23.03.2021 @ 16:29

Specialized har lavet en tredje generation af deres populære Levo Gen 3.

40 år har den været undervejs.

En mountainbike med de bedst mulige køreegenskaber - og så endda med en motor og et batteri. Den nye Levo Gen 3 fra Specialized sætter med sine stabile og naturlige køreegenskaber standarden i kategorien e-MTB.

"Udviklet ud fra sit carbon stel, udstyret med 150 mm vandring bag i, en progressiv geometri, sofistikeret og præcis motorsupport og en nyt avanceret MasterMindTurbo Control Unit. Alt sammen med målet om at give dig en køreoplevelse - som ingen anden," skriver Specialized i forbindelse med produktlanceringen.

 

Udnyt teknologien, styrk indtrykket, få mere fart, kør længere distancer, få større frihed, kør flere spor, ren glæde, uendeligt med uforglemmelige oplevelser… Det er mange argumenter fra producenterne, når den kommer til at vælge en e-MTB.

"Den nye Levo vil give dig muligheden for at køre længere, hurtigere og mere aggressivt. En fuldendt kombination af hidtil uset power, rækkevidde, naturligt boost og sikre styreegenskaber, der i sidste ende er det, som det hele handler om. Den ultimative køreoplevelse," lyder det var producenten.


Mindre baghjul end forhjul

Den nye Levo er sammensmeltningen af alt, vi ved om mountainbikes. 

"Vores 40 år lange opbygning af viden, forståelse og udvikling. Alt sammen puttet ned i én cykel. En potent blanding af selve rammen, suspension designet, geometrien og motorassistancen. Kombineret og komplimenterende med et resultat, som vil give vores kommende Levo ryttere deres bedste trail-oplevelse. Nogensinde." lyder det fra Specialized. 
 

"Helt ydmygt mener vi, at det et et godt bud på den mest livlige, alsidige og agile e-MTB til dato."

 

Udviklingen af den nye Levo er i høj grad præget af et ønske om at tilføre livlige styreegenskaber til cyklen. Altså målet om, at den skulle føles adræt og livlig, når man kastede den ned af sporet. Svaret blev et dedikeret ’Mullet setup’ med et 27.5” baghjul og et 29” forhjul.
 

"Det er en udfordring at udvikle en full-powered e-MTB med livlige styreegenskaber. Grunden er motoren og dens placering, som kræver, at man benytter længere kædestræbere. Derfor blev løsningen altså et mindre baghjul, som derfor muliggjorde, at den nye Levo kunne udstyres med kortere kædestræbere," påpeger Specialized.

 

Geometri skabt for kontrol

Rammens geometri er som nyskabt og udviklet med stort fokus på kontrol og alsidighed. Sadelrøret er gjort stejlere, som gør, at du får nemmere betingelser ved opkørsler.

Fronten er gjort længere, hvilket betyder, at du både får en mere central position på cyklen og samtidig optimerer dit greb og kontrol i skarpe sving. Kronrørsvinklen er gjort fladere, og off-set ved forgaflen er reduceret ud fra en udviklingsmæssige tanke om, at gøre tingene en smule mere stabile ved højere hastigheder og i udfordrende terræn. Dertil skal man også huske at nævne, at Specialized har gjort geometrien justerbar - som altså betyder, at du kan tilpasse den til det terræn, du kører i.
 

Den nye Levo har seks forskellige geometri-indstillinger, som gør, at du nemt og hurtigt kan justere din Levo, så den passer til de udfordinger, som du har forud.

Hvad end det er tekniske singletracks eller storslåede oplevelsesture, så kan du nemt finde den tilpasning, som passer dit behov. Vælg imellem tre kronrørsvinkler, fra 63 til 65.5 grader. Højden på krankboksen kan også finjusteres med 7mm, takket være den flip-chip, som er placeret ved horst pivot-linket. 

 

Affjedring
Den nye Levo er udstyret med 150mm bagvandring / 160mm forvandring (150mm på en S1). Generelt set er vandringen yderst livlig og reagerer hurtigt på blødere, såvel som hårde hits. Den klarer nemt ’G-Outs’, yder stadig stor pedaleringsrespons og giver dig stor effektivitet på jorden.



 

RxTUNE
Specializeds produktingeniører og teknikere har arbejdet dag og nat for at forbedre affjedringen. Her udviklede de specifikke affjedringsventiler, for at optimere fart og power. De skræddersyede alle aspekter af affjedringen - Kinematikken, vandringskurve, dæmping og fjederkraft til at arbejde sammen og levere kontrolleret, responsiv og præcis affjedring, der kan kontrollere bump, som var det en cykel med meget mere vandring.

 

"Den nye Levo er Turbo-udgaven af vores anmelderroste Stumpjumper EVO. Den progressive vandringskurve på den nye Levo er derved inspireret af den tilgang, som vi kender fra vores Stumpjumper Evo. Nøglen er at levere en vandring, som både er følsom overfor små bump, giver støtte på mellemhårde stød, men som også fremstår fuldkommen kontrolleret, når du har brug for den fulde vandring," skriver Specialized.

Den justerede vandringskurve gør det også nemmere at finjustere affjedringen, så den matcher kinematikken. Sagt på en anden måde: Dæmperen gør det, du har brug for, at den skal gøre, så du i stedet kan fokusere på at gøre det, som du vil: At kaste cyklen rundt i svingende.  

 

Bagudgående akselbane

Akselbanen på den nye Levo har hentet sin kinematik fra Specializeds Stumpjumper Evo og er skræddersyet til at opretholde høj fart over alt terræn. Akselbanen bevæger sig bagud i den første tredjedel af vandringen, og derefter vertikalt i midten af vandringen, hvor den til sidst buer fremover mod slutningen af sin vandring.


 

Det betyder altså, at den bagudgående akselbane i den første del af vandringen medvirker til, at hjulet ikke 'hænger fast', når man rammer et bump, men i stedet sikrer forøget fart. Når cyklen bevæger sig længere ned i sin vandring, hvor man typisk ikke træder i pedalerne, går akselbanen fremad. Det minimerer samtidig den kraft, som tilføres kæden, som gør, at bagdæmperen helt uafhængigt kan komprimere responsen fra underlaget.
 

Maksimal batteriudnyttelse

Den nye Levo giver dig mulighed for at køre, hvor end du vil - og hvornår du vil. Har du kun en time? Go for it.

Levo giver supermandskræfter! Den integrerede controller responderer dit eget input, hvilket resulterer i et intuitivt boost til dit eget tråd. Helt op til fire gang - med et naturligt boost.

"Det er i sandhed vores mest kraftfulde motorsystem, som er i stand til at tilføre op til 565 watt og 90Nm. Du har kontrollen. Spørgsmålet er kun, hvornår du ønsker at slippe den. Vores Turbo Full Power System motor er udstyret med et mere robust bælte, som giver dig længere holdbarhed. Dertil kommer den også med et nyt firmware, der vil optimere effektiviteten og power outputtet. Denne motor bruges på alle nye Levo modeller," fastslår producenten. 

 

Den nye Levo tilsidesætter næsten alle begrænsninger, når det kommer til rækkevidde. Hele fem timers support er det, du har i vente. Nu kan du nemt køre længere og opleve mere end tidligere. Med "Smart Control" i Mission Control appen behøver du slet ikke at bruge tid på at bekymre dig om dit batteriniveau. I denne kan du nemlig indtaste, hvor langt du vil gøre, så sørger Mission Control for, at du har batteri til hele turen.

 

En rækkevidde på hele fem timer er kun muligt med integrering af Specializeds 700Wh Turbo Technology batteri, der sammen med Specialized nye MasterMind Turbo Control Unit vil sikre dig maksimal effektivitet.



 

Mastermind TCU 

MasterMind Turbo Control Unit (TCU) kan bedst beskrives som cyklens hjerne. Det er her alt hardware og software udspringer, og det er denne, som kontrollerer, hvordan motoren, batteriet, cyklen og dig selv interagerer.

Med din TCU lige ved hånden kan tilpasse din support, mens du sidder på cyklen. Du kan få indblik i alt relevant data fra din tur. MasterMind TCU sikrer også over-the-air opdateringer, så din nye Levo bliver bedre over tid. Derudover er den nye MasterMind også tilkoblet Specialized Mission Control app, så du nemt kan tilpasse og fintune din Turbo-oplevelse.

 

- Over-the-air updates sikrer, at din Levo bliver bedre med tiden.
 

- MasterMind TCU viser den tilbageværende procentdel af batteriet, som er tilbage - nemt at læse.
 

- MicroTune featuren gør, at du kan finjustere din peak power og support level med 10%, når du sidder på cyklen. Det betyder, at du nemt kan tilpasse dit eget input, så det passer med dem, du kører med, og samtidig opnå længere rækkevidde ved kun at bruge den power, som du har brug for.
 

- Personliggør dit display, så du selv kan bestemme, hvad der vises (4 forskellige valg) og 30 forskellige data enheder.


- Viser tiden
 

- “Live Consumption” viser kilometer per watt-time, som du kan bruge til at opnå størst mulig pedalleringseffektivitet


- Rider Power Value viser, hvor meget power du selv yder


- Heart rate pairing gør, at du kan tage din træning til næste niveau
 

- Præcis tracking af højdemeter

Priser

SW LEVO - 111.999,00 kroner
PRO LEVO - 89.999,00 kroner
SW LEVO ramme - 55.499,00 kroner

Første cykelmagasin på gaden
Første udgave af Motionsfeltet.dk's nye magasin er landet på gaden! Læs det nu og få også adgang til 7 tidligere magasinet, som er udgivet af Bikemania Magazine.
Følg Romandiet Rundt på Feltet.dk's app
Følg Kasper Asgreen, Michael Valgren, Andreas Kron, Johan Price-Pejtersen samt Christopher Juul-Jensen i Romandiet Rundt.
Produktnyt: Cannondales nye Scalpel er bygget til at begejstre
I dag lancerer Cannondale en helt ny model af deres ikoniske Scalpel. Cannondales ultra lette nye cross-country mountainbike er på vej på markedet.
Cykelsportens Myter: Oplev Rolf, Holm og Bastian Emil
Den 11. juni gæster Brian Holm, Rolf Sørensen og Bastian Emil Goldschmidt Det Ny Teater til en snak om cykelsportens barske storhed og varmer op til Tour de France 2024. 
Test: Ekoi Gara MIPS Air
EKOI Gara MIPS Air er en let, velventileret og komfortabel hjelm.
Hør dansk MTB-stjerne sætte ord på triumf
Simon Andreassen tog i går en af karrierens største sejre, da han vandt mountainbike World-Cuppen i Araxá i Brasilien. Efter sejren var han overvældet, men prøvede at sætte ord på triumfen.
Se Simon Andreassen vinde stor World Cup-sejr
Simon Andreassen vandt anden afdeling af World Cuppen - se hele den dramatiske sidste omgang.
Simon Andreassen vinder i World Cuppen
Danske Simon Andreassen vandt sensationelt anden afdeling af World Cuppen.
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Nu inviterer vi dig til at være med til at præge, hvilken retning Motionsfeltet.dk's nye digitale cykelmagasin skal have.

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Skovbrand hærger kendt stigning
Senest i marts satte en 18-årige dansker ny rekord på Coll de Rates.
Andreassen åbner World Cuppen med top 10-placering
I weekenden blev der i Brasilien taget hul på årets World Cup-sæson.
Amstel-fadæse: Se supersprinter juble for tidligt
Lorena Wiebes begik en enorm fejl, da hun jublede for tidligt i spurten i Amstel Gold Race. Det gjorde, at Marianne Vos kunne spurte forbi hende på stregen i en forkortet udgave af løbet.
Test: Elves Vanyar Pro Disc 2024
Vanyar-modellen fra Elves er et stærkt bud på en landevejs-racer til den performance-orienterede rytter, som er på jagt efter en sjov og hurtig cykel, hvor den samlede pakke står stærkt i billedet.
Køb eller bytte? Mulighederne er mange hos Bike4Sport - valget er dit!
Står du og mangler en kvalitetscykel til billige penge? Så har Bike4Sport helt sikkert den rette cykel til dig.
Danskere vinder VM med sammensat hold: Det var meget overraskende
Simon Nielsen og Aleksej Calmann sammensatte i starten af marts et hold bestående af otte ryttere uden nogen erfaring sammen. En måned senere havde de kørt ét løb - og var verdensmestre.
Kvinden bag kasket-kast identificeret
Det lignende en bevidst handling, men det var en uheldig episode, der næsten forårsagede et styrt for Mathieu van der Poel i Paris-Roubaix, fortæller hovedpersonens advokat.
Skuffet Albert Philipsen reagerer på Paris-Roubaix
Juniorverdensmesteren var blandt favoritterne til det prestigefulde løb, men et brostensstyrt gjorde løbet sværere for ham.
Dansk endagsløb præsenterer ny finale: Giver holdene noget at tænke over
Grand Prix Herning har præsenteret en spændende ny rute til årets løb, som vil udfordre rytterne på de karakteristiske grusveje helt ind i finalen og forhåbentlig skabe endnu mere spænding i det danske UCI-løb.
Positiv opdatering på Vingegaard-operation
”Jonas har gennemgået vellykket operation” sådan skriver Team Visma Lease a Bike via mediet X. 
Test: ABUS Gamechanger 2.0
Aerodynamik, ventilation og komfort er i højsædet i den nyeste udgave af ABUS’ populære landevejshjelm Gamechanger. Hjelmen har store ventilationskanaler, flere aerodynamiske features, gode indstillingsmuligheder og er strippet for overflødige elementer, som er med til at holde hjelmens vægt godt nede. Feltet.dk har testet hjelmen - læs med her og find ud af hvordan hjelmen klarer sig i testen.
Startlisten til kvindernes Paris-Roubaix - 3 danskere med
I dag køres kvindernes Paris-Roubaix, og der er tre danskere blandt de deltagende.
Flere brosten end i 30 år: Her er pavéerne i Paris-Roubaix 2024
Pavéerne til årets Paris-Roubaix er blevet præsenteret.
Tour des Stations et cykelløb for motionister med gode bjergben
Er du til højdemeter og stigninger, så er Tour des Stations præcis et løb for dig! Prøv kræfter med en benbrækker.
Elcyklernes kvalitet stiger: Nu er producent klar med elcykel fra øverste hylde
Gennem de seneste år er salget af elcykler steget markant, og det kan ses på elcyklernes kvalitet. I år lancerer producenten Gazelle en ny version af deres populære model, Eclipse, som sætter nye standarder og giver bilen kamp til stregen som det foretrukne transportmiddel.

ANNONCE

Seneste indlæg i debatten

De fleste spanske etapeløb er enten blevet aflyst eller forkortet, men enkelte af de regionale tours er overlevet. En af dem er Vuelta Asturias, der afvikles i en af de meste bjergrige egne af Spanien og har en lang og glorværdig historie, men desværre har den økonomiske krise også ramt det løb hårdt. Nu om dage er det bare et tre dage langt løb, der domineres af spanske hold og stort set ikke har deltagelse af de store internationale mandskaber, men det åbner til gengæld døren for, at nogle talenter og hjælpere kan få chancen i kamp med Movistar, UAE og Polti, der bruger løbet som den sidste forberedelse frem mod Giroen for flere af deres ryttere. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/optakt_vuelta_asturias_2024/Tobias Lund fortsatte sin pludselige sejrsstime ved at tage sin anden triumf på to dage, men der bliver intet hattrick til den formstærke dansker. Fredag skal klassementet nemlig efter alt at dømme afgøres på løbet kongeetape, hvor der ganske vist ikke skal sluttes på Tyrkiets sværeste stigning, men hvor der burde være rigeligt med terræn til, at klatrerne endelig kan boltre sig efter fem dages venten. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/optakt_6_etape_af_presidential_tour_of_trkiye_2024/Thibau Nys fortsatte sin opstigen mod stjernerne ved at tage en uventet sejr i uvant terræn på en første bjergetape, som modvinden gjorde endnu mindre selektiv end ventet. Dermed er alt reelt status quo, men det vil det ikke være fredag aften, når rytterne har udkæmpet løbets traditionelt vigtigste slag, nemlig den også i år ganske kuperede enkeltstart - en nøgleetape, der i lyset af dagens udvikling blot er blevet endnu vigtigere. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/optakt_3_etape_af_tour_de_romandie_2024/Hverken Kasper Asgreen eller Casper Pedersen har kontrakt i 2025 endnu, men døren er fortsat åben hos deres nuværende arbejdsgiver. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/lefevere_kommenterer_asgreen_og_casper_ps_kontraktsituation/

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

ANNONCE

Første cykelmagasin på gaden
Første udgave af Motionsfeltet.dk's nye magasin er landet på gaden! Læs det nu og få også adgang til 7 tidligere magasinet, som er udgivet af Bikemania Magazine.
Følg Romandiet Rundt på Feltet.dk's app
Følg Kasper Asgreen, Michael Valgren, Andreas Kron, Johan Price-Pejtersen samt Christopher Juul-Jensen i Romandiet Rundt.
Produktnyt: Cannondales nye Scalpel er bygget til at begejstre
I dag lancerer Cannondale en helt ny model af deres ikoniske Scalpel. Cannondales ultra lette nye cross-country mountainbike er på vej på markedet.
Cykelsportens Myter: Oplev Rolf, Holm og Bastian Emil
Den 11. juni gæster Brian Holm, Rolf Sørensen og Bastian Emil Goldschmidt Det Ny Teater til en snak om cykelsportens barske storhed og varmer op til Tour de France 2024. 
Test: Ekoi Gara MIPS Air
EKOI Gara MIPS Air er en let, velventileret og komfortabel hjelm.
Hør dansk MTB-stjerne sætte ord på triumf
Simon Andreassen tog i går en af karrierens største sejre, da han vandt mountainbike World-Cuppen i Araxá i Brasilien. Efter sejren var han overvældet, men prøvede at sætte ord på triumfen.
Se Simon Andreassen vinde stor World Cup-sejr
Simon Andreassen vandt anden afdeling af World Cuppen - se hele den dramatiske sidste omgang.
Simon Andreassen vinder i World Cuppen
Danske Simon Andreassen vandt sensationelt anden afdeling af World Cuppen.
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Nu inviterer vi dig til at være med til at præge, hvilken retning Motionsfeltet.dk's nye digitale cykelmagasin skal have.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet