09.03.2021 @ 14:20

Ny gravel fra danske Pronghorn med ramme i aluminium og forgaffel i carbon. En virkelig stabil pakke med gode komponenter til en skarp pris.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

(8/10)

Fakta:

Producent: Pronghorn 
Produkt: Pronghorn Alu+ Carbon Gravel SRAM Apex 1x11
Farver: Sort og aluminium (testet)  
Størrelse: M, fås også i XS,S,M,L og XL
Vægt: 9,5 kg uden pedaler

Vejledende udsalgspris: 14.990,- kroner

 

Fakta om cyklen:

Ramme: Alu Gravel Disc

Forgaffel: Full Carbon

Geargruppe: SRAM Apex 1x11

Kranksæt: SRAM Apex 1x42

Bremser: SRAM Apex Hydraulic Disc

Hjulsæt: DTSwiss G1800

Dæk: Continental Terra Trail 700x40 TL  

Saddelpind:  Alu Lite 27.2/380

Saddel: San Marco Monza

Frempind: Alu-Lite

Styr: Ritchey Ergo Alu Racer Bar

 

Introduktion

Det danske cykelmærke, Pronghorn Bikes, har siden starten i 2007 haft sigte på at udvikle den bedste og hurtigste full-suspension MTB til henholdsvis XC- og marathondistancen.

 

Over det sidste årti har mærket udviklet sine produkter til hurtige fartmaskiner og udvidet sortimentet til, ud over mountainbikes, også at omfatte landevejscykler, samt cykler til gravel og cykelcross.

 

Filosofien, som mærket tager udgangspunkt i, er inspireret af den amerikanske pronghorn-buk.

 

Denne gaffelbuk kan gennemsnitlig holde en fart på omkring 80 km/t over længere distancer, og samtidig med at benene arbejder, holdes overkroppen helt rolig, uafhængigt af underlaget.

 

Herved opnås et højt tempo, et minimalt forbrug af energi og watt, og dyret formår derfor at kombinerer elegance og lethed med høj effektivitet og topfart - fire ting, som også Pronghorn Bikes bestræber sig på at integrere i produkterne.

 

Hos Pronghorn ser man, at inden for hver kategori, er der kun én type ramme. Det vil sige, at de forskellige cykler er bygget op omkring den samme ramme, men komponenterne er forskellige og det er afgørende for prisforskellene.

 

Kigger man på Pronghorns gravel/cross sortiment har mærket længe haft carbon-rammer. Men nu er det danske mærke så kommet med deres bud på en entry-level gravelcykel i aluminium, som vi har testet.

 

 

Test

Ved første øjekast springer cyklen i øjnene fordi, den er larkeret med klarlak. Det er den rå aluminiumsfarve man får og det giver cyklen et rigtig flot look. Da rammen er lavet i aluminium kan man også se svejsningerne på stellet. Efter min mening gør det ikke noget, men hos Pronghorn har man også mulighed for at vælge den lidt mere neutrale sorte farve, hvis man er mere til det.

Efter at have samlet cyklen er det næste jeg bider mærke i, de mange beslag der er monteret på rammen, så man har mulighed for ekstra flaskeholdere og tasker.

Segmentet for adventure-cykling og bike-packing er blevet populært det seneste års tid og cykelproducenterne må naturligvis følge med den udvikling.

Her er er Pronghorn godt med: Der er både monteret ekstra beslag på forgaflen og beslag til skærme, dette giver en god fleksibilitet hvis man skal have cyklen med på eventyr.

 

 

En cykel til det hele

Gravel-cykling kan foregå på stort set alt slags underlag. Nogle siger, at gravel-cykling er det, man gør det til. Jeg har tidligere kørt rigtig meget gravel på forskellige cykler både carbon og aluminiumscykler. Mit første indtryk af cyklen fra Pronghorn er at den klarer sig godt på det meste af det underlag, den har været udsat for.


Cyklen har været brugt både i skoven på mindre stier, større stier og grusveje. Det er specielt på grusvejene at cyklen gør det særligt godt. På de mindre stier er den ikke helt ligeså skarp til retningsskift som en mountainbike eller crosscykel. Når cyklen derimod kommer på større skovstier og grusveje, gør den det rigtig godt og man mærker specielt komforten i den.

 

Cyklen er bygget i aluminium og i en tid, hvor der er meget fokus på carbon, så bemærkes det, at en alu-ramme stadig føles komfortabel at køre på. Carbon-forgaflen føjer yderligere til komforten og komplimenterer hele pakken fint.  

 

Derudover er cyklen også stiv og den responderer godt når man træder.

 

Vinteren byder ofte på meget ustadigt vejr med regn, sne og slud. Her er en gravelcykel efter min mening den helt rigtige cykel til denne årstid. Er man træt af kulden kan man køre i skoven, eller man kan bruge den som decideret landevejscykel. På grund af det skiftende vejr i januar og februar har mange af grusvejene også været fyldt med is.

 

Derfor har meget af kørslen på cyklen også foregået på landevejen og her kan den også sagtens være med, men her man godt optimere på flere forskellige ting, men det kommer vi til længere nede.

 

 

Hjul og dæk

Cyklen fra Pronghorn bliver leveret med hjul fra DT-Swiss. Hjulene hedder G1800 og er aluminium. De er bygget specielt til gravel, fælgen er blevet gjort bredere så man har mulighed for at montere bredere dæk. Hjulene er stive og det accelerer godt, et rigtig fint allround hjulsæt.

 

Hjulene på denne cykel er sat op som tubeless med dæk fra Contiental: Terra Trail (700x40c).


Man kan selv vælge om man vil have tubeless setup. Den cykel jeg fik leveret, var med tubeless og det fungerer godt. Dækkene fra Continental udmærker sig særligt i terrænet, specielt på løst grus gør de det rigtig godt. De steder hvor dækket er blevet testet har der været vådt og mudret og her gør dækkene det også rigtig godt.

 

Det eneste sted, hvor dækkene føles lidt langsommere og tunge er - ikke overraskende - på landevejen. Her blev forskelligt dæktryk testet og fornemmelsen var klart at de skulle pumpes hårdt over 3 bar, hvilket på denne årstid er for meget på grusvejene, så her må man gå på kompromis eller vælge et andet dæk.

 

Vil man gå hele vejen, kan man købe et hjulsæt mere og have decideret landevejsdæk monteret, så går man uden om det problem.

 

 

Gear og bremser

Gravel-cyklen fra Pronghorn bliver leveret med SRAM Apex 1x11 og det er en gruppe jeg tidligere har kørt med og endnu engang leverer den bare kontante skift i gearene uden nogen problemer, og der har ikke været behov for yderligere justering af gearene. Den billige geargruppe fra SRAM passer godt sammen med denne entry-level gravelcykel fra Pronghorn.

 

De hydrauliske skivebremser er også fra SRAM. Her er der ingen slinger i valsen, når cyklen skal bremses ned. De leverer rigtig god bremsekraft og heller ikke her har der været behov for yderligere justering.

 


Konklusion

Pronghorn er lykkedes rigtig godt med at lave en rigtig fin gravelcykel i aluminium med forgaffel i kulfiber. Cyklen leverer fint på de parametre vi har testet. Pronghorn skriver selv, at cyklen er til alt slags terræn og alt slags vejr hele året, kort sagt den er stabil.

 

Det er også min opfattelse af cyklen: Den er stabil uden at excellere. Cyklen har været brugt primært til grus, skovveje og landevejen, og selv efter 4 timer føles den stadig behagelig at køre på. Cyklen fra Pronghorn er også en cykel til adventure-ture da der er mulighed for at montere flere tasker på stellet.

 

Overordnet set er konklusionen, at Pronghorn har lavet en rigtig fin cykel til pendleren, til eventyreren, til den sædvanlige vintertræning på landevejen, eller hvis man er ny i gravel-disciplinen. Derudover har cyklen gode komponenter til en skarp pris.

 

Prisen for denne cykel er til at komme i nærheden af for de fleste.

 

Derudover synes jeg som skrevet også sagtens at cyklen kan bruges som en vintercykel, hvor man har mulighed for at køre på forskelligt underlag.

 


Sådan har vi testet
Cyklen er blevet testet på de nordjyske veje i januar og februar måned. Cyklen har kørt under forskellige forhold og underlag og testturene har været helt op til 4,5 time.

Stillet til rådighed af: Pronghorn


TESTRAPPORT

 

Brand

Pronghorn
 

Model

Pronghorn Alu+Carbon Gravel Apex 1x11
 

Hvad er cyklen lavet til og hvem henvender den sig til?

Cyklen henvender sig til motionisten, der gerne vil prøve en gravelcykel eller have en allround cykel der kan lidt af det hele.

 

Bedøm hvordan producenten er lykkedes med at ramme formål og målgruppe

Formålet med denne cykel er at lave en cykel til dem der gerne vil prøve at køre på lidt forskelligt underlag. Det synes jeg de er lykkedes ret godt med.

 

Hvordan er prisen i forhold til lignende cykler?

Prisen er absolut i den lave ende på knap 15.000 kr. hvor mange kan være med, og det er også en fornuftig pris i forhold til andre mærker.

 

Ramme

Bedøm rammens udførsel / konstruktion

 

Det er en ramme der er lavet i aluminium, derfor kan man også nemt se svejsningerne, men det må også være charmen når man får en aluminiumscykel.

 

Hvordan er indstillingsmulighederne?

Det er ganske nemt at indstille cyklen både ved saddelpinden og ved styret.

 

Hvad vejer den testede cykel?

Cyklen vejer 9.5 kilo uden pedaler.

 

Køreegenskaber

Er cyklen komfortabel at køre?

 

Ja den er komfortabel at køre på.


Beskriv cyklens køregenskaber

De overordnede styreegenskaber er rigtig gode. Den reagerer på den man vil have den til. Dog kommer den lidt til kort på små snævre stier.

 

Bedøm cyklens stivhed og kraftoverførsel

Rammen i aluminium er forholdsvis stiv og den reagerer godt når man træder i pedalerne.

 

Beskriv styringen

Styringen er meget neutral.

 

Komponenter

Matcher de valgte komponenter rammens egenskaber?

 

Komponenterne matcher godt til rammen.

 

Er der nogle komponenter som bør opgraderes i forhold til rammen?

Synes komponenterne passer rigtig godt sammen på denne cykel.

 

Bedøm hjulsættet

Hjulene fra DT-Swiss er et godt allround sæt lavet specifikt til gravel, og de fungerer godt til formålet.

 

Konklusion

Overordnede konklusion er, at Pronghorn er lykkedes rigtig fint med at lave en gravelcykel, der er stabil, kører godt og til en skarp pris.

 

Om testeren:

Alder: 32 år.  
Højde: 173 cm
Vægt: 73 kg

Jeg har cyklet i: 10 år   
Så ofte cykler jeg: 4-5 gange om ugen  

Jeg kører disse discipliner: Landevej, gravel og E-cykling.  

Motionsfeltet.dk's vurdering: (8/10)

Følg OL på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på OL på Feltet.dk's app. Følg danskernes kamp om OL-medaljer på landvejen, banen, mountainbiken og bmx'en. Kom tæt på danskerne og alle de øvrige stjerner.
Produktnyt: Nye aerohjul fra DT Swiss
DT Swiss har genopfundet deres højtydende ARC-hjul og gjort disse endnu bedre og hurtigere, skriver producenten i en pressemeddelelse. 
Her er overblikket over alt cykling ved OL
OL starter i næste uge. Feltet.dk har samlet overblikket over alle cykeldisciplinerne, så du ved, hvornår du skal følge med.
Danskernes Tour-historie: Én udgik, da cykelskoene forsvandt
Sådan er det gået danskerne i Tour de France igennem tiderne. 
Pogacar bryder en ny barriere
Tadej Pogacar og Slovenien sætter nye rekorder i Tour de France. Danmark indtager andenplads på én af listerne.
Vanvittige Pogacar slår flere Merckx-rekorder
Tadej Pogacar er nutidens kannibal, som går fra rekord til rekord. Slovenieren sætter nemlig den ene rekord efter den anden og har nu slået flere af Eddy Merckx's rekorder.
Test: Supreme sommertøj fra Re-Behave
Et lækkert sommersæt i god kvalitet og hvor Re-Behave demonstrerer god know-how ifølge med en grøn tilgang til cykeltøj.
Podcast: Hvem er den danske julemand ved Touren?
Har du set den danske julemand ved Giro d'Italia, Tour de France eller måske PostNord Danmark Rundt? Hvem er det? 
Cypern: Det oversete paradis for cykelryttere
Næsten 65% af Feltet.dk's læsere rejser med deres cykel, og måske hører du til de heldige, der har prøvet at cykle rundt i bjergene på en solskinsdag?

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Test: Canyon Tempr CFR
Canyon træder ind på skomarkedet, og det er første skridt, der klarer sig overraskende godt. 
Test: Magped ROAD2 magnetiske pedaler
Er du ikke helt tryg ved almindelige klikpedaler, og bekymret for om du kan komme til at vælte, så skulle du måske prøve pedaler med magneter?
UDSALG: 12 gode Tour-bøger - SPAR 15-60%
Feltet.dk har udvalgt 12 gode Tour de France-bøger - og givet store rabatter til dig! God læselyst, når du får Tour-feber.
Virker bagepulver? Kosttilskud kan optimere din præstationen, men...
... det er vigtigt, at benytte sig af de rette.
Holm kårer årets nye Tour-trøje: Vinderen overrasker
Der er fem nye trøjer i årets Tour de France, men ikke alle kommer helt i mål. Feltet.dk har spurgt Brian Holm, hvem kan være stolte, og hvem der skal øve sig lidt mere. Samtidigt har Feltet.dk også spurgt jer, læsere. Og selvom der er stor konsensus, er favoritten ikke den samme. 
Stor konkurrence: Vind Cannondale-cykel til 22.000 kr
Svar rigtigt på 3 Tour de France spørgsmål, så kan du vinde en Cannondale cykel til en værdi på 22.000 kroner.
SIDSTE CHANCE: I dag starter Touren - sæt dit hold
Deltag i årets største managerspil, som starter lørdag den 29. juni! Tour de France køres frem til søndag den 21. juli. 
Er det årsagen til Vingegaard dropper Vueltaen?
Der har været mange spekulationer om Jonas Vingegaard efter styrtet i Baskerlandet Rundt. 
Touren i tal: Se alle de bedste detaljer og statistikker fra årets historiske Tour
Bliv klogere på alle statistikkerne og detaljerne ved årets Tour de France lige her.
Produktnyt og First Ride: Trek Madone Gen 8
Feltet.dk har været i Spanien på besøg hos Trek for at teste den nye generation af Trek Madone-serien. En cykel, som Trek selv beskriver som det ultimative våben til alle formål og Mads Pedersens nye supercykel.
ABUS sikrer kvaliteten i Italien
Når store stjerner på World Touren cykler og vinder, så er det ind i mellem med ABUS hjelme, som er udviklet og produceret i Italien, hvor producenten har valgt at rykke sin produktion til.
Test: Trek CarBack Radar Tail Light
Amerikanske Trek tilbyder med sin CarBack Radar Tail Light en stor optimering af sikkerheden, når man cykler på landevejen med en førsteklasses cykelradar.
Produktnyt: Ny Garmin Edge 1050 med højttaler
Garmin sender lige før Tour de France en ny cykelcomputer på markedet, som blandt andet har et levende farvedisplay, forbedrede gruppekørselsfunktioner, indbygget højttaler og meget mere - alt sammen uden at ofre batteritiden
”Ingen på holdet ville smide penge på det” – Holdkammerat tvivler på Vingegaards podiechancer
Tiesj Benoot og resten af holdkammeraterne ville ikke sætte penge på, at Jonas Vingegaard når podiet i årets Tour de France.
Stor overraskelse: Udviklingsrytter vinder DM efter mange favoritangreb
Rasmus Søjberg Pedersen er ny dansk mester efter et løb, hvor finalen åbnede meget tidligt, og mange favoritter angreb på skift.

ANNONCE

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

ANNONCE

Følg OL på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på OL på Feltet.dk's app. Følg danskernes kamp om OL-medaljer på landvejen, banen, mountainbiken og bmx'en. Kom tæt på danskerne og alle de øvrige stjerner.
Produktnyt: Nye aerohjul fra DT Swiss
DT Swiss har genopfundet deres højtydende ARC-hjul og gjort disse endnu bedre og hurtigere, skriver producenten i en pressemeddelelse. 
Her er overblikket over alt cykling ved OL
OL starter i næste uge. Feltet.dk har samlet overblikket over alle cykeldisciplinerne, så du ved, hvornår du skal følge med.
Danskernes Tour-historie: Én udgik, da cykelskoene forsvandt
Sådan er det gået danskerne i Tour de France igennem tiderne. 
Pogacar bryder en ny barriere
Tadej Pogacar og Slovenien sætter nye rekorder i Tour de France. Danmark indtager andenplads på én af listerne.
Vanvittige Pogacar slår flere Merckx-rekorder
Tadej Pogacar er nutidens kannibal, som går fra rekord til rekord. Slovenieren sætter nemlig den ene rekord efter den anden og har nu slået flere af Eddy Merckx's rekorder.
Test: Supreme sommertøj fra Re-Behave
Et lækkert sommersæt i god kvalitet og hvor Re-Behave demonstrerer god know-how ifølge med en grøn tilgang til cykeltøj.
Podcast: Hvem er den danske julemand ved Touren?
Har du set den danske julemand ved Giro d'Italia, Tour de France eller måske PostNord Danmark Rundt? Hvem er det? 
Cypern: Det oversete paradis for cykelryttere
Næsten 65% af Feltet.dk's læsere rejser med deres cykel, og måske hører du til de heldige, der har prøvet at cykle rundt i bjergene på en solskinsdag?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet