Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Ole Munkholm, Kranjska Gora, Slovenien 26.07.2018 @ 10:30

Udvalgte medier fra hele verden var inviteret med til præsentation og prøvekørsel af den nye XTR-gruppe i Kranjska Gora, Slovenien.

Motionsfeltet.dk var med på de snoede trails.

R'et i XTR står for Racing, og det har Shimanos udviklere haft fokus på, da de gav alle komponenter i deres XTR-gruppe en "overhaling". Udviklingskonceptets fokus har været fart, fokus og kontrol, og komponenterne er fremstillet specielt med henblik på de krav, der er indenfor XC, Enduro og Marathon.

 

I første omgang er det Shimanos 1x12 drivetrain/drivlinje, der falder i øjnene. Men der er flere gennemtænkte ændringer, som bringer Shimano's XTR gruppe helt frem i feltet af MTB-racingkomponenter.

 

Komponenterne blev prøvekørt over fire dage på ruter specifikt udvalgt til test. Ruterne var valgt og guidet af Skotske H+I adventures.

 

På opkørsler var det især den nye drivlinie, der imponerede. Det lave støjniveau og det kontante hurtige skift. Jeg kom flere gange til at skifte to gear op, da der ikke kræves meget tryk med tomlen på den nye trigger. Både den og bagskifteren er forbedret. Lækker trigger og skifte-action, også med tråd i pedalerne.

 

Kadencen virker mere flydende op gennem skiftene end på de tidligere Shimano kassetter, og med det nye I-spec EV er der rig mulighed for indstilling af skiftegreb.

 

På nedkørsler var der rig mulighed for at teste bremserne. Shimanos bremser er allerede anerkendt, og de nye modeller skuffer ikke. Looket er umiddelbart det samme, men clamp er flyttet og et kontaktpunkt tilføjet for at gøre dem stivere. Fingeren ligger godt i bremsegrebet.

 

På XC-bremsen er alt det ”smarte” barberet væk for at gøre den lettere. Justering foregår med unbraco-nøgle og der er ikke servo wave. Den er knap så aggressiv og har mindre body og bremseklodser. Den har dog stadig rigeligt bremsekraft til XC. Den gode modulation gør det nemmere at styre bremsekraften, især under høj fart og stejle nedkørsler, hvor man ikke vil have hjulene til at blokere.

 

Foto: Irmo Keizer

 

Efter to dage med XC-bremsen overraskede Enduro/trail-bremsen mig meget. Den har fire stempler og servo wave, der speeder kontakthastigheden mellem klodser og skive op. Den har en næsten uhyggelig bremsekraft, som kom bag på mig allerede på P-pladsen under indstilling af cyklen. En bremse, man skal lære at kende, da den virkeligt tager ved.

 

På de lange og stejle nedkørsler i Kranjska Gora kom jeg til at holde af denne bremse, som leverer meget bremsekraft ved et let fingertryk. Den føles virkelig lækker, men måske lidt ”overkill” på de danske spor.

 

Både XC og Enduro/Trail model føles responsive og stive, med god bremsekraft og modulation. Pålidelig og ensartet bremsekraft, også når de blev varme - og det blev de, når jeg kæmpede mig ned af bjergsiderne! Én finger på det bremsegrebet var dog nok, især på Enduro/trail-bremsen

 

Ved friløb, især på nedkørsler, var fraværet af friløbets snurren også en lækker detalje ved XTR-gruppen. Man tror måske, man vil savne den, men jeg kom hurtigt til at nyde fraværet og nød at kunne koncentrerer mig om lydene fra cyklen, dæk/underlag og omgivelserne i stedet.

 

Holdbarheden af gruppen kan naturligvis ikke testes på fire dage. Men ifølge guider og mekanikere oplevede de ingen ”mechanicals” under forberedelser og under campen.

 

Herunder kan du se nærmere på de enkelte komponenter, hvor Shimano MTB Product manager Henry Bosch fortæller nærmere om nogle af dem.

 

Kranksæt

 

Designet er mere aggressivt og raceagtigt, og kranksættet er 80 gram lettere end forgængeren.

 

Klingen, som fås fra 30-38 tænder, monteres direkte på akslen via Direct mount (samme specialværktøj som krankbox). Armen på non-driveside monteres nu med kun én skrue, og eventuelt ”slub” justeres med drejeskive.

 

Den kan også fås som dobbelt kranksæt med 28-38T.

 

 

Kassette

 

Kassetten fås i 10-51T (367 gram) og 10-45T (357 gram). Udviklingen af 51 tands-kassetten (wide range) er ifølge Shimanos ledende ingeniør på projektet, Takao Harada, valgt ud fra beregninger og ikke for at overgå konkurrenterne.

 

Udgangspunktet for kassettens udvikling er at opretholde rytme og fremdrift via ensartet skift i kadence, når man skifter op/ned gennem kassetten. Derfor er der fra mellemområdet og op til de 51 tænder et hop på 6 tænder pr skift. Dette giver et forudsigeligt skift i kadence (10-12-14-16-18-21-24-28-33-39-45-51).

 

45 tands kassette (rhythm step) har et mere flydende skift med mindre hop/bedre rytme i kadence og den vejer mindre. Dette gør den ideel til XC-race (eller marathon eventuelt med dobbelt kranksæt). (10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-40-45)

 

 

45 tands 11 speeds kassette (51T er fjernet) kan køres på 12 speed-skifteren, når race-vægten skal ned.

 

Tandhjul 1-4 er af stål. Her er færrest tænder i kontakt, så derfor er der brugt stål, som er slidstærkt. Mellemområdet tandhjul 5-9 er af titanium; her er lidt flere tænder i kontakt, og derfor er et mindre slidstærkt materiale passende, og til gengæld er det lettere. De tre største tandhjul 10-12 er af aluminium, som er meget let, men knap så slidstærkt. Til gengæld er mange tænder i kontakt. De forskellige materialer sikrer, ifølge Shimano, en kombination af lav vægt, god vægtbalance og holdbarhed. Med Hyperglide+-teknologien har Shimano lavet en ny udformning af tænder og kæde, der gør interaktionen mere friktionsfri og gør skift endnu hurtigere også under belastning på kæde.

 

Nav/Hub

 

Micro spline: Friløbet har mindre diameter end før for at få plads til 10 tands tandhjul. Der er flere noter, og de er smallere, hvilket gør det stærkere. Det er bygget til den ekstra torque/kraft, der kommer fra det 51 tands tandhjul.

 

SCYLENCE: En helt ny slags ”lydløst” friløb, som Shimano har udviklet. Det kan minde om DT Swiss ratchet-systemet, men er anderledes, da der ikke er kontakt mellem de to ”tandhjuls-flanger” ved friløb. Dette gør det stort set lydløst.

 

7,6 % engagement: Betyder, at der efter friløb hurtigt er ”tråd” i pedalen under race og ved tekniske passager, hvor man ikke træder, måske ruller i pedalerne for at få dem med over/igennem, og hvor man så behøver at få tråd i pedalen hurtigt igen, for at holde balancen.

 

Kommer til både J bend og straight pul-eger.

 


Derailleur

 

Derailleuren kommer i tre modeller, alt efter hvilken opsætning du vil køre med. Den laves med carbon pulleyholder og større 13 tands-pulleyhjul med nedat kædespænding i lavt gear. Kabelføringen er forbedret, så der er mindre friktion ved skift.

 

Vægten er 237 gram.

 

En smart detalje i forbindelse med justering er den lille afmærkning, hvor kassettetandhjul skal være placeret i forhold til derailleuren.

 

 

HYPERGLIDE+

Shimano har re-designet inderplader på den 242 gram tunge kæde og har ændret tænderne på klinger og kassette. De bevirker bedre og ”mere glidende” indgriben og laver stor kontaktflade på kæden. Det skulle give bedre kontakt og mindre slid på delene.

 

Ifølge Shimano formindsker Hyperglide+ friktion og støj, og skiftet flyder væsentligt bedre. Skiftetiden er desuden nedsat med en tredjedel.

 

Endvidere kan man nu skifte både op og ned, imens man har tråd i pedalerne, hvilket giver væsentligt mere flow og fremdrift. Sammen med den nye XTR-skifter får man et virkeligt hurtigt og kontant skift, selv med tråd i pedalerne. Kædeguides kommer i tre versioner.

 

 

På videoen herunder kan man fornemme, hvordan det nye XTR kører. Mikrofonen sidder tre centimeter fra kæde/tandhjul, som lige kan høres, mens samtalen, som foregår 4-5 meter væk, næsten går tydeligere igennem. Bemærk også, at friløb er lydløst.

 

Under prøvekørsel kørte det virkeligt godt med hurtige kontante og præcise skift, også med tryk i pedalerne. At der er så lidt friktion/støj fra kæde og slet ingen fra friløb gør, at man bedre kan koncentrere sig om de andre lyd-input, man får under kørsel fra dæk/underlag, cyklen og omgivelserne.

 

 

Forskifter

 

Ikke det store er ændret på forskifteren. Den har samme kontante skift som forgængeren. Der findes tre modeller/monteringer D, E, M type. Der fås også tre kædeguides som er forbedrede i forhold til den nye kæde og de tre modeller/monteringer

 

Skiftegreb

Foto: Irmo Keizer

 

Det 112 gram tunge skiftegreb har forbedret skifteevne og fart, hvor mindre kraft er nødvendigt.

 

Med den nye 2x12 Mono forskifter har Shimano lavet en forskifter, der bare skal trykkes frem, uanset om du skifter op eller ned. 12 speed-bagskifteren skifter bedre end før og kræver meget lidt kraft i trykket. Den kan skifte 4 op eller 2 ned i ét tryk.

 

En lækker detalje er gummiet på ”trædefladen”, hvor tomlen trykker, hvilket øger komforten.

 

 

Med I-spec EV kan skiftegrebet justeres 60 grader og sideforskydes 14 millimeter. Det giver virkelig mulighed for at indstille cockpittet, som du vil have det.

 

 

Bremser

Foto: Irmo Keizer

 

Bremserne kommer i en udgave til race (312 gram) og trail (385 gram).

 

Shimano laver allerede nogle af de bedste bremser på markedet. De nye XTR fastslår bare, at det gør de stadig. De nye bremser har 10 % mere kraft, og de er mere responsive. Modulation er super på begge bremser, og jeg oplevede ingen bremse-fading, selv på de lange nedkørsler i Slovenien.

 

Racemodellen med to stempler har carbon-greb, og caliberen er fræset i ét stykke aluminium. Bremseslange er monteret med ”direkte indgang” i stedet for ”Banjo indgang”. M9100 er 26 g lettere end M9000-modellen.

 

Enduro/trail-modellen med fire stempler er mere robust og meget stærkere. Man skal lige vænne sig til den effektive bremsekraft.

 

Clamp er flyttet ind midt på huset, og der er tilføjet et kontaktpunkt, hvilket gør grebet væsentligt stivere.

 

De nye rotorer kommer kun i centerlock (140 - 160 - 180 - 203 millimeter). De mindre rotorer, der typisk bruges til XC, bliver lettere, og de større rotorer til enduro får bedre afkøling. De har endnu bedre køleevne end forgængeren.

 

 

Pedaler

Foto: Irmo Keizer

 

XTR-pedalen fås i to versioner; XC og Trail/Enduro

 

XC: Forstørret (bredere) trædeflade, og kanterne er mere afrundede, så mudder ikke så nemt sætter sig fast. Fås med ”standard” 55 millimeter aksel og en 52 millimeter for at formindske Q-faktor, hvis man kører med Boost-drivlinie (310-314 gram).

 

Trail/Enduro: Forstørret trædeflade, især forbedret bagud på pedalen. 1 millimeter clamp-skive medfølger med mulighed for tilpasning i forhold til forskellige skosåler (398 gram).

 

Dropperpost greb

Foto: Irmo Keizer

 

Der er lavet et hurtigt og let skiftegreb til dropper med kugleleje for smooth action. I alt 7 mm kabel vandring og kompatibel med alle de gængse mærker.

 

Du kan nørde endnu mere ned i detaljerne på Shimano XTR M9100 på producentens hjemmeside

 

Touren til Gardasøen – 5 uger tilbage
Som medlem af Team Motionsfeltet.dk PREMIUM har jeg fået mulighed for at køre TransAlp i sommeren 2019. Min tanke er derfor, at jeg løbende vil opdatere på mit lille projekt, om at blive klar til Tour TransAlp her til sommer.
Det skal du være opmærksom på, hvis du skal have ny mountainbike
Trænger du til en ny mountainbike, der kan følge med dig, når du skal ud og opleve skovenes bakkede terræn og Danmarks fede mountainbikebaner? Eller er den gamle mountainbike ved at være lidt slidt i bremserne og kassetten? Uanset hvad der er tilfældet, så er det vigtigt, at du sætter dig godt ind i dine præferencer og ønsker, før du går ud og investerer i en ny mountainbike.
Produktnyt: Shimano GRX
Med udgangspunkt i den fremherskende gravel trend, har Shimano sendt en komplet drivetrain serie på markedet. Serien opfylder behovene for alle type ryttere, lige fra den seriøse gravelracer til motionisten, der foretrækker at nyde turen væk fra alfarvej.
Castelli og den danske forbindelse
Feltet.dk har været på Mallorca for at blive præsenteret for Castellis nyeste aerodynamiske landvindinger og for at mærke italienernes stærke passion for kompromisløst cykeltøj.
Test: Assos S9 bibshorts
Nyt selesystem giver bedre stabilitet og mærkbar komfort i Assos’ nyskabende S9-platform, som holder den høje kvalitet, som schweizerne er kendte for.  
SIDSTE CHANCE: Præmier for 73.055 kroner i Giro-spillet
Vind cykler, rabatkoder, managerhold og årsabonnementer på Eurosport Player m.m. Sæt dine Giro d'Italia managerhold nu!
Bynært, sjovt og sikkert MTB-spor i Vejle - perfekt til motionsrytteren
Feltet.dk har været til indvielse og gennemkørt et nyt otte kilometer langt mountainbike-spor i Søndermarksskoven, Vejle.
Hjulene ruller på Rydhave: Tidligere ligaprofil og cykelrytter bliver lærer
43-årige Kim Laursen er ansat som ny lærer for cykelrytterne på Rydhave Slots Efterskole, der også bruger verdensmester Dina Thorslund i træningen.
Produktnyt: Rapha lancerer shorts med lommer
Rapha udvider deres serie af Cargo-shorts med lommer til at inkludere den prisbevidste Core-kollektion.

Instagram #motionsfeltet

Nyt MTB-spor indvies i Vejle
VisitVejle har offentliggjort, at et nyt otte kilometer langt MTB-spor bliver indviet i Vejle i begyndelsen af maj.
Bliv inspireret af Team Motionsfeltet.dk - Touren til Gardasøen uge 12
Som medlem af Team Motionsfeltet.dk PREMIUM har jeg fået mulighed for at køre TransAlp i sommeren 2019. Min tanke er derfor, at jeg løbende vil opdatere på mit lille projekt, om at blive klar til Tour TransAlp her til sommer.
Se masser af video i Feltet.dks videosektion
Du kan fremover finde masser af videoreaktioner og sammendrag fra verdens største cykelløb. 
Ny cykelmesse i Ballerup Super Arena til november
Den første weekend i november omdannes Ballerup Super Arena til en kæmpe cykelmesse, når Bike Blowout slår dørene op for første gang.
Test: Bergamont Grandurance Elite cykel
Over 3 uger har jeg fået testet Bergamont’s Grandurance Elite. Jeg var heldig at have cyklen i en periode som mest bød på rigtig dårlig dansk forårsvejr. Masser af vand fra oven og meget få solstrejf.
Produktnyt: Garmin lancerer Edge 530 og Edge 830
Garmin har lanceret to nye produkter, som snart kommer i butikkerne. Det er Edge 530 og Edge 830 - GPS-cykelcomputere med avanceret navigation, sikkerhedsfunktioner og præstationsdata.
Aalborg MTB Marathon 2019 giver garanti for gåsehud
27. april 2019 er datoen, hvor det traditionsrige Aalborg MTB Marathon holder sit indtog i Aalborg - og byen fyldes med 3000 MTB-ryttere til en oplevelse, der sætter sig på nethinden.  
Tema om elcykler: Trek Powerfly
På en e-mountainbike kan man følge med uden at kunne køre med. En E-mountainbike kan gøre, at man som cykel-novice kan køre med sine mere rutinerede venner uden først at køre sig i form.
Ny MTB-bog: Slip for dårlige vaner på cyklen
Ny MTB-bog er udkommet: "Kom ud over kanten". Bogen er skrevet af Torben Iisager, som har erfaring med MTB-løb rundt om i verden og ikke mindst mange års undervisning i ind- og udland som personlig træner.
Tema om elcykler: Pininfarina E-volutione
Elcyklerne er over os og har gjort deres indtog særligt hos folk hvor lemmerne på den ene eller anden måde knager eller pendlerne som kan komme hurtigere og nemmere rundt i det daglige.
Tema om elcykler: Cannondale eMTB Moterra NEO 3
At bruge en elektrisk assisteret MTB til motionsformål, lyder måske ikke umiddelbart som en gennemtænkt ide. For man er jo ude for at motionere både ben og lunger, ikke?
Test: ABUS Moventor
Leder du efter en ny hjelm, i det prisgunstige segment, så læs med her. ABUS Moventor er en fornuftig MTB-hjelm, med masser af muligheder  for justeringer, og så er den hestehale-kompatibel.
Optakt: Tema om elcykler
Cykelbranchen udvikler sig hele tiden. Nye trends popper op og nye produkter udvikles hele tiden. En af disse sæsoners mest vedblivende trends er elcyklen.
Grejsdalsløbet åbner for paracykling i Parasportens år
Grejsdalsløbet fejrer parasportens år i Vejle ved at byde velkommen til paracyklister i Danmarks hårdeste motionscykelløb. Paracyklisterne får deres egen startgruppe til Grejsdalsløbet søndag den 12. maj 2019 klokken 11.15.
Test: Baselayer og uldsokker fra Pearl Izumi
Et par fine forårs-essentials fra Pearl Izumi, hvor især de kraftige uldsokker viser, at de nærmest er et must-have på disse breddegrader.

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Touren til Gardasøen – 5 uger tilbage
Som medlem af Team Motionsfeltet.dk PREMIUM har jeg fået mulighed for at køre TransAlp i sommeren 2019. Min tanke er derfor, at jeg løbende vil opdatere på mit lille projekt, om at blive klar til Tour TransAlp her til sommer.
Det skal du være opmærksom på, hvis du skal have ny mountainbike
Trænger du til en ny mountainbike, der kan følge med dig, når du skal ud og opleve skovenes bakkede terræn og Danmarks fede mountainbikebaner? Eller er den gamle mountainbike ved at være lidt slidt i bremserne og kassetten? Uanset hvad der er tilfældet, så er det vigtigt, at du sætter dig godt ind i dine præferencer og ønsker, før du går ud og investerer i en ny mountainbike.
Produktnyt: Shimano GRX
Med udgangspunkt i den fremherskende gravel trend, har Shimano sendt en komplet drivetrain serie på markedet. Serien opfylder behovene for alle type ryttere, lige fra den seriøse gravelracer til motionisten, der foretrækker at nyde turen væk fra alfarvej.
Castelli og den danske forbindelse
Feltet.dk har været på Mallorca for at blive præsenteret for Castellis nyeste aerodynamiske landvindinger og for at mærke italienernes stærke passion for kompromisløst cykeltøj.
Test: Assos S9 bibshorts
Nyt selesystem giver bedre stabilitet og mærkbar komfort i Assos’ nyskabende S9-platform, som holder den høje kvalitet, som schweizerne er kendte for.  
SIDSTE CHANCE: Præmier for 73.055 kroner i Giro-spillet
Vind cykler, rabatkoder, managerhold og årsabonnementer på Eurosport Player m.m. Sæt dine Giro d'Italia managerhold nu!
Bynært, sjovt og sikkert MTB-spor i Vejle - perfekt til motionsrytteren
Feltet.dk har været til indvielse og gennemkørt et nyt otte kilometer langt mountainbike-spor i Søndermarksskoven, Vejle.
Hjulene ruller på Rydhave: Tidligere ligaprofil og cykelrytter bliver lærer
43-årige Kim Laursen er ansat som ny lærer for cykelrytterne på Rydhave Slots Efterskole, der også bruger verdensmester Dina Thorslund i træningen.
Produktnyt: Rapha lancerer shorts med lommer
Rapha udvider deres serie af Cargo-shorts med lommer til at inkludere den prisbevidste Core-kollektion.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

AndetBoligadvokat