13.04.2020 @ 12:00

Giants præsenterer den nye 2021 TCR Advanced SL - topmodellen i det kommende program af den opdaterede nyklassiker. Læs mere om den nye model og vores første indtryk i test. 

Da Giant præsenterede den første TCR mere end 20 år siden, var den så markant anderledes, at sportens officials måtte tjekke, om den overholdt reglerne eller om den gav en unfair fordel.

 

Spørgsmålet opstod først og fremmest på grund af rammedesignet, som lænede sig op ad datiden mountainbikes, med masser af slope i overrøret.

 

Siden har Giant gjort TCR designet ikonisk ved at lade det være en af de længstlevende silhuetter på en moderne racercykel. Nu præsenterer giganterne flagskibet i det kommende 2021-modelprogram.

 

TCR’eren ligner sig selv, men graver man lidt dybere, så er der masser af ting, der har ændret sig.

 

9. generation - effektivitet er alt
Som de fleste større producenter, så udvikler Giant sine produkter sammen med et professionelt team. I dette tilfælde Team CCC og i særdeleshed den olympiske mester Greg van Avermaet, som allerede blev spottet på den nye TCR inden VM i 2020.

 

Målet fra teamet og Giant: At gøre cyklen endnu mere effektiv og presse så meget fart som muligt ud af hver pedalomdrejning. Det færdige produkt skulle give en målbar forskel i ydeevne.

 

Men hvordan gør man en racercykel, som har overlevet 20 års innovation endnu bedre?


Giant har pillet ved alt materiale i rammen og alle de processer den gennemgår, inden den ruller ud på landevejen.

 

Facit er ifølge Giant en stor forbedring af aerodynamikken mens stivhed-til-vægt-ratioen er bibeholdt.


Forbedringerne er opnået som følge af primært tre ting: Forbedret effektivitet, avanceret aerodynamik og bedre kontrol under alle forhold.

 

 

Forbedret effektivitet

Hvad betyder effektivitet, når vi snakker cykler? Det betyder simpelthen, at hele pakken er gearet til at omsætte alle kræfter til fremdrift, med så lille et effekttab som muligt.

 

Et område hvor TCR’en altid har excelleret med sine lave vægt og store stivhed. Men Giant har været udfordret med 2021-modellen, hvor et af kravene var forbedret aerodynamik. Det betyder ofte andre og større rørformer, som så tilsvarende tilføjer vægt.

 

Her hjælper det dog at være verdens største producent af carbonrammer og Giant har udnyttet de muligheder det medfører til at udvikle højteknologiske løsninger.

 

Carbon-materialet er vævet på fabrikken og laserskåret for maksimal præcision, så der kan bruges mindre materiale. Mindre materialer = lavere vægt. Topmodellen Advanced SL samles tilmed af robotarme for at sikre ensartethed og præcision. Selv malingen er er ny og sparer 50 gram på vægten.

 

Stivheden i den færdige ramme er efterfølgende blevet testet af uafhængige TOUR Magazine fra Tyskland, som er blevet kendte for deres uvildige analyser af stivhed og aerodynamik. Her performer både ramme og forgaffel på den nye TCR bedre end flagskibsmodellerne hos flere af konkurrenterne.

 

Sammenligner man stivhed-til-vægt-rationen på de samme modeller, så er TCR Advanced SL også i toppen af sin kategori.

 

Den nye udviklingsproces har også barberet over 140 gram af rammen i forhold til den nuværende TCR.

 

Optimeret aerodynamik

For første gang er TCR’en udviklet specifikt med aerodynamik for øje. Selv om cyklen langt hen ad vejen ligner sig selv, så er der faktisk en række detaljer, som skiller sig markant ud.

 

Det ses mest tydeligt på bagsiden af kronrøret og oversiden af skrårøret. Snarere end at være runde, så er de ’afkortede’, som det rent teknisk hedder. Det får vinden til at slippe lettere og giver fordele i flere vindretninger.

 

Giant’s udvikling har også vist, at skivebremserne giver bedre aerodynamik end den traditionelle fælgbremse, da fælgbremsen skaber såkaldt ’beskidt luft’ på et sted som ellers er ret effektivt, mens skivebremsen er placeret et sted, hvor luften allerede er brudt af forhjulet.

 

Total Kontrol

Sammenspillet mellem rammen og dens komponenter er et væsentligt punkt i at skabe en harmonisk cykel.

 

Her har Giant især kigget på forgaffel, hjul og kontaktpunkter som styr og saddel. Forgaflen er stivere og skivebremsen integreret.

Derudover præsenterer Giant en ny serie af komponenter fra deres in-house brand Cadex. Her er det især værd at bemærke det nye 42 millimeter hjulsæt på topmodellen, mens også frempind og saddel er fra Cadex.

 

2021 TCR Advanced SL - punkt for punkt

SL-versionen (topmodellen) af den nye TCR har altså en lang række opdateringer. Lad os se nærmere på dem her:

 

Forbedret aerodynamik

 

 

En af de mest markante opdateringer er aerodynamikken, som er væsentligt forbedret. Det ses mest tydeligt på bagsiden af kronrøret og oversiden af skrårøret, som er flade for bedre luft-flow.


Aerodynamikken er testet ved hjælp af en dynamisk mannequin, så der er taget højde for en rytters bevægelser. Der er også testet med drikkedunke på cyklen for at simulere real-life forhold.

 

Resultatet er en aerodynamik, som kan måle sig med de bedste i klassen.

 

Integreret saddelpind

 

 

Giant holder som nogle af de få fast i en integreret saddelpind - ISP (Integrated Seat Post) - på sin topmodel. Jeg har spurgt Giant direkte, hvorfor de insisterer på at beholde den.


Først og fremmest er den vægtbesparende, da man undgår overlap af materiale mellem ramme og løs saddelpind.

 

Men måske endnu vigtigere så tillader en saddelpind integreret i rammen Giant’s ingeniører at ’tune’ køreoplevelsen og tilpasse den til hver enkelt rammestørrelse.

 

På den måde får man en optimeret integration som er forskellig fra en ramme i small til en i XL, hvor stivheden er bedre kontrolleret og tilpasset ifølge Giant. Det kan man ikke lave på samme måde med en løs saddelpind, som skal passe til alle rammestørrelser.

 

En integreret saddelpind har et par ulemper: Den kan være sværere at rejse med, da den ikke altid passer i en boks og så er justeringsmulighederne mindre, når den først er skåret til.

 

Som et svar på dette kommer cyklen med to saddelklamper, som skal give en større grad af justerbarhed i højden. En kort klampe, som giver 0 - 25 millimeter justerbarhed og en lang, som giver 25 - 50 millimeter ekstra.

 

Geometri

 

 

Den ikoniske TCR-geometri er bibeholdt og der er stadig masser af slope i overrøret, som giver det - for mange - eftertragtede, aggressive look.

 

Giant har med 2021-modellen strømlinet springene fra størrelse til størrelse. Den har bibeholdt stack-højden mere eller mindre og så justeret overrør og saddelrørsvinkel for at sikre mere konsekvente spring i reach mellem størrelserne.

 

Der er også mere trail i den nye model, som er med til at give en mere rolig og retningsstabil styring.

 

Den overordnede geometri er (stadig) i høj grad raceorienteret! Vores testcykel i størrelse medium har en stack/reach ratio på 1.40, hvilket giver en aggressiv siddeposition.

 

Sýmmetric Composite Fork

 

 

Forgaflen har fået en væsentlig overhaling og er markant anderledes end tidligere. Det giver en forbedret aerodynamik først og fremmest sammen med integration af bremsehusene til skiverne.


Resultatet er en lettere, sivere og hurtigere gaffel.

 

Og så kan den nye gaffel tage dæk op til 32 millimeter, hvilket mange ryttere vil sætte pris på!

 

Cadex-komponenter

 

 

Giant præsenterer med brandet Cadex en række highend-komponenter som skal komplimentere toprammernes egenskaber.

 

Mest markant er det helt nnye hjulsystem, som med 42 millimeters dybde giver en række aerodynamiske fordele i kompromis med allround fordele og egenskaber.

 

Alle hjulene til den nye TCR kommer desuden med mulighed for tubeless-opsætning.

 

First Ride-indtryk

Vi har testet tidligere versioner af TCR’en med stor fornøjelse. TCR’en er kendt som en cykel, som kan klare sig i alle forhold og som er ’race-ready’ lige ud af boksen, samtidig med, at den er forholdsvis behagelig at køre.

 

2021-versionen er ikke anderledes, om end den føles mere som en rendyrket race-maskine end tidligere.

 

Det første indtryk man får er, at cyklen reagerer prompte på input fra rytteren. Den accelererer som en drøm og den lette ramme og hjul får en til at flyve ud og stepperne, når man sender kræfterne i pedalerne.

 

Hvis man skal vinde cykelløb, så skal man kunne accelerere igen og igen og det kan 2021 versionen af Advanced SL-udgaven til topkarakter. Først og fremmest føles området omkring kronrøret og videre ned i gaflen stivere end de fleste andre cykler, jeg har testet. Det giver en rolig fornemmelse, selv når man forsøger at accelerere voldsomt.

 

Men også cyklens bageste trekant følger trop og holder baghjulet i ro og stabilt på asfalten, når kræfterne fordeles via kranken. I det hele taget er den nye TCR et monster i linjen fra kronrøret hen over overrøret og videre ud i den bageste trekant i rammen. Det er oftest disse områder - og i den rækkefølge - at man for alvor mærker sin cykel, når man presser den i bund.

 

Den nye ramme efterlader følelsen af rendyrket race i netop de områder og helt uden kompromiser.


Derfor er den en sand fornøjelse at køre i bakket terræn, hvor den holder sin linje stabilt, selv når man presser sig i bund op ad korte bakker.

 

 

Den lave vægt spiller naturligvis også en rolle her. For cyklen er rigtig let og sætter man den rigtig op, så kan man med garanti komme helt ned og flirte med vægtgrænsen med den størrelse medium, som jeg har til test.

 

Den lave vægt gør dog også, at cyklen skal trædes mere konstant på lange, lige stykker. Både hjul og ramme er letvægtere, så man skal selv skabe det momentum, som skal holde høj fart på tonserstykkerne.

 

Til gengæld kan man angribe igen og igen for den lette vægt til trods er der vanvittigt meget stivhed i rammen. Den føromtalte stivhed-til-vægt ratio, som Giant har arbejdet så meget med.

 

Jeg ville virkelig gerne køre cyklen en tur op ad en længere stigning - den er helt sikkert en vinder i bjergene.

 

Kontant og præcis

Styringen er i samme boldgade - rigtig godt egnet til race. Cyklen reagerer præcist og ganske prompte i sin styring og på den måde taler den til den lidt mere erfarne rytter.

 

Den er ganske fed at kaste rundt i små sving og er nem at holde i både fart og balance i lange, bløde kurver.

 

Faktisk er den så præcis og rolig, at man med sikkerhed skal udvikle sig med cyklen over tid for at finde grænserne, for det er næsten med garanti rytteren snarere end cyklen, der sætter dem.

 

Fuld test i næste uge

Jeg kommer i næste uge med en fuld og dybdegående test af den nye topmodel.


Her vil jeg gå i dybden med køreoplevelsen samt de enkelte dele i den samlede TCR-pakke.

 

Hold øje her på siden!

Her er overblikket over alt cykling ved OL
OL er i gang. Feltet.dk har samlet overblikket over alle cykeldisciplinerne, så du ved, hvornår du skal følge med.
Følg OL på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på OL på Feltet.dk's app. Følg danskernes kamp om OL-medaljer på landvejen, banen, mountainbiken og bmx'en. Kom tæt på danskerne og alle de øvrige stjerner.
Produktnyt: Nye aerohjul fra DT Swiss
DT Swiss har genopfundet deres højtydende ARC-hjul og gjort disse endnu bedre og hurtigere, skriver producenten i en pressemeddelelse. 
Danskernes Tour-historie: Én udgik, da cykelskoene forsvandt
Sådan er det gået danskerne i Tour de France igennem tiderne. 
Pogacar bryder en ny barriere
Tadej Pogacar og Slovenien sætter nye rekorder i Tour de France. Danmark indtager andenplads på én af listerne.
Vanvittige Pogacar slår flere Merckx-rekorder
Tadej Pogacar er nutidens kannibal, som går fra rekord til rekord. Slovenieren sætter nemlig den ene rekord efter den anden og har nu slået flere af Eddy Merckx's rekorder.
Test: Supreme sommertøj fra Re-Behave
Et lækkert sommersæt i god kvalitet og hvor Re-Behave demonstrerer god know-how ifølge med en grøn tilgang til cykeltøj.
Podcast: Hvem er den danske julemand ved Touren?
Har du set den danske julemand ved Giro d'Italia, Tour de France eller måske PostNord Danmark Rundt? Hvem er det? 
Cypern: Det oversete paradis for cykelryttere
Næsten 65% af Feltet.dk's læsere rejser med deres cykel, og måske hører du til de heldige, der har prøvet at cykle rundt i bjergene på en solskinsdag?

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Test: Canyon Tempr CFR
Canyon træder ind på skomarkedet, og det er første skridt, der klarer sig overraskende godt. 
Test: Magped ROAD2 magnetiske pedaler
Er du ikke helt tryg ved almindelige klikpedaler, og bekymret for om du kan komme til at vælte, så skulle du måske prøve pedaler med magneter?
UDSALG: 12 gode Tour-bøger - SPAR 15-60%
Feltet.dk har udvalgt 12 gode Tour de France-bøger - og givet store rabatter til dig! God læselyst, når du får Tour-feber.
Virker bagepulver? Kosttilskud kan optimere din præstationen, men...
... det er vigtigt, at benytte sig af de rette.
Holm kårer årets nye Tour-trøje: Vinderen overrasker
Der er fem nye trøjer i årets Tour de France, men ikke alle kommer helt i mål. Feltet.dk har spurgt Brian Holm, hvem kan være stolte, og hvem der skal øve sig lidt mere. Samtidigt har Feltet.dk også spurgt jer, læsere. Og selvom der er stor konsensus, er favoritten ikke den samme. 
Stor konkurrence: Vind Cannondale-cykel til 22.000 kr
Svar rigtigt på 3 Tour de France spørgsmål, så kan du vinde en Cannondale cykel til en værdi på 22.000 kroner.
SIDSTE CHANCE: I dag starter Touren - sæt dit hold
Deltag i årets største managerspil, som starter lørdag den 29. juni! Tour de France køres frem til søndag den 21. juli. 
Er det årsagen til Vingegaard dropper Vueltaen?
Der har været mange spekulationer om Jonas Vingegaard efter styrtet i Baskerlandet Rundt. 
Touren i tal: Se alle de bedste detaljer og statistikker fra årets historiske Tour
Bliv klogere på alle statistikkerne og detaljerne ved årets Tour de France lige her.
Produktnyt og First Ride: Trek Madone Gen 8
Feltet.dk har været i Spanien på besøg hos Trek for at teste den nye generation af Trek Madone-serien. En cykel, som Trek selv beskriver som det ultimative våben til alle formål og Mads Pedersens nye supercykel.
ABUS sikrer kvaliteten i Italien
Når store stjerner på World Touren cykler og vinder, så er det ind i mellem med ABUS hjelme, som er udviklet og produceret i Italien, hvor producenten har valgt at rykke sin produktion til.
Test: Trek CarBack Radar Tail Light
Amerikanske Trek tilbyder med sin CarBack Radar Tail Light en stor optimering af sikkerheden, når man cykler på landevejen med en førsteklasses cykelradar.
Produktnyt: Ny Garmin Edge 1050 med højttaler
Garmin sender lige før Tour de France en ny cykelcomputer på markedet, som blandt andet har et levende farvedisplay, forbedrede gruppekørselsfunktioner, indbygget højttaler og meget mere - alt sammen uden at ofre batteritiden
”Ingen på holdet ville smide penge på det” – Holdkammerat tvivler på Vingegaards podiechancer
Tiesj Benoot og resten af holdkammeraterne ville ikke sætte penge på, at Jonas Vingegaard når podiet i årets Tour de France.
Stor overraskelse: Udviklingsrytter vinder DM efter mange favoritangreb
Rasmus Søjberg Pedersen er ny dansk mester efter et løb, hvor finalen åbnede meget tidligt, og mange favoritter angreb på skift.

ANNONCE

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

ANNONCE

Her er overblikket over alt cykling ved OL
OL er i gang. Feltet.dk har samlet overblikket over alle cykeldisciplinerne, så du ved, hvornår du skal følge med.
Følg OL på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på OL på Feltet.dk's app. Følg danskernes kamp om OL-medaljer på landvejen, banen, mountainbiken og bmx'en. Kom tæt på danskerne og alle de øvrige stjerner.
Produktnyt: Nye aerohjul fra DT Swiss
DT Swiss har genopfundet deres højtydende ARC-hjul og gjort disse endnu bedre og hurtigere, skriver producenten i en pressemeddelelse. 
Danskernes Tour-historie: Én udgik, da cykelskoene forsvandt
Sådan er det gået danskerne i Tour de France igennem tiderne. 
Pogacar bryder en ny barriere
Tadej Pogacar og Slovenien sætter nye rekorder i Tour de France. Danmark indtager andenplads på én af listerne.
Vanvittige Pogacar slår flere Merckx-rekorder
Tadej Pogacar er nutidens kannibal, som går fra rekord til rekord. Slovenieren sætter nemlig den ene rekord efter den anden og har nu slået flere af Eddy Merckx's rekorder.
Test: Supreme sommertøj fra Re-Behave
Et lækkert sommersæt i god kvalitet og hvor Re-Behave demonstrerer god know-how ifølge med en grøn tilgang til cykeltøj.
Podcast: Hvem er den danske julemand ved Touren?
Har du set den danske julemand ved Giro d'Italia, Tour de France eller måske PostNord Danmark Rundt? Hvem er det? 
Cypern: Det oversete paradis for cykelryttere
Næsten 65% af Feltet.dk's læsere rejser med deres cykel, og måske hører du til de heldige, der har prøvet at cykle rundt i bjergene på en solskinsdag?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet