12.10.2023 @ 11:00

Den nye Grail er Canyons hurtigste gravelcykel til dato - aerodynamisk optimeret, effektiv og kompatibel ramme, fængende styregenskaber og selvfølgelig klar til de hårde udfordringer, som terrænet byder på. Og så har det ikoniske styr fra den tidligere model måtte lade livet!

 

Performance Gravel

Gravel-disciplinen udvikler sig lynhurtigt. I sine første leveår var sporten rettet mod eventyrpræget cykling, hvilket den første Grail sigtede imod, men i de seneste år er sporten ligeledes rykket i en væddeløberretning, hvilket stiller krav til både cyklernes hurtighed og alsidighed.


Canyon har identificeret de to retninger for sporten for længst og har allerede deres Grizl-model til de eventyrlystne, mens den nye version af Grail er tyskernes gravelracer.

Alle gravel-event rummer sine egne udfordringer og det skal den nye platform tage højde for ved at være hurtig først og fremmest, men også tilbyde en fleksibel platform til både varierende terræn og i forhold til diverse integrationer.

Derfor kommer den nye Grail i en række konfigurationer, så man kan tilpasse dens ens akutte behov. Når den står afklædt, så er den optimeret til race, mens den også kan sættes op klar til de længeste dage i sadlen.


Hurtig = aerodynamisk
Et af kalenderens store gravelløb er SBT GRVL i Steamboat Springs, hvor Canyon-rytteren Peter Vakoc i i år sluttede som nummer to med en gennemsnitsfart på 38 km/t over 227 kilometer med 3000 højdemeter. Det ville være hurtigt, selv i et landevejsløb og her var der intet felt at sidde i vel at mærke.


De store gravelløb bliver hurtigere og hurtigere og, når farten er så høj, så er aerodynamik en faktor, selv om nogen tidligere har trukket på smilebåndet, når aero og gravel blev nævnt i samme sætning.

Canyon havde faktisk allerede været i vindtunelen med den første model og det stod klart, at det tidligere cockpit med dobbelt styr, skabte et for stort frontalareal til at opnå den fornødne hurtighed, da den nye version kom på tegnebrættet.


Derfor har den nye model fået en overhaling, så de lettere snyder vinden.
Canyon har brugt rørformerne fra landevejsmaskinen Ultimate, lanceret et nyt cockpit og lavet en semi-integration af kablerne. Desuden kan der tilkøbes aerobars, som man kender det fra triatlon, til de helt lange løb.


I forhold til den tidligere model er der barberet over 9 watt af ved 45 km/t.

Den nye Grail har allerede bevist sin hurtighed i flere af de største gravelløb.

Aero Load System

Gravel kan være hårdt ved udstyret, så det er nødvendigt at have værktøj, CO2-patroner og så videre med, når man er afsted.

Også det har Canyon forsøgt at finde en aerodynamisk løsning på. Således kommer alle modellerne på nær SL-versionen med et rum i skrårøret, hvor der er plads til minitool, pumpe og Canyons Load Tool Pack, som indeholder dækjern, CO2-patroner og pumpe samt slange til dækket.

 

Aero Load-systemet givermuligheden for at opbevare sine ting i skrårøret - væk fra vinden.
 
Samtidig kommer den nye Grail med muligheden for at montere en innovativ rammetaske - den såkaldte Fidlock Quicklocker - som installeres i trekanten mellem overrør, kronrør og skrårør. Her sættes den fast med tre magneter, så man undgår spænder og andet der fylder. Begge løsninger er lavet for at rytteren ikke behøver at køre med sadeltaske eller overfyldte lommer, som hæmmer aerodynamikken.


Faktisk er den nye Grail 1.5 watt hurtigere med Quicklocker’en monteret end uden.


Den integrerede rammetaske passer perfekt ind i designet, så den faktisk gør cyklen hurtigere.

Double Drop Bar

Den første generation af Grail, blev hurtigt kendt og berygtet for sit dobbelte styr, som delte vandene rent æstetisk, men havde det formål at gøre cyklen bedre i hårdt terræn.

På den nye model er styret umiddelbart mere konventionelt, men der gemmer sig en del overvejelser under overfladen. Først og fremmest rent ergonomisk for at booste komforten.

Således er der lavet en 5 graders vinkling på grebene, som også sidder en anelse lavere end frempinden. Det skal sikre en mere naturlig håndposition, som reducerer presset på håndleddene og holde albuerne tættere inde ved kroppen. Desuden er der en del flare i styret, så de 5 grader i bremsegrebene er øget til 16 grader nede i bukkene.

Det nye cockpit er ergonomisk opgraderet for bedre komfort.

Desuden har Canyon implementeret et nyt interface i cockpittets centrum kaldet Gear Groove.
Systemet giver plads til sikker og integreret montering af aerobars, cykelcomputer, telefon, lygter eller kamera - alt efter ens behov og præferencer.

 

'Gear Groove' integrererer cykelcomputer, telefon, lygter, kamera eller aerobars efter rytterens behov.

’Skærende’ styreegenskaber og komfort

Canyon har bygget på den tidligere Grail og forsøgt at forfine køregenskaberne. Målet var stabilitet, men en race-orienteret cykel til terrænet skal være smidig også.


Selv siger Canyon, at de nye køreegenskaber kan beskrives som at der er større neutralitet og balance i styringen, som øger selvtilliden i hurtige sving - med andre ord, cyklen ’skærer’ mere og bedre. Samtidig er rytterens vægt bedre centreret imellem fronten og bagenden, hvilket gør cyklen mere forudsigelig på løst underlag og det gør det lettere at rette sin køelinje, hvis enten fronten eller bagenden begynder at skride.
 
Den nørdede forklaring er, at Canyon har opnået dette ved at slække kronrørsvinklen med én grad og øget hjulafstanden med 27 millimeter.


I forhold til komforten, så har Canyon videreudviklet på sadelpinden fra deres Ultimate og giver den lidt mere fleksibilitet. Dog er Grail også kompatibel med en standard-sadelpind fra tyskerne, hvis man ønsker et mere stift setup.


Klar til eventyr

Selvom den nye Grail på mange fronter er performance-orienteret, så kommer den også med en række features, som gør den klar til eventyr.


Således kan man montere skærme, som er ultralette at få af og på og som dækker op til 42 millimeter dæk.

På forgaflen er det muligt at montere det såkaldte Fork Sleeve, som gør det muligt at montere alt fra flasker til tasker uden at Canyon har behøvet at forstærke forgaflen og derved øge cyklens vægt. Med denne løsning kan man montere op til tre kilo på hver side af forgaflen.


Der er desuden monteringspunkter på både overrøret og undersiden af skrårøret, så man undgår at skulle montere bagage med stropper.


Den nye Grail kan tage dæk op til 42 millimeter, mens der er plads til gearinger op til 52/36, for dem som har brug for ekstra høj topfart.

Der er masser af muligheder for at sætte Grail op til eventyr.
 

Den nye Grail-kollektion
Der er en bred vifte af opsætninger tilgængelig på tværs af Canyons traditionelle platformsniveauer:
Grail CF SL, Grail CF SLX og den nye topmodel Grail CFR.


Grail CF SL

Grail CF SL er introniveauet, beregnet til at levere konkurrencedygtige specifikationer til mere tilgængelige prispunkter. For at gøre dette muligt, leveres Grail CF SL-rammerne ikke komplet med LOAD Down Tube Storage, men LOAD Fidlock Quickloader er stadig kompatibel.

Derudover kommer Grail CF SL ikke med Gear Groove-interfacet, som er nødvendigt for integrerede Aero Extensions, Computer-mounts og Light-mounts.

Priserne på Grail CF SL starter fra 2.699 Euro.

Grail CF SL er den mest budgetvenlige i Canyons line-up.

Grail CF SLX

Grail CF SLX tilføjer LOAD Down Tube Storage og Gear Groove og fås både med 1x og 2x klinge-setups med elektroniske grupper.

Den GRX Di2-udstyrede Grail CF SLX 8 Di2 koster 4.999 Euro mens en SRAM Force og Zipp 303 Firecrest-udstyret Grail CF SLX 8 AXS koster 5.299 Euro

 

Grail CF SLX kommer med flere features og flere specifikationer.


Grail CFR

Som topmodellen med de letteste rammesæt og high-end opsætninger, vil Grail CFR Di2 koste 6.999 Euro, mens den Quarq powermåler-udstyrede Grail CFR AXS ligger på 7.999 Euro.
 

Grail CFR er ypperste ydeevne i Canyons kollektion.

Her er overblikket over alt cykling ved OL
OL er i gang. Feltet.dk har samlet overblikket over alle cykeldisciplinerne, så du ved, hvornår du skal følge med.
Følg OL på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på OL på Feltet.dk's app. Følg danskernes kamp om OL-medaljer på landvejen, banen, mountainbiken og bmx'en. Kom tæt på danskerne og alle de øvrige stjerner.
Produktnyt: Nye aerohjul fra DT Swiss
DT Swiss har genopfundet deres højtydende ARC-hjul og gjort disse endnu bedre og hurtigere, skriver producenten i en pressemeddelelse. 
Danskernes Tour-historie: Én udgik, da cykelskoene forsvandt
Sådan er det gået danskerne i Tour de France igennem tiderne. 
Pogacar bryder en ny barriere
Tadej Pogacar og Slovenien sætter nye rekorder i Tour de France. Danmark indtager andenplads på én af listerne.
Vanvittige Pogacar slår flere Merckx-rekorder
Tadej Pogacar er nutidens kannibal, som går fra rekord til rekord. Slovenieren sætter nemlig den ene rekord efter den anden og har nu slået flere af Eddy Merckx's rekorder.
Test: Supreme sommertøj fra Re-Behave
Et lækkert sommersæt i god kvalitet og hvor Re-Behave demonstrerer god know-how ifølge med en grøn tilgang til cykeltøj.
Podcast: Hvem er den danske julemand ved Touren?
Har du set den danske julemand ved Giro d'Italia, Tour de France eller måske PostNord Danmark Rundt? Hvem er det? 
Cypern: Det oversete paradis for cykelryttere
Næsten 65% af Feltet.dk's læsere rejser med deres cykel, og måske hører du til de heldige, der har prøvet at cykle rundt i bjergene på en solskinsdag?

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Test: Canyon Tempr CFR
Canyon træder ind på skomarkedet, og det er første skridt, der klarer sig overraskende godt. 
Test: Magped ROAD2 magnetiske pedaler
Er du ikke helt tryg ved almindelige klikpedaler, og bekymret for om du kan komme til at vælte, så skulle du måske prøve pedaler med magneter?
UDSALG: 12 gode Tour-bøger - SPAR 15-60%
Feltet.dk har udvalgt 12 gode Tour de France-bøger - og givet store rabatter til dig! God læselyst, når du får Tour-feber.
Virker bagepulver? Kosttilskud kan optimere din præstationen, men...
... det er vigtigt, at benytte sig af de rette.
Holm kårer årets nye Tour-trøje: Vinderen overrasker
Der er fem nye trøjer i årets Tour de France, men ikke alle kommer helt i mål. Feltet.dk har spurgt Brian Holm, hvem kan være stolte, og hvem der skal øve sig lidt mere. Samtidigt har Feltet.dk også spurgt jer, læsere. Og selvom der er stor konsensus, er favoritten ikke den samme. 
Stor konkurrence: Vind Cannondale-cykel til 22.000 kr
Svar rigtigt på 3 Tour de France spørgsmål, så kan du vinde en Cannondale cykel til en værdi på 22.000 kroner.
SIDSTE CHANCE: I dag starter Touren - sæt dit hold
Deltag i årets største managerspil, som starter lørdag den 29. juni! Tour de France køres frem til søndag den 21. juli. 
Er det årsagen til Vingegaard dropper Vueltaen?
Der har været mange spekulationer om Jonas Vingegaard efter styrtet i Baskerlandet Rundt. 
Touren i tal: Se alle de bedste detaljer og statistikker fra årets historiske Tour
Bliv klogere på alle statistikkerne og detaljerne ved årets Tour de France lige her.
Produktnyt og First Ride: Trek Madone Gen 8
Feltet.dk har været i Spanien på besøg hos Trek for at teste den nye generation af Trek Madone-serien. En cykel, som Trek selv beskriver som det ultimative våben til alle formål og Mads Pedersens nye supercykel.
ABUS sikrer kvaliteten i Italien
Når store stjerner på World Touren cykler og vinder, så er det ind i mellem med ABUS hjelme, som er udviklet og produceret i Italien, hvor producenten har valgt at rykke sin produktion til.
Test: Trek CarBack Radar Tail Light
Amerikanske Trek tilbyder med sin CarBack Radar Tail Light en stor optimering af sikkerheden, når man cykler på landevejen med en førsteklasses cykelradar.
Produktnyt: Ny Garmin Edge 1050 med højttaler
Garmin sender lige før Tour de France en ny cykelcomputer på markedet, som blandt andet har et levende farvedisplay, forbedrede gruppekørselsfunktioner, indbygget højttaler og meget mere - alt sammen uden at ofre batteritiden
”Ingen på holdet ville smide penge på det” – Holdkammerat tvivler på Vingegaards podiechancer
Tiesj Benoot og resten af holdkammeraterne ville ikke sætte penge på, at Jonas Vingegaard når podiet i årets Tour de France.
Stor overraskelse: Udviklingsrytter vinder DM efter mange favoritangreb
Rasmus Søjberg Pedersen er ny dansk mester efter et løb, hvor finalen åbnede meget tidligt, og mange favoritter angreb på skift.
Her er overblikket over alt cykling ved OL
OL er i gang. Feltet.dk har samlet overblikket over alle cykeldisciplinerne, så du ved, hvornår du skal følge med.
Følg OL på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på OL på Feltet.dk's app. Følg danskernes kamp om OL-medaljer på landvejen, banen, mountainbiken og bmx'en. Kom tæt på danskerne og alle de øvrige stjerner.
Produktnyt: Nye aerohjul fra DT Swiss
DT Swiss har genopfundet deres højtydende ARC-hjul og gjort disse endnu bedre og hurtigere, skriver producenten i en pressemeddelelse. 
Danskernes Tour-historie: Én udgik, da cykelskoene forsvandt
Sådan er det gået danskerne i Tour de France igennem tiderne. 
Pogacar bryder en ny barriere
Tadej Pogacar og Slovenien sætter nye rekorder i Tour de France. Danmark indtager andenplads på én af listerne.
Vanvittige Pogacar slår flere Merckx-rekorder
Tadej Pogacar er nutidens kannibal, som går fra rekord til rekord. Slovenieren sætter nemlig den ene rekord efter den anden og har nu slået flere af Eddy Merckx's rekorder.
Test: Supreme sommertøj fra Re-Behave
Et lækkert sommersæt i god kvalitet og hvor Re-Behave demonstrerer god know-how ifølge med en grøn tilgang til cykeltøj.
Podcast: Hvem er den danske julemand ved Touren?
Har du set den danske julemand ved Giro d'Italia, Tour de France eller måske PostNord Danmark Rundt? Hvem er det? 
Cypern: Det oversete paradis for cykelryttere
Næsten 65% af Feltet.dk's læsere rejser med deres cykel, og måske hører du til de heldige, der har prøvet at cykle rundt i bjergene på en solskinsdag?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet