22.09.2022 @ 08:09

Den helt nye Trek Madone SLR 9 Gen 7-model hører til det ypperste på markedet og med sit innovative design og sine imponerende teknologiske features skubber Trek grænserne for, hvad landevejscykler kan præstere. Den nye IsoFlow-teknologi og cyklens geometri bidrager på én og samme tid til øget fart og komfort.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

(10/10)

 

Introduktion
Det er altid spændende, når cykelproducenterne lancerer deres nyeste modeller i sortimentet. Ofte er det små justeringer, som næsten ikke kan spottes med det blotte øje, men det er ikke tilfældet med Treks nye Madone-model, som har gennemgået en radikal ændring og har skabt stor nysgerrighed blandt cykelinteresserede. Den nye Trek Madone SLR kommer med et udfordrende og innovativt design, hvor det mest iøjnefaldende er sadelpindrørets udformning og den helt nye IsoFlow-teknologi, hvor vinden ledes gennem en åbning i stellet lige under sadelrøret. Der er tænkt aerodynamik gennem hele udviklingsprocessen af den nye Madone SLR 9 og med blandt andet Mads Pedersen i spidsen som testperson har ingeniørholdet ikke blot optimeret cyklen, men også ændret på geometrien så rytterpositionen bidrager yderligere til aerodynamikken. Feltet.dk har haft Trek Madone SLR 9 Gen 7 til test.


Fakta

Model: Trek Madone SLR 9

Geargruppe: SRAM Red E-tap AXS

Hjul: Bontrager Aeolus SLR 51

Pris: Kr. 117.999, -


Når kun det bedste er godt nok

Trek Madone SLR 9 er en high end-landevejscykel, der henvender sig til den meget kræsne og erfarne cykelrytter samt den professionelle rytter. Den nye IsoFlow-teknologi samt den innovative udformning af stel og styr gør Gen 7- versionen af Madone hele 300 gram lettere end de tidligere modeller.


Cyklen er lavet i Treks 800 OCLV Carbon, der er mærkets bedste og letteste kulfiber-sammensætning. Forventeligt er den nye Madone SLR 9 forsynet med SRAM Red e-tap AXS geargruppe og Bontrager Aeolus SLR 51 hjulsæt, og det er komponenter fra øverste hylde.

Hjulsættet er utrolig let, hurtigt og giver en tilfredsstillende stabilitet i vindige forhold. Ønsker man at køre tubeless, er hjulene selvfølgelig klar til det. Dækkene føles smidige og med et godt greb, så her er der heller ikke sparet på kvaliteten. Cyklen er forsynet med en kædegriber, så kæden ikke risikerer at falde ned mellem den lille klinge og stellet. Den fungerer, som den skal, og er nem at justere, hvis der er behov for det. I en størrelse Large/56  har Madone SLR 9 på en vægt på 7,36 kilo, hvilket er tilfredsstillende.


IsoFlow-teknologien

IsoFlow er navnet på den nye og unikke stødabsorberende samt aerodynamiske sadelrørs-teknologi som Trek har udviklet. Teknologien, hvor sadelrøret er bygget op på en helt ny måde, er den første af sin slags, og det giver samtidig cyklen sit yderst innovative look. Designet gør efter sigende sadelrøret mere eftergivende, når cyklen møder ujævnheder på vejen og giver den komfort, som er ønskværdig.

I udviklingen af IsoFlow opdagede ingeniørerne bag designet, at sadelpindsrøret var et punkt på cyklen, der gav forholdsvis stor luftpåvirkning og drag. Derfor var dette punkt på cyklen i fokus i udviklingsprocessen og med det unikke design ledes vinden nu gennem åbningen i cyklen, hvilket giver klare aerodynamiske fordele.



Mere aerodynamik

Det er ikke blot IsoFlow-teknologien der bidrager til en øget aerodynamik og hurtighed, men også en ny udformning af stellet og geometrien bidrager hertil. Ifølge Trek vil den nye kammatail-form (D-formet rør) af rørene og geometrien tilsammen skabe en forbedring på 19 watt ved samme ydelse sammenlignet med tidligere modeller, og hvor udformningen af stellet sparer de første 10 watt, spares de sidste 9 watt ved optimering af rytterens position.



Ifølge Treks beregninger svarer det til 60 sekunders forbedring over en time med en hastighed på 45 km/t. Det er således ikke bare professionelle ryttere, som kan få gavn af de aerodynamiske fordele, da fordelene forbliver stort set de samme ved til en hastighed på 25 km/t. Efter sigende skulle en rytter kørende med 35 km/t spare 59 sekunder og en rytter kørende med 25 km/t spare 58 sekunder på en time. Det ny design og det mindre drag kan altså give aerodynamiske fordele til en bred gruppe af ryttere.


Styr med fokus på ergonomi og aerodynamik

Trek har udviklet et nyt cockpit til den nye Madone SLR, som bidrager væsentligt til øget aerodynamik og giver en vægtbesparelse på cirka 150 gram. Det nye styr kommer med udad-vinklede drops, hvorved afstanden mellem droppene bliver større end afstanden mellem skiftegrebene. Helt præcist er differencen på 3 centimeter - det betyder, at et styr med en bredde på 42 cm vil få en bredde på 39 cm mellem skiftegrebene.

Den kortere afstand mellem skiftegrebene er noget, der kan mærkes, og det er tydeligt, at armene bliver mere samlede, hvilket giver netop den aerodynamiske fordel, som Trek tilsigter. Det kræver en anelse tilvænning at få armene mere ind under overkroppen, og styringen bliver naturligt lidt mere fintfølende, men tilvænningen sker hurtigt og føles meget naturlig.



God geometri og køreoplevelse i verdensklasse

Madone SLR 9 i en størrelse 56 kommer med reach (horisontale afstand mellem krank og kronrørstop) på 39,1 cm og en stack-højde (vertikale afstand mellem krank og kronrørstop) på 56,3 cm og giver en stack-reach-ratio på 1,44. Det er en ratio, som ikke er overraskende efter at have kørt på cyklen, der selvfølgelig er aggressiv og beregnet til at køre race, men den tilbyder samtidig en meget komfortabel køreposition, da man ikke sidder alt for foroverbøjet, og det kommer en til gode på de lange ture. For nogle ryttere vil cyklen måske føles for kort og give en for oprejst køreposition, men det har dog ikke været tilfældet i testers optik.


Trek har formået at lave en cykel, der opleves som en komplet enhed, der på én og samme tid er utrolig stiv og responderbar, men som samtidig giver den komfort, som der er brug for omkring saddel og styr. Kronrørsvinklen er på 73,5 grader i en størrelse 56 og sammen med det kortere reach giver det cyklen en hurtig og præcis styrringsfornemmelse og får cyklen til at lægge sig godt i sving. Krankboksen og kædestræberne giver en utrolig kraftoverførelse, der gør det ekstra sjovt at sprinte og lave vilde accelerationer.



Line up og fakta

Den nye Trek Madone SLR kommer med forskelligt udstyr, men fælles for alle modellerne (SLR 6, SLR 7 og SLR 9) er, at de kommer med 800 OCLV carbon. SRL 6 og SLR 7 kommer med Bontrager Aeolus Pro 51 hjulsæt og SLR 9 kommer med Bontrager Aeolus RSL 51 hjulsæt. Største dækbredde er 28C. 

SLR 6 kan fås med Shimano 105 eller Sram Rival eTap AXS, SLR 7 kommer i en udgave med Shimano Ultegra og med SRAM Force eTap AXS, mens SLR 9 kommer med Shimano Dura-Ace eller SRAM Red eTap AXS. Udgaverne med SRAM er alle med integreret powermeter.

Madone SLR vejer mellem 8 kg og 7,36 kg i en størrelse 56 cm og priserne går fra kr. 60.499, - til kr. 117.999, -.


Konklusion

Madone SLR 9 Gen 7 er helt oppe i toppen af verdensklasse-landevejscykler og prisen er også herefter. Trek har virkelig formået at lave en radikal ændring i deres design, indført ny teknologi og er lykkedes med at lave en cykel, der leverer. Komponenterne er fra øverste hylde og spiller rigtig godt sammen med resten af cyklen. Den nye Iso-Flow-teknologi giver cyklen et unikt og progressivt design og sammen med styret samt en ikke alt for aggressiv geometri er cyklen meget komfortabel at køre på. Komforten i kombination med en stiv ramme gør cyklen til ren underholdning - den er sjov at køre på, hurtig at accelerere op, og så er den hurtig som et lyn ude på landevejen.


Sådan har vi testet: Cyklen har været stillet til rådighed af Trek og er blevet testet gennem august måned. Madone SLR 9 Gen 7 har været på lange ture, er blevet testet i sprint og på bakker og har kørt kortere tempoture.

 

Stillet til rådighed af: Trek

 

Om testeren:

Alder: 30
Højde: 180
Vægt: 67

Jeg har cyklet i:  14 år
Så ofte cykler jeg: 2-3 ugentligt

Jeg kører disse discipliner: landevej og mountainbike

 

 

Motionsfeltet.dk's vurdering: (10/10)

Test: Scott Road RC-landevejssko
Schweiziske Scott lancerer sin opgraderede Road RC-sko, hvor der er fokus på stivhed og justeringsmuligheder samt fin balance i forholdet mellem pris og kvalitet.
Manager: Vuelta-vinderen deltog for første gang - og vandt 8.266 kroner
”Og så er det for øvrigt slut med at satse på Sepp Kuss - for anden gang i træk scorer han et stort rundt nul.”
Test: Goodyear Vector Sport dæk
Nyt dæk fra Goodyear specielt udviklet til danske forhold. Lav rullemodstand og ekstra punkteringsresistens.
Test: Scott Trail Rocket FR’ 16 rygsæk
Virkelig fed terrænrygsæk i lækker kvalitet og med fede features, som kan bruges af alle,d er har brug for en behagelig rygsæk, når de cykler.
Hent Feltet.dk´s Vuelta-app
Feltet.dk lancerer en app til årets Vuelta a España, hvor du kan følge etaperne helt tæt. Kan Jonas Vingegaard skrive historie og blive den første dansker nogensinde, som vinder Vueltaen og to GrandTours det samme år? 
Test: Geosmina-tasker til bikepacking
Hvis man godt kan lide eventyr og at bevæge sig langsomt, er bikepacking en virkelig god måde at komme lidt væk fra hverdagen på. Men det gælder om at have sit udstyr i orden.  
Sidste chance: Vuelta-spillet starter i dag kl. 19.05
Deltag i årets Vuelta a España-managerspil, som starter lørdag den 26. august klokken 19.05 med en 16,6 km holdtidskørsel. Spillet slutter søndag den 17. september.
Test: GoodYear Eagle F1R Tubeless
Tubeless har i flere år vundet stort indpas, og kan tilbyde en god komfort og punkteringsbeskyttelse for motionister på ujævne danske veje. Vi tester de helt nye Goodyear Eagle F1R tubeless og prøver om de kan levere på løfterne.
Test: Trek Ballista MIPS
Sæsonen mest hypede hjelm skuffer ikke og leverer god komfort og ventilation samtidig med at den er hurtigt. Nå ja, så ser den også virkelig hurtigt ud!

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Test: Canyon Endurace CFR
Den moderne rytter kan være svær at definere, men Canyon har givet sig i kast med at fange dens opmærksomhed med komfort og integration.
Guide: Alt om tubeless
Tubeless på racercyklen er efterhånden ved at være almindeligt. Det forstår man godt, når man har prøvet den komfort, som følger med. Feltet.dk har derfor testet forskellige setup og vi vil se på fordele og ulemper, som trods alt følger med brugen af væske i dækkene.  
Nyt dansk cykelregister i kæmpe fremgang
Bliver din cykel stjålet er chancerne for at du får den tilbage nærmest ikke eksisterende - det vil Bikekey ændre på, og de danske cykelejere tager det til sig.
Ferrand-Prevot skriver VM-historie - Dansker kæmpede bravt
31-årige Pauline Ferrand-Prevot er verdensmester igen på den olympiske distance. Ferrand-Prevot skriver dermed historie og er den første kvinde nogensinde, der vinder fem VM-titler på den olympiske distance.
Feltet.dk kører Maratona Dolomites 2023
Jeg kæmper mig op af det sidste af løbets mange bjerge. 786 højdemeter bringer mig over Passo Valparola via Falzarego i over 2200 meters højde. Solen skinner og de flotte bjerge står lodret op omkring mig. Endelig er jeg oppe og nu går det stærkt ned mod mål i Corvara.
Nedtur: Sofie Heby misser VM-titlen efter styrt og dårlig dag
Sofie Heby Pedersen var kæmpe favorit til at vinde VM-titlen i mountainbike, men danskeren styrtede i starten af løbet - og det kostede dyrt.
Produktnyt: Specialized lancerer ny version af Tarmac
Specialized lancerer næste generation af den populære Tarmac-platform - Tarmac SL8 er på gaden nu.
Sidste chance: Efterårsspillet starter søndag kl. 12.00
Managersæsonen fortsætter efter Tour de France med et helt nyt spil - og anderledes spilformat!
Abu Dhabi bliver VM-værter i 2028 og 2029
VM i landsvejscykling finder sted i Abu Dhabi i 2028. Det blev annonceret i dag på en UCI-konference forud for verdensmesterskaberne i Glasgow. VM i banecykling i 2029 vil også blive afholdt i hovedstaden af De Forenede Arabiske Emirater.
Så du det? Det danske hold kører på vilde nye banecykler til VM
Canyon bliver ny cykelsponsor for det danske og amerikanske banelandshold med en banebrydende cykel, der jagter fart.
Man kan da ikke stoppe efter fire ture?
På trods af, at det blev en fysisk hård omgang på en ellers let tur og med flere mindre uheld, blev det samlet en stor oplevelse for Torsten Brix at cykle til Paris for femte gang. Her kommer hans dagbog!
Klar til weekenden!? Køb Tour-merchandise til nedsat pris!
Skal du have den officielle gule førertrøje? 
Vind 24 karats Tour de France-guldmønt til en værdi af 4.500 kroner!
Feltet.dk udlodder smuk og stærkt limiteret guldmønt i samarbejde med Mønthuset Danmark.
12 gode Tour-bøger - SPAR 15-50%
Feltet.dk har udvalgt 12 gode Tour de France-bøger - og givet store rabatter til dig! God læselyst, når du får Tour-feber.
Ny bog fra Jørgen Leth og Bastian Emil
Forfatterne Jørgen Leth ​og Bastian Emil Goldschmidt er klar med en ny bog omhandlende legenden Fausto Coppi.
Test: Scott Road RC-landevejssko
Schweiziske Scott lancerer sin opgraderede Road RC-sko, hvor der er fokus på stivhed og justeringsmuligheder samt fin balance i forholdet mellem pris og kvalitet.
Manager: Vuelta-vinderen deltog for første gang - og vandt 8.266 kroner
”Og så er det for øvrigt slut med at satse på Sepp Kuss - for anden gang i træk scorer han et stort rundt nul.”
Test: Goodyear Vector Sport dæk
Nyt dæk fra Goodyear specielt udviklet til danske forhold. Lav rullemodstand og ekstra punkteringsresistens.
Test: Scott Trail Rocket FR’ 16 rygsæk
Virkelig fed terrænrygsæk i lækker kvalitet og med fede features, som kan bruges af alle,d er har brug for en behagelig rygsæk, når de cykler.
Hent Feltet.dk´s Vuelta-app
Feltet.dk lancerer en app til årets Vuelta a España, hvor du kan følge etaperne helt tæt. Kan Jonas Vingegaard skrive historie og blive den første dansker nogensinde, som vinder Vueltaen og to GrandTours det samme år? 
Test: Geosmina-tasker til bikepacking
Hvis man godt kan lide eventyr og at bevæge sig langsomt, er bikepacking en virkelig god måde at komme lidt væk fra hverdagen på. Men det gælder om at have sit udstyr i orden.  
Sidste chance: Vuelta-spillet starter i dag kl. 19.05
Deltag i årets Vuelta a España-managerspil, som starter lørdag den 26. august klokken 19.05 med en 16,6 km holdtidskørsel. Spillet slutter søndag den 17. september.
Test: GoodYear Eagle F1R Tubeless
Tubeless har i flere år vundet stort indpas, og kan tilbyde en god komfort og punkteringsbeskyttelse for motionister på ujævne danske veje. Vi tester de helt nye Goodyear Eagle F1R tubeless og prøver om de kan levere på løfterne.
Test: Trek Ballista MIPS
Sæsonen mest hypede hjelm skuffer ikke og leverer god komfort og ventilation samtidig med at den er hurtigt. Nå ja, så ser den også virkelig hurtigt ud!

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet

x