Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

24.04.2018 @ 13:45

I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget der ligner…

På denne cykelmæssige helt store dag, hvor forårsklassikeren over dem alle Paris - Roubaix løb af stablen, var vi en flok morgenfriske ryttere fra MultiMotion Assens, der søndag formiddag bare MÅTTE til Brobyværk for at køre Stjernetramp - den Sy’vestfynske forårsklassiker.

 

Vejrmæssigt kunne vi ganske enkelt ikke bede om mere, høj sol og næsten ingen vind. Efter et noget broget forår, var følelsen vel at sammenligne med, når køerne lukkes på græs.

 

Jeg var i hvert fald klar til at køre ræs.

 

Hyggelig stemning og masser af blege stænger

Ved ankomsten til hallen i Brobyværk, blev rytterne modtaget af masser af smilende og venligt guidende fynboer, der blandt andet stod klar med kaffe og rundstykker. I det hele taget var stemningen til løbet god, og alle hjælpere udstrålede, at de hyggede sig med at være der. Dejligt med masser af smil og GOOD VIBES.

 

Fra MMA var vi fem ryttere til start - tre styk på 100 kilometer ruten, der gik hele vejen hjem til Assens i velkendt terræn. Derudover var der en, foruden jeg selv, på 61 kilometer.

 

 

Efter at have sendt 100 kilometerne afsted, var det tid til, at jeg selv skulle tage store beslutninge. For med al den vejrforvirring i dette forår, var det ikke lige til at beslutte, hvad det rette outfit til dagens ridt ville være. Efter grundige overvejelser om vejrsituation, og kuløren på stængerne, faldt valget på korte rør. Der var ingen vej uden om, aspargesbenene med blåligt skær måtte se dagens lys. I REALLY need to work on those tanlines!    

 

 

Med solen lige i ansigtet kunne vi nu line up til starten, og det viste sig hurtigt, at valget af påklædning passede fint.

 

Planen i dag var fuld gas

En plan om fuld gas giver altid et vist spændingsniveau inden start, for man ved aldrig hvad der sker i cykelløb. En ”fuld gas-plan” kan let blive alt eller intet - en enkelt punktering og så er det sket!

 

Da starten gik kørte jeg mig hurtigt frem i gruppen og lå en kort periode sammen med to mænd, der trak lidt fra resten gruppen. Det gik egentlig meget fint, indtil vi mødte de første bakker, HVOR JEG SOM SÆDVANLIGT RØG AF… Nå… Ny plan. Gruppen bagved var ikke mange meter bagefter, og der lå jeg rigtig fint til der igen kom ENDNU FLERE BAKKER…

 

Der er virkelig potentiale for forbedring her, og der var nok flere bakker end jeg lige havde forberedt mig på. Jeg måtte igen konstatere, at de andre langsomt trak fra efter cirka 20 kilometer. Med visuel kontakt til gruppen, holdt jeg dog fast i håbet om, at nå den igen på et fladere stykke, og jeg fortsatte med at jagte, til jeg smed min kæde fem kilometer senere. Den havde oven i købet sat sig fast, og jeg måtte helt af cyklen, for at få den fikset. Godt smurt ind i olie, måtte jeg sande, at jeg nu var overladt til mig selv.

 

Godt, så!  Heldigvis skinnede solen ikke mindre af den grund, og planen om fuld gas behøvede ikke nødvendigvis, at gå op i røg, bare fordi jeg nu måtte klare mig selv.

 

Fremme i Svanninge mødte jeg to mænd, der havde været ved at køre forkert, og jeg fik lige ”suget lidt baghjul” nogle få kilometer på et godt lige stykke inden de også bare skred… på en bakke. TSK!

 

De sidste ti kilometer, efter 30 kilometer i udbrud eller bagbrud (What ever?!?), blev vi igen i præsenteret for kuperet terræn med opadgående kurve.

 

Jeg måtte holde et par alvorlige samtaler med mig selv, for at holde tråddet, og havde jeg mødt nogen på min vej, havde de måske undret sig over, hvem dælen jeg råbte så vredt efter.

 

Sidste udfordring blev bagsiden af Bjerget, og derfra var resten af vejen hjem til mål velkendt, for der havde jeg kørt før - og det gik ned af bakke!

 

Humøret steg et par grader igen, og jeg gav det sidste, jeg havde de sidste par kilometer. Jeg nåede at få et opmuntrende tilråb af en af vores 100 kilometer ryttere der kom buldrende hjem med sin gruppe.

 

I dagens anledning havde jeg medbragt min nye Xplova-cykelcomputer med indbygget kamera, som jeg vandt på Velomio.com for ganske nylig. NICE! Her er et skud af dagens finale. Mine sidste godt og vel halvanden kilometer:

 

 

Resultatet af dagens anstrengelser

Jeg kom i mål på lige omkring to timer, hvilket jeg havde satset på inden afgang. Med en fjerdeplads blandt kvinderne i min aldersgruppe og en samlet sjetteplads blandt kvinderne på distancen, var jeg egentlig fint tilfreds - og godt brugt.

 

Jeg lader lige før og efter billedet stå et øjeblik … ;-)

 

 

I forhold til udbyttet af min vintertræning kan jeg konstatere, at form og udholdenhed over tid er fin, meeen det med bakkerne kræver nok enten en del mere træning eller den helt hårde version… at jeg smider noget overskydende ballast.

 

Jeg tror egentlig bare jeg foretrækker at træne, for med en sød tand på størrelse med en Mærsk-container, synes projekt vægttab ikke at være en ret fornøjelig plan.

 

Hygge og røverhistorier

Tilbage i mål blev det nu tid til at samles om gratis suppe og chokolade, samt evaluering af dagens bedrifter fra de forskellige distancer.

 

Inden turen gik hjem til Assens igen, hvor sofa og cykelløb i fjernsynet var næste punkt på dagsordenen, skulle vi lige forbi listen med vinderne af dagens lodtrækningspræmier. Der var ikke held i sprøjten på den front til rytterne fra MMA denne gang.

 

 

Alt i alt var Stjernetramp et rigtig fint arrangeret cykelløb.

 

Der blev meldt om varierede og smukke ruter fra de distancer vi kørte, og skiltningen var god med både tydelige skilte og pile på asfalten.

 

Faktisk så god, at jeg kunne finde rundt på egen hånd uden at køre forkert, og det siger ikke så lidt. Jeg kunne på en god dag fare vild i en telefonboks. Enkelte steder på ruten var de værste huller også mærket op - godt tænkt!

 

Med udbuddet af fem forskellige ruter fra ni -100 kilometer, må man sige, at der var potentiale for en god oplevelser for ryttere på alle niveauer.

 

Ud over rundstykker, kaffe, suppe, chokolade og bananer inkluderet i prisen, var der også fine lodtrækningspræmier fra løbets sponsorer; XTREME, Magic sport, Brobyværk Kro og Broby Blomster Center. Vinderne blev trukket på startnummeret og var slået op på en liste, da vi kom i mål.

 

 

Jeg kørte glad og træt hjem til Assens, for en forårsdag i SOLSKIN med dejligt selskab, godt cykelløb på Fynsland og senere i ”fjerneren” må siges at være en del af opskriften på

 

GOOD VIBES ONLY!

 

Var du til Stjernetramp? Smid gerne en kommentar herunder

 

Læs alle GOOD VIBES indlæg:

GOOD VIBES ONLY - En cykelmosters bekendelser

GOOD VIBES ONLY: Virtuel vintertræning - slip dit indre legebarn fri

GOOD VIBES ONLY- Fællestræning med Team Motionsfeltet

GOOD VIBES ONLY - Grejsdalsløbet fra nedtur til optur

GOOD VIBES ONLY - Kvinderne på vej ud af skyggen

2. søndag i advent: Anden fase i La Marmotte
I samarbejde med Active Alps og Feltet.dk tager Velofit dig i fire afsnit med på ruten til La Marmotte 2020. Du får et nyt afsnit hver søndag i advent, og her vil være både tips og tricks samt bud på, hvad du skal være særlig opmærksom på.
Test: Pearl Izumi Women’s Escape Softshell Glove
Women’s Escape Softshell Glove markedsføres som en alsidig pendlerhandske, der kan bruges til de fleste udendørs aktiviteter - og her rammer Pearl Izumi plet.
Find julegaven til cyklisten
Har du svært ved at finde julegaven til cyklisten eller motionisten? Nu har Velomio.com løsningen til dig!
Sidste chance - slå til nu: Cykelferie i Harzen
Tag en tur med Risskov Bilferie til det naturskønne Harzen, hvor der er masser af muligheder og udfordringer for cykelture for motionister og mere krævende ruter med mountainbikes og racercykler.
1. søndag i advent: Første fase i La Marmotte
I samarbejde med Active Alps og Feltet.dk tager Velofit dig i fire afsnit med på ruten til La Marmotte 2020. Du får et nyt afsnit hver søndag i advent, og her vil være både tips og tricks samt bud på, hvad du skal være særlig opmærksom på.
Produktnyt: Isadore lancerer den mest synlige jakke
Stilfuld og reflekterende - og samtidig underspillet.
Maxxis Bike Transalp 2020: MTB-ruten er klar
Det kommer ikke til at skorte på bjergtagende landskaber, fantastiske udsigter og uprøvede mountainbike-trails, når 2020-udgaven af Maxxis Bike Transalp i 2020 løber af stablen - ruten er netop offentliggjort.
Test: Saris H3 Direct Drive Smart Trainer
Saris H3 Direct Drive Smart Trainer er en high-end hometrainer, som til en fordelagtig pris giver dig de samme funktioner, som andre hometrainere i samme kategori. Du få her en støjsvag maskine, præcise målinger og mulighed for at simulere høje stigningsprocenter samt en watt-kapacitet på 2000.
Det er altid de andre, der er idioter i trafikken
Godt hver femte bilist mener, at det først og fremmest er cyklisterne, der skaber de farlige situationer i trafikken. Det viser en ny Megafon-undersøgelse, der tager pulsen på, hvordan vi opfatter hinanden som medtrafikanter. Men hvad skal der til, hvis vi skal blive mindre irriterede på hinanden? Det giver en ny kampagne en række bud på.

Instagram #motionsfeltet

BHS-PL Beton cykelsponsor går nye veje
Kør på en teamcykel i 2020 og bliv samtidig sponsor for et dansk UCI cykelhold. Dansk cykelsponsor går nye kreative veje, hvor fans kan blive medsponsor.
Knap hver syvende cyklist har fået smidt noget i hovedet
Har du smidt noget i hovedet på en cyklist i dag? Nej? Godt, men det er der så andre, der har, for bag rattet ændrer vi karakter og opfører os ofte, som om vi ejer vejen. Særligt mændene mister besindelsen, men nu skal en ny kampagne minde os om, at hensyn er vejen frem.
Vejvrede: Hver tredje bilist har gjort aggressive fagter i trafikken
”Flyt dig nu for helvede!” Høje råb, hornet i bund og vilde fagter er daglig kost, når man bevæger sig rundt i den danske trafik. Ifølge psykolog Mette Herslund er stress og behov for kontrol den store synder.
Kørelærer: Adfærd i trafikken skal prioriteres
Man kan enten ryste på hovedet og sige pyt eller fare op og råbe ad sine medtrafikanter på vejene. Adfærd i trafikken og at træffe det rette valg er en vigtig lektion for fremtidens trafikanter, mener kørelærer.
Share The Road: Vis særligt hensyn til hinanden i det glatte vintervejr
Der er ingen grund til at stille din eller dit barns cykel, når vinteren og frostgraderne er over os med nyfalden sne og glatte veje. Cyklen kan med få justeringer gøres vinterklar. Og husker alle at tage lidt ekstra hensyn til medtrafikanterne, vil der være mange gode vintercykeldage til alle.
Oplev den belgiske cykelmagi på egen krop
De belgiske brostensstrækninger og skrappe ardennerstigninger er de seneste år blevet en skarp konkurrent til Alpernes cykelterræn, og for mange klinger navne som Koppenberg og Mur de Huy efterhånden lige så velkendt som Alpe d’Huez og Mont Ventoux. Via Belgian Cycling Club kan cykelinteresserede opleve det hele - lige fra deltagelse i amatørudgaven af Flandern Rundt til indføring i belgisk cykelkultur og en plads i første parket, når de professionelle suser forbi i en af de store monumentklassikere.
Brian Holm: Cyklister er også nogle idioter
For Brian Holm har en lang karriere og mange timer på landevejene budt på uheld og konflikter - og i mange situationer er cykelrytteren blevet torpederet af aggressive bilister. Men derfor skal ansvaret stadig deles mellem cyklister og bilister.
Test: Giant Defy Advanced Pro O Disc
Giant leverer en god cykel til distancen og med super udstyrspakke til en skarp pris. 
GOOD VIBES ONLY - DCU-kvindecamp - cykelglæde, netværk og nye udfordringer
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner...
Motion: Niner’en - den endelige dom
Her på siden vil vi give et indblik i det danske MTB-miljø på motionsplan. Derfor vil vores tester af mountainbike-udstyr - Kent Løngaa - skrive en række blogindlæg om sin sæson: Både om træning, kammeratskab, løb, og udstyr.
Produktnyt: Assos udvider Equipe kollektionen til de kølige måneder
Assos of Switzerland udvider sin Equipe-kollektion for at imødekomme kravene fra cykelrytteren, der leder efter aerodynamisk design og ultralette tekstiler i de køligere måneder. Alle produkter er testet i pro tour feltet af verdens bedste ryttere.
Find det rigtige cykelprodukt
Danmarks nye cykelsøgemaskine, Velomio.com, har et formål, og det er, at blive den foretrukne globale markedsplads på nettet  for cykler, beklædning, komponenter og give alle mulighed for at søge, sammenligne og købe cykelprodukter på tværs af webshop og fysiske butikker.
Test: Canyon Lux CF SL 8.0 2020
Er du XC typen med store ambitioner og fornuftigt budget, skal du læse med her. Canyon har med Deres Lux CF SL skabt en XC MTB der kan tilfredsstille de flestes ambitioner, uden det går for hårdt ud over pengepungen.
Test: Stages Dash L50 cykelcomputer
En ny forbedret udgave, der tager kampen op med flere konkurrenter på markedet, af Stages cykelcomputer, med stor flot farveskærm og med en masse data til træningsnørderne, 
Test: Pearl Izumi Women’s Escape Thermal Glove
Women’s Escape Thermal Glove markedsføres som en let og lun all-round handske til cykling, løb eller anden udendørsaktivitet - og den holder, hvad den lover.

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

2. søndag i advent: Anden fase i La Marmotte
I samarbejde med Active Alps og Feltet.dk tager Velofit dig i fire afsnit med på ruten til La Marmotte 2020. Du får et nyt afsnit hver søndag i advent, og her vil være både tips og tricks samt bud på, hvad du skal være særlig opmærksom på.
Test: Pearl Izumi Women’s Escape Softshell Glove
Women’s Escape Softshell Glove markedsføres som en alsidig pendlerhandske, der kan bruges til de fleste udendørs aktiviteter - og her rammer Pearl Izumi plet.
Find julegaven til cyklisten
Har du svært ved at finde julegaven til cyklisten eller motionisten? Nu har Velomio.com løsningen til dig!
Sidste chance - slå til nu: Cykelferie i Harzen
Tag en tur med Risskov Bilferie til det naturskønne Harzen, hvor der er masser af muligheder og udfordringer for cykelture for motionister og mere krævende ruter med mountainbikes og racercykler.
1. søndag i advent: Første fase i La Marmotte
I samarbejde med Active Alps og Feltet.dk tager Velofit dig i fire afsnit med på ruten til La Marmotte 2020. Du får et nyt afsnit hver søndag i advent, og her vil være både tips og tricks samt bud på, hvad du skal være særlig opmærksom på.
Produktnyt: Isadore lancerer den mest synlige jakke
Stilfuld og reflekterende - og samtidig underspillet.
Maxxis Bike Transalp 2020: MTB-ruten er klar
Det kommer ikke til at skorte på bjergtagende landskaber, fantastiske udsigter og uprøvede mountainbike-trails, når 2020-udgaven af Maxxis Bike Transalp i 2020 løber af stablen - ruten er netop offentliggjort.
Test: Saris H3 Direct Drive Smart Trainer
Saris H3 Direct Drive Smart Trainer er en high-end hometrainer, som til en fordelagtig pris giver dig de samme funktioner, som andre hometrainere i samme kategori. Du få her en støjsvag maskine, præcise målinger og mulighed for at simulere høje stigningsprocenter samt en watt-kapacitet på 2000.
Det er altid de andre, der er idioter i trafikken
Godt hver femte bilist mener, at det først og fremmest er cyklisterne, der skaber de farlige situationer i trafikken. Det viser en ny Megafon-undersøgelse, der tager pulsen på, hvordan vi opfatter hinanden som medtrafikanter. Men hvad skal der til, hvis vi skal blive mindre irriterede på hinanden? Det giver en ny kampagne en række bud på.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Andet