Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Adam Aisen 27.02.2018 @ 09:00

Et spændende bekendtskab og en oplagt sko for de flere og flere ryttere, der holder af at tage cyklen med på ’eventyr’. Man går ikke galt i byen med XC5-skoen, hvis man er til cykling, som snarere rimer på livsstil, oplevelser og ’ud-i-naturen’ end på konkurrence.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Fakta

Vejl. pris: 1.199,-

Vægt ca. 300 gram (str. 42)

Farve: Fås i Grå/orange og sort/orange
Lukning: Snørebånd
Materiale overdel: Syntetisk læder
Materiale underdel: Carbon med forstærket mellemsål og gummi fra Michelin

 

Introduktion

Den øgede interesse for dels cykelcross, dels gravel-cykling har været en tydelig inspiration til Shimanos seneste nyskabelse inden for terræncykelsko - modellen XC5.


Modellen er dermed ’lillebror’ til XC7 og XC9, hvoraf sidstnævnte er topmodellen i Shimanos program.

Shimano bekender da også kulør ved ikke at placere XC5 i kategorien ”XC-Racing”, men i stedet under overskriften ”Multi-Surface”. Her har vi at gøre med en sko til alsidig brug.

Med sin snørebåndslukning og sit markant anderledes design end Shimanos øvrige terrænsko gør Shimano det kun endnu tydeligere, at man har opfundet en ny kategori. En sko, der går på tværs af cross country mountainbiking, cykelcross og altså kørsel på eventyr på tværs af grusstier, anlagte spor, asfalt osv. - hvad der i dag omtales ’gravel’.

XC5 er i øvrigt magen til damemodellen XC500W, som dog kommer i sin egen farvekombination.

 



Test

Vi modtog skoen i den grå/orange version. Den er frisk og fræk i sit udtryk, men dog stilren og spiller godt ind i den trend, som for tiden gennemsyrer cykeltøjstilen.

Som allerede nævnt ligner skoen ikke umiddelbart Shimanos øvrige XC-sko. Det skyldes naturligvis primært snørebåndene, men også det syntetiske læders nubrede overflade.

Underdelen af Michelin-gummi er derimod magen til den, man finder på XC7-modellen, om end mellemsålen af carbon har en mindre høj stivhedsgrad.

Skoen føles meget let, og kvaliteten er der bestemt intet at udsætte på. Med foden i skoen fornemmes straks den bløde, fleksible overdel. Måske er det årsagen til, at pasformen også synes en ganske lille smule bredere end eksempelvis XC9-topmodellen.

Det er dog næppe det alene - skoen er trods alt snarere målrettet ’livsstils’-rytteren end den fuldt ud konkurrenceorienterede atlet. Der er gjort mere plads til komfort i skoen, til at gå i den - og mon ikke også til kraftigere sokker. Også indersålen, der føles ergonomisk, bidrager til god komfort.

 



Lad det være sagt først som sidst: Det krævede denne tester en smule tilvænning at køre med XC5-skoen. Den lidt bredere pasform, den lidt blødere carbonsål, snørebåndene - det gav alt sammen en noget anderledes fornemmelse end de stivere og mere tætsiddende terræn- og landevejssko, de fleste af os vel nok er vant til.

Men lad så også det næste være sagt straks efter og uden forbehold: Da tilvænningsperioden var overstået, da det stod klart, at disse sko næppe skal anvendes i cross country eller cykel cross-konkurrencer med masser af kontante accelerationer og langvarige tryk i pedalerne, men i så mange andre sammenhænge - ja, så sad et stort smil klistret fast i ansigtet.

Vi har at gøre med en lækker sko, i usædvanlig god kvalitet, som er særdeles alsidig og praktisk i brug. Hvad enten vi har at gøre med lange ture i både terrænet og på landevejen, eller vi taler om pendlercykling.

 



Carbonsålen giver stabilitet og kraftoverførsel i trådet, så længe der ikke presses for hårdt i pedalerne, men gør også, sammen med den kraftige gummi, at det nemt lader sig gøre gå i skoen. Her hjælper også den fleksibilitet, man mærker i skoens ender og ikke mindst det ganske bløde hælparti.

Og så er der selvfølgelig snørebåndene - også disse bidrager til fleksibiliteten og komforten. Men om man er og bliver tilhænger af snørebånd på cykelsko, det afhænger sandsynligvis meget af den enkelte. Denne tester er generelt ikke den store fan, primært fordi det opleves som besværligt.

Men det skal gives snørebåndslukningen, at det giver brugeren fortrinlig mulighed for at stramme til på den måde, der passer den enkelte bedst.

Tanken er dog nærliggende: Her er snørebånd muligvis valgt ud fra et designmæssigt ønske. Det giver skoen et mere cool, hverdagsagtigt udtryk, der passer skoen og ryttertypen godt.

Afslutningsvis skal det med, at skoen ventilerer bedre end forventet. Da skoen primært er blevet testet henover efteråret og vinteren og er indgået i rotation med andre sko, har det overrasket denne tester, hvor koldt der  - uden skoovertræk - blev om fødderne i XC5. Det lover godt for brugen af disse sko henover forår og sommer.

 


Konklusion

Shimanos XC5-terrænsko - den kom på markedet i 2017 - er både et spændende bekendtskab og en oplagt sko at vælge for de flere og flere ryttere, der holder af at tage cyklen med på ’eventyr’ ud i naturen. Ikke på de anlagte MTB-spor, ikke på landevejen, ikke på cross-ruterne - men på cykelture, der bevæger sig lidt hen over det hele.

Cykelture, der typisk indeholder en masse grusveje eller måske bare stier på jord, græs eller mere sandet underlag. Ture, der måske foregår steder, hvor der egentlig ikke skulle cykles, fx langs gamle jernbanespor. Den slags cykling, der kaldes gravel, og som snarere rimer på livsstil, oplevelser og ’ud-i-naturen’ end på konkurrence.

Den slags ture, der af mange (fortsat) foretages på crosscyklen, men hvortil der er dukket en særlig slags cykel op - og nu (naturligvis) også cykelsko. Er man til den slags, går man på ingen måde galt i byen med et par af Shimanos XC5.

 

Sådan har vi testet

Shimanos XC5 er blevet testet i efteråret og vinteren. Testturene har været fra halve timer og til ture på ca. tre timers varighed. Skoen er blevet benyttet på både landevejsture, på grusveje og på cross cyklen i ’crossterræn’.


Stillet til rådighed af

Shimano Nordic Danmark

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Produktnyt: Ny Specialized Turbo Levo
Den nye elcykel fra Specialized, Turbo Levo, er blevet fuldstændigt redesignet, hvilket markerer en helt ny standard for E-MTB. Stellet ligner den nye mountabike Stumpjumper, hvilket har gjort den nye Levo både lettere og stivere, samt gjort cyklen sjovere og mere alsidig. 
Den værdifulde cykelbagage fra idrætsefterskolen i Ikast
Et år på ISI Idrætsefterskole blev den perfekt startrampe for Jesper Vinkels videre liv med både cykling og videregående studier.
Løbsberetning: Hærvejsløbet 2018
Gennem mit medlemsskab af Team Motionsfeltet.dk har jeg fået muligheden for, at køre 110 kilometer i Hærvejsløbet.
Cykling i vulkansk ørkenlandskab
Blot 100 km fra den afrikanske nordvestkyst ude i Atlanterhavet finder man De kanariske Øer. Fuerteventura, der er en af de i alt 7 øer, byder gennemsnitligt på 320 årlige solskinsdage, og det er derfor oplagt, at øen har udviklet sig til et mekka for sportsinteresserede og aktive gæster.
Produktnyt: Scott Ransom 2019
Scott introducerer nu den helt nye Ransom. En "all mountain/enduro bike", der er bygget til fart. Med sine 170mm vandring er det samtidig en både alsidig og utrolig let mountainbike.
Produktnyt: Louison Bobet - Kør med 'panache'
Nyt fransk tøjmærke kommer til Danmark. Det er mærket Louison Bobet. Fransk elegance på cyklen og i alle andre sammenhænge.
Hvem bliver nomineret til årets klub?
Hvem bliver nomineret til årets klub 2018? De fire nominerede i kategorien bliver afsløret i aften. 
Specialized indbyder dig til to dages test af spritnyt udstyr
En af de absolut største spillere på cykeludstyrsmarkedet er giganten Specialized, og de inviterer alle danskere til udstyrsfest i Kolding.
Boganmeldelse: Lars Bak - Hjælperytteren
Seneste skud på stammen af cykelbøger udgivet i 2018 er “Lars Bak - Hjælperytteren”. Vi har læst bogen og kommer her med en anmeldelse af den.

Instagram #motionsfeltet

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat