09.10.2023 @ 16:00

Et af verdens mest eksklusive cykelmærker - schweiziske BMC - lancerer en ny version af deres moderne klassiker. Sig hej til den nye Teammachine R.

BMC’s Teammachine har været en fast del af det professionelle felt i et utal af år og vundet flere store sejre på tværs af klassikere, Grand Tours, OL og alt derimellem. Nu lancerer de velrenommerede schweizerne en komplet opdateret version af modellen, som skal sætte flueben ved tidens vigtigste egenskaber for en supercykel: Lav vægt og masser af aerodynamik.


Teammachine R er ikke bare en ansigtsløftning af den eksisterende model, men et komplet nyt design, som ifølge BMC skal revolutionere den ikoniske model.


Resultatet er en iøjnefaldende ramme med markante designopdateringer, hvor især overrøret, forgaflen og sadelrøret er markant anderledes, ligesom at den samlede pakke fremstår meget mere aerodynamisk orienteret med komplet opdaterede rørformer.
 

 

Det er tydeligt, at den nye Teammachine R er mere aerodynamisk end sin forgænger.


’R’ for racing (og Red Bull?)
Den nye Teammachine har fået det korte efternavn ’R’, som står for racing.
Det er et vidnesbyrd om, at cyklen er lavet til at køre stærkt og er optimeret på de parametre, som betyder noget for væddeløberne på øverste niveau.

Men ’R’ kunne faktisk også have stået for Red Bull, for den nye model er i samarbejde med Red Bull Advanced Technologies (RBAT), som er eksperter i aerodynamik og performance fra deres engagement i Formel 1. Det var også i samarbejde med netop RBAT af BMC tidligere i år lancerede deres aerocykel Speedmachine, som fik en del opmærksomhed under årets Tour.


Ifølge BMC, så tillader samarbejdet dem at integrere forskning fra Formal 1 og benytte det til udvikling, som ikke tidligere er set i cykelverdenen. Det spiller konkret ind på både materialer, strukturelle simulationer og analyse af luftstrømme, som så senere også kan valideres i vindtunnel.

 

Forenden er gjort mere aerodynamisk med nye rørformer og altting er naturligvis fuldt integreret.


Letvægt og aero
Der er ingen tvivl om, at kodeordene for tidens supercykler er en kombination af lav vægt og aerodynamik. Det har naturligvis også optaget BMC i udviklingen af Teammachine R, hvor hovedvægten af arbejdet har været rettet mod at finde den bedst mulig carbon-struktur, som kunne holde vægten nede samtidig med, at cyklen får den helt rette responsivitet.


I en størrelse 54 vejer rammen således ind på 910 gram, men forgaflen rammer 345 gram.

Ifølge BMC betyder det, at man kan sammensætte en supercykel til alle terræner på 7 kilo totalt.


Det er værd at bemærke, at andre brands laver rammer der er lettere, men det er samtidigt virkelig forfriskende, at BMC har valgt at fokusere på at rammen skal være ultra-responsiv i stedet for at barbere de sidste 40-50 gram af rammen, blot for at opnå en lav vægt, alene for at tage sig godt ud på papir.

En cykel skal præstere på landevejen og ikke på papir og her er cyklens egenskaber meget vigtigere en nogle gå (ligegyldige) gram. Hatten af for at BMC prioriterer køreegenskaberne frem for alt.

BMC har haft fuldt fokus på køreoplevelsen og Teammachine R er en allround-maskine til alle landevejsløb.

Rider Feel
Samarbejdet med RBAT har desuden givet BMC indsigt i hvordan man på øverste niveau i motorsporten arbejder med begrebet ’Driver Feel’, som henviser til kørerens forbindelse og føling med bilen. Et ekstremt vigtigt aspekt for en racerkører.


BMC har i udviklingen af den nye Teammachine arbejdet med konceptet ’Rider Feel’ og virkelig gravet dybt for at forstå præcis hvordan cyklen opfører sig på landevejen for at opnå større forudsigelighed og bedre styreegenskaber for rytteren. Målet har været at kunne give rytteren større selvtillid til at køre i fart fart.

 

Nyt design og nye features

Teammachine R er ikke bare en ansigtsløftning af den eksisterende model, men et komplet nyt design, som ifølge BMC skal revolutionere den ikoniske model.


Derfor er den nye ramme også fyldt med detaljer, som skal føre Teammachine ind i en ny æra.
Her er nogle af nøglerne til den opdaterede ydeevne:

 

Stivhed hvor det betyder noget
BMC har udnyttet de nye UCI-regler til blandt andet at lave krankområdet om for at optimere luftstrømmen omkring cyklen. Yderligere har sadelrøret fået væsentligt mere aero-formede rørformer, hvilket reducerer afstanden mellem rammen og baghjulet og får luften til at følge fælgen snarere end dækket. Det gør cyklen hurtigere og skulle ifølge BMC give den bedste kraftoverførsel, de nogensinde har skabt.


HALO forgaffel
En af de mest visuelt bemærkelsesværdige nyskabelser er den nye gaffel. Den er meget mere kantet med helt parallelle gaffelben med masser af luft imellem.

Grunden til det radikale design er, at et roterende forhjul skaber masser af turbulent luft. Med den brede forgaffel kan denne luft ledes bedre væk og derved skabe en ’renere’ luftstrøm som smyger sig omkring rammen i længere tid og derved reducerer vindmodstanden.



HALO-forgaflen er bredere og tillader mere luft at strømme igennem for at skabe en renere luftstrøm.


Reduceret frontareal    
En anden opdatering på aero-området er cyklen forreste del.

Rørformerne på nøgleområder er komplet re-designede, hvilket har reduceret frontarealet, men stadig med øje på balancen mellem stivhed og styreegenskaber.


Dybere horisontale former
Udvalgte rør har fået en større, horisontal profil og de dybere rør gør Teammachine mere effektiv i flere vindretninger.


Integreret dropout
Rammens dropouts til hjulene er skjulte i rammen for at holde luftstrømmen ren og bidrage til en mere aerodynamisk cykel.

 


Teammachine R revolutionerer den klassiske BMC-model og indtræder i blandt de moderne supercykler,

 

Priser og modeller

Den nye Teammachine R kommer i følgende specifikationer:


Teammachine R 01 LTD (SRAM Red eTAP AXS) - Euro 14.999, -

Teammachine R 01 TWO (Shimano Dura Ace Di2) - Euro 13.999, -

Teammachine R 01 THREE (SRAM Force eTAP AXS) - Euro 9.499, -

Teammachine R 01 FOUR (Shimano Ultegra Di2) - Euro 8.999, -

Teammachine R 01 MOD (rammekit) - Euro 5.999, -

 

 

Produktnyt: Garmin lancerer en ny hometrainer
Garmin lancerer Tacx NEO 3M: En kraftfuld indendørs smart trainer med bevægelse i flere retninger!
Test: GripGrab tøj
En imponerende debutkollektion fra GripGrab, som beviser, at de har helt styr på at lave tøj i høj kvalitet og med den rette funktionalitet til de kolde, dansk forhold.
Test: AGU Vigarous MIPS
Julekonkurrence: Vind vintertøj fra AGU - værdi 3.148 kr
Feltet.dk's podcast: 'Forrest i Feltet' har fået en rigtig god start og er i top 40 over alle danske podcast på Spotify. 
Test: POC Ventral Air Mips
Et absolut sikkert valg, hvis man er på jagt efter en hjelm i højeste kvalitet, som er lige dele hurtigt og ventileret og efterlader et fejlfrit indtryk.  
Test: Fizik Omna
Kan en sko performe uden en ren carbonsål? Svaret er ja og faktisk giver det mening for de fleste. Det gør Omna-modellen fra Fizik også i sin helhed - en flot pakke, som bare fungerer og ser godt ud.
Ekoï Black Week: 60% rabat på alt!
Ekoï kan ikke lide halve løsninger - undtagen når det gælder rabatter. 
Test: Lezyne Macro Drive 1400+ forlygte og Strip Drive Pro 400+ baglygte
Lygterne fra Lezyne giver lys i mørket. De praktiske og kraftige lygter kan både bruges i skoven om natten, men er også anvendelige i dagligdagen.
Test: Scott Speedster 10 Gravel
En rigtig fin gravelcykel fra Scott, som beviser at aluminium ikke er dødt endnu.

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Sådan endte EM i cross
I dag køres EM i cyklecross i franske Pontchâteau. Hele seks discipliner afvikles søndag.
Test: Principia Gravel Carbon
En komfortabel og alsidig cykel til eventyr og race: Principia Gravel Carbon er en gravel-cykel, der kan klare både asfalt og grusveje med lethed. Den har en affjedret forgaffel, der giver ekstra komfort, og sammen med de gode muligheder for at montere tasker, er den meget velegnet til bikepacking.
Ny pumptrack giver muligheder for legebørn i alle aldre
Folk med hang til motion på en sjov måde kan glæde sig til lørdag den 21. oktober. Her åbner Hvidovres nye Pumptrackbane på Brøndby Havnevej 2.
Produktnyt: Canyon lancerer ny Grail til race
Den nye Grail er Canyons hurtigste gravelcykel til dato - aerodynamisk optimeret, effektiv og kompatibel ramme, fængende styregenskaber og selvfølgelig klar til de hårde udfordringer, som terrænet byder på. Og så har det ikoniske styr fra den tidligere model måtte lade livet!
AGU præsenterer ny efterårs- og vinterkollektion i samarbejde med Team Jumbo-Visma
Det hollandske tøjmærke AGU, som er tøjsponsor for Team Jumbo-Visma, præsenterer nu deres efterårs- og vinterkollektion for 2023/2024.
Pronghorn med ny allroad-cykel til både landevej og gravel
Den danske cykelproducent, Pronghorn, har lanceret deres nye hybridmodel Road-X. Cyklen er designet til både at kunne køre landevej og gravel. Nu lanceres den i den nye farve Candy Red, der kommer til at lyse godt op i den mørke tid.
Produktnyt: BMC Teammachine R
Et af verdens mest eksklusive cykelmærker - schweiziske BMC - lancerer en ny version af deres moderne klassiker. Sig hej til den nye Teammachine R.
Drama og flot dansk resultat i World Cup-finalen
Tom Pidcock, Nino Schürter og Mathias Flückiger var i går i fokus.
Test: Gaerne Ice-Storm MTB 1.0 Gore-Tex
Gaerne Ice-Storm MTB 1.0 Gore-Tex mountainbike-sko, er optimale til meget kolde temperaturer og sammen med en afbalanceret stivhed, et nemt betjeneligt BOA-spændesystem samt Gore-TEX, kan skoen hurtigt gå hen og blive din bedste ven gennem vinterens træningspas.
Test: Scott Road RC-landevejssko
Schweiziske Scott lancerer sin opgraderede Road RC-sko, hvor der er fokus på stivhed og justeringsmuligheder samt fin balance i forholdet mellem pris og kvalitet.
Manager: Vuelta-vinderen deltog for første gang - og vandt 8.266 kroner
”Og så er det for øvrigt slut med at satse på Sepp Kuss - for anden gang i træk scorer han et stort rundt nul.”
Test: Goodyear Vector Sport dæk
Nyt dæk fra Goodyear specielt udviklet til danske forhold. Lav rullemodstand og ekstra punkteringsresistens.
Test: Scott Trail Rocket FR’ 16 rygsæk
Virkelig fed terrænrygsæk i lækker kvalitet og med fede features, som kan bruges af alle,d er har brug for en behagelig rygsæk, når de cykler.
Hent Feltet.dk´s Vuelta-app
Feltet.dk lancerer en app til årets Vuelta a España, hvor du kan følge etaperne helt tæt. Kan Jonas Vingegaard skrive historie og blive den første dansker nogensinde, som vinder Vueltaen og to GrandTours det samme år? 
Test: Geosmina-tasker til bikepacking
Hvis man godt kan lide eventyr og at bevæge sig langsomt, er bikepacking en virkelig god måde at komme lidt væk fra hverdagen på. Men det gælder om at have sit udstyr i orden.  

ANNONCE

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

ANNONCE

Produktnyt: Garmin lancerer en ny hometrainer
Garmin lancerer Tacx NEO 3M: En kraftfuld indendørs smart trainer med bevægelse i flere retninger!
Test: GripGrab tøj
En imponerende debutkollektion fra GripGrab, som beviser, at de har helt styr på at lave tøj i høj kvalitet og med den rette funktionalitet til de kolde, dansk forhold.
Test: AGU Vigarous MIPS
Julekonkurrence: Vind vintertøj fra AGU - værdi 3.148 kr
Feltet.dk's podcast: 'Forrest i Feltet' har fået en rigtig god start og er i top 40 over alle danske podcast på Spotify. 
Test: POC Ventral Air Mips
Et absolut sikkert valg, hvis man er på jagt efter en hjelm i højeste kvalitet, som er lige dele hurtigt og ventileret og efterlader et fejlfrit indtryk.  
Test: Fizik Omna
Kan en sko performe uden en ren carbonsål? Svaret er ja og faktisk giver det mening for de fleste. Det gør Omna-modellen fra Fizik også i sin helhed - en flot pakke, som bare fungerer og ser godt ud.
Ekoï Black Week: 60% rabat på alt!
Ekoï kan ikke lide halve løsninger - undtagen når det gælder rabatter. 
Test: Lezyne Macro Drive 1400+ forlygte og Strip Drive Pro 400+ baglygte
Lygterne fra Lezyne giver lys i mørket. De praktiske og kraftige lygter kan både bruges i skoven om natten, men er også anvendelige i dagligdagen.
Test: Scott Speedster 10 Gravel
En rigtig fin gravelcykel fra Scott, som beviser at aluminium ikke er dødt endnu.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet

x