Motionsfeltet.dk's vurdering:
Indledning
ABUS er især kendt for deres fremragende låse til enhver lejlighed og cykeltype. Men tyskerne laver også en bred vifte af cykellygter til de fleste formål og behov.
Her er det lygtesættet Gemini, som med lumens i den lidt lavere ende henvender sig til ryttere, som ønsker synlighed og ikke er på jagt efter en forlygte til at oplyse vejen foran.
Fakta:
Gemini lygtesæt
Type: Lygtesæt forlygte og baglygte
Max lumens: Forlygte max 240 / baglygte max 100
Pæretype: COB LED dioder
Batteri: USB genopladelig (Micro USBport)
Størrelse: 9,7 cm x 2,3 cm x 2,3 cm
Vægt: 39 gram
Vejledende udsalgspris: Forlygte 149, kroner
Vejledende udsalgspris: Baglygte 149, kroner
Test
Design
Gemini lygterne er lette i vægt og med et udpræget aflangt design, der udnytter hele forsiden som oplysningsflade ved hjælp af en lang række dioder.
Størrelse
Gemini lygterne er aflange og slanke med deres næsten 10 centimeter i længden samt lidt mere end 2 centimeter i bredde og dybde.
Montering
Selve lygten og monteringsenheden er adskilt. Monteringen sker uden værktøj ved hjælp af en plastikrem, som trækkes rundt om styret. Her er der fem huller, så størrelsen kan justeres alt efter styrets størrelse.
Selve lygten klikkes så på en lille plade på monteringsremmen, hvor et lille gevind bagpå lygten passer ned i. Man trækker en split trækkes tilbage på enheden på remmen, hvorefter der bliver plads til lygtens monteringsplade indeni. Splitten fungerer på den måde også som sikkerhed for at lygten ikke kan hoppe ud under kørsel.
Lumens / batterilevetider / indstillinger
Begge Gemini lygter har to forskellige lysfunktioner:
Konstant lys: Kraftigt og vedvarende lys
Blinkende lys: Kraftige, pulserende blink
Batterilevetiderne er som følger:
Forlygte: Konstant lys 5 timer / blinkede lys 40 timer
Baglygte: Konstant lys 5 timer / blinkede lys 60 timer
Features
Gemini har en speciel feature, som skiller sig ud:
LED ring
Gemini lygterne består ikke kun af én, stor pære. Lygterne er derimod lavet med en ring af små LED pærer, som sidder i en oval, som følger lygternes form.
Indtryk i brug
Gemini lygtesættet skiller sig først og fremmest ud ved et anderledes, spændende design.
Lygterne er slanke og har en aflang form, som gør at de ikke fylder meget og er særdeles lette at have med at gøre. Fremfor at benytte sig af én, kraftig LED pære, sidder der i Gemini en række af små, LED dioder rundt i lygten. Denne opbygning er afgørende for lygterne kvaliteter og egenskaber.
For det første skulle det efter sigende sende lyset længere ud, selvom det er meget svært at vurdere i praksis, når man sidder på cyklen.
Til gengæld leveres dioderne et kraftigt og meget letgenkendeligt lys, som er let at se på afstand og som giver fantastisk god synlighed og en stor grad af tryghed.
Spredningen af dioderne, frem for en stor pære, betyder også, at lygterne ikke kaster en decideret lyskegle ud foran sig, men snarere sørger for et stort oplyst felt på enten cykel styret eller under sadlen eller på bagstellets kædestræber, alt efter montering af baglygte.
Det betyder, at man får et lygtesæt, som gør en særdeles synlig, men som ikke har nogle egenskaber til for alvor at lyse en mørk vej op foran sig. Derfor egner Gemini sig udelukkende til kørsel i områder med gadebelysning.
Her er de til gengæld ultrasynlige!
Det brede design kommer især til sin ret, når man benytter de blinkende indstillinger. Med sine bredde på næsten ni centimeter er det et stort område som blinker og derved fanger det let øjet på andre trafikanter.
Det er let at skifte indstilling ved tryk på en knap foran på lygterne og dette kan sagtens betjenes med handsker på. Monteringen er også ganske let. Remmen har kun fire huller, så man skal trække lidt i den, hvis den skal monteres rundt om kabler på styret, men det går uden at strække remmen hverken i stykker eller tynd og sårbar.
Det er let nok at klikke lygterne i monteringsbeslaget og det er en fin tanke, at det gøres ved at trække en sikkerhedssplit tilbage. Derved får man en sikkerhedsanordning, som holder lygten sikkert på plads, selv på veje med ujævnt underlag. Dog er sådan en konstruktion ikke den mest robuste af natur, så vi opfordrer til, at man gør det koncentreret og forsigtigt. Knækker splitten, så kan man ikke montere lygten.
Gør man det fornuftigt, uden at trække den unødigt hårdt tilbage, så skal den nok holde længe. Trækker man uhæmmet i den, så kan man få et problem.
Når remmen er sat omkring et rør det være sig styr, saddelpind eller saddelstræber så vender lygten så at sige sammen vej, når den monteres.
Det betyder, at når remmen trækkes rundt om styrets overside, så sidder lygten horisontalt og flugter altså med styret. Monteres remmen rundt om saddelpinden, som er vertikal, så vender lygten tilsvarende vertikalt.
Det giver god mening, da man derved ikke får en lygte som stritter op fra styret, og som man derved kan komme til at slå til eller ud til hver side af saddelpinden. Det betyder også, at man kan montere lygten uden problemer på de skrå saddelstræbere, som går fra overrør ved sadlen ned til cyklens bageste trekant omkring bagskifteren.
Det giver god fleksibilitet i forhold til placering.
Dyrere lygter kan ofte vendes og justeres, men det giver faktisk ikke så meget mening at tilføje funktionen her og det kan man heller ikke forvente til denne pris.
Konklusion:
Et rigtig godt lygtesæt til den vintertrænende rytter, som vil have maksimal synlighed i trafikerede områder.
Gemini lygterne udmærker sig ved et fedt diode design, som giver et karakteristisk og meget synligt lys. Desuden er det godt, at den slanke lygte flugter med rørene, som den monteres på, da man derved får en strømlinet montering uden fare for, at man kommer i konflikt med lygten med hverken fingre, hænder eller andet.
Forholdsvis kort ladetid på tre timer gør lygterne ideelle til rytteren som benytter pendling på cyklen som træning, da de hurtigt er klar til næste tur. Kan man nøjes med den mest energisparende indstilling, så er der tilmed lys til en hel uge ad gangen uden problemer.
Lygterne er desuden dejligt lette og det slanke design gør, at man nærmest kan få dem til at gå i ét med cyklen og dens rørformer. Derved er der absolut ingen generende dele som kan komme i konflikt med store vinterhandsker eller som man kan ramme med foden, når man står af cyklen.
Stillet til rådighed af: Abus
Læs også:
Motionsfeltet.dk's vurdering:
ANNONCE
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger