TILBAGE TIL OVERSIGTEN

For mange er Bremen og Bremerhaven blot to byer, man passerer på sin vej mod Nordfrankrig, de belgiske brosten eller det flade Holland. Men området, der blot ligger 280 kilometer fra den dansk-tyske grænse, er et besøg værd, for her har cykler førsteprioritet.


Vi har sat en weekend af til at tjekke området omkring de to nordvesttyske byer, Bremen og Bremerhaven, ud. Hvor Bremen som gammel hansestad oser af middelalderlig velstand og kringlede, brostensbelagte gader, byder Bremerhaven på supereffektive havnefaciliteter, moderne museer og trendy spisesteder. Begge byer er gode udgangspunkter for cykelture.

 

Vi har sat en weekend af til at tjekke området omkring de to nordvesttyske byer, Bremen og Bremerhaven, ud. Hvor Bremen som gammel hansestad oser af middelalderlig velstand og kringlede, brostensbelagte gader, byder Bremerhaven på supereffektive havnefaciliteter, moderne museer og trendy spisesteder. Begge byer er gode udgangspunkter for cykelture.

 

Weser-floden går midt gennem Bremen, og der er altid liv langs vandet. Foto: Michael Balho

 

Langs Weser-floden

Der er altid noget særligt ved at køre med udsigt til vand, så på cykelweekendens førstedag falder valget på en tur langs Weser-floden, der går midt gennem Bremen.
 

Ved det store stadion, hvor den tidligere tyske mesterklub Werder Bremen spiller, er der livlig aktivitet. Der skal være koncert samme aften, så der sættes telte og ølboder op langs vandet, mens badegæster ligger på Wesers modsatte bred og soler sig. Vi er blot få hundrede meter fra Bremens centrum, men både det grønne i form af skove samt det blå i form af vand når helt ind til bymidten.


Langs Weser er der anlagt cykelsti, så vi fortsætter uforstyrret gennem Bremen og sætter kursen mod nord. Her byder turen på gode, lange stræk, og der sker hele tiden noget på floden. Ét sted passerer man en sluse, rundt om en bugtning dukker en fladbundet pram op, og langs ruten lokker adskillige caféer med udendørs servering.


Vi kører flere steder langs diger, og belægningen er god og jævn og består for det meste af asfalt. Indimellem brydes rytmen dog af den flisebelægning, man har enkelte steder har valgt at beklæde cykelstien med, men vi undgår kørsel på grus - og dermed også punkteringer.
 

Weser kan passeres på flere måder. I og omkring byerne er der bygget broer, mens små færger langs ruten sørger for transporten tværs over floden. Da mange af dem betragtes som en del af det offentlige vejnet, er de meget billige at benytte, og alle steder kan man medbringe sin cykel.

 

Er der langt til nærmeste bro, går der flere steder små færger over Weser. Foto Ingo Wagner

 

De tyske floder og kanaler er - sammen med nabolandenes vandveje - så tæt forbundne, at man kan sejle tværs gennem Europa fra Nordsøen til Sortehavet. Som en af Tysklands store floder er den 500 kilometer lange Weser trafikeret døgnet rundt, blandt andet med lastpramme der fragter gods helt fra Fulda og Kassel til Bremerhaven, så vi nyder turen, der kombinerer cyklingen med et indblik i livet ved en af de store tyske vandveje.

 

Ud over turen langs Weser-floden lokker terrænet omkring Bremen med mange andre gode cykelruter og det kan være svært at vælge. Men vi har været heldige med Weser-turen, som byder på god variation samt masser af seværdigheder undervejs, og samtidig har vi stiftet bekendtskab med den sidevind, der fejer uhindret hen over det flade nordtyske landskab, som ligger ud til Nordsøen.

 

Der er langt mellem bakkerne i det flade Nordtyskland

 

Bykørsel i hyggetempo

På andendagen er Bremerhaven vores udgangspunkt, og som alternativ til førstedagens lange cykeltur i det åbne landskab vælger vi en havnerundfart på cykel - en Fisch & Schipp-tur - som tager os rundt til alle afkroge af Bremerhavens enorme havn.

 

Gode skilte viser vej, og vi guides forbi den moderne industrihavns mange områder. Bremerhaven er en af verdens største udskibningshavne for biler, og hvert år sejles 2,3 millioner køretøjer fra blandt andet BMW, AUDI og Mercedes til europæiske og oversøiske destinationer. Rundt omkring afleverer godstog deres last af biler på kajen, og i lange rækker køres bilerne om bord på de enorme transportskibe, der hver har 13 bildæk uden vinduer.


Vi triller videre og passerer alt fra prestigiøse krydstogtskibe til små både, som tager turister med på havnerundfart. I et af Bremerhavens ældste anlæg ligger ubåden Wilhelm Bauer, der med sin konstruktion var banebrydende, da den blev bygget i slutningen af 2. verdenskrig.

 

Forplejningen er der også tænkt på, og et oplagt sted at gøre holdt er ved ”Den sidste knejpe før New York”. Mere end syv millioner tyskere emigrerede i 1800- og 1900-tallet fra Bremerhaven - primært til USA - og det præger både byen og havnens historie. Nær centrum kan man besøge Det tyske Udvandrermuseum. Vores cykeltur i Bremerhaven er 25 kilometer lang og giver ikke megen sved på panden. Til gengæld giver den en del på oplevelseskontoen.


Ikke bare Bremen, men også Bremerhaven og omegn har meget at byde på cykelmæssigt, og et udvalg af ture fås på nettet og ved turistbureauet.

 

Bremens rådhus er blandt Tysklands smukkeste, og det er fredet af UNESCO. Foto Ingo Wagner

 

Førende i Tyskland

Både Bremen og Bremerhaven er foregangsbyer, når det gælder udviklingen af cykelfaciliteter, og man har for længst trukket i førertrøjen på forskellige områder. Der er fx anlagt 800 kilometer cykelsti i Bremen, så man kan køre ugenert side om side med den øvrige bytrafik, der består af biler, busser og sporvogne. Antallet af ”Radlerhotels”, Bett & Bike Gastgeber” og ”Fahrradpensionen” er tårnhøjt, så man kan altid få sin cykel låst inde for natten, stederne har faciliteter til småreparationer, og man kan få forplejning med til turen.

 

Flere huse i Bremens Schnoor-bydel er mere end 500 år gamle. Foto: Ingrid Krause

 

Mere end cykling

Ud over det cykelmæssige har de to nordtyske byer meget andet at byde på, og som weekend-getaway er både Bremen og Bremerhaven oplagte destinationer. De klassiske hovedattraktioner i den gamle hansestad Bremen er rådhuset, weserpromenaden og den gamle bydel Schnoor, men man kan også opleve topmoderne seværdigheder som fabriksbesøg hos Mercedes-Benz samt rumfartscenteret Airbus Defence & Space.
 

Bremerhaven, der ligger 65 kilometer fra Bremen, er lige så spændende, og de store attraktioner er havnerundfart, skibsfartmuseet og den maritime zoo. Langs havnen finder man masser af spisesteder, og overalt skyder ny og dristig arkitektur op.

 

Bremens klassiske spisested hedder Ratskeller, og man har en af Tysklands ældste vinkældre. Foto: Katja Thiele.

 

Nyttige adresser  

Bett & Bike i Bremen: Hotel zum Kuhhirten

Bett & Bike i Bremerhaven: Havenhostel Bremerhaven

TILBAGE TIL OVERSIGTEN

Facts om rejseguiden - bliv en del af den!

Skandinaviens førende portal for cykelsport besøges dagligt af tusindvis af mænd, kvinder, drenge og piger – i alle aldre. Mange af disse er selv aktive ryttere og søger mod spændende udenlandsk cykelterræn, hvor de ønsker at overvinde sig selv, klargøre sig til den kommende sæson eller blot få sig en cykeloplevelse med hjem.

I 1. januar 2013 lancerede Motionsfeltet.dk en Rejseguide for at gøre denne voksende gruppe opmærksomme på de tilbud og muligheder, som findes. Frem for at søge i timevis kan man her danne sig et overblik over spændende og attraktive cykelrejser/udbyder. Rejseguiden er inspireret af den Skoleguide, som allerede findes på Motionsfeltet.dk.

Motionsfeltet.dk har gennemsnitligt ca. 33.000 daglige besøgende, hvoraf 60% er i alderen 30-60 år og dermed blandt de mest cykelrejselystne. De får på Rejseguiden en unik mulig for at finde og læse om cykelrejser og – muligheder – samlet på ét sted.

Ønsker du at blive et del af Motionsfeltet.dks rejseguide - så kontakt Bjarne fra Motionsfeltet.dk på Mail: bjarne@feltet.dk eller 22 25 89 66

Managers på Tour: Hvad er den bedste optakt til Tour de France?
Eksperter har i flere år diskuteret, hvad der er den mest fornuftige forberedelse til Tour de France: Critérium du Dauphiné eller Tour de Suisse. I år har der endda været yderligere to muligheder: Tour of Slovenia og La Route d’Occitanie. Alle løb, hvor håbefulde klassementsryttere har kunnet teste formen forud for årets absolutte højdepunkt.
På cykelweekend ved en af Danmarks flotteste kyststrækninger
Lige i overgangen mellem Jylland og Fyn presser Lillebælt sig igennem på et smalt sted. Det giver en stærk strøm, næsten lodrette klinter samt et smukt og kuperet bagland. Toppet op med lokal gastronomi og overnatning er Middelfart et oplagt sted til en cykelweekend.
Cykling, sidevind og champagne
Den tyske ø Sild, hvis nordspids ligger på højde med Rømøs sydspids, er den tyske pendant til Rivieraen. Øen er kendt som velhavernes mondæne hideaway, der frister med ferier i stråtækte huse, restaurantbesøg og aftenture på promenaden, men Tysklands fjerdestørste ø byder også på gode cykelmuligheder.  
Tenerife no Limits – helt unikke cykeloplevelser bekræfter slogan
På samme længdegrad som Saharaørkenen byder Tenerife, med sin geografiske placering i Atlanten, på høje, stejle bjerge og dermed mangeartede muligheder for cykelture i stabile temperaturer året rundt. Der er snoede nyasfalterede veje og stigninger i alle kategorier - både gennem områder med begrænset vegetation eller gennem frodige regnskove. Sammen med et internationalt hold af cykeljournalister har Feltet.dk set nærmere på Tenerife.
Fynsk Tour-fest venter
En kæmpe cykelfest venter i Nyborg, når anden etape af Tour de France slutter i byen den 2. juli 2022, og hotellerne oplever en stor interesse på selve dagen. Men både op til Tour-etapen samt bagefter afvikles en lang række sideevents, så et weekendbesøg i den gamle kongeby ligger lige for.
Sønderjylland i gult
I Sønderjylland er nedtællingen til årets cykelfest - afslutningen på Tourens tredje etape den 3. juli 2022 - allerede begyndt. Christian X’s bro i Sønderborg er svøbt i gult, og overalt langs ruten er lokale kræfter i gang med at forberede sig. Et af de mange initiativer er udgivelsen af guidebogen som udkommer medio juni.
Østrig - et gravel paradis
Det er ikke kun i Danmark, at gravel er super populært. Det er det også i Østrig, hvor der er muligheder for rigtige gode ruter. 
Spændende cykelspot midt i Kattegat
Cirka midtvejs mellem Danmark og Sverige ligger Danmarks ellevtestørste ø, Læsø. For en weekend byder øen på gode cykelmuligheder, og efter turen er der masser af kultur, gastronomi og seværdigheder at kaste sig over.
Et lille stykke Sydeuropa ved den jyske østkyst
Kunne man tage en bid af Comosøen samt dens bredder og anbringe et sted i Danmark, har man et godt billede af Hotel Vejlefjord. Det firestjernede spahotel tårner sig op på skråningerne over fjordens blå bølger og minder om et belle epoque-palæ fra 1800-tallets Sydeuropa. Det perfekte sted at blive forkælet og et oplagt sted for en cykelweekend.

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Seneste indlæg i debatten

Pogacar er det største talent i historien og den bedste cykelrytter siden Eddy Merckx. Kan ikke se hvordan de andre skal kunne få skovlen under ham. Han er simpelthen bare for stærk og god til alt.Efter et styrt godt halvvejs på de 13 kilometer måtte Mikkel Honoré nøjes med en 87. plads på 1. etape af årets Tour de France. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/honor_forklarer_sit_styrt/Mads Pedersen (Trek - Segafredo) tror ikke, at broen kommer til at gøre den største forskel på 2. etape. Og trods hans kendskab til vejene, er han heller ikke overbevist om, at han kan bruge det til sin fordel. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/skal_muligvis_opdateres_mads_pedersen_om_2_etape_broen_goer_ikke_den_stoerste_forskel/ Hvad med vore egne stjerner? Er vi 100% sikre på, at en del af disse ikke også er dopede? NEJ det er vi IKKE. Det er et valg. TDF og andre tv-transmitterede cykelløb er underholdning. A: Hvis jeg tror, at ingen snyder, er det god underholdning som jeg ser. B: Hvis jeg tror at vinderne - eller alle - snyder og ikke bliver afsløret eller kan afsløres, er det dårlig underholdning, som jeg ikke ser. Jeg vælger A med forventning om, at evt snyd bliver afsløret. At snyde planlagt i en konkurrence er æreløst. Og bliver snyderiet afsløret bør konkurrencepræstationen selvfølgelig markeres som "opnået via snyd". Der er ingen tvivl om at Bjarne Riis' sejr i TDF 1996 blev opnået via snyd. Der kan være tvivl om, hvor mange af de andre 197 startende ryttere, der også snød - og om de snød mere eller mindre end Riis - men man kan altså ikke akkrediteres for en sejr, hvor man beviseligt har snydt sig til den. At Riis og andre (se Brasch' indlæg) er erklæret som vindere, på diverse lister er ikke noget argument. Hvis man vælger at tro at snyd i dag ikke er accepteret i elitecykelsport er det absurd at en redaktør for "feltet.dk" akkrediterer Bjarne Riis for sejr i 96 og det er mindst ligeså slemt at se tv2's intro med billeder af både Riis og Armstrong. Beklager jeg (gen)startede dette snydeemne. Jeg glæder mig til resten af touren.

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

ANNONCE

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Andet

x