16.08.2019 @ 06:45

Specialized har lanceret en ny udgave af deres Epic MTB cykel, som er let - meget let!

Det har altid været en kamp på gram, når man kører cross-country - altid en konkurrence om at udvikle den letteste maskine. Den nye Epic HT er med sin vægt på under 800 gram, for en medium størrelse S-Works ramme, den letteste serieproduceret hardtail til dato. Og samtidig den mest komfortable og alsidige hardtail overhovedet. 




Det er ofte den letteste cykel, som sætter de bedste tider og nye rekorder. Derfor er Epic HT også lidt af en game changer, fordi den nye Epic HT sætter nye standarder - for alle ryttere, i alt terræn og på alle typer spor.


Verdens letteste hardtail til dato 
Specializeds ingeniører har arbejdet som besatte i deres komplette optimering af den nye Epic HT. Rammens overflødige gram er skåret fra og cyklens geometri er finjusteret.  Som den letteste serieproduceret ramme i verden, ifølge Specialized, sætter den nye Epic HT nye standarder for fleksibilitet og komfort.

 



"Vi har udført en komplet optimering af rammen. Vi har finjuseret fibrene såvel som cyklens støbeblanding, og dertil har vi specialtilpasset hvert lag for at eliminere overlap i støbningen. Vi har sågar fjernet alminium indlæggene i cyklens baggaffel drop-outs. Alt sammen medvirkende til at give dig en bemærkelsesværdi let ramme på 790 gram," lyder det fra Specialized i forbindelse med offentliggørelsen af den nye ramme.

Cross-country sporene er blevet hårdere og mere udfordrende, og for at følge den udvikling, har Specialized altså designet den nye Epic HT endnu mere fleksibel. Det hele starter med en helt nye geometrien. Specialized har reduceret kronrørsvinklen med 68,5 grader, hvilket har
resulteret i en forskydning af forgaflen. Derudover har cyklen et længere overrør og monteret en kortere frempind på alle rammer.

 



Med sin korte hjulafstand giver Epic HT en mere livlig håndtering af cyklen. Dog vil den tilbyde dig en mere centeret rytterpositionerting, som vil medføre bedre kontrol. Alt sammen med målet om, at kunne præsentere den letteste, mest alsidige og bedste hardtail til dato.




Plads til bredde dæk
Den nye ramme kan både passe til 2,3” og 2,4” dæk, endda med plads til overs. Tendensen er, at fælgbredden bliver større. Og selv cross country ryttere kører med bredere dæk og lavere dæktryk end tidligere. Selv hvis du ikke kører løb, så vil muligheden for tilføje større dæk gøre den nye Epic HT mere alsidig og give en mere komfortable køreoplevelse.

 


Derfor har Specialized også på deres Epic HT øget afstanden mellem dækket og selve rammen, så man nemt kan skifte til en større og mere fordelagtig dækvolume. Samtidig har Specialized udstyret cyklen med en 30,9 millimeter sadelpind, som giver dig mulighed for at eftermontere en dropperpost med længere vandring. Det vil give en endnu mere kontrol på tekniske sektioner.

Den nye Epic HT har finjuseret cyklens sammensætning af carbon lay-up og rørform. Selv ved modstand og tunge ben vil du opleve en mere komfortabel køreoplevelse, uden at det svækker din fart. Tværtimod. Derudover er cyklen udstyret med et smallere sadelrør, som fungerer til alle typer dropper-posts. Sammen med et nyt og buet udtryk vil dette gøre sadelpinden mere fleksibel end tidligere, lyder det fra cykelproducenten. 


Annika Langvad på Epic HT med bredde dæk

 

10 skarpe spørgsmål til Specialized om den nye cykel


1. Hvad var målet med rammens stivhed?
Nøglen var at skabe en optimal og helstødt stivhed i cyklen. Hvis forenden blev for blød, ville cyklen være for fleksibel. Omvendt hvis bagenden blev for stiv, ville cyklen have dårlige styreegenskaber i snævre sving og på længere sektioner, vil den svække rytterens energi. Vores mål var at skabe den perfekte balance mellem en stiv forende, som ville medføre stor styringenprecision, og som på bedste vis ville overføre rytterens energi ned i cyklen, samt en bagende med gode styreegenskaber og som giver den nødvendige fleksibilitet til udfordrende nedkørsler. Rørets udformning og bredde var en stor faktor i at imødekomme de mål.

Vi investerede også en stor andel i udviklingen af vores Rider-First™ tilgang, som muliggjorde, at vi kunne producere Epic HT-rammer med en konsistent kvalitet og personlighed. Små rammer er ikke stivere end større rammer, og større rammer er ikke mere fleksible end mindre rammer. På den måde vil hver enkelte rytter, uanset højde, kunne opleve den samme perfekte og helstøbte køreoplevelse.

2. Hvor mange modeller tilbyder vi?
Vi tilbyder syv komplette Epic HT modeller. Heri også et S-Works-rammekit.

3. Hvad er prisklassen?
Udvalget starter ved 16,999 kroner (Carbon model 29) og går op til 75,999.00 kroner (S-Works SRAM version) Ved køb af udelukkende et S-WORKS rammekit vil prisen være 23,999.000 kroner.

4. Vil alle Epic HT have den samme ramme? Hvis ikke - hvad er forskellen på de forskellige rammer?
Der findes to forskellige rammer. S-Works-modellen er lavet ud fra vores FACT 12M carbon-ramme, mens PRO,- Comp pg Carbon 29-modellerne er produceret ud fra vores FACT 11M carbon ramme. S-Works-rammen er 140 gram lettere.

5. Hvad var målet med det nye design?
Da Epic HT er en XC-cykel, så var det første mål at minimere cyklens vægt. Hertil skal det siges, at da XC-sporene er blevet mere tekniske end før, så var det også et mål at producere en cykel, som skulle give en mere komfortable køreoplevelse på selv teknisk sværere XC-spor. Cyklens geometri er derfor helt ny. Der er lavet plads til større hjul og samtidig givet mulighed for at tilføje dropper post. Epic HT er med andre ord blevet lettere, mere komfortabel og mere alsidig. Derfor vil cyklen føles mere konfortable og kontrolleret.

6. Hvor meget vejer den nye Epic HT?
En mediumstørrelse ramme, malet, vejer 790 gram. Det er mere end 75 gram lettere end det tidligere Epic HT stel og solide 50 gram lettere end den nærmeste konkurrent. Den nye Epic HT er den letteste fuldproduceret hardtail på markedet.

7. Hvordan opnås vægtminimeringen?
Vi har lavet en komplet optimering af rammen - fra en finjustering af carbonfibrene og støbningsbladning til en specialtilpasning af hvert lag for at undgå overlap og på den måde overflødig vægt. Vi har samtidig fjernet aluminium indlæggene i cyklens drop-outs. Det skal nævnes, at vi selvfølgelig ikke har nedprioteret holdbarhed og styrke for at gå yderligere ned i vægt.

Den nye Epic HT er nemlig stadig lige så stærk som før. Der er gjort plads til større dæk, og så kan der tilføjes dropperposts, som kan vandre længere end før. Den er den letteste masseproduceret hardtail på markedet, men stadig mere fleksibel og alsidig end før.

8. Hvordan har vi ændret i geometrien?
Målet var at give rytterne mere kontrol. Det har vi gjort ved at reducere kronrørsvinklen med 68.5 grader. Samtidig var det et mål, at give rytteren og cyklen bedre forudsætninger for, at de hurtigt og sikkert kunne glide igennem snævre og teknisk svære sving, hvilket indebar at afstanden mellem hjulene skulle være kort. Med den reduceret forskydning af forgaflen imødekommes vores mål om en større balance på nedkørsler og bedre håndtering af cyklen ved snævre sektioner på sporene.

9. Den seneste Epic HT havde en 27,2 mm sadelpind, som var designet til større flex og en mere komfortabel køreoplevelse. Den nye Epic HT har et bredere sadelrør og en 30,9 mm sadelpind. Hvorfor?
Hvis hvert sekund tæller - som det jo gør - så er det vigtigt, at have muligheden for angribe nedkørslerne ved at droppe længere ned i sadlen og køre med højere fart og sikkerhed. Den nye 30,9 mm sadelpind giver rytteren mulighed for at køre med en fuld længde dropper. Og takket være et nyt sadelrørs design (se ‘buen’) har vi ikke slækket på komforten, da den er lige så fleksibel, som det 27,2 mm sadelrør, der sad på den tidligere Epic HT.

10. Det nævnes, at den nye Epic HT føles mere komfortable på hårdere terræn end tidligere. Hvordan har vi gjort det?
Selvom den nye Epic HT har en bredede sadelpind end tidligere, så vil den stadig give mere efter og føles langt mere fleksibel, når du sætter dig i sadlen. Med sadelrørets nye form opretholdes samme fleksibilitet som tidligere. Dog vil den give mulighed for at benytte længere dropper-posts. Derudover har den nye Epic HT fået smallere bagstivere, som også fremmer cyklen vertikale fleksibitet.

Priser
S-Works Epic Hardtail 75,999.00 kroner
S-Works Epic Hardtail Ultralight 67,999.00 kroner
S-Works Epic Hardtail XTR 66,999.00 kroner
Epic Hardtail Pro 45,999.00 kroner
Epic Hardtail Expert 33,999.00 kroner
Epic Hardtail Comp 21,999.00 kroner
Epic Hardtail 16,999.00 kroner
S-Works Epic Hardtail Frameset 23,999.00 kroner

Første cykelmagasin på gaden
Første udgave af Motionsfeltet.dk's nye magasin er landet på gaden! Læs det nu og få også adgang til 7 tidligere magasinet, som er udgivet af Bikemania Magazine.
Følg Romandiet Rundt på Feltet.dk's app
Følg Kasper Asgreen, Michael Valgren, Andreas Kron, Johan Price-Pejtersen samt Christopher Juul-Jensen i Romandiet Rundt.
Produktnyt: Cannondales nye Scalpel er bygget til at begejstre
I dag lancerer Cannondale en helt ny model af deres ikoniske Scalpel. Cannondales ultra lette nye cross-country mountainbike er på vej på markedet.
Cykelsportens Myter: Oplev Rolf, Holm og Bastian Emil
Den 11. juni gæster Brian Holm, Rolf Sørensen og Bastian Emil Goldschmidt Det Ny Teater til en snak om cykelsportens barske storhed og varmer op til Tour de France 2024. 
Test: Ekoi Gara MIPS Air
EKOI Gara MIPS Air er en let, velventileret og komfortabel hjelm.
Hør dansk MTB-stjerne sætte ord på triumf
Simon Andreassen tog i går en af karrierens største sejre, da han vandt mountainbike World-Cuppen i Araxá i Brasilien. Efter sejren var han overvældet, men prøvede at sætte ord på triumfen.
Se Simon Andreassen vinde stor World Cup-sejr
Simon Andreassen vandt anden afdeling af World Cuppen - se hele den dramatiske sidste omgang.
Simon Andreassen vinder i World Cuppen
Danske Simon Andreassen vandt sensationelt anden afdeling af World Cuppen.
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Nu inviterer vi dig til at være med til at præge, hvilken retning Motionsfeltet.dk's nye digitale cykelmagasin skal have.

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Skovbrand hærger kendt stigning
Senest i marts satte en 18-årige dansker ny rekord på Coll de Rates.
Andreassen åbner World Cuppen med top 10-placering
I weekenden blev der i Brasilien taget hul på årets World Cup-sæson.
Amstel-fadæse: Se supersprinter juble for tidligt
Lorena Wiebes begik en enorm fejl, da hun jublede for tidligt i spurten i Amstel Gold Race. Det gjorde, at Marianne Vos kunne spurte forbi hende på stregen i en forkortet udgave af løbet.
Test: Elves Vanyar Pro Disc 2024
Vanyar-modellen fra Elves er et stærkt bud på en landevejs-racer til den performance-orienterede rytter, som er på jagt efter en sjov og hurtig cykel, hvor den samlede pakke står stærkt i billedet.
Køb eller bytte? Mulighederne er mange hos Bike4Sport - valget er dit!
Står du og mangler en kvalitetscykel til billige penge? Så har Bike4Sport helt sikkert den rette cykel til dig.
Danskere vinder VM med sammensat hold: Det var meget overraskende
Simon Nielsen og Aleksej Calmann sammensatte i starten af marts et hold bestående af otte ryttere uden nogen erfaring sammen. En måned senere havde de kørt ét løb - og var verdensmestre.
Kvinden bag kasket-kast identificeret
Det lignende en bevidst handling, men det var en uheldig episode, der næsten forårsagede et styrt for Mathieu van der Poel i Paris-Roubaix, fortæller hovedpersonens advokat.
Skuffet Albert Philipsen reagerer på Paris-Roubaix
Juniorverdensmesteren var blandt favoritterne til det prestigefulde løb, men et brostensstyrt gjorde løbet sværere for ham.
Dansk endagsløb præsenterer ny finale: Giver holdene noget at tænke over
Grand Prix Herning har præsenteret en spændende ny rute til årets løb, som vil udfordre rytterne på de karakteristiske grusveje helt ind i finalen og forhåbentlig skabe endnu mere spænding i det danske UCI-løb.
Positiv opdatering på Vingegaard-operation
”Jonas har gennemgået vellykket operation” sådan skriver Team Visma Lease a Bike via mediet X. 
Test: ABUS Gamechanger 2.0
Aerodynamik, ventilation og komfort er i højsædet i den nyeste udgave af ABUS’ populære landevejshjelm Gamechanger. Hjelmen har store ventilationskanaler, flere aerodynamiske features, gode indstillingsmuligheder og er strippet for overflødige elementer, som er med til at holde hjelmens vægt godt nede. Feltet.dk har testet hjelmen - læs med her og find ud af hvordan hjelmen klarer sig i testen.
Startlisten til kvindernes Paris-Roubaix - 3 danskere med
I dag køres kvindernes Paris-Roubaix, og der er tre danskere blandt de deltagende.
Flere brosten end i 30 år: Her er pavéerne i Paris-Roubaix 2024
Pavéerne til årets Paris-Roubaix er blevet præsenteret.
Tour des Stations et cykelløb for motionister med gode bjergben
Er du til højdemeter og stigninger, så er Tour des Stations præcis et løb for dig! Prøv kræfter med en benbrækker.
Elcyklernes kvalitet stiger: Nu er producent klar med elcykel fra øverste hylde
Gennem de seneste år er salget af elcykler steget markant, og det kan ses på elcyklernes kvalitet. I år lancerer producenten Gazelle en ny version af deres populære model, Eclipse, som sætter nye standarder og giver bilen kamp til stregen som det foretrukne transportmiddel.

ANNONCE

Seneste indlæg i debatten

Tobias Lund fortsatte sin pludselige sejrsstime ved at tage sin anden triumf på to dage, men der bliver intet hattrick til den formstærke dansker. Fredag skal klassementet nemlig efter alt at dømme afgøres på løbet kongeetape, hvor der ganske vist ikke skal sluttes på Tyrkiets sværeste stigning, men hvor der burde være rigeligt med terræn til, at klatrerne endelig kan boltre sig efter fem dages venten. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/optakt_6_etape_af_presidential_tour_of_trkiye_2024/Thibau Nys fortsatte sin opstigen mod stjernerne ved at tage en uventet sejr i uvant terræn på en første bjergetape, som modvinden gjorde endnu mindre selektiv end ventet. Dermed er alt reelt status quo, men det vil det ikke være fredag aften, når rytterne har udkæmpet løbets traditionelt vigtigste slag, nemlig den også i år ganske kuperede enkeltstart - en nøgleetape, der i lyset af dagens udvikling blot er blevet endnu vigtigere. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/optakt_3_etape_af_tour_de_romandie_2024/Hverken Kasper Asgreen eller Casper Pedersen har kontrakt i 2025 endnu, men døren er fortsat åben hos deres nuværende arbejdsgiver. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/lefevere_kommenterer_asgreen_og_casper_ps_kontraktsituation/Tre uger efter sit voldsomme styrt i Baskerlandet Rundt er Remco Evenepoel tilbage på landevejscyklen. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/evenepoel_tilbage_paa_landevejen/

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

ANNONCE

Første cykelmagasin på gaden
Første udgave af Motionsfeltet.dk's nye magasin er landet på gaden! Læs det nu og få også adgang til 7 tidligere magasinet, som er udgivet af Bikemania Magazine.
Følg Romandiet Rundt på Feltet.dk's app
Følg Kasper Asgreen, Michael Valgren, Andreas Kron, Johan Price-Pejtersen samt Christopher Juul-Jensen i Romandiet Rundt.
Produktnyt: Cannondales nye Scalpel er bygget til at begejstre
I dag lancerer Cannondale en helt ny model af deres ikoniske Scalpel. Cannondales ultra lette nye cross-country mountainbike er på vej på markedet.
Cykelsportens Myter: Oplev Rolf, Holm og Bastian Emil
Den 11. juni gæster Brian Holm, Rolf Sørensen og Bastian Emil Goldschmidt Det Ny Teater til en snak om cykelsportens barske storhed og varmer op til Tour de France 2024. 
Test: Ekoi Gara MIPS Air
EKOI Gara MIPS Air er en let, velventileret og komfortabel hjelm.
Hør dansk MTB-stjerne sætte ord på triumf
Simon Andreassen tog i går en af karrierens største sejre, da han vandt mountainbike World-Cuppen i Araxá i Brasilien. Efter sejren var han overvældet, men prøvede at sætte ord på triumfen.
Se Simon Andreassen vinde stor World Cup-sejr
Simon Andreassen vandt anden afdeling af World Cuppen - se hele den dramatiske sidste omgang.
Simon Andreassen vinder i World Cuppen
Danske Simon Andreassen vandt sensationelt anden afdeling af World Cuppen.
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Nu inviterer vi dig til at være med til at præge, hvilken retning Motionsfeltet.dk's nye digitale cykelmagasin skal have.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet