Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

04.08.2020 @ 07:00

For lidt under en uge siden, lancerede Specialized deres nyeste våben: Tarmac SL7, som du kan læse meget mere om her. Vi har haft lejlighed til at køre på den nye maskine i en uges tid og her kan du læse vores første indtryk.

En endnu mere dybdegående test med mange flere betragtninger følger desuden snart, når vi har kørt lidt flere kilometer på den.

 

Jeg har testet en Pro-udgave med Ultegra Di2 og Roval CL-hjul.

 

’One bike to rule them all’

Ovenstående er det mantra, som den nye cykel er lanceret under, og også det oplæg, som udviklere, designere og ingeniører har arbejdet efter, da SL7’eren skulle udvikles.

 

Hvad betyder det så? Det betyder, at Specialized vil væk fra tankegangen, der siger, at rytterne - i hvert fald de professionelle af slagsen - har brug for to cykler. Indtil for nyligt tilbød Specialized deres aerodynamiske Venge til flade løb, mens den lettere og styrvillige Tarmac skulle erobre bjerge og kuperet terræn.

 

Dette dobbeltskab skal være fortid med SL7’eren, som er gjort mere aerodynamisk, mens den har bibeholdt sin lave vægt. Slut skal det være med dagene, hvor profferne skifter cykel mellem etaperne og hvor motionisterne skal vælge imellem to spidskompetencer.

 

Tarmac SL7 kan således lidt frækt kaldes en krydsning mellem en Venge og den eksisterende Tarmac-platform. En gensplejsning, hvor det bedste fra to verdener er forsøgt fusioneret.

 

Yderst ambitiøst, når man tænker på, at begge modeller er blandt verdens mest anerkendte og eftertragtede modeller.

 

 

Venge på slankekur eller Tarmac på steroider?

Jeg vil gerne indrømme, at jeg havde glædet mig rigtig meget til at kunne konstatere ved selvsyn, hvordan Specialized er lykkes med missionen. Derfor var det med stor spænding, at cyklen blev modtaget, mens den endnu var under embargo og dermed hemmelig for resten af verden.


Eller - det skulle den have været, men et lækket billede af en af de første modeller, havde allerede turneret på nettet i ugerne op til officiel lancering, så selv om detaljerne var knappe, så havde de fleste cykelnørder allerede kastet øjnene på cyklen. Mig selv inklusiv.

 

At et spionbillede af en cykel kan skabe så megen spænding og hype illustrerer til gengæld meget godt, at de fleste sidder lidt på stolekanten, når der er væsentligt nyt fra Specialized. Om man er fan af amerikanerne eller ej, så er nyskabelserne fra Morgan Hill i Californien ofte et godt pejlemærke for, hvor udviklingen er på vej hen for hele markedet.

 

SL7’erne skuffer ikke! Tarmac’ens lidt lettere linjer er lette at genkende, men slægtningen Venge er heller ikke svær at få øje på, selv om DNA’en er blevet blandet godt og grundigt.

 

 

Kronrøret og cockpittet bærer præg af Venge. De sænkede sadelstræbere virker også til at have fået en opdatering og er mere markante, hvilket øjensynligt forbedrer aerodynamikken. Rørformer har også fået en opdatering hen mod det mere tempoorienterede.

 

Alt sammen noget, som tydeligt viser, at Specialized har fokuseret rigtig meget på at fremme aerodynamikken i forhold til den tidligere Tarmac.

 

Til gengæld fremstår cyklen slankere end en Venge og er ikke langt fra SL6’eren i sit udtryk, trods markante opdateringer. Jeg forstår derfor godt, at Specialized har valgt at indlemme den nye cykel i Tarmac-familien, snarere end Venge-slægten.

 

Og så er Tarmac-platformen trods alt ikonisk, mens Vengen stadig er en smule ung i forhold.  

 

 En sidste ting, som jeg bemærker ved den nye ramme er, at junction-boksen til Di2-systemet er placeret i sadelpinden med adgang fra bagsiden lige under sadlen. Det er også adopteret fra Vengen, men er helt logisk fordi det gider et rent, enkelt og lettilgængeligt set up.

 

Så det er svært at sætte sin finger på, om den nye cykel mest minder om en nedtonet Venge eller en bøffet op Tarmac. Men det skal man nok heller ikke. For Specialized forsøger netop at fusionere de to platforme med så få kompromiser som muligt.

 

Ud fra det første kig, så ser det ud til at være lykkedes godt rent design- og konstruktionsmæssigt.


Og så giver det mening: Aerodynamikken som er så vigtig og så den lidt lettere vægt og håndtering, som giver så mange køreglæde.

 

 

Integreret cockpit - ja tak!

Trenden peger hen imod, at de nye modeller fra producenterne lanceres med integrerede cockpits, hvor kablerne er gemt helt væk. Faktisk peger pilen så meget i den retning, at en ny model med blottede kabler fra styret, nærmest kan virke helt underligt.

 

Selv om de integrerede kabler kan være et mareridt for hjemmemekanikeren - eller cykelbiksen - så vil markedet have en helt strømlinet profil. Væk med kablerne!

 

Derfor har Specialized naturligvis sørget for, at den nye model, kommer med et integreret cockpit.


Det er lavet på den måde, at kablerne løber indeni det nye Aerofly-styr og videre ud under frempinden og ind i selve rammen. Derved er kablerne faktisk synlige under frempinden, men konstruktionen gør, at de løber så rent, at de ikke er synlige medmindre man kigger nede fra og op.

 

Jeg synes, at det er en fin eksekveret løsning - som langt hen ad vejen er lånt hos Vengen.


Cockpittet er helt rent og elegant og fordi kablerne ikke løber indeni selve frempinden, så er det en anelse lettere at servicere og justere eksempelvis styrhøjde.

 

Det klæder virkelig cyklen og er naturligvis noget af det første man lægger mærke til, når man sammenligner den med Tarmac SL6.

 

 

Køreoplevelsen

Jeg var spændt på at klikke i pedalerne og se, om fusionen af de to platforme var lykkedes. Jeg havde lejlighed til at køre et par måneder på Tarmac SL6’eren sidste sæson og jeg var meget imponeret af dens egenskaber. Så i min bog er det en tung arv der skal løftes og derved nogle heftige forbedringer, der skal opnås for at forbedre den pakke.

 

Allerede efter ti kilometer står det dog klart: Cyklen kører enormt imponerende og man mærker med det samme, at cyklen stadig er virkelig helstøbt. En af de features, som mange ryttere sætter pris på hos netop Tarmac’en.

 

Specialized lykkes rigtig godt med de ting, som de vil fremelske og som er fremhævet ved den nye SL7.

 

Cyklen er virkelig stiv og let nok til at reagere prompte på trådet. Det er en fornøjelse at træde den op i fart og mærke hvor elegant den tager imod kræfterne. Den føles virkelig stiv og jeg synes personligt, at jeg mærker den største forskel i forenden og kronrøret, som skiller sig ud i forhold til dens forgænger. Det giver også mening - området her har netop fået en overhaling.

 

Det er også en blåstempling af det nye cockpit, som bidrager til denne stivhed og følelse. Cyklen føles solid som en sten og er både rolig og let at håndtere, når man trykker til den.

 

 

Men også den opdaterede, bageste trekant i rammen er en kraftkarl og de kraftige rør holder solidt baghjulet på vejen og kræfterne omsat, når man for eksempel fyrer den af op ad små bakker.

 

På lige vej og i høj fart føles cyklen virkelig hurtig og let kørende. I forhold til SL6, så opfører den sig lidt mere som en rendyrket aeroracer, som føles mere retningsstabil og lidt hårdere i udtrykket, men også en anelse hurtigere og mere fokuseret på stykkerne med konstant høj hastighed.

 

Den føles altså umiddelbart en anelse mere effektiv end SL6’eren og holder farten virkelig godt.

 

En af de ting jeg var mest imponeret af, da jeg testede SL6’eren, var den helt sublime balance og de fantastiske styregenskaber. En ting er fart og aerodynamik, men en cykel bedømmes også i høj grad på, hvordan den håndteres i sving, kurver og teknisk terræn.

 

Og Tarmac-fansene kan godt ånde lettet op: SL7 har stadig varemærket: Den gode balance.


Den styrer først og fremmest meget præcist og balanceret. Den øgede stivhed eller aero-egenskaberne har altså ikke fået den til at understyre, som jeg ellers synes, at lidt mere aerodynamiske racere kan få en tendens til.

 

SL7 er meget tillidsvækkende og allerede efter 20 minutter på første tur, var jeg klar til at tage nogle hurtige sving i høj fart i det område, som jeg altid bruger til at teste dette.

 

Styringen er flydende og let at håndtere og det er vanedannende at læne sig ind i et sving i høj fart, som cyklen stadig indbyder til. Nøjagtig som forgængeren. Den er påfaldende rolig - ment i ordets mest positive forstand.

 

De opgraderede egenskaber gør cyklen lidt mere rå i sit køreudtryk end forgængeren. Det er i hvert fald sådan, at jeg mærker de første ture.

 

Cyklen føles hurtigere og mere rendyrket end forgængeren, som til gengæld havde nogle få procenters mere rendyrket, silkeblød komfort.

Det kan være en tilvænningssag og jeg glæder mig til at køre de næste 500 kilometer på cyklen for at kunne danne mig et mere helstøbt indtryk.

 

 

Æstetik

Man kan være lidt fræk og sige, at SL7’eren ligner de andre cykler, som lanceres i disse år. Men det er ikke Specilaized’s skyld, men snarere UCI. For de nuværende regler for cyklerne gør, at denne silhuet øjensynligt er den mest effektive og det er klart at alle forsøger at bygge så hurtige cykler som muligt.

 

Det man kan sige er dog, at SL7’erens ramme er vanvittig flot eksekveret.

 

Og så har designerne fra firmaet i min optik knækket koden til at levere spændende og tidssvarende lakeringer, som er både friske, men også tilpas klassiske til, at man har lyst til at se på dem i flere sæsoner. Det er naturligvis meget subjektivt med lakeringer, farver og mønstre, men jeg har hørt rigtig mange rosende ord fra cykelfolk, efter at det nye program blev offentliggjort.

 

Cockpittet har desuden en nydelig integration og meget veludført frempindsløsning, som har en moderne æstetik, som matcher cykler 100 %.

 

Jeg er ikke helt solgt på Aerofly-styret endnu, men det er også en smagssag. Styret passer godt til dem, som gerne vil have en æstetik, der peger mod Venge, mens traditionalisterne faktisk godt kan vælge et mere traditionelt styr, da Specialized har sørget for, at frempinden kan tage imod styr med den gængse diameter.

 

 

Første indtryk: Fantastisk

Mit første indtryk af cyklen, som i øvrigt synes at være delt af alverdens anmeldere, er at den er ret fantastisk.

 

Det er et ambitiøst projekt, som amerikanerne her har kastet sig ud i, men det virker som om, at det er lykkedes.

 

Cyklen er først og fremmest vanvittig hurtig både i accelerationer og i høj fart. Den er rolig og velafbalanceret, så den vækker tillid og så kan den tage sving og kurver lettere og hurtigere end de fleste.

 

Mit umiddelbare indtryk er således en ægte køremaskine, som vitterligt kan det hele.

 

Jeg kører videre på cyklen og kommer med en mere dybdegående, endelig test inden længe.

Hold varmen under træningen i vinterperioden
Gør de kolde ture på cyklen til en fornøjelse. Den rigtige påklædning er vigtig for, at du kan holde varmen fra start til slut. 
Gravel ride: En vinterdag på grus i Vejle Ådal
Det er blevet vinter i Danmark, og frosten har sat ind. Det afholder dog ikke mig fra at tage en tur i Vejle Ådalen
Test: Vintertøj fra Futurum
”4 Seasons” er navnet på vinterkollektionen fra mærket Futurum. Med tøj fra denne kollektion sæt kommer du godt igennem vinterhalvåret med våde og kolde dage på landevej, grusstier og i skov. Det slidstærke og funktionelle tøj kommer med en række nytænkende detaljer, og det er optimalt til et barsk nordeuropæisk klima. Her får du lækker kvalitet til en meget fornuftig pris.
Job: Cykelsøgemaskinen Velomio.com søger sælger
Cykelsøgemaskinen Velomio.com søger en sælger. Er du den rette person og har du kendskab til cykelbranchen?
Produktnyt: Lazer Sphere - Cyklistens nye bedste ven
Ved at bygge videre på successen fra Lazer Genesis, præsenterer Lazer deres nyeste hjelm: Lazer Sphere. 
Test: Rapha Classic vinterjakke
En teknisk jakke i klassisk indpakning, som giver god beskyttelse i kombination med let vægt. En jakke som kan det hele.    
Test: Rapha Pro Team vinterjakke
En virkelig topjakke til den seriøse rytter, som også kører stærkt om vinteren.
Produktnyt: Nye flade mountainbike sko fra Crankbrothers
Crankbrothers introducerer ny serie af flade cykelsko til brug på mountainbiken. Kollektionen består af to modeller med klamper og én uden.
LIVESTREAM: Social Ride med VM-sølvvinderen
Se livestream af Social Ride med Anders Foldager.

Instagram #motionsfeltet

Konkurrence: Vind klinger og smøremiddel fra CSN
Cykelsøgemaskinen Velomio.com guider og sammenligner cykler og cykeludstyr for dig blandt mere end 150 webshops og cykelhandlere. Velomio.com søger feedback til sitet og udlodder derfor præmier til de 10 bedste inputs.
Gravel Ride: Dirty Kanzelled & The Solstice Century Challenge
Verdenspremiere på den første danske film om gravelcykling
West Coast er et cykeleventyr på grus og den første danske film om gravelcykling. Filmen tager os på en smuk og udfordrende rejse op langs hele den jyske vestkyst. Nu kan du se verdenspremieren på den første danske gravel film.
Fremtidssikker – Canyon lancerer opgraderet 2021 Commuter
En ting er sikkert: Canyon er meget engagerede i at bane vejen for den fremtidige urbane mobilitet. Og dette år har Canyon virkelig sat fokus på dette engagement.
Christmas Gravel Challenge 2020
Vær med til at hylde alt det sociale som gravelcykling står for. Det har vi nemlig ikke haft nok af i år og derfor skal vi dyrke det sociale sammen, men på sikker afstand. Jeg vil derfor gerne invitere dig til en “Jule Gravel Challenge”.
Test: Assos Equipe RS-vintertøj
Assos presser citronen maksimalt med den nye Equipe RS-serie, hvor især jakken er et mindre vidunder af tekniske detaljer. Har man budgettet, så er det ultimativ luksus og komfort.
Test: Fizik Terra Powerstrap X4 gravelsko
Fizik Terra Powerstrap X4 - toplirens gravelsko med super god komfort og god funktionalitet. Et godt valg til træning, naturoplevelser og en god kop kaffe.
Produktnyt: Lazer præsenter Jackal, den nye go-to MTB hjelm
Efter introduktionen af Impala og Coyote i 2019, kan Lazer nu annoncere endnu en hjelm til deres MTB kollektion. Tag et kig på denne high-end hjelm, der er spækket med features.
Pro Cycling Manager 2020 anmeldelse
Sommer betyder som regel Tour de France og Pro Cycling Manager, men i år må vi dog nøjes med sidstnævnte. Feltet.dks spilanmelder Rasmus Brandt har fået fat i årets udgave af cykelsimulatoren. Læs hans gennemgang af de nye elementer og hans dom lige her.
Fugle på hjul - Nyt dansk gravel- og turcykel brand spreder vingerne
I disse Corona tider hvor restriktioner og "social distancing" har sat en kæp i hjulet for mange og vi har givet afkald på at bruge tiden med venner og bekendte, har turcyklen stået som en trofast ven.
Feltet.dk laver podcastsamarbejde med ReTouren
Danmark er en dedikeret Tour de France-nation, som ynder at hylde og granske sine Tour-helte. Touren er lyden af sommer og nostalgi, og Feltet.dk ser stort potentiale for endnu mere Tour-nørderi ved at indgå et samarbejde med ReTouren - podcasten, der genopliver og genfortæller de mest mindeværdige øjeblikke fra den moderne Tour de France-historie. Sammen vil de udgive og udvikle unikt Tour de France-indhold til deres læsere og lyttere.
Julegaveidéer til pendleren
I webshoppen har vi givet vores bud på idéer til julegaver - en del er med rabat. Vi har opdelt vores forslag i forskellige kategorier og viser her nogle bud fra kategorien "Gaver til pendleren".
Test: Canyon Exceed CFR Team
Canyon har introduceret en ny topklasse ramme til deres XC hardtail, Exceed. En ultra lav vægt, topklasse komponenter og fornyet geometri gør den til en virkelig effektiv MTB.
Produktnyt: Canyon introducerer Stoic til deres hardtail udvalg
Canyon har lanceret i budgetvenlig hardtail mountainbike til nybegynderen, som "bare" har brug for noget der virker.
Tilbud på vintertøj i webshoppen
Koldere vejr behøver ikke nødvendigvis, at betyde mindre udendørs cykling. Vi giver derfor 25% rabat på vinterbukser, trøje og vinterjakke. 

Seneste indlæg i debatten

Feltet.dk har snakket med Christopher Juul-Jensen, der i år kører sin sjette sæson for Team BikeExchange. Vi bringer interviewet over tre dele. Tredje og sidste del, der bringes her, handler om de udskiftninger, der er sket på danskeren hold op til denne sæson og danskeren løfter også sløret for lidt af sit løbsprogram. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/juul-jensen_loefter_lidt_af_sloeret_for_loebsprogrammet/Ferien er ovre, og det er tid for de professionelle ryttere at starte den seriøse træning frem mod 2021-sæsonen. Ganske vist betyder coronavirus, at løbene starter senere, og at omfanget af træningslejre er neddroslet, men nedtællingen er efter nytår for alvor gået i gang. I løbet af de kommende uger vil Feltet.dks cykelekspert Emil Axelgaard klæde dig på til den kommende sæson i en serie af analyser, hvor vi kaster et detaljeret blik på hvert af de 19 WorldTour-hold, og hvad vi kan forvente os af mandskabet i løbet af de kommende 12 måneder. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/opvarmning_til_2021_hvad_kan_vi_forvente_af_team_jumbo-visma/Ja spørgsmålet er om det bliver ren hygge - eller det modsatte. Med det mener jeg: hvor god er komforten ? hvor godt holder stel og forgaffel. Og ja det er til den tunge side i.f.t. stel omkring 8-900 gr og forgaffel på 300 gr. Bedst er at finde reviews - hvis de findes.2021-sæsonen starter lige om lidt, og det bliver med rekordmange danskere på WorldTouren. Feltet.dks ekspert Emil Axelgaard har vurderet alle danskerne én for én, og denne gang sættes der fokus på Søren Kragh Andersen. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/soeren_kragh_andersen__hvad_kan_vi_forvente_i_2021/

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Hold varmen under træningen i vinterperioden
Gør de kolde ture på cyklen til en fornøjelse. Den rigtige påklædning er vigtig for, at du kan holde varmen fra start til slut. 
Gravel ride: En vinterdag på grus i Vejle Ådal
Det er blevet vinter i Danmark, og frosten har sat ind. Det afholder dog ikke mig fra at tage en tur i Vejle Ådalen
Test: Vintertøj fra Futurum
”4 Seasons” er navnet på vinterkollektionen fra mærket Futurum. Med tøj fra denne kollektion sæt kommer du godt igennem vinterhalvåret med våde og kolde dage på landevej, grusstier og i skov. Det slidstærke og funktionelle tøj kommer med en række nytænkende detaljer, og det er optimalt til et barsk nordeuropæisk klima. Her får du lækker kvalitet til en meget fornuftig pris.
Job: Cykelsøgemaskinen Velomio.com søger sælger
Cykelsøgemaskinen Velomio.com søger en sælger. Er du den rette person og har du kendskab til cykelbranchen?
Produktnyt: Lazer Sphere - Cyklistens nye bedste ven
Ved at bygge videre på successen fra Lazer Genesis, præsenterer Lazer deres nyeste hjelm: Lazer Sphere. 
Test: Rapha Classic vinterjakke
En teknisk jakke i klassisk indpakning, som giver god beskyttelse i kombination med let vægt. En jakke som kan det hele.    
Test: Rapha Pro Team vinterjakke
En virkelig topjakke til den seriøse rytter, som også kører stærkt om vinteren.
Produktnyt: Nye flade mountainbike sko fra Crankbrothers
Crankbrothers introducerer ny serie af flade cykelsko til brug på mountainbiken. Kollektionen består af to modeller med klamper og én uden.
LIVESTREAM: Social Ride med VM-sølvvinderen
Se livestream af Social Ride med Anders Foldager.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Andet