25.08.2022 @ 10:35

En af verdens største producenter af bildæk, vendte i 2018 tilbage til markedet for dæk til cykler.
Vi tester her et sæt Peak MTB-dæk, som er Goodyear’s bud på et hurtigt dæk til XC-kørsel.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

(7/10)

Fakta:

Producent: Goodyear
Produkt: Peak Tubeless Complete Ultimate
Farver: Sort (Kan også fås med naturfarvede sider)
Størrelse: Testet i 29 x2,4 (for) og 29 x 2,25 (bag). Fås også i 29”
Vægt: 29x2,4: 770 gram / 29x2,25; 743 gram.
Vejl. pris: 499,- kroner


Introduktion:

At vælge et dæk til MTB’en er en afvejning af mange faktorer, rullemodstand, greb, punkteringsresistens, pris osv. Der er naturligvis forskellige dæk til forskellige discipliner, XC, trail eller downhill, og i denne test evaluerer vi et dæk som er beregnet til XC-kørsel.


Jeg vil betegne det som et semi-aggressivt XC-dæk, dvs. at det har nogle forholdsvis kraftige knopper i siderne og nogle lidt lavere og mere tætsiddende knopper i midten af dækket. Modsat andre fabrikanter har Goodyear kun 1 dæk i deres program til XC-kørsel, og derfor må vi formode, at de har forsøgt at udvikle et allround dæk, der skal kunne excellere i både tørt og vådt terræn.


Tubeless Complete Ultimate-dækket har 120 tpi casing, hvilket giver et mere smidigt dæk, som bedre kan tilpasse sig underlaget. Vi har testet dækket hen over sommeren.


Til oktober lancerer Goodyear i øvrigt flere Trail og XC-dæk i deres Newton-model.

 


Test:

Da dækket er tubeless kompatibelt, og jeg i øvrigt ikke har kørt med slanger de sidste otte år, skal dækket naturligvis monteres tubeless. Dette plejer aldrig at være et problem, de dæk jeg har monteret, plejer altid at “sætte” sig med det samme. Det skulle dog vise sig at være lidt af en udfordring, at få Peak-dækket til at sætte sig på mine fælge. Men efter adskillige forsøg og en tur på den lokale tankstation for at bruge deres kompressor pumpe, lykkedes det endeligt, og det har holdt luft siden.


Dæktrykket for MTB-dæk er meget afgørende for oplevelsen på sporet, og ofte skal det være lavere end man skulle tro. Min oplevelse er, at der er mange (særligt nybegyndere) der kører med for højt et tryk i dækkene, og hvis de sænkede trykket, ville de få en bedre oplevelse, med bedre komfort og greb til følge.

Med mine 90 kilo i alt (rytter + tøj +cykel) har jeg typisk et dæktryk på 1,6 bar bag og 1,4-1,5 foran.

På turen frem og tilbage fra mit lokale spor er der et par kilometer på asfalt og her afsløres det om dækkene har meget, eller knap så meget rullemodstand, og Peak dækkene har ikke udpræget rullemodstand, faktisk er de ganske letløbende, selv om de har nogle større og mere spredte knopper end mange andre XC-dæk til tørt og hårdt underlag.

Disse knopper kommer jo til sin ret, når man kommer ind på sporet, hvor det mere handler om den rette kombination af rullemodstand og greb på både vådt og tørt underlag. Peak dækket giver masser af greb på tørt og fugtigt underlag, også på både sten og tørre rødder, samt i skovbunden.

På mit lokale spor er der en rockgarden på en nedkørsel, som ender i et skarpt højresving. Her skal man altså bremse hårdt på stenene, og her viser dækket sig at have rigeligt med greb til at kunne foretage en kontrolleret nedbremsning.

Hvis man kigger nærmere på knopperne på midten af mønsteret, vil man se at forsiden af knopperne har en rampe, hvorimod bagsiden af knoppen er mere vinkelret på slidbanen. Dette er et velkendt trick, producenterne bruger til at sænke rullemodstanden og forbedre bremseevnen, og i dette tilfælde virker det fortrinligt.




At køre på rødder er altid en balancegang og så længe de er tørre, er der også godt med greb i Peak-dækket. På tekniske opkørsler hvor man skal køre op over store rødder og skal bruge alle sine tips og tricks for at få baghjulet med op over, kan man sagtens regne med at dækket griber fat og hjælper dig over.


Det er en anden historie, hvis rødderne er våde og slidte, så må næsten alle dæk give fortabt, hvilket jeg ved selvsyn måtte erkende (av mine ribben) da jeg prøvede at dreje og bremse på samme tid på en våd rod.

Når man ikke begår den slags kørefejl, har dækket fint med greb i svingene, så længe du læner cyklen ind i svingene og udnytter de kraftigere sideknopper. Når du nærmer dig grænsen for dækkets formåen, vil du kunne mærke en begyndende udskridning. Det slipper altså ikke grebet pludseligt og forsvinder under dig.


Når underlaget skifter til det deciderede mudrede møder dækket sine begrænsninger. I mudderet har dækket begrænset greb, og det kræver at du finder den rigtige balance mellem for-og bagdæk og du doserer trykket i pedalerne korrekt, hvis ikke du bare skal fedte rundt på baghjulet eller miste grebet på forhjulet. Dette er ikke unormalt for et allround XC-dæk og Peak dækket er hverken værre eller bedre end mange andre lignende dæk.


Når man kører fra mudder til tørt/hårdt underlagt har de forholdsvis let ved at smide mudderet så de ikke er pakkede med mudder, når du rammer det næste mudderhul.




Konklusion:

Goodyear har med Peak kommet med et godt bud på et allround XC-dæk, der kan bruges af alle ryttere fra søndagsmotionisten til elite-rytteren.


Dækket giver fint med greb på de fleste underlag og er smidigt og komfortabelt, og det leverer også gode bremseegenskaber, hvor det er er nemt at dosere bremsekraften, uden det skrider ukontrolleret ud.


Det eneste kritikpunkt jeg havde, var det besværlige tubeless-setup, men dette skyldes sandsynligvis en uheldig kombination af fælg og dæk.


Goodyear Peak er et anbefalelsesværdigt dæk til dig, der ønsker et let rullende dæk med fornuftigt greb, og som ikke ønsker af skifte mellem forskellige dæktyper afhængig af underlaget beskaffenhed.


Sådan har vi testet:

Dækket er testet gennem forår/sommer, hvilket vil sige alt fra 12 grader og regn til 26-28 grader og høj sol.
Den er testet på de nordsjællandske spor i Rude og Geels skov.


Stillet til rådighed af: Peakbike

Motionsfeltet.dk's vurdering: (7/10)

Test: Scott Road RC-landevejssko
Schweiziske Scott lancerer sin opgraderede Road RC-sko, hvor der er fokus på stivhed og justeringsmuligheder samt fin balance i forholdet mellem pris og kvalitet.
Manager: Vuelta-vinderen deltog for første gang - og vandt 8.266 kroner
”Og så er det for øvrigt slut med at satse på Sepp Kuss - for anden gang i træk scorer han et stort rundt nul.”
Test: Goodyear Vector Sport dæk
Nyt dæk fra Goodyear specielt udviklet til danske forhold. Lav rullemodstand og ekstra punkteringsresistens.
Test: Scott Trail Rocket FR’ 16 rygsæk
Virkelig fed terrænrygsæk i lækker kvalitet og med fede features, som kan bruges af alle,d er har brug for en behagelig rygsæk, når de cykler.
Hent Feltet.dk´s Vuelta-app
Feltet.dk lancerer en app til årets Vuelta a España, hvor du kan følge etaperne helt tæt. Kan Jonas Vingegaard skrive historie og blive den første dansker nogensinde, som vinder Vueltaen og to GrandTours det samme år? 
Test: Geosmina-tasker til bikepacking
Hvis man godt kan lide eventyr og at bevæge sig langsomt, er bikepacking en virkelig god måde at komme lidt væk fra hverdagen på. Men det gælder om at have sit udstyr i orden.  
Sidste chance: Vuelta-spillet starter i dag kl. 19.05
Deltag i årets Vuelta a España-managerspil, som starter lørdag den 26. august klokken 19.05 med en 16,6 km holdtidskørsel. Spillet slutter søndag den 17. september.
Test: GoodYear Eagle F1R Tubeless
Tubeless har i flere år vundet stort indpas, og kan tilbyde en god komfort og punkteringsbeskyttelse for motionister på ujævne danske veje. Vi tester de helt nye Goodyear Eagle F1R tubeless og prøver om de kan levere på løfterne.
Test: Trek Ballista MIPS
Sæsonen mest hypede hjelm skuffer ikke og leverer god komfort og ventilation samtidig med at den er hurtigt. Nå ja, så ser den også virkelig hurtigt ud!

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Test: Canyon Endurace CFR
Den moderne rytter kan være svær at definere, men Canyon har givet sig i kast med at fange dens opmærksomhed med komfort og integration.
Guide: Alt om tubeless
Tubeless på racercyklen er efterhånden ved at være almindeligt. Det forstår man godt, når man har prøvet den komfort, som følger med. Feltet.dk har derfor testet forskellige setup og vi vil se på fordele og ulemper, som trods alt følger med brugen af væske i dækkene.  
Nyt dansk cykelregister i kæmpe fremgang
Bliver din cykel stjålet er chancerne for at du får den tilbage nærmest ikke eksisterende - det vil Bikekey ændre på, og de danske cykelejere tager det til sig.
Ferrand-Prevot skriver VM-historie - Dansker kæmpede bravt
31-årige Pauline Ferrand-Prevot er verdensmester igen på den olympiske distance. Ferrand-Prevot skriver dermed historie og er den første kvinde nogensinde, der vinder fem VM-titler på den olympiske distance.
Feltet.dk kører Maratona Dolomites 2023
Jeg kæmper mig op af det sidste af løbets mange bjerge. 786 højdemeter bringer mig over Passo Valparola via Falzarego i over 2200 meters højde. Solen skinner og de flotte bjerge står lodret op omkring mig. Endelig er jeg oppe og nu går det stærkt ned mod mål i Corvara.
Nedtur: Sofie Heby misser VM-titlen efter styrt og dårlig dag
Sofie Heby Pedersen var kæmpe favorit til at vinde VM-titlen i mountainbike, men danskeren styrtede i starten af løbet - og det kostede dyrt.
Produktnyt: Specialized lancerer ny version af Tarmac
Specialized lancerer næste generation af den populære Tarmac-platform - Tarmac SL8 er på gaden nu.
Sidste chance: Efterårsspillet starter søndag kl. 12.00
Managersæsonen fortsætter efter Tour de France med et helt nyt spil - og anderledes spilformat!
Abu Dhabi bliver VM-værter i 2028 og 2029
VM i landsvejscykling finder sted i Abu Dhabi i 2028. Det blev annonceret i dag på en UCI-konference forud for verdensmesterskaberne i Glasgow. VM i banecykling i 2029 vil også blive afholdt i hovedstaden af De Forenede Arabiske Emirater.
Så du det? Det danske hold kører på vilde nye banecykler til VM
Canyon bliver ny cykelsponsor for det danske og amerikanske banelandshold med en banebrydende cykel, der jagter fart.
Man kan da ikke stoppe efter fire ture?
På trods af, at det blev en fysisk hård omgang på en ellers let tur og med flere mindre uheld, blev det samlet en stor oplevelse for Torsten Brix at cykle til Paris for femte gang. Her kommer hans dagbog!
Klar til weekenden!? Køb Tour-merchandise til nedsat pris!
Skal du have den officielle gule førertrøje? 
Vind 24 karats Tour de France-guldmønt til en værdi af 4.500 kroner!
Feltet.dk udlodder smuk og stærkt limiteret guldmønt i samarbejde med Mønthuset Danmark.
12 gode Tour-bøger - SPAR 15-50%
Feltet.dk har udvalgt 12 gode Tour de France-bøger - og givet store rabatter til dig! God læselyst, når du får Tour-feber.
Ny bog fra Jørgen Leth og Bastian Emil
Forfatterne Jørgen Leth ​og Bastian Emil Goldschmidt er klar med en ny bog omhandlende legenden Fausto Coppi.
Test: Scott Road RC-landevejssko
Schweiziske Scott lancerer sin opgraderede Road RC-sko, hvor der er fokus på stivhed og justeringsmuligheder samt fin balance i forholdet mellem pris og kvalitet.
Manager: Vuelta-vinderen deltog for første gang - og vandt 8.266 kroner
”Og så er det for øvrigt slut med at satse på Sepp Kuss - for anden gang i træk scorer han et stort rundt nul.”
Test: Goodyear Vector Sport dæk
Nyt dæk fra Goodyear specielt udviklet til danske forhold. Lav rullemodstand og ekstra punkteringsresistens.
Test: Scott Trail Rocket FR’ 16 rygsæk
Virkelig fed terrænrygsæk i lækker kvalitet og med fede features, som kan bruges af alle,d er har brug for en behagelig rygsæk, når de cykler.
Hent Feltet.dk´s Vuelta-app
Feltet.dk lancerer en app til årets Vuelta a España, hvor du kan følge etaperne helt tæt. Kan Jonas Vingegaard skrive historie og blive den første dansker nogensinde, som vinder Vueltaen og to GrandTours det samme år? 
Test: Geosmina-tasker til bikepacking
Hvis man godt kan lide eventyr og at bevæge sig langsomt, er bikepacking en virkelig god måde at komme lidt væk fra hverdagen på. Men det gælder om at have sit udstyr i orden.  
Sidste chance: Vuelta-spillet starter i dag kl. 19.05
Deltag i årets Vuelta a España-managerspil, som starter lørdag den 26. august klokken 19.05 med en 16,6 km holdtidskørsel. Spillet slutter søndag den 17. september.
Test: GoodYear Eagle F1R Tubeless
Tubeless har i flere år vundet stort indpas, og kan tilbyde en god komfort og punkteringsbeskyttelse for motionister på ujævne danske veje. Vi tester de helt nye Goodyear Eagle F1R tubeless og prøver om de kan levere på løfterne.
Test: Trek Ballista MIPS
Sæsonen mest hypede hjelm skuffer ikke og leverer god komfort og ventilation samtidig med at den er hurtigt. Nå ja, så ser den også virkelig hurtigt ud!

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet

x