Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Kristian Gosvig 05.09.2017 @ 15:40

Det er oprindeligt et par måneder siden at Shimano annoncerede deres seneste  Ultegra opgraderinger. Her blev det afsløret af der både kommer en ny DI2 gruppe (elektronisk) kaldet Ultegra R8050 samt en ny mekanisk gruppe med det mundrette navn Ultegra R8000.

 

Begge grupper er blevet lettere i forhold til forgængere men ifølge Shimano har fokus ikke været at spare vægt men at give endnu flere muligheder i forhold til at kunne tilpasse gear til enhver tænkelige kørestil, samt alle tænkelige køre betingelser. Det til trods er den mekaniske gruppe blevet 85 gram lettere.

 

Brems som du vil!

 

Inden det bliver alt for detaljeret er det vigtigt at påpege at mens der teknisk set er tale om 2 nye grupper så er der mulighed for både skivebremse og almindelig rem bremse på begge grupper. Dette er en af måderne hvorpå Shimano har gjort det muligt for forbrugeren at kunne konfigurere deres gruppe til de omgivelser de kører i, og de præferencer de nu engang måtte have. Den mekaniske bremse regulerer bremseevnen alt efter hvor hårdt der trykkes, hvilket er ret genialt på en rembremse.

 

Skift gear som du vil

 

Det er dog ikke kun på bremserne at Shimano har valgt kæle for forbrugeren. Når det kommer til gear så kommer den mekaniske gruppe med flere muligheder i forhold til hvad den kan klare af kassetter. Det betyder at man nu kan smide en kassette på med hele 34 tænder, hvilket altså skulle være rigeligt med gear til selv den mest ivrige bjergged.

 

Samtidig er måden der skiftes gear på også kommer under lup i udviklingen af den nye elektriske gruppe. Der er videreudviklet på syncro shift som er en teknologi der hjælper dig med at skifte gear rettidigt.

 

Syncro Shift kommer med 3 indstillinger som udgangspunkt. de tre indstillinger er, slået til, slået fra, eller semi. Når syncro shift er slået fra fungerer dit elektroniske gearskifte som med et mekanisk og du skifter gear som det passer dig, med den øgede sikkerhed fra et elektronisk skifte. Når syncro shift er slået til skifter forskifteren automatisk ned hvis du kommer ned i de lave gear på bagskifteren, mens du stadig er på stor klinge, og skifter samtidig et par gear op på bagskifteren for ikke at miste moment. (hvornår der skiftes kan indstilles fra telefon/tablet men mere om det senere). Indstillet i Semi skifter du selv med forskifter og bagskifter, og du kan altså dermed køre stor klinge og laveste gear bagpå lige så tosset som det passer dig hvis du ønsker. Når du vælger at skifte op/ned på klingen foran skifter bagskifteren dog også et par gear bagpå for at tilpasse. Hvor mange gear der skiftes kan selvfølgelig også justeres.

 

Gear justering.

 

Som kort nævnt ovenfor så bliver der rig mulighed for at justere på dine gear, helt uden at skulle rode med kabler eller egentlig have nogen form for teknisk forståelse for hvad der foregår med gearene. Shimano har udviklet en app (fungerer også til android) kaldet E-tube

 

Med appen kan du justere gear fra din telefon eller ipad. Herfra kan du justere hvor hurtigt gearene skal skifte, hvor mange der skal skiftes ad gangen i diverse indstillinger, og sidst men ikke mindst hvad hver elektrisk kontakt skal gøre - du kan altså ændre på hvor du trykker for at skifte bagskifter/forskifter op/ned hvis det ønskes.

Mens du er på cyklen kan der nemt skiftes mellem syncro shift funktionerne med et par tryk på en knap der sidder på højre styrprop.

 

Feltet.dk har været i østrig for at interviewe Shimano omkring deres nye gruppe samt prøvekørt både den mekaniske og elektroniske version af den nye gruppe. I den næste artikel kommer vi med indledende tanker omkring hvordan det hele fungerer ude på landevejen samt bringer et interview med produktchefen fra Shimano der har været med til at få denne gruppe på markedet.

 

 

Seks gode træningsbøger - slå til nu og spar 20%
Skal du i form til den kommende sæson? Så har Feltet.dk et par gode bøger til dig. 
Boganmeldelse: Cykelreparation
En meget fin, dog enkelte steder lidt overfladisk, gennemgang af de fleste vedligehold og reparationsopgaver på cykler. En god bog for folk, som før har haft værktøj i hånden.
Tour Down Under managerspillet om 11 timer
​Managersæsonen starter tidligt i år på Feltet.dk. Du har nemlig nu mulighed for at sætte dit eget managerhold til Tour Down Under. Men du skal være hurtig, da spillet allerede starter tirsdag klokken 2.00!
Tour Down Under-spillet starter om 11 timer
​Managersæsonen starter tidligt i år på Feltet.dk. Du har nemlig nu mulighed for at sætte dit eget managerhold til Tour Down Under. Men du skal være hurtig, da spillet allerede starter tirsdag klokken 2.00!
Test: Pirelli Velo 4S dæk
Pirelli er vendt tilbage til cykelsporten og imponerer i test med et nyt allround dæk til landevejscyklen.
Test: Assos Skin Foil – Early Winter
Vi har haft fingrene i den langærmede ’3.4 Skinfoil Early Winter’ og kørt den igennem vintermøllen og masser af kolde timer på landevejen.
Test: PRO Bike Bag
God kvalitet, let at pakke og nem at transportere er kodeordene for tasken fra Shimano-brandet PRO.
Elmgreens liv på landevej og bane: Et liv med to hjul
Elmgreen fortæller lystigt om sine bogovervejelser til "Et liv med to hjul", der er en samling af hans 64 bedste anekdoter om bane- og landevejscykling.
Test: Assos milleJacket_evo7
En gennemtænkt vinterjakke som er kraftig og robust, men alsidig og gennemtænkt, så den fungerer hen over hele vinteren. Skal du kun eje én vinterjakke til det hele, så er her et godt bud.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Til lidt under prisen kan du få en cannondale caad 12, med force gruppe, cannondales egne, og godt anmeldte carbon hjul, samt disc bremser (er det mon ikke fremtiden ;-) https://www.thebikeshop.de/Cannondale-CAAD12-Disc-Force-2-2017/en Jeg har lige set ramme ved min kammerat, og den er fed..... Jeg tænker ikke at den ramme er afgørende dårligere end carbon rammer (jeg er helt klar over at ikke alle deler det synspunkt) Muligvis var svaret ikke lige præcis det du eftersøgte, men din arrogante attitude pynter nu endnu mindre! Eller også har Brailsford inspireret Anders Samuelsen ;-) De er i hvert fald begge gode til at kravle op i et højt træ. Lidt mere hos Cycling Weekly http://www.cyclingweekly.com/news/racing/chris-froome-reportedly-set-to-argue-that-kidney-problem-caused-adverse-salbutamol-test-365861 [quote]Having discounted the dehydration hypothesis initially suggested as a possible cause for a spike in the salbutamol concentration and decided against a pharmacokinetic option that might have shown that external factors were the cause because of the difficulty of recreating the same conditions of that day, Froome’s team of experts are said to be focusing on this new hypothesis.[/quote] Man har altså droppet den farmakokinetiske undersøgelse. Teksten fra regelsættet er: [quote]The presence in urine of salbutamol in excess of 1000 ng/mL or formoterol in excess of 40 ng/mL is presumed not to be an intended therapeutic use of the substance and will be considered as an Adverse Analytical Finding (AAF) unless the Athlete proves, through a controlled pharmacokinetic study, that the abnormal result was the consequence of the use of the therapeutic dose (by inhalation) up to the maximum dose indicated above.[/quote] Det virker ærlig talt lidt op ad bakke når man ikke engang forsøger at anvende den kattelem som WADA / UCI selv angiver med den farmakokinetiske undersøgelse. Jeg kan godt frygte, at den eneste vinder i dette er nogle advokater der tjener penge på en håbløs sag.Kunne en anden mulighed ikke være kun at skifte den inderste ring fra 39 til 34 eller 36? De koster ikke alverden (det er den yderste der er dyr) og der er vel ikke så meget justering efterfølgende. Man mister vist lidt matchen mellem ringene som skulle give bedre skift, men der kan andre måske sige hvor slemt det bliver?

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

ThomasKristensen.com