19.04.2022 @ 11:00

Bak Optics imponerer med service og know-how og som et sandt eldorado for Oakley-fans. Oakleys Custom-program og Radar EV-modellen er inspirerende og fantastiske i brug.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

(10/10)

Fakta
Producent: Oakley
Produkt: Radar EV Pitch (inkl. styrke)
Farver: Celeste / Grey (lavet med Oakley Custom)

Priser:
Custom stel: Kr. 1740,-

Klart glas med styrke: Kr. 3500,-
Gråt eller sort glas med styrke: Kr. 4000,-
Gråt eller Sort Polarized glas med styrke: Kr. 4500,-

 

(Bak Optics tilbyder Feltet.dk's læsere 20% rabat på Oakley både online og i butikken - benyt rabatkoden: feltetsommer)


Introduktion

Bak Optics har efterhånden opnået status som Danmarks førende brille-pusher, når landets cykelryttere skal have opdateret brillegarderoben. Butikken er et sandt Oakley-eldorado - faktisk er optikeren i Hellerup en af de største Oakley-forhandlere i Nordeuropa, hvilket er ret imponerende for en brillebutik i helt almindelig størrelse.


Men det er i høj grad et vidnesbyrd om butikkens ejer Jesper Baks engagement i cykelsporten, hvor han støtter en lang række etablerede ryttere, talenter, løb, events og også er sponsor for kontinentalholdet Coloquick. 

Men grunden ligger ikke alene her. Butikken er nemlig også speciel idet, at Jesper og hans team som nogle af de eneste kan kombinere optikken med Oakleys fede Custom-program, hvor man selv kan designe sine briller.

Det betyder, at man kan gå i Bak Optics og designe et par Oakley-briller, som ingen andre har og samtidig få linserne med styrke, hvis man har behov for det.

 

I sidste sæson besøgte vi butikken og indehaver og cykelrytter, Jesper Bak, for at afprøve de muligheder, som ligger i at kunne designe sine egne briller med styrke.

 

Test

Oakley Custom

Oakley Custom er er online værktøj, hvor man kan sammensætte sit eget design på en lang række af Oakleys modeller. Men hos Bak Optics har de taget det skridtet videre og i stedet for kun at tilbyde at se brillerne online, så har de allerede sammensat en lang række modeller i alle tænkelige farver og kombinationer. Faktisk er der altid over 300 Oakley-modeller tilgængelige i butikken.

 

Det gør underværker for processen, når man skal designe sine egne, for der er stor forskel på at se noget online og rent faktisk have det i hænderne. Jeg synes, at det var fedt at kunne tjekke de lidt mere eksotiske farver ud i virkeligheden, for det kan godt være en anelse tricky kun at se tingene på en skærm.

 

Udover de mere klassiske valg, så har Bak Optics givet den fuld gas med de vilde farver, så man kan vurdere om man har lyst til gå efter et vovet design eller lade sig overbevise om en mere klassisk variant.

Det er superfedt at prøve briller på i de forskellige farvesammensætninger og få en fornemmelse for, hvordan de ser ud og fornemmes på. Det giver rigtig god mening - man ville jo heller ikke købe et par hverdagsbriller uden at prøve dem på først.

 

Efter at være duperet af Oakley-overfloden - som fylder mere end tre glasskabe - satte jeg mig til rette ved butikken iPad, som er dedikeret til formålet. Her kan man i ro og fred sidde og sammensætte sin brille, som man ønsker. Enten på egen hånd eller med hjælp og råd fra butikkens personale, som i sagens natur har opbygget en væsentlig erfaring med at rådgive, når rytterne kommer ind for at få nye Oakleys.

 

Mit eget valg faldt på et par Oakley Radar EV med Pitch-linse. Mere om valget af netop den model nedenfor.

 

Farvemæssigt var jeg fristet af at gå lidt amok og vælge nogle vilde farver - og få et par briller, som jeg kunne være relativ sikker på, at jeg var den eneste der har her i landet. Men jeg elsker et lidt mere underspillet look på cyklen, så jeg gik i en anden retning.

 

Derfor valgte jeg at brillerne ramme skulle være i den klassiske Oakley celeste-grøn.
Det giver et par briller, som er klassiske, men uden at være kedelige. Og så trækker de referencer til nogle af de klassiske Oakley-modeller, som for længst er blevet ikoniske. Lidt cykelhistorie, som jeg synes er ret fedt at have med.

Brillestængerne blev holdt i en lys grå, som jeg synes komplimenterer flot og som giver brillerne lidt kant, men stadig indenfor de strengt klassiske rammer.

 

Radar EV-modellen fås med to forskellige linsestørrelser - Path og Pitch.
Path er den mindste af de to - den som mange forbinder med Radar EV-modellen. Pitch er derimod lidt større og minder lidt mere om de store brilletyper, som er på mode i disse sæsoner.

 

Valget faldt på Pitch-linsen, som er med til at give brillen et lidt mere moderne og nutidigt look.

 

Alt i alt et par klassiske briller som man ikke ser på alle landeveje og med et moderne touch i form af de lidt større glas. Ret perfekt, hvis du spørger mig.

 

 
En klassisk brille, som man allligevel ikke ser på hvert gadehjørne. Med Oakley Custom kan man designe sin brille, som man vil.

 

Oakley med styrke

Inden jeg tog ind til Bak Optics, havde jeg sigtet rettet mod Sutro-modellen. Den er markant og moderigtig og så havde jeg set en del fede Custom-løsninger som inspiration.
Der var bare lige den udfordring, at denne model ikke kan laves med styrke.

 

Jesper Bak havde været så venlig at tilbyde mig at få styrke i brillerne også, da det efterhånden kniber med at se langt og det ville jeg naturligvis ikke sige nej til. Et par briller i ’eget’ design og med tilpasset styrke - det bliver ikke meget bedre. Lir og funktionalitet når det er bedst.

 

Bak Optics tilbyder naturligvis professionelle synsprøver og efter et kvarters tid, så kunne Jesper Bak bestille linserne til mine briller med den helt rigtige styrke.

 

Fra bestilling gik der cirka to uger til linserne landede i butikken - hvilket ikke er meget længere end man ofte må vente på dele, der skal bestilles hjem, så det synes jeg er godkendt for et par linser lavet specifikt til mig.

 

Selve linsen er i den farve, som hedder Black Iridium. Det er en neutral, grå linse, som er god i solen, men som også gør sig godt i de fleste andre lysforhold. Altså en linse, som er god allround, da vi jo desværre ikke altid kører rundt i høj solskin på vores breddegrader.

 

Ikke overraskende er linsekvaliteten vanvittig god. Det er ikke for ingenting, at Oakley er verdens førende brand for sportsbriller. Linsen er i lækker kvalitet, nem at holde ren og Black Iridium fungerer godt til stort set alle forhold i dagslys. Man kan godt få en linse, der er bedre optimeret til overskyet vejr, men jeg synes, at det er et godt kompromis. Man får en linse, som er vanvittigt god i solen - hvor man trods alt har mest brug for linsens egenskaber - og som er mere end udmærket i varieret vejr.

 
Styrken er integreret i linserne i to felter, som er tykkere end resten. Man kan selvfølgelig godt se det, men når man har brillerne på, så er der stort set ingen, der lægger mærke til det. Det gør, at brillerne stadig bibeholder de modeelement, som Oakley-brandet har.

 

Styrken er indbygget subtilt i linserne.

 

Radar - proffernes foretrukne model

Selvom mine tanker indledningsvis kredsede om en anden model, så er jeg blevet rigtig glad for, at jeg gik med Radar EV-stellet.

Brillen har et - for cykelsporten - tidløst design. Kigger man på felterne ude på landevejen, så er netop denne model væddeløbernes foretrukne - lige fra de nationale ryttere til rytterne på den største scene. Det er nærmest prototypen på en væddeløberbrille!

Det er der flere gode grunde til.

EV i modelnavnet står for ’Extended View’ da linsen er en anelse højere end de tidligere Radar-modeller.

I forhold til pasform, så sidder Radar EV først og fremmest tæt og sikkert omkring hovedet. Jeg synes, at brillestængerne er nogle af de bedste, der findes. De er kraftige og har tilpas med bøjelighed til at de sætter sig tæt over ørerne, så man kan bevæge sig frit, uden at brillerne flytter sig en millimeter.

 

Brillestængerne har masser af greb og sikrer et sikkert og godt fit.

 

Stængerne går forholdsvist langt bag øret, så de vil i nogle tilfælde komme i kontakt med hjelmens bespændingssystem. Det kan ofte give problemer, men jeg har ikke haft et problem med lige nøjagtig denne model. Stængerne har så meget greb, at de ikke nødvendigvis behøver at sidde lige over ørerne og man kan nemt ’justere’ på fittet’, så det passer sammen med hjelmen. For eksempel har jeg ladet brillestængerne sidde ovenpå det lille stykke af hjelmens indre bespænding, som går ned under hjelmens bagside helt uden problemer. Brillerne bliver på plads alligevel.

 

Stængerne gør desuden, at det er let at sætte brillerne op i hjelmen, hvis man har perioder, hvor de ikke skal være på. Det skal man ikke undervurdere, selvom det synes banalt, for det er ikke noget mere irriterende ude på cyklen end et par briller, som man ikke kan komme af med, hvis man ikke har brug for dem.


Linserne sidder fast i den øverste del af stellet, så der er ingen ydre kanter på siden og under linsen. Det betyder helt frit udsyn og ingen kanter, som potentielt kan genere eller hindre udsynet i visse vinkler. Det er vigtigt, hvis man kører væddeløb og konstant skal orientere sig i alle retninger. Og de hjælper naturligvis også, når man som motionsrytter skal orientere sig i trafikken.

 

Øverst på linsen er der fire luftindtag, som skal sikre ventilation og derved forhindre brillerne i at dugge. Jeg har på intet tidspunkt haft antydningen af dug i briller og jeg har kørt med dem i lang tid efterhånden, så det fungerer.

 

Oakleys linser er blandt de allerbedste på markedet.


Konklusion
Min konklusion er todelt om end at resultatet er det samme.

 

Først og fremmest er der Bak Optics. Butikken er et sandt eldorado for cykelryttere og det er intet mindre end imponerende, hvor mange modeller, farver og sammensætninger man kan se i butikken. I en tid, hvor retail-branchen skal gøre lidt ekstra for at gøre kundeoplevelsen bedre i kampen mod online-butikkerne rammer Bak Optics hovedet på sømmet her i min optik.

 

Dernæst er der butikkens - og i særdeleshed Jesper Baks - Oakley-erfaring. Han ved hvad der dur, hvad de forskellige modeller kan og så har han feedback fra hundredvis af ryttere. Det er ret fedt, når man sætter sig til iPaden med Oakley-custom modulet for at lave sine briller. Og så kan han tilmed smide en synsprøve ind, og levere med styrke.

 

Radar EV-brillerne er en af de seriøse rytteres favoritter med god grund. Brillen er let, sidder fantastisk og linsekvaliteten er uovertruffen. Hvis man vil have et par cykelbriller som bare fungerer og som på alle parametre er fintunet til cykling (og anden sport for den sags skyld), så er Radar EV et perfekt valg. Tager man dem med Pitch-linsen, så får man også et moderne præg med de lidt større linser.

 

Alt i alt har det været en helstøbt og virkelig god oplevelse at gå igennem processen med at lave et par Custom-Oakleys med styrke hos Bak Optics. Der er fuld plade på service og know-how!

 



Sådan har vi testet: Vi har testet på danske landeveje siden sensommeren i stort set alt slags vejr.

Stillet til rådighed af: Bak Optics

 

Få dine egne Oakley fra Bak Optics med 20% rabat
Bak Optics tilbyder Feltet.dk's læsere 20% rabat på Oakley, når man benytter koden: feltetsommer
Koden kan benyttes både på www.bakoptics.dk og i butikken.
Hvis man ønsker at lave et par cusom-Oakleys eller få styrke i sine briller, så kan man besøge butikken eller ringe på: 3294 9299
 
 

Motionsfeltet.dk's vurdering: (10/10)

Tour de France-spillet er åbnet!
Deltag i årets største managerspil, som starter lørdag den 1. juli! Tour de France køres frem til søndag den 23. juli. 
Tag cyklen med til Alperne og oplev Tour-feberen tæt på
Hvem kunne ikke tænke sig at opleve stemningen, når Tour de France-feltet kæmper sig op over de høje pas i Alperne - eller måske endnu bedre - hvem drømmer ikke om selv at bestige et af de ikoniske bjergpas, man kender fra sommerens tv-transmissioner fra Touren. Denne sommer kan begge dele lade sig gøre i franske Serre Chevalier-Briancondalen.
SIDSTE CHANCE: Skal Vingegaard på dit managerhold?
Det er nu muligt at sætte dit managerhold til Critérium du Dauphiné. Jonas Vingegaards sidste forberedelsesløb før Tour de France-forsvaret.
Giro-manager: Vinderne er fundet
Årets Giro d'Italia er slut og dermed er det tid til at gøre status på årets første grand tour managerspil.
Heby: Kørte jo nærmest solo hele vejen
Sofie Heby er Danmarks pt. bedste kvindelige MTB-rytter.
Sejrende Fini afslører: Havde siver i afslutningen
Sebastian Fini er dobbelt dansk mester anno 2023. Den seneste titel blev vundet trods en punktering til allersidst. Det afslører han overfor Feltet.dk kort efter løbet.
Den erfarne stjerne besejrer opkomling i spurten
Endnu en dag, endnu en DM-titel for Sebastian Fini, der i dag kunne lade sig hylde som danmarksmester på XCC-distancen.
To DM-sejre på to dage: Heby overlegen i Aalborg
Sofie Heby kunne i dag følge op på gårsdagens DM-sejr på den lange distance med endnu en på den korte af slagsen.
Ny vild DM-duel imellem Fini og Andreassen
Sebastian Fini genvinder DM-titlen i en tæt duel imod Simon Andreassen.

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Heby og Vedersø kæmpede om U23-titlen
Gustav Heby Pedersen blev dansk mester i U23-klassen i mountainbike, da Danmarks største talenter dystede om XCO-titlen.
DM-tronen skifter: Bohés stime brudt
22-årige Sofie Heby Pedersen er ny dansk mester i mountainbike!
MAD,ONE: Slip dit indre bæst løs med innovativt cykeltøj
Den danske cykelrytter, Jakob Fuglsang, står bag et nyt cykeltøjsmærke, som Feltet.dk kigger nærmere på i denne artikel.
Feltet.dk lancerer en ny Giro-app
Feltet.dk lancerer en gratis app til årets Giro d'Italia. Det er en gratis beta-version, hvor du kan følge Giro-etaperne helt tæt.
Test: WTB Gravelier-sadel
For en cykelrytter som har rigtig svært ved at finde en sadel, som føles komfortabel, så vil begejstringen ingen ende tage, når man finder en sadel, som giver timevis på cyklen uden ubehag. WTB Gravelier har været netop den oplevelse og er en meget komfortabel sadel med nogle fede gravel specifikke features.  
Test: Assos R Bibshorts S9
Virkelig lækre bibs med vanlig Assos-teknologi, god materialekvalitet, lækre materialer og en pris som er yderst fair i et marked, hvor prisen for bibshorts ellers er stukket af.  
Produktnyt: Nyt dæk fra Pirelli - det hurtigste nogensinde
Mads Pedersen og Mattias Skjelmose kan se frem til at rulle bedre i 2023, da dæksponsoren Pirelli har gode nyheder til dem.
Danmarks Højeste Motionscykelløb fejrer jubilæum Kr. Himmmelfartsdag - skal du køre?
Danmarks Højeste Motionscykelløb afholdes igen i år Kr. Himmelfartsdag den 18. maj 2023.
Sidste chance: Deltag i årets Giro-spil! Præmier for over 40.000 kroner
Deltag i årets Giro d'Italia managerspil starter lørdag den 6. maj og slutter søndag den 28. maj 2022.
Test: Northwave gravel-tøj
Et afslappet sæt tøj til gravel-turene hvor udseende, funktion og komfort går op i en højere enhed.  
Langtidstest: Principia Gravel Carbon
Feltet.dk langtidstester Principia Gravel Carbon med HiRide Suspension forgaffel. Følg med de kommende måneder. 
Når de franske bjerge skiftes ud med ruter langs vandet
Cykelferie kan være andet end stejle alpeveje, skarpe kurver og dagsruter på plus hundrede kilometer. Vil man opleve en mere afslappet form for cykelferie, hvor der også er plads til en god frokost og et koldt glas vin, er området syd for Bretagne - det hedder Atlantique-Loire - det perfekte sted.
Talenterne kæmpede om sejrene i MTB Ligaen
Tobias Lillelund og Caroline Bohe triumferede i årets første afdeling af Shimano MTB Ligaen i Randers.
Test: Northwave Crossland Plus
Den trend, der lige nu buldrer frem i Sydeuropa, med all mountain-sko, som både kan bruges på cyklen, til og fra arbejde eller på café, er ved at vinde indpas i Danmark. Northwave introducerer nu Crossland Plus-modellen, der kan det hele.
Vind en signeret Jonas Vingegaard-trøje
Du kan vinde en signeret Jonas Vingegaard-trøje i Feltet.dk's Giro-managerspil. Tilmeld dig nu!

ANNONCE

Seneste indlæg i debatten

Fra onsdag til søndag køres det fem dage lange ProSeries-løb ZLM Tour, der med sin prolog og fire helt flade etaper er en ganske speciel sag, der ofte er blevet brugt som Tour-forberedelse for de helt rene sprintere. I disse Dauphiné-tider tillader tiden ikke store optakter til hver etape, men vi vil hver dag komme med en kortere lynoptakt til den efterfølgende dags etape. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/lynoptakt_4_etape_af_zlm_tour_2023/Sidste års udgave var en undtagelse, men normalt er det tempospecialisterne, der har det første ord i Tour de Suisse, og det gælder i særlig grad i år, hvor åbningsetapen er historisk vigtig. Med en distance på hele 12,7 km er der nemlig tale om den længste indledende enkeltstart i mands minde, og dermed vil der med det samme blive gjort væsentlige forskelle på en flad tur rundt om søen Sihlsee, hvor specialisterne vil slikke sig om munden over udsigten til flade veje uden tekniske udfordringer. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/optakt_1_etape_af_tour_de_suisse_2023/Sidste års udgave var en undtagelse, men normalt er det tempospecialisterne, der har det første ord i Tour de Suisse, og det gælder i særlig grad i år, hvor åbningsetapen er historisk vigtig. Med en distance på hele 12,7 km er der nemlig tale om den længste indledende enkeltstart i mands minde, og dermed vil der med det samme blive gjort væsentlige forskelle på en flad tur rundt om søen Sihlsee, hvor specialisterne vil slikke sig om munden over udsigten til flade veje uden tekniske udfordringer. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/optakt_1_etape_af_tour_de_suisse_2023/For Robin Juel Skivild kommer næste uges Baby-Giro til at handle om at jagte personlig succes, så drømmen om VM på både banen og landevejen kan realiseres.  Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/ung_dansker_jagter_vm_paa_baade_landevejen_og_banen_til_baby-giroen/

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

ANNONCE

Tour de France-spillet er åbnet!
Deltag i årets største managerspil, som starter lørdag den 1. juli! Tour de France køres frem til søndag den 23. juli. 
Tag cyklen med til Alperne og oplev Tour-feberen tæt på
Hvem kunne ikke tænke sig at opleve stemningen, når Tour de France-feltet kæmper sig op over de høje pas i Alperne - eller måske endnu bedre - hvem drømmer ikke om selv at bestige et af de ikoniske bjergpas, man kender fra sommerens tv-transmissioner fra Touren. Denne sommer kan begge dele lade sig gøre i franske Serre Chevalier-Briancondalen.
SIDSTE CHANCE: Skal Vingegaard på dit managerhold?
Det er nu muligt at sætte dit managerhold til Critérium du Dauphiné. Jonas Vingegaards sidste forberedelsesløb før Tour de France-forsvaret.
Giro-manager: Vinderne er fundet
Årets Giro d'Italia er slut og dermed er det tid til at gøre status på årets første grand tour managerspil.
Heby: Kørte jo nærmest solo hele vejen
Sofie Heby er Danmarks pt. bedste kvindelige MTB-rytter.
Sejrende Fini afslører: Havde siver i afslutningen
Sebastian Fini er dobbelt dansk mester anno 2023. Den seneste titel blev vundet trods en punktering til allersidst. Det afslører han overfor Feltet.dk kort efter løbet.
Den erfarne stjerne besejrer opkomling i spurten
Endnu en dag, endnu en DM-titel for Sebastian Fini, der i dag kunne lade sig hylde som danmarksmester på XCC-distancen.
To DM-sejre på to dage: Heby overlegen i Aalborg
Sofie Heby kunne i dag følge op på gårsdagens DM-sejr på den lange distance med endnu en på den korte af slagsen.
Ny vild DM-duel imellem Fini og Andreassen
Sebastian Fini genvinder DM-titlen i en tæt duel imod Simon Andreassen.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet

x