Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

02.01.2020 @ 19:15

En vanvittig god køremaskine som ikke alene løfter arven fra en af verdens mest respekterede rammer, men formår at lægge yderligere på og derved katapultere Cannondale ind i fremtiden.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

(10/10)

Fakta:

Producent: Cannondale
Produkt: SuperSix EVO Hi-Mod
Farver: Sort / guld

Størrelse: 56 - fås i 51, 54, 56, 58 og 60)
Vægt: 7.3 kilo

Pris: 83.999,- kroner

 
Introduktion

Cannondale har erstattet deres tidsløse klassiker - SuperSix’en - med en opdateret version, som bringer masser af nyt til fronten af feltet. Stort set alt er opdateret for at skabe en værdig efterfølger til cyklen, som altid har kunnet stille stort set alle ryttertyper tilfredse i alt slags terræn.

 

Vi har haft fingrene i den nye maskine.

 

 

Test

Det er noget af en arv, som den nye SuperSix-model skal samle op. Dens forgænger er nærmest ikonisk og over tid er den nærmest blevet et symbol på en no-nonsense racercykel, som kan det hele og som er elsket af både væddeløbere og motionister.

 

Design - ind i fremtiden

Den tidligere platform har eksisteret i en årrække, hvor de fine egenskaber har gjort, at Cannondale ikke har haft anledning til væsentlige ændringer.


Måske er det derfor, at amerikanerne er gået relativt radikalt til værks for at udvikle den nye ramme.

 

Intet er nemlig som før. Væk er de ultraklassiske, runde rørformer, som har fået mange purister til at sværge til den forhenværende SuperSix. De er erstattet af mere nutidige rørformer og dimensioner, som bryder vinden bedre og bringer mere en blot et snert af ’aero’ ind i SuperSix-ligningen.

 

Også rammens sammensætning er ændret væsentligt. Mest markant i stellets bageste trekant, hvor saddelstræberne ikke længere hæfter oppe ved sadlen, men er flytter et godt stykke ned på saddelrøret.

 

Et design som efterhånden går igen på de fleste toprammer på tværs af producenter og mærker - simpelthen fordi det giver den mest effektive cykel.

 

Geometrien er stadig raceorienteret, selvom det nye rammedesign også medfører små ændringer. Stack-højden bliver en anelse højere, hvilket ikke typisk er lig med race-fokus, men alt skal ses i en sammenhæng og i dag investerer producenterne væsentlige summer i at udvikle rammerne, så de er så effektive som muligt med en rytter på. 

 

Det er også værd at bemærke, at toprammen - hi-mod-versionen - kun laves med skivebremser og ikke kan fås til fælgbremser. Et kraftigt statement fra amerikanerne.

 

 

Køreoplevelse - helt i top

Som sagt, så er det en tung arv, som denne nye ramme skal løfte. Ikke alene skal den erstatte en af tidens mest respekterede race-rammer, den tillader sig endda at skille sig væsentligt ud og ændre på flere af de dyder, som har gjort den forgænger populær.

 

Derfor er det også med en vis spænding, man hopper ombord til den første tur!

 

Og spændingen - ja, den bliver indløst med det samme, for det står hurtigt klart, at her man har en ekstraordinær ramme i hænderne. Efter blot én tur, kan jeg allerede konkludere, at rammen er vanvittig effektiv på alle parametre.

 

Race-arven fornægter sig ikke og cyklen reagerer velvilligt, let og effektivt på trådet. Den er let at træde op i fart og der er ingen slinger i valsen fra den kraftige krankboks, som fordeler kræfterne uden at hverken forenden eller bagenden af stellet giver tegn til eftergivenhed.

 

Omsætningen af watt synes kompromisløs, men samtidig er cyklen rolig og pålidelig. Nogle rammer, som er lavet til rendyrket race, kan have tendens til at blive en anelse skingre i sit udtryk, når man virkelig går til den, men her rammer Cannondale et nærmest perfekt mix af aggressivitet og stabilitet.

 

Når cyklen er i fart, så er det samme egenskaber, som man sidder tilbage med en fornemmelse af; at cyklen let kan omsætte kræfterne til fart. Det er umuligt at vurdere den aerodynamiske forskel ude på landevejen - det lader vi vindtunnellerne om -men det er tydeligt at mærke, at cyklen er hurtig og effektiv.

 

Cannondale hævder selv, at den nye ramme sparer 30 watt i forhold til tidligere, når man kører lidt over 40 kilometer i timen.

 

Den holder farten let og selv om rammen er så let i vægt, som man forventer af en topramme, så er den ikke for letbenet til de flade, danske landeveje. Det er helt tydeligt, at Cannondale har opnået fine fremskridt her i sammenligning med tidligere modeller. 

 

Faktisk synes jeg, at man langt hen ad vejen får den samme ’rullefornemmelse’, som man opnår med en rendyrket aeroramme. At det bare ruller og at cyklen under én er vældig effektiv i fladt og bølgende terræn.

 

 

KOM - nedad!

Jeg har haft lejlighed til at teste cyklen i Dolomitterne også. Ikke overraskende, så giver ovenstående egenskaber en effektiv klatrer - en egenskab som cyklen bærer videre fra sin forgænger. Her kommer især stivheden til udtryk, for der er masser af respons på den kraft man sender ned i stellet.

 

Det er dog på vejen ned af stigningerne, at cyklen for alvor bevægede sig helt op i øverste liga for mit vedkommende. Her er den nemlig helt suveræn. Skivebremserne er effektive - det ved vi - men de spiller nærmest perfekt sammen med rammen, som kan tage imod den store bremsekraft fra Shimano’s ypperste gruppe uden at køreoplevelsen forstyrres.

 

På lange nedkørsler med stor fart mærker man retningsstabiliteten til fulde, hvilket giver en rolig håndtering. I svingene er cyklen smidig og velafbalanceret med en blød styring, som ikke er for livlig eller overdrevet. Jeg tøver ikke med at kåre denne cykel som den bedste cykel til nedkørsler, som jeg nogensinde har siddet på.

 

 

Spændende komponenter

Slutteligt er det værd at nævne et par af cyklens komponenter.

 

Versionen her er udstyret med en elektronisk Dura Ace-gruppe med skivebremser. Der er ikke så meget at sige om denne, som kan overraske: Den er let i vægt og nærmest perfekt i sin ydelse.

 

Kranksættet fra Cannondale’s eget HollowGram-brand er lækkert og matcher stivheden i rammen så rigeligt. Det kommer desuden med en indbygget wattmåler, som kan aktiveres hos Power2Max for et beløb.

 

Hjulene er fra samme mærke i en 45 millimeter version og de både ruller og performer som et førsteklasses hjulsæt. Naturligvis med mulighed for at sætte dem op med tubeless.

 

Den største nyhed er dog det nye cockpit, som igen er lavet in-house og bærernavnet KNØT. Frempind og styr kan vel nærmest bedst betegnes som semi-integreret: Tilsammen danner de en enhed hvor alle kabler og ledninger fra styret kan trækkes, så cyklen er helt fri for udvendige forstyrrelser. Aerodynamisk ja, men mest af alt vanvittigt elegant!

 

Samtidig har Cannondale fomået at sammensætte en løsning, hvor man let kan fjerne eller tilføje spacere, uden at man er nødt til at skille alt ad og trække nye kabler. Det er absolut en meget fin feature, i en tid hvor skjult ledningsføring nok behager visuelt, men giver mekanikerne grå hår i hovedet.

 

Styr og frempind fås naturligvis i en række variationer i bredde og længde.  

 

 

Konklusion
Cannondale har ikke alene formået at løfte en tung arv - de har forbedret SuperSix’en på stort set alle parametre.

 

Den nye ramme er et perfekt mix af en let og adræt racer, kombineret med aerodynamiske tilføjelser og god komfort.

 

Jeg er ikke i tvivl om at denne cykel kandiderer til at være den bedste cykel, jeg nogensinde har kørt på.

 

Det perfekte kompromis mellem alle de egenskaber, som en cykel skal have til rytteren som kun vil have det bedste, som kan klare sig sublimt alle de steder hvor vejen er asfalteret.

 

 

Sådan har vi testet:
Vi har testet cyklen på de danske landeveje og i de norditalienske Dolomitter, hvor både op- og nedkørsler har sat cyklen på prøve.

Stillet til rådighed af: Cannondale


TESTRRAPPORT

 

Brand

Cannondale

 

Model

SuperSix EVO Hi-Mod (Dura Ace Disc)

 

Hvad er cyklen lavet til og hvem henvender den sig til?
Cyklen er til den seriøse rytter, som vil have en allround-cykel fra øverste hylde, som kan klare sig i alt (asfalteret) terræn. Rammen er gearet til ræs og seriøs motionscykling.

 

Bedøm hvordan producenten er lykkedes med at ramme formål og målgruppe

Rammen er meget vellykket. Den integrerer en lang række elementer fra aero-verdenen og kombinerer det med lav vægt og faktisk også masser af komfort. Rammen er både stiv i forhold til accelerationer og så holder den farten godt.

 

Hvordan er prisen i forhold til lignende cykler?

Prisen er høj, men det er her relativt, for den matcher andre cykler i samme liga på dette parameter. Man får topkomponenter på alle punkter.

 

Rammen kan måle sig med de bedste på markedet, Dura-Ace Di2 disc er toppen af poppen og indbygget wattmåler og de hurtige Hollowgram-hjul er en verdensklasse pakke.
 

Ramme

Bedøm rammens udførsel / konstruktion

 

Håndværket er i top og cyklen er gearet til fremtiden med fuldstændigt skjulte kabler samt indbygget Di-2-boks på skrårøret.

 

Finish’en er som man forventer af en topcykel.

 

Beskriv rammegeometrien

Rammen har fået en væsentlig opdatering, hvor rørformerne er mere aerodynamiske. Saddelstræberne er desuden sænkede, hvilket synes at være den mest effektive måde at kombinere fart og komfort med de nuværende UCI-regler.


Den nye model har en anelse højere stack, men er stadig lang og lav, så den indbyder til hurtig kørsel.

 

Hvordan er indstillingsmulighederne?
Det medfølgende integrerede cockpit fra Cannondale’s eget KNØT-brand har spacere, som kan klikkes af uden at frempind og styr skal afmonteres. Det er vanvittigt gennemtænkt og elegant. Trods den høje grad af integration omkring cockpittet er det let at arbejde med.

 

Hvad vejer den testede cykel?
7,3 kilo.

 

Køreegenskaber

Er cyklen komfortabel at køre?

 

Rammen er komfortabel for en fuldblodsracer. Den er letkørende og trods stor stivhed er der rigtig meget komfort.

 

Beskriv cyklens køregenskaber

Rammen er aggressiv og accelererer som en væddeløbscykel skal. Man kan tydeligt mærke den opdaterede rammeform og de aerodynamiske forbedringer. Cyklen er et nærmest perfekt mix af aggressiv acceleration og effektiv landevejs-cruise.

 

Cyklen er kort sagt en løbsklar allrounder, som gør stort set alting til perfektion. Den er hurtig, komfortabel og imponerende velafbalanceret.

 

Bedøm cyklens stivhed og kraftoverførsel

Der er nok stivhed i rammen til at omsætte de største kraftudladninger til fart igennem den kraftige krankboks. Bagenden er rolig og stabil, så baghjulet kan tage imod kræfterne uden slinger i valsen.

 

Beskriv styring - er den livlig, neutral eller doven?

Cyklen er responsiv, men stabil. Den er præcis og styrvillig - blandt de allerbedste cykler, jeg nogensinde har kørt nedkørsler på.

 

Komponenter

Matcher de valgte komponenter rammens egenskaber?

 

Helt kort - ja! Alle komponenter er fra øverste hylde.

 

Er der nogle komponenter som bør opgraderes i forhold til rammen?

Nej, der er ikke en finger at sætte på noget. Hjulsættets højde er lavet til allround-brug - man kan eventuelt sætte et højere hjulsæt på, hvis man vil optimere den til de flade, danske landeveje.

 

Bedøm hjulsættet

Hollowgram-hjulsættet er et ’in-house’-produkt fra Cannondale. Men det lader ikke noget tilbage at ønske i forhold til mere etablerede mærker.


Sættet er bygget på egne nav, mens egerne er fra DT Swiss. Forhjulet er strikket sammen med 20 eger mens baghjulet er forstærket med fire ekstra.


Navet er letløbende og ruller fantastisk.  Fælgen er ligeledes fra Hollowgram og har 45 millimeters højde og 21 millimeter indvendig bredde. Fælgen er tubeless-klar.

Der er masser af stivhed i sættet og min oplevelse er at det er fuldt på højde med high-end hjulsæt fra de etablerede mærker.

 

Konklusion

Nød du at køre på cyklen?


Ja, cyklen er i den absolutte superliga og illustrerer på flot vis hvad man kan opnå af stivhed, aerodynamik, komfort og balance i en moderne racer.

 

Vil du anbefale cyklen?

Absolut - den får mine bedste anbefalinger.

 

Om testeren:

Alder: 36
Højde: 183 cm
Vægt: 75 kilo

Jeg har cyklet i: 10 år 
Så ofte cykler jeg: 2-3 gange om ugen

Jeg kører disse discipliner: Landevej og gravel

Motionsfeltet.dk's vurdering: (10/10)

Mangler du et påskeæg til cykelentusiasten
Hvis du ligesom os bare ikke kan få nok af Tour de France, så tjek de sportslige babushkadukker vi har fået i webshoppen.
Produktnyt: Canyon Neuron AL 2020
Canyon lancerer i dag en ny mountainbike, Canyon Neuron AL. Vi ser nærmere på cyklen.
4 skøre, sjove og nyttige ideer til pedal-elskere
Hvordan udfordrer man sig selv? Hvordan gør jeg min cykelrutine lidt sjovere? Og hvor finder jeg live streaming af cykelløb? Vi har samlet 4 måder du kan forbedre dit cykelliv.
LIVESTREAM: Feltet.dk Race Series
I aften den 31. marts klokken 20.15 slutter vi Feltet.dk Race Series med manér. Ved seriens 7. og sidste afdeling er nemlig flere point på spil end ved nogen anden etape, og der kan således avanceres kraftigt og rykkes godt og grundigt rundt på topstillingen i seriens respektive klassementer. Du kan følge det hele her på Feltet.dk eller på vores forskellige sociale platforme, hvor vi kommenterer slagets gang og hylder vinderne.
GOOD VIBES (ONLY) - Fra ret fed plan til RIDE SOLO - FLATTEN THE CURVE!
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner...
Test: Pirelli Zero Cinturato dæk
Pirelli har med Cinturato dækket leveret et rigtigt kompetent dæk til de koldere måneder samt pendling. Særligt rullemodstand og vægt imponerer på dette super velrullende dæk.  
Ny cykelbog i shoppen: Læs løbet - taktik for cykelryttere
Feltet.dk fejrer fødselsdag og giver 20% rabat på hele webshoppen resten af marts med rabatkoden HURRA. Vi har i shoppen netop tilføjet bogen "Læs løbet - taktik for cykelrytteren" af Henrik Zachariassen og med forord af Brian Holm.
Hyggetyk eller hardcore?
I de seneste år har vi set en eksplosiv udvikling i salget af hometrainere og e-cykling.
Test: Plantronics BackBeat FIT 2100 – Wireless Sport
Et solidt og robust headset med fine funktioner og en god indstilling, som gør det nemmere at høre sine omgivelser, mens man hører musik.

Instagram #motionsfeltet

Produktnyt: Snup en vingummi - og kom i mål
Hurtige kulhydrater er din ven, når du er ved at køre træt på turen. Her har både energi-snacks, energidrikke og forskellige gel-produkter længe været et populært valg. Men nu kan du snuppe en energi-vingummi i stedet. Det er meget nemmere og knapt så besværligt at spise, når du er på hjul. Læs med, og find ud af, hvorfor det er så smart.
VIND ET HJULSÆT - VÆRDI 7.399!
Nu kan du vinde et lækkert 45mm carbon hjulsæt med keramiske lejer til en værdi af 7.399 kroner!
Test: Lazer Genesis
Lazers nyeste tophjelm - Genesis - kombinerer (usædvanlig) let vægt med aerodynamiske egenskaber og et avanceret justeringssystem, der giver gode tilpasningsmuligheder for de fleste. Det hele pakket ind i et ret cool og lækkert look.
Test: Rapha Pro Team Thermal Base Layer
Et teknisk meget veludført base layer som dækker alle de kolde måneder i Danmark.
Test: Isadore Thermerino Jersey
Slovakiske Isadore fortsætter med at producere high-end cykeltøj med baggrund i erfaringerne fra de nu pensionerede cykelbrødre Peter og Martin Velits.
Test: isolés Charles Storm Jacket
Vi har testet Charles Storm Jacket, som er en vind- og vandtæt jakke, der kan bruges som et ultrabeskyttende yderste lag i alle de kolde måneder i Danmark.
Vi udlodder 5 x Tour-præmier i aften kl. 19
Vind et flot Tour de France sæt til en værdi af 249 kroner. Feltet.dk udlodder i samarbejde med cykelsøgemaskinen Velomio.com fem sæt. 
Canyon lancerer sin første e-trekking cykel
Canyon har i dag lanceret endnu en ny cykel. Denne gang en e-trekking cykel - Canyon Pathlite:On.
Interesseret i cykeludstyr, rabatter, guides - se her!
Feltet.dk har siden 2010 haft en nyhedsbrev om cykler, udstyr og tilbehør, men vi har ikke serviceret vores nyhedsbrevsmodtagere specielt godt indenfor dette område...
Sidste chance: Vind cykel til 15.990 kroner og over 8.000 kroner kontant
Er du klar til en fantastisk cykelsæson? Sammensæt dit managerhold til 2020-sæsonen og vind kontante præmier.
Test: Rapha Pro Team sko
Rapha lancerer en ny sko som kører sig direkte ind i eliten med et vanvittigt godt miks af stivhed og komfort og et nyt, spændende materiale; Powerweave.
Deltag på Python Camp Mallorca
Det danske cykelbrand, Python Pro, har i 2020 lavet en Camp på Mallorca, hvor danske cykelmotionister kan deltage og låne Python-cykler.
Test: Knog Lil’ Cobber lygtesæt
Et kompakt lygtesæt i god kvalitet, som gør opmærksom på sin rytter og lyser godt op i mørket for god synlighed og tryghed.
Atlanterhavets cykel-hotspot
300 kilometer fra Afrikas kyst ligger De kanariske Øer, og den største af disse - Tenerife - byder på optimale forhold for cykling. Flere steder fremhæves øen som en af verdens bedste cykeldestinationer.
Test: Trek Supercaliber 9.8 2020
Med den nye Supercaliber er Trek startet med et blankt stykke papir og tænkt ud af boksen, da de skulle designe deres nye full suspension XC MTB. Det er der kommet et nyt og hyper-effektivt affjedringsdesign ud af.  

Seneste indlæg i debatten

Zipp hjul plejer at at fejle ved at navenes flanger knækker grundet underdimensionerede nav og for høj egerspænding :-) Det kan ske imens lågen står parkeret i skuret. Egerbrud er usædvanlige hvis egerspændingen i hjulet er jævn - med mindre man pumper clinchers for hårdt således at trykket komprimerer hjulet hvilket kan fører til at én eller flere egre mister spænding under brug. Enhver butik med eget værksted der sælger cykler med skive bremser bør IMHO have en kvalificeret mekaniker med det rette værktøj - Jeg er ikke i tvivl om at det ikke nødvendigvis forholder sig således :-( men jeg er også bare en halvgammel sur mand der irriteres over inkompetance.Feltet.dk har endnu engang været i det sociale hjørne, og på de sociale medier begynder det at vrimle med cykelryttere, som længes efter hverdagen. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/det_sociale_hjoerne_der_kaempes_for_det_gode_humoer/Jeg kan godt være enig så langt at kalde det “gyldne gensyn”, måske er at strække den, i hvert fald med dem vi på nuværende tidspunkt ved var dopede. I fht franskmændende tilbage i 90’erne, er det vel ikke så meget anerledes end nu, hvis man ser bort fra alaphilippe. Jeg tror ikke det var fordi de var mindre dopede, jeg tror det er deres mentalitet. De tror selv at de hele tiden ved bedst, også selvom de ikke gør. Man kan jo trække en reference til F1. Verdens største bilfabrikant, signer nogle af de bedste kørere, har det største budget og alligevel får de prygl af andre der kører med deres egen motor...

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Mangler du et påskeæg til cykelentusiasten
Hvis du ligesom os bare ikke kan få nok af Tour de France, så tjek de sportslige babushkadukker vi har fået i webshoppen.
Produktnyt: Canyon Neuron AL 2020
Canyon lancerer i dag en ny mountainbike, Canyon Neuron AL. Vi ser nærmere på cyklen.
4 skøre, sjove og nyttige ideer til pedal-elskere
Hvordan udfordrer man sig selv? Hvordan gør jeg min cykelrutine lidt sjovere? Og hvor finder jeg live streaming af cykelløb? Vi har samlet 4 måder du kan forbedre dit cykelliv.
LIVESTREAM: Feltet.dk Race Series
I aften den 31. marts klokken 20.15 slutter vi Feltet.dk Race Series med manér. Ved seriens 7. og sidste afdeling er nemlig flere point på spil end ved nogen anden etape, og der kan således avanceres kraftigt og rykkes godt og grundigt rundt på topstillingen i seriens respektive klassementer. Du kan følge det hele her på Feltet.dk eller på vores forskellige sociale platforme, hvor vi kommenterer slagets gang og hylder vinderne.
GOOD VIBES (ONLY) - Fra ret fed plan til RIDE SOLO - FLATTEN THE CURVE!
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner...
Test: Pirelli Zero Cinturato dæk
Pirelli har med Cinturato dækket leveret et rigtigt kompetent dæk til de koldere måneder samt pendling. Særligt rullemodstand og vægt imponerer på dette super velrullende dæk.  
Ny cykelbog i shoppen: Læs løbet - taktik for cykelryttere
Feltet.dk fejrer fødselsdag og giver 20% rabat på hele webshoppen resten af marts med rabatkoden HURRA. Vi har i shoppen netop tilføjet bogen "Læs løbet - taktik for cykelrytteren" af Henrik Zachariassen og med forord af Brian Holm.
Hyggetyk eller hardcore?
I de seneste år har vi set en eksplosiv udvikling i salget af hometrainere og e-cykling.
Test: Plantronics BackBeat FIT 2100 – Wireless Sport
Et solidt og robust headset med fine funktioner og en god indstilling, som gør det nemmere at høre sine omgivelser, mens man hører musik.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Andet