05.04.2023 @ 13:00

Ny gravelcykel fra Trek, hvor komfort og aerodynamik går hånd i hånd.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

(10/10)

Fakta

Producent: Trek
Produkt: Trek Checkpoint SLR 9 AXS
Farver: Matt deep smoke, Era White, Marigold, Radioactive coral
Størrelse: Testet i størrelse 54. (Fås også i 49, 52, 56, 58 og 61).
Vægt: 8 kilo

Pris: 104.299,-  

 

 

Specifikationer

Ramme: 700 series OCLV.

Forgaffel: Checkpoint carbon.

Geargruppe: SRAM RED eTap AXS 12 gear.

Kranksæt: SRAM RED AXS med wattmåler.

Hjulsæt: Bontrager Aeolus carbon 37 mm fælghøjde og tubeless ready. 

Dæk: Bontrager GR1 team issue 700x40 mm tubeless ready.

Saddelpind: Bontrager  

Saddel: Bontrager Verse short pro 155mm.

Frempind: Bontrager RSL kulfiber 7 grader 80 mm længde.

Styr: Bontrager Pro isocore 42 mm

 


Introduktion

Cyklerne med brede dæk, men geometri som en racercykel vinder mere og mere frem. Og efterhånden har en hver motionist anskaffet sig en gravelcykel. Gravelcykling er eksploderet i popularitet og derfor har stort set alle cykelproducenter en eller to gravelcykler i deres sortiment.  

Den amerikanske cykelgigant Trek har i 2022 opdateret deres bud på en sand maskine til gruset: Checkpoint.

2022-modellen har fået en ny opdateret geometri og plads til større dæk, hvilket følger tidens trend. Derudover er der blevet gjort plads til forskellige tasker på cyklen, samt en lille opbevarings boks i stellet under den ene dunkholder.

 

Test

 

Trek Checkpoint SLR 9 er Treks anden generation af gravelcykler og kommer fire år efter den første Checkpoint.

Cyklen ligner i bund og grund en landevejscykel, med nye aeroformede rør. Desuden er der hentet inspiration fra Emonda-serien og hele geometrien ser meget hurtig ud.

 

Selve rammen er i en flot hvid farve, kombineret med lime grøn. Det er Treks topramme, lavet i 700 Serie OCLV carbon, hvilket gør at rammen er helt nede på 1000 gram. Det er lavt for en gravelramme.

 

Den nye Checkpoint har også fået Treks banebrydende Isospeed ved saddelpinden, som er en teknologi der dæmper vibrationerne. Læs mere her.
Derudover har Trek også opdateret geometrien, så rammen er blevet længere for at få mere kontrol, og i og med rammen er blevet længere, så har de også lavet en usædvanlig kort frempind dertil. Dette skulle gøre, at man har bedre kontrol med cyklen. 

 

Udover at komme i SLR-modellen, fås den også i de lidt mere prisvenlige SL-udgave, hvor der er blevet brugt et andet carbon-layout, som gør rammen en anelse tungere.

 

Endeligt kan den også fås i en aluminiumsudgave Checkpoint ALR.

 

Den nye Checkpoint kan også sættes op til bikepacking.

 

Udstyr

Cyklen fra Trek leveres med SRAM RED eTap AXS 12-speed, hvilket er toppen fra amerikanerne. Dette gør også, at cyklen er meget alsidig og kan uden problemer både bruges i skoven på stejle opkørsler, men også landevejen, hvor man ikke føler man mangler gear, selvom man faktisk kun har en klinge foran.

 

Cyklen leveres med SRAM RED AXS Quarg Dzero wattmåler, hvilket er en wattmåler fra SRAM selv, der udmærker sig ved at være krankbasseret og levere en af markedets mest præcise målinger.

 

Cockpittet er selvfølgelig helt uden kabler og styret er Treks eget mærke Bontrager der er rundt og meget klassisk og det føles rart at holde ved, og man føler ikke at hænderne glider på nogen måde.

 

Hjulene er også Treks eget mærke: Bontrager Aeolus 37 mm. gravelhjul.
Hjulene virker hurtige og med de 40 mm. bredde dæk, også fra Bontrager, så ruller cyklen rigtig godt i terrænet. Dækkene fra Bontrager er GR1 Team Issue og er et fint allround-dæk, dog bedst på tørt underlag. Så hvis man vil bruge cyklen om vinteren, så kan man med fordel montere lidt mere hårdføre dæk.

 

Checkpoint er en helstøbt gravelcykel, som gør sig godt under alle forhold.

 

Komfort

Komforten er meget afgørende ved en cykel, og specielt ved en gravelcykel synes jeg, det er altafgørende.

 

På de længere ture på grusvejene skal man føle sig komfortabel på cyklen. Det må man sige, at man gør på Checkpoint’en. De brede dæk og Treks eget Isospeed, der absorberer stødene bedre, gør at man føler sig tilpas på cyklen, selv når underlaget virkelig bliver ujævnt. Helt generelt føles den rigtig lækker at køre på. Det er tydeligt at se, at det er en cykel der bygget til en god blanding af fart og komfort.

 

Ligesom andre gravelcykler, er der også blevet gjort plads til masser af opbevaringsmuligheder på cyklen.

 

Styreegenskaber

Det er ekstremt vigtigt, at man føler sig komfortabelt på enhver cykel. Men endnu højere grad at man har kontrol over cyklen. Dette gælder både på de udfordrende grusveje, men også på den almindelige asfalt, hvor farten typisk kommer over de 40 km/t. Hverken på grusvejene eller på landevejene føler man, at man ikke har kontrol over cyklen. Der var kontant afregning i forhold til styreegenskaber. Det man beder cyklen om, er det man får.

 

Den følelse man har når man kører på cyklen er, at det er en cykel der er bygget til fart på grusvejene. Den kraft man smider ned i pedalerne, bliver prompte overført til fart når man accelerer på grusvejene. Derudover synes jeg, at styreegenskaberne er gode selv når man presser den rundt i svingene

 

Cyklen er også blevet testet på singletrack og her gør den lave vægt den ideel at styre udenom de forskellige forhindringer, der måtte komme.

Cyklen er dog en gravelcykel og ikke en mountainbike, derfor har det også været begrænset, hvor teknisk singletrack, den er blevet testet på.

Opbevaring af multitool og slange i skrårøret er en fin detalje.

 

Der vil helt sikkert også være andre med bedre teknik end mig, der ville kunne presse cyklen endnu mere ud, og jeg er ikke i tvivl om, at den også her ville kunne stå for presset.

 

Cyklen er også blevet brugt til en del landevejskørsel. Her gør den det også rigtig godt. Man sidder godt i bukningerne og føler virkelig at man har kontrol over cyklen, der også gør det rigtig godt i det løse grus og i svingene. Her er de 40 mm. dæk dog en anelse for bredde, men man har muligheden for at smide 30 mm. eller 32 mm. racerdæk på og så har man rent faktisk en high end racercykel på højde med de landevejscykler, der har fokus på komfort.

 

Bredere dæk og opbevaring

 

Trek følger tidens trend og har lavet en forgaffel, hvor der er plads til brede dæk. Cyklen bliver leveret med 40 mm. dæk, hvilket er en god bredde til gravel, da man typisk får mere komfort sammenlignet med smallere versioner. Samtidig har man mere kontrol over cyklen. Dog føles de lidt tungere, når cyklen skal ud på landevejen.

 

Man har muligheden for at montere helt op til 45 mm. dæk på 700cc hjul eller 2.1 på 650b hjul ved den nye forgaffel.

 

 

Konklusion

Trek har bygget en sand grusmaskine og den gør det virkelig godt på alle de testede parametre. Der er virkelig sket meget siden Trek lancerede deres første model for fire år siden og cyklen er forbedret på alle parametre.

 

I disse tider er der mange der måske er ude efter at opgradere deres gamle cross eller gravel cykel, og her er den nye Checkpoint Gravel et rigtig godt bud. Man kan diskutere om cyklen er over 100.000,- kroner værd, men for pengene får man også virkelig det ypperste indenfor gravelcykling.



Stillet til rådighed af

Trek Danmark
 

 

Om testeren:

Alder: 34 år.  
Højde: 173 cm
Vægt: 73 kg

Jeg har cyklet i: 11 år   
Så ofte cykler jeg: 4-5 gange om ugen  

Jeg kører disse discipliner: Landevej, gravel og E-cykling.  

 

 

Motionsfeltet.dk's vurdering: (10/10)

Her er overblikket over alt cykling ved OL
OL er i gang. Feltet.dk har samlet overblikket over alle cykeldisciplinerne, så du ved, hvornår du skal følge med.
Følg OL på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på OL på Feltet.dk's app. Følg danskernes kamp om OL-medaljer på landvejen, banen, mountainbiken og bmx'en. Kom tæt på danskerne og alle de øvrige stjerner.
Produktnyt: Nye aerohjul fra DT Swiss
DT Swiss har genopfundet deres højtydende ARC-hjul og gjort disse endnu bedre og hurtigere, skriver producenten i en pressemeddelelse. 
Danskernes Tour-historie: Én udgik, da cykelskoene forsvandt
Sådan er det gået danskerne i Tour de France igennem tiderne. 
Pogacar bryder en ny barriere
Tadej Pogacar og Slovenien sætter nye rekorder i Tour de France. Danmark indtager andenplads på én af listerne.
Vanvittige Pogacar slår flere Merckx-rekorder
Tadej Pogacar er nutidens kannibal, som går fra rekord til rekord. Slovenieren sætter nemlig den ene rekord efter den anden og har nu slået flere af Eddy Merckx's rekorder.
Test: Supreme sommertøj fra Re-Behave
Et lækkert sommersæt i god kvalitet og hvor Re-Behave demonstrerer god know-how ifølge med en grøn tilgang til cykeltøj.
Podcast: Hvem er den danske julemand ved Touren?
Har du set den danske julemand ved Giro d'Italia, Tour de France eller måske PostNord Danmark Rundt? Hvem er det? 
Cypern: Det oversete paradis for cykelryttere
Næsten 65% af Feltet.dk's læsere rejser med deres cykel, og måske hører du til de heldige, der har prøvet at cykle rundt i bjergene på en solskinsdag?

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Test: Canyon Tempr CFR
Canyon træder ind på skomarkedet, og det er første skridt, der klarer sig overraskende godt. 
Test: Magped ROAD2 magnetiske pedaler
Er du ikke helt tryg ved almindelige klikpedaler, og bekymret for om du kan komme til at vælte, så skulle du måske prøve pedaler med magneter?
UDSALG: 12 gode Tour-bøger - SPAR 15-60%
Feltet.dk har udvalgt 12 gode Tour de France-bøger - og givet store rabatter til dig! God læselyst, når du får Tour-feber.
Virker bagepulver? Kosttilskud kan optimere din præstationen, men...
... det er vigtigt, at benytte sig af de rette.
Holm kårer årets nye Tour-trøje: Vinderen overrasker
Der er fem nye trøjer i årets Tour de France, men ikke alle kommer helt i mål. Feltet.dk har spurgt Brian Holm, hvem kan være stolte, og hvem der skal øve sig lidt mere. Samtidigt har Feltet.dk også spurgt jer, læsere. Og selvom der er stor konsensus, er favoritten ikke den samme. 
Stor konkurrence: Vind Cannondale-cykel til 22.000 kr
Svar rigtigt på 3 Tour de France spørgsmål, så kan du vinde en Cannondale cykel til en værdi på 22.000 kroner.
SIDSTE CHANCE: I dag starter Touren - sæt dit hold
Deltag i årets største managerspil, som starter lørdag den 29. juni! Tour de France køres frem til søndag den 21. juli. 
Er det årsagen til Vingegaard dropper Vueltaen?
Der har været mange spekulationer om Jonas Vingegaard efter styrtet i Baskerlandet Rundt. 
Touren i tal: Se alle de bedste detaljer og statistikker fra årets historiske Tour
Bliv klogere på alle statistikkerne og detaljerne ved årets Tour de France lige her.
Produktnyt og First Ride: Trek Madone Gen 8
Feltet.dk har været i Spanien på besøg hos Trek for at teste den nye generation af Trek Madone-serien. En cykel, som Trek selv beskriver som det ultimative våben til alle formål og Mads Pedersens nye supercykel.
ABUS sikrer kvaliteten i Italien
Når store stjerner på World Touren cykler og vinder, så er det ind i mellem med ABUS hjelme, som er udviklet og produceret i Italien, hvor producenten har valgt at rykke sin produktion til.
Test: Trek CarBack Radar Tail Light
Amerikanske Trek tilbyder med sin CarBack Radar Tail Light en stor optimering af sikkerheden, når man cykler på landevejen med en førsteklasses cykelradar.
Produktnyt: Ny Garmin Edge 1050 med højttaler
Garmin sender lige før Tour de France en ny cykelcomputer på markedet, som blandt andet har et levende farvedisplay, forbedrede gruppekørselsfunktioner, indbygget højttaler og meget mere - alt sammen uden at ofre batteritiden
”Ingen på holdet ville smide penge på det” – Holdkammerat tvivler på Vingegaards podiechancer
Tiesj Benoot og resten af holdkammeraterne ville ikke sætte penge på, at Jonas Vingegaard når podiet i årets Tour de France.
Stor overraskelse: Udviklingsrytter vinder DM efter mange favoritangreb
Rasmus Søjberg Pedersen er ny dansk mester efter et løb, hvor finalen åbnede meget tidligt, og mange favoritter angreb på skift.
Her er overblikket over alt cykling ved OL
OL er i gang. Feltet.dk har samlet overblikket over alle cykeldisciplinerne, så du ved, hvornår du skal følge med.
Følg OL på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på OL på Feltet.dk's app. Følg danskernes kamp om OL-medaljer på landvejen, banen, mountainbiken og bmx'en. Kom tæt på danskerne og alle de øvrige stjerner.
Produktnyt: Nye aerohjul fra DT Swiss
DT Swiss har genopfundet deres højtydende ARC-hjul og gjort disse endnu bedre og hurtigere, skriver producenten i en pressemeddelelse. 
Danskernes Tour-historie: Én udgik, da cykelskoene forsvandt
Sådan er det gået danskerne i Tour de France igennem tiderne. 
Pogacar bryder en ny barriere
Tadej Pogacar og Slovenien sætter nye rekorder i Tour de France. Danmark indtager andenplads på én af listerne.
Vanvittige Pogacar slår flere Merckx-rekorder
Tadej Pogacar er nutidens kannibal, som går fra rekord til rekord. Slovenieren sætter nemlig den ene rekord efter den anden og har nu slået flere af Eddy Merckx's rekorder.
Test: Supreme sommertøj fra Re-Behave
Et lækkert sommersæt i god kvalitet og hvor Re-Behave demonstrerer god know-how ifølge med en grøn tilgang til cykeltøj.
Podcast: Hvem er den danske julemand ved Touren?
Har du set den danske julemand ved Giro d'Italia, Tour de France eller måske PostNord Danmark Rundt? Hvem er det? 
Cypern: Det oversete paradis for cykelryttere
Næsten 65% af Feltet.dk's læsere rejser med deres cykel, og måske hører du til de heldige, der har prøvet at cykle rundt i bjergene på en solskinsdag?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet