Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Adam Aisen 27.02.2018 @ 09:00

Et spændende bekendtskab og en oplagt sko for de flere og flere ryttere, der holder af at tage cyklen med på ’eventyr’. Man går ikke galt i byen med XC5-skoen, hvis man er til cykling, som snarere rimer på livsstil, oplevelser og ’ud-i-naturen’ end på konkurrence.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Fakta

Vejl. pris: 1.199,-

Vægt ca. 300 gram (str. 42)

Farve: Fås i Grå/orange og sort/orange
Lukning: Snørebånd
Materiale overdel: Syntetisk læder
Materiale underdel: Carbon med forstærket mellemsål og gummi fra Michelin

 

Introduktion

Den øgede interesse for dels cykelcross, dels gravel-cykling har været en tydelig inspiration til Shimanos seneste nyskabelse inden for terræncykelsko - modellen XC5.


Modellen er dermed ’lillebror’ til XC7 og XC9, hvoraf sidstnævnte er topmodellen i Shimanos program.

Shimano bekender da også kulør ved ikke at placere XC5 i kategorien ”XC-Racing”, men i stedet under overskriften ”Multi-Surface”. Her har vi at gøre med en sko til alsidig brug.

Med sin snørebåndslukning og sit markant anderledes design end Shimanos øvrige terrænsko gør Shimano det kun endnu tydeligere, at man har opfundet en ny kategori. En sko, der går på tværs af cross country mountainbiking, cykelcross og altså kørsel på eventyr på tværs af grusstier, anlagte spor, asfalt osv. - hvad der i dag omtales ’gravel’.

XC5 er i øvrigt magen til damemodellen XC500W, som dog kommer i sin egen farvekombination.

 



Test

Vi modtog skoen i den grå/orange version. Den er frisk og fræk i sit udtryk, men dog stilren og spiller godt ind i den trend, som for tiden gennemsyrer cykeltøjstilen.

Som allerede nævnt ligner skoen ikke umiddelbart Shimanos øvrige XC-sko. Det skyldes naturligvis primært snørebåndene, men også det syntetiske læders nubrede overflade.

Underdelen af Michelin-gummi er derimod magen til den, man finder på XC7-modellen, om end mellemsålen af carbon har en mindre høj stivhedsgrad.

Skoen føles meget let, og kvaliteten er der bestemt intet at udsætte på. Med foden i skoen fornemmes straks den bløde, fleksible overdel. Måske er det årsagen til, at pasformen også synes en ganske lille smule bredere end eksempelvis XC9-topmodellen.

Det er dog næppe det alene - skoen er trods alt snarere målrettet ’livsstils’-rytteren end den fuldt ud konkurrenceorienterede atlet. Der er gjort mere plads til komfort i skoen, til at gå i den - og mon ikke også til kraftigere sokker. Også indersålen, der føles ergonomisk, bidrager til god komfort.

 



Lad det være sagt først som sidst: Det krævede denne tester en smule tilvænning at køre med XC5-skoen. Den lidt bredere pasform, den lidt blødere carbonsål, snørebåndene - det gav alt sammen en noget anderledes fornemmelse end de stivere og mere tætsiddende terræn- og landevejssko, de fleste af os vel nok er vant til.

Men lad så også det næste være sagt straks efter og uden forbehold: Da tilvænningsperioden var overstået, da det stod klart, at disse sko næppe skal anvendes i cross country eller cykel cross-konkurrencer med masser af kontante accelerationer og langvarige tryk i pedalerne, men i så mange andre sammenhænge - ja, så sad et stort smil klistret fast i ansigtet.

Vi har at gøre med en lækker sko, i usædvanlig god kvalitet, som er særdeles alsidig og praktisk i brug. Hvad enten vi har at gøre med lange ture i både terrænet og på landevejen, eller vi taler om pendlercykling.

 



Carbonsålen giver stabilitet og kraftoverførsel i trådet, så længe der ikke presses for hårdt i pedalerne, men gør også, sammen med den kraftige gummi, at det nemt lader sig gøre gå i skoen. Her hjælper også den fleksibilitet, man mærker i skoens ender og ikke mindst det ganske bløde hælparti.

Og så er der selvfølgelig snørebåndene - også disse bidrager til fleksibiliteten og komforten. Men om man er og bliver tilhænger af snørebånd på cykelsko, det afhænger sandsynligvis meget af den enkelte. Denne tester er generelt ikke den store fan, primært fordi det opleves som besværligt.

Men det skal gives snørebåndslukningen, at det giver brugeren fortrinlig mulighed for at stramme til på den måde, der passer den enkelte bedst.

Tanken er dog nærliggende: Her er snørebånd muligvis valgt ud fra et designmæssigt ønske. Det giver skoen et mere cool, hverdagsagtigt udtryk, der passer skoen og ryttertypen godt.

Afslutningsvis skal det med, at skoen ventilerer bedre end forventet. Da skoen primært er blevet testet henover efteråret og vinteren og er indgået i rotation med andre sko, har det overrasket denne tester, hvor koldt der  - uden skoovertræk - blev om fødderne i XC5. Det lover godt for brugen af disse sko henover forår og sommer.

 


Konklusion

Shimanos XC5-terrænsko - den kom på markedet i 2017 - er både et spændende bekendtskab og en oplagt sko at vælge for de flere og flere ryttere, der holder af at tage cyklen med på ’eventyr’ ud i naturen. Ikke på de anlagte MTB-spor, ikke på landevejen, ikke på cross-ruterne - men på cykelture, der bevæger sig lidt hen over det hele.

Cykelture, der typisk indeholder en masse grusveje eller måske bare stier på jord, græs eller mere sandet underlag. Ture, der måske foregår steder, hvor der egentlig ikke skulle cykles, fx langs gamle jernbanespor. Den slags cykling, der kaldes gravel, og som snarere rimer på livsstil, oplevelser og ’ud-i-naturen’ end på konkurrence.

Den slags ture, der af mange (fortsat) foretages på crosscyklen, men hvortil der er dukket en særlig slags cykel op - og nu (naturligvis) også cykelsko. Er man til den slags, går man på ingen måde galt i byen med et par af Shimanos XC5.

 

Sådan har vi testet

Shimanos XC5 er blevet testet i efteråret og vinteren. Testturene har været fra halve timer og til ture på ca. tre timers varighed. Skoen er blevet benyttet på både landevejsture, på grusveje og på cross cyklen i ’crossterræn’.


Stillet til rådighed af

Shimano Nordic Danmark

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Boganmeldelse: USA på tværs
Bogen USA på tværs er en uskøn blanding af amerikansk politik, lidt cykling, lidt rejseskildring og et skvæt Lars Toft Rasmussen. Bogen efterlader én med en rodet læseoplevelse.
Vind en VIP dag til Tour de France med Team Sunweb
Vild konkurrence! Vind en VIP dag til Tour de France med fly, hotelovernatning og middag.
Stortest: Summer Kits – Push Hard
Veludført og veldesignet kit med udtalte aerodynamiske reference fra spændende italiensk brand, som er nyt på danske breddegrader.
Boganmeldelse: Cykelreparation
En meget fin, dog enkelte steder lidt overfladisk, gennemgang af de fleste vedligehold og reparationsopgaver på cykler. En god bog for folk, som før har haft værktøj i hånden.
GOOD VIBES ONLY – Cykelstafetten Kolding – fællesskabet sejrede
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget der ligner…
Anmeldelse: Rolf Sørensens store cykelalmanak
En lækker cykelbogen ramte butikkerne her i starten af april måned. Feltet.dk har kigget nærmere på bogen, som rammer toppen af skalaen.
WEEKENDTILBUD: Spar 5000 kroner på fedt hjulsæt
I den kommende weekend vil Feltet.dk have gode tilbud på hjulsæt fra Juhl Cycling. Spar 5.000 kroner på dit kommende hjulsæt, plus du får dæk og slanger gratis til en værdi af 856 kroner!
Boganmeldelse: Vi Var Unge og Ubekymrede
Laurent Fignon blev kendt som manden, der i 1989 tabte Tour de France med sølle otte sekunder på den berømte sidste etape, enkeltstarten på Champs Élysées. I 2009 udkom bogen på fransk og senere engelsk. Nu er den kommet på dansk oven i købet med forord af Mr. Tour De France, Jørgen Leth. Feltet.dk har haft mulighed for at læse den.
Assos præsenterer ny mountainbike-kollektion
ASSOS lancerer nu sin nye og billigere MTB XC-kollektion.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Det er ikke sikkert cyklens stel tar skade, men som Harald skriver, kan ungens stel måske lide lidt under det. Prøv det og kom gerne tilbage med dine erfaringer på området.😊Jeg har en mindre bunke af importerede cykler og ingen af dem har dansk stelnummer. Mit forsikringsselskab siger ganske vidst at de kræver dansk stelnummer, men da der ikke står noget om det i forsikringsbetingelserne har jeg svært ved at se dem vinde en sag på det. I øvrigt vil jeg også tro, at det er i strid med EU-reglerne om varernes fri bevægelse at sætte krav om det (det er jo reelt en import-forhindring), såfremt cyklerne er udstyret med et godkendt stelnummer fra et andet EU-land. Og ja, jeg er jurist, så det er ikke grebet - helt - ud af den blå luft.Jeg har god erfaring med en relativt lille håndpumpe til derude, der kan monteres ved flaskeholderen. Den er tynd og ikke ultrakort, og kan derfor give højt tryk.; en Topeak Pocket Rocket. Den Barbierei Pompita, som RacerDan nævner, var også god, men den her har et låsehåndtag, der sikrer at den slutter tæt ved ventilen hele tiden. At du sidder ordentligt på cyklen er det vigtigste. Altså at cyklen har stack og reach, så du ikke senere finder ud af, at du ikke kan justere sadel- og styrposition ind til dit behov. Hvis du med motion mener, at du ikke skal accelerere ekstremt og ikke har brug for at være ekstremt aerodynamisk, vil cykler i det prisleje du nævner være helt tilstrækkelige til at give dig denne fornemmelse af at sidde på en supereffektiv køremaskine, som betyder så meget for éns motivation ... Med hensyn til geargrupper har jeg kun erfaring med Shimano. Nyeste Tiagra og 105 fungerer godt, ser godt ud og holder længe (med et vist niveau af pasning, men det gælder også Dura-Ace). Muligvis er bremsekløerne en smule mere effektive i de dyrere grupper. Og med hensyn til meget dyre hjul: igen som rimelig udynamisk motionist er min egen erfaring, at merudgiften her ikke altid giver et tilsvarende løft i køreglæden. Det kan de bedste dæk og en hysterisk velpasset kæde derimod give. Det lækre og præcise gearskift er nok ofte et spørgsmål om justering og vedligeholdelse, lige så meget som om komponenternes pris. Og har man råd, så skal man da bare gå amok med det lækre grej, hvis det forøger glæden ved éns sport. Men jeg fornemmer, at du gerne vil have value for dine penge ... Og så skal jeg jo ikke glemme betydningen af en god sadel, men det er en videnskab for sig ...

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

ThomasKristensen.com