Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Mads Søndergaard Jensen 14.01.2018 @ 08:00

Pirelli er vendt tilbage til cykelsporten og imponerer i test med et nyt allround dæk til landevejscyklen.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

 

Fakta

 - Helårsdæk
 - Optimalt greb på våde og kolde veje

 - Aramid Diber + smartNet Sillica for øget punktering resistance.

 - Fås fra 700x23-700x28c

 

Vægt: 220 gram (700x25c)

Vejl. Pris: 349,-

 
Introduktion

Pirelli vil for mange være lig med Formel 1 og hurtige biler. Pirelli har nemlig i mange år været dæksponsor i motorsportens ypperste klasse. Hvad har den store dækfabrikant så med cykling at gøre? Det som mange ikke ved er, at 30 af de 49 der i året 1909 gennemførte det første Giro d ́Italia løb, kørte på ringe fra netop Pirelli.


2017 skulle så blive året hvor Pirelli vendte tilbage til cykelsporten med lanceringen af deres kollektion af landevejsdæk, PZero Velo. Pirelli kommer med tre modeller med hver deres farvekode ligesom man kender det fra deres Formel 1 dæk. Sølv for almindelig landevejsdæk, rød for dæk til tidskørsler og blå der er et helårsdæk. Det er det sidste dæk, kaldet Velo 4S vi har haft lejlighed til at teste på de danske efterårs- og vinterveje.

 

 
Test
Dækkene fra Pirelli kommer i en pakke som skiller sig ud fra mængden ved at kvaliteten af boksen næsten leder tankerne hen på en Iphone-æske.


Det særlige ved disse dæk er, at de er holdt sammen af et blåt elastik hvor på der står Pirelli. Disse elastikker kan bruges som wristbands, ligesom dem i Livestrong æren. En lille smart detalje fra Pirelli synes vi.


Efter dækkene er pakket ud, er det tid at montere dem på hjulene. Hjulene er et sæt ældre Spinergy lavet i aluminum.


Førstehåndsindtrykket af dækkene er gode. De ser fede og ikke mindst lette ud.  Monteringen af dem går også, helt uden at få ondt i fingrene eller brug af dækjern, så det må siges at være godkendt.


Denne tester har tidligere oplevet, at mere robuste helårsdæk der bruges ikke betegnelse helsårs dæk om 4S  kan være svære at montere på fælgen. Dette var ikke tilfældet her.


Dækkene blev monteret og så var det tid til første test tur - helt perfekt for der var våde veje. Lad det være sagt med det samme,  dækket imponerede denne tester. De føles næsten som et sommerdæk . Det var virkelig en god følelse med de 700x25c som giver god komfort.

 

Dækkene havde også et godt greb i sving på våde veje.


På mange tidligere vinter og helårsdæk, denne tester har kørt på, har de været mere kantede og “hårde” at køre på. Pirelli har lavet en speciel gummibelægning, der gør at selvom dækket er ekstra tykt på toppen af dækket, føles det ikke på nogen måde kantet at køre på. Virkelig en god oplevelse.

 

 

Det store spørgsmål er så, om vi er punkteret på dækket? Det er vi ikke. Vi har haft dækket til test lidt over 1 måned og har kørt 600 km på det. Er det så nok til endeligt at konkludere, at det er mere punkteringsresistent end andre dæk er? Svaret er nok nej, her skal man køre med dækket i længere tid. Men vi har testet det af på de danske cykelstier fyldt med småsten og her har der ikke været noget.
 

Men med en vægt på 220 gram og en fantastisk rullemodstand klarer dette dæk sig overraskende godt i det danske efterår og vinter.

Spørgsmålene er, om man vil have en høj rullemodstand og tungt dæk men stort set ingen chance for punktering?  Eller vil man, både efterår og vinter, rulle godt på landevejen, på et dæk der er knap så tungt og let at tage af samt montere igen og hermed leve med at det giver en til to punkteringer i løbet af vinteren? Det ville denne tester til enhver tid foretrække, men dette er selvfølelig individuelt.

 

Konklusion

Pirelli dæk på landevejen er for mange et ukendt fænomen, men med deres nye kollektion af dæk er de i den grad kommet ind på markedet med et brag. Deres bud på et helårsdæk Velo 4S er med en vægt på 220 gram et af de klart letteste helårsdæk på markedet. Dækket er 10 gram lettere end for eksempel Continental GP4000II som, for mange, er dækket der bliver brugt hele året.

 

Dette dæk skal ikke ses som et decideret vinterdæk, men som navnet antyder et dæk du kan bruge hele året rundt. Dog vil vi gerne pointere, at dækket har gjort det godt på de parametre vi har testet i det sene efterår og tidlige vinter.


Pirelli Velo 4S dækket ruller næsten lige så godt som et sommerdæk men har en gummibelægning der gør, at det uden problemer kan bruges om vinteren. Vi vil dog ikke anbefale det til sne og is, her skal du have fat i helt anden type dæk.

 

Prisen på dækket er 349,- hvilket er samme prisklasse som for eksempel Schwalbe Durano Plus, men en anelse dyre end Contiental GP4000II. Det er efter vores mening en pris man er villig til at betale for et dæk som er så alsidigt som tilfældet er her.


Dette landevejsdæk fra den “nye” spiller, Pirelli er et rigtig godt alternativ til de mere kendte dækproducenter som Continental og Schwalbe.

 

Sådan har vi testet

Dækkene fra Pirelli er blevet testet i november-december måned i våde og tørre forhold. Test- turene har haft en varighed fra 1,5-3,5 time.
 

Stillet til rådighed af: Peakbike 

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Billedgalleri

Test: Bontrager Ballista cykelsko
Ultrakomfortabel racersko i høj kvalitet i minimalistisk design og med alternativ placering af BOA-spændet.
Produktnyt: QM Sportscare produkter
Ny serie af belgisk udviklede og producerede produkter er landet i Danmark. Produkterne tilbyder cykelrytteren komfort og pleje i alverdens afskygninger.  
Se verdensmester Valverdes nye cykel og udstyr
Man er ikke i tvivl om, at det er verdensmesteren, der kører rundt på denne cykel.
Elcykler stormer - ny klub og UCI arrangerer VM
Elcykler boomer på verdensplan, men indtil videre er salget ikke eksploderet i Danmark, men det stiger dog hvert år. Men producenterne og grossisterne i Danmark forventer, at de næste to år slå elcykler for alvor igennem i Danmark også. 
CykelSportMesse i Aarhus med gratis adgang
Efter 10 års succes i Roskilde, gør CykelSportMessen nu sit indtog i Aarhus. Messen slår dørene op lørdag den 26. og søndag den 27. oktober - og der er gratis adgang.
Mecklenburg Vorpommern åbner op for spændende cykelmuligheder
Mecklenburg Vorpommern er på mange måder en uopdaget perle for cyklister. Som delstat i det gamle Østtyskland har området ligget i mølpose adskillige år, og man er nu i fuld gang med at modernisere, så alt kommer op på vestligt niveau.
Job: Bjarne Egedesø A/S søger Servicetekniker/Intern sælger
Egedesø søger en ny medarbejder, og det kunne måske være dig? Se nedenstående stillingsopslag.
Test: Roeckl Ibros cykelhandsker
Roeckl er specialister i cykelhandsker og ses jævnligt på flere topatleter - tidligere har blandt andet vores egen Lasse Norman Hansen brugt handskerne flittigt under hans banetriumfer.
Smukke panoramaudsigter og udfordrende nedkørsler
Hohe Salve i Kitzbüheler Alpen er stedet, hvor du finder et stort net af brede grusstier velegnede til gravel-bikes eller hardtail-mountainbikes samt tekniske og udfordrende nedkørsler, der er perfekte til brede dæk og fuldt affjedrede trial-bikes.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

kører jævnligt i spor og på stier på den rigtige side af motorvejen (nybro, frederiksdal og nørreskov) og fortsætter gerne rundt om furesø på grusstierne tilbage til lyngby på 29, 32 og 43mm dæk. evt forlænget med gelskov, ravnholm og vaserneNu har jeg modtaget og monteret hjulene, men har endnu ikke prøvet en tur på dem, da jeg kører på den anden cykel for tiden. Men kan da lige komme med de indtryk jeg fik. Da jeg kører med 10 speed Tiagra 4700 gruppe, var jeg glad for at afstands ringen til kassetten fulgte med. Det sted jeg købte dem står der 10/11 speed, men afstands ringen er til 9 og 10 speed, så formoder der burde stå 9/10/11 speed. Samtidig er det 35 mm profil, så godt jeg køber slanger med 60 mm ventil, selvom de er lidt lange :) Da jeg normalt monterer hastigheds magneten pegeende udad opdagede jeg at egerne sidder længere ude for den stødte på min "indbyggede" sensor, som Trek cykler har plads til i deres stel, vendte den bare om. Så det ser ud til at egerne sidder lidt længere ude på navet end jeg er vant til. Jeg måtte sætte mit øre helt ned til kassetten for at køre "klik" lydende når hjulet drejer i friløb :O Det er utrolig lydløst. Mål efter om længderne på ledningerne passer. Læg ca. 10% til det du måler dig frem til. Da jeg er på jagt efter en mere komfortabel cross/gravel--cykel, vil jeg gerne høre om der er nogen der har erfaringer med Superx eller eventuelt GIANT tcx advanced, som de vil dele

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat