Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

28.11.2019 @ 11:30

Saris H3 Direct Drive Smart Trainer er en high-end hometrainer, som til en fordelagtig pris giver dig de samme funktioner, som andre hometrainere i samme kategori. Du få her en støjsvag maskine, præcise målinger og mulighed for at simulere høje stigningsprocenter samt en watt-kapacitet på 2000.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

(9/10)

Vinteren nærmer sig, og det er tid til at rykke indendørs.

 

Måske skal hometraineren blot findes frem og støves af, men er du ny i gamet, eller skal du have skiftet den gamle hometrainer ud med en ny, så læs med her om det amerikanske mærke Saris, som nu er på markedet med deres H3 Direct Drive Smart Trainer.

 

Fakta:

Producent: Saris

Model: Saris H3 Direct Drive Smart Trainer

Type: Direct drive

Montering: Mulighed for både stik- og tværaksel

Watt-kapacitet: 2.000 W

Watt-måling: +/- 2 % power-korrekthed

Data-transmission: Wireless

Forbindelsesmuligheder: ANT+ FE-C og Bluetooth FTMS

Vejledende pris: 7.499,- kroner

 

Det er blevet populært at sætte sig på cyklen derhjemme. Om det så er i stuen, køkkenet, på altanen eller et helt andet sted, man træner, så er det en tendens, som er kommet for at blive - og den udvikler sig hurtigt. E-sportscentre, hvor der cykles i en virtuel verden, og konkurrencer hvor der køres mod naboen, vennerne og ryttere fra hele verden, bliver mere og mere populære.

 

Derfor er der også sket en stor udvikling med hometrainerne, som i dag kan simulere stejlere stigninger, give mere præcise datamålinger og som har et lydniveau, der bliver mindre og mindre - og Saris H3 følger denne tendens.

 

 

Saris - et ny mærke på det danske hometrainer-marked

Firmaet Saris er startet af ægteparret Sara og Chris Fortune, og det er som nævnt et amerikansk mærke inden for cykelrelateret udstyr. I dag strækker varesortimentet sig over flere typer af hometrainere, men med Saris H3 som den nyeste.

 

Med i produktsortimentet finder man også cykelholdere til bilen, udstyr til indendørstræning som fx holdere til tablets og computere.

 

Herudover sælger Saris en ny og meget interessant træningsplatform, hvorpå man kan montere sin hometrainer og cykel, og simulere en mere virkelighedsnær og komfortabel køreoplevelse.

 

Ydermere arbejder Saris med infrastruktur og har en vision om at få flere til at cykle ved at gøre det mere tilgængeligt, nemmere at komme rundt og ved gøre udendørs cykeloplevelser mere interessante.

 

Denne mission kommer konkret til udtryk gennem små offentlige stativer til cykelreparationer, udendørs parkeringsstativer og ramper til trapper, der gør det nemmere at have sin cykel med rundt.

 

Første indtryk og opsætning af Saris H3

Saris H3 ligger skridsikkert og godt beskyttet i den pakke, som den bliver sendt i, så man er sikker på, at produktet ikke bliver beskadiget undervejs.

 

Saris H3 er lavet i aluminium og er relativ tung, men et håndtag gør at den kan flyttes rundt - både med og uden en cykel påmonteret. De to støtteben klapper man ud, og en slags modhage eller sikkerhedslås sikrer, at støttebenene ikke flytter sig under brug.

 

Støttebenene kan selvfølgelig klappes sammen igen, så hometraineren ikke fylder og kan pakkes væk. På hvert af de to støtteben finder man en fod, som kan skrues op eller ned, i tilfælde af at gulvet er ujævnt - og herved står hometraineren stabilt. Alt i alt et lækkert og robust produkt.

 

 

For at få installeret cyklen på hometraineren, skal du selv have monteret en kassette, som passer til din geargruppe. Det kræver noget bestemt værktøj, og hvis du selv anskaffer en aftrækker og en kædepisk, kan du klare opgaven på egen hånd - ellers må den lokale cykelmekaniker tilkaldes.

 

Der følger ikke en kassette med, men Saris H3 er kompatibel med Shimano/SRAM 8 til 11-speed kassetter. At du selv skal anskaffe en kassette, er tillige med til at Saris kan holde prisen på High-end hometrainen lidt nede.

 

 

Udover at der ikke medfølger en kassette, følger der heller ikke en aksel med til opsætning. Grunden til det er sikkert, at Saris H3 er kompatibel med både tvær- og stikaksel og igen kan prisen holdes lidt nede. I denne test blev min normale tværaksel fra mit baghjul anvendt, og det fungerede godt og upåklageligt.

 

Cyklen er nem at montere på hometraineren, og når den sidder på, føles det som én enhed, der er stabil og sikker.

 

For at få gang i hometraineren skal den blot tilsluttes en strømkilde, hvorefter den automatisk forbinder sig til den valgte enhed, du kører dit program fra. Et diskret grønt lys indikerer, når hometraineren er tændt, og det skifter til blåt, når den er forbundet og klar til brug.

 

 

 

Præcis data-måling

Saris H3 er indbygget med watt-, kadence- og fartmåler, og giver dig de data, der er behov for, når der skal trænes - alt dette foregår trådløst. Med et relativt tungt ”flywheel” på 9 kilo, et elektromagnetisk modstandssystem og ”direct drive” system, får du en præcis og stabil hometrainer med pålidelige data, og ifølge producenten har Saris H3 en watt-præcision på +/- 2 %.

 

Saris H3 er en smart trainer, hvilket betyder, at den automatisk ændrer og tilpasser sig. I det som kaldes for ERG-mode, vil hometraineren yde en fast belastning (målt i watt), uanset hvilket gear eller kadence du kører med.

 

Det vil sige, at hvis du kører i samme gear og sætter kadencen op, vil belastningen falde og omvendt, hvis du falder i kadence, vil belastningen stige, for at du producerer de samme watt. I ERG-mode hvor der skal trædes konstante watt, og hvor der ikke skal skiftes alt for meget mellem store og små gearinger, gør det tunge flywheel sig især godt.

 

Læser man andre tests af Saris H3, er det især på dette punkt, hometraineren har sin styrke.

 

I de tilfælde hvor der ændres voldsomt på belastningen, fx i forbindelse med intervaller, vil det på grund af svinghjulets inerti tage lidt tid, før farten på hometrainerens flywheel er nede i en hastighed, hvor man igen kan træde og ramme de watt, som den valgte workout indikerer.

 

Dette er dog ikke tilfældet med mindre belastningsændringer i ERG-mode, hvor Saris H3 hurtigt tilpasser sig.

 

I simultation-mode, tilpasser hometraineren sin belastning afhængig af stigningsprocent og gearing, så med en given stigningsprocent varierer belastningen af det gear, du kører med - præcis som når du kører bakker ude i det fri. Her kan Saris H3 simulere på op til 20 % stigning, hvilket er mere end de stigningsprocenter, som for eksempel simuleres i Zwift.

 

Ser vi på kadence-målinger, er der også en stabil og præcis dataindsamling, når der køres med jævn fart, og hvor ændringerne i belastningen ikke er alt for store. Hvor der fx køres intervaller med store forskelle i power/watt, forekommer korte udsving med fald i kadencemålingen.

 

 

En god køreoplevelse

Saris H3 leverer en god køreoplevelse og kan simulere belastning svarende til 2000 W. Det er mere end rigeligt til at give trætte ben og til at håndtere accelerationer, hvor der trædes til i pedalerne og køres til grænsen. Med mindre du er banerytter eller professionel sprinter, er dette ikke et forhold at bekymre sig om. 

 

I simulation-mode responderer hometraineren hurtigt på ændringer i stigningsprocenter.

 

Det fungerer virkelig godt, men i de tilfælde hvor stigningsprocenterne pludseligt og hurtigt øges, opleves en mindre virkelighedsnær køreoplevelse, hvor der opleves en for stor belastningsændring, hvilket giver en fornemmelse af meget tabt fart og kræver mange gearskift.

 

Belastningsændringen sker altså her for hurtigt, hvor det ude på landevejen vil føles, som en mere rolig og gradvis øget belastning. Dette er ikke nødvendigvis en kritik af Saris H3, som blot reagerer præcist på den rute, jeg har kørt.

 

Til trods for et tungt flywheel, er der en fornuftig respons på hometraineren samt en god oplevelse af accelerationerne, som hverken føles for tunge eller langsomme. Der er selvfølgelig ikke tale om en helt virkelighedsnær oplevelse, men Saris H3 kommer tæt på.  

 

Saris proklamerer, at hometraineren er deres hidtil mest støjsvage med et lydniveau på blot 59 decibel ved cirka 32,2 km/t. Saris H3 skiller sig på dette punkt ikke ud fra andre hometrainere på markedet i high end-kategorien. Billede 7

 

Konklusion

Saris H3 er et bud på en high end-hometrainer, der kommer til en god pris og som leverer de features, der kan forventes af hometrainere i denne kategori. Hometraineren giver præcise og stabile datamålinger, men med små og acceptable udsving, som ikke bemærkes.

 

Det er en anbefalelsesværdig hometrainer til alle hometrainer-ryttere, som gerne vil fortsætte med at cykle hen over vinteren.

 

Dog henvender Saris H3 sig især til den kræsne gruppe af kunder, som gerne vil give ekstra for at få mere præcise data og med mulighed for at køre højere stigningsprocenter. Er ambitionen blot at skulle cykle og have nogle kilometer i benene, kan en mellemklasse hometrainer fint dække disse behov.

 

Hometraineren er nem at bruge og kræver ikke vilde it-tekniske færdigheder. Den er enkel i designet, lavet i et lækkert materiale og med det integrerede håndtag er den nem at flytte rundt på, ligesom den nemt og hurtigt kan pakkes sammen og gemmes væk via de sammenklappelige ben.

 

Stillet til rådighed af: Cycle Service Nordic

 

TESTRAPPORT

 

Brand: Saris

Model: Saris H3 Direct Drive Smart Trainer

 

Hvad er produktet lavet til?

Indendørs cykeltræning på egen cykel

 

Hvilke særlige tekniske features har produktet?

En direct drive hometrainer, som kan simulere høje stigningsprocenter på op til 20 %, kan yde belastning svarende til 2000 watt og indsamle data med en præcision på +/- 2 %

 

Bedømmelse af konstruktion og udførelse

Der er tale om en high end-hometrainer lavet i flot design, funktionel konstruktion og med en generel høj kvalitet

 

Hvordan klarer produktet sin opgave?

Saris H3 lever op til sin opgave, og du får en hometrainer, som er stabil og pålidelig samt giver god køreoplevelse

 

Vurdering af kvalitet og holdbarhed

Saris H3 er robust og lavet i et lækkert aluminiumsmateriale, kommer med et tungt flywheel og har god holdbarhed

 

Bedømmelse af vægt

Kommer med en vægt på 21,3 kilo, som er standard for hometrainere

 

Vurdering ’Value-for-money’

Pris, kvalitet og produktegenskaber stemmer godt overens. Du får de funktioner og egenskaber, som kan forventes af en hometrainer i high end-kategorien.

 

Hvad er især godt ved produktet?

Saris H3 er nem at betjene og tilkoble dine enheder, den er stabil i dataindsamling. Overall en realistisk køreoplevelse.

 

Hvad var mindre godt ved produkter?

Mindre realistisk køreoplevelse ved hurtigt forhøjede stigningsprocenter, hvor en tung belastning kommer meget hurtigt.

 

Hvordan er prisen sammenlignet med andre, tilsvarende produkter?

Ligger i den billigere ende af high end-hometrainere

 

Konklusion

Det har været en fornøjelse at teste og køre på Saris H3. Hometraineren udstråler kvalitet, giver mulighed for at høje og stejle stigningsprocenter, og den er responsiv.

 

Om testeren:

Alder: 27 år

Højde: 180 cm

Vægt: 68 kilo

Jeg har cyklet i: 12 år

Så ofte cykler jeg: 2-3 gange om ugen

Jeg kører disse discipliner: landevejscykling og mountainbike

Motionsfeltet.dk's vurdering: (9/10)

Test: Garmin Tacx Flux 2 Smart
Garmin Tacx Flux 2 er den nyeste udgave af mærkets mellemklasse-model. Den er blevet opdateret på en række punkter i forhold til de tidligere generationer og har derfor en mere præcis dataindsamling, er mere støjsvag og forsynet med større watt-kapacitet.
Test: AGU Vintercykeltøj til kvinder
Det hollandske mærke AGU leverer cykeltøj til hele året. Deres vinter- og overgangskollektion byder på lækre merinouldstrøjer, bukser i vind- og vandtæt materiale og jakker med indbyggede varmepaneler, som kan give ekstra varme på de helt kolde vinterdage.
Test: AGU Vintercykeltøj til herrer
Det hollandske mærke AGU leverer cykeltøj til hele året. Deres vinter- og overgangskollektion byder på lækre merinouldstrøjer, bukser i vind- og vandtæt materiale og jakker med indbyggede varmepaneler, som kan give ekstra varme på de helt kolde vinterdage.
Test: Pirelli Cinturato Cross – Mixed Terrain
Pirelli er ikke længere kun til de 4-hjulede, men har også set muligheder i at levere dæk til cykler. Pirelli begyndte at producere dæk til landevejsraceren for nogle år siden, men er nu også tilgængelige til cross og gravel. Pirelli er kommet med en større serie til det lidt blødere underlag og her bliver cross dækkende til blandet underlag testet.
Test: Flowpillow Heat
Flowpillow Heat er et massageapparat, der i kombination med varmebehandling giver en god, dyb og effektiv massage i både velværds- og restitutionsøjemed. Den er lavet i et lækkert materiale, er overraskende robust og ikke mindst er den nem at tage med på farten.
Nye headsets på Feltet.dks webshop
Vi har fået nye lækre headsets i vores webshop. Vi giver dig her et overblik over de nye headsets.
Nye på det danske marked: Futurum med vandtæt cykeltøj
Den hollandske virksomhed, Futurum, er på vej ind på det danske cykelmarked. Futurum har allerede stor succes i Holland og Belgien med deres kollektion 4 Seasons.
Test: Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
En vanvittig god køremaskine som ikke alene løfter arven fra en af verdens mest respekterede rammer, men formår at lægge yderligere på og derved katapultere Cannondale ind i fremtiden.
Konkurrence: Vind den nye Egde 530 eller Egde 830 fra Garmin
Garmin udlodder i samarbejde med Feltet.dk to modeller af deres nyeste cykelcomputere. Skal en af dem sidde på din cykel?

Instagram #motionsfeltet

Glædelig jul til alle!
Feltet.dk, Motionsfeltet.dk og Velomio.com ønsker alle en rigtig glædelig jul!
4. søndag i advent: Fjerde fase i La Marmotte
I samarbejde med Active Alps og Feltet.dk tager Velofit dig i fire afsnit med på ruten til La Marmotte 2020. Du får et nyt afsnit hver søndag i advent, og her vil være både tips og tricks samt bud på, hvad du skal være særlig opmærksom på.
Kombinér cykeldrømme med skoleophold
Det pibler frem med talenter på den danske cykelscene. Sejre i både Grand Tours, forårsklassikere, OL, VM og EM vidner om den enorme kvalitet, de danske ryttere besidder. Har du eller en du kender drømme om at opnå det samme, eller er det lysten til socialt samvær i et læringspræget miljø, der trækker i dig, så kunne et efterskole- eller højskoleophold måske være noget for dig.  
3. søndag i advent: Tredje fase i La Marmotte
I samarbejde med Active Alps og Feltet.dk tager Velofit dig i fire afsnit med på ruten til La Marmotte 2020. Du får et nyt afsnit hver søndag i advent, og her vil være både tips og tricks samt bud på, hvad du skal være særlig opmærksom på.
Tour Transalp byder i 2020 på italienske bjerge
Et af Europas mest populære og spektakulære amatørcykelløb, Tour Transalp, har løftet sløret for den rute, der i 2020 kommer til at ligge udelukkende i Italien.
Test: SKS Speedrocker
Et sæt skærme til både skoven og landevejen, som med sin lette montering og gode beskyttelse er blandt de allerbedste på markedet.
Find julegaven til cyklisten
Har du svært ved at finde julegaven til cyklisten eller motionisten? Nu har Velomio.com løsningen til dig!
2. søndag i advent: Anden fase i La Marmotte
I samarbejde med Active Alps og Feltet.dk tager Velofit dig i fire afsnit med på ruten til La Marmotte 2020. Du får et nyt afsnit hver søndag i advent, og her vil være både tips og tricks samt bud på, hvad du skal være særlig opmærksom på.
Test: Pearl Izumi Women’s Escape Softshell Glove
Women’s Escape Softshell Glove markedsføres som en alsidig pendlerhandske, der kan bruges til de fleste udendørs aktiviteter - og her rammer Pearl Izumi plet.
Sidste chance - slå til nu: Cykelferie i Harzen
Tag en tur med Risskov Bilferie til det naturskønne Harzen, hvor der er masser af muligheder og udfordringer for cykelture for motionister og mere krævende ruter med mountainbikes og racercykler.
1. søndag i advent: Første fase i La Marmotte
I samarbejde med Active Alps og Feltet.dk tager Velofit dig i fire afsnit med på ruten til La Marmotte 2020. Du får et nyt afsnit hver søndag i advent, og her vil være både tips og tricks samt bud på, hvad du skal være særlig opmærksom på.
Produktnyt: Isadore lancerer den mest synlige jakke
Stilfuld og reflekterende - og samtidig underspillet.
Maxxis Bike Transalp 2020: MTB-ruten er klar
Det kommer ikke til at skorte på bjergtagende landskaber, fantastiske udsigter og uprøvede mountainbike-trails, når 2020-udgaven af Maxxis Bike Transalp i 2020 løber af stablen - ruten er netop offentliggjort.
Test: Saris H3 Direct Drive Smart Trainer
Saris H3 Direct Drive Smart Trainer er en high-end hometrainer, som til en fordelagtig pris giver dig de samme funktioner, som andre hometrainere i samme kategori. Du få her en støjsvag maskine, præcise målinger og mulighed for at simulere høje stigningsprocenter samt en watt-kapacitet på 2000.
Det er altid de andre, der er idioter i trafikken
Godt hver femte bilist mener, at det først og fremmest er cyklisterne, der skaber de farlige situationer i trafikken. Det viser en ny Megafon-undersøgelse, der tager pulsen på, hvordan vi opfatter hinanden som medtrafikanter. Men hvad skal der til, hvis vi skal blive mindre irriterede på hinanden? Det giver en ny kampagne en række bud på.

Seneste indlæg i debatten

Nogen der kender De Rosa planet med Ultegra DI2 udstyr, og kan komme med anbefalinger? Jeg har set en brugt med Marvic Cosmic carbon sl hjul til kr. 15000. Lyder det som en fornuftig pris? Jeg vrøvlede vist i øvrigt. Butikken hedder cykelexperten og ikke cykelspecialisten. De råder faktisk over folk med cykelforstand, selv om jeg var uheldig med en som var temmelig uerfaren. Men det gør ikke så meget, hvis man ved, hvad man vil ha'. Går og tygger på om ikke den næste skal være en Addict. Fri Bikeshop har jeg ikke gode erfaringer med, selv om jeg aldrig har været i butikken. Jeg prøvede at få dem til at skaffe en str 61 til en prøvetur, da jeg var i tvivl om 58 eller 61. Det ville de ikke. Jamen så okay da, så går handelen bare til en anden butik.Hvorfor tæller resultatet fra Schwalbe Classic ikke med i statistikken, når man kunne sætte en stjerne? Fordi Emil Axelgaard ikke gættede rigtigt? ;-) Mvh Brian.Jeg har en Cannondale Synapse Ultegra DI2 2018 der trænger til et nyt hjulsæt (aka. jeg kører rundt på det hjulsæt der sad på cyklen da jeg købte den). Jeg tænkte at det vurde være nemt nok at slippe nogle slanter og så købe et nyt hjulsæt. Men jeg synes jeg er gået lidt i stå. Jeg kører en blanding af road og så nogle ture på grusveje og lignende. Vel 80/20 eller sådan noget. Det er generelt pæne grusveje jeg kører på. For dem der bor i hovedstadsområdet tænk grusveje som i Vestskoven og på Amager fælled. Jeg har en decideret crosscykel når det skal være mudderbad. Jeg vejer kun 65 kg. og er generelt ikke særlig hård ved mine hjulsæt (selvom jeg kører på grus). Så mine krav er noget i stil med: - Tubeless - Skivebremser (centerlock) - Bred fælg indvendig der passer til 30-32mm dæk - Sidevindsstabil (ikke decideret højprofil) - Gerne fullcarbon (når man nu alligevel kører tubeless og med skivebremser) - Holdbart til lettere gravel Jeg har kigget lidt på f.eks. Mavic Allroad Pro UST. Det er sikkert et fint hjulsæt, men det vækker ikke de helt store følelser i mig. Og jeg ved ikke helt hvor langsomt det er på landevejen. https://boerkopcykler.dk/mavic-allroad-pro-disc/550476 Jeg har ikke noget problem med at gå højere op i pris hvis det er. Fik f.eks. en pris på dette hjulsæt - men kan ikke rigtig finde nogle anmeldelser af det: https://www.dtswiss.com/en/products/wheels-road/gravel/grc-1400-spline/grc-1400-spline-42/ Nogle forslag? Hvor stor forskel vil der være på landevejen om jeg f.eks. kører et hjulsæt som Mavic Allroad Disc vs. f.eks. DT Swiss hjulsættet. Og er det i virkeligheden mere i dækvalget af det kompromiset ligger?

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Test: Garmin Tacx Flux 2 Smart
Garmin Tacx Flux 2 er den nyeste udgave af mærkets mellemklasse-model. Den er blevet opdateret på en række punkter i forhold til de tidligere generationer og har derfor en mere præcis dataindsamling, er mere støjsvag og forsynet med større watt-kapacitet.
Test: AGU Vintercykeltøj til kvinder
Det hollandske mærke AGU leverer cykeltøj til hele året. Deres vinter- og overgangskollektion byder på lækre merinouldstrøjer, bukser i vind- og vandtæt materiale og jakker med indbyggede varmepaneler, som kan give ekstra varme på de helt kolde vinterdage.
Test: AGU Vintercykeltøj til herrer
Det hollandske mærke AGU leverer cykeltøj til hele året. Deres vinter- og overgangskollektion byder på lækre merinouldstrøjer, bukser i vind- og vandtæt materiale og jakker med indbyggede varmepaneler, som kan give ekstra varme på de helt kolde vinterdage.
Test: Pirelli Cinturato Cross – Mixed Terrain
Pirelli er ikke længere kun til de 4-hjulede, men har også set muligheder i at levere dæk til cykler. Pirelli begyndte at producere dæk til landevejsraceren for nogle år siden, men er nu også tilgængelige til cross og gravel. Pirelli er kommet med en større serie til det lidt blødere underlag og her bliver cross dækkende til blandet underlag testet.
Test: Flowpillow Heat
Flowpillow Heat er et massageapparat, der i kombination med varmebehandling giver en god, dyb og effektiv massage i både velværds- og restitutionsøjemed. Den er lavet i et lækkert materiale, er overraskende robust og ikke mindst er den nem at tage med på farten.
Nye headsets på Feltet.dks webshop
Vi har fået nye lækre headsets i vores webshop. Vi giver dig her et overblik over de nye headsets.
Nye på det danske marked: Futurum med vandtæt cykeltøj
Den hollandske virksomhed, Futurum, er på vej ind på det danske cykelmarked. Futurum har allerede stor succes i Holland og Belgien med deres kollektion 4 Seasons.
Test: Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
En vanvittig god køremaskine som ikke alene løfter arven fra en af verdens mest respekterede rammer, men formår at lægge yderligere på og derved katapultere Cannondale ind i fremtiden.
Konkurrence: Vind den nye Egde 530 eller Egde 830 fra Garmin
Garmin udlodder i samarbejde med Feltet.dk to modeller af deres nyeste cykelcomputere. Skal en af dem sidde på din cykel?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Andet