Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Christian Berg 03.01.2018 @ 13:50

Team Motionsfeltet.dk havde John Myrup til start i Hærvejsløbet 2017, og han har forfattet en løbsberetning, hvor han fortæller om sin oplevelse.

Så blev det lørdag den 24. juni og dagens ret lød på 165 kilometer fra Vingsted til Viborg. Jeg havde starttid kl. 08.50, så jeg sad i bilen lidt efter halv syv. Jeg havde studeret vejrudsigten grundigt de foregåebde dage, og det tegnede til at holde tørvejr. Det fik humøret til at stige et par grader,og forventningerne gav lidt sommerfugle i maven. Den længste distance, jeg på forhånd havde tilbagelagt på MTB, var 50 kilometer i skovene omkring Silkeborg, så tre gange så langt var en smule intimiderende. Jeg syntes, at jeg havde forberedt mig godt, og formen var super god. Jeg krydsede fingre for, at benene ville det samme som hovedet, nemlig at fuldføre, gerne i en tid omkring de otte timer.

 

Jeg rullede ind på parkeringspladsen en times tid før afgang ved Vingstedcenteret, hvor der allerede var et mylder af mennesker med og uden cykler. Jeg fandt let et sted at smide bilen og havde hentet startnummeret inden for fem minutter. Menneskerne i nummerudlevering var glade og smilende, og stemningen i området var god.


Cyklen blev tjekket af, og så kom dagens første kritiske beslutning. Hvad skulle medbringes, og hvad skulle efterlades? Jeg kiggede rundt omkring for at se, hvad andre havde gjort af valg. Jeg kiggede op på en let overskyet himmel og besluttede mig for korte rør, kortærmet trøje, løse ærmer og vindvest. Regnjakke og skoovertræk blev i bilen. Jeg var derfor klar med 40 minutter til afgang.

Foto: Mikkel Beisner
 

Fuld fart fra start

Jeg kørte til startområdet for lige at orientere mig. Det viste sig, at der var flyvende start, så var du klar så var det bare at køre. Super - jeg fik styr på min Garmin og gps, ventede lidt tid, og koblede mig på en gruppe på 10 personer, som kørte sammen.


Der blev lagt hårdt fra land, og der var ikke noget med opvarmning eller social kørsel. Det var fuld blus på puls fra første lille stigning. Da vi ramte asfalt slap jeg gruppen, da jeg var lidt betænkelig ved, om jeg kunne sidde med hele vejen. Jeg fandt mit eget lidt konservative tempo og ramte snart singletrack i Jelling Skov. Det var vådt og fedtet flere steder, så jeg brugte en del kræfter på fremdrift. Det var også begyndt at dryppe lidt fra oven, men skoven gav en smule læ.

 

Skovsti blev til asfalt, og asfalt blev til grusvej. Da regnede det, og en blanding af vand og grus sprøjtede op på cyklen og undertegnede. Jeg sad i stilhed og savnede mine skoovertræk. Gear og kæder knasede lystigt af sand, så jeg krydsede fingre for, at det hele holdt. En gruppe fra Snejbjerg MTB kom forbi, og jeg koblede mig på. De holdt også stram kæde.

 

Depoter i høj klasse

Første depot kom efter 35 kilometer, og hvilket depot. Der var vand til dunken og til at skylle cyklen. Der var også varme hjemmelavede boller med hjemmelavet syltetøj, brownies og andre godter.


Tre boller med syltetøj, brownies og andet godt forsvandt ned i motoren. Lige pludselig var jeg ikke længere helt så våd og kold, så jeg satte mig på cyklen og gav den gas. Nu skulle den have en over nakken.

 

Regnen tog til, og asfalt blev til grus- og stenvej, forhjulet sank i, og farten aftog. Et nyt singletrack i skov kom efter 39 kilometer, og det var virkeligt vådt og fedtet med et par rigtig hårde bakker. Det var tydeligt, at jeg ikke var første rytter igennem skoven. Jeg kom igen ud på grus- og stenvej, som jeg fulgte tæt forbi udspringet af Gudenå og Skjern Å ved Tinnet Krat. Der kom et nyt singletrack, der egentligt blot var et spor, der var lidt bredere end mine dæk. Højt græs omkransede sporet, så mine sokker og sko sejlede, da jeg ramte asfalt og begyndte opstigning til Nr. Snede, hvor næste depot var efter 55 kilometer.

 

Der var kø ved vandslangen, så jeg satte cyklen og kiggede på udstillingen af mad. Sikke et syn det var. Varm suppe, scrambled eggs med bacon, kager, chokolade, brød, småkager var nogle af goderne. Jeg tog mig god tid og prøvede det meste. Det var lige, hvad en kold, våd, lille dreng havde brug for. Jeg sluttede af med en håndfuld småkager og slæbte cyklen forbi vandslangen. Jeg hoppede på cyklen og suste nordpå ud af Nr. Snede.



 

Holder tempoet højt
Jeg kørte på markveje syd om Hampen Sø og ramte asfalt, som førte til Vrads, hvor næste singletrack gemte sig i skoven. Her fik jeg første gang udfordring med min gps og skiltningen. En venlig sjæl fortalte mig, at jeg skulle til venstre gennem skoven, så kom jeg tilbage hertil, og så skulle jeg op til Vrads igen. Jeg rullede ind i skoven og fik pulsen helt op i det røde felt. Op op op følte jeg, men reelt var det bare en blød skovbund, som sugede cyklen til sig plus et par bakker. Jeg kom ud på asfalt igen og ramte så bakken op til Vrads igen, hvor jeg rundede 70 kilometer undervejs. Det var lidt hårdt i skoven, så jeg snuppede en gel inden det lange træk på asfalt til Hjøllund.

 

Modvind, bakket terræn og let regn fik medlidenheden til at snige sig ind i tankerne - hvorfor var det lige, jeg sad her? Langt fremme skimtede jeg en gruppe ryttere, og de blev mit næste mål. Jeg lå hen over styret og trådte hårdt, og derfor lå hastigheden mellem 32-35 km/t. Jeg nåede frem til gruppen kort før depotet i Hjøllund.


Her fik man virkelig en god modtagelse efter 81 kilometer. Der var fyldt med glade mennesker, der hujede, piftede, fløjtede og heppede inde i depotet. Det fik smilet frem igen. Der blev fyldt på motoren og i sadlen igen mod Viborg.

 

Det blev til knap 20 kilometer på skovveje, hvor jeg trådte til og skød god fart. Jeg mødte undervejs forskellige grupper, som forsøgte at sidde med, men jeg var ovenpå og holdet tempoet højt. Da vi rammer asfalt efter cirka 100 kilometer sad vi tre, som kørte rundt og hjalp hinanden. En sløjfe med en heftig lille bakke omkring hallen i Engesvang ledte over en træhængebro med nedkørsel over paller hen til døren ind i hallen. Her blev cyklen sat på bøjle, og menuen blev udforsket.
 

Der var pulled pork, kylling i dressing, brød, chokolade og kager. Det hele blev besøgt og nydt, mens ansigter fra ruten og andre depoter dukkede op. De hvide tænder stod i kontrast til de mørke og beskidte ansigter. Jeg fyldte dunken med vand, vaskede cyklen og begav mig ud på de sidste 55 kilometer til Viborg.

 

Vejret skifter

Solen tittede frem bag skyerne og fik efterhånden magten. Det var dejligt at mærke varmen i hele kroppen, mens jeg næsten fløj hen over grusvejen - nu er det sjovt igen - i hvert fald lige indtil jeg nåede det første åbne stykke land, hvor modvinden ramte som en hammer. Det hele blev lidt mere trægt, og jeg bemærkede nu, at min kæde var begyndt at snakke. Den var simpelthen blevet vasket ren for smøring undervejs. Jeg fangede mine to kammerater fra tidligere, og vi fulgtes til depotet og sporet i Stendal.

 

Trætheden havde meldt sig, da jeg rullede ind på depotet. Her var der musik, feststemning og masser af mennesker. Jeg snuppede en rugbrød og lidt æble, inden jeg satte mig for at finde noget smøremiddel til kæden. Der var desværre ikke meget hjælp at hente, men jeg fik øje på en reparations- og vaskestand, der var rigget til i skoven. Der stod en dunk med opvaskemiddel, og det måtte gøre det ud for smøremiddel.

 

For lidt plads

Med min kæde ”smurt” kørte jeg ud på Stendalsporet og sikke et spor. Jeg havde kun ros til overs for de mennesker, der havde slæbt flere kubikmeter grus ind i sporet, da det var et helt fantastisk spor. Det slog dog noget skår i glæden, at der var rigtig mange på sporet. Det blev næsten til en flaskehals, at alle fra 165, 100 og 65 kilometer-ruterne skulle igennem her. Der var masser af velvilje, men det hele gik lidt i stå.

 

Jeg rundede de 140 kilometer, inden det igen stod på asfalt til Dollerup Bakker. Der var efterhånden en del på vej til Viborg, og jeg så da også flere drabelige overhalinger på steder, som nok kun var beregnet til en af gangen. Det sidste træk forbi Hald Ege var på de store grusveje i skoven. De sidste kræfter blev pumpet ned i pedalerne, og jeg bragede forbi tidtagningen på Koldingvej i Viborg.

 

Havde jeg vidst, at tiden stoppede der, havde jeg taget mig tid til at nyde turen op igennem Viborg midtby. Det var første gang nogensinde, jeg havde kørt på den røde løber til mål. Jeg fulgte en strøm forbi Nytorv, hvor der var gang i byfesten ,og det duftede af grill og pølser. Jeg var tæt på at stoppe og spise her, men strømmen flød videre op gennem byen, hvor flere på racer pressede de sidste kræfter ud i voldsomme spurtopgør, indtil vi svingede til højre og kunne se målet ret fremme lige ud for den gamle kaserne. Endelig var jeg i mål. Der var masser af mennesker ved vejen og inde bagved i kasernegården var der et sandt mylder af mennesker og cykler. Næsten alle smilede og glædede sig over at være kommet i mål, og der var også mange virkelig trætte ansigter. Husk at se de forskellige Betfair Kampagner, hvis du vil spille online.



Jacob "Gulddrengen" fra Team Motionsfeltet.dk er i gang med at vise "Scooter Kim" et par tricks
 

Epilog

Min tid blev på 8 timer og 5 minutter, så jeg var super tilfreds med min kørsel. Det var hårdt og jeg var træt bagefter, men samtidig også tilfreds på en lidt underlig sadistisk måde. Jeg havde tømt min krop for energi for at se, hvor min grænse var. Nu tænkte jeg på den næste udfordring i mit ”løbsprogram”.


Jeg er helt sikker på, at jeg vender tilbage til Hærvejsløbet, ikke mindst på grund af depoterne undervejs, de var fantastiske. Det var en super god rute med masser af tonserstykker, som jeg er glad for.


Der er også lidt skår i glæden først og fremmest de sidste 30 kilometer ind til Viborg. Jeg synes, der var for mange singletrack stykker i forhold til antal mennesker på cykel. Der opstod flere dumme situationer, blot fordi nogle kørte hurtigere end andre, og så kan det ikke være rigtigt, at deltagere i et motionsløb ikke kan tage deres eget affald med hjem. Jeg så flere efterladte slanger efter punkteringer de sidste små fem kilometer før mål henslængte i siden af vejen. Kan man slæbe noget med ud, kan man bestemt også slæbe med hjem efter min mening. Tak for turen til alle.

 

Tilmeldingen til Hærvejsløbet 2018 starter den 24.oktober.

Disse 10 bøger bør du eje under Touren - SPAR 50%
Juli måned er det oplagte tidspunkt for fordybelse i cykelsporten, når de lange etaper i Tour de France ruller hen over tv-skærmen. Her får du ti oplagte bud på cykelbøger, du kan læse de kommende uger.
Vind en bil i ŠKODAs store Tour de France-quiz
Tour de France starter 6. juli, og det gør ŠKODAs store Tour de France-quiz også. Hovedpræmien er den helt nye ŠKODA SCALA 1.0 TSI 115 hk Style til en værdi af 244.800 kroner, og hver dag under løbet er der også lækre præmier til cykelfolket. 
Hjælp os - Vind en Garmin Egde 830
​Vil du vinde en Garmin Edge cykelcomputer 830 til en værdi af 3.199 kroner?
Isadore Flash Sale: Lad dit næste køb gøre en forskel
Lørdag den 14. juli starter Isadore et sjældent udsalg, hvor du kan spare op til 30 % på dit favorittøj.
Produktnyt: Rapha Aero
Rapha opdaterer den populære kollektion af Aero-produkter, som henvender sig til den seriøse rytter, som ikke kun er hurtig, men også elsker at se hurtig ud.
Populær cykelbog for hele familien
“Piraten, Kannibalen og de andre landevejsrøvere” er en skæv og anderledes cykelbog, der blandt andet er blev kaldt for cykelsportens svar på børnebiblen. Forfatteren bag den anmelderroste bog fortæller her om ideen med at skrive om cykelsportens største legender i et sprog, der rammer både børn og voksne.
Ny bog fra Thomas Dekker: Druk, damer og doping
Thomas Dekker var et af cykelsportens største talenter. Rabobank-rytteren fortæller i en ny bog, hvordan han ødslede sit talent væk.
Konkurrence: Ikke en Tour uden et ur
Tissot T-Race Cycling Tour de France Special Edition kan nu vindes i denne konkurrence på Feltet.dk og Motionsfeltet.dk.
Produktnyt: De Rosa lancerer 2020-kollektion
Et af Italiens allerstørste og mest klassiske cykel-brands lancerer nye, spændende nyheder til næste sæson krydret med et opsigtsvækkende, nyt logo.

Instagram #motionsfeltet

Motion: Min MTB-sæson – Hvor svært kan det være?
Her på siden vil vi give et indblik i det danske MTB-miljø på motionsplan. Derfor vil vores tester af mountainbike-udstyr - Kent Løngaa - skrive en række blogindlæg om sin sæson: Både om træning, kammeratskab, løb, og udstyr.
Produktnyt: Cannondale SuperSix EVO 3
Cannondale SuperSix ændrer på deres design af den populære SuperSix cykel.
GOOD VIBES ONLY – Hygge og højdemeter i Harzen med Team Motionsfeltet.dk
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner…
Det skal du være opmærksom på, hvis du skal have ny mountainbike
Trænger du til en ny mountainbike, der kan følge med dig, når du skal ud og opleve skovenes bakkede terræn og Danmarks fede mountainbikebaner? Eller er den gamle mountainbike ved at være lidt slidt i bremserne og kassetten? Uanset hvad der er tilfældet, så er det vigtigt, at du sætter dig godt ind i dine præferencer og ønsker, før du går ud og investerer i en ny mountainbike.
Bjerge, forhistoriske monumenter og idyllisk krostemning
Mols Bjerge tiltrækker ikke blot en del turister, men også mange cykelryttere, som gerne vil prøve kræfter med områdets seje stigninger, opleve de smukke kyststrækninger samt det varierede og fantastiske landskab. Og med Molskroen som udgangspunkt, er du i smørhullet af det hele.
Produktnyt: Scott Addict RC
Den schweiziske cykelproducent, SCOTT, introducerer deres bud på drømmecyklen til den ambitiøse rytter. En letvægter, der skulle have den bedste carbonstruktur til dato. Samtidig har cyklen fuldintegreret kabelføring, foruden flere aerodynamiske features.
Test: Mondraker CHRONO CARBON R
Mondrakers CHRONO CARBON R er en XC-mountainbike, der henvender sig til den mere seriøse cross country-rytter, som gerne vil køre mere aggressivt og have fart over feltet.
Produktnyt: Isadore Alternative Line
Isadore har skabt en kollektion af cykeltøj, som er fremstillet med respekt for miljøet og udelukkende i genbrugsmaterialer.
Vi ser frem til Tour de France
Touren til Gardasøen
Som medlem af Team Motionsfeltet.dk PREMIUM har jeg fået mulighed for at køre TransAlp i sommeren 2019. Min tanke er derfor, at jeg løbende vil opdatere på mit lille projekt, om at blive klar til Tour TransAlp her til sommer.
Tusindvis af cykelryttere på vejene lørdag
Der bliver masser af cykeltrafik på landevejene op gennem Jylland lørdag 29. juni, når 5.700 cykelmotionister deltager i DGI Hærvejsløbet 2019. Så cyklister og bililster skal være opmærksomme.
Hjælp os - Vind en Garmin Egde 530
Vil du vinde en Garmin Edge cykelcomputer 530 til en værdi af 3.199 kroner?
Fyen Rundt for 109. gang - Et cykelløb for både proffer og seje motionister
Fyen Rundt ser ikke ud af meget på en UCI-kalender indeholdende løb som Tour de France og Paris-Roubaix, men dykker man ned i løbets historie, opdager man et af kalenderens absolut ældste cykelløb.
Produktnyt: Cannondale Carbon Topstone
Cannondale har lanceret en ny gravelcykel - også kaldet Topstone Carbon.
Cykelophold med stil
Ikke bare New Zealand kan prale med en nord- og en sydø, stor landskabelig variation og smukke kyststrækninger. Det hele findes på Samsø, som lokker med et flot og frodigt landskab, stejle klinter samt højdedrag, der rager så meget i vejret, at man kan skimte både Fyn, Sjælland og Jyllands kyster. På alle måder et ideelt sted at cykle.

Seneste indlæg i debatten

På dagens etape i Tour de France var Team Ineos blandt de hold der splittede feltet i sidevinden. En af holdets ryttere fremhæver specielt to af sine holdkammerater. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/van_baarle_om_sidevindskoersel_rowe_og_kwiatkowski_er_mestre/ Så skulle du alligevel have indsendt en uopfordret ansøgning, kafka. Så var du vel blevet den nye stemme i boksen, for de har helt indlysende ikke kunnet finde en erstatning selv. Om de folk, man benytter nu, har jeg efterhånden lært at holde lidt mere af Rolf, fordi jeg synes, at han med tiden har udviklet en mere spændende og varieret sprogbrug, egentligt imponerende for et menneske, som har tilbragt en stor del af sit liv som udenlandsdansker. Det er ikke alle ryttere fra hans generation, som formulerer sig lige så godt (læs Riis). Jeg har det sværere med CA og RS, som virker som et par drengerøve i bogstaveligste forstand. Jeg gruer for fremtiden for cykling i TV, hvis/når Ritter overgår til kun at være på News, og Rolf stiller skoene, og det i stedet er de to, ders kal stå for det. RS har ret beset ikke forstand på cykelløb, kun på nationalrytteri, føj. Jeg var meget begejstret, da Brian blev tilknyttet, men selv efter tre år har han stadig ikke rigtig fundet sin plads og heller ikke rigtig sit stemmeleje ift at tale i mikrofon. Ofte når han taler, må jeg skrue op for lyden, for overhovedet at høre hans guldkorn, hvorefter RS afbryder, og så må jeg omgående skrue ned igen, inden det bliver for skingert. Hvert år har jeg ambitioner om at følge noget mere med på Eurosport, men deres koncept halter lidt. Det er indlysende, at Thomas Bay og Brian Holm kender hinanden indgående, men det bevirker ofte, at de sidder og snakker meget indforstået med hinanden, så meget, at det nogen gange virker som om de er fløjtende ligeglade med hvad der foregår på skærmen, og at de har seere derude, bare de kan få lov at udveksle gamle røverhistorier og fordomme, som den ene eller den anden måtte have om bestemte ryttere, hold, sd'er osv. Det er mest Holm, men Bay skal jo styre snakken, hvad han ofte forsømmer. Bay har nu igennem en årrække fungeret som ypperste ekspert om cykelsport i DK, ikke kun på sin egen kanal, men også andre medier hører lige hans mening om et aktuelt emne. Fint nok, men jeg har et lille problem. Jeg kan faktisk ikke huske, hvem Bay var i cykling. Vandt han nogensinde noget? Nu er jeg jyde, han er tydeligvis københavner, så måske har jeg bare ikke set nogen løb med ham.Jumbo-Visma hentede i dag holdets fjerde etapesejr i Tour de France. Men der var også lidt skår i glæden, da holdets newzealænder røg langt ud af top ti. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/bennett_efter_sidevindsdrama_var_nede_at_hente_flasker/Sidste års Tour de France-vinder, Geraint Thomas, var en af de helt store vindere på dagens etape, hvor han sammen med sit hold satte så mig pres på i sidevinden, at blandt andre Jakob Fuglsang måtte indkassere et betydeligt tidstab. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/geraint_om_konkurrenternes_tidstab_det_var_en_positioneringsfejl/

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Disse 10 bøger bør du eje under Touren - SPAR 50%
Juli måned er det oplagte tidspunkt for fordybelse i cykelsporten, når de lange etaper i Tour de France ruller hen over tv-skærmen. Her får du ti oplagte bud på cykelbøger, du kan læse de kommende uger.
Vind en bil i ŠKODAs store Tour de France-quiz
Tour de France starter 6. juli, og det gør ŠKODAs store Tour de France-quiz også. Hovedpræmien er den helt nye ŠKODA SCALA 1.0 TSI 115 hk Style til en værdi af 244.800 kroner, og hver dag under løbet er der også lækre præmier til cykelfolket. 
Hjælp os - Vind en Garmin Egde 830
​Vil du vinde en Garmin Edge cykelcomputer 830 til en værdi af 3.199 kroner?
Isadore Flash Sale: Lad dit næste køb gøre en forskel
Lørdag den 14. juli starter Isadore et sjældent udsalg, hvor du kan spare op til 30 % på dit favorittøj.
Produktnyt: Rapha Aero
Rapha opdaterer den populære kollektion af Aero-produkter, som henvender sig til den seriøse rytter, som ikke kun er hurtig, men også elsker at se hurtig ud.
Populær cykelbog for hele familien
“Piraten, Kannibalen og de andre landevejsrøvere” er en skæv og anderledes cykelbog, der blandt andet er blev kaldt for cykelsportens svar på børnebiblen. Forfatteren bag den anmelderroste bog fortæller her om ideen med at skrive om cykelsportens største legender i et sprog, der rammer både børn og voksne.
Ny bog fra Thomas Dekker: Druk, damer og doping
Thomas Dekker var et af cykelsportens største talenter. Rabobank-rytteren fortæller i en ny bog, hvordan han ødslede sit talent væk.
Konkurrence: Ikke en Tour uden et ur
Tissot T-Race Cycling Tour de France Special Edition kan nu vindes i denne konkurrence på Feltet.dk og Motionsfeltet.dk.
Produktnyt: De Rosa lancerer 2020-kollektion
Et af Italiens allerstørste og mest klassiske cykel-brands lancerer nye, spændende nyheder til næste sæson krydret med et opsigtsvækkende, nyt logo.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

AndetBoligadvokat