24.08.2023 @ 16:25

Tubeless har i flere år vundet stort indpas, og kan tilbyde en god komfort og punkteringsbeskyttelse for motionister på ujævne danske veje. Vi tester de helt nye Goodyear Eagle F1R tubeless og prøver om de kan levere på løfterne.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

(8/10)

Introduktion

 

Goodyear er en af verdens største leverandører af dæk til biler, lastbiler og meget andet. Den amerikanske koncern valgte i 2018 at gå ind i cykelsporten. Derfor startede man Goodyear Bicycle og introducerede et sortiment med dæk til alle større segmenter af cykling. Den enorme erfaring fra biler og andet har Goodyear udnyttet til hurtigt at lave nogle gode cykeldæk.

 

Tubeless dæk er efterhånden slået helt igennem hos de professionelle cykelhold. Hvordan er det så at køre på for motionscyklisterne? Formålet med tubeless er primært at opnå to fordele. Dels den åbenlyse, hvor små punkteringer lapper sig selv, men også en meget bedre komfort.

 

For at opnå disse fordele, så skal du have et lavere dæktryk i dine dæk. Det får du ved at have bredere dæk, hvor der er mere luft i dækket, og en speciel væske, der kan nå at lukke og forsegle de små huller, uden du mister særligt meget dæktryk. Dermed kan du blot fortsætte kørslen og du skal ikke stå i vejkanten og bruge tid på at skifte slange.

 

Et dæktryk på 4-5 bar er rigtigt behageligt at køre med, og giver en rigtig fin komfort.
En moderne cykel, med lidt bredere fælge og dermed plads til endda rigtig brede dæk, er designet til at bruge tubeless.

 

Du kan læse mere om opsætning og vedligeholdelse af tubeless racerdæk i artiklen her.

 

Men hvordan er Goodyear Eagle F1R at køre på? Det tester vi her.

 

Fakta
Producent: Goodyear
Produkt: Eagle F1R Tubeless
Farver: Sort (fås også med lyse skinwalls)
Størrelse: 700x28 mm (Fås fra 700x25 mm. til 700x32 mm.)
Vægt: 279 gram per dæk (vejet)
Vejl. udsalgspris: Kr. 549,-


Stillet til rådighed af: PeakBike

 

 

Good Year Eagle F1R dækket på vægten.

 

Test

Goodyear fremhæver selv især to egenskaber ved deres dæk:

 

Eksklusive gummiblandinger der ifølge Goodyear sætter nye standarder inden for rullemodstand og punkteringsbeskyttelse. De kalder denne blanding for Ultra High Performance (UHP) og den skulle ud, over nedsat rullemodstand og punkteringsbeskyttelse, sikre at dækket slutter tæt til fælgen.

 

Goodyear arbejder særlig intensivt på at optimere deres dæk til Tubeless setup, og har derfor en unik konstruktion - Tubeless Complete - der gør dækket ekstra tæt, og når det er sat op, så skal der nærmest ikke efterpumpes.


Testens dæk er stillet til rådighed af Peakbike, der samarbejder med Goodyear’s udviklingsafdeling, om at optimere Goodyear dækkene til de danske forhold med  bl.a. mange flintesten.

 

Pro Team holdet “Human Powered Health” kører tubeless fra Goodyear både på dame- og herreholdet.

 


Good Year-dækket kommer i en fin papemballage og virker lækkert fra første øjekast.

 

Udpakning

Dækkene kommer i en lille papkasse med lidt tekniske detaljer og praktisk information, og har et enkelt plastbånd omkring for at holde det hele samlet.

Kvaliteten virker god og dækkene ser ensartede ud, med bløde kanter til at holde tæt mod fælgen. Slidbanen har mønster i siderne til vejgreb og til at lede vand væk.
 

De testede dæk er helt sorte, men de findes også med sider i en lys skindfarve.
På dækkene er der pigge fra støbningen, noget der ikke pynter på et dæk i denne prisklasse.

 

Små pigge fra støbningen på dækkets sider.

 

Goodyears navn er malet og skrevet med hvid skrift på siden af dækket. Det vækker minder fra fortidens bildæk fra samme brand. Klassiske amerikanske biler havde typisk dæk med producents navn skrevet i hvid på siderne. En fin, visuel feature.

 


Good Year dækket på vores racercykel ser rigtig godt ud.


Vægten af de testede dæk er 279 gram, hvilket er få gram bedre end et tilsvarende dæk i samme størrelse fra en af konkurrenterne. Den nye generation af Eagle F1R dækket har netop arbejdet på at nedbringe vægten i forhold til forrige generation, hvilket er lykkedes.

 

Hvordan klarer dækket sin opgave?

Tubeless dæk monteres på fælgen på samme måde som almindelige slangedæk.


Herefter gælder det om at få monteret ventilen. Vi har fra importøren af Goodyear dækkene - Peakbike - fået stillet nogle specielle tubeless-ventiler fra fabrikanten MilKit til rådighed for testen.

Disse ventiler har en ekstra lukning inde i dækket, der ikke er beregnet til at køre på, men som kan lukke masser af luft ind, når dækket monteres. Det virker overbevisende og gør påsætningen af dækkene lettere.

 

MilKit ventiler med dobbelt lukning.

 

Væske hældes ind i dækket, inden det sættes på, eller med et specielt tool fra Peakbike/MilKit, der passer til den smarte ventil. Herefter er det et must at have en kompressor. Enten en gammeldags model eller én som fødes fra en cykelpumpe og som kan blæse meget luft ind på én gang, så dækket springer på fælgen.

Herefter pumpes dækket til det ønskede dæktryk. Men hvad er korrekt dæktryk for tubeless?
Det har Goodyear et godt svar på, da de simpelthen har en hjemmeside, hvor man blot indtaster sine tal, så kommer svaret.

Følg linket her til beregneren:
 

Bereg dit dæktryk med Goodyear


Det er vigtigt at være opmærksom på dækkets maksimale tilladte tryk.
Tubeless er beregnet til at køre med lavere tryk, og derfor kan tubeless dæk ikke klare de høje tryk på 6-8 bar vi kørte med i de gode gamle dage. På disse dæk er angivet henholdsvis 5 bar for fælge uden kant og 5,8 bar for fælge med kant.
 

Køreoplevelsen på de nye GoodYear Eagle F1R

Vi pumper dækkene med 4,4 bar i forhjulet og 4,6 bar i baghjulet, som udregnet på Goodyears hjemmeside. Jeg har kørt tubeless på racercyklen hele året, så det lave tryk i Goodyear dækkene er ikke en overraskelse. Alligevel er det en nydelse at køre på helt nye dæk, hvor man tydelig mærker komforten.


Goodyear dækkene klarer sig godt på landevejen. De er behagelige at køre på, farten virker til at være god og man føler sig tryg i svingene. Selv med høj fart og i snævre sving står dækkene godt fast, og der er ikke tendens til at glide, ligesom styringen virker præcist.


Jeg har kørt mindre grusstykker for at se om dækket samler små sten op, og om vi kunne fremprovokere en lille punktering. Det kunne vi heldigvis ikke. Man kan sagtens køre et mindre stykke grus på de bredere dæk og det lavere tryk. Komfort og punkteringsbeskyttelse sikrer, at du kommer godt igennem. Vigtigst er, at dækkene ikke samler sten op. Vi oplevede ikke, at der på Goodyear dækkene sad små sten i gummiet efter denne barske test.



Test af Good Year Eagle F1R på grusveje i Himmerland.

 

Under testen har vi ikke kørt i decideret regnvejr, men dog i et par kraftige byger og efterfølgende fugtigt vejr med regnvåde veje. Mærker man på Goodyear Eagle dækket, så føles det blødt og som et dæk der “vil” hænge fast på vejen. Det gør det også, selvom det er fugtigt og følelsen af sikker kørsel, er der hele tiden.

 

Den oplevede kvalitet i materialer og konstruktion

Goodyear Eagle F1R giver en sikker fornemmelse i svingene, leverer god hastighed ud ad lige vej og er et dæk, der på alle parametre leverer varen.


Løfterne om at dækket ikke har behov for at blive efter pumpet, så tit er ikke entydig. Erfaringerne er, at der går et antal uger, før et tubeless dæk er helt tæt. Det oplevede vi også med disse Goodyear dæk. Efter to uger var fordækket tæt og skulle ikke efter pumpes særlig tit. Der gik lidt længere tid, før vores bagdæk sad ordentligt. Det krævede en ekstra montering, før det blev tæt.


At køre med et lavere tryk end det angivne er ikke et problem og sikrer stadig dækkets gode egenskaber. Vi kørte uden problemer ned til cirka 2,5 bar. Selv med det lave tryk føles dækket godt at køre på, uden at man mister fart og stadig uden følelsen af, at man er punkteret.

 

Efter testens cirka 700 kilometer ser selve dækkets slidbanen stadig fint ud, uden små revner eller sten i dækket. Jeg har ikke oplevet en decideret punktering fra småsten eller glas. En nærmere inspektion af dækkene viser ingen huller som er lappet, og dækket ligner stadig et nyt dæk.

 


Det testede baghjul efter cirka 700 kilometer.

 

Er prisen fair for et produkt af denne kvalitet?

 

Et tubeless dæk har en højere pris end et almindeligt dæk til slange. Op til 20-25% mere for et tilsvarende dæk med slange. Ser vi bort fra andre omkostninger, så er Goodyear Eagle F1R dækket bestemt et kvalitetsdæk, og man får et godt dæk, som man kan forvente af mærket. Prisen er på niveau med tilsvarende dæk fra andre af de store producenter.

 

Vores vurdering er, at der er god overensstemmelse mellem produkt, kvalitet og pris for dækket.

 

Konklusion

Goodyear Eagle F1R dækkene med Milkit tubeless ventiler sidder nu sikkert fast på min racercykel. Det virker som et dæk, jeg kommer til at køre på længe.

 

Dækket kører godt, ser med sine hvide stafferinger godt ud i mine øjne. Hele setupet omkring tubeless er absolut behageligt og dækket triller bare derudaf.

 

Dækket er fuldt ud konkurrencedygtig på kvalitet, pris og ikke mindst performance. Gummiblandingen virker blød uden at dækket dermed samler små sten, hvilket virker positivt.

 

Dækket kan klart anbefales på racercykler med plads til de brede dæk, og til motionisten, der ønsker et rigtigt godt komfortniveau.

 

Good Year-logoet er letgenkendeligt med klassiske referencer til blandt motorsport, hvor amerikanerne har sit ophav.

 

Om testen

Vi har testet Goodyear Eagle F1R i sommeren 2023 og kørt cirka 700 kilometer på dækket. Der er testet på normale danske landeveje, lidt grusvej og under hård træning med gutterne.

 

Om testeren:

Testeren har kørt tubeless på gravel siden 2022 og har i hele 2023 kørt tubeless på racercykel med dæk i størrelsen 700x28.

Alder: 58
Højde: 176 cm
Vægt: 74 Kg

Stillet til rådighed af: PeakBike

 

Motionsfeltet.dk's vurdering: (8/10)

Feltet.dk's app: Følg Paris-Nice nu
Nu er den her - Feltet.dk's helt nye unikke app! En gratis app. Download den før dine cykelvenner og kom forrest i feltet. 
Sidste chance: Deltag i Paris-Nice managerspillet
Managerspillene til Paris-Nice og Tirreno-Adriatico er åbnet. Dyst i mod alle Feltet.dk's brugere og opret en privat liga, hvor du kun dyster imod dine venner, familie eller arbejdskollegaer.
Feltet.dk køber Bikemania Magazine
Skandinaviens største online cykelportal Feltet.dk køber Bikemania Magazine og stifter samtidig et nyt selskab Motionsfeltet.dk ApS. 
Stor dansk virksomhed går ind i cykelsporten - Ny sponsor i Giroen
Den danske lysvirksomhed VELUX kan kalde sig ny sponsor af nogle af cykelsportens største løb.
Officielt: Københavnsk cykelfusion ser dagens lys
Team Interklima ABC Copenhagen vil fremover være et samarbejde mellem Amager Cykle Ring og ABC København.
Oversigt: Se alle de nye trøjer til 2024
Vi bringer her en oversigt over alle de nye trøjer, der kommer til at pryde landskabet i den kommende sæson.
UCI tager bizar sag op: Mekaniker klædte sig ud som rytter
UCI sanktionerer det amerikanske kontinentalhold, Cynisca Cycling, efter de sidste år forsøgte at snyde sig til en startplads i et belgisk endagsløb.
I dag starter årets store cykeldyst! Er du klar!?
Er du klar til sæsonens ultimative managerspil? Feltet.dk's sæson kører helt fra februar til cykelsæsonen slutter den 20. oktober.
Test: EKOI HEAT Concept 5
Kolde fingre kan ødelægge den gode oplevelse af en vintercykeltur - med EKOI Heat Concept 5 er det bare med at komme afsted.

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Sofacykling: Opvarmning til "åbningsweekend"
Første episode af Sofacykling er ude! Vi varmer op til endagsklassikerne Omloop Het Nieuwsblad og Kuurne-Brussel-Kuurne.
Danmarks ”sportsminister” melder om gode ben og luft i dækkene, men genkender ikke kritik
Intet er sikkert endnu, men kulturministeren er positiv stemt. 
Ny podcastserie på Feltet.dk: Sofacykling - Vind managerhold
Cykling skal ses. Om det er fra vejsiden, bagsædet i en Skoda Octavia eller fra en sofa er lige meget. Det skal ses, og det bliver det også af vores to værter på det helt nye program: Sofacykling.
Vidste du det? Opret en liga og dyst imod vennerne!
Få håneretten i Feltet.dks store cykelspil, som kører fra februar til oktober. Spillet starter den 24. februar.
Uttrup, Philipsen og Pedersen løber med fornem hæder
Årets ryttere er kåret af DCU's licenshavende medlemmer. 
Test: EKOI E-Lens
Lynhurtig, kontinuerlig tilpasning af brilleglasset, når lysforhold ændrer sig. EKOI E-Lens brillen giver en rigtig god køreoplevelse og samtidig bedre sikkerhed.
Manager: The Hæmo-riders Ride Again
Et nyt cykelår er i gang og dermed også starten på en ny managersæson. Nogle få managers skal prøve at leve op til sidste års succeser, og rigtig mange managers skal prøve at revanchere 2023’s jammerlige resultater.
Casper Sørensen - Manageren med det magiske touch!
Den 31-årige grafiske designer, bosiddende i Kolding, har god grund til være optimistisk vedrørende den netop startede managersæson. Det blev nemlig til kroner 16.403 plus seks gratishold i 2023. Det hele fordelt på 14 placeringer i præmierækken. Sådan!
Få stor ruteinspiration i hele Danmark - og spar mange penge
Feltet.dk har indledt et samarbejde med 360 DANMARK, der har udgivet tre bøger, som tager dig med på en rejse på 2 eller 4 hjul langs Danmarks smukkeste og mest spændende veje.
Test: Tacx Neo 3M Hometrainer
Tacx NEO 3M er muligvis den bedste direct drive hometrainer på markedet lige nu. Den giver en fantastisk køreoplevelse og har tilføjet nye funktioner for at øge realismen. Men hvad gør det for din træning?
Test: POC Propel solbriller
POC markante og iøjnefaldende stil leverer et par markante hurtigbriller med en lækker linse, hvor det samlede billede trækkes lidt ned af kvalitetsindtrykket af stellet.
DM-vinder havde kramper i begge ben: Alle var færdige
Frederik Muff var egentlig blevet sat, men i et hårdt løb lykkedes det ham alligevel at blive danmarksmester i e-cykling. ”Jeg vidste, at hvis jeg havde ondt i benene, havde de andre det formentlig også,” fortæller han.
Frederik Muff slår verdensmesteren og vinder DM
De danske mesterskaber i e-cykling blev kørt i Aarhus søndag eftermiddag, og flere anerkendte ryttere var til start.
Oversigt: Stor danskeruge med flere stjerner i ilden
En ny uge i cykelsporten truer, og det betyder naturligvis også en ny dansk stjerneparade. Feltet.dk giver her et overblik over dem alle sammen.
Hjerteproblemer rammer flere ryttere - nu sætter danskerhold fokus på problemet
En ny trøje er blandt andet en del af kampagnen "Follow your heart".

ANNONCE

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

ANNONCE

Feltet.dk's app: Følg Paris-Nice nu
Nu er den her - Feltet.dk's helt nye unikke app! En gratis app. Download den før dine cykelvenner og kom forrest i feltet. 
Sidste chance: Deltag i Paris-Nice managerspillet
Managerspillene til Paris-Nice og Tirreno-Adriatico er åbnet. Dyst i mod alle Feltet.dk's brugere og opret en privat liga, hvor du kun dyster imod dine venner, familie eller arbejdskollegaer.
Feltet.dk køber Bikemania Magazine
Skandinaviens største online cykelportal Feltet.dk køber Bikemania Magazine og stifter samtidig et nyt selskab Motionsfeltet.dk ApS. 
Stor dansk virksomhed går ind i cykelsporten - Ny sponsor i Giroen
Den danske lysvirksomhed VELUX kan kalde sig ny sponsor af nogle af cykelsportens største løb.
Officielt: Københavnsk cykelfusion ser dagens lys
Team Interklima ABC Copenhagen vil fremover være et samarbejde mellem Amager Cykle Ring og ABC København.
Oversigt: Se alle de nye trøjer til 2024
Vi bringer her en oversigt over alle de nye trøjer, der kommer til at pryde landskabet i den kommende sæson.
UCI tager bizar sag op: Mekaniker klædte sig ud som rytter
UCI sanktionerer det amerikanske kontinentalhold, Cynisca Cycling, efter de sidste år forsøgte at snyde sig til en startplads i et belgisk endagsløb.
I dag starter årets store cykeldyst! Er du klar!?
Er du klar til sæsonens ultimative managerspil? Feltet.dk's sæson kører helt fra februar til cykelsæsonen slutter den 20. oktober.
Test: EKOI HEAT Concept 5
Kolde fingre kan ødelægge den gode oplevelse af en vintercykeltur - med EKOI Heat Concept 5 er det bare med at komme afsted.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet