06.03.2024 @ 10:00

Giant TCR er født på ny i en hurtigere, lettere og stivere version. 

 

 

Giants TCR har i mange år været deres flagskib indenfor toppen af poppen racercykler. Cyklen, der i 1997 revolutionerede cykelverdenen og ikke mindst UCI med sit teknologiske udgangspunkt, banede vejen for Giant som producent af kvalitets cykler i det professionelle felt. 

 

De seneste år har TCR’en dog måske stået lidt i skyggen af deres velrenommerede og mere aerodynamiske Propel, som WorldTour-rytterne på Jayco AlUla gladeligt bruger over TCR’en, men den mere traditionelle TCR har fået et nyt lift. 

 

Tiende generation af Giant TCR, som i øvrigt står for Total Compact Road, er på gaden, og denne gang er intentionen, at den skal have alt det solskin, den kan få. 

 

Giant siger selv, at det er den bedste cykel, de nogensinde har bygget, så lad os tage et kig på, hvad det er, den lover at præstere. 

 

Der er tre parametre, Giant har skruet på, og det er selvfølgelig vægt, stivhed og aerodynamik. 

 

Selvom du ikke får et aeromonster, hvilket i øvrigt heller ikke er meningen med cyklen, der skal tilbyde en mere alsidig køreoplevelse, har Giant alligevel formået at hente procenter på deres nye flagskib. TCR’eren er stadig ikke hurtigere rent aerodynamisk end Propellen, og det havde da også været underligt, men den er dog 2,28 watt, for at være helt præcis, hurtigere end den tidligere niende generation fra 2021. 

 

Sammenligner man komplette cykler, og her sammenligner vi altså topmodellerne Advanced SL 0, med hinanden, finder man en endnu større besparelse. Her er en komplet cykel 4,19 watt hurtigere. 

 

Overordnet set er det en mere trimmet TCR. Foto: Feltet.dk

 

Og hvad har man så gjort for at opnå det?

Giant har blandt andet arbejdet aerodynamikken ved at gøre forgaflen og underrøret mere aerodynamik. Profilen er blevet en anden bag til, hvor det er en mere brat afslutning af profilen. Forgaflen har fået en flad bagside, og samme profil har underrøret. I forhold til hele cyklen generelt har man hos Giant forsøgt at integrere produkter mere i det hele taget.

 

Med topmodellen Advanced SL 0 følger det nye hjulsæt Cadex Max 40 samt en Giant Contact SLR styr-frempind kombination, der er langt mere integreret ind i cyklen. Alt er designet med det fokus, at det skal spille sammen. 

 

2 og 4 watt lyder umiddelbart ikke af meget, men man skal have in mente, at det er en bjergcykel, man har formået at gøre det på.

 

Headsettet er også blevet tyndere, hvilket også gør vinden nemmere at bryde for cyklen, ligesom man har fjernet unødvendigt materiale på baggaflen, men mere om det senere. 

 

Smallere headset skal bryde vinden nemmere. Foto: Feltet.dk

 

Stivere og lettere

Stivheden og vægt spiller sammen på mange måder, når vi cykler. Accelerer vi, vil vi have en cykel, der er responsiv, samtidigt med at den er nem at flytte. Umiddelbart lyder det mærkeligt at kunne gøre noget lettere, hvis ikke det deraf også bliver blødere, men Giant har formået det.

 

Med nye og langt mere præcise produktionsmetoder har Giant skrabet vægt af, mens de har øvet stivheden. 

 

En ny Cold Blade-teknologi gør det muligt for Giant at skære deres kulfiber præcist, uden at det bliver påvirket af varme fra laser, som man brugte før i tiden. Det betyder, at der i carbon-layuppet er færre overlap som kompensation for den tidligere unøjagtighed, der var gældende ved den gamle metode, hvilket betyder, at man har kunne fokusere på de områder, hvor cyklen skal være stærk, og derfor er der også kommet forstærkninger til krankområdet. 

 

Krankboksen er forstærket, så tråddet bliver endnu mere effektivt. Foto: Feltet.dk

 

Derudover har Giant optimeret på kulfibermaterialet, som de i øvrigt selv væver som den eneste cykelfabrikant i verden, så det nu er endnu stivere. 

 

Ja, så er vægten lidt mindre, mens stivheden er øget. Hvor kommer vægtbesparelsen fra? En del af vægtbesparelsen består i den præcise nye teknologi, men et væsentligt element mangler. Giant har trimmet baggaflen, så den ikke længere er tænkt som en fælgbremsecykel. Det har betydet, at man har kunne fjerne den bro, hvor fælgbremserne før sad monteret på cyklen, hvilket i øvrigt også giver et renere look bag til. 

 

Bagggaflen er noget mere trimmet som følge af overgangen til kun skivebremser. Foto. Feltet.dk

 

Og det er en væsenligt besparelse, Giant har lavet. Hele 75 gram er rammen blevet lettere, hvilket bringer den ned på 690 gram for en ramme uden forgaffel. Det betyder også, at du kan få produktionsfærdig cykel på 6,4 kilogram i størrelse medium. Du skal dog lige huske at smide et par pedaler på. 

 

Det kan gøres med mindre end 400 gram, og så har du en cykel under UCI’s vægtgrænse på 6,8 kg. 

 

Stivheden er forbedret med ca. 3,5 procent, mens man har forbedret transmissionens performance med en halv procent. Det vil sige, at gearskiftet er blevet mere effektivt.

 

Overfladearealet er blevet reduceret, samtidigt med stivheden er forøget. Grafik: Giant. 

 

Hele cyklen er blevet godt 12 watt hurtigere

Som beskrevet tidligere er den nye TCR bygget ind i tanken om et komplet system. Alt er forsøgt optimeret, og denne gang har man talt sammen med søsterfirmaet Cadex, som hører under Giant Group. 

 

De nye hjul med spændende egenskaber vejer blot 1265 gram, mens de deler teknologier fra konkurrenter som Lightweight, men på en mere brugervenlig måde.

 

Selv sutterne, eller dækkene om man vil, er optimeret. Cadex har introduceret et nyt dæk, der både passer perfekt til hjulene, men som også bringer nye tanker om dæk på banen. 

 

En lavere væg gør det muligt at lave profilen anderledes. I dette tilfælde har de tilføjet skuldre. Foto: Feltet.dk

 

Med en lavere væg og et sæt ”skuldre”, som Cadex har beskrevet det som, skal dækket optimere køreoplevelsen og sænker rullemodstanden kontra det gamle Cadex-dæk, så der både er mere greb i svingene, men også en bedre rulleperformance. 

 

Når alt lægges sammen, påstår Giant, at man sparer hele 12,2 watt på setuppet. Det er vel og mærke for topmodellen. 

 

Cycling power, som Giant kalder det, er det, det kræver at køre, og her er det hele optimeret. Grafik: Giant

 

De øvrige modeller har færre fordele.

Det samlede system er nemlig kun en pakke, som Advanced SL 0 nyder godt af, mens du må ”nøjes” med knap så optimeret system, skulle du vælge at tage en lavere rangeret model. 

 

Samme, som vi kender

Selvom Giant har revolutioneret TCR’en, er der stadig ting, vi kender. Et af dem er den integrerede saddelpind, som smelter sammen med rammen. Det sparer vægt, giver lidt marginale aerodynamiske fordele og giver en ekstra stiv ramme. 

 

Saddelpindens integration gør også, at man ikke skal misse saddelhøjden alt for meget, da der er en begrænsning i, hvor meget det tilhørende beslag kan redde dig. 

 

Ingen ekstern saddelpind. Dette gælder dog kun for SL-modellen. De øvrige har saddelpind, som man kender det. Foto: Feltet.dk

 

Priser for Giant TCR Advanced

 

Model

Pris

Detaljer

Wattmåler

TCR Advanced SL 0 - DA

94.999 kr.

Advanced SL ramme/forgaffel, Dura-Ace Di2, CADEX 40 MAX

Ja

TCR Advanced SL 1

64.999 kr.

Advanced SL ramme/forgaffel, Ultegra Di2, Giant SLR 0 40

Ja

TCR Advanced Pro 0 AXS

53.999 kr.

Adv. ramme/ Adv. SL forgaffel, SRAM Force eTap AXS, Giant SLR 0 40

Ja

TCR Advanced Pro 0 Di2

49.999 kr.

Adv. ramme/ Adv. SL forgaffel, Ultegra Di2, Giant SLR 0 40

Ja

TCR Advanced Pro 1 AXS

39.499 kr.

Adv. ramme/ Adv. SL forgaffel, SRAM Rival eTap AXS, Giant SLR 1 40

Ja

TCR Advanced Pro 1 Di2

37.999 kr.

Adv. ramme/ Adv. SL forgaffel, Shimano 105 Di2, Giant SLR 1 40

Ja

TCR Advanced 0

30.999 kr.

Advanced ramme/forgaffel, Shimano 105 Di2, Giant SLR 2 36

Nej

TCR Advanced 1

26.999 kr.

Advanced ramme/forgaffel, Shimano 105 Di2, P-R2

Nej

TCR Advanced 2

21.999 kr.

Advanced ramme/forgaffel, Shimano 105, P-R2

Nej

TCR Advanced SL Rammekit

28.499 kr.

Advanced SL ramme/forgaffel, OD Aero, ISP

-

TCR Advanced Pro Rammekit

19.499 kr.

Adv. ramme/ Adv. SL forgaffel, OD Aero

-

 

 

Inden længe lander en anmeldelse af cyklen, som Feltet.dk har haft mulighed for at testkøre i Taiwan hos Giant selv. 

Her er overblikket over alt cykling ved OL
OL er i gang. Feltet.dk har samlet overblikket over alle cykeldisciplinerne, så du ved, hvornår du skal følge med.
Følg OL på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på OL på Feltet.dk's app. Følg danskernes kamp om OL-medaljer på landvejen, banen, mountainbiken og bmx'en. Kom tæt på danskerne og alle de øvrige stjerner.
Produktnyt: Nye aerohjul fra DT Swiss
DT Swiss har genopfundet deres højtydende ARC-hjul og gjort disse endnu bedre og hurtigere, skriver producenten i en pressemeddelelse. 
Danskernes Tour-historie: Én udgik, da cykelskoene forsvandt
Sådan er det gået danskerne i Tour de France igennem tiderne. 
Pogacar bryder en ny barriere
Tadej Pogacar og Slovenien sætter nye rekorder i Tour de France. Danmark indtager andenplads på én af listerne.
Vanvittige Pogacar slår flere Merckx-rekorder
Tadej Pogacar er nutidens kannibal, som går fra rekord til rekord. Slovenieren sætter nemlig den ene rekord efter den anden og har nu slået flere af Eddy Merckx's rekorder.
Test: Supreme sommertøj fra Re-Behave
Et lækkert sommersæt i god kvalitet og hvor Re-Behave demonstrerer god know-how ifølge med en grøn tilgang til cykeltøj.
Podcast: Hvem er den danske julemand ved Touren?
Har du set den danske julemand ved Giro d'Italia, Tour de France eller måske PostNord Danmark Rundt? Hvem er det? 
Cypern: Det oversete paradis for cykelryttere
Næsten 65% af Feltet.dk's læsere rejser med deres cykel, og måske hører du til de heldige, der har prøvet at cykle rundt i bjergene på en solskinsdag?

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Test: Canyon Tempr CFR
Canyon træder ind på skomarkedet, og det er første skridt, der klarer sig overraskende godt. 
Test: Magped ROAD2 magnetiske pedaler
Er du ikke helt tryg ved almindelige klikpedaler, og bekymret for om du kan komme til at vælte, så skulle du måske prøve pedaler med magneter?
UDSALG: 12 gode Tour-bøger - SPAR 15-60%
Feltet.dk har udvalgt 12 gode Tour de France-bøger - og givet store rabatter til dig! God læselyst, når du får Tour-feber.
Virker bagepulver? Kosttilskud kan optimere din præstationen, men...
... det er vigtigt, at benytte sig af de rette.
Holm kårer årets nye Tour-trøje: Vinderen overrasker
Der er fem nye trøjer i årets Tour de France, men ikke alle kommer helt i mål. Feltet.dk har spurgt Brian Holm, hvem kan være stolte, og hvem der skal øve sig lidt mere. Samtidigt har Feltet.dk også spurgt jer, læsere. Og selvom der er stor konsensus, er favoritten ikke den samme. 
Stor konkurrence: Vind Cannondale-cykel til 22.000 kr
Svar rigtigt på 3 Tour de France spørgsmål, så kan du vinde en Cannondale cykel til en værdi på 22.000 kroner.
SIDSTE CHANCE: I dag starter Touren - sæt dit hold
Deltag i årets største managerspil, som starter lørdag den 29. juni! Tour de France køres frem til søndag den 21. juli. 
Er det årsagen til Vingegaard dropper Vueltaen?
Der har været mange spekulationer om Jonas Vingegaard efter styrtet i Baskerlandet Rundt. 
Touren i tal: Se alle de bedste detaljer og statistikker fra årets historiske Tour
Bliv klogere på alle statistikkerne og detaljerne ved årets Tour de France lige her.
Produktnyt og First Ride: Trek Madone Gen 8
Feltet.dk har været i Spanien på besøg hos Trek for at teste den nye generation af Trek Madone-serien. En cykel, som Trek selv beskriver som det ultimative våben til alle formål og Mads Pedersens nye supercykel.
ABUS sikrer kvaliteten i Italien
Når store stjerner på World Touren cykler og vinder, så er det ind i mellem med ABUS hjelme, som er udviklet og produceret i Italien, hvor producenten har valgt at rykke sin produktion til.
Test: Trek CarBack Radar Tail Light
Amerikanske Trek tilbyder med sin CarBack Radar Tail Light en stor optimering af sikkerheden, når man cykler på landevejen med en førsteklasses cykelradar.
Produktnyt: Ny Garmin Edge 1050 med højttaler
Garmin sender lige før Tour de France en ny cykelcomputer på markedet, som blandt andet har et levende farvedisplay, forbedrede gruppekørselsfunktioner, indbygget højttaler og meget mere - alt sammen uden at ofre batteritiden
”Ingen på holdet ville smide penge på det” – Holdkammerat tvivler på Vingegaards podiechancer
Tiesj Benoot og resten af holdkammeraterne ville ikke sætte penge på, at Jonas Vingegaard når podiet i årets Tour de France.
Stor overraskelse: Udviklingsrytter vinder DM efter mange favoritangreb
Rasmus Søjberg Pedersen er ny dansk mester efter et løb, hvor finalen åbnede meget tidligt, og mange favoritter angreb på skift.
Her er overblikket over alt cykling ved OL
OL er i gang. Feltet.dk har samlet overblikket over alle cykeldisciplinerne, så du ved, hvornår du skal følge med.
Følg OL på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på OL på Feltet.dk's app. Følg danskernes kamp om OL-medaljer på landvejen, banen, mountainbiken og bmx'en. Kom tæt på danskerne og alle de øvrige stjerner.
Produktnyt: Nye aerohjul fra DT Swiss
DT Swiss har genopfundet deres højtydende ARC-hjul og gjort disse endnu bedre og hurtigere, skriver producenten i en pressemeddelelse. 
Danskernes Tour-historie: Én udgik, da cykelskoene forsvandt
Sådan er det gået danskerne i Tour de France igennem tiderne. 
Pogacar bryder en ny barriere
Tadej Pogacar og Slovenien sætter nye rekorder i Tour de France. Danmark indtager andenplads på én af listerne.
Vanvittige Pogacar slår flere Merckx-rekorder
Tadej Pogacar er nutidens kannibal, som går fra rekord til rekord. Slovenieren sætter nemlig den ene rekord efter den anden og har nu slået flere af Eddy Merckx's rekorder.
Test: Supreme sommertøj fra Re-Behave
Et lækkert sommersæt i god kvalitet og hvor Re-Behave demonstrerer god know-how ifølge med en grøn tilgang til cykeltøj.
Podcast: Hvem er den danske julemand ved Touren?
Har du set den danske julemand ved Giro d'Italia, Tour de France eller måske PostNord Danmark Rundt? Hvem er det? 
Cypern: Det oversete paradis for cykelryttere
Næsten 65% af Feltet.dk's læsere rejser med deres cykel, og måske hører du til de heldige, der har prøvet at cykle rundt i bjergene på en solskinsdag?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet