14.12.2023 @ 16:35

Et af verdens mest eksklusive cykelmærker - schweiziske BMC - lancerer en ny version af deres moderne klassiker. Sig hej til den nye Teammachine R.

BMC’s Teammachine har været en fast del af det professionelle felt i et utal af år og vundet flere store sejre på tværs af klassikere, Grand Tours, OL og alt derimellem. Nu lancerer de velrenommerede schweizerne en komplet opdateret version af modellen, som skal sætte flueben ved tidens vigtigste egenskaber for en supercykel: Lav vægt og masser af aerodynamik.


Teammachine R er ikke bare en ansigtsløftning af den eksisterende model, men et komplet nyt design, som ifølge BMC skal revolutionere den ikoniske model.


Resultatet er en iøjnefaldende ramme med markante designopdateringer, hvor især overrøret, forgaflen og sadelrøret er markant anderledes, ligesom at den samlede pakke fremstår meget mere aerodynamisk orienteret med komplet opdaterede rørformer.
 

 

Det er tydeligt, at den nye Teammachine R er mere aerodynamisk end sin forgænger.


’R’ for racing (og Red Bull?)
Den nye Teammachine har fået det korte efternavn ’R’, som står for racing.
Det er et vidnesbyrd om, at cyklen er lavet til at køre stærkt og er optimeret på de parametre, som betyder noget for væddeløberne på øverste niveau.

Men ’R’ kunne faktisk også have stået for Red Bull, for den nye model er i samarbejde med Red Bull Advanced Technologies (RBAT), som er eksperter i aerodynamik og performance fra deres engagement i Formel 1. Det var også i samarbejde med netop RBAT af BMC tidligere i år lancerede deres aerocykel Speedmachine, som fik en del opmærksomhed under årets Tour.


Ifølge BMC, så tillader samarbejdet dem at integrere forskning fra Formal 1 og benytte det til udvikling, som ikke tidligere er set i cykelverdenen. Det spiller konkret ind på både materialer, strukturelle simulationer og analyse af luftstrømme, som så senere også kan valideres i vindtunnel.

 

Forenden er gjort mere aerodynamisk med nye rørformer og altting er naturligvis fuldt integreret.


Letvægt og aero
Der er ingen tvivl om, at kodeordene for tidens supercykler er en kombination af lav vægt og aerodynamik. Det har naturligvis også optaget BMC i udviklingen af Teammachine R, hvor hovedvægten af arbejdet har været rettet mod at finde den bedst mulig carbon-struktur, som kunne holde vægten nede samtidig med, at cyklen får den helt rette responsivitet.


I en størrelse 54 vejer rammen således ind på 910 gram, men forgaflen rammer 345 gram.

Ifølge BMC betyder det, at man kan sammensætte en supercykel til alle terræner på 7 kilo totalt.


Det er værd at bemærke, at andre brands laver rammer der er lettere, men det er samtidigt virkelig forfriskende, at BMC har valgt at fokusere på at rammen skal være ultra-responsiv i stedet for at barbere de sidste 40-50 gram af rammen, blot for at opnå en lav vægt, alene for at tage sig godt ud på papir.

En cykel skal præstere på landevejen og ikke på papir og her er cyklens egenskaber meget vigtigere en nogle gå (ligegyldige) gram. Hatten af for at BMC prioriterer køreegenskaberne frem for alt.

BMC har haft fuldt fokus på køreoplevelsen og Teammachine R er en allround-maskine til alle landevejsløb.

Rider Feel
Samarbejdet med RBAT har desuden givet BMC indsigt i hvordan man på øverste niveau i motorsporten arbejder med begrebet ’Driver Feel’, som henviser til kørerens forbindelse og føling med bilen. Et ekstremt vigtigt aspekt for en racerkører.


BMC har i udviklingen af den nye Teammachine arbejdet med konceptet ’Rider Feel’ og virkelig gravet dybt for at forstå præcis hvordan cyklen opfører sig på landevejen for at opnå større forudsigelighed og bedre styreegenskaber for rytteren. Målet har været at kunne give rytteren større selvtillid til at køre i fart fart.

 

Nyt design og nye features

Teammachine R er ikke bare en ansigtsløftning af den eksisterende model, men et komplet nyt design, som ifølge BMC skal revolutionere den ikoniske model.


Derfor er den nye ramme også fyldt med detaljer, som skal føre Teammachine ind i en ny æra.
Her er nogle af nøglerne til den opdaterede ydeevne:

 

Stivhed hvor det betyder noget
BMC har udnyttet de nye UCI-regler til blandt andet at lave krankområdet om for at optimere luftstrømmen omkring cyklen. Yderligere har sadelrøret fået væsentligt mere aero-formede rørformer, hvilket reducerer afstanden mellem rammen og baghjulet og får luften til at følge fælgen snarere end dækket. Det gør cyklen hurtigere og skulle ifølge BMC give den bedste kraftoverførsel, de nogensinde har skabt.


HALO forgaffel
En af de mest visuelt bemærkelsesværdige nyskabelser er den nye gaffel. Den er meget mere kantet med helt parallelle gaffelben med masser af luft imellem.

Grunden til det radikale design er, at et roterende forhjul skaber masser af turbulent luft. Med den brede forgaffel kan denne luft ledes bedre væk og derved skabe en ’renere’ luftstrøm som smyger sig omkring rammen i længere tid og derved reducerer vindmodstanden.



HALO-forgaflen er bredere og tillader mere luft at strømme igennem for at skabe en renere luftstrøm.


Reduceret frontareal    
En anden opdatering på aero-området er cyklen forreste del.

Rørformerne på nøgleområder er komplet re-designede, hvilket har reduceret frontarealet, men stadig med øje på balancen mellem stivhed og styreegenskaber.


Dybere horisontale former
Udvalgte rør har fået en større, horisontal profil og de dybere rør gør Teammachine mere effektiv i flere vindretninger.


Integreret dropout
Rammens dropouts til hjulene er skjulte i rammen for at holde luftstrømmen ren og bidrage til en mere aerodynamisk cykel.

 


Teammachine R revolutionerer den klassiske BMC-model og indtræder i blandt de moderne supercykler,

 

Priser og modeller

Den nye Teammachine R kommer i følgende specifikationer:


Teammachine R 01 LTD (SRAM Red eTAP AXS) - Euro 14.999, -

Teammachine R 01 TWO (Shimano Dura Ace Di2) - Euro 13.999, -

Teammachine R 01 THREE (SRAM Force eTAP AXS) - Euro 9.499, -

Teammachine R 01 FOUR (Shimano Ultegra Di2) - Euro 8.999, -

Teammachine R 01 MOD (rammekit) - Euro 5.999, -

 

 

Her er overblikket over alt cykling ved OL
OL er i gang. Feltet.dk har samlet overblikket over alle cykeldisciplinerne, så du ved, hvornår du skal følge med.
Følg OL på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på OL på Feltet.dk's app. Følg danskernes kamp om OL-medaljer på landvejen, banen, mountainbiken og bmx'en. Kom tæt på danskerne og alle de øvrige stjerner.
Produktnyt: Nye aerohjul fra DT Swiss
DT Swiss har genopfundet deres højtydende ARC-hjul og gjort disse endnu bedre og hurtigere, skriver producenten i en pressemeddelelse. 
Danskernes Tour-historie: Én udgik, da cykelskoene forsvandt
Sådan er det gået danskerne i Tour de France igennem tiderne. 
Pogacar bryder en ny barriere
Tadej Pogacar og Slovenien sætter nye rekorder i Tour de France. Danmark indtager andenplads på én af listerne.
Vanvittige Pogacar slår flere Merckx-rekorder
Tadej Pogacar er nutidens kannibal, som går fra rekord til rekord. Slovenieren sætter nemlig den ene rekord efter den anden og har nu slået flere af Eddy Merckx's rekorder.
Test: Supreme sommertøj fra Re-Behave
Et lækkert sommersæt i god kvalitet og hvor Re-Behave demonstrerer god know-how ifølge med en grøn tilgang til cykeltøj.
Podcast: Hvem er den danske julemand ved Touren?
Har du set den danske julemand ved Giro d'Italia, Tour de France eller måske PostNord Danmark Rundt? Hvem er det? 
Cypern: Det oversete paradis for cykelryttere
Næsten 65% af Feltet.dk's læsere rejser med deres cykel, og måske hører du til de heldige, der har prøvet at cykle rundt i bjergene på en solskinsdag?

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Test: Canyon Tempr CFR
Canyon træder ind på skomarkedet, og det er første skridt, der klarer sig overraskende godt. 
Test: Magped ROAD2 magnetiske pedaler
Er du ikke helt tryg ved almindelige klikpedaler, og bekymret for om du kan komme til at vælte, så skulle du måske prøve pedaler med magneter?
UDSALG: 12 gode Tour-bøger - SPAR 15-60%
Feltet.dk har udvalgt 12 gode Tour de France-bøger - og givet store rabatter til dig! God læselyst, når du får Tour-feber.
Virker bagepulver? Kosttilskud kan optimere din præstationen, men...
... det er vigtigt, at benytte sig af de rette.
Holm kårer årets nye Tour-trøje: Vinderen overrasker
Der er fem nye trøjer i årets Tour de France, men ikke alle kommer helt i mål. Feltet.dk har spurgt Brian Holm, hvem kan være stolte, og hvem der skal øve sig lidt mere. Samtidigt har Feltet.dk også spurgt jer, læsere. Og selvom der er stor konsensus, er favoritten ikke den samme. 
Stor konkurrence: Vind Cannondale-cykel til 22.000 kr
Svar rigtigt på 3 Tour de France spørgsmål, så kan du vinde en Cannondale cykel til en værdi på 22.000 kroner.
SIDSTE CHANCE: I dag starter Touren - sæt dit hold
Deltag i årets største managerspil, som starter lørdag den 29. juni! Tour de France køres frem til søndag den 21. juli. 
Er det årsagen til Vingegaard dropper Vueltaen?
Der har været mange spekulationer om Jonas Vingegaard efter styrtet i Baskerlandet Rundt. 
Touren i tal: Se alle de bedste detaljer og statistikker fra årets historiske Tour
Bliv klogere på alle statistikkerne og detaljerne ved årets Tour de France lige her.
Produktnyt og First Ride: Trek Madone Gen 8
Feltet.dk har været i Spanien på besøg hos Trek for at teste den nye generation af Trek Madone-serien. En cykel, som Trek selv beskriver som det ultimative våben til alle formål og Mads Pedersens nye supercykel.
ABUS sikrer kvaliteten i Italien
Når store stjerner på World Touren cykler og vinder, så er det ind i mellem med ABUS hjelme, som er udviklet og produceret i Italien, hvor producenten har valgt at rykke sin produktion til.
Test: Trek CarBack Radar Tail Light
Amerikanske Trek tilbyder med sin CarBack Radar Tail Light en stor optimering af sikkerheden, når man cykler på landevejen med en førsteklasses cykelradar.
Produktnyt: Ny Garmin Edge 1050 med højttaler
Garmin sender lige før Tour de France en ny cykelcomputer på markedet, som blandt andet har et levende farvedisplay, forbedrede gruppekørselsfunktioner, indbygget højttaler og meget mere - alt sammen uden at ofre batteritiden
”Ingen på holdet ville smide penge på det” – Holdkammerat tvivler på Vingegaards podiechancer
Tiesj Benoot og resten af holdkammeraterne ville ikke sætte penge på, at Jonas Vingegaard når podiet i årets Tour de France.
Stor overraskelse: Udviklingsrytter vinder DM efter mange favoritangreb
Rasmus Søjberg Pedersen er ny dansk mester efter et løb, hvor finalen åbnede meget tidligt, og mange favoritter angreb på skift.
Her er overblikket over alt cykling ved OL
OL er i gang. Feltet.dk har samlet overblikket over alle cykeldisciplinerne, så du ved, hvornår du skal følge med.
Følg OL på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på OL på Feltet.dk's app. Følg danskernes kamp om OL-medaljer på landvejen, banen, mountainbiken og bmx'en. Kom tæt på danskerne og alle de øvrige stjerner.
Produktnyt: Nye aerohjul fra DT Swiss
DT Swiss har genopfundet deres højtydende ARC-hjul og gjort disse endnu bedre og hurtigere, skriver producenten i en pressemeddelelse. 
Danskernes Tour-historie: Én udgik, da cykelskoene forsvandt
Sådan er det gået danskerne i Tour de France igennem tiderne. 
Pogacar bryder en ny barriere
Tadej Pogacar og Slovenien sætter nye rekorder i Tour de France. Danmark indtager andenplads på én af listerne.
Vanvittige Pogacar slår flere Merckx-rekorder
Tadej Pogacar er nutidens kannibal, som går fra rekord til rekord. Slovenieren sætter nemlig den ene rekord efter den anden og har nu slået flere af Eddy Merckx's rekorder.
Test: Supreme sommertøj fra Re-Behave
Et lækkert sommersæt i god kvalitet og hvor Re-Behave demonstrerer god know-how ifølge med en grøn tilgang til cykeltøj.
Podcast: Hvem er den danske julemand ved Touren?
Har du set den danske julemand ved Giro d'Italia, Tour de France eller måske PostNord Danmark Rundt? Hvem er det? 
Cypern: Det oversete paradis for cykelryttere
Næsten 65% af Feltet.dk's læsere rejser med deres cykel, og måske hører du til de heldige, der har prøvet at cykle rundt i bjergene på en solskinsdag?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet