06.03.2024 @ 10:00

Giant TCR er født på ny i en hurtigere, lettere og stivere version. 

 

 

Giants TCR har i mange år været deres flagskib indenfor toppen af poppen racercykler. Cyklen, der i 1997 revolutionerede cykelverdenen og ikke mindst UCI med sit teknologiske udgangspunkt, banede vejen for Giant som producent af kvalitets cykler i det professionelle felt. 

 

De seneste år har TCR’en dog måske stået lidt i skyggen af deres velrenommerede og mere aerodynamiske Propel, som WorldTour-rytterne på Jayco AlUla gladeligt bruger over TCR’en, men den mere traditionelle TCR har fået et nyt lift. 

 

Tiende generation af Giant TCR, som i øvrigt står for Total Compact Road, er på gaden, og denne gang er intentionen, at den skal have alt det solskin, den kan få. 

 

Giant siger selv, at det er den bedste cykel, de nogensinde har bygget, så lad os tage et kig på, hvad det er, den lover at præstere. 

 

Der er tre parametre, Giant har skruet på, og det er selvfølgelig vægt, stivhed og aerodynamik. 

 

Selvom du ikke får et aeromonster, hvilket i øvrigt heller ikke er meningen med cyklen, der skal tilbyde en mere alsidig køreoplevelse, har Giant alligevel formået at hente procenter på deres nye flagskib. TCR’eren er stadig ikke hurtigere rent aerodynamisk end Propellen, og det havde da også været underligt, men den er dog 2,28 watt, for at være helt præcis, hurtigere end den tidligere niende generation fra 2021. 

 

Sammenligner man komplette cykler, og her sammenligner vi altså topmodellerne Advanced SL 0, med hinanden, finder man en endnu større besparelse. Her er en komplet cykel 4,19 watt hurtigere. 

 

Overordnet set er det en mere trimmet TCR. Foto: Feltet.dk

 

Og hvad har man så gjort for at opnå det?

Giant har blandt andet arbejdet aerodynamikken ved at gøre forgaflen og underrøret mere aerodynamik. Profilen er blevet en anden bag til, hvor det er en mere brat afslutning af profilen. Forgaflen har fået en flad bagside, og samme profil har underrøret. I forhold til hele cyklen generelt har man hos Giant forsøgt at integrere produkter mere i det hele taget.

 

Med topmodellen Advanced SL 0 følger det nye hjulsæt Cadex Max 40 samt en Giant Contact SLR styr-frempind kombination, der er langt mere integreret ind i cyklen. Alt er designet med det fokus, at det skal spille sammen. 

 

2 og 4 watt lyder umiddelbart ikke af meget, men man skal have in mente, at det er en bjergcykel, man har formået at gøre det på.

 

Headsettet er også blevet tyndere, hvilket også gør vinden nemmere at bryde for cyklen, ligesom man har fjernet unødvendigt materiale på baggaflen, men mere om det senere. 

 

Smallere headset skal bryde vinden nemmere. Foto: Feltet.dk

 

Stivere og lettere

Stivheden og vægt spiller sammen på mange måder, når vi cykler. Accelerer vi, vil vi have en cykel, der er responsiv, samtidigt med at den er nem at flytte. Umiddelbart lyder det mærkeligt at kunne gøre noget lettere, hvis ikke det deraf også bliver blødere, men Giant har formået det.

 

Med nye og langt mere præcise produktionsmetoder har Giant skrabet vægt af, mens de har øvet stivheden. 

 

En ny Cold Blade-teknologi gør det muligt for Giant at skære deres kulfiber præcist, uden at det bliver påvirket af varme fra laser, som man brugte før i tiden. Det betyder, at der i carbon-layuppet er færre overlap som kompensation for den tidligere unøjagtighed, der var gældende ved den gamle metode, hvilket betyder, at man har kunne fokusere på de områder, hvor cyklen skal være stærk, og derfor er der også kommet forstærkninger til krankområdet. 

 

Krankboksen er forstærket, så tråddet bliver endnu mere effektivt. Foto: Feltet.dk

 

Derudover har Giant optimeret på kulfibermaterialet, som de i øvrigt selv væver som den eneste cykelfabrikant i verden, så det nu er endnu stivere. 

 

Ja, så er vægten lidt mindre, mens stivheden er øget. Hvor kommer vægtbesparelsen fra? En del af vægtbesparelsen består i den præcise nye teknologi, men et væsentligt element mangler. Giant har trimmet baggaflen, så den ikke længere er tænkt som en fælgbremsecykel. Det har betydet, at man har kunne fjerne den bro, hvor fælgbremserne før sad monteret på cyklen, hvilket i øvrigt også giver et renere look bag til. 

 

Bagggaflen er noget mere trimmet som følge af overgangen til kun skivebremser. Foto. Feltet.dk

 

Og det er en væsenligt besparelse, Giant har lavet. Hele 75 gram er rammen blevet lettere, hvilket bringer den ned på 690 gram for en ramme uden forgaffel. Det betyder også, at du kan få produktionsfærdig cykel på 6,4 kilogram i størrelse medium. Du skal dog lige huske at smide et par pedaler på. 

 

Det kan gøres med mindre end 400 gram, og så har du en cykel under UCI’s vægtgrænse på 6,8 kg. 

 

Stivheden er forbedret med ca. 3,5 procent, mens man har forbedret transmissionens performance med en halv procent. Det vil sige, at gearskiftet er blevet mere effektivt.

 

Overfladearealet er blevet reduceret, samtidigt med stivheden er forøget. Grafik: Giant. 

 

Hele cyklen er blevet godt 12 watt hurtigere

Som beskrevet tidligere er den nye TCR bygget ind i tanken om et komplet system. Alt er forsøgt optimeret, og denne gang har man talt sammen med søsterfirmaet Cadex, som hører under Giant Group. 

 

De nye hjul med spændende egenskaber vejer blot 1265 gram, mens de deler teknologier fra konkurrenter som Lightweight, men på en mere brugervenlig måde.

 

Selv sutterne, eller dækkene om man vil, er optimeret. Cadex har introduceret et nyt dæk, der både passer perfekt til hjulene, men som også bringer nye tanker om dæk på banen. 

 

En lavere væg gør det muligt at lave profilen anderledes. I dette tilfælde har de tilføjet skuldre. Foto: Feltet.dk

 

Med en lavere væg og et sæt ”skuldre”, som Cadex har beskrevet det som, skal dækket optimere køreoplevelsen og sænker rullemodstanden kontra det gamle Cadex-dæk, så der både er mere greb i svingene, men også en bedre rulleperformance. 

 

Når alt lægges sammen, påstår Giant, at man sparer hele 12,2 watt på setuppet. Det er vel og mærke for topmodellen. 

 

Cycling power, som Giant kalder det, er det, det kræver at køre, og her er det hele optimeret. Grafik: Giant

 

De øvrige modeller har færre fordele.

Det samlede system er nemlig kun en pakke, som Advanced SL 0 nyder godt af, mens du må ”nøjes” med knap så optimeret system, skulle du vælge at tage en lavere rangeret model. 

 

Samme, som vi kender

Selvom Giant har revolutioneret TCR’en, er der stadig ting, vi kender. Et af dem er den integrerede saddelpind, som smelter sammen med rammen. Det sparer vægt, giver lidt marginale aerodynamiske fordele og giver en ekstra stiv ramme. 

 

Saddelpindens integration gør også, at man ikke skal misse saddelhøjden alt for meget, da der er en begrænsning i, hvor meget det tilhørende beslag kan redde dig. 

 

Ingen ekstern saddelpind. Dette gælder dog kun for SL-modellen. De øvrige har saddelpind, som man kender det. Foto: Feltet.dk

 

Priser for Giant TCR Advanced

 

Model

Pris

Detaljer

Wattmåler

TCR Advanced SL 0 - DA

94.999 kr.

Advanced SL ramme/forgaffel, Dura-Ace Di2, CADEX 40 MAX

Ja

TCR Advanced SL 1

64.999 kr.

Advanced SL ramme/forgaffel, Ultegra Di2, Giant SLR 0 40

Ja

TCR Advanced Pro 0 AXS

53.999 kr.

Adv. ramme/ Adv. SL forgaffel, SRAM Force eTap AXS, Giant SLR 0 40

Ja

TCR Advanced Pro 0 Di2

49.999 kr.

Adv. ramme/ Adv. SL forgaffel, Ultegra Di2, Giant SLR 0 40

Ja

TCR Advanced Pro 1 AXS

39.499 kr.

Adv. ramme/ Adv. SL forgaffel, SRAM Rival eTap AXS, Giant SLR 1 40

Ja

TCR Advanced Pro 1 Di2

37.999 kr.

Adv. ramme/ Adv. SL forgaffel, Shimano 105 Di2, Giant SLR 1 40

Ja

TCR Advanced 0

30.999 kr.

Advanced ramme/forgaffel, Shimano 105 Di2, Giant SLR 2 36

Nej

TCR Advanced 1

26.999 kr.

Advanced ramme/forgaffel, Shimano 105 Di2, P-R2

Nej

TCR Advanced 2

21.999 kr.

Advanced ramme/forgaffel, Shimano 105, P-R2

Nej

TCR Advanced SL Rammekit

28.499 kr.

Advanced SL ramme/forgaffel, OD Aero, ISP

-

TCR Advanced Pro Rammekit

19.499 kr.

Adv. ramme/ Adv. SL forgaffel, OD Aero

-

 

 

Inden længe lander en anmeldelse af cyklen, som Feltet.dk har haft mulighed for at testkøre i Taiwan hos Giant selv. 

Skovbrand hærger kendt stigning
Senest i marts satte en 18-årige dansker ny rekord på Coll de Rates.
Andreassen åbner World Cuppen med top 10-placering
I weekenden blev der i Brasilien taget hul på årets World Cup-sæson.
Amstel-fadæse: Se supersprinter juble for tidligt
Lorena Wiebes begik en enorm fejl, da hun jublede for tidligt i spurten i Amstel Gold Race. Det gjorde, at Marianne Vos kunne spurte forbi hende på stregen i en forkortet udgave af løbet.
Følg Amstel Gold Race på Feltet.dk's app
Følg Mattias Skjelmose, Andreas Kron, Alexander Kamp og Mathieu van der Poel i Amstel Gold Race.
Test: Elves Vanyar Pro Disc 2024
Vanyar-modellen fra Elves er et stærkt bud på en landevejs-racer til den performance-orienterede rytter, som er på jagt efter en sjov og hurtig cykel, hvor den samlede pakke står stærkt i billedet.
Køb eller bytte? Mulighederne er mange hos Bike4Sport - valget er dit!
Står du og mangler en kvalitetscykel til billige penge? Så har Bike4Sport helt sikkert den rette cykel til dig.
Danskere vinder VM med sammensat hold: Det var meget overraskende
Simon Nielsen og Aleksej Calmann sammensatte i starten af marts et hold bestående af otte ryttere uden nogen erfaring sammen. En måned senere havde de kørt ét løb - og var verdensmestre.
Kvinden bag kasket-kast identificeret
Det lignende en bevidst handling, men det var en uheldig episode, der næsten forårsagede et styrt for Mathieu van der Poel i Paris-Roubaix, fortæller hovedpersonens advokat.
Skuffet Albert Philipsen reagerer på Paris-Roubaix
Juniorverdensmesteren var blandt favoritterne til det prestigefulde løb, men et brostensstyrt gjorde løbet sværere for ham.

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Dansk endagsløb præsenterer ny finale: Giver holdene noget at tænke over
Grand Prix Herning har præsenteret en spændende ny rute til årets løb, som vil udfordre rytterne på de karakteristiske grusveje helt ind i finalen og forhåbentlig skabe endnu mere spænding i det danske UCI-løb.
Positiv opdatering på Vingegaard-operation
”Jonas har gennemgået vellykket operation” sådan skriver Team Visma Lease a Bike via mediet X. 
Cykelsportens Myter: Oplev Rolf, Holm og Bastian Emil
Den 11. juni gæster Brian Holm, Rolf Sørensen og Bastian Emil Goldschmidt Det Ny Teater til en snak om cykelsportens barske storhed og varmer op til Tour de France 2024. 
Test: ABUS Gamechanger 2.0
Aerodynamik, ventilation og komfort er i højsædet i den nyeste udgave af ABUS’ populære landevejshjelm Gamechanger. Hjelmen har store ventilationskanaler, flere aerodynamiske features, gode indstillingsmuligheder og er strippet for overflødige elementer, som er med til at holde hjelmens vægt godt nede. Feltet.dk har testet hjelmen - læs med her og find ud af hvordan hjelmen klarer sig i testen.
Startlisten til kvindernes Paris-Roubaix - 3 danskere med
I dag køres kvindernes Paris-Roubaix, og der er tre danskere blandt de deltagende.
Flere brosten end i 30 år: Her er pavéerne i Paris-Roubaix 2024
Pavéerne til årets Paris-Roubaix er blevet præsenteret.
Tour des Stations et cykelløb for motionister med gode bjergben
Er du til højdemeter og stigninger, så er Tour des Stations præcis et løb for dig! Prøv kræfter med en benbrækker.
Første cykelmagasin på gaden
Første udgave af Motionsfeltet.dk's nye magasin er landet på gaden! Læs det nu og få også adgang til 7 tidligere magasinet, som er udgivet af Bikemania Magazine.
Produktnyt: Cannondales nye Scalpel er bygget til at begejstre
I dag lancerer Cannondale en helt ny model af deres ikoniske Scalpel. Cannondales ultra lette nye cross-country mountainbike er på vej på markedet.
Elcyklernes kvalitet stiger: Nu er producent klar med elcykel fra øverste hylde
Gennem de seneste år er salget af elcykler steget markant, og det kan ses på elcyklernes kvalitet. I år lancerer producenten Gazelle en ny version af deres populære model, Eclipse, som sætter nye standarder og giver bilen kamp til stregen som det foretrukne transportmiddel.
Schurter og Fini ender på podiet – Ghost Factory triumferer på kvindesiden
Det blev til en samlet andenplads for Sebastian Fini og Nino Schurter i Absa Cape Epic.
Chefens hjørne: Feltet.dk startede for alvor på lokummet
Feltet.dk fylder i dag 21 år, men hvordan startede Skandivinaens største cykelside egentligt?
Nyt dansk talent smadrer Vingegaards gamle rekord
Den unge dansker slog den dengang 21-årige Jonas Vingegaards rekord fra 2018 med over 20 sekunder. En rekord, der for bare en måned siden blev taget af supertalentet Juan Ayuso.
Bosch lancerer batteri til elcykler - med fire store nyheder
Bosch eBike Systems lancerer en ny batteriinnovation til el-cykler. PowerPack 800 Frame er navnet på det nye powerfulde batteri, men med batteriet følger flere store nyheder fra producenten.  
Feltet.dk har store planer for nyt magasin
Skandinaviens største online cykelportal Feltet.dk køber Bikemania Magazine og stifter samtidig et nyt selskab Motionsfeltet.dk ApS. 

ANNONCE

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

ANNONCE

Skovbrand hærger kendt stigning
Senest i marts satte en 18-årige dansker ny rekord på Coll de Rates.
Andreassen åbner World Cuppen med top 10-placering
I weekenden blev der i Brasilien taget hul på årets World Cup-sæson.
Amstel-fadæse: Se supersprinter juble for tidligt
Lorena Wiebes begik en enorm fejl, da hun jublede for tidligt i spurten i Amstel Gold Race. Det gjorde, at Marianne Vos kunne spurte forbi hende på stregen i en forkortet udgave af løbet.
Følg Amstel Gold Race på Feltet.dk's app
Følg Mattias Skjelmose, Andreas Kron, Alexander Kamp og Mathieu van der Poel i Amstel Gold Race.
Test: Elves Vanyar Pro Disc 2024
Vanyar-modellen fra Elves er et stærkt bud på en landevejs-racer til den performance-orienterede rytter, som er på jagt efter en sjov og hurtig cykel, hvor den samlede pakke står stærkt i billedet.
Køb eller bytte? Mulighederne er mange hos Bike4Sport - valget er dit!
Står du og mangler en kvalitetscykel til billige penge? Så har Bike4Sport helt sikkert den rette cykel til dig.
Danskere vinder VM med sammensat hold: Det var meget overraskende
Simon Nielsen og Aleksej Calmann sammensatte i starten af marts et hold bestående af otte ryttere uden nogen erfaring sammen. En måned senere havde de kørt ét løb - og var verdensmestre.
Kvinden bag kasket-kast identificeret
Det lignende en bevidst handling, men det var en uheldig episode, der næsten forårsagede et styrt for Mathieu van der Poel i Paris-Roubaix, fortæller hovedpersonens advokat.
Skuffet Albert Philipsen reagerer på Paris-Roubaix
Juniorverdensmesteren var blandt favoritterne til det prestigefulde løb, men et brostensstyrt gjorde løbet sværere for ham.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet