Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

28.07.2020 @ 08:28

El cyklerne stormer frem, og det er ikke kun Hr. og Fru Danmarks dagligdags cykler, der bliver solgt. I det dyre segment findes der både el-racer og MTB’er, og nu kommer Canyon med en elektrificeret udgave af deres gravel cykel, Grail.

Vi har haft Canyon Grail:ON til test, og her kommer vores første indtryk af den nye elektriske udgave.

 

Grail:ON er bygget op om en carbon ramme, hvor batteriet er integreret i skrårøret, som det er normen for de fleste gode el-cykler; og batteriet er på 500 Wh. Som skulle give en rækkevidde på 120 km. Et så stort batteri tager sin at oplade, og en fuldopladning med den medfølgende lader tager da også 8 timer.


Batteriet driver et 4. generations Bosch Performance Line CX drevsystem, som med 4 forskellige programmer kan give dig præcis den hjælp, du synes er passende.


De 4 programmer er Eco, Tour, Sport og Turbo. Systemet måler hele tiden den effekt du yder, samt din kadance og hastighed og lægger så en procentdel oveni dine anstrengelser, Eco giver 60%, Tour 140%, Sport 240% og Turbo giver dig hele 340%; systemet yder maksimalt 85 Nm og slår fra ved 25 km/t. I praksis fader den motoren ud, så den slukker ved 27 km/t.

 


Hvis jeg skal prøve at sætte billeder på ovenstående procenter giver Eco programmet en hjælpende hånd i ryggen, Tour giver et mærkbart skub, Sport gør at du let kommer over de stejleste bakker og Turbo giver dig vinger.

 

Disse ekstra kræfter lægger et ekstra pres på de forskellige komponenter på cyklen, bl.a. hjulene. Derfor er Grail:ON udstyret med DT Swiss nye HG hjul-serie, som er beregnet til elcykler, hvor fælge, egre og nav er forstærket så, de kan holde til den ekstra belastning fra motor og den ekstra vægt fra motor og batteri.

 

I forhold til den normale Grail, har Canyon forlænget kædestræberne med 15 mm, og i alt er afstanden mellem akslerne øget med 20 mm, og for at kompensere for den længere akselafstand har Canyon udstyret Grail:ON med kortere frempind og bredere styr, så styringen ikke bliver for langsom. Med et øget stack/reach forhold får man en mere oprejst position, og dette kombineret med den øgede akselafstand, giver det Grail:ON en meget stabil kørsel.

 

Grail:ON er udstyret med et enkelt klinge setup med en FSA 44 tands klinge forrest. De 3 billigste modeller er udstyret med Shimanos GRX 1x11 setup, og den dyreste model (som vi har til test) er udstyret med SRAM eTap AXS 1x12 setup.

 

Komfort er et af nøglepunkterne for Grail:ON, og har arvet mange af komfortelementerne fra den normale Grail. Det kontroversielle Double Decker styr er et definerende element for Grail:ON med dets specielle udformning med flex zonen på toppen. Derudover kører cyklen på 50 mm dæk, modsat den normale Grail, som kører på 40 mm dæk. Til sidst skal nævnes VCLS sadelpinden, som med dens bladfjeder konstruktion kan flexe mere end en normal sadelpind.

 

For at gøre Grail:ON mere alsidig har Canyon udstyret den med monteringshuller for skærme, og Canyon har også udviklet et sæt skærme der passer til Grail:ON.

 

 

First ride

Canyon har lånt os topudgaven af Grail:ON, som er udstyret med SRAM Force eTap AXS gear, en 10-36 kassette og et sæt DT Swiss HGC 1400 Spline carbon hjul, og cyklen har en vægt på 15,9 kg.

 

Det er tydeligt, at Grail:ON er fokuseret på en stabil og komfortabel kørsel på en ujævnt (endda meget ujævnt) underlag.

 

Med den øgede vægt fra batteri og motor, der giver et lavt tyngdepunkt, de større dæk og den længere akselafstand, opfører Grail:ON sig markant mere forudsigeligt og stabilt på ujævnt underlag, og særligt på nedkørsler, er det tydeligt at mærke den ændrede geometri, sammenlignet med den normale Grail.

 

Normalt vil man holde sige til grusveje på en gravelcykel, men jeg har udfordret cyklen ved at give den en tur på MTB sporet i Store dyrehave ved Hillerød, hvilket den klarede overraskende godt.

 

Med de store Schwalbe G-One Bite dæk, som kun er en smule mindre end et regulært MTB dæk, den korte frempind og brede styr, styrer den rigtig sikkert gennem svingene på MTB sporet, og de rødder der er på sporet, havde den ikke problemer med på grund af de store dæk, som man kunne køre med et lavt dæktryk.

 

 

Med mine 77 kg, fandt jeg et sweet spot omkring 2 bar. Dette passede fint til grus, singletrack og asfalt.

 

På grusvejene er Grail:ON i sit es, hvor den, på trods af de store dæk har en forholdsvis lav rullemodstand, holder den god hastighed, godt assisteret af motoren, og med en udpræget komfort.

 

På asfalt fungerer Grail:ON også ganske udmærket, så længe du ikke forventer at skulle slå dine personlige rekorder på dine favorit segmenter. Med den øgede vægt, de store dæk og modstand fra motoren kræver det nogle seriøse stænger at holde den over 35 km/t på de flade stykker, så set i det lys kan Grail:ON godt bruges til seriøs træning.

 

Som sagt er Grail:ON fokuseret på komfort på ujævnt underlag, hvilket den til fulde lever op til. Min vurdering er, at komforten primært kommer fra de store dæk, der giver mulighed for et lavt dæktryk. Der er ingen tvivl om at det specielle styr også dæmper en masse små vibrationer, men kun når du holder på den øverste flade del. Og samtidig tager sadelpinden toppen af slagene der bliver transmitteret til din bagdel.

 

Uanset hvor stor effekt de enkelte elementer har er svært at sige, men der er ingen tvivl om, at de tilsammen udgør en særdeles effektiv kombination. At køre på el-cykel tilføjer en ny dimension til din oplevelse.

 

Kører du for eksempel MTB, kan du ligge og tage de samme nedkørsler flere gange, fordi du lettere kan tage opkørslerne uden at blive træt. Når vi taler om motor på din gravel cykel, kunne det være, at du kan køre længere i et ujævnt terræn uden at være helt smadret. Hvor meget du skal yde, er helt op til dig selv, tro mig; du kan sagtens være godt brugt efter en tur på en cykel med motor.

 

Min oplevelse af at køre på Grail:ON er at du har en højere fart på bakkerne og lavere fart på de flade stykker. Men med Grail:ON handler det ikke om at sætte en højere gennemsnitshastighed end sidste gang, men om at komme på eventyr; at tage den grusvej man er kørt forbi så mange gange på raceren; at snuppe et stykke singletrack på vej hjem fra arbejde eller hvad man nu synes er sjovt.


Der er ingen tvivl om at en Grail:ON er et virkeligt alsidig cykel, der giver dig mulighed for at køre nogle steder, man ikke kommer normalt, og i hvert fald giver mulighed for at forcere nogle strækninger på en måde du ikke har prøvet før.

 

Nu er rækkeviddeangst et kendt begreb, når vi snakker el-biler, og det samme kunne gøre sig gældende på en el-cykel. Men på Grail:ON skal man bevæge sig ud på nogle seriøse eventyr inden man når det punkt, hvor man nærmer sig et tomt batteri. Jeg kørte en tur primært på grusveje og lidt singletrack og asfalt, med systemet sat konstant på Tour indstillingen.

 

Da jeg kom hjem efter 75 km, havde jeg stadig cirka 30 % tilbage på batteriet. Så 100-110 km på Tour indstillingen er ikke urealistisk, og sætter du den i Eco vil jeg tro at 140 km er inden for rækkevidde.

 

 

Konklusion

Canyon har med den nye Grail:ON skabt en cykel, der ikke er fokuseret på at jagte Strava segmenter, men som giver dig en frihed til at køre steder, du aldrig havde tænkt på eller længere ture end du egentlige har kondition til.


Med en motor til at assistere dig på bakkerne eller de tekniske passager og en udbredt komfortabel og stabil kørsel, er Grail:ON en fornøjelse at tage på eventyr på. Som pendlercykel er den ganske velegnet, hvor man sagtens kunne pendle 15-20 km hver vej uden at være gennemsvedt, når man kommer frem. Og så kan man jo lige snuppe et par sjove omveje hjemad.

Se flere billeder af cyklen på Velomio.coms Facebookside - Husk at give et LIKE.

Find cykeludstyr og priser på tværs af shops
Feltet.dk har siden 2010 haft en nyhedsbrev om cykler, udstyr og tilbehør, men vi har ikke serviceret vores nyhedsbrevsmodtagere specielt godt indenfor dette område...
Test: Pronghorn Aero Disc
Ny racercykel fra det danske mærke Pronghorn, der sagtens kan tage kampen op mod de store spillere på markedet. Cyklen udmærker sig ved flot design og så skriger den på fart.
Produktnyt: Specialized Stumpjumper EVO 2021
Med den nye Stumpjumper EVO flytter Specialized grænsen for, hvor meget du som rytter kan justere og tilpasse MTB’ens geometri og køreegenskaber.
Køb Peter Sagans selvbiografi til halv pris
Peter Sagan vandt i dag 10. etape af Giro d'Italia, hvilket vi fejrer med et godt tilbud i webshoppen. 
Gravel Ride: 300 kilometer på en dag
En sommeraften sidder jeg og gennemgår mine ruter på Strava. Her får jeg den ide, at sammensætte min egen rute med så mange grusveje som muligt. Det bliver en 300 kilometers rute, som jeg kører på en dag.
GOOD VIBES ONLY – Vinter på vej… Corona eller ej, jeg har lagt en plan!
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner...
Garmin Edge 1030 Plus & Garmin Batteripakke
Ny cykelcomputer fra Garmin, der leverer sublim navigation og tilbyder brugeren unikke træningsprogrammer.
Anbefaling af PurePower Cola Chews
Nogle gange har man bare brug for lidt ekstra energi for at komme gennem en træningstime. Her kan du læse mere om et nyt og spændende produkt, nemlig Cola Chews, som vi gerne vil anbefale. ​
Produktnyt: 2021 Canyon Aeroad
Canyon lancerer 2021-udgaven af den populære Aeroad med optimeret aerodynamik og et revolutionerende og unikt cockpit.

Instagram #motionsfeltet

Test: Optima Sport Recovery Boots K6
Et ekstra redskab til den seriøse atlet der leverer god ydeevne i en pakke af høj kvalitet og perfekt brugervenlighed.
Sæt dit Giro-managerhold - Starter om 2 timer!
Lørdag den 3. oktober starter årets Giro d'Italia, og det bliver med en dansker blandt favoritter. Jakob Fuglsang er nemlig til start.
Gravel Ride: Holstebro Gravel 2020
Til trods for briefing om potentielle ulve på besøg langs ruten og Covid-19 restriktioner blev Holstebro Gravel 2020 en succes for vores skribent, der her fortæller om det han kalder: Gravel i sin reneste form.
Produktnyt: EF Pro Cycling i vildt Rapha-kit
Rapha har teamet op med ikoniske Palace Skateboards om at levere et frækt og iøjnefaldende kit til EF Pro Cycling’s Giro-eventyr.
Vinderen af Tour-managerspillet blev Klaus Christensen
Årets Tour de France managerspil er nu afsluttet og vi har samlet alle vinderne af både den samlede konkurrence og etaperne.  
Produktnyt: Campagnolo med 13-speed geargruppe
Campagnolo melder sig nu på banen med en geargruppe specifik til gravelcykling. En 13-speed geargruppe med en klinge foran, så du sparer en forskifter m.m.
Er gravelcykling noget for dig?
Hvad er "Gravel Cykling" - og hvorfor er det blevet så populært de seneste år?
Konkurrence: Vind Cervélo racercykel og rejsegavekort til Sunweb
Det har været en vanvittig Tour de France i år for Team Sunweb og specielt for deres danske rytter Søren Kragh Andersen.
Test: Trek Èmonda SL 6 P
Gammel kending i nye klæder. Treks nye Émonda landevejs-serie har fået et nyt flot aerodynamisk design, og er blevet kraftigt opgraderet på flere punkter.
Vild konkurrence: Vind en Merida racercykel
Alt kan ske under dette års Tour de France, der ifølge cykeleksperter er historisk. Der er store præmier at hente, hvis man følger Touren. I forbindelse med verdens største cykelløb lancerer hovedsponsoren Continental Dæk syv konkurrencer fordelt på de 21 etaper, som alle selv med begrænset viden om cykelsport kan vinde.
Produktnyt: Opgraderet overgangs- og vinterkollektion fra hollandske Futurum
Skulle vinteren gå hen og blive kold og våd, kan udendørstræningen stadig foregå nogenlunde behageligt, hvis det står til Futurums designere. Futurum har netop lanceret sin efterårs- og vinterkollektion, og her var flere positive overraskelser.
Bike Blowout 2020 og Copenhagen Bike Show 2021 aflyses
To af de store cykelmesser er i dag blevet aflyst, det bekræfter arrangørerne Nordic Bike Shows.
Team Giv Håb cykler for børn og unge i sorg
Nu kan alle cykelglade motionister komme med på Team Giv Håb og cykle til fordel for børn og unge i sorg. Som deltager kan man sikre sig en oplevelse for livet, mens man samtidig er med til at sikre, at endnu flere børn og unge kan få gratis hjælp og støtte hos Børn, Unge & Sorg.
Gravelcykling - det nye sort?
Flere og flere motionister og cykelløb begynder at inkludere grusveje i deres cykelture og løb. Er gravelcykling ved at blive det "nye sort"?
Har du en fysisk cykelbutik? Så lad os hjælpe dig gratis!
Kan du holde humøret oppe trods corona-krisen? Hvis du ikke kan, så er en tur på cyklen i det gode sommervejr.

Seneste indlæg i debatten

Yves Lampaert blev sejrherren i Tre Dage ved Panne, og den sejr skal fejres med en stor bunke pommes frites, proklamerede vinderen efter løbet. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/sejrherren_lampaert_nu_skal_jeg_have_en_masse_pommes_frites/Vinden spillede som en kolossal rolle i De Panne, hvor Yves Lampaert kunne tage til pause med en sejr i bagagen. Det krævede stor koncentration i løbet, hvor der var sidevindsdrama fra start til slut. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/hurtigst_i_de_panne/Efter de to første store bjerge, er INTET sket blandt klassementsrytterne. De bliver ved med at udskyde det. Til sidst er der ikke flere chancer tilbage.... Men måske handler det om, som Danskebjerge er inde på, at folk (som Fuglsang) ikke er i hopla til det. Ikke har benene. Fuglsang blev jo også meget handicappet af , at Lopez og Vlasov udgik med det samme. De skulle jo have hjulpet ham med at lægge pres på. Men som Fuglsang er kørende, er det ikke sikkert det havde hjulpet så meget alligevel. Måske havde Lopez og Vlasov bare sat Fuglsang, hvis de havde lagt pres på. ;) Men det er interessant at se forskellen på Giro´en og Vuelta´en. I Vuelta´en var der drøn på fra første bjergetape i går. I Giro´en har vi kun set én spændende bjergetape endnu. Og vi er i uge tre! Nå, Jesper Hansen ramte da for anden gang et udbrud i dag. Men igen har han ikke helt styrken til at gøre det færdigt, ser det ud til. Han er en stabil og god rytter, men han vinder jo aldrig noget. Han mangler lige noget eksplosivitet. Pernsteiner er dog i udbrud og faktisk oppe på en virtuel 3. plads nu! Så måske skulle feltet tage at rubbe neglene lidt...de kan ikke bare lade ham få 10-12 minutters forspring, for så er han i førertrøjen! nu følger jeg ikke cykling med danske kommentatorer i år. Men ændre mange af kommentatorerne ikke deres stil efterhånden som de danske ryttere bliver bedre. Kommentatorerne bliver mere nationalistiske. Engelsk eurosport snakker meget om de engelsk sprogede ryttere og nærmest ikke om de danske.

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Find cykeludstyr og priser på tværs af shops
Feltet.dk har siden 2010 haft en nyhedsbrev om cykler, udstyr og tilbehør, men vi har ikke serviceret vores nyhedsbrevsmodtagere specielt godt indenfor dette område...
Test: Pronghorn Aero Disc
Ny racercykel fra det danske mærke Pronghorn, der sagtens kan tage kampen op mod de store spillere på markedet. Cyklen udmærker sig ved flot design og så skriger den på fart.
Produktnyt: Specialized Stumpjumper EVO 2021
Med den nye Stumpjumper EVO flytter Specialized grænsen for, hvor meget du som rytter kan justere og tilpasse MTB’ens geometri og køreegenskaber.
Køb Peter Sagans selvbiografi til halv pris
Peter Sagan vandt i dag 10. etape af Giro d'Italia, hvilket vi fejrer med et godt tilbud i webshoppen. 
Gravel Ride: 300 kilometer på en dag
En sommeraften sidder jeg og gennemgår mine ruter på Strava. Her får jeg den ide, at sammensætte min egen rute med så mange grusveje som muligt. Det bliver en 300 kilometers rute, som jeg kører på en dag.
GOOD VIBES ONLY – Vinter på vej… Corona eller ej, jeg har lagt en plan!
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner...
Garmin Edge 1030 Plus & Garmin Batteripakke
Ny cykelcomputer fra Garmin, der leverer sublim navigation og tilbyder brugeren unikke træningsprogrammer.
Anbefaling af PurePower Cola Chews
Nogle gange har man bare brug for lidt ekstra energi for at komme gennem en træningstime. Her kan du læse mere om et nyt og spændende produkt, nemlig Cola Chews, som vi gerne vil anbefale. ​
Produktnyt: 2021 Canyon Aeroad
Canyon lancerer 2021-udgaven af den populære Aeroad med optimeret aerodynamik og et revolutionerende og unikt cockpit.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Andet