Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

28.11.2019 @ 11:30

Saris H3 Direct Drive Smart Trainer er en high-end hometrainer, som til en fordelagtig pris giver dig de samme funktioner, som andre hometrainere i samme kategori. Du få her en støjsvag maskine, præcise målinger og mulighed for at simulere høje stigningsprocenter samt en watt-kapacitet på 2000.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

(9/10)

Vinteren nærmer sig, og det er tid til at rykke indendørs.

 

Måske skal hometraineren blot findes frem og støves af, men er du ny i gamet, eller skal du have skiftet den gamle hometrainer ud med en ny, så læs med her om det amerikanske mærke Saris, som nu er på markedet med deres H3 Direct Drive Smart Trainer.

 

Fakta:

Producent: Saris

Model: Saris H3 Direct Drive Smart Trainer

Type: Direct drive

Montering: Mulighed for både stik- og tværaksel

Watt-kapacitet: 2.000 W

Watt-måling: +/- 2 % power-korrekthed

Data-transmission: Wireless

Forbindelsesmuligheder: ANT+ FE-C og Bluetooth FTMS

Vejledende pris: 7.499,- kroner

 

Det er blevet populært at sætte sig på cyklen derhjemme. Om det så er i stuen, køkkenet, på altanen eller et helt andet sted, man træner, så er det en tendens, som er kommet for at blive - og den udvikler sig hurtigt. E-sportscentre, hvor der cykles i en virtuel verden, og konkurrencer hvor der køres mod naboen, vennerne og ryttere fra hele verden, bliver mere og mere populære.

 

Derfor er der også sket en stor udvikling med hometrainerne, som i dag kan simulere stejlere stigninger, give mere præcise datamålinger og som har et lydniveau, der bliver mindre og mindre - og Saris H3 følger denne tendens.

 

 

Saris - et ny mærke på det danske hometrainer-marked

Firmaet Saris er startet af ægteparret Sara og Chris Fortune, og det er som nævnt et amerikansk mærke inden for cykelrelateret udstyr. I dag strækker varesortimentet sig over flere typer af hometrainere, men med Saris H3 som den nyeste.

 

Med i produktsortimentet finder man også cykelholdere til bilen, udstyr til indendørstræning som fx holdere til tablets og computere.

 

Herudover sælger Saris en ny og meget interessant træningsplatform, hvorpå man kan montere sin hometrainer og cykel, og simulere en mere virkelighedsnær og komfortabel køreoplevelse.

 

Ydermere arbejder Saris med infrastruktur og har en vision om at få flere til at cykle ved at gøre det mere tilgængeligt, nemmere at komme rundt og ved gøre udendørs cykeloplevelser mere interessante.

 

Denne mission kommer konkret til udtryk gennem små offentlige stativer til cykelreparationer, udendørs parkeringsstativer og ramper til trapper, der gør det nemmere at have sin cykel med rundt.

 

Første indtryk og opsætning af Saris H3

Saris H3 ligger skridsikkert og godt beskyttet i den pakke, som den bliver sendt i, så man er sikker på, at produktet ikke bliver beskadiget undervejs.

 

Saris H3 er lavet i aluminium og er relativ tung, men et håndtag gør at den kan flyttes rundt - både med og uden en cykel påmonteret. De to støtteben klapper man ud, og en slags modhage eller sikkerhedslås sikrer, at støttebenene ikke flytter sig under brug.

 

Støttebenene kan selvfølgelig klappes sammen igen, så hometraineren ikke fylder og kan pakkes væk. På hvert af de to støtteben finder man en fod, som kan skrues op eller ned, i tilfælde af at gulvet er ujævnt - og herved står hometraineren stabilt. Alt i alt et lækkert og robust produkt.

 

 

For at få installeret cyklen på hometraineren, skal du selv have monteret en kassette, som passer til din geargruppe. Det kræver noget bestemt værktøj, og hvis du selv anskaffer en aftrækker og en kædepisk, kan du klare opgaven på egen hånd - ellers må den lokale cykelmekaniker tilkaldes.

 

Der følger ikke en kassette med, men Saris H3 er kompatibel med Shimano/SRAM 8 til 11-speed kassetter. At du selv skal anskaffe en kassette, er tillige med til at Saris kan holde prisen på High-end hometrainen lidt nede.

 

 

Udover at der ikke medfølger en kassette, følger der heller ikke en aksel med til opsætning. Grunden til det er sikkert, at Saris H3 er kompatibel med både tvær- og stikaksel og igen kan prisen holdes lidt nede. I denne test blev min normale tværaksel fra mit baghjul anvendt, og det fungerede godt og upåklageligt.

 

Cyklen er nem at montere på hometraineren, og når den sidder på, føles det som én enhed, der er stabil og sikker.

 

For at få gang i hometraineren skal den blot tilsluttes en strømkilde, hvorefter den automatisk forbinder sig til den valgte enhed, du kører dit program fra. Et diskret grønt lys indikerer, når hometraineren er tændt, og det skifter til blåt, når den er forbundet og klar til brug.

 

 

 

Præcis data-måling

Saris H3 er indbygget med watt-, kadence- og fartmåler, og giver dig de data, der er behov for, når der skal trænes - alt dette foregår trådløst. Med et relativt tungt ”flywheel” på 9 kilo, et elektromagnetisk modstandssystem og ”direct drive” system, får du en præcis og stabil hometrainer med pålidelige data, og ifølge producenten har Saris H3 en watt-præcision på +/- 2 %.

 

Saris H3 er en smart trainer, hvilket betyder, at den automatisk ændrer og tilpasser sig. I det som kaldes for ERG-mode, vil hometraineren yde en fast belastning (målt i watt), uanset hvilket gear eller kadence du kører med.

 

Det vil sige, at hvis du kører i samme gear og sætter kadencen op, vil belastningen falde og omvendt, hvis du falder i kadence, vil belastningen stige, for at du producerer de samme watt. I ERG-mode hvor der skal trædes konstante watt, og hvor der ikke skal skiftes alt for meget mellem store og små gearinger, gør det tunge flywheel sig især godt.

 

Læser man andre tests af Saris H3, er det især på dette punkt, hometraineren har sin styrke.

 

I de tilfælde hvor der ændres voldsomt på belastningen, fx i forbindelse med intervaller, vil det på grund af svinghjulets inerti tage lidt tid, før farten på hometrainerens flywheel er nede i en hastighed, hvor man igen kan træde og ramme de watt, som den valgte workout indikerer.

 

Dette er dog ikke tilfældet med mindre belastningsændringer i ERG-mode, hvor Saris H3 hurtigt tilpasser sig.

 

I simultation-mode, tilpasser hometraineren sin belastning afhængig af stigningsprocent og gearing, så med en given stigningsprocent varierer belastningen af det gear, du kører med - præcis som når du kører bakker ude i det fri. Her kan Saris H3 simulere på op til 20 % stigning, hvilket er mere end de stigningsprocenter, som for eksempel simuleres i Zwift.

 

Ser vi på kadence-målinger, er der også en stabil og præcis dataindsamling, når der køres med jævn fart, og hvor ændringerne i belastningen ikke er alt for store. Hvor der fx køres intervaller med store forskelle i power/watt, forekommer korte udsving med fald i kadencemålingen.

 

 

En god køreoplevelse

Saris H3 leverer en god køreoplevelse og kan simulere belastning svarende til 2000 W. Det er mere end rigeligt til at give trætte ben og til at håndtere accelerationer, hvor der trædes til i pedalerne og køres til grænsen. Med mindre du er banerytter eller professionel sprinter, er dette ikke et forhold at bekymre sig om. 

 

I simulation-mode responderer hometraineren hurtigt på ændringer i stigningsprocenter.

 

Det fungerer virkelig godt, men i de tilfælde hvor stigningsprocenterne pludseligt og hurtigt øges, opleves en mindre virkelighedsnær køreoplevelse, hvor der opleves en for stor belastningsændring, hvilket giver en fornemmelse af meget tabt fart og kræver mange gearskift.

 

Belastningsændringen sker altså her for hurtigt, hvor det ude på landevejen vil føles, som en mere rolig og gradvis øget belastning. Dette er ikke nødvendigvis en kritik af Saris H3, som blot reagerer præcist på den rute, jeg har kørt.

 

Til trods for et tungt flywheel, er der en fornuftig respons på hometraineren samt en god oplevelse af accelerationerne, som hverken føles for tunge eller langsomme. Der er selvfølgelig ikke tale om en helt virkelighedsnær oplevelse, men Saris H3 kommer tæt på.  

 

Saris proklamerer, at hometraineren er deres hidtil mest støjsvage med et lydniveau på blot 59 decibel ved cirka 32,2 km/t. Saris H3 skiller sig på dette punkt ikke ud fra andre hometrainere på markedet i high end-kategorien. Billede 7

 

Konklusion

Saris H3 er et bud på en high end-hometrainer, der kommer til en god pris og som leverer de features, der kan forventes af hometrainere i denne kategori. Hometraineren giver præcise og stabile datamålinger, men med små og acceptable udsving, som ikke bemærkes.

 

Det er en anbefalelsesværdig hometrainer til alle hometrainer-ryttere, som gerne vil fortsætte med at cykle hen over vinteren.

 

Dog henvender Saris H3 sig især til den kræsne gruppe af kunder, som gerne vil give ekstra for at få mere præcise data og med mulighed for at køre højere stigningsprocenter. Er ambitionen blot at skulle cykle og have nogle kilometer i benene, kan en mellemklasse hometrainer fint dække disse behov.

 

Hometraineren er nem at bruge og kræver ikke vilde it-tekniske færdigheder. Den er enkel i designet, lavet i et lækkert materiale og med det integrerede håndtag er den nem at flytte rundt på, ligesom den nemt og hurtigt kan pakkes sammen og gemmes væk via de sammenklappelige ben.

 

Stillet til rådighed af: Cycle Service Nordic

 

TESTRAPPORT

 

Brand: Saris

Model: Saris H3 Direct Drive Smart Trainer

 

Hvad er produktet lavet til?

Indendørs cykeltræning på egen cykel

 

Hvilke særlige tekniske features har produktet?

En direct drive hometrainer, som kan simulere høje stigningsprocenter på op til 20 %, kan yde belastning svarende til 2000 watt og indsamle data med en præcision på +/- 2 %

 

Bedømmelse af konstruktion og udførelse

Der er tale om en high end-hometrainer lavet i flot design, funktionel konstruktion og med en generel høj kvalitet

 

Hvordan klarer produktet sin opgave?

Saris H3 lever op til sin opgave, og du får en hometrainer, som er stabil og pålidelig samt giver god køreoplevelse

 

Vurdering af kvalitet og holdbarhed

Saris H3 er robust og lavet i et lækkert aluminiumsmateriale, kommer med et tungt flywheel og har god holdbarhed

 

Bedømmelse af vægt

Kommer med en vægt på 21,3 kilo, som er standard for hometrainere

 

Vurdering ’Value-for-money’

Pris, kvalitet og produktegenskaber stemmer godt overens. Du får de funktioner og egenskaber, som kan forventes af en hometrainer i high end-kategorien.

 

Hvad er især godt ved produktet?

Saris H3 er nem at betjene og tilkoble dine enheder, den er stabil i dataindsamling. Overall en realistisk køreoplevelse.

 

Hvad var mindre godt ved produkter?

Mindre realistisk køreoplevelse ved hurtigt forhøjede stigningsprocenter, hvor en tung belastning kommer meget hurtigt.

 

Hvordan er prisen sammenlignet med andre, tilsvarende produkter?

Ligger i den billigere ende af high end-hometrainere

 

Konklusion

Det har været en fornøjelse at teste og køre på Saris H3. Hometraineren udstråler kvalitet, giver mulighed for at høje og stejle stigningsprocenter, og den er responsiv.

 

Om testeren:

Alder: 27 år

Højde: 180 cm

Vægt: 68 kilo

Jeg har cyklet i: 12 år

Så ofte cykler jeg: 2-3 gange om ugen

Jeg kører disse discipliner: landevejscykling og mountainbike

Motionsfeltet.dk's vurdering: (9/10)

2. søndag i advent: Anden fase i La Marmotte
I samarbejde med Active Alps og Feltet.dk tager Velofit dig i fire afsnit med på ruten til La Marmotte 2020. Du får et nyt afsnit hver søndag i advent, og her vil være både tips og tricks samt bud på, hvad du skal være særlig opmærksom på.
Test: Pearl Izumi Women’s Escape Softshell Glove
Women’s Escape Softshell Glove markedsføres som en alsidig pendlerhandske, der kan bruges til de fleste udendørs aktiviteter - og her rammer Pearl Izumi plet.
Find julegaven til cyklisten
Har du svært ved at finde julegaven til cyklisten eller motionisten? Nu har Velomio.com løsningen til dig!
Sidste chance - slå til nu: Cykelferie i Harzen
Tag en tur med Risskov Bilferie til det naturskønne Harzen, hvor der er masser af muligheder og udfordringer for cykelture for motionister og mere krævende ruter med mountainbikes og racercykler.
1. søndag i advent: Første fase i La Marmotte
I samarbejde med Active Alps og Feltet.dk tager Velofit dig i fire afsnit med på ruten til La Marmotte 2020. Du får et nyt afsnit hver søndag i advent, og her vil være både tips og tricks samt bud på, hvad du skal være særlig opmærksom på.
Produktnyt: Isadore lancerer den mest synlige jakke
Stilfuld og reflekterende - og samtidig underspillet.
Maxxis Bike Transalp 2020: MTB-ruten er klar
Det kommer ikke til at skorte på bjergtagende landskaber, fantastiske udsigter og uprøvede mountainbike-trails, når 2020-udgaven af Maxxis Bike Transalp i 2020 løber af stablen - ruten er netop offentliggjort.
Test: Saris H3 Direct Drive Smart Trainer
Saris H3 Direct Drive Smart Trainer er en high-end hometrainer, som til en fordelagtig pris giver dig de samme funktioner, som andre hometrainere i samme kategori. Du få her en støjsvag maskine, præcise målinger og mulighed for at simulere høje stigningsprocenter samt en watt-kapacitet på 2000.
Det er altid de andre, der er idioter i trafikken
Godt hver femte bilist mener, at det først og fremmest er cyklisterne, der skaber de farlige situationer i trafikken. Det viser en ny Megafon-undersøgelse, der tager pulsen på, hvordan vi opfatter hinanden som medtrafikanter. Men hvad skal der til, hvis vi skal blive mindre irriterede på hinanden? Det giver en ny kampagne en række bud på.

Instagram #motionsfeltet

BHS-PL Beton cykelsponsor går nye veje
Kør på en teamcykel i 2020 og bliv samtidig sponsor for et dansk UCI cykelhold. Dansk cykelsponsor går nye kreative veje, hvor fans kan blive medsponsor.
Knap hver syvende cyklist har fået smidt noget i hovedet
Har du smidt noget i hovedet på en cyklist i dag? Nej? Godt, men det er der så andre, der har, for bag rattet ændrer vi karakter og opfører os ofte, som om vi ejer vejen. Særligt mændene mister besindelsen, men nu skal en ny kampagne minde os om, at hensyn er vejen frem.
Vejvrede: Hver tredje bilist har gjort aggressive fagter i trafikken
”Flyt dig nu for helvede!” Høje råb, hornet i bund og vilde fagter er daglig kost, når man bevæger sig rundt i den danske trafik. Ifølge psykolog Mette Herslund er stress og behov for kontrol den store synder.
Kørelærer: Adfærd i trafikken skal prioriteres
Man kan enten ryste på hovedet og sige pyt eller fare op og råbe ad sine medtrafikanter på vejene. Adfærd i trafikken og at træffe det rette valg er en vigtig lektion for fremtidens trafikanter, mener kørelærer.
Share The Road: Vis særligt hensyn til hinanden i det glatte vintervejr
Der er ingen grund til at stille din eller dit barns cykel, når vinteren og frostgraderne er over os med nyfalden sne og glatte veje. Cyklen kan med få justeringer gøres vinterklar. Og husker alle at tage lidt ekstra hensyn til medtrafikanterne, vil der være mange gode vintercykeldage til alle.
Oplev den belgiske cykelmagi på egen krop
De belgiske brostensstrækninger og skrappe ardennerstigninger er de seneste år blevet en skarp konkurrent til Alpernes cykelterræn, og for mange klinger navne som Koppenberg og Mur de Huy efterhånden lige så velkendt som Alpe d’Huez og Mont Ventoux. Via Belgian Cycling Club kan cykelinteresserede opleve det hele - lige fra deltagelse i amatørudgaven af Flandern Rundt til indføring i belgisk cykelkultur og en plads i første parket, når de professionelle suser forbi i en af de store monumentklassikere.
Brian Holm: Cyklister er også nogle idioter
For Brian Holm har en lang karriere og mange timer på landevejene budt på uheld og konflikter - og i mange situationer er cykelrytteren blevet torpederet af aggressive bilister. Men derfor skal ansvaret stadig deles mellem cyklister og bilister.
Test: Giant Defy Advanced Pro O Disc
Giant leverer en god cykel til distancen og med super udstyrspakke til en skarp pris. 
GOOD VIBES ONLY - DCU-kvindecamp - cykelglæde, netværk og nye udfordringer
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner...
Motion: Niner’en - den endelige dom
Her på siden vil vi give et indblik i det danske MTB-miljø på motionsplan. Derfor vil vores tester af mountainbike-udstyr - Kent Løngaa - skrive en række blogindlæg om sin sæson: Både om træning, kammeratskab, løb, og udstyr.
Produktnyt: Assos udvider Equipe kollektionen til de kølige måneder
Assos of Switzerland udvider sin Equipe-kollektion for at imødekomme kravene fra cykelrytteren, der leder efter aerodynamisk design og ultralette tekstiler i de køligere måneder. Alle produkter er testet i pro tour feltet af verdens bedste ryttere.
Find det rigtige cykelprodukt
Danmarks nye cykelsøgemaskine, Velomio.com, har et formål, og det er, at blive den foretrukne globale markedsplads på nettet  for cykler, beklædning, komponenter og give alle mulighed for at søge, sammenligne og købe cykelprodukter på tværs af webshop og fysiske butikker.
Test: Canyon Lux CF SL 8.0 2020
Er du XC typen med store ambitioner og fornuftigt budget, skal du læse med her. Canyon har med Deres Lux CF SL skabt en XC MTB der kan tilfredsstille de flestes ambitioner, uden det går for hårdt ud over pengepungen.
Test: Stages Dash L50 cykelcomputer
En ny forbedret udgave, der tager kampen op med flere konkurrenter på markedet, af Stages cykelcomputer, med stor flot farveskærm og med en masse data til træningsnørderne, 
Test: Pearl Izumi Women’s Escape Thermal Glove
Women’s Escape Thermal Glove markedsføres som en let og lun all-round handske til cykling, løb eller anden udendørsaktivitet - og den holder, hvad den lover.

Seneste indlæg i debatten

Spekulationerne har været mange siden Tour de France, men nu skulle den være god nok: Rohan Dennis har skrevet kontrakt med storholdet Team Ineos fra og med 2020.   Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/rohan_dennis_officielt_paa_plads_hos_ineos/Ferien er ovre, og det er tid for de professionelle ryttere at starte den seriøse træning frem mod 2020-sæsonen. Efter de indledende teambuilding-øvelser ved de første holdsamlinger i november, er det som regel i december, at de første træningslejre organiseres, og den indledende sæsonplanlægning finder sted, og bare få uger senere er WorldTouren allerede i gang, når der igen bydes op til dans i Tour Down Under. I løbet af de kommende uger vil Feltet.dks cykelekspert Emil Axelgaard klæde dig på til den kommende sæson i en serie af analyser, hvor vi kaster et detaljeret blik på hvert af de 19 WorldTour-hold, og hvad vi kan forvente os af mandskabet i løbet af de kommende 12 måneder. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/opvarmning_til_2020_hvad_kan_vi_forvente_af_trek-segafredo/Det bornholmske BHS-Almeborg Bornholm-mandskab, som er det ene af blot to danske kontinentalhold i 2020, har forlænget kontrakten med 21-årige Jeppe Hanssing, som dermem bliver den sidste rytter i en trup på 13 i 2020. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/bhs_har_sidste_rytter_klar_til_2020/Uno-X med de fem danske ryttere, Jacob Hindsgaul, Morten Hulgaard, Julius Johansen, Niklas Larsen og Frederik Rodenberg, deltager i Volta ao Algarve til februar. Det bekræfter mandskabets chef til det norske medie, Procycling.no. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/danskerhold_skal_koere_staerkt_besat_etapeloeb_i_2020/

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

2. søndag i advent: Anden fase i La Marmotte
I samarbejde med Active Alps og Feltet.dk tager Velofit dig i fire afsnit med på ruten til La Marmotte 2020. Du får et nyt afsnit hver søndag i advent, og her vil være både tips og tricks samt bud på, hvad du skal være særlig opmærksom på.
Test: Pearl Izumi Women’s Escape Softshell Glove
Women’s Escape Softshell Glove markedsføres som en alsidig pendlerhandske, der kan bruges til de fleste udendørs aktiviteter - og her rammer Pearl Izumi plet.
Find julegaven til cyklisten
Har du svært ved at finde julegaven til cyklisten eller motionisten? Nu har Velomio.com løsningen til dig!
Sidste chance - slå til nu: Cykelferie i Harzen
Tag en tur med Risskov Bilferie til det naturskønne Harzen, hvor der er masser af muligheder og udfordringer for cykelture for motionister og mere krævende ruter med mountainbikes og racercykler.
1. søndag i advent: Første fase i La Marmotte
I samarbejde med Active Alps og Feltet.dk tager Velofit dig i fire afsnit med på ruten til La Marmotte 2020. Du får et nyt afsnit hver søndag i advent, og her vil være både tips og tricks samt bud på, hvad du skal være særlig opmærksom på.
Produktnyt: Isadore lancerer den mest synlige jakke
Stilfuld og reflekterende - og samtidig underspillet.
Maxxis Bike Transalp 2020: MTB-ruten er klar
Det kommer ikke til at skorte på bjergtagende landskaber, fantastiske udsigter og uprøvede mountainbike-trails, når 2020-udgaven af Maxxis Bike Transalp i 2020 løber af stablen - ruten er netop offentliggjort.
Test: Saris H3 Direct Drive Smart Trainer
Saris H3 Direct Drive Smart Trainer er en high-end hometrainer, som til en fordelagtig pris giver dig de samme funktioner, som andre hometrainere i samme kategori. Du få her en støjsvag maskine, præcise målinger og mulighed for at simulere høje stigningsprocenter samt en watt-kapacitet på 2000.
Det er altid de andre, der er idioter i trafikken
Godt hver femte bilist mener, at det først og fremmest er cyklisterne, der skaber de farlige situationer i trafikken. Det viser en ny Megafon-undersøgelse, der tager pulsen på, hvordan vi opfatter hinanden som medtrafikanter. Men hvad skal der til, hvis vi skal blive mindre irriterede på hinanden? Det giver en ny kampagne en række bud på.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Andet