15.08.2020 @ 06:30

I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner...

Store drømme - lidt mere beskeden økonomi

Søndag morgen, kaffe i koppen og gang i de store drømme om at komme ud i det blå med cyklerne bagpå i et mobilhome. Af sted mod sydens sol, Danmarks top, grusveje i lange baner, belgiske brosten eller Tour de France - bare som tilskuer, jo… ;-)

Mulighederne er uendelige, og oplevelserne ligger bare derude og venter… eller??!!

For hvad gør man lige, hvis man ikke har spidsen af en jetjager til et mobilhome, men stadig gerne vil være super mobil? Skal man så bare opgiver drømmene og blive hjemme på Vestfyn?

Nix!

I min søgen efter en mere prisvenlig ”bolig” til fremtidige eventyr, faldt jeg ved et tilfælde over en mulig løsning…

Et tagtelt!

Sådan et havde jeg ALDRIG set før, og det skulle helt klart undersøges nærmere.

Jeg gik straks i gang med at overtale gemalen til at tage med på tur… på taget af Skoda’en.

Moby Mountain - genvejen til de store drømme

Moby Mountain er et nystartet dansk firma, beliggende i Kolding, der efter et års forarbejde gik i luften i dette forår.

Med baggrund i stifterens egen forgæves søgen efter et tagtelt med de rette egenskaber til den rette pris, fik han ideen til at få produceret sit eget tagtelt.

De egenskaber han uden held havde ledt efter, var et tagtelt med tilstrækkeligt stort soveareal, kombineret med en hardshell tagboks der er god at køre med, et telt der er lynhurtigt at slå op og ned og til en pris, hvor de fleste kan være med.

De egenskaber er efter min mening ramt ret præcist, og meldingen lyder også, at de er kommet flyvende fra start. Der er god gang i både salg og udlejning.

Teltet findes i to størrelser til 3 eller 4 personer. Vi var på tur i det store, der med et liggemål på 205x210 cm meget fint rummede os to voksne, samt ekstra plads til lidt bagage ved siden af. Skulle vi være 4 voksne, kunne det godt lade sig gøre, men så ligger man nu lidt tæt, tænker jeg.

Til gengæld kunne man snildt være to voksne og et par rollinger.

Med alle vinduer åbne er lyset i teltet ret fint.

Den relativt flade hardshellboks er rigtig fin at køre med, den mærkes stort set ikke, og der er kun ubetydeligt vindstøj.

Teltet slås lynhurtigt op, det tager faktisk kun ét minut, og det er ret nemt. Da vi havde set det en enkelt gang, havde vi fint styr på det.

I forhold til at slå det ned, går det ret kvikt. Ingen pløkker der skal renses, ingen beskidt bund der skal børstes af. Bare tøm teltet, klap det sammen, og så af sted mod næste destination. Det er da noget der dur, når man som os, gerne vil være på farten og opleve forskellige steder på vores ferie.

Eneste lille minus er, at madrassen er ret hård, hvilket vi var blevet oplyst om, da vi hentede teltet. Det gode råd er at købe et par liggeunderlag til supplement, og det vil i hvert fald være nødvendigt for et par ”halvgamle” kroppe som vores.

Priserne er 14.995,- kr. for det lille telt og 17.495,- kr. for det store. Hertil kommer tagbøjler til bilen, som fås i forskellige prisklasser. Dem skal man selv købe ved siden af.

Ønskes en markise, til læ for regn eller skygge for solen, er det ekstraudstyr som kan tilkøbes.

Det er iøvrigt muligt at leje teltene i de forskellige størrelser på hhv. weekend- eller ugebasis.

Yderligere information om priser, størrelser, farver og leje findes på mobymountain.dk

To på tur med gravels og tagtelt… holder drømmen?

For vores vedkommende handler feriedrømmene om en kombination af aktiv ferie på cyklerne og friheden til at køre hen hvor solen skinner.

OK - solskin er har det været så som så med i denne sommer, men så i hvert fald en lækker udsigt.

Nu hvor teltet var hentet og monteret i Kolding, og vi havde fået en fin og grundig instruktion, var der bare tilbage at pakke bilen, og læsse cyklerne, så vi kunne komme af sted på eventyr.

Vi valgte at pakke i nogle store plastickasser, og det fungerede faktisk rigtig fint. Det var let at holde styr på alle stumperne, der jo skulle have fast plads i bagagerummet på hele turen.

Diverse køkkengrej, Trangia osv. havde vi fra tidligere campingferier, men pakker man i kasser, kan man sådan set ligeså godt tømme køkkenskabet, hvis man ikke vil investere en masse i den slags. Vægten betyder jo ikke så meget bag i bilen.

Lidt luksus med de helt gode stole blev der også plads til.

Dyner, rullemadras, lagen og ekstra tæppe (vejret var nærmest efterårsagtigt), samt tøj og køletaske på bagsædet, og så af sted!

Udsigt og grusveje på Mols

Jeg længe har haft en drøm om at prøve kræfter med de næsten uendelige grusveje på Mols, og vi satte derfor kursen mod Jyllands næse.

Da vi ikke er super erfarne i meget primitiv camping, havde vi booket to nætter på Blushøj Camping, som lå godt i forhold til vores cykelruter, og som havde den gode udsigt vi også kom efter.

På campingpladsen kunne vi om nødvendigt lave mad i fælleskøkkenet og få et bad efter en lang dag på cyklerne.

Med en fin plads på første række ud mod vandet, nød vi udsigten fra toppen af bilen rigtig meget, og det var ret fedt at lyne op og vågne stille og roligt med kik til hav og himmel.

Den første morgen blev vi oven i købet forkælet med synet af springende marsvin.

Selvom det blæste en 10-12 pelikaner i de dage vi var på tur, kunne vi godt holde varmen, og vi havde teltet åbent næsten til sengetid.

Heldigvis var vindretningen rigtig, så vi havde vinden lige op mod bagvæggen, hvilket også anbefales for bedst stabilitet, og det tror jeg faktisk gjorde en forskel for temperaturen i teltet, da indersiden af låget er en smule isoleret med en skumagtig belægning, der ikke blev helt så kold som en teltdug.

Selvom den øverste teltdug blafrede, som alle telte gør ved de vindhastigheder, stod teltet helt stabilt. Ingen gyngen eller slinger i valsen på den front, og med et par lyskæder og en pose snolder var hyggestemingen helt i top trods manglende sol og varme.

Der var fint læ bag bil og telt, så selv om det som sagt ikke var rigtig sommervejr, kunne vi sagtens side ude det meste af dagen og frem mod sengetid.

Ud over, at vi var på nye eventyr i forhold til vores bolig, var vi også på ukendt land på Mols, og jeg kan kun sige, at Mols er et hit!

Naturen og cykelterrænet er helt fantastisk lækkert, og ret kuperet. Vi havde to rigtig gode ture, hvor vi fik kombineret by og seværdigheder med skøn natur, sved på panden og lidt ondt i lårbasserne.

Undervejs på vores første og længste tur, spiste vi frokost ved Slettehage fyr på Helgenæs.

Her stod menuen på lokalt produceret oksepølse med brød og en iskold cola. Lige hvad vi trængte til efter ca. 50 km godt kuperet gruscykling.

Fra Helgenæs, og efter en kop kaffe hos noget familie, der har sommerhus lige i nærheden, tog vi bare landevejen direkte hjemad mod Elsegårde.

Efter en god lang dag på cyklerne endte vi på restaurant Italia i Ebeltoft, som heldigvis gerne ville servere for os i cykeltøj og med hjelmhår.

Her fik vi tidlig aftensmad i form af en god gang pasta i sol og læ, og så hjem i ”kassen” og planlægge morgendagens tur.

Perfekt!

Dag to bød på en kortere tur langs vandet, og selvom vi jo havde afrejsedag og skulle tjekke ud kl. 13, kunne vi sagtens nå en tur på cyklerne. Vi skulle jo ikke bruge en halv formiddag på at pakke ned og pakke sammen.

På den her tur kom vi forbi flere ret lækre steder, hvor vi sagtens ville kunne se os selv campere på toppen af Skoda’en.

Sjovt som man får øjnene op for nye muligheder, når det indre sigtekorn er stillet mod nye oplevelser.

Den her tur var knap så teknisk krævende, og bød blandt andet på et lækkert langt lige stræk på Jernbanestien, en tur forbi Ree Park og Ebeltoft Gårdbryggeri, hvor vi i øvrigt spiste frokost på vej hjem mod Vestfyn igen.

- Og så skinnede solen endelig. Skønt!!

Alt i alt har vi haft nogle skønne dage på taget af bilen, og vi kunne let danne os et indtryk af, om sådan et tagtelt er noget for os, og om det kan opfylde vores drømme om at komme af sted med cyklerne og opleve mangt og meget rundt omkring og over det hele.

Konklusionen er klar - drømmen holder for os!

Der er ikke skyggen af tvivl!

Vi er ret vilde med tagteltskonceptet og med teltet fra Moby Mountain. Den fleksibilitet vi får med det her telt, er præcis det vi har søgt efter.

Vi vil let kunne komme rundt i by og på land, og skulle vi få lyst til at kombinere med lidt storbyferie og et hotel undervejs, kommer vi stadig nemt omkring i bytrafik og p-huse, og vi har ikke lavet en investering der er så dyr, at vi ikke kan tillade os at kombinere det med lidt hotelluksus indimellem.

Vi må nok bare konstatere, at vi slet ikke er færdige med at tage på tur på toppen af bilen.

Faktisk går ”Prinsessen på taget” og ”Prinsen på den sorte Pronghorn” nu bare og venter på, at vores nye tagtelt kommer hjem, så vi kan komme på tur igen, for der var ingen vej uden om, vi blev simpelthen nødt til at bestille vores helt eget telt, da vi afleverede vores lånetelt i Kolding igen.

Moby Mountain får 5 point af mig, og oplevelserne venter derude!

GOOD VIBES ONLY!

Følg Romandiet Rundt på Feltet.dk's app
Følg Kasper Asgreen, Michael Valgren, Andreas Kron, Johan Price-Pejtersen samt Christopher Juul-Jensen i Romandiet Rundt.
Produktnyt: Cannondales nye Scalpel er bygget til at begejstre
I dag lancerer Cannondale en helt ny model af deres ikoniske Scalpel. Cannondales ultra lette nye cross-country mountainbike er på vej på markedet.
Test: Ekoi Gara MIPS Air
EKOI Gara MIPS Air er en let, velventileret og komfortabel hjelm.
Hør dansk MTB-stjerne sætte ord på triumf
Simon Andreassen tog i går en af karrierens største sejre, da han vandt mountainbike World-Cuppen i Araxá i Brasilien. Efter sejren var han overvældet, men prøvede at sætte ord på triumfen.
Se Simon Andreassen vinde stor World Cup-sejr
Simon Andreassen vandt anden afdeling af World Cuppen - se hele den dramatiske sidste omgang.
Simon Andreassen vinder i World Cuppen
Danske Simon Andreassen vandt sensationelt anden afdeling af World Cuppen.
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Nu inviterer vi dig til at være med til at præge, hvilken retning Motionsfeltet.dk's nye digitale cykelmagasin skal have.
Skovbrand hærger kendt stigning
Senest i marts satte en 18-årige dansker ny rekord på Coll de Rates.
Andreassen åbner World Cuppen med top 10-placering
I weekenden blev der i Brasilien taget hul på årets World Cup-sæson.

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Amstel-fadæse: Se supersprinter juble for tidligt
Lorena Wiebes begik en enorm fejl, da hun jublede for tidligt i spurten i Amstel Gold Race. Det gjorde, at Marianne Vos kunne spurte forbi hende på stregen i en forkortet udgave af løbet.
Test: Elves Vanyar Pro Disc 2024
Vanyar-modellen fra Elves er et stærkt bud på en landevejs-racer til den performance-orienterede rytter, som er på jagt efter en sjov og hurtig cykel, hvor den samlede pakke står stærkt i billedet.
Køb eller bytte? Mulighederne er mange hos Bike4Sport - valget er dit!
Står du og mangler en kvalitetscykel til billige penge? Så har Bike4Sport helt sikkert den rette cykel til dig.
Danskere vinder VM med sammensat hold: Det var meget overraskende
Simon Nielsen og Aleksej Calmann sammensatte i starten af marts et hold bestående af otte ryttere uden nogen erfaring sammen. En måned senere havde de kørt ét løb - og var verdensmestre.
Kvinden bag kasket-kast identificeret
Det lignende en bevidst handling, men det var en uheldig episode, der næsten forårsagede et styrt for Mathieu van der Poel i Paris-Roubaix, fortæller hovedpersonens advokat.
Skuffet Albert Philipsen reagerer på Paris-Roubaix
Juniorverdensmesteren var blandt favoritterne til det prestigefulde løb, men et brostensstyrt gjorde løbet sværere for ham.
Dansk endagsløb præsenterer ny finale: Giver holdene noget at tænke over
Grand Prix Herning har præsenteret en spændende ny rute til årets løb, som vil udfordre rytterne på de karakteristiske grusveje helt ind i finalen og forhåbentlig skabe endnu mere spænding i det danske UCI-løb.
Positiv opdatering på Vingegaard-operation
”Jonas har gennemgået vellykket operation” sådan skriver Team Visma Lease a Bike via mediet X.
Cykelsportens Myter: Oplev Rolf, Holm og Bastian Emil
Den 11. juni gæster Brian Holm, Rolf Sørensen og Bastian Emil Goldschmidt Det Ny Teater til en snak om cykelsportens barske storhed og varmer op til Tour de France 2024.
Test: ABUS Gamechanger 2.0
Aerodynamik, ventilation og komfort er i højsædet i den nyeste udgave af ABUS’ populære landevejshjelm Gamechanger. Hjelmen har store ventilationskanaler, flere aerodynamiske features, gode indstillingsmuligheder og er strippet for overflødige elementer, som er med til at holde hjelmens vægt godt nede. Feltet.dk har testet hjelmen - læs med her og find ud af hvordan hjelmen klarer sig i testen.
Startlisten til kvindernes Paris-Roubaix - 3 danskere med
I dag køres kvindernes Paris-Roubaix, og der er tre danskere blandt de deltagende.
Flere brosten end i 30 år: Her er pavéerne i Paris-Roubaix 2024
Pavéerne til årets Paris-Roubaix er blevet præsenteret.
Tour des Stations et cykelløb for motionister med gode bjergben
Er du til højdemeter og stigninger, så er Tour des Stations præcis et løb for dig! Prøv kræfter med en benbrækker.
Første cykelmagasin på gaden
Første udgave af Motionsfeltet.dk's nye magasin er landet på gaden! Læs det nu og få også adgang til 7 tidligere magasinet, som er udgivet af Bikemania Magazine.
Elcyklernes kvalitet stiger: Nu er producent klar med elcykel fra øverste hylde
Gennem de seneste år er salget af elcykler steget markant, og det kan ses på elcyklernes kvalitet. I år lancerer producenten Gazelle en ny version af deres populære model, Eclipse, som sætter nye standarder og giver bilen kamp til stregen som det foretrukne transportmiddel.

Seneste indlæg i debatten

Det blev til dobbeltsejr til Decathlon AG2R på første etape af Romandiet Rundt, hvor danske Andreas Kron var i angreb i finalen. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/dobbeltsejr_i_perfekt_spurt_-_kron_i_finaleangreb/ De gange hvor jeg har kigget på at købe cykel i Tyskland er jeg endt med ikke at gøre det. Der er isoleret set penge at spare ved at købe i Tyskland. Den pågældende model (hvis jeg ser rigtigt) kan fås for omkring kr. 6000,- i Tyskland (€800) https://www.fahrrad-xxl.de/cube-nulane-m000065371 (jeg ved ikke om de leverer til udlandet). Men husk, at ved køb hos en almindelig cykelhandler kan du ofte få rabat i form af nedslag i pris eller gratis/nedsat lås, skærme osv.. Tit følger der også nogle serviceeftersyn med. Dertil at der skal betales transport fra udlandet. I forhold til forsikring skal du tjekke om du skal have udstedt et politistelnummer - som enten skal indhugges i stellet eller påføres med mærkat: https://www.cykelpartner.dk/blog/stelnummer#:~:text=Tyskland),for%20at%20f%C3%A5%20et%20stelnummer. Den 23-årige dansker leverede et af karrierens større resultater, da han blev nummer fire på fjerde etape af Tyrkiet Rundt. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/skuffet_dansker_reagerer_paa_fjerdeplads/Når kaptajnen har det hårdt, så må man tage sagen i egen hånd. Danskeren viste i dag, at han holdet har god grund til at give ham egne chancer. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/tobias_lund_reagerer_paa_foerst_professionelle_sejr/

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Følg Romandiet Rundt på Feltet.dk's app
Produktnyt: Cannondales nye Scalpel er bygget til at begejstre
Test: Ekoi Gara MIPS Air
EKOI Gara MIPS Air er en let, velventileret og komfortabel hjelm.
Hør dansk MTB-stjerne sætte ord på triumf
Se Simon Andreassen vinde stor World Cup-sejr
Simon Andreassen vinder i World Cuppen
Danske Simon Andreassen vandt sensationelt anden afdeling af World Cuppen.
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Skovbrand hærger kendt stigning
Senest i marts satte en 18-årige dansker ny rekord på Coll de Rates.
Andreassen åbner World Cuppen med top 10-placering
I weekenden blev der i Brasilien taget hul på årets World Cup-sæson.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger