Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Tine Mathiesen 24.04.2018 @ 13:45

I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget der ligner…

På denne cykelmæssige helt store dag, hvor forårsklassikeren over dem alle Paris - Roubaix løb af stablen, var vi en flok morgenfriske ryttere fra MultiMotion Assens, der søndag formiddag bare MÅTTE til Brobyværk for at køre Stjernetramp - den Sy’vestfynske forårsklassiker.

 

Vejrmæssigt kunne vi ganske enkelt ikke bede om mere, høj sol og næsten ingen vind. Efter et noget broget forår, var følelsen vel at sammenligne med, når køerne lukkes på græs.

 

Jeg var i hvert fald klar til at køre ræs.

 

Hyggelig stemning og masser af blege stænger

Ved ankomsten til hallen i Brobyværk, blev rytterne modtaget af masser af smilende og venligt guidende fynboer, der blandt andet stod klar med kaffe og rundstykker. I det hele taget var stemningen til løbet god, og alle hjælpere udstrålede, at de hyggede sig med at være der. Dejligt med masser af smil og GOOD VIBES.

 

Fra MMA var vi fem ryttere til start - tre styk på 100 kilometer ruten, der gik hele vejen hjem til Assens i velkendt terræn. Derudover var der en, foruden jeg selv, på 61 kilometer.

 

 

Efter at have sendt 100 kilometerne afsted, var det tid til, at jeg selv skulle tage store beslutninge. For med al den vejrforvirring i dette forår, var det ikke lige til at beslutte, hvad det rette outfit til dagens ridt ville være. Efter grundige overvejelser om vejrsituation, og kuløren på stængerne, faldt valget på korte rør. Der var ingen vej uden om, aspargesbenene med blåligt skær måtte se dagens lys. I REALLY need to work on those tanlines!    

 

 

Med solen lige i ansigtet kunne vi nu line up til starten, og det viste sig hurtigt, at valget af påklædning passede fint.

 

Planen i dag var fuld gas

En plan om fuld gas giver altid et vist spændingsniveau inden start, for man ved aldrig hvad der sker i cykelløb. En ”fuld gas-plan” kan let blive alt eller intet - en enkelt punktering og så er det sket!

 

Da starten gik kørte jeg mig hurtigt frem i gruppen og lå en kort periode sammen med to mænd, der trak lidt fra resten gruppen. Det gik egentlig meget fint, indtil vi mødte de første bakker, HVOR JEG SOM SÆDVANLIGT RØG AF… Nå… Ny plan. Gruppen bagved var ikke mange meter bagefter, og der lå jeg rigtig fint til der igen kom ENDNU FLERE BAKKER…

 

Der er virkelig potentiale for forbedring her, og der var nok flere bakker end jeg lige havde forberedt mig på. Jeg måtte igen konstatere, at de andre langsomt trak fra efter cirka 20 kilometer. Med visuel kontakt til gruppen, holdt jeg dog fast i håbet om, at nå den igen på et fladere stykke, og jeg fortsatte med at jagte, til jeg smed min kæde fem kilometer senere. Den havde oven i købet sat sig fast, og jeg måtte helt af cyklen, for at få den fikset. Godt smurt ind i olie, måtte jeg sande, at jeg nu var overladt til mig selv.

 

Godt, så!  Heldigvis skinnede solen ikke mindre af den grund, og planen om fuld gas behøvede ikke nødvendigvis, at gå op i røg, bare fordi jeg nu måtte klare mig selv.

 

Fremme i Svanninge mødte jeg to mænd, der havde været ved at køre forkert, og jeg fik lige ”suget lidt baghjul” nogle få kilometer på et godt lige stykke inden de også bare skred… på en bakke. TSK!

 

De sidste ti kilometer, efter 30 kilometer i udbrud eller bagbrud (What ever?!?), blev vi igen i præsenteret for kuperet terræn med opadgående kurve.

 

Jeg måtte holde et par alvorlige samtaler med mig selv, for at holde tråddet, og havde jeg mødt nogen på min vej, havde de måske undret sig over, hvem dælen jeg råbte så vredt efter.

 

Sidste udfordring blev bagsiden af Bjerget, og derfra var resten af vejen hjem til mål velkendt, for der havde jeg kørt før - og det gik ned af bakke!

 

Humøret steg et par grader igen, og jeg gav det sidste, jeg havde de sidste par kilometer. Jeg nåede at få et opmuntrende tilråb af en af vores 100 kilometer ryttere der kom buldrende hjem med sin gruppe.

 

I dagens anledning havde jeg medbragt min nye Xplova-cykelcomputer med indbygget kamera, som jeg vandt på Velomio.com for ganske nylig. NICE! Her er et skud af dagens finale. Mine sidste godt og vel halvanden kilometer:

 

 

Resultatet af dagens anstrengelser

Jeg kom i mål på lige omkring to timer, hvilket jeg havde satset på inden afgang. Med en fjerdeplads blandt kvinderne i min aldersgruppe og en samlet sjetteplads blandt kvinderne på distancen, var jeg egentlig fint tilfreds - og godt brugt.

 

Jeg lader lige før og efter billedet stå et øjeblik … ;-)

 

 

I forhold til udbyttet af min vintertræning kan jeg konstatere, at form og udholdenhed over tid er fin, meeen det med bakkerne kræver nok enten en del mere træning eller den helt hårde version… at jeg smider noget overskydende ballast.

 

Jeg tror egentlig bare jeg foretrækker at træne, for med en sød tand på størrelse med en Mærsk-container, synes projekt vægttab ikke at være en ret fornøjelig plan.

 

Hygge og røverhistorier

Tilbage i mål blev det nu tid til at samles om gratis suppe og chokolade, samt evaluering af dagens bedrifter fra de forskellige distancer.

 

Inden turen gik hjem til Assens igen, hvor sofa og cykelløb i fjernsynet var næste punkt på dagsordenen, skulle vi lige forbi listen med vinderne af dagens lodtrækningspræmier. Der var ikke held i sprøjten på den front til rytterne fra MMA denne gang.

 

 

Alt i alt var Stjernetramp et rigtig fint arrangeret cykelløb.

 

Der blev meldt om varierede og smukke ruter fra de distancer vi kørte, og skiltningen var god med både tydelige skilte og pile på asfalten.

 

Faktisk så god, at jeg kunne finde rundt på egen hånd uden at køre forkert, og det siger ikke så lidt. Jeg kunne på en god dag fare vild i en telefonboks. Enkelte steder på ruten var de værste huller også mærket op - godt tænkt!

 

Med udbuddet af fem forskellige ruter fra ni -100 kilometer, må man sige, at der var potentiale for en god oplevelser for ryttere på alle niveauer.

 

Ud over rundstykker, kaffe, suppe, chokolade og bananer inkluderet i prisen, var der også fine lodtrækningspræmier fra løbets sponsorer; XTREME, Magic sport, Brobyværk Kro og Broby Blomster Center. Vinderne blev trukket på startnummeret og var slået op på en liste, da vi kom i mål.

 

 

Jeg kørte glad og træt hjem til Assens, for en forårsdag i SOLSKIN med dejligt selskab, godt cykelløb på Fynsland og senere i ”fjerneren” må siges at være en del af opskriften på

 

GOOD VIBES ONLY!

 

Var du til Stjernetramp? Smid gerne en kommentar herunder

 

Læs alle GOOD VIBES indlæg:

GOOD VIBES ONLY - En cykelmosters bekendelser

GOOD VIBES ONLY: Virtuel vintertræning - slip dit indre legebarn fri

GOOD VIBES ONLY- Fællestræning med Team Motionsfeltet

GOOD VIBES ONLY - Grejsdalsløbet fra nedtur til optur

GOOD VIBES ONLY - Kvinderne på vej ud af skyggen

Test: Bontrager Ballista cykelsko
Ultrakomfortabel racersko i høj kvalitet i minimalistisk design og med alternativ placering af BOA-spændet.
Produktnyt: QM Sportscare produkter
Ny serie af belgisk udviklede og producerede produkter er landet i Danmark. Produkterne tilbyder cykelrytteren komfort og pleje i alverdens afskygninger.  
Se verdensmester Valverdes nye cykel og udstyr
Man er ikke i tvivl om, at det er verdensmesteren, der kører rundt på denne cykel.
Elcykler stormer - ny klub og UCI arrangerer VM
Elcykler boomer på verdensplan, men indtil videre er salget ikke eksploderet i Danmark, men det stiger dog hvert år. Men producenterne og grossisterne i Danmark forventer, at de næste to år slå elcykler for alvor igennem i Danmark også. 
CykelSportMesse i Aarhus med gratis adgang
Efter 10 års succes i Roskilde, gør CykelSportMessen nu sit indtog i Aarhus. Messen slår dørene op lørdag den 26. og søndag den 27. oktober - og der er gratis adgang.
Mecklenburg Vorpommern åbner op for spændende cykelmuligheder
Mecklenburg Vorpommern er på mange måder en uopdaget perle for cyklister. Som delstat i det gamle Østtyskland har området ligget i mølpose adskillige år, og man er nu i fuld gang med at modernisere, så alt kommer op på vestligt niveau.
Job: Bjarne Egedesø A/S søger Servicetekniker/Intern sælger
Egedesø søger en ny medarbejder, og det kunne måske være dig? Se nedenstående stillingsopslag.
Test: Roeckl Ibros cykelhandsker
Roeckl er specialister i cykelhandsker og ses jævnligt på flere topatleter - tidligere har blandt andet vores egen Lasse Norman Hansen brugt handskerne flittigt under hans banetriumfer.
Smukke panoramaudsigter og udfordrende nedkørsler
Hohe Salve i Kitzbüheler Alpen er stedet, hvor du finder et stort net af brede grusstier velegnede til gravel-bikes eller hardtail-mountainbikes samt tekniske og udfordrende nedkørsler, der er perfekte til brede dæk og fuldt affjedrede trial-bikes.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Pointen er også, at noget cykling i en time eller to hvor jeg hygger mig, netop ikke skal være struktureret. Man kører hurtigt sur i de intervaller og en “rigtig” tur er jo en fin møde at “måle” performance gains over tid. Kører pt. long distance tri base på TrainerRoad (giver mening i forhold til et mål engang næste år), men det er godt nok tørt, så leder efter noget, hvor jeg lidt kan give den gas. Tænker umiddelbart det ikke er struktureret, men generelt er skov-MTB spor oplagt til kortere intervaller som jeg ikke rigtigt kører lige nu (men uagtet et mål 46 uger ude i fremtiden) giver mening i forhold til at jeg helt dropper en time elmer halvanden ved 65% FTP af kedsomhed. Altså, ud fra devisen, lager cykling er bedre end intet cykling Nu har jeg modtaget og monteret hjulene, men har endnu ikke prøvet en tur på dem, da jeg kører på den anden cykel for tiden. Men kan da lige komme med de indtryk jeg fik. Da jeg kører med 10 speed Tiagra 4700 gruppe, var jeg glad for at afstands ringen til kassetten fulgte med. Det sted jeg købte dem står der 10/11 speed, men afstands ringen er til 9 og 10 speed, så formoder der burde stå 9/10/11 speed. Samtidig er det 35 mm profil, så godt jeg køber slanger med 60 mm ventil, selvom de er lidt lange :) Da jeg normalt monterer hastigheds magneten pegeende udad opdagede jeg at egerne sidder længere ude for den stødte på min "indbyggede" sensor, som Trek cykler har plads til i deres stel, vendte den bare om. Så det ser ud til at egerne sidder lidt længere ude på navet end jeg er vant til. Jeg måtte sætte mit øre helt ned til kassetten for at køre "klik" lydende når hjulet drejer i friløb :O Det er utrolig lydløst. Mål efter om længderne på ledningerne passer. Læg ca. 10% til det du måler dig frem til. Da jeg er på jagt efter en mere komfortabel cross/gravel--cykel, vil jeg gerne høre om der er nogen der har erfaringer med Superx eller eventuelt GIANT tcx advanced, som de vil dele

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat