28.01.2020 @ 13:10

Gravel-cykel fra Scott, der udmærker sig ved at være hurtig på det ujævne underlag, med en solid geargruppe specielt til gravel-kørsel og en ramme, der skiller sig ud med nogle flotte farver.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

(8/10)

Fakta

Producent: Scott
Produkt: Scott Addict Gravel 20
Farve: Brown/grey   
Størrelse: XS, S, M, L, XL (testet cykel er størrelse S)
Vægt: 8,6 kilo

Vejledende udsalgspris: 29.999,- kroner

 

 

 

Ramme: Addict Gravel Disc IMP Carbon

Forgaffel: Addict Gravel flatmount

Frempind/styr: Syncros Creston flare

Saddelpind: Syncros Duncan 1.0

Saddel: Syncros Tofino Regular

Hjul: Syncros RP2.0 disc

Dæk: Schwalbe G-One allround tubeless 700x35 c

Geargruppe: Shimano GRX disc 11-speed

Bremser: Shimano BR-RX810 disc

Kranksæt: Shimano GRX FC-RX810- 48x31 T

 

Introduktion

Ethvert stort cykelmærke på markedet har gravel-cykler i deres sortiment.

 

Dette gælder naturligvis også for det store schweiziske cykelmærke Scott. Mærket har i flere år været blandt de førende på mountainbikes, hvor amerikaneren var de første til at producere en mountainbike i carbon i 1995.

 

Tidligere var de også med til at revolutionere landevejssporten, da de i 1989 stod bag Greg Lemonds aerodynamiske styr. Styret der gjorde, at amerikaneren vandt Tour de France, ved at vinde den sidste enkeltstart foran Laurent Fignon.

 

I 2007 introducerede Scott så carbon-rammen Addict. Denne ramme har senere vundet flere sejre i de største løb i verden. Erfaringerne fra Addict-rammen er nu blevet omdannet til en ny gravel-cykel fra Scott. Der har fået navnet Scott Addict Gravel.

 

Netop denne cykel har vi på Feltet.dk haft mulighed for at teste.

 


 

Test

Scott Addict Gravel springer ved første øjekast i øjnene med den brun/rødlige farve, der giver et rigtig godt farvespil sammen med den grå farve der præger undersiden af rammen.

 

Cyklen fra Scott er ikke præget af forskellige Scott stafferinger, men kun det klassiske Scott logo foran på cyklen og under cyklen.

 

Stilmæssigt stemmer farverne meget godt overens med de sidste års trend inden for cykelrammer og specielt cross/gravel rammer: Der skal være farver på og mange farver.


Dog er disse farver noget mere nedtonede end man tidligere har set.

 

Efter cyklen var blevet set an og pedaler var blevet monteret, var det blevet tid til første tur på cyklen.

 

Jomfruturen blev dog på landevejen. Jeg modtog cyklen i starten af december. Måneden forinden havde været ret våd og mine lokale grusveje var blevet totalt undermineret af alt den nedbør. Derfor blev den første uges tid på landevejen.

 

 

Kørsel på landevej
På Scotts egen hjemmeside hævder de, at det er en cykel der kan køre i alle terræner, derfor var det også nærliggende at teste cyklen på landevejen. Det er også min erfaring, at mange der har en gravel/cross cykel, også benytter den til vinterkørsel på landevejen.

 

Landevejskørslen har primært foregået med min lokale cykelklub. Her har cyklen gjort det over alt forventning. Man har uden problemer kunne køre to timer, sammen med andre der kører landevejscykler og med landevejsdæk, uden problemer med farten.


Det skal dog siges, at hvis jeg prøvede at give den gas i nogle intervaller, kunne man godt mærke, at det ikke var en landevejscykel. Den reagerede ikke med samme antrit, når man trådte til, og generelt var det svært at presse cyklen højt op i fart.

 

På den leverede cykel er der monteret Schwalbes G-One allround dæk i 35 millimeter. Disse dæk har jeg tidligere kørt på og ved, at de har en fin rullemodstand på landevejen, jeg har kørt med et dæktryk på 4,5 bar, hvilket også er meget tæt på det maksimale dæktryk for dette dæk.

 

 

Hurtig cykel i terrænet

Jeg har testet en del cross- og gravelcykler. Det der efter min mening skal være til stede ved en gravelcykel er, at komforten skal være i top.

 

Fordi cyklen som oftest bliver brugt på forskelligt og oftest ujævnt underlag, skal det være en behagelig oplevelse at køre på cyklen.

 

Umiddelbart er det her en fin oplevelse. Grusveje og skovveje er forskellige, men på de hårde veje med få huller, ruller cyklen helt fantastisk.

 

Men lige så snart man kommer ud på veje der er meget hullede og med store sten, er komforten ikke nær så god.

 

Dette hænger i høj grad sammen med dækvalget. Dækkene er 35 millimeter og uden de store knopper gør det, at der mangler en del komfort, når cyklen rammer hårdt underlag.

 

Det er tydeligt, at Scott Addict Gravel er bygget til at få rytteren fra A-B så hurtigt som muligt, men hvor hovedvægten ikke er på det komfortmæssige. Dog kan der skrues op for komfortegenskaberne ved at lege med dæktrykket. Finder man et sæt dæk, som kan tåle et lavere tryk, så kan det give noget ekstra komfort.

 

Styreegenskaberne kan der dog ikke sættes en finger på. Cyklen reagerer, som man gerne vil på de forskellige underlag.

 

Cyklen er for det meste blevet testet på grusveje eller større skovveje. Men nogle enkelte gange er cyklen også blevet testet på MTB-spor. Dette er ikke denne cykels stærkeste side.

 

På de ruter jeg har kørt, har der været mange rødder og stødene fra dem har ikke været specielt behagelige.

 

Vil man have en bedre køreoplevelse på sporene kan man sætte nogle bredere dæk på, da rammen kan tage helt op til 40 millimeter dæk.

 

Dette vil gøre meget for komforten, også på de mere ujævne grusveje.  

 

 

Gear og bremser

Scott Addict Gravel er udstyret med den nye gravel gear-gruppe fra Shimano. Navnet er GRX og fås i forskellige varianter, med forskellige kranksæt. Denne gruppe er den mekaniske udgave og med 2x11 speed.

 

GRX-gruppen fra Shimano har jeg aldrig tidligere kørt med, men første indtryk af gruppen er positivt. Under hele testen har der ikke været nogen problemer eller justering af gearene.

 

Gearskiftet fungerer ligesom Shimanos andre grupper, og er man vant til disse vil der ikke være nogen tilvænning.

 

Den helt store ændring for mig, er grebene. Disse er blevet gjort mere komfortable at holde ved. Selvom grebene ser mere aggressive ud, så føles det som, at man har et mere sikkert greb om styret.

 

Bremserne er også fra GRX og er den hydrauliske model. Her er der ingen slinger i valsen, når cyklen skal bremses ned, de leverer rigtig god bremsekraft. Heller ikke ved bremserne har der været behov for yderligere justering.

 

 

Hjul og Dæk

Cyklen fra Scott bliver leveret med hjul fra Syncros.


Syncros er Scotts eget mærke og laver alt fra hjul, til styr, frempinde, saddelpinde og sadler.

 

Hjulene hedder Syncros RP 2.0 og er et aluminiumshjulsæt. Det er et fint allround hjulsæt der ikke er specielt bygget til gravel-kørsel, men kan også sagtens bruges på landevejen.

 

Hjulen er sat op til tubeless. Denne opsætning har været fremme i nogle år efterhånden. Fordelen ved at køre tubeless er, at man kan køre med et mindre dæktryk, fordi der ikke er en slange der kan punktere. Ligeledes kan man også bruge en speciel lappevæske der kan lappe de små punkteringer.

 

Dækken er som tidligere nævnt fra Schwalbe, og hedder Schwalbe G-One Allround. Dækket er et specielt udviklet til gravel cykler og er 35 millimeter bredt. Dækket har en lav rullemodstand og derfor ruller det også udmærket på asfalt. Der hvor dækket udmærker sig mest, er dog på grusveje uden for store sten.

 
Konklusion

Scott har lavet en gravelcykel, der klarer det godt på de fleste af de parametre, vi har testet. Cyklen fungerer fint på grusveje, hvor man virkelig føler, at man kan give den gas. Køreoplevelsen er i bund og grund ok.

 

Dog føler vi, at bliver cyklen udfordret med grusveje med store sten og huller, er komforten ikke så god, som hvis man holder den op imod andre mærker vi tidligere har testet. Til gengæld er den hurtig.

 

Og så er styregenskaberne i top, selv hvis man kommer ud i noget løst grus, føler man, at cyklen står godt fast i underlaget.

 

Vi har som bekendt også testet cyklen en del på landevejen. Her gør den det dog overraskende godt, og her mærker man stivheden fra Addict-rammen.

 

Det eneste minus ved udelukkende kun at køre landevej er dækkene. 35 millimeter gravel-dæk ruller ikke så godt som et almindelige landevejsdæk. Men skal man køre lidt blandet, gør dækket det rigtig godt. 

 

Alt i alt har Scott lavet en rigtig fin cykel, der kan lidt af det hele. Cyklen gør det godt på de fleste grusveje, og på landevejen er den også meget pålidelig.
 

Sådan har vi testet

Cyklen er blevet testet på de nordjyske veje i december måned. Cyklen har kørt under forskellige vejrforhold. Testturene har været fra 1,5-3 timer. Turene har været på både grusveje, landevej og lidt singletrack.  

Stillet til rådighed af: Scott Danmark

 

TESTRAPPORT

 

Brand

Scott

 

Model

Scott Addict Gravel 20 Disc

 

Hvad er cyklen lavet til og hvem henvender den sig til?

Cyklen er bygget til de ryttere der gerne vil køre stærkt på grusvejene Den almindelige motionist, eller supermotionisten eller licensrytteren hvor fart er vigtigere en rendyrket komfort.

 

Bedøm hvordan producenten er lykkedes med at ramme formål og målgruppe

Scott har lavet en god cykel. Dog føler vi, at der til målgruppen godt kunne have været mere fokus på komforten.

 

Hvordan er prisen i forhold til lignende cykler?

Prisen på denne cykel er 29.000,-, og i forhold til det udstyr man får for de penge, mener vi bestemt, at det er en god cykel i forhold til andre modeller.

 

Ramme

Bedøm rammens udførsel / konstruktion

 

Rammen er en meget klassisk konstruktion, som man kender det fra racercykler eller andre gravel-cykler. Dog er denne ramme en kende mere aggressiv end normalt ved gravel-cykler.

 

Hvordan er indstillingsmulighederne?

Det er ret nemt og enkelt at indstille saddel og styrhøjden. Dette giver en stor fordel, da man nemt kan ændre på sin position på cyklen.

 

Hvad vejer den testede cykel?

8,6 kilo med Frontmount og pedaler.

 

Køreegenskaber

Er cyklen komfortabel at køre?

 

Vi har testet cykler, der har været mere komfortable at køre på. Komforten er ikke i højsædet ved denne cykel. Specielt på meget hullede grusveje.

 

Beskriv cyklens køregenskaber

Køreegenskaberne er ok for denne cykel.

 

Bedøm cyklens stivhed og kraftoverførsel

Hvad denne cykel ikke har på komforten opvejer den på stivheden. Man føler virkelig, at den kraft man smider i pedalerne, bliver overført til fart på cyklen på grusvejene.  

 

Beskriv styring - er den livlig, neutral eller doven?

Cyklens styring er meget neutral. Det var ikke denne testers oplevelse, at den var meget livlig.

 

Komponenter

Matcher de valgte komponenter rammens egenskaber?

 

Komponenterne på denne cykel passer godt. Man har valgt at sætte den nye gravel-gruppe fra Shimano GRX på denne cykel. Det er en rigtig god løsning til en gravelcykel. I modsætningen til en almindelig landevejsgruppe. Så giver gravel-gruppen lidt mere. Derfor mener vi, at rammen og komponenterne harmonerer godt.

 

Er der nogle komponenter som bør opgraderes i forhold til rammen?

Hvis man skulle opgradere noget på denne cykel, skulle det være fra mekanisk gear til elektronisk. Men det skal dog siges, at den mekaniske GRX-gruppe har gjort det rigtig fint.

 

Bedøm hjulsættet

Hjulsættet er rigtig fint allroundsæt. Hjulene passer fint til de danske forhold. Hjulene er fint aluminiumshjulsæt. Men her kunne man godt opgradere endnu mere.

 

Konklusion

Nød du at køre på cyklen?

 

Det korte svar er ja. Denne cykel er den mest aggressive gravelcykel denne tester har prøvet, og man kan give den gas på grusvejene. Et minus er som tidligere nævnt komforten. 

 

Vil du anbefale cyklen?

Vi kan godt anbefale Scott Addict Gravel, hvis man er til fart på grusveje. Det er ikke den mest komfortable cykel at cykle langt på. Men sætter man nogle bredere dæk på, kan det højst sandsynligt gøre komforten bedre.

 

Om testeren:

Alder: 31 år

Højde: 173 cm
Vægt: 73 kilo

Jeg har cyklet i: Otte år
Så ofte cykler jeg: tre-fire gange om ugen

Jeg kører disse discipliner: Landevej og gravel

Motionsfeltet.dk's vurdering: (8/10)

Giro-spillet åbnet for tilmelding
Første cykelmagasin på gaden
Første udgave af Motionsfeltet.dk's nye magasin er landet på gaden! Læs det nu og få også adgang til 7 tidligere magasinet, som er udgivet af Bikemania Magazine.
Følg Romandiet Rundt på Feltet.dk's app
Følg Kasper Asgreen, Michael Valgren, Andreas Kron, Johan Price-Pejtersen samt Christopher Juul-Jensen i Romandiet Rundt.
Produktnyt: Cannondales nye Scalpel er bygget til at begejstre
I dag lancerer Cannondale en helt ny model af deres ikoniske Scalpel. Cannondales ultra lette nye cross-country mountainbike er på vej på markedet.
Cykelsportens Myter: Oplev Rolf, Holm og Bastian Emil
Den 11. juni gæster Brian Holm, Rolf Sørensen og Bastian Emil Goldschmidt Det Ny Teater til en snak om cykelsportens barske storhed og varmer op til Tour de France 2024. 
Test: Ekoi Gara MIPS Air
EKOI Gara MIPS Air er en let, velventileret og komfortabel hjelm.
Hør dansk MTB-stjerne sætte ord på triumf
Simon Andreassen tog i går en af karrierens største sejre, da han vandt mountainbike World-Cuppen i Araxá i Brasilien. Efter sejren var han overvældet, men prøvede at sætte ord på triumfen.
Se Simon Andreassen vinde stor World Cup-sejr
Simon Andreassen vandt anden afdeling af World Cuppen - se hele den dramatiske sidste omgang.
Simon Andreassen vinder i World Cuppen
Danske Simon Andreassen vandt sensationelt anden afdeling af World Cuppen.

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Nu inviterer vi dig til at være med til at præge, hvilken retning Motionsfeltet.dk's nye digitale cykelmagasin skal have.
Skovbrand hærger kendt stigning
Senest i marts satte en 18-årige dansker ny rekord på Coll de Rates.
Andreassen åbner World Cuppen med top 10-placering
I weekenden blev der i Brasilien taget hul på årets World Cup-sæson.
Amstel-fadæse: Se supersprinter juble for tidligt
Lorena Wiebes begik en enorm fejl, da hun jublede for tidligt i spurten i Amstel Gold Race. Det gjorde, at Marianne Vos kunne spurte forbi hende på stregen i en forkortet udgave af løbet.
Test: Elves Vanyar Pro Disc 2024
Vanyar-modellen fra Elves er et stærkt bud på en landevejs-racer til den performance-orienterede rytter, som er på jagt efter en sjov og hurtig cykel, hvor den samlede pakke står stærkt i billedet.
Køb eller bytte? Mulighederne er mange hos Bike4Sport - valget er dit!
Står du og mangler en kvalitetscykel til billige penge? Så har Bike4Sport helt sikkert den rette cykel til dig.
Danskere vinder VM med sammensat hold: Det var meget overraskende
Simon Nielsen og Aleksej Calmann sammensatte i starten af marts et hold bestående af otte ryttere uden nogen erfaring sammen. En måned senere havde de kørt ét løb - og var verdensmestre.
Kvinden bag kasket-kast identificeret
Det lignende en bevidst handling, men det var en uheldig episode, der næsten forårsagede et styrt for Mathieu van der Poel i Paris-Roubaix, fortæller hovedpersonens advokat.
Skuffet Albert Philipsen reagerer på Paris-Roubaix
Juniorverdensmesteren var blandt favoritterne til det prestigefulde løb, men et brostensstyrt gjorde løbet sværere for ham.
Dansk endagsløb præsenterer ny finale: Giver holdene noget at tænke over
Grand Prix Herning har præsenteret en spændende ny rute til årets løb, som vil udfordre rytterne på de karakteristiske grusveje helt ind i finalen og forhåbentlig skabe endnu mere spænding i det danske UCI-løb.
Positiv opdatering på Vingegaard-operation
”Jonas har gennemgået vellykket operation” sådan skriver Team Visma Lease a Bike via mediet X. 
Test: ABUS Gamechanger 2.0
Aerodynamik, ventilation og komfort er i højsædet i den nyeste udgave af ABUS’ populære landevejshjelm Gamechanger. Hjelmen har store ventilationskanaler, flere aerodynamiske features, gode indstillingsmuligheder og er strippet for overflødige elementer, som er med til at holde hjelmens vægt godt nede. Feltet.dk har testet hjelmen - læs med her og find ud af hvordan hjelmen klarer sig i testen.
Startlisten til kvindernes Paris-Roubaix - 3 danskere med
I dag køres kvindernes Paris-Roubaix, og der er tre danskere blandt de deltagende.
Flere brosten end i 30 år: Her er pavéerne i Paris-Roubaix 2024
Pavéerne til årets Paris-Roubaix er blevet præsenteret.
Tour des Stations et cykelløb for motionister med gode bjergben
Er du til højdemeter og stigninger, så er Tour des Stations præcis et løb for dig! Prøv kræfter med en benbrækker.

ANNONCE

Seneste indlæg i debatten

> Er dcu så fattige, at landevejen ikke engang kan tage sine egne folk med, men skal påtvinges en, i øvrigt dygtig på landjord, banerytter med... > > Pointen med CJJ er at han har stamina til at holde 300 km på dagen og yde på topniveau for holdet, mens Mørkøv er tvunget til at økonomisere med kræfterne og derfor sandsynligvis dropper ud relativt tidligt. Hvis hensynet til banen er så stort, så hvorfor ikke tage Lasse Norman eller Julius med som fjerdemand...? Kan godt fornemme du har lidt et horn i siden på Anders Lund/DCU, men det er ikke DCU, der selv har fundet på det af pengehensyn. Det er UCI/IOC, der har sat skrappe restriktioner op ift. hvor mange ryttere der må udtages til de forskellige discipliner. Så hvis ikke Mørkøv var en del af landevejstruppen, måtte man enten droppe Mørkøv/Normann i holdløbet eller skære en rytter fra 4-km holdet (hvor Mørkøv så skulle træde ind). Men han må godt køre baneløb og landevej - så det var næsten givet på forhånd, at han ville få en af de fire pladser. Det er pænt komplekst, men nogenlunde gennemskueligt beskrevet her: https://www.auscycling.org.au/nat/news/paris-2024-olympic-track-cycling-qualification "For the team pursuit, the top 10 nations each qualify a team of 4 athletes. Those nations also automatically qualify 2 athletes for the Madison, and one 1 for the omnium. Note, however, that the athletes who participate in those other events must already be entered into another track event or cycling discipline. In practice, this means two of your team sprinters will contest the individual sprint and keirin, and two (or three) of your pursuiters will contest the Madison and omnium. It’s also possible for a road cyclist to compete in the road race, then head to the track for the bunch races." På samme måde er der jo også idiotiske regler om at det kun er ryttere fra linjeløbet, der må stille op i enkeltstart. Så det er jo næsten 100% givet at den sidste plads går til Asgreen eller Bjerg (med Vingegaard som en lille outsier).Corinna Lechner vinder første etape af Gracia. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/tysker_sejrer_paa_aabningsetapen__rutineret_dansker_med_fremme/Danny van Poppel stiller ikke til start på dagens etape af Tyrkiet Rundt. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/uheldig_hollandsk_profil_udgaar/I dag skal klassementsrytterne og enkeltstartsspecialisterne i aktion, hvor der er vigtige sekunder på spil. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/starttider_enkeltstart_i_romandiet_rundt_2024/

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

ANNONCE

Giro-spillet åbnet for tilmelding
Første cykelmagasin på gaden
Første udgave af Motionsfeltet.dk's nye magasin er landet på gaden! Læs det nu og få også adgang til 7 tidligere magasinet, som er udgivet af Bikemania Magazine.
Følg Romandiet Rundt på Feltet.dk's app
Følg Kasper Asgreen, Michael Valgren, Andreas Kron, Johan Price-Pejtersen samt Christopher Juul-Jensen i Romandiet Rundt.
Produktnyt: Cannondales nye Scalpel er bygget til at begejstre
I dag lancerer Cannondale en helt ny model af deres ikoniske Scalpel. Cannondales ultra lette nye cross-country mountainbike er på vej på markedet.
Cykelsportens Myter: Oplev Rolf, Holm og Bastian Emil
Den 11. juni gæster Brian Holm, Rolf Sørensen og Bastian Emil Goldschmidt Det Ny Teater til en snak om cykelsportens barske storhed og varmer op til Tour de France 2024. 
Test: Ekoi Gara MIPS Air
EKOI Gara MIPS Air er en let, velventileret og komfortabel hjelm.
Hør dansk MTB-stjerne sætte ord på triumf
Simon Andreassen tog i går en af karrierens største sejre, da han vandt mountainbike World-Cuppen i Araxá i Brasilien. Efter sejren var han overvældet, men prøvede at sætte ord på triumfen.
Se Simon Andreassen vinde stor World Cup-sejr
Simon Andreassen vandt anden afdeling af World Cuppen - se hele den dramatiske sidste omgang.
Simon Andreassen vinder i World Cuppen
Danske Simon Andreassen vandt sensationelt anden afdeling af World Cuppen.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet