02.01.2020 @ 19:15

En vanvittig god køremaskine som ikke alene løfter arven fra en af verdens mest respekterede rammer, men formår at lægge yderligere på og derved katapultere Cannondale ind i fremtiden.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

(10/10)

Fakta:

Producent: Cannondale
Produkt: SuperSix EVO Hi-Mod
Farver: Sort / guld

Størrelse: 56 - fås i 51, 54, 56, 58 og 60)
Vægt: 7.3 kilo

Pris: 83.999,- kroner

 
Introduktion

Cannondale har erstattet deres tidsløse klassiker - SuperSix’en - med en opdateret version, som bringer masser af nyt til fronten af feltet. Stort set alt er opdateret for at skabe en værdig efterfølger til cyklen, som altid har kunnet stille stort set alle ryttertyper tilfredse i alt slags terræn.

 

Vi har haft fingrene i den nye maskine.

 

 

Test

Det er noget af en arv, som den nye SuperSix-model skal samle op. Dens forgænger er nærmest ikonisk og over tid er den nærmest blevet et symbol på en no-nonsense racercykel, som kan det hele og som er elsket af både væddeløbere og motionister.

 

Design - ind i fremtiden

Den tidligere platform har eksisteret i en årrække, hvor de fine egenskaber har gjort, at Cannondale ikke har haft anledning til væsentlige ændringer.


Måske er det derfor, at amerikanerne er gået relativt radikalt til værks for at udvikle den nye ramme.

 

Intet er nemlig som før. Væk er de ultraklassiske, runde rørformer, som har fået mange purister til at sværge til den forhenværende SuperSix. De er erstattet af mere nutidige rørformer og dimensioner, som bryder vinden bedre og bringer mere en blot et snert af ’aero’ ind i SuperSix-ligningen.

 

Også rammens sammensætning er ændret væsentligt. Mest markant i stellets bageste trekant, hvor saddelstræberne ikke længere hæfter oppe ved sadlen, men er flytter et godt stykke ned på saddelrøret.

 

Et design som efterhånden går igen på de fleste toprammer på tværs af producenter og mærker - simpelthen fordi det giver den mest effektive cykel.

 

Geometrien er stadig raceorienteret, selvom det nye rammedesign også medfører små ændringer. Stack-højden bliver en anelse højere, hvilket ikke typisk er lig med race-fokus, men alt skal ses i en sammenhæng og i dag investerer producenterne væsentlige summer i at udvikle rammerne, så de er så effektive som muligt med en rytter på. 

 

Det er også værd at bemærke, at toprammen - hi-mod-versionen - kun laves med skivebremser og ikke kan fås til fælgbremser. Et kraftigt statement fra amerikanerne.

 

 

Køreoplevelse - helt i top

Som sagt, så er det en tung arv, som denne nye ramme skal løfte. Ikke alene skal den erstatte en af tidens mest respekterede race-rammer, den tillader sig endda at skille sig væsentligt ud og ændre på flere af de dyder, som har gjort den forgænger populær.

 

Derfor er det også med en vis spænding, man hopper ombord til den første tur!

 

Og spændingen - ja, den bliver indløst med det samme, for det står hurtigt klart, at her man har en ekstraordinær ramme i hænderne. Efter blot én tur, kan jeg allerede konkludere, at rammen er vanvittig effektiv på alle parametre.

 

Race-arven fornægter sig ikke og cyklen reagerer velvilligt, let og effektivt på trådet. Den er let at træde op i fart og der er ingen slinger i valsen fra den kraftige krankboks, som fordeler kræfterne uden at hverken forenden eller bagenden af stellet giver tegn til eftergivenhed.

 

Omsætningen af watt synes kompromisløs, men samtidig er cyklen rolig og pålidelig. Nogle rammer, som er lavet til rendyrket race, kan have tendens til at blive en anelse skingre i sit udtryk, når man virkelig går til den, men her rammer Cannondale et nærmest perfekt mix af aggressivitet og stabilitet.

 

Når cyklen er i fart, så er det samme egenskaber, som man sidder tilbage med en fornemmelse af; at cyklen let kan omsætte kræfterne til fart. Det er umuligt at vurdere den aerodynamiske forskel ude på landevejen - det lader vi vindtunnellerne om -men det er tydeligt at mærke, at cyklen er hurtig og effektiv.

 

Cannondale hævder selv, at den nye ramme sparer 30 watt i forhold til tidligere, når man kører lidt over 40 kilometer i timen.

 

Den holder farten let og selv om rammen er så let i vægt, som man forventer af en topramme, så er den ikke for letbenet til de flade, danske landeveje. Det er helt tydeligt, at Cannondale har opnået fine fremskridt her i sammenligning med tidligere modeller. 

 

Faktisk synes jeg, at man langt hen ad vejen får den samme ’rullefornemmelse’, som man opnår med en rendyrket aeroramme. At det bare ruller og at cyklen under én er vældig effektiv i fladt og bølgende terræn.

 

 

KOM - nedad!

Jeg har haft lejlighed til at teste cyklen i Dolomitterne også. Ikke overraskende, så giver ovenstående egenskaber en effektiv klatrer - en egenskab som cyklen bærer videre fra sin forgænger. Her kommer især stivheden til udtryk, for der er masser af respons på den kraft man sender ned i stellet.

 

Det er dog på vejen ned af stigningerne, at cyklen for alvor bevægede sig helt op i øverste liga for mit vedkommende. Her er den nemlig helt suveræn. Skivebremserne er effektive - det ved vi - men de spiller nærmest perfekt sammen med rammen, som kan tage imod den store bremsekraft fra Shimano’s ypperste gruppe uden at køreoplevelsen forstyrres.

 

På lange nedkørsler med stor fart mærker man retningsstabiliteten til fulde, hvilket giver en rolig håndtering. I svingene er cyklen smidig og velafbalanceret med en blød styring, som ikke er for livlig eller overdrevet. Jeg tøver ikke med at kåre denne cykel som den bedste cykel til nedkørsler, som jeg nogensinde har siddet på.

 

 

Spændende komponenter

Slutteligt er det værd at nævne et par af cyklens komponenter.

 

Versionen her er udstyret med en elektronisk Dura Ace-gruppe med skivebremser. Der er ikke så meget at sige om denne, som kan overraske: Den er let i vægt og nærmest perfekt i sin ydelse.

 

Kranksættet fra Cannondale’s eget HollowGram-brand er lækkert og matcher stivheden i rammen så rigeligt. Det kommer desuden med en indbygget wattmåler, som kan aktiveres hos Power2Max for et beløb.

 

Hjulene er fra samme mærke i en 45 millimeter version og de både ruller og performer som et førsteklasses hjulsæt. Naturligvis med mulighed for at sætte dem op med tubeless.

 

Den største nyhed er dog det nye cockpit, som igen er lavet in-house og bærernavnet KNØT. Frempind og styr kan vel nærmest bedst betegnes som semi-integreret: Tilsammen danner de en enhed hvor alle kabler og ledninger fra styret kan trækkes, så cyklen er helt fri for udvendige forstyrrelser. Aerodynamisk ja, men mest af alt vanvittigt elegant!

 

Samtidig har Cannondale fomået at sammensætte en løsning, hvor man let kan fjerne eller tilføje spacere, uden at man er nødt til at skille alt ad og trække nye kabler. Det er absolut en meget fin feature, i en tid hvor skjult ledningsføring nok behager visuelt, men giver mekanikerne grå hår i hovedet.

 

Styr og frempind fås naturligvis i en række variationer i bredde og længde.  

 

 

Konklusion
Cannondale har ikke alene formået at løfte en tung arv - de har forbedret SuperSix’en på stort set alle parametre.

 

Den nye ramme er et perfekt mix af en let og adræt racer, kombineret med aerodynamiske tilføjelser og god komfort.

 

Jeg er ikke i tvivl om at denne cykel kandiderer til at være den bedste cykel, jeg nogensinde har kørt på.

 

Det perfekte kompromis mellem alle de egenskaber, som en cykel skal have til rytteren som kun vil have det bedste, som kan klare sig sublimt alle de steder hvor vejen er asfalteret.

 

 

Sådan har vi testet:
Vi har testet cyklen på de danske landeveje og i de norditalienske Dolomitter, hvor både op- og nedkørsler har sat cyklen på prøve.

Stillet til rådighed af: Cannondale


TESTRRAPPORT

 

Brand

Cannondale

 

Model

SuperSix EVO Hi-Mod (Dura Ace Disc)

 

Hvad er cyklen lavet til og hvem henvender den sig til?
Cyklen er til den seriøse rytter, som vil have en allround-cykel fra øverste hylde, som kan klare sig i alt (asfalteret) terræn. Rammen er gearet til ræs og seriøs motionscykling.

 

Bedøm hvordan producenten er lykkedes med at ramme formål og målgruppe

Rammen er meget vellykket. Den integrerer en lang række elementer fra aero-verdenen og kombinerer det med lav vægt og faktisk også masser af komfort. Rammen er både stiv i forhold til accelerationer og så holder den farten godt.

 

Hvordan er prisen i forhold til lignende cykler?

Prisen er høj, men det er her relativt, for den matcher andre cykler i samme liga på dette parameter. Man får topkomponenter på alle punkter.

 

Rammen kan måle sig med de bedste på markedet, Dura-Ace Di2 disc er toppen af poppen og indbygget wattmåler og de hurtige Hollowgram-hjul er en verdensklasse pakke.
 

Ramme

Bedøm rammens udførsel / konstruktion

 

Håndværket er i top og cyklen er gearet til fremtiden med fuldstændigt skjulte kabler samt indbygget Di-2-boks på skrårøret.

 

Finish’en er som man forventer af en topcykel.

 

Beskriv rammegeometrien

Rammen har fået en væsentlig opdatering, hvor rørformerne er mere aerodynamiske. Saddelstræberne er desuden sænkede, hvilket synes at være den mest effektive måde at kombinere fart og komfort med de nuværende UCI-regler.


Den nye model har en anelse højere stack, men er stadig lang og lav, så den indbyder til hurtig kørsel.

 

Hvordan er indstillingsmulighederne?
Det medfølgende integrerede cockpit fra Cannondale’s eget KNØT-brand har spacere, som kan klikkes af uden at frempind og styr skal afmonteres. Det er vanvittigt gennemtænkt og elegant. Trods den høje grad af integration omkring cockpittet er det let at arbejde med.

 

Hvad vejer den testede cykel?
7,3 kilo.

 

Køreegenskaber

Er cyklen komfortabel at køre?

 

Rammen er komfortabel for en fuldblodsracer. Den er letkørende og trods stor stivhed er der rigtig meget komfort.

 

Beskriv cyklens køregenskaber

Rammen er aggressiv og accelererer som en væddeløbscykel skal. Man kan tydeligt mærke den opdaterede rammeform og de aerodynamiske forbedringer. Cyklen er et nærmest perfekt mix af aggressiv acceleration og effektiv landevejs-cruise.

 

Cyklen er kort sagt en løbsklar allrounder, som gør stort set alting til perfektion. Den er hurtig, komfortabel og imponerende velafbalanceret.

 

Bedøm cyklens stivhed og kraftoverførsel

Der er nok stivhed i rammen til at omsætte de største kraftudladninger til fart igennem den kraftige krankboks. Bagenden er rolig og stabil, så baghjulet kan tage imod kræfterne uden slinger i valsen.

 

Beskriv styring - er den livlig, neutral eller doven?

Cyklen er responsiv, men stabil. Den er præcis og styrvillig - blandt de allerbedste cykler, jeg nogensinde har kørt nedkørsler på.

 

Komponenter

Matcher de valgte komponenter rammens egenskaber?

 

Helt kort - ja! Alle komponenter er fra øverste hylde.

 

Er der nogle komponenter som bør opgraderes i forhold til rammen?

Nej, der er ikke en finger at sætte på noget. Hjulsættets højde er lavet til allround-brug - man kan eventuelt sætte et højere hjulsæt på, hvis man vil optimere den til de flade, danske landeveje.

 

Bedøm hjulsættet

Hollowgram-hjulsættet er et ’in-house’-produkt fra Cannondale. Men det lader ikke noget tilbage at ønske i forhold til mere etablerede mærker.


Sættet er bygget på egne nav, mens egerne er fra DT Swiss. Forhjulet er strikket sammen med 20 eger mens baghjulet er forstærket med fire ekstra.


Navet er letløbende og ruller fantastisk.  Fælgen er ligeledes fra Hollowgram og har 45 millimeters højde og 21 millimeter indvendig bredde. Fælgen er tubeless-klar.

Der er masser af stivhed i sættet og min oplevelse er at det er fuldt på højde med high-end hjulsæt fra de etablerede mærker.

 

Konklusion

Nød du at køre på cyklen?


Ja, cyklen er i den absolutte superliga og illustrerer på flot vis hvad man kan opnå af stivhed, aerodynamik, komfort og balance i en moderne racer.

 

Vil du anbefale cyklen?

Absolut - den får mine bedste anbefalinger.

 

Om testeren:

Alder: 36
Højde: 183 cm
Vægt: 75 kilo

Jeg har cyklet i: 10 år 
Så ofte cykler jeg: 2-3 gange om ugen

Jeg kører disse discipliner: Landevej og gravel

Motionsfeltet.dk's vurdering: (10/10)

Eksklusivt: Se OL på Discovery+ uden afbrydelser
Se masser af livesport og følg de danske OL-cykelryttere på Discovery+. Benyt Feltet.dks tilbud for bliv klar til OL.
Starter op få timer! Præmier for +15.000 kroner
Managersæsonen fortsætter efter Tour de France med et helt nyt spil og anderledes spil format! Du kan stille dit hold allerede nu!
I morgen starter OL: Sådan er TV-rettighederne fordelt
I morgen skydes sommerens nok mest ventede sportsbegivenhed i gang: OL Tokyo 2020. På Discovery+ får du det fulde overblik, og det bliver det eneste sted, du kan se hvert et minut, hver en atlet og hver en medalje både live og on demand. På Kanal 5, Eurosport 1 og 2 kan du følge de danske medaljehåb og de største OL-øjeblikke.
Produktnyt: Extrawheel - innovativt polsk design
Med sadeltasker eller fuldt udstyret anhænger fra Extrawheel har du styr på oppakningen til sommerens lange cykeltur. Det polske firma lancerer nu en let, holdbar og opgraderet serie.
"Thyfonen Vingefar" mødte verdenspressen i Touren
Den danske ’thyfon’, Jonas Vingegaard, er stormet ind på Tour de France podiet og interessen er blevet enorm for den unge dansker. Efter gårsdagens etape skulle Jonas Vingegaard til pressemøde - og der var mange spørgsmål til danskeren.
Dansk Tour-succes skal tiltrække børn og unge til sporten
Se danske cykelryttere vader i succes, det vil Danmarks Cykle Union udnytte til at få endnu flere talenter i gang med cykelsporten. 
Good Vibes Only - Tour de Midtjylland
Fra forfærdelig til fantastisk... Som en del af mit medlemskab af Team Motionsfeltet.dk (Premium) var jeg heldig, at blive trukket ud til en gratis start til Tour de Midtjylland, som er et løb, jeg ikke har kørt før. I det hele taget er området ved Silkeborg og omegn rimelig ukendt terræn for mig, og jeg var derfor helt på bar bund forud for denne dag, der bød på 80 km med godt 1.000 hm, hvilket kan være en smule udfordrende for en forholdsvis solidt bygget “fladbane-moster” som mig. Heldigvis har jeg trænet kontinuerligt og struktureret hen over vinteren og foråret, så jeg var klar til en udfordring, og opsat på at få testet om bakkebenene var skruet rigtigt på denne søndag i juli.
Livestream dagens Kongeetape i Tour de France
Følg det store bjergslag i Tour de France, som venter på dagens etape. Kan Jonas Vingegaard igen sætte Tadej Pogacar? Kravler den unge dansker på podiet samlet igen?
Pressure Washer fra Muc-Off: Perfekt rengøring af din cykel
Muc-Off lancerer verdens første højtryksrenser designet udelukkende til brug til rengøring af cykler og motorcykler.

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Test: S-PHYRE solbriller og linser fra Shimano
Ridescape er navnet på den nyeste linse-kollektion fra Shimano. Kollektionen består af fem linser, som er udviklet til hvert sit cykelmiljø. Den nye S-PHYRE R solbrille kommer med to linser fra kollektionen - Ridescape RD-linsen og Ridescape CL-linsen. Linserne giver dine øjne optimale forudsætninger for et klart og skarpt udsyn, hvorved dine øjne holdes friske på selv de helt lange cykelture.
SIDSTE CHANCE: DCU præsenterer nyt OL-tøj - forudbestil kun i dag
Når de danske cykelryttere drager til OL om få uger, så bliver det i en nydesignet OL-kollektion.
Test: Flowgun Massagepistol
Kraftig massagepistol fra Flowlife, der udmærker sig med et flot design, god kvalitet og ikke mindst, så ælter den musklerne godt igennem.
Job: Shimano søger ny medarbejder
Shimano Nordic Denmark er på udkig efter en Technical Service Advisor til at blive medlem af det Danske team I København.
Bikepacking i Sverige
At sige, at jeg har glædet mig til at Sverige skulle åbne op igen, er en underdrivelse. Som helsingoraner er de svenske grusveje og klippefyldte skove kun en færgetur på 20 minutter væk og med kun to måneder til Unsupported Grinder, er det svenske terræn helt perfekt til lange træningsture.  
Job: Service Course søger Cykelmekanikere
Job som Cykelmekaniker hos Service Course
Ét år til den danske Tour-start: Det bliver så stort
I anledningen af præcis ét år til den danske Tour de France-start i 2022 har vi taget en snak med direktøren i Grand Départ Copenhagen Denmark 2022 I/S, Alex Pedersen, som i den seneste uge har fulgt årets Tour-afvikling fra nærmeste hold.
Test: XLC Malediven solbriller
Cool brille, der kan det nødvendige, og som har en fornuftig pris.
Boost din indre Tour-rytter med Look pedaler og Fizik sko
LOOK pedaler og Fizik sko - det perfekte match, hvis du vil cykle som en ægte Tour-vinder.
Verdens største støtterklæring til Wout van Aert - 1689 m2!
Swapfiets og hollandsk YouTube-kanal står - bogstaveligt talt - bag verdens største støtteerklæring til Jonas Vingegaards holdkammerat hos Jumbo-Visma, Wout van Aert.
Team Jumbo-Visma stiller op i Tour de France med blå forhjul
Hører du til dem, der lagde mærke til - eller måske undrede dig over - at Team Jumbo Vismas cykler alle kørte med blå forhjul under Critérium du Dauphiné? I de kommende tre uger, hvor Touren skal køres, vil de blå forhjul komme endnu mere i fokus … men hvad er forklaringen?
3 timer til Tour-start! Er dit hold klar?
Deltag i årets største managerspil, som starter lørdag den 26. juni og slutter søndag den 18. juli. Spillet er åbnet for tilmelding nu!
Test: Flowpillow Heat fra Flowlife
Flowpillow Heat leverer gedigen massage, lækker varme, scorer helt i top på velværekontoen, og i vores familie er den kommet for at blive.
Produktnyt: Pro Stealth Curved
Ny Curved model, designet til dem der rokker fra højre til venstre side i sadlen, nedsat vægt og nyt look.
Verdens vildeste MTB-freestylere kommer til København
I dag åbner billetsalget til Red Bull Copenride - et af verdens mest spektakulære events, der afvikles i København den 17. juli 2021.

ANNONCE

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

ANNONCE

Eksklusivt: Se OL på Discovery+ uden afbrydelser
Se masser af livesport og følg de danske OL-cykelryttere på Discovery+. Benyt Feltet.dks tilbud for bliv klar til OL.
Starter op få timer! Præmier for +15.000 kroner
Managersæsonen fortsætter efter Tour de France med et helt nyt spil og anderledes spil format! Du kan stille dit hold allerede nu!
I morgen starter OL: Sådan er TV-rettighederne fordelt
I morgen skydes sommerens nok mest ventede sportsbegivenhed i gang: OL Tokyo 2020. På Discovery+ får du det fulde overblik, og det bliver det eneste sted, du kan se hvert et minut, hver en atlet og hver en medalje både live og on demand. På Kanal 5, Eurosport 1 og 2 kan du følge de danske medaljehåb og de største OL-øjeblikke.
Produktnyt: Extrawheel - innovativt polsk design
Med sadeltasker eller fuldt udstyret anhænger fra Extrawheel har du styr på oppakningen til sommerens lange cykeltur. Det polske firma lancerer nu en let, holdbar og opgraderet serie.
"Thyfonen Vingefar" mødte verdenspressen i Touren
Den danske ’thyfon’, Jonas Vingegaard, er stormet ind på Tour de France podiet og interessen er blevet enorm for den unge dansker. Efter gårsdagens etape skulle Jonas Vingegaard til pressemøde - og der var mange spørgsmål til danskeren.
Dansk Tour-succes skal tiltrække børn og unge til sporten
Se danske cykelryttere vader i succes, det vil Danmarks Cykle Union udnytte til at få endnu flere talenter i gang med cykelsporten. 
Good Vibes Only - Tour de Midtjylland
Fra forfærdelig til fantastisk... Som en del af mit medlemskab af Team Motionsfeltet.dk (Premium) var jeg heldig, at blive trukket ud til en gratis start til Tour de Midtjylland, som er et løb, jeg ikke har kørt før. I det hele taget er området ved Silkeborg og omegn rimelig ukendt terræn for mig, og jeg var derfor helt på bar bund forud for denne dag, der bød på 80 km med godt 1.000 hm, hvilket kan være en smule udfordrende for en forholdsvis solidt bygget “fladbane-moster” som mig. Heldigvis har jeg trænet kontinuerligt og struktureret hen over vinteren og foråret, så jeg var klar til en udfordring, og opsat på at få testet om bakkebenene var skruet rigtigt på denne søndag i juli.
Livestream dagens Kongeetape i Tour de France
Følg det store bjergslag i Tour de France, som venter på dagens etape. Kan Jonas Vingegaard igen sætte Tadej Pogacar? Kravler den unge dansker på podiet samlet igen?
Pressure Washer fra Muc-Off: Perfekt rengøring af din cykel
Muc-Off lancerer verdens første højtryksrenser designet udelukkende til brug til rengøring af cykler og motorcykler.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Andet

x