24.08.2023 @ 16:25

Tubeless har i flere år vundet stort indpas, og kan tilbyde en god komfort og punkteringsbeskyttelse for motionister på ujævne danske veje. Vi tester de helt nye Goodyear Eagle F1R tubeless og prøver om de kan levere på løfterne.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

(8/10)

Introduktion

 

Goodyear er en af verdens største leverandører af dæk til biler, lastbiler og meget andet. Den amerikanske koncern valgte i 2018 at gå ind i cykelsporten. Derfor startede man Goodyear Bicycle og introducerede et sortiment med dæk til alle større segmenter af cykling. Den enorme erfaring fra biler og andet har Goodyear udnyttet til hurtigt at lave nogle gode cykeldæk.

 

Tubeless dæk er efterhånden slået helt igennem hos de professionelle cykelhold. Hvordan er det så at køre på for motionscyklisterne? Formålet med tubeless er primært at opnå to fordele. Dels den åbenlyse, hvor små punkteringer lapper sig selv, men også en meget bedre komfort.

 

For at opnå disse fordele, så skal du have et lavere dæktryk i dine dæk. Det får du ved at have bredere dæk, hvor der er mere luft i dækket, og en speciel væske, der kan nå at lukke og forsegle de små huller, uden du mister særligt meget dæktryk. Dermed kan du blot fortsætte kørslen og du skal ikke stå i vejkanten og bruge tid på at skifte slange.

 

Et dæktryk på 4-5 bar er rigtigt behageligt at køre med, og giver en rigtig fin komfort.
En moderne cykel, med lidt bredere fælge og dermed plads til endda rigtig brede dæk, er designet til at bruge tubeless.

 

Du kan læse mere om opsætning og vedligeholdelse af tubeless racerdæk i artiklen her.

 

Men hvordan er Goodyear Eagle F1R at køre på? Det tester vi her.

 

Fakta
Producent: Goodyear
Produkt: Eagle F1R Tubeless
Farver: Sort (fås også med lyse skinwalls)
Størrelse: 700x28 mm (Fås fra 700x25 mm. til 700x32 mm.)
Vægt: 279 gram per dæk (vejet)
Vejl. udsalgspris: Kr. 549,-


Stillet til rådighed af: PeakBike

 

 

Good Year Eagle F1R dækket på vægten.

 

Test

Goodyear fremhæver selv især to egenskaber ved deres dæk:

 

Eksklusive gummiblandinger der ifølge Goodyear sætter nye standarder inden for rullemodstand og punkteringsbeskyttelse. De kalder denne blanding for Ultra High Performance (UHP) og den skulle ud, over nedsat rullemodstand og punkteringsbeskyttelse, sikre at dækket slutter tæt til fælgen.

 

Goodyear arbejder særlig intensivt på at optimere deres dæk til Tubeless setup, og har derfor en unik konstruktion - Tubeless Complete - der gør dækket ekstra tæt, og når det er sat op, så skal der nærmest ikke efterpumpes.


Testens dæk er stillet til rådighed af Peakbike, der samarbejder med Goodyear’s udviklingsafdeling, om at optimere Goodyear dækkene til de danske forhold med  bl.a. mange flintesten.

 

Pro Team holdet “Human Powered Health” kører tubeless fra Goodyear både på dame- og herreholdet.

 


Good Year-dækket kommer i en fin papemballage og virker lækkert fra første øjekast.

 

Udpakning

Dækkene kommer i en lille papkasse med lidt tekniske detaljer og praktisk information, og har et enkelt plastbånd omkring for at holde det hele samlet.

Kvaliteten virker god og dækkene ser ensartede ud, med bløde kanter til at holde tæt mod fælgen. Slidbanen har mønster i siderne til vejgreb og til at lede vand væk.
 

De testede dæk er helt sorte, men de findes også med sider i en lys skindfarve.
På dækkene er der pigge fra støbningen, noget der ikke pynter på et dæk i denne prisklasse.

 

Små pigge fra støbningen på dækkets sider.

 

Goodyears navn er malet og skrevet med hvid skrift på siden af dækket. Det vækker minder fra fortidens bildæk fra samme brand. Klassiske amerikanske biler havde typisk dæk med producents navn skrevet i hvid på siderne. En fin, visuel feature.

 


Good Year dækket på vores racercykel ser rigtig godt ud.


Vægten af de testede dæk er 279 gram, hvilket er få gram bedre end et tilsvarende dæk i samme størrelse fra en af konkurrenterne. Den nye generation af Eagle F1R dækket har netop arbejdet på at nedbringe vægten i forhold til forrige generation, hvilket er lykkedes.

 

Hvordan klarer dækket sin opgave?

Tubeless dæk monteres på fælgen på samme måde som almindelige slangedæk.


Herefter gælder det om at få monteret ventilen. Vi har fra importøren af Goodyear dækkene - Peakbike - fået stillet nogle specielle tubeless-ventiler fra fabrikanten MilKit til rådighed for testen.

Disse ventiler har en ekstra lukning inde i dækket, der ikke er beregnet til at køre på, men som kan lukke masser af luft ind, når dækket monteres. Det virker overbevisende og gør påsætningen af dækkene lettere.

 

MilKit ventiler med dobbelt lukning.

 

Væske hældes ind i dækket, inden det sættes på, eller med et specielt tool fra Peakbike/MilKit, der passer til den smarte ventil. Herefter er det et must at have en kompressor. Enten en gammeldags model eller én som fødes fra en cykelpumpe og som kan blæse meget luft ind på én gang, så dækket springer på fælgen.

Herefter pumpes dækket til det ønskede dæktryk. Men hvad er korrekt dæktryk for tubeless?
Det har Goodyear et godt svar på, da de simpelthen har en hjemmeside, hvor man blot indtaster sine tal, så kommer svaret.

Følg linket her til beregneren:
 

Bereg dit dæktryk med Goodyear


Det er vigtigt at være opmærksom på dækkets maksimale tilladte tryk.
Tubeless er beregnet til at køre med lavere tryk, og derfor kan tubeless dæk ikke klare de høje tryk på 6-8 bar vi kørte med i de gode gamle dage. På disse dæk er angivet henholdsvis 5 bar for fælge uden kant og 5,8 bar for fælge med kant.
 

Køreoplevelsen på de nye GoodYear Eagle F1R

Vi pumper dækkene med 4,4 bar i forhjulet og 4,6 bar i baghjulet, som udregnet på Goodyears hjemmeside. Jeg har kørt tubeless på racercyklen hele året, så det lave tryk i Goodyear dækkene er ikke en overraskelse. Alligevel er det en nydelse at køre på helt nye dæk, hvor man tydelig mærker komforten.


Goodyear dækkene klarer sig godt på landevejen. De er behagelige at køre på, farten virker til at være god og man føler sig tryg i svingene. Selv med høj fart og i snævre sving står dækkene godt fast, og der er ikke tendens til at glide, ligesom styringen virker præcist.


Jeg har kørt mindre grusstykker for at se om dækket samler små sten op, og om vi kunne fremprovokere en lille punktering. Det kunne vi heldigvis ikke. Man kan sagtens køre et mindre stykke grus på de bredere dæk og det lavere tryk. Komfort og punkteringsbeskyttelse sikrer, at du kommer godt igennem. Vigtigst er, at dækkene ikke samler sten op. Vi oplevede ikke, at der på Goodyear dækkene sad små sten i gummiet efter denne barske test.



Test af Good Year Eagle F1R på grusveje i Himmerland.

 

Under testen har vi ikke kørt i decideret regnvejr, men dog i et par kraftige byger og efterfølgende fugtigt vejr med regnvåde veje. Mærker man på Goodyear Eagle dækket, så føles det blødt og som et dæk der “vil” hænge fast på vejen. Det gør det også, selvom det er fugtigt og følelsen af sikker kørsel, er der hele tiden.

 

Den oplevede kvalitet i materialer og konstruktion

Goodyear Eagle F1R giver en sikker fornemmelse i svingene, leverer god hastighed ud ad lige vej og er et dæk, der på alle parametre leverer varen.


Løfterne om at dækket ikke har behov for at blive efter pumpet, så tit er ikke entydig. Erfaringerne er, at der går et antal uger, før et tubeless dæk er helt tæt. Det oplevede vi også med disse Goodyear dæk. Efter to uger var fordækket tæt og skulle ikke efter pumpes særlig tit. Der gik lidt længere tid, før vores bagdæk sad ordentligt. Det krævede en ekstra montering, før det blev tæt.


At køre med et lavere tryk end det angivne er ikke et problem og sikrer stadig dækkets gode egenskaber. Vi kørte uden problemer ned til cirka 2,5 bar. Selv med det lave tryk føles dækket godt at køre på, uden at man mister fart og stadig uden følelsen af, at man er punkteret.

 

Efter testens cirka 700 kilometer ser selve dækkets slidbanen stadig fint ud, uden små revner eller sten i dækket. Jeg har ikke oplevet en decideret punktering fra småsten eller glas. En nærmere inspektion af dækkene viser ingen huller som er lappet, og dækket ligner stadig et nyt dæk.

 


Det testede baghjul efter cirka 700 kilometer.

 

Er prisen fair for et produkt af denne kvalitet?

 

Et tubeless dæk har en højere pris end et almindeligt dæk til slange. Op til 20-25% mere for et tilsvarende dæk med slange. Ser vi bort fra andre omkostninger, så er Goodyear Eagle F1R dækket bestemt et kvalitetsdæk, og man får et godt dæk, som man kan forvente af mærket. Prisen er på niveau med tilsvarende dæk fra andre af de store producenter.

 

Vores vurdering er, at der er god overensstemmelse mellem produkt, kvalitet og pris for dækket.

 

Konklusion

Goodyear Eagle F1R dækkene med Milkit tubeless ventiler sidder nu sikkert fast på min racercykel. Det virker som et dæk, jeg kommer til at køre på længe.

 

Dækket kører godt, ser med sine hvide stafferinger godt ud i mine øjne. Hele setupet omkring tubeless er absolut behageligt og dækket triller bare derudaf.

 

Dækket er fuldt ud konkurrencedygtig på kvalitet, pris og ikke mindst performance. Gummiblandingen virker blød uden at dækket dermed samler små sten, hvilket virker positivt.

 

Dækket kan klart anbefales på racercykler med plads til de brede dæk, og til motionisten, der ønsker et rigtigt godt komfortniveau.

 

Good Year-logoet er letgenkendeligt med klassiske referencer til blandt motorsport, hvor amerikanerne har sit ophav.

 

Om testen

Vi har testet Goodyear Eagle F1R i sommeren 2023 og kørt cirka 700 kilometer på dækket. Der er testet på normale danske landeveje, lidt grusvej og under hård træning med gutterne.

 

Om testeren:

Testeren har kørt tubeless på gravel siden 2022 og har i hele 2023 kørt tubeless på racercykel med dæk i størrelsen 700x28.

Alder: 58
Højde: 176 cm
Vægt: 74 Kg

Stillet til rådighed af: PeakBike

 

Motionsfeltet.dk's vurdering: (8/10)

Her er overblikket over alt cykling ved OL
OL er i gang. Feltet.dk har samlet overblikket over alle cykeldisciplinerne, så du ved, hvornår du skal følge med.
Følg OL på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på OL på Feltet.dk's app. Følg danskernes kamp om OL-medaljer på landvejen, banen, mountainbiken og bmx'en. Kom tæt på danskerne og alle de øvrige stjerner.
Produktnyt: Nye aerohjul fra DT Swiss
DT Swiss har genopfundet deres højtydende ARC-hjul og gjort disse endnu bedre og hurtigere, skriver producenten i en pressemeddelelse. 
Danskernes Tour-historie: Én udgik, da cykelskoene forsvandt
Sådan er det gået danskerne i Tour de France igennem tiderne. 
Pogacar bryder en ny barriere
Tadej Pogacar og Slovenien sætter nye rekorder i Tour de France. Danmark indtager andenplads på én af listerne.
Vanvittige Pogacar slår flere Merckx-rekorder
Tadej Pogacar er nutidens kannibal, som går fra rekord til rekord. Slovenieren sætter nemlig den ene rekord efter den anden og har nu slået flere af Eddy Merckx's rekorder.
Test: Supreme sommertøj fra Re-Behave
Et lækkert sommersæt i god kvalitet og hvor Re-Behave demonstrerer god know-how ifølge med en grøn tilgang til cykeltøj.
Podcast: Hvem er den danske julemand ved Touren?
Har du set den danske julemand ved Giro d'Italia, Tour de France eller måske PostNord Danmark Rundt? Hvem er det? 
Cypern: Det oversete paradis for cykelryttere
Næsten 65% af Feltet.dk's læsere rejser med deres cykel, og måske hører du til de heldige, der har prøvet at cykle rundt i bjergene på en solskinsdag?

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Test: Canyon Tempr CFR
Canyon træder ind på skomarkedet, og det er første skridt, der klarer sig overraskende godt. 
Test: Magped ROAD2 magnetiske pedaler
Er du ikke helt tryg ved almindelige klikpedaler, og bekymret for om du kan komme til at vælte, så skulle du måske prøve pedaler med magneter?
UDSALG: 12 gode Tour-bøger - SPAR 15-60%
Feltet.dk har udvalgt 12 gode Tour de France-bøger - og givet store rabatter til dig! God læselyst, når du får Tour-feber.
Virker bagepulver? Kosttilskud kan optimere din præstationen, men...
... det er vigtigt, at benytte sig af de rette.
Holm kårer årets nye Tour-trøje: Vinderen overrasker
Der er fem nye trøjer i årets Tour de France, men ikke alle kommer helt i mål. Feltet.dk har spurgt Brian Holm, hvem kan være stolte, og hvem der skal øve sig lidt mere. Samtidigt har Feltet.dk også spurgt jer, læsere. Og selvom der er stor konsensus, er favoritten ikke den samme. 
Stor konkurrence: Vind Cannondale-cykel til 22.000 kr
Svar rigtigt på 3 Tour de France spørgsmål, så kan du vinde en Cannondale cykel til en værdi på 22.000 kroner.
SIDSTE CHANCE: I dag starter Touren - sæt dit hold
Deltag i årets største managerspil, som starter lørdag den 29. juni! Tour de France køres frem til søndag den 21. juli. 
Er det årsagen til Vingegaard dropper Vueltaen?
Der har været mange spekulationer om Jonas Vingegaard efter styrtet i Baskerlandet Rundt. 
Touren i tal: Se alle de bedste detaljer og statistikker fra årets historiske Tour
Bliv klogere på alle statistikkerne og detaljerne ved årets Tour de France lige her.
Produktnyt og First Ride: Trek Madone Gen 8
Feltet.dk har været i Spanien på besøg hos Trek for at teste den nye generation af Trek Madone-serien. En cykel, som Trek selv beskriver som det ultimative våben til alle formål og Mads Pedersens nye supercykel.
ABUS sikrer kvaliteten i Italien
Når store stjerner på World Touren cykler og vinder, så er det ind i mellem med ABUS hjelme, som er udviklet og produceret i Italien, hvor producenten har valgt at rykke sin produktion til.
Test: Trek CarBack Radar Tail Light
Amerikanske Trek tilbyder med sin CarBack Radar Tail Light en stor optimering af sikkerheden, når man cykler på landevejen med en førsteklasses cykelradar.
Produktnyt: Ny Garmin Edge 1050 med højttaler
Garmin sender lige før Tour de France en ny cykelcomputer på markedet, som blandt andet har et levende farvedisplay, forbedrede gruppekørselsfunktioner, indbygget højttaler og meget mere - alt sammen uden at ofre batteritiden
”Ingen på holdet ville smide penge på det” – Holdkammerat tvivler på Vingegaards podiechancer
Tiesj Benoot og resten af holdkammeraterne ville ikke sætte penge på, at Jonas Vingegaard når podiet i årets Tour de France.
Stor overraskelse: Udviklingsrytter vinder DM efter mange favoritangreb
Rasmus Søjberg Pedersen er ny dansk mester efter et løb, hvor finalen åbnede meget tidligt, og mange favoritter angreb på skift.

ANNONCE

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

ANNONCE

Her er overblikket over alt cykling ved OL
OL er i gang. Feltet.dk har samlet overblikket over alle cykeldisciplinerne, så du ved, hvornår du skal følge med.
Følg OL på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på OL på Feltet.dk's app. Følg danskernes kamp om OL-medaljer på landvejen, banen, mountainbiken og bmx'en. Kom tæt på danskerne og alle de øvrige stjerner.
Produktnyt: Nye aerohjul fra DT Swiss
DT Swiss har genopfundet deres højtydende ARC-hjul og gjort disse endnu bedre og hurtigere, skriver producenten i en pressemeddelelse. 
Danskernes Tour-historie: Én udgik, da cykelskoene forsvandt
Sådan er det gået danskerne i Tour de France igennem tiderne. 
Pogacar bryder en ny barriere
Tadej Pogacar og Slovenien sætter nye rekorder i Tour de France. Danmark indtager andenplads på én af listerne.
Vanvittige Pogacar slår flere Merckx-rekorder
Tadej Pogacar er nutidens kannibal, som går fra rekord til rekord. Slovenieren sætter nemlig den ene rekord efter den anden og har nu slået flere af Eddy Merckx's rekorder.
Test: Supreme sommertøj fra Re-Behave
Et lækkert sommersæt i god kvalitet og hvor Re-Behave demonstrerer god know-how ifølge med en grøn tilgang til cykeltøj.
Podcast: Hvem er den danske julemand ved Touren?
Har du set den danske julemand ved Giro d'Italia, Tour de France eller måske PostNord Danmark Rundt? Hvem er det? 
Cypern: Det oversete paradis for cykelryttere
Næsten 65% af Feltet.dk's læsere rejser med deres cykel, og måske hører du til de heldige, der har prøvet at cykle rundt i bjergene på en solskinsdag?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet