Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Kristian Gosvig 05.09.2017 @ 15:40

Det er oprindeligt et par måneder siden at Shimano annoncerede deres seneste  Ultegra opgraderinger. Her blev det afsløret af der både kommer en ny DI2 gruppe (elektronisk) kaldet Ultegra R8050 samt en ny mekanisk gruppe med det mundrette navn Ultegra R8000.

 

Begge grupper er blevet lettere i forhold til forgængere men ifølge Shimano har fokus ikke været at spare vægt men at give endnu flere muligheder i forhold til at kunne tilpasse gear til enhver tænkelige kørestil, samt alle tænkelige køre betingelser. Det til trods er den mekaniske gruppe blevet 85 gram lettere.

 

Brems som du vil!

 

Inden det bliver alt for detaljeret er det vigtigt at påpege at mens der teknisk set er tale om 2 nye grupper så er der mulighed for både skivebremse og almindelig rem bremse på begge grupper. Dette er en af måderne hvorpå Shimano har gjort det muligt for forbrugeren at kunne konfigurere deres gruppe til de omgivelser de kører i, og de præferencer de nu engang måtte have. Den mekaniske bremse regulerer bremseevnen alt efter hvor hårdt der trykkes, hvilket er ret genialt på en rembremse.

 

Skift gear som du vil

 

Det er dog ikke kun på bremserne at Shimano har valgt kæle for forbrugeren. Når det kommer til gear så kommer den mekaniske gruppe med flere muligheder i forhold til hvad den kan klare af kassetter. Det betyder at man nu kan smide en kassette på med hele 34 tænder, hvilket altså skulle være rigeligt med gear til selv den mest ivrige bjergged.

 

Samtidig er måden der skiftes gear på også kommer under lup i udviklingen af den nye elektriske gruppe. Der er videreudviklet på syncro shift som er en teknologi der hjælper dig med at skifte gear rettidigt.

 

Syncro Shift kommer med 3 indstillinger som udgangspunkt. de tre indstillinger er, slået til, slået fra, eller semi. Når syncro shift er slået fra fungerer dit elektroniske gearskifte som med et mekanisk og du skifter gear som det passer dig, med den øgede sikkerhed fra et elektronisk skifte. Når syncro shift er slået til skifter forskifteren automatisk ned hvis du kommer ned i de lave gear på bagskifteren, mens du stadig er på stor klinge, og skifter samtidig et par gear op på bagskifteren for ikke at miste moment. (hvornår der skiftes kan indstilles fra telefon/tablet men mere om det senere). Indstillet i Semi skifter du selv med forskifter og bagskifter, og du kan altså dermed køre stor klinge og laveste gear bagpå lige så tosset som det passer dig hvis du ønsker. Når du vælger at skifte op/ned på klingen foran skifter bagskifteren dog også et par gear bagpå for at tilpasse. Hvor mange gear der skiftes kan selvfølgelig også justeres.

 

Gear justering.

 

Som kort nævnt ovenfor så bliver der rig mulighed for at justere på dine gear, helt uden at skulle rode med kabler eller egentlig have nogen form for teknisk forståelse for hvad der foregår med gearene. Shimano har udviklet en app (fungerer også til android) kaldet E-tube

 

Med appen kan du justere gear fra din telefon eller ipad. Herfra kan du justere hvor hurtigt gearene skal skifte, hvor mange der skal skiftes ad gangen i diverse indstillinger, og sidst men ikke mindst hvad hver elektrisk kontakt skal gøre - du kan altså ændre på hvor du trykker for at skifte bagskifter/forskifter op/ned hvis det ønskes.

Mens du er på cyklen kan der nemt skiftes mellem syncro shift funktionerne med et par tryk på en knap der sidder på højre styrprop.

 

Feltet.dk har været i østrig for at interviewe Shimano omkring deres nye gruppe samt prøvekørt både den mekaniske og elektroniske version af den nye gruppe. I den næste artikel kommer vi med indledende tanker omkring hvordan det hele fungerer ude på landevejen samt bringer et interview med produktchefen fra Shimano der har været med til at få denne gruppe på markedet.

 

 

Produktnyt: Pinarello lancerer en ny cykel - Nytro
Pinarello har i dag offentliggjort, at de lancerer deres første elcykel nogensinde - navnet på det nye familiemedlem er Nytro. 
Et liv med to hjul: Elmgreens 64 fantastiske anekdoter
Henrik Elmgreen fortæller sine bedste anekdoter om cykelsporten i sin helt nye bog, som netop er kommet på lager i dag.
Elmgreens liv på landevej og bane: Et liv med to hjul
Elmgreen fortæller lystigt om sine bogovervejelser til "Et liv med to hjul", der er en samling af hans 64 bedste anekdoter om bane- og landevejscykling.
Test: Assos LL. milleTights_s7
Verdensklassekomfort giver cykelglæden vinger i de kolde måneder, mens Assos manifesterer sig som nogle af de bedste i branchen, når der skal kreeres underdele til ryttere.
Køb revolutionerende hovedtelefoner til cykling og motion - SPAR 20%
I anledningen af julen, så giver Feltet.dk 20% på alle varer i webshoppen. Deriblandt er de populære hovedtelefoner, som ofteer en udfordring på cykelturen, hvis man også vil kunne høre hvad der foregår rundt omkring en. Her kommer AfterShokz Trekz Titanium ind i billedet, som giver helt nye muligheder.​ Vi skal vænne os til et nyt ord inden for hovedtelefoner: Open-ear Bone Conduction.
Få et gavekort 450 kroner eller bliv GRATIS medlem
I anledningen af Team Motionsfeltet.dk i denne uge er på Roskilde Messen, så giver vi en helt speciel medlemsrabat, som gælder frem til søndag klokken 23.59!
Produktvideo: Ueblers fikse cykelholder
Skal cyklen med på ferie, træning eller Motionsløb? Så prøv Ueblers lette og sikre cykelholder i21.
Vind gavekort på 1.000 kroner og billetter til Danish Bike Awards
Nyhederne fra cykelverdenen vil blive leveret direkte i din indbakke, og du kan tilmeld vinde billetter til Danish Bike Award og et gavekort.
Se kategorierne og stem til Danish Bike Award
Danmarks bedste cykelryttere, -event og -klub skal kåres ved årets Danish Bike Award - og der skal findes nyt medlem til Hall of Frame med mere.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

For nogle år siden købte jeg et sæt Schwalbe Winter pigdæk for at prøve det, og kan da komme med mit input. Jeg monterede dem da der begyndte at komme sne, og kørte med dem det meste af vinteren igennem. De ruller meget tungt, og kommer faktisk først til sin ret når man skal ud og køre på decideret is. I sne virkede de ganske fint, men ikke bedre end et par almindelige dæk med et godt mønster. På is var jeg selv med piggene for usikker til at jeg turde køre mere end gå hastighed, og endte som regel med at stå af og trække. Derudover er cykelstierne jeg kører på som regel enten sneet til, eller ryddede, så dækkene virkede for voldsomme. Jeg har så sidenhen taget piggene ud af dækkene, og kørt på dem indtil nu, og de har holdt længe, men jeg har købt et sæt Marathon supreme til at overtage når jeg engang får en punktering.Jeg kører også gerne med en gennemsnitshastighed der er 3-4km-t langsommere på Schwalbe Marathon plus end på eks.conti 4 season og så vide at man for praktiske formål ikke kan punktere. Det kan simpelthen ødelægge hele min dag, med sådan en morgenpunktering i mørke, regnvejr og 2-3 grader og vindstød af kulling; fy for den.. Så hellere forblive på cyklen, med god puls og varme i kroppen! Nå, det endte med at jeg vælger at levere enheden tilbage da den ikke kan det man betaler for. For mange børnesygdomme hvoraf den værste er, at man ikke kan bruge enheden med handsker på. Forventer Garmin for styr på det, men jeg køber ikke denne enhed før om et års tid.Tusind tak for jeres input. Jeg ville i andre mærker vælge 55-56. Har blot hørt at S-Works er store i størrelserne. Tusind tak igen ???

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

ThomasKristensen.com