13.04.2020 @ 12:00

Giants præsenterer den nye 2021 TCR Advanced SL - topmodellen i det kommende program af den opdaterede nyklassiker. Læs mere om den nye model og vores første indtryk i test. 

Da Giant præsenterede den første TCR mere end 20 år siden, var den så markant anderledes, at sportens officials måtte tjekke, om den overholdt reglerne eller om den gav en unfair fordel.

 

Spørgsmålet opstod først og fremmest på grund af rammedesignet, som lænede sig op ad datiden mountainbikes, med masser af slope i overrøret.

 

Siden har Giant gjort TCR designet ikonisk ved at lade det være en af de længstlevende silhuetter på en moderne racercykel. Nu præsenterer giganterne flagskibet i det kommende 2021-modelprogram.

 

TCR’eren ligner sig selv, men graver man lidt dybere, så er der masser af ting, der har ændret sig.

 

9. generation - effektivitet er alt
Som de fleste større producenter, så udvikler Giant sine produkter sammen med et professionelt team. I dette tilfælde Team CCC og i særdeleshed den olympiske mester Greg van Avermaet, som allerede blev spottet på den nye TCR inden VM i 2020.

 

Målet fra teamet og Giant: At gøre cyklen endnu mere effektiv og presse så meget fart som muligt ud af hver pedalomdrejning. Det færdige produkt skulle give en målbar forskel i ydeevne.

 

Men hvordan gør man en racercykel, som har overlevet 20 års innovation endnu bedre?


Giant har pillet ved alt materiale i rammen og alle de processer den gennemgår, inden den ruller ud på landevejen.

 

Facit er ifølge Giant en stor forbedring af aerodynamikken mens stivhed-til-vægt-ratioen er bibeholdt.


Forbedringerne er opnået som følge af primært tre ting: Forbedret effektivitet, avanceret aerodynamik og bedre kontrol under alle forhold.

 

 

Forbedret effektivitet

Hvad betyder effektivitet, når vi snakker cykler? Det betyder simpelthen, at hele pakken er gearet til at omsætte alle kræfter til fremdrift, med så lille et effekttab som muligt.

 

Et område hvor TCR’en altid har excelleret med sine lave vægt og store stivhed. Men Giant har været udfordret med 2021-modellen, hvor et af kravene var forbedret aerodynamik. Det betyder ofte andre og større rørformer, som så tilsvarende tilføjer vægt.

 

Her hjælper det dog at være verdens største producent af carbonrammer og Giant har udnyttet de muligheder det medfører til at udvikle højteknologiske løsninger.

 

Carbon-materialet er vævet på fabrikken og laserskåret for maksimal præcision, så der kan bruges mindre materiale. Mindre materialer = lavere vægt. Topmodellen Advanced SL samles tilmed af robotarme for at sikre ensartethed og præcision. Selv malingen er er ny og sparer 50 gram på vægten.

 

Stivheden i den færdige ramme er efterfølgende blevet testet af uafhængige TOUR Magazine fra Tyskland, som er blevet kendte for deres uvildige analyser af stivhed og aerodynamik. Her performer både ramme og forgaffel på den nye TCR bedre end flagskibsmodellerne hos flere af konkurrenterne.

 

Sammenligner man stivhed-til-vægt-rationen på de samme modeller, så er TCR Advanced SL også i toppen af sin kategori.

 

Den nye udviklingsproces har også barberet over 140 gram af rammen i forhold til den nuværende TCR.

 

Optimeret aerodynamik

For første gang er TCR’en udviklet specifikt med aerodynamik for øje. Selv om cyklen langt hen ad vejen ligner sig selv, så er der faktisk en række detaljer, som skiller sig markant ud.

 

Det ses mest tydeligt på bagsiden af kronrøret og oversiden af skrårøret. Snarere end at være runde, så er de ’afkortede’, som det rent teknisk hedder. Det får vinden til at slippe lettere og giver fordele i flere vindretninger.

 

Giant’s udvikling har også vist, at skivebremserne giver bedre aerodynamik end den traditionelle fælgbremse, da fælgbremsen skaber såkaldt ’beskidt luft’ på et sted som ellers er ret effektivt, mens skivebremsen er placeret et sted, hvor luften allerede er brudt af forhjulet.

 

Total Kontrol

Sammenspillet mellem rammen og dens komponenter er et væsentligt punkt i at skabe en harmonisk cykel.

 

Her har Giant især kigget på forgaffel, hjul og kontaktpunkter som styr og saddel. Forgaflen er stivere og skivebremsen integreret.

Derudover præsenterer Giant en ny serie af komponenter fra deres in-house brand Cadex. Her er det især værd at bemærke det nye 42 millimeter hjulsæt på topmodellen, mens også frempind og saddel er fra Cadex.

 

2021 TCR Advanced SL - punkt for punkt

SL-versionen (topmodellen) af den nye TCR har altså en lang række opdateringer. Lad os se nærmere på dem her:

 

Forbedret aerodynamik

 

 

En af de mest markante opdateringer er aerodynamikken, som er væsentligt forbedret. Det ses mest tydeligt på bagsiden af kronrøret og oversiden af skrårøret, som er flade for bedre luft-flow.


Aerodynamikken er testet ved hjælp af en dynamisk mannequin, så der er taget højde for en rytters bevægelser. Der er også testet med drikkedunke på cyklen for at simulere real-life forhold.

 

Resultatet er en aerodynamik, som kan måle sig med de bedste i klassen.

 

Integreret saddelpind

 

 

Giant holder som nogle af de få fast i en integreret saddelpind - ISP (Integrated Seat Post) - på sin topmodel. Jeg har spurgt Giant direkte, hvorfor de insisterer på at beholde den.


Først og fremmest er den vægtbesparende, da man undgår overlap af materiale mellem ramme og løs saddelpind.

 

Men måske endnu vigtigere så tillader en saddelpind integreret i rammen Giant’s ingeniører at ’tune’ køreoplevelsen og tilpasse den til hver enkelt rammestørrelse.

 

På den måde får man en optimeret integration som er forskellig fra en ramme i small til en i XL, hvor stivheden er bedre kontrolleret og tilpasset ifølge Giant. Det kan man ikke lave på samme måde med en løs saddelpind, som skal passe til alle rammestørrelser.

 

En integreret saddelpind har et par ulemper: Den kan være sværere at rejse med, da den ikke altid passer i en boks og så er justeringsmulighederne mindre, når den først er skåret til.

 

Som et svar på dette kommer cyklen med to saddelklamper, som skal give en større grad af justerbarhed i højden. En kort klampe, som giver 0 - 25 millimeter justerbarhed og en lang, som giver 25 - 50 millimeter ekstra.

 

Geometri

 

 

Den ikoniske TCR-geometri er bibeholdt og der er stadig masser af slope i overrøret, som giver det - for mange - eftertragtede, aggressive look.

 

Giant har med 2021-modellen strømlinet springene fra størrelse til størrelse. Den har bibeholdt stack-højden mere eller mindre og så justeret overrør og saddelrørsvinkel for at sikre mere konsekvente spring i reach mellem størrelserne.

 

Der er også mere trail i den nye model, som er med til at give en mere rolig og retningsstabil styring.

 

Den overordnede geometri er (stadig) i høj grad raceorienteret! Vores testcykel i størrelse medium har en stack/reach ratio på 1.40, hvilket giver en aggressiv siddeposition.

 

Sýmmetric Composite Fork

 

 

Forgaflen har fået en væsentlig overhaling og er markant anderledes end tidligere. Det giver en forbedret aerodynamik først og fremmest sammen med integration af bremsehusene til skiverne.


Resultatet er en lettere, sivere og hurtigere gaffel.

 

Og så kan den nye gaffel tage dæk op til 32 millimeter, hvilket mange ryttere vil sætte pris på!

 

Cadex-komponenter

 

 

Giant præsenterer med brandet Cadex en række highend-komponenter som skal komplimentere toprammernes egenskaber.

 

Mest markant er det helt nnye hjulsystem, som med 42 millimeters dybde giver en række aerodynamiske fordele i kompromis med allround fordele og egenskaber.

 

Alle hjulene til den nye TCR kommer desuden med mulighed for tubeless-opsætning.

 

First Ride-indtryk

Vi har testet tidligere versioner af TCR’en med stor fornøjelse. TCR’en er kendt som en cykel, som kan klare sig i alle forhold og som er ’race-ready’ lige ud af boksen, samtidig med, at den er forholdsvis behagelig at køre.

 

2021-versionen er ikke anderledes, om end den føles mere som en rendyrket race-maskine end tidligere.

 

Det første indtryk man får er, at cyklen reagerer prompte på input fra rytteren. Den accelererer som en drøm og den lette ramme og hjul får en til at flyve ud og stepperne, når man sender kræfterne i pedalerne.

 

Hvis man skal vinde cykelløb, så skal man kunne accelerere igen og igen og det kan 2021 versionen af Advanced SL-udgaven til topkarakter. Først og fremmest føles området omkring kronrøret og videre ned i gaflen stivere end de fleste andre cykler, jeg har testet. Det giver en rolig fornemmelse, selv når man forsøger at accelerere voldsomt.

 

Men også cyklens bageste trekant følger trop og holder baghjulet i ro og stabilt på asfalten, når kræfterne fordeles via kranken. I det hele taget er den nye TCR et monster i linjen fra kronrøret hen over overrøret og videre ud i den bageste trekant i rammen. Det er oftest disse områder - og i den rækkefølge - at man for alvor mærker sin cykel, når man presser den i bund.

 

Den nye ramme efterlader følelsen af rendyrket race i netop de områder og helt uden kompromiser.


Derfor er den en sand fornøjelse at køre i bakket terræn, hvor den holder sin linje stabilt, selv når man presser sig i bund op ad korte bakker.

 

 

Den lave vægt spiller naturligvis også en rolle her. For cyklen er rigtig let og sætter man den rigtig op, så kan man med garanti komme helt ned og flirte med vægtgrænsen med den størrelse medium, som jeg har til test.

 

Den lave vægt gør dog også, at cyklen skal trædes mere konstant på lange, lige stykker. Både hjul og ramme er letvægtere, så man skal selv skabe det momentum, som skal holde høj fart på tonserstykkerne.

 

Til gengæld kan man angribe igen og igen for den lette vægt til trods er der vanvittigt meget stivhed i rammen. Den føromtalte stivhed-til-vægt ratio, som Giant har arbejdet så meget med.

 

Jeg ville virkelig gerne køre cyklen en tur op ad en længere stigning - den er helt sikkert en vinder i bjergene.

 

Kontant og præcis

Styringen er i samme boldgade - rigtig godt egnet til race. Cyklen reagerer præcist og ganske prompte i sin styring og på den måde taler den til den lidt mere erfarne rytter.

 

Den er ganske fed at kaste rundt i små sving og er nem at holde i både fart og balance i lange, bløde kurver.

 

Faktisk er den så præcis og rolig, at man med sikkerhed skal udvikle sig med cyklen over tid for at finde grænserne, for det er næsten med garanti rytteren snarere end cyklen, der sætter dem.

 

Fuld test i næste uge

Jeg kommer i næste uge med en fuld og dybdegående test af den nye topmodel.


Her vil jeg gå i dybden med køreoplevelsen samt de enkelte dele i den samlede TCR-pakke.

 

Hold øje her på siden!

Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Nu inviterer vi dig til at være med til at præge, hvilken retning Motionsfeltet.dk's nye digitale cykelmagasin skal have.
Skovbrand hærger kendt stigning
Senest i marts satte en 18-årige dansker ny rekord på Coll de Rates.
Andreassen åbner World Cuppen med top 10-placering
I weekenden blev der i Brasilien taget hul på årets World Cup-sæson.
Amstel-fadæse: Se supersprinter juble for tidligt
Lorena Wiebes begik en enorm fejl, da hun jublede for tidligt i spurten i Amstel Gold Race. Det gjorde, at Marianne Vos kunne spurte forbi hende på stregen i en forkortet udgave af løbet.
Følg Amstel Gold Race på Feltet.dk's app
Følg Mattias Skjelmose, Andreas Kron, Alexander Kamp og Mathieu van der Poel i Amstel Gold Race.
Test: Elves Vanyar Pro Disc 2024
Vanyar-modellen fra Elves er et stærkt bud på en landevejs-racer til den performance-orienterede rytter, som er på jagt efter en sjov og hurtig cykel, hvor den samlede pakke står stærkt i billedet.
Køb eller bytte? Mulighederne er mange hos Bike4Sport - valget er dit!
Står du og mangler en kvalitetscykel til billige penge? Så har Bike4Sport helt sikkert den rette cykel til dig.
Danskere vinder VM med sammensat hold: Det var meget overraskende
Simon Nielsen og Aleksej Calmann sammensatte i starten af marts et hold bestående af otte ryttere uden nogen erfaring sammen. En måned senere havde de kørt ét løb - og var verdensmestre.
Kvinden bag kasket-kast identificeret
Det lignende en bevidst handling, men det var en uheldig episode, der næsten forårsagede et styrt for Mathieu van der Poel i Paris-Roubaix, fortæller hovedpersonens advokat.

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Skuffet Albert Philipsen reagerer på Paris-Roubaix
Juniorverdensmesteren var blandt favoritterne til det prestigefulde løb, men et brostensstyrt gjorde løbet sværere for ham.
Dansk endagsløb præsenterer ny finale: Giver holdene noget at tænke over
Grand Prix Herning har præsenteret en spændende ny rute til årets løb, som vil udfordre rytterne på de karakteristiske grusveje helt ind i finalen og forhåbentlig skabe endnu mere spænding i det danske UCI-løb.
Positiv opdatering på Vingegaard-operation
”Jonas har gennemgået vellykket operation” sådan skriver Team Visma Lease a Bike via mediet X. 
Cykelsportens Myter: Oplev Rolf, Holm og Bastian Emil
Den 11. juni gæster Brian Holm, Rolf Sørensen og Bastian Emil Goldschmidt Det Ny Teater til en snak om cykelsportens barske storhed og varmer op til Tour de France 2024. 
Test: ABUS Gamechanger 2.0
Aerodynamik, ventilation og komfort er i højsædet i den nyeste udgave af ABUS’ populære landevejshjelm Gamechanger. Hjelmen har store ventilationskanaler, flere aerodynamiske features, gode indstillingsmuligheder og er strippet for overflødige elementer, som er med til at holde hjelmens vægt godt nede. Feltet.dk har testet hjelmen - læs med her og find ud af hvordan hjelmen klarer sig i testen.
Startlisten til kvindernes Paris-Roubaix - 3 danskere med
I dag køres kvindernes Paris-Roubaix, og der er tre danskere blandt de deltagende.
Flere brosten end i 30 år: Her er pavéerne i Paris-Roubaix 2024
Pavéerne til årets Paris-Roubaix er blevet præsenteret.
Tour des Stations et cykelløb for motionister med gode bjergben
Er du til højdemeter og stigninger, så er Tour des Stations præcis et løb for dig! Prøv kræfter med en benbrækker.
Første cykelmagasin på gaden
Første udgave af Motionsfeltet.dk's nye magasin er landet på gaden! Læs det nu og få også adgang til 7 tidligere magasinet, som er udgivet af Bikemania Magazine.
Produktnyt: Cannondales nye Scalpel er bygget til at begejstre
I dag lancerer Cannondale en helt ny model af deres ikoniske Scalpel. Cannondales ultra lette nye cross-country mountainbike er på vej på markedet.
Elcyklernes kvalitet stiger: Nu er producent klar med elcykel fra øverste hylde
Gennem de seneste år er salget af elcykler steget markant, og det kan ses på elcyklernes kvalitet. I år lancerer producenten Gazelle en ny version af deres populære model, Eclipse, som sætter nye standarder og giver bilen kamp til stregen som det foretrukne transportmiddel.
Schurter og Fini ender på podiet – Ghost Factory triumferer på kvindesiden
Det blev til en samlet andenplads for Sebastian Fini og Nino Schurter i Absa Cape Epic.
Chefens hjørne: Feltet.dk startede for alvor på lokummet
Feltet.dk fylder i dag 21 år, men hvordan startede Skandivinaens største cykelside egentligt?
Nyt dansk talent smadrer Vingegaards gamle rekord
Den unge dansker slog den dengang 21-årige Jonas Vingegaards rekord fra 2018 med over 20 sekunder. En rekord, der for bare en måned siden blev taget af supertalentet Juan Ayuso.
Bosch lancerer batteri til elcykler - med fire store nyheder
Bosch eBike Systems lancerer en ny batteriinnovation til el-cykler. PowerPack 800 Frame er navnet på det nye powerfulde batteri, men med batteriet følger flere store nyheder fra producenten.  

ANNONCE

Seneste indlæg i debatten

Det meste af cykelverdenen er stadig i fuld gang med klassikersæsonen, men for mange andre intensiveres opbygningen frem mod Giro d’Italia. For nogle sker det i WorldTour-løbet Presidential Tour of Türkiye, der efter en omtumlet tilværelse som både WorldTour- og oktoberløb nu er tilbage i sin vante rolle som 2.Pro-løb i april med et felt bestående af en blanding af store og mindre hold, hvoraf nogle udnytter det gode vejr og velarrangerede format som en alternativ vej frem mod årets første grand tour. Det gælder som altid særligt for sprinterne, der altid kan se frem til lidt af en sprinterfestival, mens det som altid primært er lidt mindre etablerede navne, der får chancen for at slås om klassementet, der også i år synes at blive en sag for klatrerne. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/optakt_presidential_tour_of_trkiye_2024/Den 25-årige Lotto Dstny-rytter er tilbage på cyklen for første gang efter sit styrt i Vuelta a Murcia for over to måneder siden. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/lotto_dstny-rytter_tilbage_paa_cyklen_for_foerste_gang_efter_laarbensbrud/Den danske Alpecin Deceuninck-rytter er udtaget til at køre årets udgave af Liège-Bastogne-Liège, som køres på søndag. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/soeren_kragh_udtaget_til_lige-bastogne-lige/Den 24-årige Soudal Quick-Step-rytter forventer at være klar til at genoptage træningen efter weekenden.  Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/evenepoel_giver_opdatering_paa_skader_touren_er_ikke_i_fare/

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

ANNONCE

Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Nu inviterer vi dig til at være med til at præge, hvilken retning Motionsfeltet.dk's nye digitale cykelmagasin skal have.
Skovbrand hærger kendt stigning
Senest i marts satte en 18-årige dansker ny rekord på Coll de Rates.
Andreassen åbner World Cuppen med top 10-placering
I weekenden blev der i Brasilien taget hul på årets World Cup-sæson.
Amstel-fadæse: Se supersprinter juble for tidligt
Lorena Wiebes begik en enorm fejl, da hun jublede for tidligt i spurten i Amstel Gold Race. Det gjorde, at Marianne Vos kunne spurte forbi hende på stregen i en forkortet udgave af løbet.
Følg Amstel Gold Race på Feltet.dk's app
Følg Mattias Skjelmose, Andreas Kron, Alexander Kamp og Mathieu van der Poel i Amstel Gold Race.
Test: Elves Vanyar Pro Disc 2024
Vanyar-modellen fra Elves er et stærkt bud på en landevejs-racer til den performance-orienterede rytter, som er på jagt efter en sjov og hurtig cykel, hvor den samlede pakke står stærkt i billedet.
Køb eller bytte? Mulighederne er mange hos Bike4Sport - valget er dit!
Står du og mangler en kvalitetscykel til billige penge? Så har Bike4Sport helt sikkert den rette cykel til dig.
Danskere vinder VM med sammensat hold: Det var meget overraskende
Simon Nielsen og Aleksej Calmann sammensatte i starten af marts et hold bestående af otte ryttere uden nogen erfaring sammen. En måned senere havde de kørt ét løb - og var verdensmestre.
Kvinden bag kasket-kast identificeret
Det lignende en bevidst handling, men det var en uheldig episode, der næsten forårsagede et styrt for Mathieu van der Poel i Paris-Roubaix, fortæller hovedpersonens advokat.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet