22.09.2022 @ 08:09

Den helt nye Trek Madone SLR 9 Gen 7-model hører til det ypperste på markedet og med sit innovative design og sine imponerende teknologiske features skubber Trek grænserne for, hvad landevejscykler kan præstere. Den nye IsoFlow-teknologi og cyklens geometri bidrager på én og samme tid til øget fart og komfort.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

(10/10)

 

Introduktion
Det er altid spændende, når cykelproducenterne lancerer deres nyeste modeller i sortimentet. Ofte er det små justeringer, som næsten ikke kan spottes med det blotte øje, men det er ikke tilfældet med Treks nye Madone-model, som har gennemgået en radikal ændring og har skabt stor nysgerrighed blandt cykelinteresserede. Den nye Trek Madone SLR kommer med et udfordrende og innovativt design, hvor det mest iøjnefaldende er sadelpindrørets udformning og den helt nye IsoFlow-teknologi, hvor vinden ledes gennem en åbning i stellet lige under sadelrøret. Der er tænkt aerodynamik gennem hele udviklingsprocessen af den nye Madone SLR 9 og med blandt andet Mads Pedersen i spidsen som testperson har ingeniørholdet ikke blot optimeret cyklen, men også ændret på geometrien så rytterpositionen bidrager yderligere til aerodynamikken. Feltet.dk har haft Trek Madone SLR 9 Gen 7 til test.


Fakta

Model: Trek Madone SLR 9

Geargruppe: SRAM Red E-tap AXS

Hjul: Bontrager Aeolus SLR 51

Pris: Kr. 117.999, -


Når kun det bedste er godt nok

Trek Madone SLR 9 er en high end-landevejscykel, der henvender sig til den meget kræsne og erfarne cykelrytter samt den professionelle rytter. Den nye IsoFlow-teknologi samt den innovative udformning af stel og styr gør Gen 7- versionen af Madone hele 300 gram lettere end de tidligere modeller.


Cyklen er lavet i Treks 800 OCLV Carbon, der er mærkets bedste og letteste kulfiber-sammensætning. Forventeligt er den nye Madone SLR 9 forsynet med SRAM Red e-tap AXS geargruppe og Bontrager Aeolus SLR 51 hjulsæt, og det er komponenter fra øverste hylde.

Hjulsættet er utrolig let, hurtigt og giver en tilfredsstillende stabilitet i vindige forhold. Ønsker man at køre tubeless, er hjulene selvfølgelig klar til det. Dækkene føles smidige og med et godt greb, så her er der heller ikke sparet på kvaliteten. Cyklen er forsynet med en kædegriber, så kæden ikke risikerer at falde ned mellem den lille klinge og stellet. Den fungerer, som den skal, og er nem at justere, hvis der er behov for det. I en størrelse Large/56  har Madone SLR 9 på en vægt på 7,36 kilo, hvilket er tilfredsstillende.


IsoFlow-teknologien

IsoFlow er navnet på den nye og unikke stødabsorberende samt aerodynamiske sadelrørs-teknologi som Trek har udviklet. Teknologien, hvor sadelrøret er bygget op på en helt ny måde, er den første af sin slags, og det giver samtidig cyklen sit yderst innovative look. Designet gør efter sigende sadelrøret mere eftergivende, når cyklen møder ujævnheder på vejen og giver den komfort, som er ønskværdig.

I udviklingen af IsoFlow opdagede ingeniørerne bag designet, at sadelpindsrøret var et punkt på cyklen, der gav forholdsvis stor luftpåvirkning og drag. Derfor var dette punkt på cyklen i fokus i udviklingsprocessen og med det unikke design ledes vinden nu gennem åbningen i cyklen, hvilket giver klare aerodynamiske fordele.



Mere aerodynamik

Det er ikke blot IsoFlow-teknologien der bidrager til en øget aerodynamik og hurtighed, men også en ny udformning af stellet og geometrien bidrager hertil. Ifølge Trek vil den nye kammatail-form (D-formet rør) af rørene og geometrien tilsammen skabe en forbedring på 19 watt ved samme ydelse sammenlignet med tidligere modeller, og hvor udformningen af stellet sparer de første 10 watt, spares de sidste 9 watt ved optimering af rytterens position.



Ifølge Treks beregninger svarer det til 60 sekunders forbedring over en time med en hastighed på 45 km/t. Det er således ikke bare professionelle ryttere, som kan få gavn af de aerodynamiske fordele, da fordelene forbliver stort set de samme ved til en hastighed på 25 km/t. Efter sigende skulle en rytter kørende med 35 km/t spare 59 sekunder og en rytter kørende med 25 km/t spare 58 sekunder på en time. Det ny design og det mindre drag kan altså give aerodynamiske fordele til en bred gruppe af ryttere.


Styr med fokus på ergonomi og aerodynamik

Trek har udviklet et nyt cockpit til den nye Madone SLR, som bidrager væsentligt til øget aerodynamik og giver en vægtbesparelse på cirka 150 gram. Det nye styr kommer med udad-vinklede drops, hvorved afstanden mellem droppene bliver større end afstanden mellem skiftegrebene. Helt præcist er differencen på 3 centimeter - det betyder, at et styr med en bredde på 42 cm vil få en bredde på 39 cm mellem skiftegrebene.

Den kortere afstand mellem skiftegrebene er noget, der kan mærkes, og det er tydeligt, at armene bliver mere samlede, hvilket giver netop den aerodynamiske fordel, som Trek tilsigter. Det kræver en anelse tilvænning at få armene mere ind under overkroppen, og styringen bliver naturligt lidt mere fintfølende, men tilvænningen sker hurtigt og føles meget naturlig.



God geometri og køreoplevelse i verdensklasse

Madone SLR 9 i en størrelse 56 kommer med reach (horisontale afstand mellem krank og kronrørstop) på 39,1 cm og en stack-højde (vertikale afstand mellem krank og kronrørstop) på 56,3 cm og giver en stack-reach-ratio på 1,44. Det er en ratio, som ikke er overraskende efter at have kørt på cyklen, der selvfølgelig er aggressiv og beregnet til at køre race, men den tilbyder samtidig en meget komfortabel køreposition, da man ikke sidder alt for foroverbøjet, og det kommer en til gode på de lange ture. For nogle ryttere vil cyklen måske føles for kort og give en for oprejst køreposition, men det har dog ikke været tilfældet i testers optik.


Trek har formået at lave en cykel, der opleves som en komplet enhed, der på én og samme tid er utrolig stiv og responderbar, men som samtidig giver den komfort, som der er brug for omkring saddel og styr. Kronrørsvinklen er på 73,5 grader i en størrelse 56 og sammen med det kortere reach giver det cyklen en hurtig og præcis styrringsfornemmelse og får cyklen til at lægge sig godt i sving. Krankboksen og kædestræberne giver en utrolig kraftoverførelse, der gør det ekstra sjovt at sprinte og lave vilde accelerationer.



Line up og fakta

Den nye Trek Madone SLR kommer med forskelligt udstyr, men fælles for alle modellerne (SLR 6, SLR 7 og SLR 9) er, at de kommer med 800 OCLV carbon. SRL 6 og SLR 7 kommer med Bontrager Aeolus Pro 51 hjulsæt og SLR 9 kommer med Bontrager Aeolus RSL 51 hjulsæt. Største dækbredde er 28C. 

SLR 6 kan fås med Shimano 105 eller Sram Rival eTap AXS, SLR 7 kommer i en udgave med Shimano Ultegra og med SRAM Force eTap AXS, mens SLR 9 kommer med Shimano Dura-Ace eller SRAM Red eTap AXS. Udgaverne med SRAM er alle med integreret powermeter.

Madone SLR vejer mellem 8 kg og 7,36 kg i en størrelse 56 cm og priserne går fra kr. 60.499, - til kr. 117.999, -.


Konklusion

Madone SLR 9 Gen 7 er helt oppe i toppen af verdensklasse-landevejscykler og prisen er også herefter. Trek har virkelig formået at lave en radikal ændring i deres design, indført ny teknologi og er lykkedes med at lave en cykel, der leverer. Komponenterne er fra øverste hylde og spiller rigtig godt sammen med resten af cyklen. Den nye Iso-Flow-teknologi giver cyklen et unikt og progressivt design og sammen med styret samt en ikke alt for aggressiv geometri er cyklen meget komfortabel at køre på. Komforten i kombination med en stiv ramme gør cyklen til ren underholdning - den er sjov at køre på, hurtig at accelerere op, og så er den hurtig som et lyn ude på landevejen.


Sådan har vi testet: Cyklen har været stillet til rådighed af Trek og er blevet testet gennem august måned. Madone SLR 9 Gen 7 har været på lange ture, er blevet testet i sprint og på bakker og har kørt kortere tempoture.

 

Stillet til rådighed af: Trek

 

Om testeren:

Alder: 30
Højde: 180
Vægt: 67

Jeg har cyklet i:  14 år
Så ofte cykler jeg: 2-3 ugentligt

Jeg kører disse discipliner: landevej og mountainbike

 

 

Motionsfeltet.dk's vurdering: (10/10)

Giro-spillet åbnet for tilmelding
Første cykelmagasin på gaden
Første udgave af Motionsfeltet.dk's nye magasin er landet på gaden! Læs det nu og få også adgang til 7 tidligere magasinet, som er udgivet af Bikemania Magazine.
Følg Romandiet Rundt på Feltet.dk's app
Følg Kasper Asgreen, Michael Valgren, Andreas Kron, Johan Price-Pejtersen samt Christopher Juul-Jensen i Romandiet Rundt.
Produktnyt: Cannondales nye Scalpel er bygget til at begejstre
I dag lancerer Cannondale en helt ny model af deres ikoniske Scalpel. Cannondales ultra lette nye cross-country mountainbike er på vej på markedet.
Cykelsportens Myter: Oplev Rolf, Holm og Bastian Emil
Den 11. juni gæster Brian Holm, Rolf Sørensen og Bastian Emil Goldschmidt Det Ny Teater til en snak om cykelsportens barske storhed og varmer op til Tour de France 2024. 
Test: Ekoi Gara MIPS Air
EKOI Gara MIPS Air er en let, velventileret og komfortabel hjelm.
Hør dansk MTB-stjerne sætte ord på triumf
Simon Andreassen tog i går en af karrierens største sejre, da han vandt mountainbike World-Cuppen i Araxá i Brasilien. Efter sejren var han overvældet, men prøvede at sætte ord på triumfen.
Se Simon Andreassen vinde stor World Cup-sejr
Simon Andreassen vandt anden afdeling af World Cuppen - se hele den dramatiske sidste omgang.
Simon Andreassen vinder i World Cuppen
Danske Simon Andreassen vandt sensationelt anden afdeling af World Cuppen.

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Nu inviterer vi dig til at være med til at præge, hvilken retning Motionsfeltet.dk's nye digitale cykelmagasin skal have.
Skovbrand hærger kendt stigning
Senest i marts satte en 18-årige dansker ny rekord på Coll de Rates.
Andreassen åbner World Cuppen med top 10-placering
I weekenden blev der i Brasilien taget hul på årets World Cup-sæson.
Amstel-fadæse: Se supersprinter juble for tidligt
Lorena Wiebes begik en enorm fejl, da hun jublede for tidligt i spurten i Amstel Gold Race. Det gjorde, at Marianne Vos kunne spurte forbi hende på stregen i en forkortet udgave af løbet.
Test: Elves Vanyar Pro Disc 2024
Vanyar-modellen fra Elves er et stærkt bud på en landevejs-racer til den performance-orienterede rytter, som er på jagt efter en sjov og hurtig cykel, hvor den samlede pakke står stærkt i billedet.
Køb eller bytte? Mulighederne er mange hos Bike4Sport - valget er dit!
Står du og mangler en kvalitetscykel til billige penge? Så har Bike4Sport helt sikkert den rette cykel til dig.
Danskere vinder VM med sammensat hold: Det var meget overraskende
Simon Nielsen og Aleksej Calmann sammensatte i starten af marts et hold bestående af otte ryttere uden nogen erfaring sammen. En måned senere havde de kørt ét løb - og var verdensmestre.
Kvinden bag kasket-kast identificeret
Det lignende en bevidst handling, men det var en uheldig episode, der næsten forårsagede et styrt for Mathieu van der Poel i Paris-Roubaix, fortæller hovedpersonens advokat.
Skuffet Albert Philipsen reagerer på Paris-Roubaix
Juniorverdensmesteren var blandt favoritterne til det prestigefulde løb, men et brostensstyrt gjorde løbet sværere for ham.
Dansk endagsløb præsenterer ny finale: Giver holdene noget at tænke over
Grand Prix Herning har præsenteret en spændende ny rute til årets løb, som vil udfordre rytterne på de karakteristiske grusveje helt ind i finalen og forhåbentlig skabe endnu mere spænding i det danske UCI-løb.
Positiv opdatering på Vingegaard-operation
”Jonas har gennemgået vellykket operation” sådan skriver Team Visma Lease a Bike via mediet X. 
Test: ABUS Gamechanger 2.0
Aerodynamik, ventilation og komfort er i højsædet i den nyeste udgave af ABUS’ populære landevejshjelm Gamechanger. Hjelmen har store ventilationskanaler, flere aerodynamiske features, gode indstillingsmuligheder og er strippet for overflødige elementer, som er med til at holde hjelmens vægt godt nede. Feltet.dk har testet hjelmen - læs med her og find ud af hvordan hjelmen klarer sig i testen.
Startlisten til kvindernes Paris-Roubaix - 3 danskere med
I dag køres kvindernes Paris-Roubaix, og der er tre danskere blandt de deltagende.
Flere brosten end i 30 år: Her er pavéerne i Paris-Roubaix 2024
Pavéerne til årets Paris-Roubaix er blevet præsenteret.
Tour des Stations et cykelløb for motionister med gode bjergben
Er du til højdemeter og stigninger, så er Tour des Stations præcis et løb for dig! Prøv kræfter med en benbrækker.

ANNONCE

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

ANNONCE

Giro-spillet åbnet for tilmelding
Første cykelmagasin på gaden
Første udgave af Motionsfeltet.dk's nye magasin er landet på gaden! Læs det nu og få også adgang til 7 tidligere magasinet, som er udgivet af Bikemania Magazine.
Følg Romandiet Rundt på Feltet.dk's app
Følg Kasper Asgreen, Michael Valgren, Andreas Kron, Johan Price-Pejtersen samt Christopher Juul-Jensen i Romandiet Rundt.
Produktnyt: Cannondales nye Scalpel er bygget til at begejstre
I dag lancerer Cannondale en helt ny model af deres ikoniske Scalpel. Cannondales ultra lette nye cross-country mountainbike er på vej på markedet.
Cykelsportens Myter: Oplev Rolf, Holm og Bastian Emil
Den 11. juni gæster Brian Holm, Rolf Sørensen og Bastian Emil Goldschmidt Det Ny Teater til en snak om cykelsportens barske storhed og varmer op til Tour de France 2024. 
Test: Ekoi Gara MIPS Air
EKOI Gara MIPS Air er en let, velventileret og komfortabel hjelm.
Hør dansk MTB-stjerne sætte ord på triumf
Simon Andreassen tog i går en af karrierens største sejre, da han vandt mountainbike World-Cuppen i Araxá i Brasilien. Efter sejren var han overvældet, men prøvede at sætte ord på triumfen.
Se Simon Andreassen vinde stor World Cup-sejr
Simon Andreassen vandt anden afdeling af World Cuppen - se hele den dramatiske sidste omgang.
Simon Andreassen vinder i World Cuppen
Danske Simon Andreassen vandt sensationelt anden afdeling af World Cuppen.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet