Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Jan Vinter 24.08.2017 @ 14:48

Hvis man siger Wales, så dukker ting som Tom Jones, Wales kringle og kulminer umiddelbart op når ordet googles. Men landsdelen byder også på et spændende motionsløb, som afvikles som en del af Velothon serien.

Kendetegnet for disse løb er, at der virkelig er styr på tingene: Aflukkede veje, depoter af høj kvalitet, hjælpebiler ved mekanisk defekt og et ekspoområde med masser af aktiviteter.

 

Da Team Motionsfeltet udbød en gratis start til dette løb, bød jeg straks ind. Løbet blev afholdt i juli måned med start og slut i Cardiff.

 

Distancen er 140 kilometer og 1400 højdemeter. Dette gav mulighed for at lave en ferie på en uges tid og med billige flybilletter fra København til Bristol, gav det luft i budgettet til at leje en bil og få lavet en masse udflugter i området i dagene efter løbet. Hermed var sommerferie planlægningen i fuld gang for min kone og jeg.

 

Op til løbet modtog jeg en masse e-mails fra arrangøren med praktiske ting, træningsprogrammer, et interaktivt kort over ruten samt en masse turist information. Så allerede inden løbet var man klædt godt på, til hvad der venter.

 

Om lørdagen tog jeg ind for at hente mit startnummer og få styr på byen inden starten søndag morgen. Selve stævnepladsen var umiddelbart overfor rådhuset og indeholdt en masse boder med både mad, nummerudlevering, cykeltøj, cykeldele og alskens andre ting.

 

Desuden var der en merchandise butik, hvor man kunne købe alt fra bamser, kopper, caps, trøjer og cykeltøj til nattøj med Velothons logo.

 

På området var der et hav at hjælpere som var meget imødekommende omkring de spørgsmål jeg måtte have.

 

Tidligt søndag morgen fik jeg, på hotellets morgenmadsbuffet som mest indeholdt scrampled æg, backed beans og hvid brød, fundet noget havregrød så mavsen kunne være i topform til løbet. Solen skinnede og vejret var helt klart til kort/kort outfit. Vi fik parkeret et godt stykke fra centrum, på et prebooket parkeringsområde og fik fisket cyklen ud af bilen.

 

På turen fra p-pladsen til stævnecentrum, var der placeret guider som viste vej. Igen - der var styr på selv de små detaljer.

 

 

Med 15.000 (!) deltagere, var man blevet tildelt en startboks i området omkring startsstregen. Hver boks blev sendt af sted med 20 minutters mellemrum og det foregik i god ro og orden. De første kilometer gik gennem centrum af Cardiff som var udsmykket efter alle kunstens regler med Wales hvid grønne flag.

 

 

Efter at vi kom ud af byen, fik jeg hurtigt fundet et felt som kørte med en passende hastighed. Jeg havde frygtet lidt, at køre rundt i et felt, hvor alle er vant til venstrekørsel, men syntes ikke det var noget problem, når man først kom i gang. Det var nok især de lange nedkørsler jeg havde tendens til at ligge i højresiden af vejen. Som sagt,  var det jo på totalt afspærrede veje, så der var ingen fare for at møde modkørende trafik. Jeg oplevede, at selv på de mindste veje stod der vagter, som sikrede at der ikke kom trafik ud på ruten.

 

 

Da vi kom ud af byen og ud på de små veje var rytterne spredt godt ud. Vi kom igennem små idylliske walisiske landsbyer, hvor stort set hele byen var rykket ud på gaden for at heppe. Dette foregik med gryder, pander og andet som kunne lave spektakel. Og især i de mange rundkørsler var det masser af publikum. Arrangørerne regnede med at omkring 20.000 folk havde overværet motionsløbet.

 

Jeg var selvfølgelig inde i forplejningen for at se hvad de kunne byde på. Ud over det vanlige gel og energidrik var der også kager som lignede fiskefrikadeller, men var en lokal specialitet, nemlig walisiske småkager. Selv om der var mange i forplejningen foregik alt i god ro.


 

Landskabet i Wales består af en masse ”bløde” bjerge, hvor stigningerne er lange og på minimum 8-10 %. Rutens bjerg mødte vi efter 85 kilometer og startede med 10-12 % stigning og med fare for får på kørebanen. Undervejs kørte der hjælpebiler op blandt rytterne og chekkede at alle som stod i vejkanten var ok.

 

 

Velankommen til toppen, som også var tæt besat af tilskuere, gik det nedad og gennem minebyer med stejle gader og høj musik fra pubberne. Ved alle skarpe sving stod der hjælpere med gule flag for at advare rytterne.

 

Ruten hjemad forgik de sidste 30 kilometer på lange hovedveje og gik op og ned, så der virkelig kunne komme fart på. Skiltningen var et kapitel for sig selv: Selv om man regner med miles i England var alt angivet i meter og km. Desuden var der advarselstavler før alle rundkørsler og andre forhindringer. Og så et par advarselstavler, om at det ikke var tillad at tisse i vejkanten hvis der var andre tilstede.

 

Velankommen i mål blev vi mødt af en række hjælpere, hvor alle fik et ”well done” og en medalje.

 

 

Herefter fortrak jeg til expo området for en gang frokost og lidt hygge. En sjov ting som jeg bemærkede var at man ”parkerer” sin cykel ved at stille den på hovedet.

 

Løbet er virkeligt velorganiseret og kan kraftigt anbefales, eventuelt i forbindelse med lidt ferie, nu når man endelig er kommet afsted.

 

Velothon afholdes blandt andet i Berlin, Hamburg og Stokholm henover sommeren.

Startnummeret var sponsoreret af Team Motionsfeltet.dk PREMIUM, som jeg er en del af.

Seks gode træningsbøger - slå til nu og spar 20%
Skal du i form til den kommende sæson? Så har Feltet.dk et par gode bøger til dig. 
Boganmeldelse: Cykelreparation
En meget fin, dog enkelte steder lidt overfladisk, gennemgang af de fleste vedligehold og reparationsopgaver på cykler. En god bog for folk, som før har haft værktøj i hånden.
Tour Down Under managerspillet om 11 timer
​Managersæsonen starter tidligt i år på Feltet.dk. Du har nemlig nu mulighed for at sætte dit eget managerhold til Tour Down Under. Men du skal være hurtig, da spillet allerede starter tirsdag klokken 2.00!
Tour Down Under-spillet starter om 11 timer
​Managersæsonen starter tidligt i år på Feltet.dk. Du har nemlig nu mulighed for at sætte dit eget managerhold til Tour Down Under. Men du skal være hurtig, da spillet allerede starter tirsdag klokken 2.00!
Test: Pirelli Velo 4S dæk
Pirelli er vendt tilbage til cykelsporten og imponerer i test med et nyt allround dæk til landevejscyklen.
Test: Assos Skin Foil – Early Winter
Vi har haft fingrene i den langærmede ’3.4 Skinfoil Early Winter’ og kørt den igennem vintermøllen og masser af kolde timer på landevejen.
Test: PRO Bike Bag
God kvalitet, let at pakke og nem at transportere er kodeordene for tasken fra Shimano-brandet PRO.
Elmgreens liv på landevej og bane: Et liv med to hjul
Elmgreen fortæller lystigt om sine bogovervejelser til "Et liv med to hjul", der er en samling af hans 64 bedste anekdoter om bane- og landevejscykling.
Test: Assos milleJacket_evo7
En gennemtænkt vinterjakke som er kraftig og robust, men alsidig og gennemtænkt, så den fungerer hen over hele vinteren. Skal du kun eje én vinterjakke til det hele, så er her et godt bud.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Til lidt under prisen kan du få en cannondale caad 12, med force gruppe, cannondales egne, og godt anmeldte carbon hjul, samt disc bremser (er det mon ikke fremtiden ;-) https://www.thebikeshop.de/Cannondale-CAAD12-Disc-Force-2-2017/en Jeg har lige set ramme ved min kammerat, og den er fed..... Jeg tænker ikke at den ramme er afgørende dårligere end carbon rammer (jeg er helt klar over at ikke alle deler det synspunkt) Muligvis var svaret ikke lige præcis det du eftersøgte, men din arrogante attitude pynter nu endnu mindre! Eller også har Brailsford inspireret Anders Samuelsen ;-) De er i hvert fald begge gode til at kravle op i et højt træ. Lidt mere hos Cycling Weekly http://www.cyclingweekly.com/news/racing/chris-froome-reportedly-set-to-argue-that-kidney-problem-caused-adverse-salbutamol-test-365861 [quote]Having discounted the dehydration hypothesis initially suggested as a possible cause for a spike in the salbutamol concentration and decided against a pharmacokinetic option that might have shown that external factors were the cause because of the difficulty of recreating the same conditions of that day, Froome’s team of experts are said to be focusing on this new hypothesis.[/quote] Man har altså droppet den farmakokinetiske undersøgelse. Teksten fra regelsættet er: [quote]The presence in urine of salbutamol in excess of 1000 ng/mL or formoterol in excess of 40 ng/mL is presumed not to be an intended therapeutic use of the substance and will be considered as an Adverse Analytical Finding (AAF) unless the Athlete proves, through a controlled pharmacokinetic study, that the abnormal result was the consequence of the use of the therapeutic dose (by inhalation) up to the maximum dose indicated above.[/quote] Det virker ærlig talt lidt op ad bakke når man ikke engang forsøger at anvende den kattelem som WADA / UCI selv angiver med den farmakokinetiske undersøgelse. Jeg kan godt frygte, at den eneste vinder i dette er nogle advokater der tjener penge på en håbløs sag.Kunne en anden mulighed ikke være kun at skifte den inderste ring fra 39 til 34 eller 36? De koster ikke alverden (det er den yderste der er dyr) og der er vel ikke så meget justering efterfølgende. Man mister vist lidt matchen mellem ringene som skulle give bedre skift, men der kan andre måske sige hvor slemt det bliver?

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

ThomasKristensen.com