker, der trods alt var, lå jeg fint i en rimelig komfortabel zone, så jeg hele tiden sparede kræfter til bakkerne, og dermed kunne holde humøret højt og bevare GOOD VIBES.

Tilbage i mål stod den nu på chili con carne og en dejlig kold cola samt hygge på højt plan. Ekstra herligt var det, at der var masser af cykelfolk at sludre med. Ud over Team Motionsfeltets medlemmer løb jeg på en del ryttere, jeg kørte Team Giv Håb med sidste sæson, og en flok fra klubben, der havde kørt 140 kilometer. Super hyggeligt at få sludret lidt med dem.

Klokken nærmede sig 16.30, og nu var der bare tilbage at vente på min mand og et par stykker mere fra klubben, der havde kørt 220 kilometer, så jeg drak en kop kaffe og hyggede mig i super godt selskab.

Med husbonden godt i mål, kunne jeg nu begive mig mod Fyn igen. Jeg var træt men glad, efter en god lang dag med rigelige mængder af GOOD VIBES, og i betragteligt bedre humør, end da jeg drog hjemmefra i en noget lunken tilstand.

Mod morgenens forventninger kunne jeg sagtens tage udfordringerne med bakkerne i Vejle og omegn op igen, for Grejsdalsløbet byder på et smukt og velorganiseret cykelløb, hvor de praktiske ting med parkering, forplejning og opbevaring af bagage og cykler fungerede upåklageligt.

DAGENS RESULTAT:  Når morgenes nedtur i løbet af dagen blev vendt til humørmæssigt optur, må det vel siges at være en WIN WIN….

See you next year Blue Horse, Fandensdal, Jennumbakken med flere…

GOOD VIBES ONLY!

Læs også de andre Good Vibes Only beretninger:

En Cykelmosters Bekendelser

Virtuel Vintertræning - Slip dit indre legebarn fri

Stjernetramp - En forårsdag i ..... Solskin

Fællestræning med Team Motionsfeltet.dk

GOOD VIBES ONLY - Kvinderne på vej ud af skyggen

Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Nu inviterer vi dig til at være med til at præge, hvilken retning Motionsfeltet.dk's nye digitale cykelmagasin skal have.
Skovbrand hærger kendt stigning
Senest i marts satte en 18-årige dansker ny rekord på Coll de Rates.
Andreassen åbner World Cuppen med top 10-placering
I weekenden blev der i Brasilien taget hul på årets World Cup-sæson.
Amstel-fadæse: Se supersprinter juble for tidligt
Lorena Wiebes begik en enorm fejl, da hun jublede for tidligt i spurten i Amstel Gold Race. Det gjorde, at Marianne Vos kunne spurte forbi hende på stregen i en forkortet udgave af løbet.
Følg Amstel Gold Race på Feltet.dk's app
Følg Mattias Skjelmose, Andreas Kron, Alexander Kamp og Mathieu van der Poel i Amstel Gold Race.
Test: Elves Vanyar Pro Disc 2024
Vanyar-modellen fra Elves er et stærkt bud på en landevejs-racer til den performance-orienterede rytter, som er på jagt efter en sjov og hurtig cykel, hvor den samlede pakke står stærkt i billedet.
Køb eller bytte? Mulighederne er mange hos Bike4Sport - valget er dit!
Står du og mangler en kvalitetscykel til billige penge? Så har Bike4Sport helt sikkert den rette cykel til dig.
Danskere vinder VM med sammensat hold: Det var meget overraskende
Simon Nielsen og Aleksej Calmann sammensatte i starten af marts et hold bestående af otte ryttere uden nogen erfaring sammen. En måned senere havde de kørt ét løb - og var verdensmestre.
Kvinden bag kasket-kast identificeret
Det lignende en bevidst handling, men det var en uheldig episode, der næsten forårsagede et styrt for Mathieu van der Poel i Paris-Roubaix, fortæller hovedpersonens advokat.

Instagram #motionsfeltet

Skuffet Albert Philipsen reagerer på Paris-Roubaix
Juniorverdensmesteren var blandt favoritterne til det prestigefulde løb, men et brostensstyrt gjorde løbet sværere for ham.
Dansk endagsløb præsenterer ny finale: Giver holdene noget at tænke over
Grand Prix Herning har præsenteret en spændende ny rute til årets løb, som vil udfordre rytterne på de karakteristiske grusveje helt ind i finalen og forhåbentlig skabe endnu mere spænding i det danske UCI-løb.
Positiv opdatering på Vingegaard-operation
”Jonas har gennemgået vellykket operation” sådan skriver Team Visma Lease a Bike via mediet X.
Cykelsportens Myter: Oplev Rolf, Holm og Bastian Emil
Den 11. juni gæster Brian Holm, Rolf Sørensen og Bastian Emil Goldschmidt Det Ny Teater til en snak om cykelsportens barske storhed og varmer op til Tour de France 2024.
Test: ABUS Gamechanger 2.0
Aerodynamik, ventilation og komfort er i højsædet i den nyeste udgave af ABUS’ populære landevejshjelm Gamechanger. Hjelmen har store ventilationskanaler, flere aerodynamiske features, gode indstillingsmuligheder og er strippet for overflødige elementer, som er med til at holde hjelmens vægt godt nede. Feltet.dk har testet hjelmen - læs med her og find ud af hvordan hjelmen klarer sig i testen.
Startlisten til kvindernes Paris-Roubaix - 3 danskere med
I dag køres kvindernes Paris-Roubaix, og der er tre danskere blandt de deltagende.
Flere brosten end i 30 år: Her er pavéerne i Paris-Roubaix 2024
Pavéerne til årets Paris-Roubaix er blevet præsenteret.
Tour des Stations et cykelløb for motionister med gode bjergben
Er du til højdemeter og stigninger, så er Tour des Stations præcis et løb for dig! Prøv kræfter med en benbrækker.
Første cykelmagasin på gaden
Første udgave af Motionsfeltet.dk's nye magasin er landet på gaden! Læs det nu og få også adgang til 7 tidligere magasinet, som er udgivet af Bikemania Magazine.
Produktnyt: Cannondales nye Scalpel er bygget til at begejstre
I dag lancerer Cannondale en helt ny model af deres ikoniske Scalpel. Cannondales ultra lette nye cross-country mountainbike er på vej på markedet.
Elcyklernes kvalitet stiger: Nu er producent klar med elcykel fra øverste hylde
Gennem de seneste år er salget af elcykler steget markant, og det kan ses på elcyklernes kvalitet. I år lancerer producenten Gazelle en ny version af deres populære model, Eclipse, som sætter nye standarder og giver bilen kamp til stregen som det foretrukne transportmiddel.
Schurter og Fini ender på podiet – Ghost Factory triumferer på kvindesiden
Det blev til en samlet andenplads for Sebastian Fini og Nino Schurter i Absa Cape Epic.
Chefens hjørne: Feltet.dk startede for alvor på lokummet
Feltet.dk fylder i dag 21 år, men hvordan startede Skandivinaens største cykelside egentligt?
Nyt dansk talent smadrer Vingegaards gamle rekord
Den unge dansker slog den dengang 21-årige Jonas Vingegaards rekord fra 2018 med over 20 sekunder. En rekord, der for bare en måned siden blev taget af supertalentet Juan Ayuso.
Bosch lancerer batteri til elcykler - med fire store nyheder
Bosch eBike Systems lancerer en ny batteriinnovation til el-cykler. PowerPack 800 Frame er navnet på det nye powerfulde batteri, men med batteriet følger flere store nyheder fra producenten.

ANNONCE

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

ANNONCE

Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Skovbrand hærger kendt stigning
Senest i marts satte en 18-årige dansker ny rekord på Coll de Rates.
Andreassen åbner World Cuppen med top 10-placering
I weekenden blev der i Brasilien taget hul på årets World Cup-sæson.
Amstel-fadæse: Se supersprinter juble for tidligt
Følg Amstel Gold Race på Feltet.dk's app
Test: Elves Vanyar Pro Disc 2024
Køb eller bytte? Mulighederne er mange hos Bike4Sport - valget er dit!
Danskere vinder VM med sammensat hold: Det var meget overraskende
Kvinden bag kasket-kast identificeret

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger