16.08.2019 @ 06:45

Specialized har lanceret en ny udgave af deres Epic MTB cykel, som er let - meget let!

Det har altid været en kamp på gram, når man kører cross-country - altid en konkurrence om at udvikle den letteste maskine. Den nye Epic HT er med sin vægt på under 800 gram, for en medium størrelse S-Works ramme, den letteste serieproduceret hardtail til dato. Og samtidig den mest komfortable og alsidige hardtail overhovedet. 




Det er ofte den letteste cykel, som sætter de bedste tider og nye rekorder. Derfor er Epic HT også lidt af en game changer, fordi den nye Epic HT sætter nye standarder - for alle ryttere, i alt terræn og på alle typer spor.


Verdens letteste hardtail til dato 
Specializeds ingeniører har arbejdet som besatte i deres komplette optimering af den nye Epic HT. Rammens overflødige gram er skåret fra og cyklens geometri er finjusteret.  Som den letteste serieproduceret ramme i verden, ifølge Specialized, sætter den nye Epic HT nye standarder for fleksibilitet og komfort.

 



"Vi har udført en komplet optimering af rammen. Vi har finjuseret fibrene såvel som cyklens støbeblanding, og dertil har vi specialtilpasset hvert lag for at eliminere overlap i støbningen. Vi har sågar fjernet alminium indlæggene i cyklens baggaffel drop-outs. Alt sammen medvirkende til at give dig en bemærkelsesværdi let ramme på 790 gram," lyder det fra Specialized i forbindelse med offentliggørelsen af den nye ramme.

Cross-country sporene er blevet hårdere og mere udfordrende, og for at følge den udvikling, har Specialized altså designet den nye Epic HT endnu mere fleksibel. Det hele starter med en helt nye geometrien. Specialized har reduceret kronrørsvinklen med 68,5 grader, hvilket har
resulteret i en forskydning af forgaflen. Derudover har cyklen et længere overrør og monteret en kortere frempind på alle rammer.

 



Med sin korte hjulafstand giver Epic HT en mere livlig håndtering af cyklen. Dog vil den tilbyde dig en mere centeret rytterpositionerting, som vil medføre bedre kontrol. Alt sammen med målet om, at kunne præsentere den letteste, mest alsidige og bedste hardtail til dato.




Plads til bredde dæk
Den nye ramme kan både passe til 2,3” og 2,4” dæk, endda med plads til overs. Tendensen er, at fælgbredden bliver større. Og selv cross country ryttere kører med bredere dæk og lavere dæktryk end tidligere. Selv hvis du ikke kører løb, så vil muligheden for tilføje større dæk gøre den nye Epic HT mere alsidig og give en mere komfortable køreoplevelse.

 


Derfor har Specialized også på deres Epic HT øget afstanden mellem dækket og selve rammen, så man nemt kan skifte til en større og mere fordelagtig dækvolume. Samtidig har Specialized udstyret cyklen med en 30,9 millimeter sadelpind, som giver dig mulighed for at eftermontere en dropperpost med længere vandring. Det vil give en endnu mere kontrol på tekniske sektioner.

Den nye Epic HT har finjuseret cyklens sammensætning af carbon lay-up og rørform. Selv ved modstand og tunge ben vil du opleve en mere komfortabel køreoplevelse, uden at det svækker din fart. Tværtimod. Derudover er cyklen udstyret med et smallere sadelrør, som fungerer til alle typer dropper-posts. Sammen med et nyt og buet udtryk vil dette gøre sadelpinden mere fleksibel end tidligere, lyder det fra cykelproducenten. 


Annika Langvad på Epic HT med bredde dæk

 

10 skarpe spørgsmål til Specialized om den nye cykel


1. Hvad var målet med rammens stivhed?
Nøglen var at skabe en optimal og helstødt stivhed i cyklen. Hvis forenden blev for blød, ville cyklen være for fleksibel. Omvendt hvis bagenden blev for stiv, ville cyklen have dårlige styreegenskaber i snævre sving og på længere sektioner, vil den svække rytterens energi. Vores mål var at skabe den perfekte balance mellem en stiv forende, som ville medføre stor styringenprecision, og som på bedste vis ville overføre rytterens energi ned i cyklen, samt en bagende med gode styreegenskaber og som giver den nødvendige fleksibilitet til udfordrende nedkørsler. Rørets udformning og bredde var en stor faktor i at imødekomme de mål.

Vi investerede også en stor andel i udviklingen af vores Rider-First™ tilgang, som muliggjorde, at vi kunne producere Epic HT-rammer med en konsistent kvalitet og personlighed. Små rammer er ikke stivere end større rammer, og større rammer er ikke mere fleksible end mindre rammer. På den måde vil hver enkelte rytter, uanset højde, kunne opleve den samme perfekte og helstøbte køreoplevelse.

2. Hvor mange modeller tilbyder vi?
Vi tilbyder syv komplette Epic HT modeller. Heri også et S-Works-rammekit.

3. Hvad er prisklassen?
Udvalget starter ved 16,999 kroner (Carbon model 29) og går op til 75,999.00 kroner (S-Works SRAM version) Ved køb af udelukkende et S-WORKS rammekit vil prisen være 23,999.000 kroner.

4. Vil alle Epic HT have den samme ramme? Hvis ikke - hvad er forskellen på de forskellige rammer?
Der findes to forskellige rammer. S-Works-modellen er lavet ud fra vores FACT 12M carbon-ramme, mens PRO,- Comp pg Carbon 29-modellerne er produceret ud fra vores FACT 11M carbon ramme. S-Works-rammen er 140 gram lettere.

5. Hvad var målet med det nye design?
Da Epic HT er en XC-cykel, så var det første mål at minimere cyklens vægt. Hertil skal det siges, at da XC-sporene er blevet mere tekniske end før, så var det også et mål at producere en cykel, som skulle give en mere komfortable køreoplevelse på selv teknisk sværere XC-spor. Cyklens geometri er derfor helt ny. Der er lavet plads til større hjul og samtidig givet mulighed for at tilføje dropper post. Epic HT er med andre ord blevet lettere, mere komfortabel og mere alsidig. Derfor vil cyklen føles mere konfortable og kontrolleret.

6. Hvor meget vejer den nye Epic HT?
En mediumstørrelse ramme, malet, vejer 790 gram. Det er mere end 75 gram lettere end det tidligere Epic HT stel og solide 50 gram lettere end den nærmeste konkurrent. Den nye Epic HT er den letteste fuldproduceret hardtail på markedet.

7. Hvordan opnås vægtminimeringen?
Vi har lavet en komplet optimering af rammen - fra en finjustering af carbonfibrene og støbningsbladning til en specialtilpasning af hvert lag for at undgå overlap og på den måde overflødig vægt. Vi har samtidig fjernet aluminium indlæggene i cyklens drop-outs. Det skal nævnes, at vi selvfølgelig ikke har nedprioteret holdbarhed og styrke for at gå yderligere ned i vægt.

Den nye Epic HT er nemlig stadig lige så stærk som før. Der er gjort plads til større dæk, og så kan der tilføjes dropperposts, som kan vandre længere end før. Den er den letteste masseproduceret hardtail på markedet, men stadig mere fleksibel og alsidig end før.

8. Hvordan har vi ændret i geometrien?
Målet var at give rytterne mere kontrol. Det har vi gjort ved at reducere kronrørsvinklen med 68.5 grader. Samtidig var det et mål, at give rytteren og cyklen bedre forudsætninger for, at de hurtigt og sikkert kunne glide igennem snævre og teknisk svære sving, hvilket indebar at afstanden mellem hjulene skulle være kort. Med den reduceret forskydning af forgaflen imødekommes vores mål om en større balance på nedkørsler og bedre håndtering af cyklen ved snævre sektioner på sporene.

9. Den seneste Epic HT havde en 27,2 mm sadelpind, som var designet til større flex og en mere komfortabel køreoplevelse. Den nye Epic HT har et bredere sadelrør og en 30,9 mm sadelpind. Hvorfor?
Hvis hvert sekund tæller - som det jo gør - så er det vigtigt, at have muligheden for angribe nedkørslerne ved at droppe længere ned i sadlen og køre med højere fart og sikkerhed. Den nye 30,9 mm sadelpind giver rytteren mulighed for at køre med en fuld længde dropper. Og takket være et nyt sadelrørs design (se ‘buen’) har vi ikke slækket på komforten, da den er lige så fleksibel, som det 27,2 mm sadelrør, der sad på den tidligere Epic HT.

10. Det nævnes, at den nye Epic HT føles mere komfortable på hårdere terræn end tidligere. Hvordan har vi gjort det?
Selvom den nye Epic HT har en bredede sadelpind end tidligere, så vil den stadig give mere efter og føles langt mere fleksibel, når du sætter dig i sadlen. Med sadelrørets nye form opretholdes samme fleksibilitet som tidligere. Dog vil den give mulighed for at benytte længere dropper-posts. Derudover har den nye Epic HT fået smallere bagstivere, som også fremmer cyklen vertikale fleksibitet.

Priser
S-Works Epic Hardtail 75,999.00 kroner
S-Works Epic Hardtail Ultralight 67,999.00 kroner
S-Works Epic Hardtail XTR 66,999.00 kroner
Epic Hardtail Pro 45,999.00 kroner
Epic Hardtail Expert 33,999.00 kroner
Epic Hardtail Comp 21,999.00 kroner
Epic Hardtail 16,999.00 kroner
S-Works Epic Hardtail Frameset 23,999.00 kroner

Managerspillet til Tour de Suisse åbnet
Kan Mattias Skjelmose forsvare 2023-sejren i Tour de Suisse? Det finder vi ud af i midten af juni - sæt dit managerhold nu.
Tøjmærke i opråb: Vi skal tænke os om
Vi er for mange mennesker på Jorden til, at den kan følge med ressourcemæssigt, derfor banker det danske tøjmærke Re-Behave på carbonstellet og blæser til angreb. 
Danmark kikser ekstra OL-plads
Det gik ikke danskernes vej, da OL-pladserne skulle endelig afgøres - desværre. 
Hvad har Mads P., Roglic og Evenepoel til fælles?
Alle tre stjerner skal køre opvarmningsløbet til Tour de France, Critérium du Dauphiné, og du kan derfor vælge dem i Feltet.dk's store managerspil til etapeløbet.
Dansk dobbeltsejr i World Cuppen i Nové Mesto
Det danske stortalent, Albert Withen Philipsen, bliver bare ved med at imponere, men han har fået konkurrence... af en anden dansker. 
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Nu inviterer vi dig til at være med til at præge, hvilken retning Motionsfeltet.dk's nye digitale cykelmagasin skal have.
Dansk MTB'er før OL-afgørelsen: Jeg håber og tror på det
Sofie Heby vil blive skuffet, hvis hun ikke bliver udtaget til OL. 
Sølvhøj og Fini i ny duel i Shimano-ligaens tredje afdeling
Som det var tilfældet i Silkeborg var Shimano-ligaens tredje afdeling i Rold Skov en hård kamp mellem OL-bejleren Sebastian Fini Carstensen (Lapierre Mavic Unity) og den formstærke U-23 rytter Oliver Vedersø Sølvhøj (Scott Creuse Oxygene Gueret). Hos kvinderne var Sofie Heby Pedersen (Wilier-Vittoria Factory Team) ganske suveræn.
Følg Giroen på Feltet.dk's app - nye funktioner
Følg Giro d'Italia på Feltet.dk's app. Følg Alexander Kamp, Tobias Lund, Michael Valgren, Mikkel Honoré samt Mikkel Bjerg på tætteste hold.

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Dansk virksomhed sponsor for Vingegaards hold
Jonas Vingegaards Team Visma | Lease a Bike indgår sponsorat med dansk virksomhed.
Vild historie: "Jeg er overbevist om, at de forgiftede mig"
I 1987 i Vuelta a España var Bjarne Riis den eneste rytter tilbage på Lucas - Müllers - Orbea, så holdet ville gerne have, at danskeren stod af, så de kunne komme hjem.
MTB-landstræner giver OL-status efter forrygende EM
Danmark havde et succesfuldt EM for herrer, da Simon Andreassen blev europamester i short track og vandt sølv i XCO-løbet, men er det nok til to OL-pladser?
Simon Andreassen vinder ny EM-medalje - trods punktering
Simon Andreassen fortsætter de imponerende resultater. Danskeren vandt i dag EM-sølv i XCO i Rumænien.
Dansker i top 10 ved EM
Hollandske Puck Pieterse er ny europamester i mountainbike efter en suveræn præstation.
Dansk talent bliver europamester
Den danske succes ved EM i mountainbike fortsætter.
Fyen Rundt 2024: Cykelfest i Middelfart
Danmarks ældste cykelløb indtager søndag den 26. maj de fynske gader, når dette års Fyen Rundt skal afgøres blandt både eliten og motionisterne.
Giro-spillet starter i dag kl. 14.00
Deltag i årets Giro d'Italia managerspil starter i dag klokken 14.00. Spillet slutter søndag den 26. maj 2024.
Dansk etapesejr og førertrøje i Fredsløbet
17-årige Albert Withen Philipsen var suveræn på dagens enkeltstart i Fredsløbet og sejrede suverænt. Danskeren er ny mand i førertrøjen.
Se Jørgen Leths cykelfilm gratis og hør ham fortælle om dem
Jørgen Leths Giro d’Italia-dokumentar ’Stjernerne og vandbærerne’ har 50 års jubilæum. Nu kan du se den samt ’En forårsdag i helvede’ og ’Den umulige time’ gratis online på Filminstituttets streamingsite 'Danmark på Film' og høre et spritnyt interview med Jørgen Leth om hans epokegørende cykelfilm.
Shimano-ligaen skudt i gang i Holte
Årets største danske liga, Shimano-Ligaen, i mountainbike blev i weekenden skudt i gang.
Første cykelmagasin på gaden
Første udgave af Motionsfeltet.dk's nye magasin er landet på gaden! Læs det nu og få også adgang til 7 tidligere magasinet, som er udgivet af Bikemania Magazine.
Produktnyt: Cannondales nye Scalpel er bygget til at begejstre
I dag lancerer Cannondale en helt ny model af deres ikoniske Scalpel. Cannondales ultra lette nye cross-country mountainbike er på vej på markedet.
Cykelsportens Myter: Oplev Rolf, Holm og Bastian Emil
Den 11. juni gæster Brian Holm, Rolf Sørensen og Bastian Emil Goldschmidt Det Ny Teater til en snak om cykelsportens barske storhed og varmer op til Tour de France 2024. 
Test: Ekoi Gara MIPS Air
EKOI Gara MIPS Air er en let, velventileret og komfortabel hjelm.
Managerspillet til Tour de Suisse åbnet
Kan Mattias Skjelmose forsvare 2023-sejren i Tour de Suisse? Det finder vi ud af i midten af juni - sæt dit managerhold nu.
Tøjmærke i opråb: Vi skal tænke os om
Vi er for mange mennesker på Jorden til, at den kan følge med ressourcemæssigt, derfor banker det danske tøjmærke Re-Behave på carbonstellet og blæser til angreb. 
Danmark kikser ekstra OL-plads
Det gik ikke danskernes vej, da OL-pladserne skulle endelig afgøres - desværre. 
Hvad har Mads P., Roglic og Evenepoel til fælles?
Alle tre stjerner skal køre opvarmningsløbet til Tour de France, Critérium du Dauphiné, og du kan derfor vælge dem i Feltet.dk's store managerspil til etapeløbet.
Dansk dobbeltsejr i World Cuppen i Nové Mesto
Det danske stortalent, Albert Withen Philipsen, bliver bare ved med at imponere, men han har fået konkurrence... af en anden dansker. 
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Nu inviterer vi dig til at være med til at præge, hvilken retning Motionsfeltet.dk's nye digitale cykelmagasin skal have.
Dansk MTB'er før OL-afgørelsen: Jeg håber og tror på det
Sofie Heby vil blive skuffet, hvis hun ikke bliver udtaget til OL. 
Sølvhøj og Fini i ny duel i Shimano-ligaens tredje afdeling
Som det var tilfældet i Silkeborg var Shimano-ligaens tredje afdeling i Rold Skov en hård kamp mellem OL-bejleren Sebastian Fini Carstensen (Lapierre Mavic Unity) og den formstærke U-23 rytter Oliver Vedersø Sølvhøj (Scott Creuse Oxygene Gueret). Hos kvinderne var Sofie Heby Pedersen (Wilier-Vittoria Factory Team) ganske suveræn.
Følg Giroen på Feltet.dk's app - nye funktioner
Følg Giro d'Italia på Feltet.dk's app. Følg Alexander Kamp, Tobias Lund, Michael Valgren, Mikkel Honoré samt Mikkel Bjerg på tætteste hold.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet