14.12.2023 @ 16:35

Et af verdens mest eksklusive cykelmærker - schweiziske BMC - lancerer en ny version af deres moderne klassiker. Sig hej til den nye Teammachine R.

BMC’s Teammachine har været en fast del af det professionelle felt i et utal af år og vundet flere store sejre på tværs af klassikere, Grand Tours, OL og alt derimellem. Nu lancerer de velrenommerede schweizerne en komplet opdateret version af modellen, som skal sætte flueben ved tidens vigtigste egenskaber for en supercykel: Lav vægt og masser af aerodynamik.


Teammachine R er ikke bare en ansigtsløftning af den eksisterende model, men et komplet nyt design, som ifølge BMC skal revolutionere den ikoniske model.


Resultatet er en iøjnefaldende ramme med markante designopdateringer, hvor især overrøret, forgaflen og sadelrøret er markant anderledes, ligesom at den samlede pakke fremstår meget mere aerodynamisk orienteret med komplet opdaterede rørformer.
 

 

Det er tydeligt, at den nye Teammachine R er mere aerodynamisk end sin forgænger.


’R’ for racing (og Red Bull?)
Den nye Teammachine har fået det korte efternavn ’R’, som står for racing.
Det er et vidnesbyrd om, at cyklen er lavet til at køre stærkt og er optimeret på de parametre, som betyder noget for væddeløberne på øverste niveau.

Men ’R’ kunne faktisk også have stået for Red Bull, for den nye model er i samarbejde med Red Bull Advanced Technologies (RBAT), som er eksperter i aerodynamik og performance fra deres engagement i Formel 1. Det var også i samarbejde med netop RBAT af BMC tidligere i år lancerede deres aerocykel Speedmachine, som fik en del opmærksomhed under årets Tour.


Ifølge BMC, så tillader samarbejdet dem at integrere forskning fra Formal 1 og benytte det til udvikling, som ikke tidligere er set i cykelverdenen. Det spiller konkret ind på både materialer, strukturelle simulationer og analyse af luftstrømme, som så senere også kan valideres i vindtunnel.

 

Forenden er gjort mere aerodynamisk med nye rørformer og altting er naturligvis fuldt integreret.


Letvægt og aero
Der er ingen tvivl om, at kodeordene for tidens supercykler er en kombination af lav vægt og aerodynamik. Det har naturligvis også optaget BMC i udviklingen af Teammachine R, hvor hovedvægten af arbejdet har været rettet mod at finde den bedst mulig carbon-struktur, som kunne holde vægten nede samtidig med, at cyklen får den helt rette responsivitet.


I en størrelse 54 vejer rammen således ind på 910 gram, men forgaflen rammer 345 gram.

Ifølge BMC betyder det, at man kan sammensætte en supercykel til alle terræner på 7 kilo totalt.


Det er værd at bemærke, at andre brands laver rammer der er lettere, men det er samtidigt virkelig forfriskende, at BMC har valgt at fokusere på at rammen skal være ultra-responsiv i stedet for at barbere de sidste 40-50 gram af rammen, blot for at opnå en lav vægt, alene for at tage sig godt ud på papir.

En cykel skal præstere på landevejen og ikke på papir og her er cyklens egenskaber meget vigtigere en nogle gå (ligegyldige) gram. Hatten af for at BMC prioriterer køreegenskaberne frem for alt.

BMC har haft fuldt fokus på køreoplevelsen og Teammachine R er en allround-maskine til alle landevejsløb.

Rider Feel
Samarbejdet med RBAT har desuden givet BMC indsigt i hvordan man på øverste niveau i motorsporten arbejder med begrebet ’Driver Feel’, som henviser til kørerens forbindelse og føling med bilen. Et ekstremt vigtigt aspekt for en racerkører.


BMC har i udviklingen af den nye Teammachine arbejdet med konceptet ’Rider Feel’ og virkelig gravet dybt for at forstå præcis hvordan cyklen opfører sig på landevejen for at opnå større forudsigelighed og bedre styreegenskaber for rytteren. Målet har været at kunne give rytteren større selvtillid til at køre i fart fart.

 

Nyt design og nye features

Teammachine R er ikke bare en ansigtsløftning af den eksisterende model, men et komplet nyt design, som ifølge BMC skal revolutionere den ikoniske model.


Derfor er den nye ramme også fyldt med detaljer, som skal føre Teammachine ind i en ny æra.
Her er nogle af nøglerne til den opdaterede ydeevne:

 

Stivhed hvor det betyder noget
BMC har udnyttet de nye UCI-regler til blandt andet at lave krankområdet om for at optimere luftstrømmen omkring cyklen. Yderligere har sadelrøret fået væsentligt mere aero-formede rørformer, hvilket reducerer afstanden mellem rammen og baghjulet og får luften til at følge fælgen snarere end dækket. Det gør cyklen hurtigere og skulle ifølge BMC give den bedste kraftoverførsel, de nogensinde har skabt.


HALO forgaffel
En af de mest visuelt bemærkelsesværdige nyskabelser er den nye gaffel. Den er meget mere kantet med helt parallelle gaffelben med masser af luft imellem.

Grunden til det radikale design er, at et roterende forhjul skaber masser af turbulent luft. Med den brede forgaffel kan denne luft ledes bedre væk og derved skabe en ’renere’ luftstrøm som smyger sig omkring rammen i længere tid og derved reducerer vindmodstanden.



HALO-forgaflen er bredere og tillader mere luft at strømme igennem for at skabe en renere luftstrøm.


Reduceret frontareal    
En anden opdatering på aero-området er cyklen forreste del.

Rørformerne på nøgleområder er komplet re-designede, hvilket har reduceret frontarealet, men stadig med øje på balancen mellem stivhed og styreegenskaber.


Dybere horisontale former
Udvalgte rør har fået en større, horisontal profil og de dybere rør gør Teammachine mere effektiv i flere vindretninger.


Integreret dropout
Rammens dropouts til hjulene er skjulte i rammen for at holde luftstrømmen ren og bidrage til en mere aerodynamisk cykel.

 


Teammachine R revolutionerer den klassiske BMC-model og indtræder i blandt de moderne supercykler,

 

Priser og modeller

Den nye Teammachine R kommer i følgende specifikationer:


Teammachine R 01 LTD (SRAM Red eTAP AXS) - Euro 14.999, -

Teammachine R 01 TWO (Shimano Dura Ace Di2) - Euro 13.999, -

Teammachine R 01 THREE (SRAM Force eTAP AXS) - Euro 9.499, -

Teammachine R 01 FOUR (Shimano Ultegra Di2) - Euro 8.999, -

Teammachine R 01 MOD (rammekit) - Euro 5.999, -

 

 

Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.
Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 
Stor VM-oversigt: Få alt det bedste fra danskernes magi i Ballerup
En stor uge ved VM i banecykling i Ballerup er slut, og der har været danske succesoplevelser på stribe. Feltet.dk har her samlet alle reaktionerne fra danskerne hele ugen.
Vingegaard-beslutning revses af Bruyneel: Ikke en grund
Jonas Vingegaards beslutning om at afslutte sin sæson tidligt undrer Johan Bruyneel.
Følg Lombardiet Rundt på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på Lombardiet på Feltet.dk's app. Følg danskernes kamp imod Tadej Pogacar og co. 

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Verdensstjerne har besluttet sig om fremtiden
38-årige Nino Schurter har taget en beslutning, om han vil fortsætte eller stoppe karrieren.
Officielt: Her afholdes EM i Gravel
Det er lige blevet annonceret at Finland bliver værtsnation for Europamesterskaberne i Gravel i 2027. 
Nyt cykelmagasin på gaden
Motionsfeltet.dk har sendt et nyt efterårsmagasin på gade. 160 sider med masser lækkert stof til motionisten eller pendleren.
Mørkøv vil have fingrene i Vingegaard: Jeg håber selvfølgelig utrolig meget
Den kommende landstræner i landevejscykling, Michael Mørkøv, vil have Jonas Vingegaard med til diverse mesterskaber.
Læserbrev: Pokal eller kiste?
Den teknologiske udvikling har gjort cykelsporten langt farligere, argumenterer Jan Louis Svenningsen i dette læserbrev. Han kræver derfor handling for at øge sikkerheden. 
Danmark får ny landstræner
DCU har skiftet landstræner.
Simon Andreassen bliver verdensmester
Simon Andreassen vinder VM i mountainbike på marathondistancen.
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
Vild træningstur: Evenepoel er klar til VM
Remco Evenepoel ligger ikke på den lade side her halvanden uge før VM.
”Det var så grotesk” – store sikkerhedsproblemer til dansk licensløb
Sikkerheden var ikke i orden til licensløbet i Lejre i weekenden, melder flere sportsdirektører.
Som en gazelle på savannen – testkørsel af Gazelle Eclipse T11
Feltet har prøvekørt en elcykel fra hollandske Gazelle. En ”neutral” indstilling til elcykler fra testerens side blev vendt til decideret begejstring.
Test: Envy Light sommertøj fra Re-Behave
Et lækkert sommersæt med fine features og med en holdning til miljøet.
Dansker snupper anden medalje ved MTB-VM
Tobias Lillelund har vundet sin anden medalje ved mountainbike VM i Andorra. 
Ny bog: Cykelsportens historie
Bogen "Cykelsportens historie" udkommer den 13. september 2024. 
Asgreen afslører sjov Roglic-historie
Kasper Asgreen har en sjov fortid med stjernen Primoz Roglic, som igen blusede op på gårdagens etape af Vuelta a España.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.
Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 
Stor VM-oversigt: Få alt det bedste fra danskernes magi i Ballerup
En stor uge ved VM i banecykling i Ballerup er slut, og der har været danske succesoplevelser på stribe. Feltet.dk har her samlet alle reaktionerne fra danskerne hele ugen.
Vingegaard-beslutning revses af Bruyneel: Ikke en grund
Jonas Vingegaards beslutning om at afslutte sin sæson tidligt undrer Johan Bruyneel.
Følg Lombardiet Rundt på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på Lombardiet på Feltet.dk's app. Følg danskernes kamp imod Tadej Pogacar og co. 

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet