13.04.2020 @ 12:00

Giants præsenterer den nye 2021 TCR Advanced SL - topmodellen i det kommende program af den opdaterede nyklassiker. Læs mere om den nye model og vores første indtryk i test. 

Da Giant præsenterede den første TCR mere end 20 år siden, var den så markant anderledes, at sportens officials måtte tjekke, om den overholdt reglerne eller om den gav en unfair fordel.

 

Spørgsmålet opstod først og fremmest på grund af rammedesignet, som lænede sig op ad datiden mountainbikes, med masser af slope i overrøret.

 

Siden har Giant gjort TCR designet ikonisk ved at lade det være en af de længstlevende silhuetter på en moderne racercykel. Nu præsenterer giganterne flagskibet i det kommende 2021-modelprogram.

 

TCR’eren ligner sig selv, men graver man lidt dybere, så er der masser af ting, der har ændret sig.

 

9. generation - effektivitet er alt
Som de fleste større producenter, så udvikler Giant sine produkter sammen med et professionelt team. I dette tilfælde Team CCC og i særdeleshed den olympiske mester Greg van Avermaet, som allerede blev spottet på den nye TCR inden VM i 2020.

 

Målet fra teamet og Giant: At gøre cyklen endnu mere effektiv og presse så meget fart som muligt ud af hver pedalomdrejning. Det færdige produkt skulle give en målbar forskel i ydeevne.

 

Men hvordan gør man en racercykel, som har overlevet 20 års innovation endnu bedre?


Giant har pillet ved alt materiale i rammen og alle de processer den gennemgår, inden den ruller ud på landevejen.

 

Facit er ifølge Giant en stor forbedring af aerodynamikken mens stivhed-til-vægt-ratioen er bibeholdt.


Forbedringerne er opnået som følge af primært tre ting: Forbedret effektivitet, avanceret aerodynamik og bedre kontrol under alle forhold.

 

 

Forbedret effektivitet

Hvad betyder effektivitet, når vi snakker cykler? Det betyder simpelthen, at hele pakken er gearet til at omsætte alle kræfter til fremdrift, med så lille et effekttab som muligt.

 

Et område hvor TCR’en altid har excelleret med sine lave vægt og store stivhed. Men Giant har været udfordret med 2021-modellen, hvor et af kravene var forbedret aerodynamik. Det betyder ofte andre og større rørformer, som så tilsvarende tilføjer vægt.

 

Her hjælper det dog at være verdens største producent af carbonrammer og Giant har udnyttet de muligheder det medfører til at udvikle højteknologiske løsninger.

 

Carbon-materialet er vævet på fabrikken og laserskåret for maksimal præcision, så der kan bruges mindre materiale. Mindre materialer = lavere vægt. Topmodellen Advanced SL samles tilmed af robotarme for at sikre ensartethed og præcision. Selv malingen er er ny og sparer 50 gram på vægten.

 

Stivheden i den færdige ramme er efterfølgende blevet testet af uafhængige TOUR Magazine fra Tyskland, som er blevet kendte for deres uvildige analyser af stivhed og aerodynamik. Her performer både ramme og forgaffel på den nye TCR bedre end flagskibsmodellerne hos flere af konkurrenterne.

 

Sammenligner man stivhed-til-vægt-rationen på de samme modeller, så er TCR Advanced SL også i toppen af sin kategori.

 

Den nye udviklingsproces har også barberet over 140 gram af rammen i forhold til den nuværende TCR.

 

Optimeret aerodynamik

For første gang er TCR’en udviklet specifikt med aerodynamik for øje. Selv om cyklen langt hen ad vejen ligner sig selv, så er der faktisk en række detaljer, som skiller sig markant ud.

 

Det ses mest tydeligt på bagsiden af kronrøret og oversiden af skrårøret. Snarere end at være runde, så er de ’afkortede’, som det rent teknisk hedder. Det får vinden til at slippe lettere og giver fordele i flere vindretninger.

 

Giant’s udvikling har også vist, at skivebremserne giver bedre aerodynamik end den traditionelle fælgbremse, da fælgbremsen skaber såkaldt ’beskidt luft’ på et sted som ellers er ret effektivt, mens skivebremsen er placeret et sted, hvor luften allerede er brudt af forhjulet.

 

Total Kontrol

Sammenspillet mellem rammen og dens komponenter er et væsentligt punkt i at skabe en harmonisk cykel.

 

Her har Giant især kigget på forgaffel, hjul og kontaktpunkter som styr og saddel. Forgaflen er stivere og skivebremsen integreret.

Derudover præsenterer Giant en ny serie af komponenter fra deres in-house brand Cadex. Her er det især værd at bemærke det nye 42 millimeter hjulsæt på topmodellen, mens også frempind og saddel er fra Cadex.

 

2021 TCR Advanced SL - punkt for punkt

SL-versionen (topmodellen) af den nye TCR har altså en lang række opdateringer. Lad os se nærmere på dem her:

 

Forbedret aerodynamik

 

 

En af de mest markante opdateringer er aerodynamikken, som er væsentligt forbedret. Det ses mest tydeligt på bagsiden af kronrøret og oversiden af skrårøret, som er flade for bedre luft-flow.


Aerodynamikken er testet ved hjælp af en dynamisk mannequin, så der er taget højde for en rytters bevægelser. Der er også testet med drikkedunke på cyklen for at simulere real-life forhold.

 

Resultatet er en aerodynamik, som kan måle sig med de bedste i klassen.

 

Integreret saddelpind

 

 

Giant holder som nogle af de få fast i en integreret saddelpind - ISP (Integrated Seat Post) - på sin topmodel. Jeg har spurgt Giant direkte, hvorfor de insisterer på at beholde den.


Først og fremmest er den vægtbesparende, da man undgår overlap af materiale mellem ramme og løs saddelpind.

 

Men måske endnu vigtigere så tillader en saddelpind integreret i rammen Giant’s ingeniører at ’tune’ køreoplevelsen og tilpasse den til hver enkelt rammestørrelse.

 

På den måde får man en optimeret integration som er forskellig fra en ramme i small til en i XL, hvor stivheden er bedre kontrolleret og tilpasset ifølge Giant. Det kan man ikke lave på samme måde med en løs saddelpind, som skal passe til alle rammestørrelser.

 

En integreret saddelpind har et par ulemper: Den kan være sværere at rejse med, da den ikke altid passer i en boks og så er justeringsmulighederne mindre, når den først er skåret til.

 

Som et svar på dette kommer cyklen med to saddelklamper, som skal give en større grad af justerbarhed i højden. En kort klampe, som giver 0 - 25 millimeter justerbarhed og en lang, som giver 25 - 50 millimeter ekstra.

 

Geometri

 

 

Den ikoniske TCR-geometri er bibeholdt og der er stadig masser af slope i overrøret, som giver det - for mange - eftertragtede, aggressive look.

 

Giant har med 2021-modellen strømlinet springene fra størrelse til størrelse. Den har bibeholdt stack-højden mere eller mindre og så justeret overrør og saddelrørsvinkel for at sikre mere konsekvente spring i reach mellem størrelserne.

 

Der er også mere trail i den nye model, som er med til at give en mere rolig og retningsstabil styring.

 

Den overordnede geometri er (stadig) i høj grad raceorienteret! Vores testcykel i størrelse medium har en stack/reach ratio på 1.40, hvilket giver en aggressiv siddeposition.

 

Sýmmetric Composite Fork

 

 

Forgaflen har fået en væsentlig overhaling og er markant anderledes end tidligere. Det giver en forbedret aerodynamik først og fremmest sammen med integration af bremsehusene til skiverne.


Resultatet er en lettere, sivere og hurtigere gaffel.

 

Og så kan den nye gaffel tage dæk op til 32 millimeter, hvilket mange ryttere vil sætte pris på!

 

Cadex-komponenter

 

 

Giant præsenterer med brandet Cadex en række highend-komponenter som skal komplimentere toprammernes egenskaber.

 

Mest markant er det helt nnye hjulsystem, som med 42 millimeters dybde giver en række aerodynamiske fordele i kompromis med allround fordele og egenskaber.

 

Alle hjulene til den nye TCR kommer desuden med mulighed for tubeless-opsætning.

 

First Ride-indtryk

Vi har testet tidligere versioner af TCR’en med stor fornøjelse. TCR’en er kendt som en cykel, som kan klare sig i alle forhold og som er ’race-ready’ lige ud af boksen, samtidig med, at den er forholdsvis behagelig at køre.

 

2021-versionen er ikke anderledes, om end den føles mere som en rendyrket race-maskine end tidligere.

 

Det første indtryk man får er, at cyklen reagerer prompte på input fra rytteren. Den accelererer som en drøm og den lette ramme og hjul får en til at flyve ud og stepperne, når man sender kræfterne i pedalerne.

 

Hvis man skal vinde cykelløb, så skal man kunne accelerere igen og igen og det kan 2021 versionen af Advanced SL-udgaven til topkarakter. Først og fremmest føles området omkring kronrøret og videre ned i gaflen stivere end de fleste andre cykler, jeg har testet. Det giver en rolig fornemmelse, selv når man forsøger at accelerere voldsomt.

 

Men også cyklens bageste trekant følger trop og holder baghjulet i ro og stabilt på asfalten, når kræfterne fordeles via kranken. I det hele taget er den nye TCR et monster i linjen fra kronrøret hen over overrøret og videre ud i den bageste trekant i rammen. Det er oftest disse områder - og i den rækkefølge - at man for alvor mærker sin cykel, når man presser den i bund.

 

Den nye ramme efterlader følelsen af rendyrket race i netop de områder og helt uden kompromiser.


Derfor er den en sand fornøjelse at køre i bakket terræn, hvor den holder sin linje stabilt, selv når man presser sig i bund op ad korte bakker.

 

 

Den lave vægt spiller naturligvis også en rolle her. For cyklen er rigtig let og sætter man den rigtig op, så kan man med garanti komme helt ned og flirte med vægtgrænsen med den størrelse medium, som jeg har til test.

 

Den lave vægt gør dog også, at cyklen skal trædes mere konstant på lange, lige stykker. Både hjul og ramme er letvægtere, så man skal selv skabe det momentum, som skal holde høj fart på tonserstykkerne.

 

Til gengæld kan man angribe igen og igen for den lette vægt til trods er der vanvittigt meget stivhed i rammen. Den føromtalte stivhed-til-vægt ratio, som Giant har arbejdet så meget med.

 

Jeg ville virkelig gerne køre cyklen en tur op ad en længere stigning - den er helt sikkert en vinder i bjergene.

 

Kontant og præcis

Styringen er i samme boldgade - rigtig godt egnet til race. Cyklen reagerer præcist og ganske prompte i sin styring og på den måde taler den til den lidt mere erfarne rytter.

 

Den er ganske fed at kaste rundt i små sving og er nem at holde i både fart og balance i lange, bløde kurver.

 

Faktisk er den så præcis og rolig, at man med sikkerhed skal udvikle sig med cyklen over tid for at finde grænserne, for det er næsten med garanti rytteren snarere end cyklen, der sætter dem.

 

Fuld test i næste uge

Jeg kommer i næste uge med en fuld og dybdegående test af den nye topmodel.


Her vil jeg gå i dybden med køreoplevelsen samt de enkelte dele i den samlede TCR-pakke.

 

Hold øje her på siden!

DM-vinder var kritisk før løb, men: Vi fik de rigtige vindere
Den mangedobbelte danmarksmester i XCO, Sebastian Fini, havde før det netop overståede DM i Roskilde kaldt valget af det lokale “Gulddyssespor” for “ikke et danmarksmesterskab værdigt”, men han roser efterfølgende arrangørerne og kalder DM et fint event.
Danske OL-deltagere viste god form
Sofie Heby blev i weekenden dobbelt dansk mester.
Se Fini blive dobbelt dansk mester
Sebastian Fini blev dobbelt dansk mester i den forgangne weekend.
Følg Schweiz Rundt på Feltet.dk's app - nye funktioner
Følg Tour de Suisse på Feltet.dk's app. Følg Mattias Skjelmose, Tobias Lund, Anders Foldager, Frederik Wandahl, Søren Kragh Andersen, Michael Mørkøv og Johan Price-Pejtersen på tætteste hold.
Vingegaard og co i blåt til Touren? 124 sponsorpladser!
Der florerer masser af billeder af blandt andet Jonas Vingegaard og Wout van Aert, som træner på nye blå cykler, som forventes at blive lanceret til årets Tour de France. 
Fini vinder DM efter nervepirrende duel
Sebastian Fini genvandt DM i XCO-disciplinen efter en yderst tæt duel med Tobias Lillelund.
Sofie Heby stryger konkurrenterne og genvinder DM
Der var ingen slinger i valsen, da Sofie Heby Pedersen i dag skulle forsvare sit DM-mesterskab fra i fjor.
Sæt dit managerhold til Tour de Suisse nu
Kan Mattias Skjelmose genvinde Tour de Suisse-titlen?
MTB-landstræneren melder målsætning ud til OL
Den danske landstræner Mads Bødker satte onsdag navne på de tre ryttere, der skal kæmpe om OL-medaljer til Danmark ved legene i Paris.

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Det danske MTB-landshold udtaget til OL
Så er spændingen udløst!
Dansk virksomhed investerer i vindtunnel
En nordjysk virksomhed bliver verdens første sportstøj-mærke med egen vindtunnel, det meddeler de i en pressemeddelelse mandag.
Tour des Stations et cykelløb for motionister med gode bjergben
Er du til højdemeter og stigninger, så er Tour des Stations præcis et løb for dig! Prøv kræfter med en benbrækker.
Managerspillet til Tour de Suisse åbnet
Kan Mattias Skjelmose forsvare 2023-sejren i Tour de Suisse? Det finder vi ud af i midten af juni - sæt dit managerhold nu.
Tøjmærke i opråb: Vi skal tænke os om
Vi er for mange mennesker på Jorden til, at den kan følge med ressourcemæssigt, derfor banker det danske tøjmærke Re-Behave på carbonstellet og blæser til angreb. 
Danmark kikser ekstra OL-plads
Det gik ikke danskernes vej, da OL-pladserne skulle endelig afgøres - desværre. 
Dansk dobbeltsejr i World Cuppen i Nové Mesto
Det danske stortalent, Albert Withen Philipsen, bliver bare ved med at imponere, men han har fået konkurrence... af en anden dansker. 
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Nu inviterer vi dig til at være med til at præge, hvilken retning Motionsfeltet.dk's nye digitale cykelmagasin skal have.
Dansk MTB'er før OL-afgørelsen: Jeg håber og tror på det
Sofie Heby vil blive skuffet, hvis hun ikke bliver udtaget til OL. 
Sølvhøj og Fini i ny duel i Shimano-ligaens tredje afdeling
Som det var tilfældet i Silkeborg var Shimano-ligaens tredje afdeling i Rold Skov en hård kamp mellem OL-bejleren Sebastian Fini Carstensen (Lapierre Mavic Unity) og den formstærke U-23 rytter Oliver Vedersø Sølvhøj (Scott Creuse Oxygene Gueret). Hos kvinderne var Sofie Heby Pedersen (Wilier-Vittoria Factory Team) ganske suveræn.
Dansk virksomhed sponsor for Vingegaards hold
Jonas Vingegaards Team Visma | Lease a Bike indgår sponsorat med dansk virksomhed.
Vild historie: "Jeg er overbevist om, at de forgiftede mig"
I 1987 i Vuelta a España var Bjarne Riis den eneste rytter tilbage på Lucas - Müllers - Orbea, så holdet ville gerne have, at danskeren stod af, så de kunne komme hjem.
MTB-landstræner giver OL-status efter forrygende EM
Danmark havde et succesfuldt EM for herrer, da Simon Andreassen blev europamester i short track og vandt sølv i XCO-løbet, men er det nok til to OL-pladser?
Simon Andreassen vinder ny EM-medalje - trods punktering
Simon Andreassen fortsætter de imponerende resultater. Danskeren vandt i dag EM-sølv i XCO i Rumænien.
Dansker i top 10 ved EM
Hollandske Puck Pieterse er ny europamester i mountainbike efter en suveræn præstation.

ANNONCE

Seneste indlæg i debatten

For andet år i træk tog Søren Wærenskjold et stort skridt mod den samlede sejr ved at vinde enkeltstarten, og måske får han chancen for at styrke sin føring yderligere. Torsdag gælder det nemlig den helt klassiske sprinteretape til Knokke-Heist, hvor nordmanden vil håbe at sikre sig nogle bonussekunder - men det bliver ikke let i et uhyggeligt stærkt sprinterfelt. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/optakt_2_etape_af_baloise_belgium_tour_2024/ Der kan jeg godt følge dig, jeg har heller ikke noget imod at betale det ekstra, så længe det giver mening. Jeg må lige i gang med, at finde nogle flere 11-speed cykler, som jeg kan komme ud og se på i weekenden. Dylan Groenewegen fortsatte sin succes i det slovenske løb ved at vinde første etape, og han får chancen for at gøre det igen allerede torsdag. Her venter nemlig løbets sidste sprinteretaper, og derfor vil det være mærkeligt, hvis der ikke igen er lagt op til et brag af en massespurt. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/optakt_2_etape_af_tour_of_slovenia_2024/Torstein Træen tog karrierens første sejr på den helt store scene, men den største vinder på den første bjergetape var Adam Yates, der gav rivalerne et nyrestød fra start. I denne brutale udgave får han imidlertid ikke tid til at hvile på laurbærrene, for torsdag venter allerede det næste store bjergslag, når der som i 2016 skal sluttes på den ganske stejle Cari-stigning, der vil være rammen om endnu et vigtigt opgør i kampen om den samlede sejr. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/optakt_5_etape_af_tour_de_suisse_2024/

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

ANNONCE

DM-vinder var kritisk før løb, men: Vi fik de rigtige vindere
Den mangedobbelte danmarksmester i XCO, Sebastian Fini, havde før det netop overståede DM i Roskilde kaldt valget af det lokale “Gulddyssespor” for “ikke et danmarksmesterskab værdigt”, men han roser efterfølgende arrangørerne og kalder DM et fint event.
Danske OL-deltagere viste god form
Sofie Heby blev i weekenden dobbelt dansk mester.
Se Fini blive dobbelt dansk mester
Sebastian Fini blev dobbelt dansk mester i den forgangne weekend.
Følg Schweiz Rundt på Feltet.dk's app - nye funktioner
Følg Tour de Suisse på Feltet.dk's app. Følg Mattias Skjelmose, Tobias Lund, Anders Foldager, Frederik Wandahl, Søren Kragh Andersen, Michael Mørkøv og Johan Price-Pejtersen på tætteste hold.
Vingegaard og co i blåt til Touren? 124 sponsorpladser!
Der florerer masser af billeder af blandt andet Jonas Vingegaard og Wout van Aert, som træner på nye blå cykler, som forventes at blive lanceret til årets Tour de France. 
Fini vinder DM efter nervepirrende duel
Sebastian Fini genvandt DM i XCO-disciplinen efter en yderst tæt duel med Tobias Lillelund.
Sofie Heby stryger konkurrenterne og genvinder DM
Der var ingen slinger i valsen, da Sofie Heby Pedersen i dag skulle forsvare sit DM-mesterskab fra i fjor.
Sæt dit managerhold til Tour de Suisse nu
Kan Mattias Skjelmose genvinde Tour de Suisse-titlen?
MTB-landstræneren melder målsætning ud til OL
Den danske landstræner Mads Bødker satte onsdag navne på de tre ryttere, der skal kæmpe om OL-medaljer til Danmark ved legene i Paris.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet