02.01.2020 @ 19:15

En vanvittig god køremaskine som ikke alene løfter arven fra en af verdens mest respekterede rammer, men formår at lægge yderligere på og derved katapultere Cannondale ind i fremtiden.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

(10/10)

Fakta:

Producent: Cannondale
Produkt: SuperSix EVO Hi-Mod
Farver: Sort / guld

Størrelse: 56 - fås i 51, 54, 56, 58 og 60)
Vægt: 7.3 kilo

Pris: 83.999,- kroner

 
Introduktion

Cannondale har erstattet deres tidsløse klassiker - SuperSix’en - med en opdateret version, som bringer masser af nyt til fronten af feltet. Stort set alt er opdateret for at skabe en værdig efterfølger til cyklen, som altid har kunnet stille stort set alle ryttertyper tilfredse i alt slags terræn.

 

Vi har haft fingrene i den nye maskine.

 

 

Test

Det er noget af en arv, som den nye SuperSix-model skal samle op. Dens forgænger er nærmest ikonisk og over tid er den nærmest blevet et symbol på en no-nonsense racercykel, som kan det hele og som er elsket af både væddeløbere og motionister.

 

Design - ind i fremtiden

Den tidligere platform har eksisteret i en årrække, hvor de fine egenskaber har gjort, at Cannondale ikke har haft anledning til væsentlige ændringer.


Måske er det derfor, at amerikanerne er gået relativt radikalt til værks for at udvikle den nye ramme.

 

Intet er nemlig som før. Væk er de ultraklassiske, runde rørformer, som har fået mange purister til at sværge til den forhenværende SuperSix. De er erstattet af mere nutidige rørformer og dimensioner, som bryder vinden bedre og bringer mere en blot et snert af ’aero’ ind i SuperSix-ligningen.

 

Også rammens sammensætning er ændret væsentligt. Mest markant i stellets bageste trekant, hvor saddelstræberne ikke længere hæfter oppe ved sadlen, men er flytter et godt stykke ned på saddelrøret.

 

Et design som efterhånden går igen på de fleste toprammer på tværs af producenter og mærker - simpelthen fordi det giver den mest effektive cykel.

 

Geometrien er stadig raceorienteret, selvom det nye rammedesign også medfører små ændringer. Stack-højden bliver en anelse højere, hvilket ikke typisk er lig med race-fokus, men alt skal ses i en sammenhæng og i dag investerer producenterne væsentlige summer i at udvikle rammerne, så de er så effektive som muligt med en rytter på. 

 

Det er også værd at bemærke, at toprammen - hi-mod-versionen - kun laves med skivebremser og ikke kan fås til fælgbremser. Et kraftigt statement fra amerikanerne.

 

 

Køreoplevelse - helt i top

Som sagt, så er det en tung arv, som denne nye ramme skal løfte. Ikke alene skal den erstatte en af tidens mest respekterede race-rammer, den tillader sig endda at skille sig væsentligt ud og ændre på flere af de dyder, som har gjort den forgænger populær.

 

Derfor er det også med en vis spænding, man hopper ombord til den første tur!

 

Og spændingen - ja, den bliver indløst med det samme, for det står hurtigt klart, at her man har en ekstraordinær ramme i hænderne. Efter blot én tur, kan jeg allerede konkludere, at rammen er vanvittig effektiv på alle parametre.

 

Race-arven fornægter sig ikke og cyklen reagerer velvilligt, let og effektivt på trådet. Den er let at træde op i fart og der er ingen slinger i valsen fra den kraftige krankboks, som fordeler kræfterne uden at hverken forenden eller bagenden af stellet giver tegn til eftergivenhed.

 

Omsætningen af watt synes kompromisløs, men samtidig er cyklen rolig og pålidelig. Nogle rammer, som er lavet til rendyrket race, kan have tendens til at blive en anelse skingre i sit udtryk, når man virkelig går til den, men her rammer Cannondale et nærmest perfekt mix af aggressivitet og stabilitet.

 

Når cyklen er i fart, så er det samme egenskaber, som man sidder tilbage med en fornemmelse af; at cyklen let kan omsætte kræfterne til fart. Det er umuligt at vurdere den aerodynamiske forskel ude på landevejen - det lader vi vindtunnellerne om -men det er tydeligt at mærke, at cyklen er hurtig og effektiv.

 

Cannondale hævder selv, at den nye ramme sparer 30 watt i forhold til tidligere, når man kører lidt over 40 kilometer i timen.

 

Den holder farten let og selv om rammen er så let i vægt, som man forventer af en topramme, så er den ikke for letbenet til de flade, danske landeveje. Det er helt tydeligt, at Cannondale har opnået fine fremskridt her i sammenligning med tidligere modeller. 

 

Faktisk synes jeg, at man langt hen ad vejen får den samme ’rullefornemmelse’, som man opnår med en rendyrket aeroramme. At det bare ruller og at cyklen under én er vældig effektiv i fladt og bølgende terræn.

 

 

KOM - nedad!

Jeg har haft lejlighed til at teste cyklen i Dolomitterne også. Ikke overraskende, så giver ovenstående egenskaber en effektiv klatrer - en egenskab som cyklen bærer videre fra sin forgænger. Her kommer især stivheden til udtryk, for der er masser af respons på den kraft man sender ned i stellet.

 

Det er dog på vejen ned af stigningerne, at cyklen for alvor bevægede sig helt op i øverste liga for mit vedkommende. Her er den nemlig helt suveræn. Skivebremserne er effektive - det ved vi - men de spiller nærmest perfekt sammen med rammen, som kan tage imod den store bremsekraft fra Shimano’s ypperste gruppe uden at køreoplevelsen forstyrres.

 

På lange nedkørsler med stor fart mærker man retningsstabiliteten til fulde, hvilket giver en rolig håndtering. I svingene er cyklen smidig og velafbalanceret med en blød styring, som ikke er for livlig eller overdrevet. Jeg tøver ikke med at kåre denne cykel som den bedste cykel til nedkørsler, som jeg nogensinde har siddet på.

 

 

Spændende komponenter

Slutteligt er det værd at nævne et par af cyklens komponenter.

 

Versionen her er udstyret med en elektronisk Dura Ace-gruppe med skivebremser. Der er ikke så meget at sige om denne, som kan overraske: Den er let i vægt og nærmest perfekt i sin ydelse.

 

Kranksættet fra Cannondale’s eget HollowGram-brand er lækkert og matcher stivheden i rammen så rigeligt. Det kommer desuden med en indbygget wattmåler, som kan aktiveres hos Power2Max for et beløb.

 

Hjulene er fra samme mærke i en 45 millimeter version og de både ruller og performer som et førsteklasses hjulsæt. Naturligvis med mulighed for at sætte dem op med tubeless.

 

Den største nyhed er dog det nye cockpit, som igen er lavet in-house og bærernavnet KNØT. Frempind og styr kan vel nærmest bedst betegnes som semi-integreret: Tilsammen danner de en enhed hvor alle kabler og ledninger fra styret kan trækkes, så cyklen er helt fri for udvendige forstyrrelser. Aerodynamisk ja, men mest af alt vanvittigt elegant!

 

Samtidig har Cannondale fomået at sammensætte en løsning, hvor man let kan fjerne eller tilføje spacere, uden at man er nødt til at skille alt ad og trække nye kabler. Det er absolut en meget fin feature, i en tid hvor skjult ledningsføring nok behager visuelt, men giver mekanikerne grå hår i hovedet.

 

Styr og frempind fås naturligvis i en række variationer i bredde og længde.  

 

 

Konklusion
Cannondale har ikke alene formået at løfte en tung arv - de har forbedret SuperSix’en på stort set alle parametre.

 

Den nye ramme er et perfekt mix af en let og adræt racer, kombineret med aerodynamiske tilføjelser og god komfort.

 

Jeg er ikke i tvivl om at denne cykel kandiderer til at være den bedste cykel, jeg nogensinde har kørt på.

 

Det perfekte kompromis mellem alle de egenskaber, som en cykel skal have til rytteren som kun vil have det bedste, som kan klare sig sublimt alle de steder hvor vejen er asfalteret.

 

 

Sådan har vi testet:
Vi har testet cyklen på de danske landeveje og i de norditalienske Dolomitter, hvor både op- og nedkørsler har sat cyklen på prøve.

Stillet til rådighed af: Cannondale


TESTRRAPPORT

 

Brand

Cannondale

 

Model

SuperSix EVO Hi-Mod (Dura Ace Disc)

 

Hvad er cyklen lavet til og hvem henvender den sig til?
Cyklen er til den seriøse rytter, som vil have en allround-cykel fra øverste hylde, som kan klare sig i alt (asfalteret) terræn. Rammen er gearet til ræs og seriøs motionscykling.

 

Bedøm hvordan producenten er lykkedes med at ramme formål og målgruppe

Rammen er meget vellykket. Den integrerer en lang række elementer fra aero-verdenen og kombinerer det med lav vægt og faktisk også masser af komfort. Rammen er både stiv i forhold til accelerationer og så holder den farten godt.

 

Hvordan er prisen i forhold til lignende cykler?

Prisen er høj, men det er her relativt, for den matcher andre cykler i samme liga på dette parameter. Man får topkomponenter på alle punkter.

 

Rammen kan måle sig med de bedste på markedet, Dura-Ace Di2 disc er toppen af poppen og indbygget wattmåler og de hurtige Hollowgram-hjul er en verdensklasse pakke.
 

Ramme

Bedøm rammens udførsel / konstruktion

 

Håndværket er i top og cyklen er gearet til fremtiden med fuldstændigt skjulte kabler samt indbygget Di-2-boks på skrårøret.

 

Finish’en er som man forventer af en topcykel.

 

Beskriv rammegeometrien

Rammen har fået en væsentlig opdatering, hvor rørformerne er mere aerodynamiske. Saddelstræberne er desuden sænkede, hvilket synes at være den mest effektive måde at kombinere fart og komfort med de nuværende UCI-regler.


Den nye model har en anelse højere stack, men er stadig lang og lav, så den indbyder til hurtig kørsel.

 

Hvordan er indstillingsmulighederne?
Det medfølgende integrerede cockpit fra Cannondale’s eget KNØT-brand har spacere, som kan klikkes af uden at frempind og styr skal afmonteres. Det er vanvittigt gennemtænkt og elegant. Trods den høje grad af integration omkring cockpittet er det let at arbejde med.

 

Hvad vejer den testede cykel?
7,3 kilo.

 

Køreegenskaber

Er cyklen komfortabel at køre?

 

Rammen er komfortabel for en fuldblodsracer. Den er letkørende og trods stor stivhed er der rigtig meget komfort.

 

Beskriv cyklens køregenskaber

Rammen er aggressiv og accelererer som en væddeløbscykel skal. Man kan tydeligt mærke den opdaterede rammeform og de aerodynamiske forbedringer. Cyklen er et nærmest perfekt mix af aggressiv acceleration og effektiv landevejs-cruise.

 

Cyklen er kort sagt en løbsklar allrounder, som gør stort set alting til perfektion. Den er hurtig, komfortabel og imponerende velafbalanceret.

 

Bedøm cyklens stivhed og kraftoverførsel

Der er nok stivhed i rammen til at omsætte de største kraftudladninger til fart igennem den kraftige krankboks. Bagenden er rolig og stabil, så baghjulet kan tage imod kræfterne uden slinger i valsen.

 

Beskriv styring - er den livlig, neutral eller doven?

Cyklen er responsiv, men stabil. Den er præcis og styrvillig - blandt de allerbedste cykler, jeg nogensinde har kørt nedkørsler på.

 

Komponenter

Matcher de valgte komponenter rammens egenskaber?

 

Helt kort - ja! Alle komponenter er fra øverste hylde.

 

Er der nogle komponenter som bør opgraderes i forhold til rammen?

Nej, der er ikke en finger at sætte på noget. Hjulsættets højde er lavet til allround-brug - man kan eventuelt sætte et højere hjulsæt på, hvis man vil optimere den til de flade, danske landeveje.

 

Bedøm hjulsættet

Hollowgram-hjulsættet er et ’in-house’-produkt fra Cannondale. Men det lader ikke noget tilbage at ønske i forhold til mere etablerede mærker.


Sættet er bygget på egne nav, mens egerne er fra DT Swiss. Forhjulet er strikket sammen med 20 eger mens baghjulet er forstærket med fire ekstra.


Navet er letløbende og ruller fantastisk.  Fælgen er ligeledes fra Hollowgram og har 45 millimeters højde og 21 millimeter indvendig bredde. Fælgen er tubeless-klar.

Der er masser af stivhed i sættet og min oplevelse er at det er fuldt på højde med high-end hjulsæt fra de etablerede mærker.

 

Konklusion

Nød du at køre på cyklen?


Ja, cyklen er i den absolutte superliga og illustrerer på flot vis hvad man kan opnå af stivhed, aerodynamik, komfort og balance i en moderne racer.

 

Vil du anbefale cyklen?

Absolut - den får mine bedste anbefalinger.

 

Om testeren:

Alder: 36
Højde: 183 cm
Vægt: 75 kilo

Jeg har cyklet i: 10 år 
Så ofte cykler jeg: 2-3 gange om ugen

Jeg kører disse discipliner: Landevej og gravel

Motionsfeltet.dk's vurdering: (10/10)

Tour de France-spillet er åbnet!
Deltag i årets største managerspil, som starter lørdag den 1. juli! Tour de France køres frem til søndag den 23. juli. 
Tag cyklen med til Alperne og oplev Tour-feberen tæt på
Hvem kunne ikke tænke sig at opleve stemningen, når Tour de France-feltet kæmper sig op over de høje pas i Alperne - eller måske endnu bedre - hvem drømmer ikke om selv at bestige et af de ikoniske bjergpas, man kender fra sommerens tv-transmissioner fra Touren. Denne sommer kan begge dele lade sig gøre i franske Serre Chevalier-Briancondalen.
SIDSTE CHANCE: Skal Vingegaard på dit managerhold?
Det er nu muligt at sætte dit managerhold til Critérium du Dauphiné. Jonas Vingegaards sidste forberedelsesløb før Tour de France-forsvaret.
Giro-manager: Vinderne er fundet
Årets Giro d'Italia er slut og dermed er det tid til at gøre status på årets første grand tour managerspil.
Heby: Kørte jo nærmest solo hele vejen
Sofie Heby er Danmarks pt. bedste kvindelige MTB-rytter.
Sejrende Fini afslører: Havde siver i afslutningen
Sebastian Fini er dobbelt dansk mester anno 2023. Den seneste titel blev vundet trods en punktering til allersidst. Det afslører han overfor Feltet.dk kort efter løbet.
Den erfarne stjerne besejrer opkomling i spurten
Endnu en dag, endnu en DM-titel for Sebastian Fini, der i dag kunne lade sig hylde som danmarksmester på XCC-distancen.
To DM-sejre på to dage: Heby overlegen i Aalborg
Sofie Heby kunne i dag følge op på gårsdagens DM-sejr på den lange distance med endnu en på den korte af slagsen.
Ny vild DM-duel imellem Fini og Andreassen
Sebastian Fini genvinder DM-titlen i en tæt duel imod Simon Andreassen.

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Heby og Vedersø kæmpede om U23-titlen
Gustav Heby Pedersen blev dansk mester i U23-klassen i mountainbike, da Danmarks største talenter dystede om XCO-titlen.
DM-tronen skifter: Bohés stime brudt
22-årige Sofie Heby Pedersen er ny dansk mester i mountainbike!
MAD,ONE: Slip dit indre bæst løs med innovativt cykeltøj
Den danske cykelrytter, Jakob Fuglsang, står bag et nyt cykeltøjsmærke, som Feltet.dk kigger nærmere på i denne artikel.
Feltet.dk lancerer en ny Giro-app
Feltet.dk lancerer en gratis app til årets Giro d'Italia. Det er en gratis beta-version, hvor du kan følge Giro-etaperne helt tæt.
Test: WTB Gravelier-sadel
For en cykelrytter som har rigtig svært ved at finde en sadel, som føles komfortabel, så vil begejstringen ingen ende tage, når man finder en sadel, som giver timevis på cyklen uden ubehag. WTB Gravelier har været netop den oplevelse og er en meget komfortabel sadel med nogle fede gravel specifikke features.  
Test: Assos R Bibshorts S9
Virkelig lækre bibs med vanlig Assos-teknologi, god materialekvalitet, lækre materialer og en pris som er yderst fair i et marked, hvor prisen for bibshorts ellers er stukket af.  
Produktnyt: Nyt dæk fra Pirelli - det hurtigste nogensinde
Mads Pedersen og Mattias Skjelmose kan se frem til at rulle bedre i 2023, da dæksponsoren Pirelli har gode nyheder til dem.
Danmarks Højeste Motionscykelløb fejrer jubilæum Kr. Himmmelfartsdag - skal du køre?
Danmarks Højeste Motionscykelløb afholdes igen i år Kr. Himmelfartsdag den 18. maj 2023.
Sidste chance: Deltag i årets Giro-spil! Præmier for over 40.000 kroner
Deltag i årets Giro d'Italia managerspil starter lørdag den 6. maj og slutter søndag den 28. maj 2022.
Test: Northwave gravel-tøj
Et afslappet sæt tøj til gravel-turene hvor udseende, funktion og komfort går op i en højere enhed.  
Langtidstest: Principia Gravel Carbon
Feltet.dk langtidstester Principia Gravel Carbon med HiRide Suspension forgaffel. Følg med de kommende måneder. 
Når de franske bjerge skiftes ud med ruter langs vandet
Cykelferie kan være andet end stejle alpeveje, skarpe kurver og dagsruter på plus hundrede kilometer. Vil man opleve en mere afslappet form for cykelferie, hvor der også er plads til en god frokost og et koldt glas vin, er området syd for Bretagne - det hedder Atlantique-Loire - det perfekte sted.
Talenterne kæmpede om sejrene i MTB Ligaen
Tobias Lillelund og Caroline Bohe triumferede i årets første afdeling af Shimano MTB Ligaen i Randers.
Test: Northwave Crossland Plus
Den trend, der lige nu buldrer frem i Sydeuropa, med all mountain-sko, som både kan bruges på cyklen, til og fra arbejde eller på café, er ved at vinde indpas i Danmark. Northwave introducerer nu Crossland Plus-modellen, der kan det hele.
Vind en signeret Jonas Vingegaard-trøje
Du kan vinde en signeret Jonas Vingegaard-trøje i Feltet.dk's Giro-managerspil. Tilmeld dig nu!

ANNONCE

Seneste indlæg i debatten

Fra onsdag til søndag køres det fem dage lange ProSeries-løb ZLM Tour, der med sin prolog og fire helt flade etaper er en ganske speciel sag, der ofte er blevet brugt som Tour-forberedelse for de helt rene sprintere. I disse Dauphiné-tider tillader tiden ikke store optakter til hver etape, men vi vil hver dag komme med en kortere lynoptakt til den efterfølgende dags etape. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/lynoptakt_4_etape_af_zlm_tour_2023/Sidste års udgave var en undtagelse, men normalt er det tempospecialisterne, der har det første ord i Tour de Suisse, og det gælder i særlig grad i år, hvor åbningsetapen er historisk vigtig. Med en distance på hele 12,7 km er der nemlig tale om den længste indledende enkeltstart i mands minde, og dermed vil der med det samme blive gjort væsentlige forskelle på en flad tur rundt om søen Sihlsee, hvor specialisterne vil slikke sig om munden over udsigten til flade veje uden tekniske udfordringer. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/optakt_1_etape_af_tour_de_suisse_2023/Sidste års udgave var en undtagelse, men normalt er det tempospecialisterne, der har det første ord i Tour de Suisse, og det gælder i særlig grad i år, hvor åbningsetapen er historisk vigtig. Med en distance på hele 12,7 km er der nemlig tale om den længste indledende enkeltstart i mands minde, og dermed vil der med det samme blive gjort væsentlige forskelle på en flad tur rundt om søen Sihlsee, hvor specialisterne vil slikke sig om munden over udsigten til flade veje uden tekniske udfordringer. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/optakt_1_etape_af_tour_de_suisse_2023/For Robin Juel Skivild kommer næste uges Baby-Giro til at handle om at jagte personlig succes, så drømmen om VM på både banen og landevejen kan realiseres.  Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/ung_dansker_jagter_vm_paa_baade_landevejen_og_banen_til_baby-giroen/

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

ANNONCE

Tour de France-spillet er åbnet!
Deltag i årets største managerspil, som starter lørdag den 1. juli! Tour de France køres frem til søndag den 23. juli. 
Tag cyklen med til Alperne og oplev Tour-feberen tæt på
Hvem kunne ikke tænke sig at opleve stemningen, når Tour de France-feltet kæmper sig op over de høje pas i Alperne - eller måske endnu bedre - hvem drømmer ikke om selv at bestige et af de ikoniske bjergpas, man kender fra sommerens tv-transmissioner fra Touren. Denne sommer kan begge dele lade sig gøre i franske Serre Chevalier-Briancondalen.
SIDSTE CHANCE: Skal Vingegaard på dit managerhold?
Det er nu muligt at sætte dit managerhold til Critérium du Dauphiné. Jonas Vingegaards sidste forberedelsesløb før Tour de France-forsvaret.
Giro-manager: Vinderne er fundet
Årets Giro d'Italia er slut og dermed er det tid til at gøre status på årets første grand tour managerspil.
Heby: Kørte jo nærmest solo hele vejen
Sofie Heby er Danmarks pt. bedste kvindelige MTB-rytter.
Sejrende Fini afslører: Havde siver i afslutningen
Sebastian Fini er dobbelt dansk mester anno 2023. Den seneste titel blev vundet trods en punktering til allersidst. Det afslører han overfor Feltet.dk kort efter løbet.
Den erfarne stjerne besejrer opkomling i spurten
Endnu en dag, endnu en DM-titel for Sebastian Fini, der i dag kunne lade sig hylde som danmarksmester på XCC-distancen.
To DM-sejre på to dage: Heby overlegen i Aalborg
Sofie Heby kunne i dag følge op på gårsdagens DM-sejr på den lange distance med endnu en på den korte af slagsen.
Ny vild DM-duel imellem Fini og Andreassen
Sebastian Fini genvinder DM-titlen i en tæt duel imod Simon Andreassen.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet

x