Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

21.09.2020 @ 16:00

Gammel kending i nye klæder. Treks nye Émonda landevejs-serie har fået et nyt flot aerodynamisk design, og er blevet kraftigt opgraderet på flere punkter.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

(8/10)

Fakta:

Producent: Trek
Produkt: Trek Émonda SL 6 Pro
Farver: Trek Black/ Radioactive Red (testet) og Lithium Grey/ Brushed Chrome
Størrelse: Størrelse testet 54. Derudover fås den i: 47, 50, 52, 56, 58, 60 og 62
Vægt: 8 kilo (uden pedaler)

Vejledende udsalgspris: 29.999,- kroner

 

Fakta om cyklen

Ramme: 500 series Carbon

Forgaffel: Èmonda SL Full Carbon

Geargruppe: Shimano Ultegra R8020 11 speed

Kranksæt: Shimano Ultegra 52/36 172,5 mm længde

Bremser: Shimano Ultegra hydrauliske bremser

Hjulsæt: Bontrager Aeolus 35 OCLV Carbon tubless ready. Forhjul 100x12 mm thru axel. Baghjul 142x12 mm thru axel

Dæk: Bontrager R2 Hard Case Lite 700x25 mm. Maks dækstørrelse 28 mm

Saddelpind: Bontrager seatmast cap I carbon

Saddel: Bontrager Aeolus 145 mm bredde

Frempind: Bontrager Pro 31,8 mm 7 grader 90 mm længde

Styr: Bontrager Elite Alu 42 cm bredde

 


Introduktion

Aerodynamik er i cykelsporten blevet det, som de forskellige World-Tour hold arbejder meget med i tæt samarbejde med cykelproducenterne.

 

Hos Trek har det hele tiden været flagskibet Madone, der har fået det prædikat at være mærkets mest aerodynamiske cykel. Men nu er tiden kommet til også at gøre de lette bjergcykler aerodynamiske, dette sker ikke bare hos Trek, men også hos en lang række af de andre cykelproducenter.

 

Trek Èmonda er nu blevet aerodynamisk og har fået et kraftigt løft. Topmodellen Èmonda SLR vejer 6,8 kg og der er blevet brugt en helt specieludviklet carbon. Det er dog ikke bare topmodellen, der har fået et løft. Hele Èmonda-serien er blevet løftet kraftigt og har fået et flot aerodynamisk design. Trek tilbyder således nu deres kunder et bredt udvalg af aerodynamiske cykler.

 

Hos Feltet.dk har vi haft mulighed for at teste modellen Èmonda SL 6 Pro.

 

 

Test

Trek Èmonda SL 6 Pro er den billigste udgave, man kan købe med carbon-hjulsæt.


Den er bygget med Treks 500 OCLV carbon og er cirka 420 gram tungere end topmodellen, hvor det helt lette carbon-materiale er blevet brugt. Det skal dog siges, at man får den helt samme ramme-geometri som ved topmodellen, den eneste forskel er vægten.

 

Det er dog ikke alle der har muligheden for at erhverve sig topmodellen, der starter ved 50.000 og går op til 90.000 kroner. Derfor giver det også god mening at teste modellerne under, da langt de fleste vil erhverve sig disse.

 

Cyklen fra Trek er sat op med Treks egne komponenter fra søstermærket Bontrager.


Derudover er cyklen blevet udstyret med en solid geargruppe i den mekaniske 11-speed Ultegra-gruppe.

 

Hvis man kigger på designet, har Trek taget deres traditionelle røde farve, og kombineret den med en flot sort farve. Dette gør, at cyklen er meget stilren og disse farver går aldrig af mode.

 

 

Køreoplevelsen

Det første jeg bider mærker i, når man tager en tur på den nye Émonda, er stivheden og man har virkelig en god fornemmelse, når man kører på cyklen.

 

Stivheden kan også mærkes, når man accelererer cyklen op i fart. Det er en sand fornøjelse, når der skal accelereres ud af sving.

 

Èmondaen var oprindeligt Treks bud på en bjergcykel. Det er det sådan set stadigvæk. Vi har ikke haft mulighed for at teste den i deciderede bjerge, men den er blevet testet godt og grundigt i de nordjyske bakker.

 

Her gør cyklen det godt og når man skal op, føler man virkelig, at de kræfter man smider i pedalerne, bliver overført til fremdrift i cyklen. Men også på nedkørslerne er den let at styre. Det har naturligvis ikke været nogle lange nedkørsler, men selv korte og stejle nedkørsler kan være meget tekniske, her gør cyklen det også godt.

 

Trek kalder selv deres nye cykel for en allround-cykel.


Den påstand vil vi sådan set holde med dem i. Udover at køre godt på bakker, gør stivheden og de nye aerodynamiske rør, at den også kan holde en høj fart på det flade.  

 

 

Gear og bremser

Trek Émonda SL Pro 6 er udstyret med den fulde Ultegra-gruppe. Det er ikke muligt at finde noget dårligt at sige om denne gruppe.

 

Den er pålidelig og skifter godt, og den er til at få til fornuftige penge. Går man modellen op Émonda SL 7, får man Ultegra Di2, men her skal man også give 43.000.

 

Det er altså en del mere, man skal give for at få elektronisk gear. Efter vores mening er den mekaniske Ultegra en rigtig god gruppe og den skifter godt, hvis den er indstillet rigtigt. I vores test har der ikke været yderligere behov for justering.

 

Cyklen er også udstyret med Ultegra-skivebremser. Disse bremser som de skal, og der har ikke været nogen problemer med mislyde fra bremsen.

 

Der har været sagt og skrevet meget om skivebremser, men efter denne testers mening, så er det det eneste rigtige. Skivebremser bremser bare bedre og mere rent, og det er helt klart mere sikkert i regnvejr.

 

 

Hjul og dæk

Hjulene er fra Bontrager. Modellen hedder Bontrager Elite 35 og er Bontragers billigste carbonfælge. Selvom det er de billigste, er de absolut ikke dårlige. Tværtimod så er hjulene rigtig stive og de ruller rigtig godt på vejen.

 

Udover at være fremstillet i carbon er hjulene også tubeless ready, så man har mulighed for at få et tubeless setup.

 

Desværre var de udleverede dæk ikke tubeless ready. De monterede dæk er 25 millimeter, mens jeg synes, at man skulle have monteret et 28 millimeter dæk, når man nu har pladsen til det og det vil køre oplevelsen på cyklen endnu bedre.

 


Konklusion

Overordnede konklusion er, at Trek har lavet en rigtig god cykel. Jeg er specielt vild med de aerodynamiske rørformer og de gode hjul.

 

Trek har ligesom mange andre cykelmærker forsøgt at lave en cykel til det hele. Det er de lykkedes ret godt med. Selvom dette ikke er topmodellen, kan man godt mærke, at der er blevet arbejdet meget med specielt rørformene.

 

Et lille minus er vægten. Trek har valgt at bruge 500 OCLV, det gør rammen tungere end, hvis man købte topmodellen. Det er en skam, at den er så meget tungere, og det trækker ned på en ellers rigtig fin cykel til en fornuftig pris, hvor alle kan være med.


Sådan har vi testet: Cyklen er blevet testet den seneste måned i alt slags vejr. Den er blevet testet både til træning og i konkurrence.

Stillet til rådighed af: Trek Danmark

 

 

TESTRAPPORT

 

Brand

Trek
 

Model

Trek Èmonda SL 6 Pro 2021
 

Hvad er cyklen lavet til og hvem henvender den sig til?

Cyklen henvender sig til motionisten, der gerne vil have en god allround cykel, der både kører godt på stigninger og på det flade.

 

Bedøm hvordan producenten er lykkedes med at ramme formål og målgruppe

Synes, at Trek er lykkedes rigtig godt med deres nye Èmonda, der er virkelig sket noget på designet.

 

Hvordan er prisen i forhold til lignende cykler?

Prisen ligger på 30.000, dette er i den høje ende i forhold til det udstyr man får. Det er muligt at finde cykler med bedre udstyr til de samme penge, men vi synes dog, at det er en rigtig fed cykel til pengene.

 

Ramme

Bedøm rammens udførsel / konstruktion

 

Trek har ændret udseendet på Èmondaen kraftigt, til det bedre. De er gået væk fra de runde rør over til de ovale, mere aerodynamiske rør. Virkelig en forbedring.

 

Hvordan er indstillingsmulighederne?

Det er ganske simpelt at indstille både saddel og styrhøjde.

 

Hvad vejer den testede cykel?

Cyklen vejer omkring 8 kilo

 

Køreegenskaber

Er cyklen komfortabel at køre?

 

Ja den er komfortabel at køre på.


Beskriv cyklens køregenskaber

De overordnede styreegenskaber er rigtig gode. Den reagere på den man vil have den til.

 

Bedøm cyklens stivhed og kraftoverførsel

Èmonda SL 6 Pro er stiv og den kraft man fører ned i pedalerne bliver overført til god fart i cyklen.

 

Beskriv styring - er den livlig, neutral eller doven?

Styringen er neutral.

 

Komponenter

Matcher de valgte komponenter rammens egenskaber?

 

Komponenterne matcher godt til rammen.

 

Er der nogle komponenter som bør opgraderes i forhold til rammen?

Man kunne godt montere tubeless dæk i 700x28 mm fra starten af, da der er lavet plads til dem.

 

Bedøm hjulsættet

Hjulene fra Bontrager er nogle rigtig solide allround hjul i carbon, der er aerodynamiske på det flade, og samtidig ikke for tunge, hvis man skal køre stigninger med dem.

 

Konklusion

Overordnede konklusion er, at Trek har lavet en rigtig god cykel. Jeg er specielt vild med de aerodynamiske rørformer og de gode hjul. Derfor kan jeg godt anbefale denne cykel.

 

Om testeren:

Alder: 31 år.  
Højde: 173 cm
Vægt: 73 kg

Jeg har cyklet i: ni år   
Så ofte cykler jeg: 4-5 gange om ugen  

Jeg kører disse discipliner: Landevej, Gravel og E-cykling.

Motionsfeltet.dk's vurdering: (8/10)

Gravel Club: Kom med GFyn på tur - for Fyn er fin til gravel
I takt med at gravelcykling bliver mere og mere populært, er der nu startet en gravelklub på Fyn, hvor kan man køre gravel med andre grusnørder. Det foregår i Gravel Fyn Training Club, hvor der trænes sportsgrus et par gange om ugen. Feltet.dk sætter fokus på den nye gravelklub i denne artikel.
Prøv banecykling - slå til nu og spar 30%
Du har nu igen muligheden for at prøve kræfter med cykelbanen i Ballerup! I en begrænset periode tilbyder Feltet.dk & Velo Events vores læsere muligheden for en helt unik cykeloplevelse på banen i Ballerup Super Arena.
Produktnyt: Specialized Stumpjumper
Her i årets sidste måneder står producenterne i kø for at præsentere næste års modeller, og for få dage siden præsenterede Specialized deres 2021 model af Stumpjumper EVO. Nu kommer turen til deres 2021 model af Stumpjumper, en knapt så hardcore udgave af Specialized’s trailbike.
Find cykeludstyr og priser på tværs af shops
Feltet.dk har siden 2010 haft en nyhedsbrev om cykler, udstyr og tilbehør, men vi har ikke serviceret vores nyhedsbrevsmodtagere specielt godt indenfor dette område...
Test: Pronghorn Aero Disc
Ny racercykel fra det danske mærke Pronghorn, der sagtens kan tage kampen op mod de store spillere på markedet. Cyklen udmærker sig ved flot design og så skriger den på fart.
Produktnyt: Specialized Stumpjumper EVO 2021
Med den nye Stumpjumper EVO flytter Specialized grænsen for, hvor meget du som rytter kan justere og tilpasse MTB’ens geometri og køreegenskaber.
Køb Peter Sagans selvbiografi til halv pris
Peter Sagan vandt i dag 10. etape af Giro d'Italia, hvilket vi fejrer med et godt tilbud i webshoppen. 
Gravel Ride: 300 kilometer på en dag
En sommeraften sidder jeg og gennemgår mine ruter på Strava. Her får jeg den ide, at sammensætte min egen rute med så mange grusveje som muligt. Det bliver en 300 kilometers rute, som jeg kører på en dag.
GOOD VIBES ONLY – Vinter på vej… Corona eller ej, jeg har lagt en plan!
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner...

Instagram #motionsfeltet

Garmin Edge 1030 Plus & Garmin Batteripakke
Ny cykelcomputer fra Garmin, der leverer sublim navigation og tilbyder brugeren unikke træningsprogrammer.
Anbefaling af PurePower Cola Chews
Nogle gange har man bare brug for lidt ekstra energi for at komme gennem en træningstime. Her kan du læse mere om et nyt og spændende produkt, nemlig Cola Chews, som vi gerne vil anbefale. ​
Produktnyt: 2021 Canyon Aeroad
Canyon lancerer 2021-udgaven af den populære Aeroad med optimeret aerodynamik og et revolutionerende og unikt cockpit.
Test: Optima Sport Recovery Boots K6
Et ekstra redskab til den seriøse atlet der leverer god ydeevne i en pakke af høj kvalitet og perfekt brugervenlighed.
Sæt dit Giro-managerhold - Starter om 2 timer!
Lørdag den 3. oktober starter årets Giro d'Italia, og det bliver med en dansker blandt favoritter. Jakob Fuglsang er nemlig til start.
Gravel Ride: Holstebro Gravel 2020
Til trods for briefing om potentielle ulve på besøg langs ruten og Covid-19 restriktioner blev Holstebro Gravel 2020 en succes for vores skribent, der her fortæller om det han kalder: Gravel i sin reneste form.
Produktnyt: EF Pro Cycling i vildt Rapha-kit
Rapha har teamet op med ikoniske Palace Skateboards om at levere et frækt og iøjnefaldende kit til EF Pro Cycling’s Giro-eventyr.
Vinderen af Tour-managerspillet blev Klaus Christensen
Årets Tour de France managerspil er nu afsluttet og vi har samlet alle vinderne af både den samlede konkurrence og etaperne.  
Produktnyt: Campagnolo med 13-speed geargruppe
Campagnolo melder sig nu på banen med en geargruppe specifik til gravelcykling. En 13-speed geargruppe med en klinge foran, så du sparer en forskifter m.m.
Er gravelcykling noget for dig?
Hvad er "Gravel Cykling" - og hvorfor er det blevet så populært de seneste år?
Konkurrence: Vind Cervélo racercykel og rejsegavekort til Sunweb
Det har været en vanvittig Tour de France i år for Team Sunweb og specielt for deres danske rytter Søren Kragh Andersen.
Test: Trek Èmonda SL 6 P
Gammel kending i nye klæder. Treks nye Émonda landevejs-serie har fået et nyt flot aerodynamisk design, og er blevet kraftigt opgraderet på flere punkter.
Vild konkurrence: Vind en Merida racercykel
Alt kan ske under dette års Tour de France, der ifølge cykeleksperter er historisk. Der er store præmier at hente, hvis man følger Touren. I forbindelse med verdens største cykelløb lancerer hovedsponsoren Continental Dæk syv konkurrencer fordelt på de 21 etaper, som alle selv med begrænset viden om cykelsport kan vinde.
Produktnyt: Opgraderet overgangs- og vinterkollektion fra hollandske Futurum
Skulle vinteren gå hen og blive kold og våd, kan udendørstræningen stadig foregå nogenlunde behageligt, hvis det står til Futurums designere. Futurum har netop lanceret sin efterårs- og vinterkollektion, og her var flere positive overraskelser.
Bike Blowout 2020 og Copenhagen Bike Show 2021 aflyses
To af de store cykelmesser er i dag blevet aflyst, det bekræfter arrangørerne Nordic Bike Shows.

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Gravel Club: Kom med GFyn på tur - for Fyn er fin til gravel
I takt med at gravelcykling bliver mere og mere populært, er der nu startet en gravelklub på Fyn, hvor kan man køre gravel med andre grusnørder. Det foregår i Gravel Fyn Training Club, hvor der trænes sportsgrus et par gange om ugen. Feltet.dk sætter fokus på den nye gravelklub i denne artikel.
Prøv banecykling - slå til nu og spar 30%
Du har nu igen muligheden for at prøve kræfter med cykelbanen i Ballerup! I en begrænset periode tilbyder Feltet.dk & Velo Events vores læsere muligheden for en helt unik cykeloplevelse på banen i Ballerup Super Arena.
Produktnyt: Specialized Stumpjumper
Her i årets sidste måneder står producenterne i kø for at præsentere næste års modeller, og for få dage siden præsenterede Specialized deres 2021 model af Stumpjumper EVO. Nu kommer turen til deres 2021 model af Stumpjumper, en knapt så hardcore udgave af Specialized’s trailbike.
Find cykeludstyr og priser på tværs af shops
Feltet.dk har siden 2010 haft en nyhedsbrev om cykler, udstyr og tilbehør, men vi har ikke serviceret vores nyhedsbrevsmodtagere specielt godt indenfor dette område...
Test: Pronghorn Aero Disc
Ny racercykel fra det danske mærke Pronghorn, der sagtens kan tage kampen op mod de store spillere på markedet. Cyklen udmærker sig ved flot design og så skriger den på fart.
Produktnyt: Specialized Stumpjumper EVO 2021
Med den nye Stumpjumper EVO flytter Specialized grænsen for, hvor meget du som rytter kan justere og tilpasse MTB’ens geometri og køreegenskaber.
Køb Peter Sagans selvbiografi til halv pris
Peter Sagan vandt i dag 10. etape af Giro d'Italia, hvilket vi fejrer med et godt tilbud i webshoppen. 
Gravel Ride: 300 kilometer på en dag
En sommeraften sidder jeg og gennemgår mine ruter på Strava. Her får jeg den ide, at sammensætte min egen rute med så mange grusveje som muligt. Det bliver en 300 kilometers rute, som jeg kører på en dag.
GOOD VIBES ONLY – Vinter på vej… Corona eller ej, jeg har lagt en plan!
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner...

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Andet