Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

28.07.2020 @ 08:28

El cyklerne stormer frem, og det er ikke kun Hr. og Fru Danmarks dagligdags cykler, der bliver solgt. I det dyre segment findes der både el-racer og MTB’er, og nu kommer Canyon med en elektrificeret udgave af deres gravel cykel, Grail.

Vi har haft Canyon Grail:ON til test, og her kommer vores første indtryk af den nye elektriske udgave.

 

Grail:ON er bygget op om en carbon ramme, hvor batteriet er integreret i skrårøret, som det er normen for de fleste gode el-cykler; og batteriet er på 500 Wh. Som skulle give en rækkevidde på 120 km. Et så stort batteri tager sin at oplade, og en fuldopladning med den medfølgende lader tager da også 8 timer.


Batteriet driver et 4. generations Bosch Performance Line CX drevsystem, som med 4 forskellige programmer kan give dig præcis den hjælp, du synes er passende.


De 4 programmer er Eco, Tour, Sport og Turbo. Systemet måler hele tiden den effekt du yder, samt din kadance og hastighed og lægger så en procentdel oveni dine anstrengelser, Eco giver 60%, Tour 140%, Sport 240% og Turbo giver dig hele 340%; systemet yder maksimalt 85 Nm og slår fra ved 25 km/t. I praksis fader den motoren ud, så den slukker ved 27 km/t.

 


Hvis jeg skal prøve at sætte billeder på ovenstående procenter giver Eco programmet en hjælpende hånd i ryggen, Tour giver et mærkbart skub, Sport gør at du let kommer over de stejleste bakker og Turbo giver dig vinger.

 

Disse ekstra kræfter lægger et ekstra pres på de forskellige komponenter på cyklen, bl.a. hjulene. Derfor er Grail:ON udstyret med DT Swiss nye HG hjul-serie, som er beregnet til elcykler, hvor fælge, egre og nav er forstærket så, de kan holde til den ekstra belastning fra motor og den ekstra vægt fra motor og batteri.

 

I forhold til den normale Grail, har Canyon forlænget kædestræberne med 15 mm, og i alt er afstanden mellem akslerne øget med 20 mm, og for at kompensere for den længere akselafstand har Canyon udstyret Grail:ON med kortere frempind og bredere styr, så styringen ikke bliver for langsom. Med et øget stack/reach forhold får man en mere oprejst position, og dette kombineret med den øgede akselafstand, giver det Grail:ON en meget stabil kørsel.

 

Grail:ON er udstyret med et enkelt klinge setup med en FSA 44 tands klinge forrest. De 3 billigste modeller er udstyret med Shimanos GRX 1x11 setup, og den dyreste model (som vi har til test) er udstyret med SRAM eTap AXS 1x12 setup.

 

Komfort er et af nøglepunkterne for Grail:ON, og har arvet mange af komfortelementerne fra den normale Grail. Det kontroversielle Double Decker styr er et definerende element for Grail:ON med dets specielle udformning med flex zonen på toppen. Derudover kører cyklen på 50 mm dæk, modsat den normale Grail, som kører på 40 mm dæk. Til sidst skal nævnes VCLS sadelpinden, som med dens bladfjeder konstruktion kan flexe mere end en normal sadelpind.

 

For at gøre Grail:ON mere alsidig har Canyon udstyret den med monteringshuller for skærme, og Canyon har også udviklet et sæt skærme der passer til Grail:ON.

 

 

First ride

Canyon har lånt os topudgaven af Grail:ON, som er udstyret med SRAM Force eTap AXS gear, en 10-36 kassette og et sæt DT Swiss HGC 1400 Spline carbon hjul, og cyklen har en vægt på 15,9 kg.

 

Det er tydeligt, at Grail:ON er fokuseret på en stabil og komfortabel kørsel på en ujævnt (endda meget ujævnt) underlag.

 

Med den øgede vægt fra batteri og motor, der giver et lavt tyngdepunkt, de større dæk og den længere akselafstand, opfører Grail:ON sig markant mere forudsigeligt og stabilt på ujævnt underlag, og særligt på nedkørsler, er det tydeligt at mærke den ændrede geometri, sammenlignet med den normale Grail.

 

Normalt vil man holde sige til grusveje på en gravelcykel, men jeg har udfordret cyklen ved at give den en tur på MTB sporet i Store dyrehave ved Hillerød, hvilket den klarede overraskende godt.

 

Med de store Schwalbe G-One Bite dæk, som kun er en smule mindre end et regulært MTB dæk, den korte frempind og brede styr, styrer den rigtig sikkert gennem svingene på MTB sporet, og de rødder der er på sporet, havde den ikke problemer med på grund af de store dæk, som man kunne køre med et lavt dæktryk.

 

 

Med mine 77 kg, fandt jeg et sweet spot omkring 2 bar. Dette passede fint til grus, singletrack og asfalt.

 

På grusvejene er Grail:ON i sit es, hvor den, på trods af de store dæk har en forholdsvis lav rullemodstand, holder den god hastighed, godt assisteret af motoren, og med en udpræget komfort.

 

På asfalt fungerer Grail:ON også ganske udmærket, så længe du ikke forventer at skulle slå dine personlige rekorder på dine favorit segmenter. Med den øgede vægt, de store dæk og modstand fra motoren kræver det nogle seriøse stænger at holde den over 35 km/t på de flade stykker, så set i det lys kan Grail:ON godt bruges til seriøs træning.

 

Som sagt er Grail:ON fokuseret på komfort på ujævnt underlag, hvilket den til fulde lever op til. Min vurdering er, at komforten primært kommer fra de store dæk, der giver mulighed for et lavt dæktryk. Der er ingen tvivl om at det specielle styr også dæmper en masse små vibrationer, men kun når du holder på den øverste flade del. Og samtidig tager sadelpinden toppen af slagene der bliver transmitteret til din bagdel.

 

Uanset hvor stor effekt de enkelte elementer har er svært at sige, men der er ingen tvivl om, at de tilsammen udgør en særdeles effektiv kombination. At køre på el-cykel tilføjer en ny dimension til din oplevelse.

 

Kører du for eksempel MTB, kan du ligge og tage de samme nedkørsler flere gange, fordi du lettere kan tage opkørslerne uden at blive træt. Når vi taler om motor på din gravel cykel, kunne det være, at du kan køre længere i et ujævnt terræn uden at være helt smadret. Hvor meget du skal yde, er helt op til dig selv, tro mig; du kan sagtens være godt brugt efter en tur på en cykel med motor.

 

Min oplevelse af at køre på Grail:ON er at du har en højere fart på bakkerne og lavere fart på de flade stykker. Men med Grail:ON handler det ikke om at sætte en højere gennemsnitshastighed end sidste gang, men om at komme på eventyr; at tage den grusvej man er kørt forbi så mange gange på raceren; at snuppe et stykke singletrack på vej hjem fra arbejde eller hvad man nu synes er sjovt.


Der er ingen tvivl om at en Grail:ON er et virkeligt alsidig cykel, der giver dig mulighed for at køre nogle steder, man ikke kommer normalt, og i hvert fald giver mulighed for at forcere nogle strækninger på en måde du ikke har prøvet før.

 

Nu er rækkeviddeangst et kendt begreb, når vi snakker el-biler, og det samme kunne gøre sig gældende på en el-cykel. Men på Grail:ON skal man bevæge sig ud på nogle seriøse eventyr inden man når det punkt, hvor man nærmer sig et tomt batteri. Jeg kørte en tur primært på grusveje og lidt singletrack og asfalt, med systemet sat konstant på Tour indstillingen.

 

Da jeg kom hjem efter 75 km, havde jeg stadig cirka 30 % tilbage på batteriet. Så 100-110 km på Tour indstillingen er ikke urealistisk, og sætter du den i Eco vil jeg tro at 140 km er inden for rækkevidde.

 

 

Konklusion

Canyon har med den nye Grail:ON skabt en cykel, der ikke er fokuseret på at jagte Strava segmenter, men som giver dig en frihed til at køre steder, du aldrig havde tænkt på eller længere ture end du egentlige har kondition til.


Med en motor til at assistere dig på bakkerne eller de tekniske passager og en udbredt komfortabel og stabil kørsel, er Grail:ON en fornøjelse at tage på eventyr på. Som pendlercykel er den ganske velegnet, hvor man sagtens kunne pendle 15-20 km hver vej uden at være gennemsvedt, når man kommer frem. Og så kan man jo lige snuppe et par sjove omveje hjemad.

Se flere billeder af cyklen på Velomio.coms Facebookside - Husk at give et LIKE.

Test: AMP MTB Bremseklodser
Med en anderledes tilgang til bremsernes fjende nr. 1 - varme - og avancerede materialer har makkerparret bag AMP, ingeniørerne Ben og Anthony, skabt nogle bremseklodser i høj kvalitet med en miljøvenlig profil.
Test: Scott Addict RC Premium 2020
Scott Addict RC Premium er en allround landevejscykel til den meget kræsne og præstationsorienterede cykelrytter. Med en stiv og let ramme, aerodynamiske træk og komponenter fra øverste hylde får du en alsidig cykel, der klarer sig godt i et varieret terræn, og som er god til både lange og korte ture, samt til konkurrence og motion.
Test: Assos Dyora RS Summer Bibs og jersey
Dyora RS Summer-kollektionen til kvinder leverer på alle fronter med hensyn lethed, komfort, åndbarhed, kvalitet og ydeevne.
Cykelrejser: Hvor går turen til i 2020?
Vinmarker i Appenninerne, alpetoppe i Østrig, cykeludlejning på Mallorca eller smørrebrød i Danmark.
Ny kategorisering af motionsløb skal øge sikkerheden
DGI, DCU og de største danske motionsløbsarrangører er gået sammen om et nyt kategoriseringssystem af motionsløb. Løb deles op i tre kategorier - rød, blå og grøn. Det skal hjælpe motionisten med at vide, hvad vedkommende skal forvente af løbet.  
Vind lækre Garmin produkter
I samarbejde med Garmin Danmark fejrer vi, at cykelsøgemaskinen Velomio.com i juli satte ny besøgsrekord. Derfor udlodder vi tre lækre Garmin produkter i en konkurrence.
First Ride: Specialized Tarmac SL7
For lidt under en uge siden, lancerede Specialized deres nyeste våben: Tarmac SL7, som du kan læse meget mere om her. Vi har haft lejlighed til at køre på den nye maskine i en uges tid og her kan du læse vores første indtryk.
Kombinér cykeldrømme med skoleophold
Det pibler frem med talenter på den danske cykelscene. Sejre i både Grand Tours, forårsklassikere, OL, VM og EM vidner om den enorme kvalitet, de danske ryttere besidder. Har du eller en du kender drømme om at opnå det samme, eller er det lysten til socialt samvær i et læringspræget miljø, der trækker i dig, så kunne et efterskole- eller højskoleophold måske være noget for dig.  
Produktnyt: Specialized Tarmac SL7
Specialized gør op med filosofien om at have flere landevejscykler til forskelligt terræn og præsenterer en cykel der kombinerer lav vægt og aerodynamik i hidtil uset grad.

Instagram #motionsfeltet

Test: Rapha Outdoor Voices – trøje og bibshorts
En rigtig veldesignet og spændende kvindekollektion til kvinder med nogle unikke designs og features.  
Pro Cycling Manager 2020 anmeldelse
Sommer betyder som regel Tour de France og Pro Cycling Manager, men i år må vi dog nøjes med sidstnævnte. Feltet.dks spilanmelder Rasmus Brandt har fået fat i årets udgave af cykelsimulatoren. Læs hans gennemgang af de nye elementer og hans dom lige her.
DKBIKE - Carbon hjul med 900 dages garanti
DKBIKE har specialiseret sig i carbon cykelhjul, og det har de stor succes med. 
First ride: Canyon Grail:ON
El cyklerne stormer frem, og det er ikke kun Hr. og Fru Danmarks dagligdags cykler, der bliver solgt. I det dyre segment findes der både el-racer og MTB’er, og nu kommer Canyon med en elektrificeret udgave af deres gravel cykel, Grail.
Vind et par fede cykelsko - værdi 1.599 kroner
Nu kan du vinde et par lækre hvide cykelsko fra Fizik til en værdi af 1.599 kroner. Vinderen findes ultimo juli.
Beskyt din cykel - imod vind og vejr
Det danske firma, Skjoldet.dk, har udviklet en special nano coating til cykler, som beskytter dem imod vind og vejr. 
Test: Garmin Varia RTL516
Garmin Varia RTL516 er en kombineret radar og baglygte, som gør dig synlig på vejen og giver dig besked på din Garmin-kompatible enhed (cykelcomputer, mobil) om bagfrakommende trafik. Uanset om du er motionist, løbsrytter eller blot kører til og fra arbejde på din cykel, vil du kunne få glæde af Garmin Varia RTL516.
Gravelcykling - det nye sort?
Flere og flere motionister og cykelløb begynder at inkludere grusveje i deres cykelture og løb. Er gravelcykling ved at blive det "nye sort"?
Test: Rapha Outdoor Voices – vindjakke og taske
To anderledes, spændende og vanvittigt fede produkter i Raphas spændende samarbejde med Outdoor Voices.  
Test: Rapha Outdoor Voices – jersey og shorts
En rigtig veldesignet og spændende kvindekollektion til kvinder med nogle unikke designs og features.  
10 skarpe tilbud på cykelprodukter
Vi har i samarbejde med cykelsøgemaskinen Velomio.com fundet 10 skarpe tilbud / populære produkter netop nu.
Boganmeldelse: Iltgæld
Det kan på forhånd virke som et umuligt projekt. At tage en forfatter, der aldrig selv har dyrket cykelløb, og supplere med en illustrator, som med egne ord udtaler: ”Det er udfordrende ad Helvede til, men det holder jo en væk fra gadehjørnerne. Haha.” Alligevel har de to - forfatteren Brian Nygaard og maleren Erik A. Frandsen - tilsammen lavet en cykelbog, der både er nyskabende og værd at læse.
Test: Specialized Torch 3.0 cykelsko
En rigtig arbejdshest af en sko, som appellerer bredt, tilbyder en lidt mere afslappet pasform og som med garanti kan holde til en masse.
IT-system hjælper over 100 cykelklubber
IT er smart - især når det hjælper cykelklubber med at løse udfordringer og sparer tid i dagligdagen.
GOOD VIBES ONLY – Forår 2020 – ”Hvor ska’ vi hen, du?”
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner...

Seneste indlæg i debatten

Grus under neglende billeder efter 75km på grus af Lübeck-Elbe kanal, det er langs den rute at Lübeck slæbte salt fra Lünenburg til brug op sildemarkederne i Skanør, Falsterbo og Bore. https://www.flickr.com/photos/189663896 https://www.flickr.com/photos/189663896 https://www.flickr.com/photos/189663896 https://www.flickr.com/photos/189663896 Og inden den blev beskidt: https://www.flickr.com/photos/189663896 https://www.flickr.com/photos/189663896 https://www.flickr.com/photos/189663896 https://www.flickr.com/photos/189663896 https://www.flickr.com/photos/189663896 https://www.flickr.com/photos/189663896 https://www.flickr.com/photos/189663896 2020-2006 = 14år, jeg regner også med jeg har min Tom Kellogh designede 3/2.5 Merlin Metalworks CR3’/2.5 i 2034 og at det også til den tid vil være min fortrukne racer låge. 1100g er stadig ganske aceptabelt og jeg bekymrer mig aldrig om lak, eller om den nu går i stykker når jeg læsser den ind i et transportmiddel til lands, vands eller i luften (uden af stoppe den i en hardshell) Jeg er helt sikker på at ingen carbon ramme havde overlevet det min Merlin har været udsat for. Hvis den får en ridse polerer jeg den bort med meget fin ståluld ( og hvis jeg vil have den blank vasker jeg den i flydende Ajax) Hvor mange kører stadig rundt på deres nuværende drømme cykel 14 år efter de købte den? Det er de de også kalder panorama ruter - selvom man har en cykkel der kan skal man lide med myg, fluer og kolort fra start til slut. Fiziken er mindre end 25mm (har selv to) Tjek Paul hvis du vil have noget med meget seatback uden knirken - eller Nitto SP83. Begge ertunge, dyre men giver dig en masse seatback garanteret uden knirkeri ( hvis det knirker er det sadlen eller rammen den er gal med, ikke pinden) når det er sagt er Fizik pindende R3 og R5 er tæt på at være de bedst konstruerede pinde på markedet for betalelige dimser, ogsp hvad angår knirkeri.

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Test: AMP MTB Bremseklodser
Med en anderledes tilgang til bremsernes fjende nr. 1 - varme - og avancerede materialer har makkerparret bag AMP, ingeniørerne Ben og Anthony, skabt nogle bremseklodser i høj kvalitet med en miljøvenlig profil.
Test: Scott Addict RC Premium 2020
Scott Addict RC Premium er en allround landevejscykel til den meget kræsne og præstationsorienterede cykelrytter. Med en stiv og let ramme, aerodynamiske træk og komponenter fra øverste hylde får du en alsidig cykel, der klarer sig godt i et varieret terræn, og som er god til både lange og korte ture, samt til konkurrence og motion.
Test: Assos Dyora RS Summer Bibs og jersey
Dyora RS Summer-kollektionen til kvinder leverer på alle fronter med hensyn lethed, komfort, åndbarhed, kvalitet og ydeevne.
Cykelrejser: Hvor går turen til i 2020?
Vinmarker i Appenninerne, alpetoppe i Østrig, cykeludlejning på Mallorca eller smørrebrød i Danmark.
Ny kategorisering af motionsløb skal øge sikkerheden
DGI, DCU og de største danske motionsløbsarrangører er gået sammen om et nyt kategoriseringssystem af motionsløb. Løb deles op i tre kategorier - rød, blå og grøn. Det skal hjælpe motionisten med at vide, hvad vedkommende skal forvente af løbet.  
Vind lækre Garmin produkter
I samarbejde med Garmin Danmark fejrer vi, at cykelsøgemaskinen Velomio.com i juli satte ny besøgsrekord. Derfor udlodder vi tre lækre Garmin produkter i en konkurrence.
First Ride: Specialized Tarmac SL7
For lidt under en uge siden, lancerede Specialized deres nyeste våben: Tarmac SL7, som du kan læse meget mere om her. Vi har haft lejlighed til at køre på den nye maskine i en uges tid og her kan du læse vores første indtryk.
Kombinér cykeldrømme med skoleophold
Det pibler frem med talenter på den danske cykelscene. Sejre i både Grand Tours, forårsklassikere, OL, VM og EM vidner om den enorme kvalitet, de danske ryttere besidder. Har du eller en du kender drømme om at opnå det samme, eller er det lysten til socialt samvær i et læringspræget miljø, der trækker i dig, så kunne et efterskole- eller højskoleophold måske være noget for dig.  
Produktnyt: Specialized Tarmac SL7
Specialized gør op med filosofien om at have flere landevejscykler til forskelligt terræn og præsenterer en cykel der kombinerer lav vægt og aerodynamik i hidtil uset grad.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Livetipsportal.com   •   Andet