Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

16.08.2019 @ 06:45

Specialized har lanceret en ny udgave af deres Epic MTB cykel, som er let - meget let!

Det har altid været en kamp på gram, når man kører cross-country - altid en konkurrence om at udvikle den letteste maskine. Den nye Epic HT er med sin vægt på under 800 gram, for en medium størrelse S-Works ramme, den letteste serieproduceret hardtail til dato. Og samtidig den mest komfortable og alsidige hardtail overhovedet. 




Det er ofte den letteste cykel, som sætter de bedste tider og nye rekorder. Derfor er Epic HT også lidt af en game changer, fordi den nye Epic HT sætter nye standarder - for alle ryttere, i alt terræn og på alle typer spor.


Verdens letteste hardtail til dato 
Specializeds ingeniører har arbejdet som besatte i deres komplette optimering af den nye Epic HT. Rammens overflødige gram er skåret fra og cyklens geometri er finjusteret.  Som den letteste serieproduceret ramme i verden, ifølge Specialized, sætter den nye Epic HT nye standarder for fleksibilitet og komfort.

 



"Vi har udført en komplet optimering af rammen. Vi har finjuseret fibrene såvel som cyklens støbeblanding, og dertil har vi specialtilpasset hvert lag for at eliminere overlap i støbningen. Vi har sågar fjernet alminium indlæggene i cyklens baggaffel drop-outs. Alt sammen medvirkende til at give dig en bemærkelsesværdi let ramme på 790 gram," lyder det fra Specialized i forbindelse med offentliggørelsen af den nye ramme.

Cross-country sporene er blevet hårdere og mere udfordrende, og for at følge den udvikling, har Specialized altså designet den nye Epic HT endnu mere fleksibel. Det hele starter med en helt nye geometrien. Specialized har reduceret kronrørsvinklen med 68,5 grader, hvilket har
resulteret i en forskydning af forgaflen. Derudover har cyklen et længere overrør og monteret en kortere frempind på alle rammer.

 



Med sin korte hjulafstand giver Epic HT en mere livlig håndtering af cyklen. Dog vil den tilbyde dig en mere centeret rytterpositionerting, som vil medføre bedre kontrol. Alt sammen med målet om, at kunne præsentere den letteste, mest alsidige og bedste hardtail til dato.




Plads til bredde dæk
Den nye ramme kan både passe til 2,3” og 2,4” dæk, endda med plads til overs. Tendensen er, at fælgbredden bliver større. Og selv cross country ryttere kører med bredere dæk og lavere dæktryk end tidligere. Selv hvis du ikke kører løb, så vil muligheden for tilføje større dæk gøre den nye Epic HT mere alsidig og give en mere komfortable køreoplevelse.

 


Derfor har Specialized også på deres Epic HT øget afstanden mellem dækket og selve rammen, så man nemt kan skifte til en større og mere fordelagtig dækvolume. Samtidig har Specialized udstyret cyklen med en 30,9 millimeter sadelpind, som giver dig mulighed for at eftermontere en dropperpost med længere vandring. Det vil give en endnu mere kontrol på tekniske sektioner.

Den nye Epic HT har finjuseret cyklens sammensætning af carbon lay-up og rørform. Selv ved modstand og tunge ben vil du opleve en mere komfortabel køreoplevelse, uden at det svækker din fart. Tværtimod. Derudover er cyklen udstyret med et smallere sadelrør, som fungerer til alle typer dropper-posts. Sammen med et nyt og buet udtryk vil dette gøre sadelpinden mere fleksibel end tidligere, lyder det fra cykelproducenten. 


Annika Langvad på Epic HT med bredde dæk

 

10 skarpe spørgsmål til Specialized om den nye cykel


1. Hvad var målet med rammens stivhed?
Nøglen var at skabe en optimal og helstødt stivhed i cyklen. Hvis forenden blev for blød, ville cyklen være for fleksibel. Omvendt hvis bagenden blev for stiv, ville cyklen have dårlige styreegenskaber i snævre sving og på længere sektioner, vil den svække rytterens energi. Vores mål var at skabe den perfekte balance mellem en stiv forende, som ville medføre stor styringenprecision, og som på bedste vis ville overføre rytterens energi ned i cyklen, samt en bagende med gode styreegenskaber og som giver den nødvendige fleksibilitet til udfordrende nedkørsler. Rørets udformning og bredde var en stor faktor i at imødekomme de mål.

Vi investerede også en stor andel i udviklingen af vores Rider-First™ tilgang, som muliggjorde, at vi kunne producere Epic HT-rammer med en konsistent kvalitet og personlighed. Små rammer er ikke stivere end større rammer, og større rammer er ikke mere fleksible end mindre rammer. På den måde vil hver enkelte rytter, uanset højde, kunne opleve den samme perfekte og helstøbte køreoplevelse.

2. Hvor mange modeller tilbyder vi?
Vi tilbyder syv komplette Epic HT modeller. Heri også et S-Works-rammekit.

3. Hvad er prisklassen?
Udvalget starter ved 16,999 kroner (Carbon model 29) og går op til 75,999.00 kroner (S-Works SRAM version) Ved køb af udelukkende et S-WORKS rammekit vil prisen være 23,999.000 kroner.

4. Vil alle Epic HT have den samme ramme? Hvis ikke - hvad er forskellen på de forskellige rammer?
Der findes to forskellige rammer. S-Works-modellen er lavet ud fra vores FACT 12M carbon-ramme, mens PRO,- Comp pg Carbon 29-modellerne er produceret ud fra vores FACT 11M carbon ramme. S-Works-rammen er 140 gram lettere.

5. Hvad var målet med det nye design?
Da Epic HT er en XC-cykel, så var det første mål at minimere cyklens vægt. Hertil skal det siges, at da XC-sporene er blevet mere tekniske end før, så var det også et mål at producere en cykel, som skulle give en mere komfortable køreoplevelse på selv teknisk sværere XC-spor. Cyklens geometri er derfor helt ny. Der er lavet plads til større hjul og samtidig givet mulighed for at tilføje dropper post. Epic HT er med andre ord blevet lettere, mere komfortabel og mere alsidig. Derfor vil cyklen føles mere konfortable og kontrolleret.

6. Hvor meget vejer den nye Epic HT?
En mediumstørrelse ramme, malet, vejer 790 gram. Det er mere end 75 gram lettere end det tidligere Epic HT stel og solide 50 gram lettere end den nærmeste konkurrent. Den nye Epic HT er den letteste fuldproduceret hardtail på markedet.

7. Hvordan opnås vægtminimeringen?
Vi har lavet en komplet optimering af rammen - fra en finjustering af carbonfibrene og støbningsbladning til en specialtilpasning af hvert lag for at undgå overlap og på den måde overflødig vægt. Vi har samtidig fjernet aluminium indlæggene i cyklens drop-outs. Det skal nævnes, at vi selvfølgelig ikke har nedprioteret holdbarhed og styrke for at gå yderligere ned i vægt.

Den nye Epic HT er nemlig stadig lige så stærk som før. Der er gjort plads til større dæk, og så kan der tilføjes dropperposts, som kan vandre længere end før. Den er den letteste masseproduceret hardtail på markedet, men stadig mere fleksibel og alsidig end før.

8. Hvordan har vi ændret i geometrien?
Målet var at give rytterne mere kontrol. Det har vi gjort ved at reducere kronrørsvinklen med 68.5 grader. Samtidig var det et mål, at give rytteren og cyklen bedre forudsætninger for, at de hurtigt og sikkert kunne glide igennem snævre og teknisk svære sving, hvilket indebar at afstanden mellem hjulene skulle være kort. Med den reduceret forskydning af forgaflen imødekommes vores mål om en større balance på nedkørsler og bedre håndtering af cyklen ved snævre sektioner på sporene.

9. Den seneste Epic HT havde en 27,2 mm sadelpind, som var designet til større flex og en mere komfortabel køreoplevelse. Den nye Epic HT har et bredere sadelrør og en 30,9 mm sadelpind. Hvorfor?
Hvis hvert sekund tæller - som det jo gør - så er det vigtigt, at have muligheden for angribe nedkørslerne ved at droppe længere ned i sadlen og køre med højere fart og sikkerhed. Den nye 30,9 mm sadelpind giver rytteren mulighed for at køre med en fuld længde dropper. Og takket være et nyt sadelrørs design (se ‘buen’) har vi ikke slækket på komforten, da den er lige så fleksibel, som det 27,2 mm sadelrør, der sad på den tidligere Epic HT.

10. Det nævnes, at den nye Epic HT føles mere komfortable på hårdere terræn end tidligere. Hvordan har vi gjort det?
Selvom den nye Epic HT har en bredede sadelpind end tidligere, så vil den stadig give mere efter og føles langt mere fleksibel, når du sætter dig i sadlen. Med sadelrørets nye form opretholdes samme fleksibilitet som tidligere. Dog vil den give mulighed for at benytte længere dropper-posts. Derudover har den nye Epic HT fået smallere bagstivere, som også fremmer cyklen vertikale fleksibitet.

Priser
S-Works Epic Hardtail 75,999.00 kroner
S-Works Epic Hardtail Ultralight 67,999.00 kroner
S-Works Epic Hardtail XTR 66,999.00 kroner
Epic Hardtail Pro 45,999.00 kroner
Epic Hardtail Expert 33,999.00 kroner
Epic Hardtail Comp 21,999.00 kroner
Epic Hardtail 16,999.00 kroner
S-Works Epic Hardtail Frameset 23,999.00 kroner

Næsten 25.000 kroner i puljen i Feltet.dk Tour - vokser hele tiden
Er du klar til en fantastisk cykelsæson? Sammensæt dit managerhold til 2020-sæsonen og vind kontante præmier.
Deltag på Python Camp Mallorca
Det danske cykelbrand, Python Pro, har i 2020 lavet en Camp på Mallorca, hvor danske cykelmotionister kan deltage og låne Python-cykler.
Futurum: Kæmp som en ulv, klæd dig som et lam
Futurum har været på en mission for at ændre markedet af cykeltøj siden 2012. I jagten på at skabe high-end cykeltøj som er langtidsholdbart bruger Futurum blandt andet merinould på mange forskellige måder.
MacAskill gør det igen: MTB-akrobaten i træningscenter
Januar står ofte på nytårsforsætter, og også den skotske MTB-rytter Danny MacAskill følte først i det nye år for at udfordre sig selv. Derfor meldte han sig ind i det lokale træningscenter. Det er der, ikke overraskende, kommet en ganske seværdig video ud af.
Interesseret i cykeludstyr, rabatter, guides - se her!
Feltet.dk har siden 2010 haft en nyhedsbrev omkring cykler, udstyr og tilbehør, men vi har ikke serviceret vores nyhedsbrevsmodtagere specielt godt indenfor dette område...
Test: Garmin Tacx Neo 2T
High-end hometrainer der gør den sure vintertræning sjovere. Tacx Neo 2T gør det godt på de fleste parametre, dog er prisen også i den høje ende af skalaen.
Atlanterhavets cykel-hotspot
300 kilometer fra Afrikas kyst ligger De kanariske Øer, og den største af disse - Tenerife - byder på optimale forhold for cykling. Flere steder fremhæves øen som en af verdens bedste cykeldestinationer.
Produktnyt: Canyon lancerer Grand Canyon:On
Canyon er på banen med en helt ny generation af deres populære e-mountainbikes. Det nye barn i klassen hedder "Grand Canyon:On".
På tur til World Cup cross i van der Poels baghave
Feltet.dk var i den sidste weekend af januar 2020 inviteret af Shimano til en weekend i cykelcrossen’s navn, nærmere bestemt World Cup finale i den hollandske by Hoogerheide. De ville gerne vise, hvordan deres Dura-Ace landevejsgruppe kan holde til de knubs, den får under et cykelcrossløb, samt vise os hvordan et crossløb på højeste niveau bliver afholdt.

Instagram #motionsfeltet

GOOD VIBES ONLY - 2020 - Ny cykel - Nye mål
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner...
Produktnyt: Specialized lancerer Turbo Levo SL
Specialized udvider i dag Levo-familien, så den nu består af en helt ny modelserie: Turbo Levo SL. 
Test: Scott Addict Gravel 20 Disc
Gravel-cykel fra Scott, der udmærker sig ved at være hurtig på det ujævne underlag, med en solid geargruppe specielt til gravel-kørsel og en ramme, der skiller sig ud med nogle flotte farver.
Tag på en aktiv ferie
Anmeldelse: Den hemmelige cykelrytter
Den Hemmelige Cykelrytter giver et udmærket og til tider interessant indblik i de professionelle rytteres liv og karrierer, men bringer ikke meget nyt til bordet.
Professionelle ryttere hjælper med at teste udstyr
Før en ny kollektion sendes på markedet, så går der en lang udviklingsproces forud. Ofte bliver produkter testet af verdens bedste cykelryttere, som giver deres feedback og vejledning. Så en kollektion kan forbedres, før den sendes ud til forbrugerne.
Bliv en del af cykellinjen på Idrætsefterskolen Klintsøgaard
Er du ung og leder efter et skoleophold, hvor du får mulighed for at dyrke din store passion - cykling?
Test: Garmin Tacx Flux 2 Smart
Garmin Tacx Flux 2 er den nyeste udgave af mærkets mellemklasse-model. Den er blevet opdateret på en række punkter i forhold til de tidligere generationer og har derfor en mere præcis dataindsamling, er mere støjsvag og forsynet med større watt-kapacitet.
Test: AGU Vintercykeltøj til kvinder
Det hollandske mærke AGU leverer cykeltøj til hele året. Deres vinter- og overgangskollektion byder på lækre merinouldstrøjer, bukser i vind- og vandtæt materiale og jakker med indbyggede varmepaneler, som kan give ekstra varme på de helt kolde vinterdage.
Test: AGU Vintercykeltøj til herrer
Det hollandske mærke AGU leverer cykeltøj til hele året. Deres vinter- og overgangskollektion byder på lækre merinouldstrøjer, bukser i vind- og vandtæt materiale og jakker med indbyggede varmepaneler, som kan give ekstra varme på de helt kolde vinterdage.
Test: Pirelli Cinturato Cross – Mixed Terrain
Pirelli er ikke længere kun til de 4-hjulede, men har også set muligheder i at levere dæk til cykler. Pirelli begyndte at producere dæk til landevejsraceren for nogle år siden, men er nu også tilgængelige til cross og gravel. Pirelli er kommet med en større serie til det lidt blødere underlag og her bliver cross dækkende til blandet underlag testet.
Test: Flowpillow Heat
Flowpillow Heat er et massageapparat, der i kombination med varmebehandling giver en god, dyb og effektiv massage i både velværds- og restitutionsøjemed. Den er lavet i et lækkert materiale, er overraskende robust og ikke mindst er den nem at tage med på farten.
Nye headsets på Feltet.dks webshop
Vi har fået nye lækre headsets i vores webshop. Vi giver dig her et overblik over de nye headsets.
Nye på det danske marked: Futurum med vandtæt cykeltøj
Den hollandske virksomhed, Futurum, er på vej ind på det danske cykelmarked. Futurum har allerede stor succes i Holland og Belgien med deres kollektion 4 Seasons.
Test: Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
En vanvittig god køremaskine som ikke alene løfter arven fra en af verdens mest respekterede rammer, men formår at lægge yderligere på og derved katapultere Cannondale ind i fremtiden.
Næsten 25.000 kroner i puljen i Feltet.dk Tour - vokser hele tiden
Er du klar til en fantastisk cykelsæson? Sammensæt dit managerhold til 2020-sæsonen og vind kontante præmier.
Deltag på Python Camp Mallorca
Det danske cykelbrand, Python Pro, har i 2020 lavet en Camp på Mallorca, hvor danske cykelmotionister kan deltage og låne Python-cykler.
Futurum: Kæmp som en ulv, klæd dig som et lam
Futurum har været på en mission for at ændre markedet af cykeltøj siden 2012. I jagten på at skabe high-end cykeltøj som er langtidsholdbart bruger Futurum blandt andet merinould på mange forskellige måder.
MacAskill gør det igen: MTB-akrobaten i træningscenter
Januar står ofte på nytårsforsætter, og også den skotske MTB-rytter Danny MacAskill følte først i det nye år for at udfordre sig selv. Derfor meldte han sig ind i det lokale træningscenter. Det er der, ikke overraskende, kommet en ganske seværdig video ud af.
Interesseret i cykeludstyr, rabatter, guides - se her!
Feltet.dk har siden 2010 haft en nyhedsbrev omkring cykler, udstyr og tilbehør, men vi har ikke serviceret vores nyhedsbrevsmodtagere specielt godt indenfor dette område...
Test: Garmin Tacx Neo 2T
High-end hometrainer der gør den sure vintertræning sjovere. Tacx Neo 2T gør det godt på de fleste parametre, dog er prisen også i den høje ende af skalaen.
Atlanterhavets cykel-hotspot
300 kilometer fra Afrikas kyst ligger De kanariske Øer, og den største af disse - Tenerife - byder på optimale forhold for cykling. Flere steder fremhæves øen som en af verdens bedste cykeldestinationer.
Produktnyt: Canyon lancerer Grand Canyon:On
Canyon er på banen med en helt ny generation af deres populære e-mountainbikes. Det nye barn i klassen hedder "Grand Canyon:On".
På tur til World Cup cross i van der Poels baghave
Feltet.dk var i den sidste weekend af januar 2020 inviteret af Shimano til en weekend i cykelcrossen’s navn, nærmere bestemt World Cup finale i den hollandske by Hoogerheide. De ville gerne vise, hvordan deres Dura-Ace landevejsgruppe kan holde til de knubs, den får under et cykelcrossløb, samt vise os hvordan et crossløb på højeste niveau bliver afholdt.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Andet