13.04.2020 @ 12:00

Giants præsenterer den nye 2021 TCR Advanced SL - topmodellen i det kommende program af den opdaterede nyklassiker. Læs mere om den nye model og vores første indtryk i test. 

Da Giant præsenterede den første TCR mere end 20 år siden, var den så markant anderledes, at sportens officials måtte tjekke, om den overholdt reglerne eller om den gav en unfair fordel.

 

Spørgsmålet opstod først og fremmest på grund af rammedesignet, som lænede sig op ad datiden mountainbikes, med masser af slope i overrøret.

 

Siden har Giant gjort TCR designet ikonisk ved at lade det være en af de længstlevende silhuetter på en moderne racercykel. Nu præsenterer giganterne flagskibet i det kommende 2021-modelprogram.

 

TCR’eren ligner sig selv, men graver man lidt dybere, så er der masser af ting, der har ændret sig.

 

9. generation - effektivitet er alt
Som de fleste større producenter, så udvikler Giant sine produkter sammen med et professionelt team. I dette tilfælde Team CCC og i særdeleshed den olympiske mester Greg van Avermaet, som allerede blev spottet på den nye TCR inden VM i 2020.

 

Målet fra teamet og Giant: At gøre cyklen endnu mere effektiv og presse så meget fart som muligt ud af hver pedalomdrejning. Det færdige produkt skulle give en målbar forskel i ydeevne.

 

Men hvordan gør man en racercykel, som har overlevet 20 års innovation endnu bedre?


Giant har pillet ved alt materiale i rammen og alle de processer den gennemgår, inden den ruller ud på landevejen.

 

Facit er ifølge Giant en stor forbedring af aerodynamikken mens stivhed-til-vægt-ratioen er bibeholdt.


Forbedringerne er opnået som følge af primært tre ting: Forbedret effektivitet, avanceret aerodynamik og bedre kontrol under alle forhold.

 

 

Forbedret effektivitet

Hvad betyder effektivitet, når vi snakker cykler? Det betyder simpelthen, at hele pakken er gearet til at omsætte alle kræfter til fremdrift, med så lille et effekttab som muligt.

 

Et område hvor TCR’en altid har excelleret med sine lave vægt og store stivhed. Men Giant har været udfordret med 2021-modellen, hvor et af kravene var forbedret aerodynamik. Det betyder ofte andre og større rørformer, som så tilsvarende tilføjer vægt.

 

Her hjælper det dog at være verdens største producent af carbonrammer og Giant har udnyttet de muligheder det medfører til at udvikle højteknologiske løsninger.

 

Carbon-materialet er vævet på fabrikken og laserskåret for maksimal præcision, så der kan bruges mindre materiale. Mindre materialer = lavere vægt. Topmodellen Advanced SL samles tilmed af robotarme for at sikre ensartethed og præcision. Selv malingen er er ny og sparer 50 gram på vægten.

 

Stivheden i den færdige ramme er efterfølgende blevet testet af uafhængige TOUR Magazine fra Tyskland, som er blevet kendte for deres uvildige analyser af stivhed og aerodynamik. Her performer både ramme og forgaffel på den nye TCR bedre end flagskibsmodellerne hos flere af konkurrenterne.

 

Sammenligner man stivhed-til-vægt-rationen på de samme modeller, så er TCR Advanced SL også i toppen af sin kategori.

 

Den nye udviklingsproces har også barberet over 140 gram af rammen i forhold til den nuværende TCR.

 

Optimeret aerodynamik

For første gang er TCR’en udviklet specifikt med aerodynamik for øje. Selv om cyklen langt hen ad vejen ligner sig selv, så er der faktisk en række detaljer, som skiller sig markant ud.

 

Det ses mest tydeligt på bagsiden af kronrøret og oversiden af skrårøret. Snarere end at være runde, så er de ’afkortede’, som det rent teknisk hedder. Det får vinden til at slippe lettere og giver fordele i flere vindretninger.

 

Giant’s udvikling har også vist, at skivebremserne giver bedre aerodynamik end den traditionelle fælgbremse, da fælgbremsen skaber såkaldt ’beskidt luft’ på et sted som ellers er ret effektivt, mens skivebremsen er placeret et sted, hvor luften allerede er brudt af forhjulet.

 

Total Kontrol

Sammenspillet mellem rammen og dens komponenter er et væsentligt punkt i at skabe en harmonisk cykel.

 

Her har Giant især kigget på forgaffel, hjul og kontaktpunkter som styr og saddel. Forgaflen er stivere og skivebremsen integreret.

Derudover præsenterer Giant en ny serie af komponenter fra deres in-house brand Cadex. Her er det især værd at bemærke det nye 42 millimeter hjulsæt på topmodellen, mens også frempind og saddel er fra Cadex.

 

2021 TCR Advanced SL - punkt for punkt

SL-versionen (topmodellen) af den nye TCR har altså en lang række opdateringer. Lad os se nærmere på dem her:

 

Forbedret aerodynamik

 

 

En af de mest markante opdateringer er aerodynamikken, som er væsentligt forbedret. Det ses mest tydeligt på bagsiden af kronrøret og oversiden af skrårøret, som er flade for bedre luft-flow.


Aerodynamikken er testet ved hjælp af en dynamisk mannequin, så der er taget højde for en rytters bevægelser. Der er også testet med drikkedunke på cyklen for at simulere real-life forhold.

 

Resultatet er en aerodynamik, som kan måle sig med de bedste i klassen.

 

Integreret saddelpind

 

 

Giant holder som nogle af de få fast i en integreret saddelpind - ISP (Integrated Seat Post) - på sin topmodel. Jeg har spurgt Giant direkte, hvorfor de insisterer på at beholde den.


Først og fremmest er den vægtbesparende, da man undgår overlap af materiale mellem ramme og løs saddelpind.

 

Men måske endnu vigtigere så tillader en saddelpind integreret i rammen Giant’s ingeniører at ’tune’ køreoplevelsen og tilpasse den til hver enkelt rammestørrelse.

 

På den måde får man en optimeret integration som er forskellig fra en ramme i small til en i XL, hvor stivheden er bedre kontrolleret og tilpasset ifølge Giant. Det kan man ikke lave på samme måde med en løs saddelpind, som skal passe til alle rammestørrelser.

 

En integreret saddelpind har et par ulemper: Den kan være sværere at rejse med, da den ikke altid passer i en boks og så er justeringsmulighederne mindre, når den først er skåret til.

 

Som et svar på dette kommer cyklen med to saddelklamper, som skal give en større grad af justerbarhed i højden. En kort klampe, som giver 0 - 25 millimeter justerbarhed og en lang, som giver 25 - 50 millimeter ekstra.

 

Geometri

 

 

Den ikoniske TCR-geometri er bibeholdt og der er stadig masser af slope i overrøret, som giver det - for mange - eftertragtede, aggressive look.

 

Giant har med 2021-modellen strømlinet springene fra størrelse til størrelse. Den har bibeholdt stack-højden mere eller mindre og så justeret overrør og saddelrørsvinkel for at sikre mere konsekvente spring i reach mellem størrelserne.

 

Der er også mere trail i den nye model, som er med til at give en mere rolig og retningsstabil styring.

 

Den overordnede geometri er (stadig) i høj grad raceorienteret! Vores testcykel i størrelse medium har en stack/reach ratio på 1.40, hvilket giver en aggressiv siddeposition.

 

Sýmmetric Composite Fork

 

 

Forgaflen har fået en væsentlig overhaling og er markant anderledes end tidligere. Det giver en forbedret aerodynamik først og fremmest sammen med integration af bremsehusene til skiverne.


Resultatet er en lettere, sivere og hurtigere gaffel.

 

Og så kan den nye gaffel tage dæk op til 32 millimeter, hvilket mange ryttere vil sætte pris på!

 

Cadex-komponenter

 

 

Giant præsenterer med brandet Cadex en række highend-komponenter som skal komplimentere toprammernes egenskaber.

 

Mest markant er det helt nnye hjulsystem, som med 42 millimeters dybde giver en række aerodynamiske fordele i kompromis med allround fordele og egenskaber.

 

Alle hjulene til den nye TCR kommer desuden med mulighed for tubeless-opsætning.

 

First Ride-indtryk

Vi har testet tidligere versioner af TCR’en med stor fornøjelse. TCR’en er kendt som en cykel, som kan klare sig i alle forhold og som er ’race-ready’ lige ud af boksen, samtidig med, at den er forholdsvis behagelig at køre.

 

2021-versionen er ikke anderledes, om end den føles mere som en rendyrket race-maskine end tidligere.

 

Det første indtryk man får er, at cyklen reagerer prompte på input fra rytteren. Den accelererer som en drøm og den lette ramme og hjul får en til at flyve ud og stepperne, når man sender kræfterne i pedalerne.

 

Hvis man skal vinde cykelløb, så skal man kunne accelerere igen og igen og det kan 2021 versionen af Advanced SL-udgaven til topkarakter. Først og fremmest føles området omkring kronrøret og videre ned i gaflen stivere end de fleste andre cykler, jeg har testet. Det giver en rolig fornemmelse, selv når man forsøger at accelerere voldsomt.

 

Men også cyklens bageste trekant følger trop og holder baghjulet i ro og stabilt på asfalten, når kræfterne fordeles via kranken. I det hele taget er den nye TCR et monster i linjen fra kronrøret hen over overrøret og videre ud i den bageste trekant i rammen. Det er oftest disse områder - og i den rækkefølge - at man for alvor mærker sin cykel, når man presser den i bund.

 

Den nye ramme efterlader følelsen af rendyrket race i netop de områder og helt uden kompromiser.


Derfor er den en sand fornøjelse at køre i bakket terræn, hvor den holder sin linje stabilt, selv når man presser sig i bund op ad korte bakker.

 

 

Den lave vægt spiller naturligvis også en rolle her. For cyklen er rigtig let og sætter man den rigtig op, så kan man med garanti komme helt ned og flirte med vægtgrænsen med den størrelse medium, som jeg har til test.

 

Den lave vægt gør dog også, at cyklen skal trædes mere konstant på lange, lige stykker. Både hjul og ramme er letvægtere, så man skal selv skabe det momentum, som skal holde høj fart på tonserstykkerne.

 

Til gengæld kan man angribe igen og igen for den lette vægt til trods er der vanvittigt meget stivhed i rammen. Den føromtalte stivhed-til-vægt ratio, som Giant har arbejdet så meget med.

 

Jeg ville virkelig gerne køre cyklen en tur op ad en længere stigning - den er helt sikkert en vinder i bjergene.

 

Kontant og præcis

Styringen er i samme boldgade - rigtig godt egnet til race. Cyklen reagerer præcist og ganske prompte i sin styring og på den måde taler den til den lidt mere erfarne rytter.

 

Den er ganske fed at kaste rundt i små sving og er nem at holde i både fart og balance i lange, bløde kurver.

 

Faktisk er den så præcis og rolig, at man med sikkerhed skal udvikle sig med cyklen over tid for at finde grænserne, for det er næsten med garanti rytteren snarere end cyklen, der sætter dem.

 

Fuld test i næste uge

Jeg kommer i næste uge med en fuld og dybdegående test af den nye topmodel.


Her vil jeg gå i dybden med køreoplevelsen samt de enkelte dele i den samlede TCR-pakke.

 

Hold øje her på siden!

Produktnyt: Garmin lancerer en ny hometrainer
Garmin lancerer Tacx NEO 3M: En kraftfuld indendørs smart trainer med bevægelse i flere retninger!
Test: GripGrab tøj
En imponerende debutkollektion fra GripGrab, som beviser, at de har helt styr på at lave tøj i høj kvalitet og med den rette funktionalitet til de kolde, dansk forhold.
Test: AGU Vigarous MIPS
Julekonkurrence: Vind vintertøj fra AGU - værdi 3.148 kr
Feltet.dk's podcast: 'Forrest i Feltet' har fået en rigtig god start og er i top 40 over alle danske podcast på Spotify. 
Test: POC Ventral Air Mips
Et absolut sikkert valg, hvis man er på jagt efter en hjelm i højeste kvalitet, som er lige dele hurtigt og ventileret og efterlader et fejlfrit indtryk.  
Test: Fizik Omna
Kan en sko performe uden en ren carbonsål? Svaret er ja og faktisk giver det mening for de fleste. Det gør Omna-modellen fra Fizik også i sin helhed - en flot pakke, som bare fungerer og ser godt ud.
Ekoï Black Week: 60% rabat på alt!
Ekoï kan ikke lide halve løsninger - undtagen når det gælder rabatter. 
Test: Lezyne Macro Drive 1400+ forlygte og Strip Drive Pro 400+ baglygte
Lygterne fra Lezyne giver lys i mørket. De praktiske og kraftige lygter kan både bruges i skoven om natten, men er også anvendelige i dagligdagen.
Test: Scott Speedster 10 Gravel
En rigtig fin gravelcykel fra Scott, som beviser at aluminium ikke er dødt endnu.

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Sådan endte EM i cross
I dag køres EM i cyklecross i franske Pontchâteau. Hele seks discipliner afvikles søndag.
Test: Principia Gravel Carbon
En komfortabel og alsidig cykel til eventyr og race: Principia Gravel Carbon er en gravel-cykel, der kan klare både asfalt og grusveje med lethed. Den har en affjedret forgaffel, der giver ekstra komfort, og sammen med de gode muligheder for at montere tasker, er den meget velegnet til bikepacking.
Ny pumptrack giver muligheder for legebørn i alle aldre
Folk med hang til motion på en sjov måde kan glæde sig til lørdag den 21. oktober. Her åbner Hvidovres nye Pumptrackbane på Brøndby Havnevej 2.
Produktnyt: Canyon lancerer ny Grail til race
Den nye Grail er Canyons hurtigste gravelcykel til dato - aerodynamisk optimeret, effektiv og kompatibel ramme, fængende styregenskaber og selvfølgelig klar til de hårde udfordringer, som terrænet byder på. Og så har det ikoniske styr fra den tidligere model måtte lade livet!
AGU præsenterer ny efterårs- og vinterkollektion i samarbejde med Team Jumbo-Visma
Det hollandske tøjmærke AGU, som er tøjsponsor for Team Jumbo-Visma, præsenterer nu deres efterårs- og vinterkollektion for 2023/2024.
Pronghorn med ny allroad-cykel til både landevej og gravel
Den danske cykelproducent, Pronghorn, har lanceret deres nye hybridmodel Road-X. Cyklen er designet til både at kunne køre landevej og gravel. Nu lanceres den i den nye farve Candy Red, der kommer til at lyse godt op i den mørke tid.
Produktnyt: BMC Teammachine R
Et af verdens mest eksklusive cykelmærker - schweiziske BMC - lancerer en ny version af deres moderne klassiker. Sig hej til den nye Teammachine R.
Drama og flot dansk resultat i World Cup-finalen
Tom Pidcock, Nino Schürter og Mathias Flückiger var i går i fokus.
Test: Gaerne Ice-Storm MTB 1.0 Gore-Tex
Gaerne Ice-Storm MTB 1.0 Gore-Tex mountainbike-sko, er optimale til meget kolde temperaturer og sammen med en afbalanceret stivhed, et nemt betjeneligt BOA-spændesystem samt Gore-TEX, kan skoen hurtigt gå hen og blive din bedste ven gennem vinterens træningspas.
Test: Scott Road RC-landevejssko
Schweiziske Scott lancerer sin opgraderede Road RC-sko, hvor der er fokus på stivhed og justeringsmuligheder samt fin balance i forholdet mellem pris og kvalitet.
Manager: Vuelta-vinderen deltog for første gang - og vandt 8.266 kroner
”Og så er det for øvrigt slut med at satse på Sepp Kuss - for anden gang i træk scorer han et stort rundt nul.”
Test: Goodyear Vector Sport dæk
Nyt dæk fra Goodyear specielt udviklet til danske forhold. Lav rullemodstand og ekstra punkteringsresistens.
Test: Scott Trail Rocket FR’ 16 rygsæk
Virkelig fed terrænrygsæk i lækker kvalitet og med fede features, som kan bruges af alle,d er har brug for en behagelig rygsæk, når de cykler.
Hent Feltet.dk´s Vuelta-app
Feltet.dk lancerer en app til årets Vuelta a España, hvor du kan følge etaperne helt tæt. Kan Jonas Vingegaard skrive historie og blive den første dansker nogensinde, som vinder Vueltaen og to GrandTours det samme år? 
Test: Geosmina-tasker til bikepacking
Hvis man godt kan lide eventyr og at bevæge sig langsomt, er bikepacking en virkelig god måde at komme lidt væk fra hverdagen på. Men det gælder om at have sit udstyr i orden.  

ANNONCE

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

ANNONCE

Produktnyt: Garmin lancerer en ny hometrainer
Garmin lancerer Tacx NEO 3M: En kraftfuld indendørs smart trainer med bevægelse i flere retninger!
Test: GripGrab tøj
En imponerende debutkollektion fra GripGrab, som beviser, at de har helt styr på at lave tøj i høj kvalitet og med den rette funktionalitet til de kolde, dansk forhold.
Test: AGU Vigarous MIPS
Julekonkurrence: Vind vintertøj fra AGU - værdi 3.148 kr
Feltet.dk's podcast: 'Forrest i Feltet' har fået en rigtig god start og er i top 40 over alle danske podcast på Spotify. 
Test: POC Ventral Air Mips
Et absolut sikkert valg, hvis man er på jagt efter en hjelm i højeste kvalitet, som er lige dele hurtigt og ventileret og efterlader et fejlfrit indtryk.  
Test: Fizik Omna
Kan en sko performe uden en ren carbonsål? Svaret er ja og faktisk giver det mening for de fleste. Det gør Omna-modellen fra Fizik også i sin helhed - en flot pakke, som bare fungerer og ser godt ud.
Ekoï Black Week: 60% rabat på alt!
Ekoï kan ikke lide halve løsninger - undtagen når det gælder rabatter. 
Test: Lezyne Macro Drive 1400+ forlygte og Strip Drive Pro 400+ baglygte
Lygterne fra Lezyne giver lys i mørket. De praktiske og kraftige lygter kan både bruges i skoven om natten, men er også anvendelige i dagligdagen.
Test: Scott Speedster 10 Gravel
En rigtig fin gravelcykel fra Scott, som beviser at aluminium ikke er dødt endnu.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet

x