Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Thomas Christiansen 15.05.2018 @ 11:55

MAAP’s overgangssæt, med langærmet jersey og bib-shorts, har alle muligheder, for at få fat i et ungt publikum, der vægter design lige så meget som funktion. Og så har MAAP en garantiordning, der differentierer sig.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Vejledende udsalgspris:

Circuit Team Bib 2.0-shorts 1370,-

Cirquit Winter LS-jersey 1250,-

 

På det danske marked for cykelbeklædning er australske MAAP, et af de sidste nye skud på stammen. Da MAAP endnu er relativt ukendt herhjemme, vil det derfor være naturligt, at starte denne test, med en kort præsentation.

 

Om MAAP
Australske MAAP er blot fire år gammelt, og firmaet er baseret i Melbourne. MAAP profilerer sig på high end-cykelbeklædning, og på kort tid har man markeret sig globalt, blandt andet på grund af det anderledes design, og fordi al produktion foregår i Italien og Australien.

 

Inspireret af surfer- og skatermiljøet

Den ene af MAAP’s grundlæggere, Jarrad Smith, var i en årrække engageret i Melbournes cykelmiljø - både som aktiv og som træner. Han fik gennem årene, oparbejdet masser af viden om cykeltøjs funktionalitet. Men high-end cykeltøj skal ikke ”bare” være funktionelt, det skal også se godt ud, så Smith tog kontakt til designeren Oliver Cousins, der kunne bidrage med 13 års erfaring fra tøjbranchen.

 

Sammen opstillede Smith og Cousins en række parametre, der skulle differentiere MAAP fra de traditionelle brands inden for cykelbeklædning.

 

Man ville gerne skabe et brand, der - ud over at henvende sig til cykelryttere - også var et livsstilsbrand, og et af de banebrydende tiltag var, at man lod sig inspirere af Australiens surfer- og skatermiljø.

 

Allerede fra dag ét var firmaets kollektioner derfor præget af pang-farver, skinnede stoffer og anderledes design. Avancerede testmetoder som vindtunnelforsøg blev også taget i brug, og man har alle årene vægtet, det rigtige stofvalg højt.

 

Det kan konstateres, at missionen lykkedes. MAAP blev introduceret i 2014, og på mindre end fire år er man ekspanderet langt ud over Australiens grænser, og firmaets produkter fås nu i både Europa og USA.

 

Og det går så godt, at MAAP ud over kerneopgaven - produktion og salg af cykelbeklædning - også arrangerer en række cykelevents i forskellige europæiske storbyer henover sommeren.

 

Nu er MAAP som nævnt kommet til Danmark, og Feltet.dk har testet et let sæt, bestående af et par Circuit Team Bib 2.0-shorts samt en langærmet Cirquit Winter LS-jersey.

 

 

God pasform i foroverbøjet stilling

Både jersey og bukser sidder tæt og lægger op til race. Cirquit Team-shortsene er designet stilrent i en marineblå farve med reflekser og MAAP’s logo på begge bukseben.

 

Man har anvendt italiensk 4-way-stretch, som gør, at bukserne sidder tæt, samtidig med at de både er behagelige at have på og fleksible at bevæge sig i. Puden er placeret sådan, at effekten er størst i foroverbøjet racerstilling, og her virker den efter hensigten - også efter flere timer i sadlen.

 

Cirquit Winter-jerseyen har samme basisegenskaber som bukserne, idet den sidder tæt, men er fleksibel at bevæge sig i. Ærmerne er lange, men trøjen har så megen lethed over sig, at den fint lever op til jersey-betegnelsen.

 

Jerseyens lethed betyder dog også, at der er grænser for, hvor megen vind, den kan holde ude. Yderstoffet er både vind- og vandafvisende, men kun til en vis grænse, så en vest i baglommen vil være en god ide på kølige dage. Der er tre lommer bagpå. De er lette at komme til, og der er god plads, men alle er åbne. Personligt foretrækker jeg, når mindst én af lommerne kan lynes, men det er ikke tilfældet her.

 

Farvedesignet er et miks af samme mørkeblå farve, som også anvendes på bukserne, samt gule og røde partier.

 

At jerseyen betegnes som et vinterprodukt er dog misvisende - i hvert fald efter danske forhold. En typisk australsk vinter, der som bekendt topper i juli/august, byder på meget varmere klima end en europæisk vinter, og Cirquit Winter LS-jerseyen er bestemt ikke til dansk vinterbrug.

 

Den er dog yderst velegnet til den europæiske overgangsperiode. Måske burde MAAP overveje en justering af deres produktnavne?

 

Flot garantiordning

Min personlige erfaring med cykeltøj siger, at man skal være varsom med forskellige producenters størrelsesguides. Flere italienske mærker er så små i størrelserne, at jeg ofte skal gå et eller to numre op, før det passer. Men der er fin overensstemmelse mellem MAAP’s mål og de mål, man bruger i sit hverdagstøj.

 

Selv er jeg 181 centimeter høj og bruger normalt størrelse 30 i jeans og M i skjorte. Det svarer fint til størrelse M i MAAP’s kollektion, der tilbyder størrelser i XS, S, M, L og XL.

 

MAAP har endnu ikke fysiske salgssteder i Danmark. Det optimale er naturligvis, at prøve det tøj, man skal købe, så det vil altid forbundet med en vis usikkerhed at bestille over nettet.

 

Men regn som udgangspunkt med, at størrelsen passer, og hav i baghovedet, at MAAP’s garantiordning indebærer, at tøj kan ombyttes (eller man kan få pengene tilbage) de første 60 dage efter køb. Via MAAP’s udvidede garantiordning tilbydes kunden endda 40 % i rabat på nyt tøj, hvis det ”gamle” tøj ødelægges i forbindelse med styrt.

 

 

Grundig finish

At tøjet er fremstillet i Italien - og ikke på en fabrik i Østeuropa - løfter kvaliteten på flere områder. Den sidste finish er medtænkt i syningerne og ved afslutningen på ærmer og ben. MAAP’s konstruktører har ligeledes været omhyggelige i deres stofvalg, og tøjets aerodynamiske egenskaber er som nævnt testet i vindtunnel.

 

Alt andet lige vil det naturligvis være dyrere, at fremstille tøj i Vesteuropa frem for længere østpå, men de ekstra penge er efter min mening givet godt ud, også selv om MAAP’s produkter ligger i den højere ende rent prismæssigt.

 

Opsigtsvækkende design

Om man kan lide pang-farver og kulørt design eller ej er en smagssag. Men visse af MAAP’s produkter skiller sig visuelt meget ud. Gå eventuelt ind på MAAP’s hjemmeside og tjek kollektionerne ud! Intet af tøjet er skabt til, at man kan ”snige sig langs panelerne”. Men det er også her - altså i designet - at MAAP for alvor differentierer sig, og det vil helt sikkert appellere til en målgruppe.

 

Holder faconen og farverne

I testperioden har jeg kørt over 1.000 kilometer i MAAP-tøjet, og det er vasket otte-ti gange. Selv efter sidste vask fremstår farverne med samme ”friskhed”, som de havde fra start. Tøjets elasticitet og form er ligeledes den samme, som den var i starten af testen.

 

Konklusion

Først og fremmest er MAAP et frisk pust på markedet for cykeltøj, hvor en del producenter i mange år har kørt på det ensfarvede og diskrete look.

 

MAAP’s mest spraglede kollektioner vil sikkert dele vandene, men det sæt, Feltet.dk har testet, er relativt afdæmpet i designet og fremtræder flot. Det funktionelle er medtænkt, og pasformen på det testede sæt lægger mere op til race end til mange timers hyggekørsel i oprejst stilling.

 

Min endelige konklusion bliver, at MAAP med overgangssættet vil finde sin største målgruppe blandt det yngre publikum, som både ønsker nyt og anderledes design, men uden at man går på kompromis med funktionaliteten. 

 

Stillet til rådighed af:

MAAP

 

               

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Test: Bontrager Ballista cykelsko
Ultrakomfortabel racersko i høj kvalitet i minimalistisk design og med alternativ placering af BOA-spændet.
Produktnyt: QM Sportscare produkter
Ny serie af belgisk udviklede og producerede produkter er landet i Danmark. Produkterne tilbyder cykelrytteren komfort og pleje i alverdens afskygninger.  
Se verdensmester Valverdes nye cykel og udstyr
Man er ikke i tvivl om, at det er verdensmesteren, der kører rundt på denne cykel.
Elcykler stormer - ny klub og UCI arrangerer VM
Elcykler boomer på verdensplan, men indtil videre er salget ikke eksploderet i Danmark, men det stiger dog hvert år. Men producenterne og grossisterne i Danmark forventer, at de næste to år slå elcykler for alvor igennem i Danmark også. 
CykelSportMesse i Aarhus med gratis adgang
Efter 10 års succes i Roskilde, gør CykelSportMessen nu sit indtog i Aarhus. Messen slår dørene op lørdag den 26. og søndag den 27. oktober - og der er gratis adgang.
Mecklenburg Vorpommern åbner op for spændende cykelmuligheder
Mecklenburg Vorpommern er på mange måder en uopdaget perle for cyklister. Som delstat i det gamle Østtyskland har området ligget i mølpose adskillige år, og man er nu i fuld gang med at modernisere, så alt kommer op på vestligt niveau.
Job: Bjarne Egedesø A/S søger Servicetekniker/Intern sælger
Egedesø søger en ny medarbejder, og det kunne måske være dig? Se nedenstående stillingsopslag.
Test: Roeckl Ibros cykelhandsker
Roeckl er specialister i cykelhandsker og ses jævnligt på flere topatleter - tidligere har blandt andet vores egen Lasse Norman Hansen brugt handskerne flittigt under hans banetriumfer.
Smukke panoramaudsigter og udfordrende nedkørsler
Hohe Salve i Kitzbüheler Alpen er stedet, hvor du finder et stort net af brede grusstier velegnede til gravel-bikes eller hardtail-mountainbikes samt tekniske og udfordrende nedkørsler, der er perfekte til brede dæk og fuldt affjedrede trial-bikes.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Der der med tøj/sko/klamper kommer vist an på hvor meget man går op idet. Mind pedaler og sko forbliver det samme til dette formål. Mht. tøj, hvis du kan klare vinteren på landevejen, så fryser du i hvert fald ikke i skoven (lavere fart og mindre vind). Min cykel, vil jo grundlæggende være et cx setup, så det skal nok gå, kender dog ikke sporet og hvor svært det er. Ellers må jeg jo stå og og trække😅😅Nu har jeg modtaget og monteret hjulene, men har endnu ikke prøvet en tur på dem, da jeg kører på den anden cykel for tiden. Men kan da lige komme med de indtryk jeg fik. Da jeg kører med 10 speed Tiagra 4700 gruppe, var jeg glad for at afstands ringen til kassetten fulgte med. Det sted jeg købte dem står der 10/11 speed, men afstands ringen er til 9 og 10 speed, så formoder der burde stå 9/10/11 speed. Samtidig er det 35 mm profil, så godt jeg køber slanger med 60 mm ventil, selvom de er lidt lange :) Da jeg normalt monterer hastigheds magneten pegeende udad opdagede jeg at egerne sidder længere ude for den stødte på min "indbyggede" sensor, som Trek cykler har plads til i deres stel, vendte den bare om. Så det ser ud til at egerne sidder lidt længere ude på navet end jeg er vant til. Jeg måtte sætte mit øre helt ned til kassetten for at køre "klik" lydende når hjulet drejer i friløb :O Det er utrolig lydløst. Mål efter om længderne på ledningerne passer. Læg ca. 10% til det du måler dig frem til. Da jeg er på jagt efter en mere komfortabel cross/gravel--cykel, vil jeg gerne høre om der er nogen der har erfaringer med Superx eller eventuelt GIANT tcx advanced, som de vil dele

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat