Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

13.04.2020 @ 12:00

Giants præsenterer den nye 2021 TCR Advanced SL - topmodellen i det kommende program af den opdaterede nyklassiker. Læs mere om den nye model og vores første indtryk i test. 

Da Giant præsenterede den første TCR mere end 20 år siden, var den så markant anderledes, at sportens officials måtte tjekke, om den overholdt reglerne eller om den gav en unfair fordel.

 

Spørgsmålet opstod først og fremmest på grund af rammedesignet, som lænede sig op ad datiden mountainbikes, med masser af slope i overrøret.

 

Siden har Giant gjort TCR designet ikonisk ved at lade det være en af de længstlevende silhuetter på en moderne racercykel. Nu præsenterer giganterne flagskibet i det kommende 2021-modelprogram.

 

TCR’eren ligner sig selv, men graver man lidt dybere, så er der masser af ting, der har ændret sig.

 

9. generation - effektivitet er alt
Som de fleste større producenter, så udvikler Giant sine produkter sammen med et professionelt team. I dette tilfælde Team CCC og i særdeleshed den olympiske mester Greg van Avermaet, som allerede blev spottet på den nye TCR inden VM i 2020.

 

Målet fra teamet og Giant: At gøre cyklen endnu mere effektiv og presse så meget fart som muligt ud af hver pedalomdrejning. Det færdige produkt skulle give en målbar forskel i ydeevne.

 

Men hvordan gør man en racercykel, som har overlevet 20 års innovation endnu bedre?


Giant har pillet ved alt materiale i rammen og alle de processer den gennemgår, inden den ruller ud på landevejen.

 

Facit er ifølge Giant en stor forbedring af aerodynamikken mens stivhed-til-vægt-ratioen er bibeholdt.


Forbedringerne er opnået som følge af primært tre ting: Forbedret effektivitet, avanceret aerodynamik og bedre kontrol under alle forhold.

 

 

Forbedret effektivitet

Hvad betyder effektivitet, når vi snakker cykler? Det betyder simpelthen, at hele pakken er gearet til at omsætte alle kræfter til fremdrift, med så lille et effekttab som muligt.

 

Et område hvor TCR’en altid har excelleret med sine lave vægt og store stivhed. Men Giant har været udfordret med 2021-modellen, hvor et af kravene var forbedret aerodynamik. Det betyder ofte andre og større rørformer, som så tilsvarende tilføjer vægt.

 

Her hjælper det dog at være verdens største producent af carbonrammer og Giant har udnyttet de muligheder det medfører til at udvikle højteknologiske løsninger.

 

Carbon-materialet er vævet på fabrikken og laserskåret for maksimal præcision, så der kan bruges mindre materiale. Mindre materialer = lavere vægt. Topmodellen Advanced SL samles tilmed af robotarme for at sikre ensartethed og præcision. Selv malingen er er ny og sparer 50 gram på vægten.

 

Stivheden i den færdige ramme er efterfølgende blevet testet af uafhængige TOUR Magazine fra Tyskland, som er blevet kendte for deres uvildige analyser af stivhed og aerodynamik. Her performer både ramme og forgaffel på den nye TCR bedre end flagskibsmodellerne hos flere af konkurrenterne.

 

Sammenligner man stivhed-til-vægt-rationen på de samme modeller, så er TCR Advanced SL også i toppen af sin kategori.

 

Den nye udviklingsproces har også barberet over 140 gram af rammen i forhold til den nuværende TCR.

 

Optimeret aerodynamik

For første gang er TCR’en udviklet specifikt med aerodynamik for øje. Selv om cyklen langt hen ad vejen ligner sig selv, så er der faktisk en række detaljer, som skiller sig markant ud.

 

Det ses mest tydeligt på bagsiden af kronrøret og oversiden af skrårøret. Snarere end at være runde, så er de ’afkortede’, som det rent teknisk hedder. Det får vinden til at slippe lettere og giver fordele i flere vindretninger.

 

Giant’s udvikling har også vist, at skivebremserne giver bedre aerodynamik end den traditionelle fælgbremse, da fælgbremsen skaber såkaldt ’beskidt luft’ på et sted som ellers er ret effektivt, mens skivebremsen er placeret et sted, hvor luften allerede er brudt af forhjulet.

 

Total Kontrol

Sammenspillet mellem rammen og dens komponenter er et væsentligt punkt i at skabe en harmonisk cykel.

 

Her har Giant især kigget på forgaffel, hjul og kontaktpunkter som styr og saddel. Forgaflen er stivere og skivebremsen integreret.

Derudover præsenterer Giant en ny serie af komponenter fra deres in-house brand Cadex. Her er det især værd at bemærke det nye 42 millimeter hjulsæt på topmodellen, mens også frempind og saddel er fra Cadex.

 

2021 TCR Advanced SL - punkt for punkt

SL-versionen (topmodellen) af den nye TCR har altså en lang række opdateringer. Lad os se nærmere på dem her:

 

Forbedret aerodynamik

 

 

En af de mest markante opdateringer er aerodynamikken, som er væsentligt forbedret. Det ses mest tydeligt på bagsiden af kronrøret og oversiden af skrårøret, som er flade for bedre luft-flow.


Aerodynamikken er testet ved hjælp af en dynamisk mannequin, så der er taget højde for en rytters bevægelser. Der er også testet med drikkedunke på cyklen for at simulere real-life forhold.

 

Resultatet er en aerodynamik, som kan måle sig med de bedste i klassen.

 

Integreret saddelpind

 

 

Giant holder som nogle af de få fast i en integreret saddelpind - ISP (Integrated Seat Post) - på sin topmodel. Jeg har spurgt Giant direkte, hvorfor de insisterer på at beholde den.


Først og fremmest er den vægtbesparende, da man undgår overlap af materiale mellem ramme og løs saddelpind.

 

Men måske endnu vigtigere så tillader en saddelpind integreret i rammen Giant’s ingeniører at ’tune’ køreoplevelsen og tilpasse den til hver enkelt rammestørrelse.

 

På den måde får man en optimeret integration som er forskellig fra en ramme i small til en i XL, hvor stivheden er bedre kontrolleret og tilpasset ifølge Giant. Det kan man ikke lave på samme måde med en løs saddelpind, som skal passe til alle rammestørrelser.

 

En integreret saddelpind har et par ulemper: Den kan være sværere at rejse med, da den ikke altid passer i en boks og så er justeringsmulighederne mindre, når den først er skåret til.

 

Som et svar på dette kommer cyklen med to saddelklamper, som skal give en større grad af justerbarhed i højden. En kort klampe, som giver 0 - 25 millimeter justerbarhed og en lang, som giver 25 - 50 millimeter ekstra.

 

Geometri

 

 

Den ikoniske TCR-geometri er bibeholdt og der er stadig masser af slope i overrøret, som giver det - for mange - eftertragtede, aggressive look.

 

Giant har med 2021-modellen strømlinet springene fra størrelse til størrelse. Den har bibeholdt stack-højden mere eller mindre og så justeret overrør og saddelrørsvinkel for at sikre mere konsekvente spring i reach mellem størrelserne.

 

Der er også mere trail i den nye model, som er med til at give en mere rolig og retningsstabil styring.

 

Den overordnede geometri er (stadig) i høj grad raceorienteret! Vores testcykel i størrelse medium har en stack/reach ratio på 1.40, hvilket giver en aggressiv siddeposition.

 

Sýmmetric Composite Fork

 

 

Forgaflen har fået en væsentlig overhaling og er markant anderledes end tidligere. Det giver en forbedret aerodynamik først og fremmest sammen med integration af bremsehusene til skiverne.


Resultatet er en lettere, sivere og hurtigere gaffel.

 

Og så kan den nye gaffel tage dæk op til 32 millimeter, hvilket mange ryttere vil sætte pris på!

 

Cadex-komponenter

 

 

Giant præsenterer med brandet Cadex en række highend-komponenter som skal komplimentere toprammernes egenskaber.

 

Mest markant er det helt nnye hjulsystem, som med 42 millimeters dybde giver en række aerodynamiske fordele i kompromis med allround fordele og egenskaber.

 

Alle hjulene til den nye TCR kommer desuden med mulighed for tubeless-opsætning.

 

First Ride-indtryk

Vi har testet tidligere versioner af TCR’en med stor fornøjelse. TCR’en er kendt som en cykel, som kan klare sig i alle forhold og som er ’race-ready’ lige ud af boksen, samtidig med, at den er forholdsvis behagelig at køre.

 

2021-versionen er ikke anderledes, om end den føles mere som en rendyrket race-maskine end tidligere.

 

Det første indtryk man får er, at cyklen reagerer prompte på input fra rytteren. Den accelererer som en drøm og den lette ramme og hjul får en til at flyve ud og stepperne, når man sender kræfterne i pedalerne.

 

Hvis man skal vinde cykelløb, så skal man kunne accelerere igen og igen og det kan 2021 versionen af Advanced SL-udgaven til topkarakter. Først og fremmest føles området omkring kronrøret og videre ned i gaflen stivere end de fleste andre cykler, jeg har testet. Det giver en rolig fornemmelse, selv når man forsøger at accelerere voldsomt.

 

Men også cyklens bageste trekant følger trop og holder baghjulet i ro og stabilt på asfalten, når kræfterne fordeles via kranken. I det hele taget er den nye TCR et monster i linjen fra kronrøret hen over overrøret og videre ud i den bageste trekant i rammen. Det er oftest disse områder - og i den rækkefølge - at man for alvor mærker sin cykel, når man presser den i bund.

 

Den nye ramme efterlader følelsen af rendyrket race i netop de områder og helt uden kompromiser.


Derfor er den en sand fornøjelse at køre i bakket terræn, hvor den holder sin linje stabilt, selv når man presser sig i bund op ad korte bakker.

 

 

Den lave vægt spiller naturligvis også en rolle her. For cyklen er rigtig let og sætter man den rigtig op, så kan man med garanti komme helt ned og flirte med vægtgrænsen med den størrelse medium, som jeg har til test.

 

Den lave vægt gør dog også, at cyklen skal trædes mere konstant på lange, lige stykker. Både hjul og ramme er letvægtere, så man skal selv skabe det momentum, som skal holde høj fart på tonserstykkerne.

 

Til gengæld kan man angribe igen og igen for den lette vægt til trods er der vanvittigt meget stivhed i rammen. Den føromtalte stivhed-til-vægt ratio, som Giant har arbejdet så meget med.

 

Jeg ville virkelig gerne køre cyklen en tur op ad en længere stigning - den er helt sikkert en vinder i bjergene.

 

Kontant og præcis

Styringen er i samme boldgade - rigtig godt egnet til race. Cyklen reagerer præcist og ganske prompte i sin styring og på den måde taler den til den lidt mere erfarne rytter.

 

Den er ganske fed at kaste rundt i små sving og er nem at holde i både fart og balance i lange, bløde kurver.

 

Faktisk er den så præcis og rolig, at man med sikkerhed skal udvikle sig med cyklen over tid for at finde grænserne, for det er næsten med garanti rytteren snarere end cyklen, der sætter dem.

 

Fuld test i næste uge

Jeg kommer i næste uge med en fuld og dybdegående test af den nye topmodel.


Her vil jeg gå i dybden med køreoplevelsen samt de enkelte dele i den samlede TCR-pakke.

 

Hold øje her på siden!

Produktnyt: Specialized lancerer ny sko - S-Works Vent
Specialized har lanceret en ny landevejssko - S-Works Vent. 
Produktnyt: Cannondale Scalpel 2021
Cannondale har lanceret deres nye full suspension MTB Scalpel for 2021. Den kommer i flere forskellige udgaver, som vi har kigget nærmere på. 
Produktnyt: Specialized lancerer ny sadel - skabt med 3D print
Specialized har i dag lanceret en ny sadel, som er en videreudvikling af den populære Power sadel. 
Pro Cycling Manager 2020 - udkommer i dag
Det kan være, at den internationale løbskalender er sat på pause, men den virtuelle cykelverden ruller hurtigere end nogensinde, og det gælder også for Pro Cycling Manager, der snart udkommer i 2020-versionen. Feltet.dks spilanmelder Rasmus Brandt kommer her med sit bud på, hvad vi kan forvente.
Racercykler og rødvin på Samsø
De kalder sig Bikebodys, de 18 gutter i alderen 40-67, der er samlet på Samsø for at cykle. Navnet, der rummer en god portion ironi men også en god sjat alvor, blev opfundet i et sjællandsk fitnesscen­ter i starten af det ny årtusinde. Lad os spole tiden tilbage.
Danskerne vs. Top 4 i verden - se eller gense Uno-X Cup
Tirsdag den 2. juni køres 5. afdeling af Uno-X Cup powered by DCU og Feltet.dk, og her gennemgår vi rute, indlagte spurter, regler, pointsystem, favoritter og meget mere. Husk, at løbet livestreames her på Feltet.dk, på Feltet.dk´s Facebook- og Youtube-side samt på DCU e-cyklings og DBR Lives respektive Facebook-sider fra klokken 20.00.
Forhjulslir Podcast: Niklas Larsen tilbage efter skadeshelvede
I et af de seneste afsnit af den danske podcast Forhjulslir fortæller Niklas Larsen om sin genoptræning efter at have brækket anklen til ColoQuicks afslutningsfest sidste efterår. Danskeren beskriver også sine følelser fra dagene under VM på banen i marts, da han så sine holdkammerater og landsmænd smadre verdensrekorden på vejen mod guldet.
Perfekt gave til fars dag
Har du købt en gave til verdens bedste far? Hvis ikke, så har vi et par gode ideer til vores website. 
Test: Rapha Pro Team Training kit – herre og dame
En billigere og lidt mere afslappet tilføjelse til Raphas Pro team-kollektion med fokus på dyder, som vil komme de fleste motionsryttere til gode.  

Instagram #motionsfeltet

Vind Tour de France præmie - Vi udlodder 10 præmier
Vind et flot Tour de France sæt til en værdi af 249 kroner. Feltet.dk udlodder i samarbejde med cykelsøgemaskinen Velomio.com 10 sæt.
På cykelferie i de danske bjerge
Downhill-nedkørsel i Pyrenæerne, alpine hårnålesving og cruise langs Comosøens bredder - Bornholm tilbyder varierede cykeloplevelser, der kommer tæt på den ægte vare, og den smukke klippeø er klar til at modtage cykelgæster hele året.
Test: Principia Evoke Carbon med Shimano XT
Evoke Carbon er Principias mountainbike i carbon, som er yderst velegnet til de danske single tracks og til en fornuftig pris. Afhængigt af de komponenter, du vælger at få monteret cyklen med, er den både interessant for motionisten, der skal have sved på panden og for rytteren, som vil prøve kræfter med løb.
Velomio.com kan hjælpe fysiske butikker
Har du en fysisk cykelforretning? Vores cykelsøgemaskine Velomio.com kan hjælpe dig til gratis eksponering!
Fusion sponsor for Uno-X Cup og dansk e-cykling
Fusion donerer masser af fede præmier til de ryttere, som deltager ved Uno-X Cup. Samlet donerer Fusion præmier for hele 16.400 kroner til de syv kommende afdelinger.
Se eller gense 3. afdeling af Uno-X Cup
3. afdeling af Uno-X Cup powered by DCU og Feltet.dk køres i aften den 19. maj med løbsstart fra klokken 20.15, og her bringer vi dig links til tilmelding. Vi gennemgår desuden betingelserne for at kunne køre med om seriens officielle sejr. Husk, at vi livestreamer og kommenterer løbet her på Feltet.dk samt på vores Facebook-side og Youtube-kanal. Det hele begynder med optakt fra klokken 20.00.
Forhjulslir Podcast: Derfor er Giro d’Italia verdens smukkeste cykelløb
I det seneste afsnit af den danske podcast Forhjulslir sættes der fokus på Giro d’Italia. De to tidligere professionelle cykelryttere, Per Bausager og Alex Rasmussen, tager lytterne med ind under huden på Giroen samt fortæller anekdoter og røverhistorier fra den italienske Grand Tour.
Guide til cykeludstyr -Få 20% rabat på Feltet.dks webshop
Feltet.dk har siden 2010 haft en nyhedsbrev om cykler, udstyr og tilbehør, men vi har ikke serviceret vores nyhedsbrevsmodtagere specielt godt indenfor dette område...
Produktnyt: Garmin Varia RVR315 og Varia RTL516
Garmin har netop offentliggjort to nye produkter. Garmin Varia RVR315, som er en bagudvendt radar og baglygteradaren Varia RTL516. Begge produkter advarer cyklister om køretøjer, der nærmer sig - uanset, hvor eller hvornår de kører.
Produktnyt: AMP Carbon bremseklodser
Hvorfor har bremseklodserne ikke udviklet sig de sidste 10 år i takt med cyklerne? Dette spørgsmål stillede to franske ingeniører, Ben og Anthony sig selv. Som ingeniører med speciale inden for komposit materialer er svaret logisk; og derfor startede de All Mountain Project.
Se eller gense rekordsættende 2. afdeling af Uno-X Cup
I aften den 12. maj køres 2. afdeling af Uno-X Cup powered by DCU og Feltet.dk, og her gennemgår vi rute, indlagte spurter, regler, pointsystem, favoritter og meget mere. Husk, at løbet livestreames her på Feltet.dk, på Feltet´s Facebook- og Youtube-side samt på DCU e-cyklings Facebook-side fra klokken 20.00.
Produktnyt: Giro Manifest Spherical
Det vigtigste udstyr en mountainbiker skal bruge, er en god hjelm - og gennem de sidste 20 år har hjelmene udviklet sig radikalt, fra den gamle bananhjelm til de seneste nye typer med avancerede metoder til beskyttelse mod alvorlige hovedskader.
Grejsdalsløbet trodser corona: Motionister kan alligevel deltage
Der er godt nyt til de mange motionister, der havde set frem til at cykle Danmarks hårdeste motionscykelløb. Grejsdalsløbet trodser coronakrisen og afvikles alligevel - dog på en mere corona-venlig måde. Bakkerne og de høje stigningsprocenter bliver der ikke ændret på, når løbet afvikles i Danmarks hårdeste cykelterræn - online.
Se eller gense vild 1. afdeling af Uno-X Cup
Tirsdag aften den 5. maj blev 1. afdeling af Uno-X Cup powered by DCU og Feltet.dk kørt, og herunder kan du se det hæsblæsende åbningsløb.
Uno-X Cup starter 20.15 - over 800 har tilmeldt sig
Mere end 800 ryttere har nu tilmeldt sig 1. afdeling af Uno-X Cup powered by Danmarks Cykle Union og Feltet.dk. Løbet er åbent for alle, og i denne artikel bringer vi dig links til tilmelding samt betingelser for at kunne køre med om sejren. 1. afdeling af Uno-X Cuppen køres i aften klokken 20.15 på Zwift og kan ses på både Feltet.dk, Feltet.dk´s Facebook- og Youtube-side samt på DCU´s Facebook-sider.

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Produktnyt: Specialized lancerer ny sko - S-Works Vent
Specialized har lanceret en ny landevejssko - S-Works Vent. 
Produktnyt: Cannondale Scalpel 2021
Cannondale har lanceret deres nye full suspension MTB Scalpel for 2021. Den kommer i flere forskellige udgaver, som vi har kigget nærmere på. 
Produktnyt: Specialized lancerer ny sadel - skabt med 3D print
Specialized har i dag lanceret en ny sadel, som er en videreudvikling af den populære Power sadel. 
Pro Cycling Manager 2020 - udkommer i dag
Det kan være, at den internationale løbskalender er sat på pause, men den virtuelle cykelverden ruller hurtigere end nogensinde, og det gælder også for Pro Cycling Manager, der snart udkommer i 2020-versionen. Feltet.dks spilanmelder Rasmus Brandt kommer her med sit bud på, hvad vi kan forvente.
Racercykler og rødvin på Samsø
De kalder sig Bikebodys, de 18 gutter i alderen 40-67, der er samlet på Samsø for at cykle. Navnet, der rummer en god portion ironi men også en god sjat alvor, blev opfundet i et sjællandsk fitnesscen­ter i starten af det ny årtusinde. Lad os spole tiden tilbage.
Danskerne vs. Top 4 i verden - se eller gense Uno-X Cup
Tirsdag den 2. juni køres 5. afdeling af Uno-X Cup powered by DCU og Feltet.dk, og her gennemgår vi rute, indlagte spurter, regler, pointsystem, favoritter og meget mere. Husk, at løbet livestreames her på Feltet.dk, på Feltet.dk´s Facebook- og Youtube-side samt på DCU e-cyklings og DBR Lives respektive Facebook-sider fra klokken 20.00.
Forhjulslir Podcast: Niklas Larsen tilbage efter skadeshelvede
I et af de seneste afsnit af den danske podcast Forhjulslir fortæller Niklas Larsen om sin genoptræning efter at have brækket anklen til ColoQuicks afslutningsfest sidste efterår. Danskeren beskriver også sine følelser fra dagene under VM på banen i marts, da han så sine holdkammerater og landsmænd smadre verdensrekorden på vejen mod guldet.
Perfekt gave til fars dag
Har du købt en gave til verdens bedste far? Hvis ikke, så har vi et par gode ideer til vores website. 
Test: Rapha Pro Team Training kit – herre og dame
En billigere og lidt mere afslappet tilføjelse til Raphas Pro team-kollektion med fokus på dyder, som vil komme de fleste motionsryttere til gode.  

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Andet