Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Kristian Gosvig og Jesper Johannesen (Video) 13.10.2017 @ 06:50

Dropper post har i de sidste mange år været utroligt populært på downhill- og enduro-cykler, men er i stigende grad også begyndt at bevæge sig over på full suspension trail-cykler.

En dropper post er en sadelpind, der som navnet indikerer, tillader føreren at sænke og hæve sadelpinden ved brug af en knap på styret. Der findes sadelpinde med forskellig vandring da en højere rytter typisk også vil ønske mere vandring for at få mest ud af denne funktion.

Men hvad er det egentlig, man får ud af en dropper post?

 

Cyklen er et baghjulsdrevet køretøj. Det er her trækket er, og hvad enten det er på landevejscyklen eller på mountainbiken, så er det optimalt i forhold til hurtig opbremsning at have sin vægt på baghjulet. Baghjulet er samtidig det fikserede hjul, og det er dermed det, der holder kontrollen med cyklen. Ved at installere en dropper post på cyklen, gør du det nemmere at holde vægten på baghjulet og får dermed nemmere ved at lave retningsskift, og du har altså dermed en bedre kontrol med cyklen.

 

I kraft af at både cykler og dropper posts bliver lettere, er denne teknologi nu begyndt at snige sig ind på en stor del af mountainbikes. Der er sågar set dropper posts på racercykler, selvom det ikke umiddelbart forventes, at der er nogle af WorldTour-holdene, der tager denne teknologi til sig lige foreløbig.


Feltet.dk og Motionsfeltet.dk har haft en snak med Johannes Ollerup Sall fra Specialized om denne nye trend på mountainbikes.

Boganmeldelse: USA på tværs
Bogen USA på tværs er en uskøn blanding af amerikansk politik, lidt cykling, lidt rejseskildring og et skvæt Lars Toft Rasmussen. Bogen efterlader én med en rodet læseoplevelse.
Vind en VIP dag til Tour de France med Team Sunweb
Vild konkurrence! Vind en VIP dag til Tour de France med fly, hotelovernatning og middag.
Stortest: Summer Kits – Push Hard
Veludført og veldesignet kit med udtalte aerodynamiske reference fra spændende italiensk brand, som er nyt på danske breddegrader.
Boganmeldelse: Cykelreparation
En meget fin, dog enkelte steder lidt overfladisk, gennemgang af de fleste vedligehold og reparationsopgaver på cykler. En god bog for folk, som før har haft værktøj i hånden.
GOOD VIBES ONLY – Cykelstafetten Kolding – fællesskabet sejrede
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget der ligner…
Anmeldelse: Rolf Sørensens store cykelalmanak
En lækker cykelbogen ramte butikkerne her i starten af april måned. Feltet.dk har kigget nærmere på bogen, som rammer toppen af skalaen.
WEEKENDTILBUD: Spar 5000 kroner på fedt hjulsæt
I den kommende weekend vil Feltet.dk have gode tilbud på hjulsæt fra Juhl Cycling. Spar 5.000 kroner på dit kommende hjulsæt, plus du får dæk og slanger gratis til en værdi af 856 kroner!
Boganmeldelse: Vi Var Unge og Ubekymrede
Laurent Fignon blev kendt som manden, der i 1989 tabte Tour de France med sølle otte sekunder på den berømte sidste etape, enkeltstarten på Champs Élysées. I 2009 udkom bogen på fransk og senere engelsk. Nu er den kommet på dansk oven i købet med forord af Mr. Tour De France, Jørgen Leth. Feltet.dk har haft mulighed for at læse den.
Assos præsenterer ny mountainbike-kollektion
ASSOS lancerer nu sin nye og billigere MTB XC-kollektion.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Det er ikke sikkert cyklens stel tar skade, men som Harald skriver, kan ungens stel måske lide lidt under det. Prøv det og kom gerne tilbage med dine erfaringer på området.😊Jeg har en mindre bunke af importerede cykler og ingen af dem har dansk stelnummer. Mit forsikringsselskab siger ganske vidst at de kræver dansk stelnummer, men da der ikke står noget om det i forsikringsbetingelserne har jeg svært ved at se dem vinde en sag på det. I øvrigt vil jeg også tro, at det er i strid med EU-reglerne om varernes fri bevægelse at sætte krav om det (det er jo reelt en import-forhindring), såfremt cyklerne er udstyret med et godkendt stelnummer fra et andet EU-land. Og ja, jeg er jurist, så det er ikke grebet - helt - ud af den blå luft.Jeg har god erfaring med en relativt lille håndpumpe til derude, der kan monteres ved flaskeholderen. Den er tynd og ikke ultrakort, og kan derfor give højt tryk.; en Topeak Pocket Rocket. Den Barbierei Pompita, som RacerDan nævner, var også god, men den her har et låsehåndtag, der sikrer at den slutter tæt ved ventilen hele tiden. At du sidder ordentligt på cyklen er det vigtigste. Altså at cyklen har stack og reach, så du ikke senere finder ud af, at du ikke kan justere sadel- og styrposition ind til dit behov. Hvis du med motion mener, at du ikke skal accelerere ekstremt og ikke har brug for at være ekstremt aerodynamisk, vil cykler i det prisleje du nævner være helt tilstrækkelige til at give dig denne fornemmelse af at sidde på en supereffektiv køremaskine, som betyder så meget for éns motivation ... Med hensyn til geargrupper har jeg kun erfaring med Shimano. Nyeste Tiagra og 105 fungerer godt, ser godt ud og holder længe (med et vist niveau af pasning, men det gælder også Dura-Ace). Muligvis er bremsekløerne en smule mere effektive i de dyrere grupper. Og med hensyn til meget dyre hjul: igen som rimelig udynamisk motionist er min egen erfaring, at merudgiften her ikke altid giver et tilsvarende løft i køreglæden. Det kan de bedste dæk og en hysterisk velpasset kæde derimod give. Det lækre og præcise gearskift er nok ofte et spørgsmål om justering og vedligeholdelse, lige så meget som om komponenternes pris. Og har man råd, så skal man da bare gå amok med det lækre grej, hvis det forøger glæden ved éns sport. Men jeg fornemmer, at du gerne vil have value for dine penge ... Og så skal jeg jo ikke glemme betydningen af en god sadel, men det er en videnskab for sig ...

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

ThomasKristensen.com