Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Kristian Gosvig 11.09.2017 @ 14:13

I denn anden artikel omkring de nye ultegra grupper har Feltet.dk interviewet produktchefen for de nye grupper fra Shimano samt haft et par dage i Østrig, hvor vi har prøvekørt de nye grupper. Her kan du læse om vores første håndsindtryk.

Betingelserne

De nye Shimano-grupper har været testet i tre dage i Østrig, og det er dermed kun første håndsindtryk, at vi kan komme med i denne artikel. I de tre dage blev der kørt med elektronisk gruppe alle dagene, mens der blev skiftet imellem cykler med skivebremser og fælgbremser for at teste forskellene i forhold til hinanden - og i forhold til tidligere grupper.

 

Gear

Lad os starte med de elektroniske gear. Den gode nyhed er man ligesom før kan cross chaine og springe rundt i gear. Fuldstændig som det passer dig uden at skulle være bekymret for om kæden nu også følger med uden brok. Dette var dog også tilfældet på den tidligere version - og er for mange ideen ved at vælge en elektronisk gruppe - den ekstra sikkerhed, der følger med.

 

Denne gruppe har dog til formål at tilpasse sig din kørestil, og mere eller mindre fjerne din bekymring for at skulle skifte gear fuldstændig. I de tre dage, der blev kørt med den nye elektroniske gruppe, blev der dermed forsøgt alle tænkelige kørestile i forhold til kadence. I forhold til med fuldt overlæg at skifte gear lige sent nok, og i forhold til slet ikke at ville bruge forskifteren.

Alle fungerede med lidt indstilling faktisk overraskende godt. Syncro shift, som er den funktion, der langt hen af vejen er ansvarlig for, at gruppen kan tilpasses til de forskellige kørestile er nem at indstille. Når den er indstillet skal du egentlig bare afsted. For motionister der skal ud at køre i bjerge, eller som pendler til og fra arbejde vil fuld syncro mode være en gave uden lige.

Du skal bare styre forskifteren, og når du rammer bakken/bjerget og kommer langt nok ned i gear, bliver der automatisk skiftet ned. Vi var skeptiske i forhold til, om det nu også ville fungere i praksis, men det gør det! Ulempen er, hvis du skal lave pludselige temposkift, og du pågrund af de automatiske indstillinger er endt på den forkerte klinge.

 

Til dem, der skal ud og køre race, eller ikke bryder sig om, at forskifteren er styret af andre end dig selv, er der en 'semi-indstilling', og ellers kan syncro shift også slås helt fra. Langt det meste af tiden på cyklen blev brugt med 'semi-indstillingen' slået til, hvilket betyder, at du selv kontrollerer forskifteren, men når du skifter, så kompenserer bagskifteren for, at du skifter klinge, som du typisk selv ville gøre.

Selv for folk, der skal køre race og lave pludselige temposkift, giver det ikke mening at have syncro shift slået helt fra. Specielt, fordi du også selv kan kontrollere, hvor meget og hvordan bagskifteren skal skifte, når du skifter klinge foran, og når først det er indstillet til dine præferencer, er det egentlig rart at have det slået til - uanset situationen.

 

Der kan skiftes imellem de tre syncro shift indstillinger ved et tryk på en knap, der er lokaliseret på styrproppen, og det er dermed nemt at regulere, selv når du er ude at cykle.

 

Bremser

I bjergene i Østrig blev der også testet både skivebremser og fælgbremser på de nye grupper. Mens skivebremser fungerede rigtig godt (alle dagene blev kørt i solskin), så var det mest bemærkelsesværdige i forhold til bremser, den kraft som Shimano har formået at få ind i deres fælgbremser.

Skivebremser giver helt sikkert mening i Danmark, hvis man kører hele året, eller hvis man fra tid til anden er villig til at bevæge sig ud i den regnfulde sommer. Hvis du mest er solskinsrytter, så er den gode nyhed dog, at de nye fælgbremser er blevet endnu stærkere og i tørre betingelser, føltes de stort set ens i forhold til bremsekraft sat op mod skivebremser. Samtidig med fantastisk bremsekraft på de nye fælgbremser, så virker den funktion, som Shimano har lavet med at modellere tryk rigtig godt.

Langt det meste af tiden kan du bremse moderat på en nedkørsel og stadig ramme den linje du vil, og hvis du alligevel fuldstændig får fejlbedømt et sving, kan du rykke til og med sikkerhed vide, at du kan redde cyklen, hvilket er en rigtig rar følelse.

 

Samlet vurdering

Der eksisterede allerede en Ultegra-gruppe, og den nye gruppe virker ikke til at have revolutioneret gearskiftet, hvilket heller ikke virker til at have være meningen med gruppen. Den kommer dog med opgraderinger på en række rigtig vigtige punkter, som helt sikker vil blive værdsat uanset ryttertype og niveau.

 

Dette stemmer rigtig godt overens med, hvad Tim, som er en af ophavsmændene bag gruppen, fortalte os i et interview. Se interviewet herunder, hvor han fortæller om den nye gruppe og målet med den.

 

 

I den første artikel kunne du læse, hvordan Shimano grupperne rent teknisk adskiller sig.

Feltet.dk og Motionsfeltet.dk var inviteret til Østrig på vegne af Shimano.

Seks gode træningsbøger - slå til nu og spar 20%
Skal du i form til den kommende sæson? Så har Feltet.dk et par gode bøger til dig. 
Boganmeldelse: Cykelreparation
En meget fin, dog enkelte steder lidt overfladisk, gennemgang af de fleste vedligehold og reparationsopgaver på cykler. En god bog for folk, som før har haft værktøj i hånden.
Tour Down Under managerspillet om 11 timer
​Managersæsonen starter tidligt i år på Feltet.dk. Du har nemlig nu mulighed for at sætte dit eget managerhold til Tour Down Under. Men du skal være hurtig, da spillet allerede starter tirsdag klokken 2.00!
Tour Down Under-spillet starter om 11 timer
​Managersæsonen starter tidligt i år på Feltet.dk. Du har nemlig nu mulighed for at sætte dit eget managerhold til Tour Down Under. Men du skal være hurtig, da spillet allerede starter tirsdag klokken 2.00!
Test: Pirelli Velo 4S dæk
Pirelli er vendt tilbage til cykelsporten og imponerer i test med et nyt allround dæk til landevejscyklen.
Test: Assos Skin Foil – Early Winter
Vi har haft fingrene i den langærmede ’3.4 Skinfoil Early Winter’ og kørt den igennem vintermøllen og masser af kolde timer på landevejen.
Test: PRO Bike Bag
God kvalitet, let at pakke og nem at transportere er kodeordene for tasken fra Shimano-brandet PRO.
Elmgreens liv på landevej og bane: Et liv med to hjul
Elmgreen fortæller lystigt om sine bogovervejelser til "Et liv med to hjul", der er en samling af hans 64 bedste anekdoter om bane- og landevejscykling.
Test: Assos milleJacket_evo7
En gennemtænkt vinterjakke som er kraftig og robust, men alsidig og gennemtænkt, så den fungerer hen over hele vinteren. Skal du kun eje én vinterjakke til det hele, så er her et godt bud.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Til lidt under prisen kan du få en cannondale caad 12, med force gruppe, cannondales egne, og godt anmeldte carbon hjul, samt disc bremser (er det mon ikke fremtiden ;-) https://www.thebikeshop.de/Cannondale-CAAD12-Disc-Force-2-2017/en Jeg har lige set ramme ved min kammerat, og den er fed..... Jeg tænker ikke at den ramme er afgørende dårligere end carbon rammer (jeg er helt klar over at ikke alle deler det synspunkt) Muligvis var svaret ikke lige præcis det du eftersøgte, men din arrogante attitude pynter nu endnu mindre! Eller også har Brailsford inspireret Anders Samuelsen ;-) De er i hvert fald begge gode til at kravle op i et højt træ. Lidt mere hos Cycling Weekly http://www.cyclingweekly.com/news/racing/chris-froome-reportedly-set-to-argue-that-kidney-problem-caused-adverse-salbutamol-test-365861 [quote]Having discounted the dehydration hypothesis initially suggested as a possible cause for a spike in the salbutamol concentration and decided against a pharmacokinetic option that might have shown that external factors were the cause because of the difficulty of recreating the same conditions of that day, Froome’s team of experts are said to be focusing on this new hypothesis.[/quote] Man har altså droppet den farmakokinetiske undersøgelse. Teksten fra regelsættet er: [quote]The presence in urine of salbutamol in excess of 1000 ng/mL or formoterol in excess of 40 ng/mL is presumed not to be an intended therapeutic use of the substance and will be considered as an Adverse Analytical Finding (AAF) unless the Athlete proves, through a controlled pharmacokinetic study, that the abnormal result was the consequence of the use of the therapeutic dose (by inhalation) up to the maximum dose indicated above.[/quote] Det virker ærlig talt lidt op ad bakke når man ikke engang forsøger at anvende den kattelem som WADA / UCI selv angiver med den farmakokinetiske undersøgelse. Jeg kan godt frygte, at den eneste vinder i dette er nogle advokater der tjener penge på en håbløs sag.Kunne en anden mulighed ikke være kun at skifte den inderste ring fra 39 til 34 eller 36? De koster ikke alverden (det er den yderste der er dyr) og der er vel ikke så meget justering efterfølgende. Man mister vist lidt matchen mellem ringene som skulle give bedre skift, men der kan andre måske sige hvor slemt det bliver?

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

ThomasKristensen.com