24.02.2020 @ 13:16

Et kompakt lygtesæt i god kvalitet, som gør opmærksom på sin rytter og lyser godt op i mørket for god synlighed og tryghed.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

(7/10)

Indledning

Knog stammer fra Australien og er kendt sine lygter, låse og ringklokker primært.

 

Mærket har opbygget lidt af et ry for at fremstille smarte produkter og løsninger, siden det blev grundlagt i 2003 af en række designere med hovedkvarter i Melbourne.

 

Således er brandidentiteten fastslået igennem sloganet ’Geeky Gorgeous’.


Nørdet, fordi teknologien skal være innovativ og lækker igennem godt design.

 

Vi har prøvekørt et lygtesæt fra Knog ved navn Lil’ Cobber.

 

Fakta:

Lil’ Cobber lygtesæt

Type: Lygtesæt - Forlygte og baglygte
Max lumens: Forlygte max 110 / baglygte max 50
Pæretype: LED
Batteri: USB-genopladelig
Størrelse: 32 mm. x 33 mm.
Vægt: 22 gram (pr. lygte)

Vejledende udsalgspris: 799,- kroner

 

 

Test

Knog’s Lil’ Cobber lygtesæt er kompakt, let og dog forsynet med masser af muskler, når det kommer til at gøre opmærksom på sig selv.

 

Knog omtaler selv lygtesættet som den perfekte løsning til pendlere, som oplever mørke timer samt falmende lys både morgen og aften. Det er altså tydeligt, at sættet er lavet til at give synlighed - og ikke til at oplyse vejen for rytteren.

 

Selve lygterne adskiller sig ved at være afrundede i selve lygtedelen, så de dækker er bredere vinkel. Faktisk dækker lygterne her en vinkel på hele 330 grader. 

 

Lad os se på de forkellige elementer i lygterne og hvordan de klarer sig.

 

 

Design

Lygterne er særdeles kompakte og benytter sig af et afrundet design, som nærmest smyger sig om styret foran og saddelpinden bagved.

 

Lygterne har LED-pærer i hele sin bredde, sådan at vinklen åbnes op og lyset spredes bredere end de fleste lygter.

 

Det hele styres fra en lille knap ovenpå lygten, hvor de forskellige indstillinger kan aktiveres.

 

Størrelse

Lil’ Cobber-sættet er særdeles kompakt og den afrundede form gør, at lygterne nærmest smyger sig omkring styr eller saddelpind, så de fylder så lidt som overhovedet muligt og derved ikke er i fare for at genere rytteren.

 

Det gør også, at man let kan have lygterne med i en taske eller lomme, hvis nødvendigt - eller blot have dem med på styret i tilfælde af, at de skulle blive nødvendige i løbet af dagen eller ens træningstur.

 

 

Montering

Begge lygter er adskilt fra deres respektive monteringsenhed.

 

Bagsiden af lygten har som sagt en indbygget fordybning, hvor selve monteringsenheden passer i to fordybninger. Når monteringsenheden føres heri, så hører man et lille klik, hvorefter de to sidder sammen. Desuden er de to forbundet med en lille magnet for ekstra sikker montering.

 

Tilsvarende afmonterer man ved at trække modsat, indtil enheden klikker ud igen.

 

Monteringen på cyklen foregår så ved, at fordybningen placeres mod styr eller saddelpind og en elastik trækkes omkring og fæstnes i en lille greb i lygten.

 

Monteringen er både let og sikker og elastikløsningen gør, at lygterne passer til rigtig mange diameter og rørstørrelser.

 


 

Lumens / batterilevetider / indstillinger

Forlygten har fire lysindstillinger:

 

Max (Fast belysning) / 70 lumens / 1,5 timer

Mid (Fast belysning) / 30 lumens / 4 timer

Flash: Varierende blink med høj frekvens / 110 lumens / 10 timer

Eco Flash: Varierende blink med lavere frekvens / 30 lumens / 60 timer

 

Baglygten har fem lysindstillinger:

 

Max (Fast belysning) / 30 lumens / 1.4 timer

Mid (Fast belysning) / 10 lumens / 3.5 timer
Steady Pulse (Pulsernede blink) / 45 lumens / 3 timer

Flash: Varierende blink med høj frekvens / 50 lumens / 7 timer

Eco Flash: Varierende blink med lavere frekvens / 10 lumens / 40 timer

 

Indtryk i brug

Lil’ Cobber er måske en lille størrelse, men i forhold til synlighed, så pakker lygterne masser af power!

 

De to indstillinger for fast belysning har fint med lumens til at lyse rytteren op og give masser af synlighed overfor andre trafikanter under mørke forhold.

 

De blinkende indstillinger med høje lumens er velegnede til timerne, hvor dagslyset er på vej frem eller væk. Bruger man den skarpeste indstilling, så kan de endda bruges i dagslys, som er blevet meget populært for ekstra synlighed.

 

Lygterne giver en god portion tryghed, da de giver et skrapt og klart lys, som virker til at have god rækkevidde og synlighed.

 

Den brede vinkel, som skal sørge for at lygterne bedre kan ses fra siden er fornuftig og giver følelsen af, at lyskeglen udvides og når lidt bredere ud.

 

Jeg har haft lidt udfordringer med dette på forlygten, da jeg primært har testet lygten på min racercykel, som ikke har nogle spacere under frempinden. Så jeg kan reelt ikke montere den på et vertikalt rør, som det er meningen. Kører man med 30 mm. spacere eller mere, så er det ikke noget problem og cykeltyper hvor der er plads under frempinden kan også tage imod lygten.


Knog har kompenseret herfor ved at lave alle lysindstillingerne i en version, hvor den side af lygten, som så vender op mod rytterens ansigt, er blændet af. Det giver mening og giver tilmed lidt ekstra batteritid, men fjerner selvfølgelig en af de features, som Knog netop slår på tromme for - den bredde vinkel.

 

 

Baglygten leverer et skarpt, konstant lys med masser af rækkevidde, når man har brug for det, mens de pulserende blink i Flash-funktionerne ’larmer’ så meget, at man får gjort godt og grundigt opmærksom på sig selv. Disse indstillinger har virkelig noget krudt at skyde med, hvilket er trygt at køre rundt med.


Her har Knog også tilføjet en ekstra indstilling, hvor et konstant lys kombineres med små blink, så man reelt får en kombination. Den indstilling synes jeg personligt giver rigtig meget tryghed, når man eksempelvis kører på en mørk landevej og gerne vil være så oplyst som muligt.

 

Eller udmærker lygterne sig især ved at være særdeles kompakte og nemme at håndtere.


Således går de nærmest i et med styret og saddelpinden, da de ikke fylder meget mere end bredden på disse.

 

På styret gør det, at de ikke stjæler nogen plads og ikke kommer i vejen for nogen håndpositioner - selv med en stor vinterhandske på. Monteringen er let og sikker og det giver et sæt lygter, som let kan skiftes imellem flere cykler.

 

Lygterne er lette at oplade med det medfølgende UBS-kabel.


Batterilevetiderne er godkendte i det store billede, men vælger man den kraftigste indstilling - ’Max’ - så får man kun halvanden time i begge lygter, hvilket er for kort for en cykelrytter, der træner i mørket.


Her er man nødt til at gå en indstilling ned for at få over 3½ times brændetid.

 

Batterilevetiden er naturligvis til dels dikteret af lygternes størrelse, hvor man her må gå lidt på kompromis med brændetiden for at få et sæt som er kompakt, let og fleksibelt.

 

Konklusion

Lil’ Cobber er et fint lygtesæt til når synligheden i mørke og skumring skal forbedres.

 

Der er masser af gode indstillinger med godkendte batteritider, hvis man ser bort fra ’Max’-indstillingen.

 

Trods sin størrelse så er der masser af power i lygterne og man føler sig fint tryg, selv i helt mørkelagte områder. Forlygten lyser ikke vejen foran op, så man har måske brug for en ekstra lygte med en kraftigere lyskegle, hvis man skal køre på landeveje i mørke.

 

Kvaliteten er rigtig god og både montering og bespænding er robust og kan sagtens holde til masser af sæsoner i alt slags vejr. Lygterne er i øvrigt vandtætte, hvilket er værdsat på vores breddegrader.

 

TESTRAPPORT

 

Hvad er produktet lavet til?

Et kompakt lygtesæt som gør rytteren synlig i mørket uden at lyse vejen op.

 

Hvilke særlige tekniske features har produktet?

Lygterne har varierende indstillinger til forskellige forhold.

 

Bedøm konstruktion / udførelse

Opbygning er logisk med en spændemekanisme, som kan adskilles fra selv lygtedelen og et bredt lysdisplay og nem og intuitiv trykknapbetjening af de forskellige features.

 

Bedøm produktets ydeevne

Lygterne leverer masser af lumens til sit formål; at gøre opmærksom på rytteren i mørket. Der er masser af saft og kraft i indstillingerne og nok med valgmuligheder til at servicere rytteren i flere vejrforhold.

 

Bedøm kvalitet/holdbarhed

Lygterne er robuste og med høj materialekvalitet. De er enkelt opbygget, så de kan holde til elementernes påvirkning.

 

Bedøm vægt

Lygterne er så lette at man knap bemærker dem - hverken monteret på cyklen eller i tasken.

 

Bedøm ’Value-for-money’

Lygterne er ikke billige, men det er for rigtig mange værd at betale lidt ekstra for et produkt, som skal fungere i al slags vejr over lang tid. Prisen stemmer fint overens med kvaliteten.

 

Hvad kunne du især lide ved produktet?

Den lette montering, opladning samt betjening af lysfunktionerne.

 

Var det noget som du ikke kunne lide?

Bredformatet går lidt tabt for forlygten på de fleste cykler, da lygten som oftest passer på styret, hvor den monteres vertikalt.

 

Konklusion

Nød du at benytte produktet?

Ja, det er et rigtig fint lygtesæt for opmærksomhed.

 

Om testeren:

Alder: 36 år
Højde: 183 cm
Vægt: 75 kilo

Jeg har cyklet i: 10 år 
Så ofte cykler jeg: 2-3 gange om ugen

Jeg kører disse discipliner: Landevej, Gravel

Motionsfeltet.dk's vurdering: (7/10)

Her er overblikket over alt cykling ved OL
OL er i gang. Feltet.dk har samlet overblikket over alle cykeldisciplinerne, så du ved, hvornår du skal følge med.
Følg OL på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på OL på Feltet.dk's app. Følg danskernes kamp om OL-medaljer på landvejen, banen, mountainbiken og bmx'en. Kom tæt på danskerne og alle de øvrige stjerner.
Produktnyt: Nye aerohjul fra DT Swiss
DT Swiss har genopfundet deres højtydende ARC-hjul og gjort disse endnu bedre og hurtigere, skriver producenten i en pressemeddelelse. 
Danskernes Tour-historie: Én udgik, da cykelskoene forsvandt
Sådan er det gået danskerne i Tour de France igennem tiderne. 
Pogacar bryder en ny barriere
Tadej Pogacar og Slovenien sætter nye rekorder i Tour de France. Danmark indtager andenplads på én af listerne.
Vanvittige Pogacar slår flere Merckx-rekorder
Tadej Pogacar er nutidens kannibal, som går fra rekord til rekord. Slovenieren sætter nemlig den ene rekord efter den anden og har nu slået flere af Eddy Merckx's rekorder.
Test: Supreme sommertøj fra Re-Behave
Et lækkert sommersæt i god kvalitet og hvor Re-Behave demonstrerer god know-how ifølge med en grøn tilgang til cykeltøj.
Podcast: Hvem er den danske julemand ved Touren?
Har du set den danske julemand ved Giro d'Italia, Tour de France eller måske PostNord Danmark Rundt? Hvem er det? 
Cypern: Det oversete paradis for cykelryttere
Næsten 65% af Feltet.dk's læsere rejser med deres cykel, og måske hører du til de heldige, der har prøvet at cykle rundt i bjergene på en solskinsdag?

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Test: Canyon Tempr CFR
Canyon træder ind på skomarkedet, og det er første skridt, der klarer sig overraskende godt. 
Test: Magped ROAD2 magnetiske pedaler
Er du ikke helt tryg ved almindelige klikpedaler, og bekymret for om du kan komme til at vælte, så skulle du måske prøve pedaler med magneter?
UDSALG: 12 gode Tour-bøger - SPAR 15-60%
Feltet.dk har udvalgt 12 gode Tour de France-bøger - og givet store rabatter til dig! God læselyst, når du får Tour-feber.
Virker bagepulver? Kosttilskud kan optimere din præstationen, men...
... det er vigtigt, at benytte sig af de rette.
Holm kårer årets nye Tour-trøje: Vinderen overrasker
Der er fem nye trøjer i årets Tour de France, men ikke alle kommer helt i mål. Feltet.dk har spurgt Brian Holm, hvem kan være stolte, og hvem der skal øve sig lidt mere. Samtidigt har Feltet.dk også spurgt jer, læsere. Og selvom der er stor konsensus, er favoritten ikke den samme. 
Stor konkurrence: Vind Cannondale-cykel til 22.000 kr
Svar rigtigt på 3 Tour de France spørgsmål, så kan du vinde en Cannondale cykel til en værdi på 22.000 kroner.
SIDSTE CHANCE: I dag starter Touren - sæt dit hold
Deltag i årets største managerspil, som starter lørdag den 29. juni! Tour de France køres frem til søndag den 21. juli. 
Er det årsagen til Vingegaard dropper Vueltaen?
Der har været mange spekulationer om Jonas Vingegaard efter styrtet i Baskerlandet Rundt. 
Touren i tal: Se alle de bedste detaljer og statistikker fra årets historiske Tour
Bliv klogere på alle statistikkerne og detaljerne ved årets Tour de France lige her.
Produktnyt og First Ride: Trek Madone Gen 8
Feltet.dk har været i Spanien på besøg hos Trek for at teste den nye generation af Trek Madone-serien. En cykel, som Trek selv beskriver som det ultimative våben til alle formål og Mads Pedersens nye supercykel.
ABUS sikrer kvaliteten i Italien
Når store stjerner på World Touren cykler og vinder, så er det ind i mellem med ABUS hjelme, som er udviklet og produceret i Italien, hvor producenten har valgt at rykke sin produktion til.
Test: Trek CarBack Radar Tail Light
Amerikanske Trek tilbyder med sin CarBack Radar Tail Light en stor optimering af sikkerheden, når man cykler på landevejen med en førsteklasses cykelradar.
Produktnyt: Ny Garmin Edge 1050 med højttaler
Garmin sender lige før Tour de France en ny cykelcomputer på markedet, som blandt andet har et levende farvedisplay, forbedrede gruppekørselsfunktioner, indbygget højttaler og meget mere - alt sammen uden at ofre batteritiden
”Ingen på holdet ville smide penge på det” – Holdkammerat tvivler på Vingegaards podiechancer
Tiesj Benoot og resten af holdkammeraterne ville ikke sætte penge på, at Jonas Vingegaard når podiet i årets Tour de France.
Stor overraskelse: Udviklingsrytter vinder DM efter mange favoritangreb
Rasmus Søjberg Pedersen er ny dansk mester efter et løb, hvor finalen åbnede meget tidligt, og mange favoritter angreb på skift.

ANNONCE

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

ANNONCE

Her er overblikket over alt cykling ved OL
OL er i gang. Feltet.dk har samlet overblikket over alle cykeldisciplinerne, så du ved, hvornår du skal følge med.
Følg OL på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på OL på Feltet.dk's app. Følg danskernes kamp om OL-medaljer på landvejen, banen, mountainbiken og bmx'en. Kom tæt på danskerne og alle de øvrige stjerner.
Produktnyt: Nye aerohjul fra DT Swiss
DT Swiss har genopfundet deres højtydende ARC-hjul og gjort disse endnu bedre og hurtigere, skriver producenten i en pressemeddelelse. 
Danskernes Tour-historie: Én udgik, da cykelskoene forsvandt
Sådan er det gået danskerne i Tour de France igennem tiderne. 
Pogacar bryder en ny barriere
Tadej Pogacar og Slovenien sætter nye rekorder i Tour de France. Danmark indtager andenplads på én af listerne.
Vanvittige Pogacar slår flere Merckx-rekorder
Tadej Pogacar er nutidens kannibal, som går fra rekord til rekord. Slovenieren sætter nemlig den ene rekord efter den anden og har nu slået flere af Eddy Merckx's rekorder.
Test: Supreme sommertøj fra Re-Behave
Et lækkert sommersæt i god kvalitet og hvor Re-Behave demonstrerer god know-how ifølge med en grøn tilgang til cykeltøj.
Podcast: Hvem er den danske julemand ved Touren?
Har du set den danske julemand ved Giro d'Italia, Tour de France eller måske PostNord Danmark Rundt? Hvem er det? 
Cypern: Det oversete paradis for cykelryttere
Næsten 65% af Feltet.dk's læsere rejser med deres cykel, og måske hører du til de heldige, der har prøvet at cykle rundt i bjergene på en solskinsdag?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet