12.10.2015 @ 12:00

I jagten på at gøre watt-måling tilgængelig for flere og flere cykelryttere er der taktvist kommet flere og flere spillere på banen. Desuden har de enheder som kan måle watt også udviklet sig i både omfang og antal, så man nu kan måle den kraft, hvormed der trædes i både krank, krankarme, pedaler samt hjulnav.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Fakta:

Producent: PowerTap
Stillet til rådighed af: Gear4Bikes

Vægt: 398 gram (pedaler)                                       

Vejl. Udsalgspris: Kr. 9.740,-


Introduktion

Et af de nyere produkter på markedet er P1-pedalerne fra PowerTap.
PowerTap er ingen ny spiller på markedet for watt-målere, men hvor firmaet tidligere var kendt for sine navbaserede løsninger, så er de nu på landevejen med en pedalbaseret en af slagsen.

 

Feltet.dk har haft lejlighed til at køre nogle hundrede kilometre med de nye P1-pedaler fra PowerTap i det tidlige efterår, for at danne os et indtryk af produktnyheden når den anvendes sammen med Joule GPS-cykelcomputeren fra selvsamme firma.

 

Test

PowerTap P1-pedalerne leveres 100 % samlede, så de er klar til brug direkte fra kassen.

 

Når man får pedalerne i hånden, får man indtrykket af solidt håndværk og et fint afrundet både ingenør- og designmæssigt håndværk. Sammenlignet med almindelige pedaler, som i sagens natur ikke er fyldt med elektronik, så er pedalerne ‘tykkere’ i vertikalretningen - der er altså mere fylde under pedalen så at sige.

 

Hvor pedalen kan føles tung, i sammenligning med den pedal man netop har afmonteret, så klarer P1-pedalen sig faktisk særdeles flot i sammenligning med andre watt-pedaler, når parametret er netop vægt. Hver pedal vejer cirka 200 gram og giver således ikke en så nævneværdig forskel fra regulære pedaler til, at det giver anledning til bekymring.

 

Når pedalerne er hevet ud af æsken, så gælder det naturligvis montering. En disciplin som er frygtet af mange, da denne kan indeholde både særligt værktøj og fingerfærdigheder over gennemsnittet. Dette er dog ingenlunde tilfældet med P1, for installationen er vitterligt nem som en leg.

 

Pedalerne monteres ganske som vanligt, pedalarmen skal blot skrues fast i gevindet på krankarmen, så er monteringen komplet. Pedalen skrues godt fast, men der kræves ikke et fastsat moment, for at målingen er præcis. En vigtig detalje er også, at udstyret altså kan monteres helt uden specialværktøj - ja, reelt kan det monteres med det værktøj, som du har med til småreparationer, når du er ude og træne.

 

Hernæst parres pedalerne med cykelcomputeren. Processen er næsten lige så let som monteringen. I praksis sætter man blot computeren til at søge efter sensoren, hvorefter de to parres.


Systemet tager selv højde for offset i forhold til normalspænding, hvis man har spændt pedalerne hårdt eller løst, og klarer således også kalibreringen.

 

I praksis kan man altså være køreklar med en funktionsdygtig wattmåler på under 10 minutter. Intet mindre end imponerende!

 

I vores korte test har pedalerne klaret sig flot. Computeren opfanger hurtigt og sikkert signalet fra pedalerne, og hele systemet har kørt driftssikkert i løbet af testen. Eneste udfald har været, da batteriet i den ene pedal gik tør for strøm, men driftsikkerheden var atter fin efter en udskiftning.

 

Pedalerne kører også Bluetooth, som kan bruges til at tilslutte andre enheder eller til at opdatere firmwaren via eksempelvis din smartphone.

Watt-feedbacken er hurtig og kontant. Hvis man vælger konstant feedback, så er enheden således så følsom, at selv små ændringer i trådet registreres og vises på skærmen.


Derfor er det nødvendigt at indstille enheden til kun at give gennemsnits-feedback hver 3.-5. sekund for at få en stabil måling vist på skærmen. Dette er dog helt normal praksis.

 

Pedalerne har en fin batterilevetid, dog uden at vi i praksis har haft lejlighed til at teste de 60 timer som PowerTap lover. Batteriskiftet går let, og tilføjer til følelsen af et produkt som i håndterbarhed og tilgængelighed er ultralet at have med at gøre.

 

Joule GPS-computeren er P1-pedalernes naturlige kontrolcenter. Pedalerne er ANT+-kompatible, hvilket betyder, at de kan parres med et utal af enheder. Du behøver altså ikke at skifte software, hvis du har en foretrukket computerenhed allerede.

 

Computeren styres af tre hovedknapper, hvorfra der navigeres imellem indstillinger og menuer. Selvom betjeningen er logisk, så kræver det altid tilvænning, når man skal bruge en ny cykelcomputer, men til PowerTap’s ros så er navigationen forholdsvis intuitiv. Når man har vænnet sig til logikken i menuerne, så finder man let vej frem og tilbage.

 

Computeren tilbyder de fleste af de features, som man som forbruger kan forvente i dag. PowerTap hævder, at den er optimeret til watt-træning, hvilket særligt én funktion indikerer.


Hovedidéen ved at træne med watt er jo at kunne køre sin træning, og i særdeleshed sine intervaller, meget præcist og her har Powertap en fin intervalfunktion på enheden, som gør det let at starte og slutte intervaller i farten.
 

Det betyder, at man selv på farten kan få et hurtigt overblik over, om man klarede det netop overståede interval tilfredsstillende. Ligeledes kan man efter endt træning få præcise data, så man lynhurtigt har overblikket, uden at skulle uploade filerne til sin computer.

 

Konklusion

P1-wattpedalerne er måske den letteste hardware-løsning, hvis man skal i gang med at træne med watt. Systemets lette montering gør det let for førstgangsbrugere at komme i gang, men måske allervigtigst, så tilbyder det en reel mulighed for at én wattmåler kan dække flere cykler.

 

Da skiftet ikke tager længere end at skifte et par almindelige pedaler, så kan du let få dækket flere discipliner, og dermed flere cycler, med P1. Ligeledes er det let at rejse med din cykel og stadig være I stand til at måle præcise watt. Sågar på en lejecykel hvis det skulle være.

 

I vores korte test har systemet vist sig pålideligt og robust og kombineret med Joule GPS’en, får du et system med mange velovervejede features, som vil tjene såvel nybegyndere som rutinerede ryttere med watt-erfaring.

 

Skal man pege på et minus, så er det, at systemet jo kun tilbyder én klampeløsning, således at man er nødt til at skifte, hvis man foretrækker og benytter en anden type.

 

Sådan har vi testet

Systemet har været monteret på en racercykel og er testet i alt slags vejr i det danske efterår. Vi har haft særlig fokus på sværhedsgrad af montering og systemets stabilitiet samt evne til at afgive præcise og brugbare data.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Billedgalleri

Shimano-ligaen skudt i gang i Holte
Årets største danske liga, Shimano-Ligaen, i mountainbike blev i weekenden skudt i gang.
Giro-spillet åbnet for tilmelding
Første cykelmagasin på gaden
Første udgave af Motionsfeltet.dk's nye magasin er landet på gaden! Læs det nu og få også adgang til 7 tidligere magasinet, som er udgivet af Bikemania Magazine.
Følg Romandiet Rundt på Feltet.dk's app
Følg Kasper Asgreen, Michael Valgren, Andreas Kron, Johan Price-Pejtersen samt Christopher Juul-Jensen i Romandiet Rundt.
Produktnyt: Cannondales nye Scalpel er bygget til at begejstre
I dag lancerer Cannondale en helt ny model af deres ikoniske Scalpel. Cannondales ultra lette nye cross-country mountainbike er på vej på markedet.
Cykelsportens Myter: Oplev Rolf, Holm og Bastian Emil
Den 11. juni gæster Brian Holm, Rolf Sørensen og Bastian Emil Goldschmidt Det Ny Teater til en snak om cykelsportens barske storhed og varmer op til Tour de France 2024. 
Test: Ekoi Gara MIPS Air
EKOI Gara MIPS Air er en let, velventileret og komfortabel hjelm.
Hør dansk MTB-stjerne sætte ord på triumf
Simon Andreassen tog i går en af karrierens største sejre, da han vandt mountainbike World-Cuppen i Araxá i Brasilien. Efter sejren var han overvældet, men prøvede at sætte ord på triumfen.
Se Simon Andreassen vinde stor World Cup-sejr
Simon Andreassen vandt anden afdeling af World Cuppen - se hele den dramatiske sidste omgang.

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Seneste indlæg i debatten

Alpecin-Deceuninck har nu holdet klar til deres tiende Grand Tour i træk.   Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/alpecin-deceuninck_har_giro_ditalia-holdet_paa_plads/Goddaw, nu har jeg igennem omtrent 4 måneder kørt med Campagnolos Super-duper EPS, og ja, det er da tæskelækkert grej som altid - bortset fra deres kiksede logoopdatering - men min ny racer var nu engang født med elektrisk så... Jeg forstår ikke the fuzz, hvorfor er det at elektrisk disk grej er så moderne? Jeg har kørt med udvendige "mekaniske" gear, mener at der var 6 klinger da jeg startede, nu er der så 12 - eller er vi oppe på 13 - så jeg har prøvet lidt af hvert, i en kort periode i 90'erne sågar kørt med Shimano, det fungerede ikke ;-) Jeg synes på ingen måde at elektrisk er bedre end de mekaniske gear, snarere er gearskift lidt underligt upersonligt hvis man ellers kan tale om at gear har personlighed - og det synes jeg at de har, man vænner sig til cyklens og gruppens små forskellige forskellig- og finurligheder. Når man læser cykelbutikkernes shoptalk hører man ofte ord som “uovertruffen præcision” og “hurtige gearskift”…. HALLO, hvis man har grej af en hvis standard har der jo altid været “uovertruffen præcision og hurtighed” - og dén der feature med at man kan rutsche fra 25 til 11 ved at holde skifteren inde…. det har man da altid kunne gøre med et par hurtige klik-klik-klik…. Tværtimod vejer en Super-duper EPS 491 gram MERE end en mekanisk tilsvarende og koster 1/3 mere - elektrisk er jo vanvid hvis man kigger på det fra en grimpeurs side - det er da max gakket, næsten 1/2 kilo. Og så er der også lige den med de grimme diskbremser som jeg får hovedpine af at se på - de skal være så virkelig gode til at bremse….. men igen, der er rim brakes da så sandelig også….. Så, er her nogen der kan fortælle mig ud fra et racer- og cykelpraktisk synspunkt, hvorfor elektrisk er så fedt? Tak-tak…..Den belgiske landstræner, Sven Vanthourenhout, står over for et væld af valgmuligheder, når han skal udvælge de fire helt rigtige ryttere til OL.  Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/belgisk_landstraener_saetter_ord_paa_ol-udtagelse/Der kan også bare være noget normal døgnrytme i det kombineret med trætheden efter en pendlertur. Personligt tager jeg enormt lang tid om at komme i gang om morgenen og har faste "kriser" omkring 13.30 og 20.30. Til gengæld kan jeg køre intervaller for fuld damp kl. 22 (kan så ikke sove bagefter, så det prøver jeg at undgå). Og intet som en lang transporttur til at gøre en træt og uoplagt. Jeg er betydeligt friskere hvis jeg cykler de 20-30 minutter hjem fra arbejde end hvis jeg tager bil eller tog. Så måske skal du prøve at planlægge efter at få cyklet på andre tidspunkter?

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

ANNONCE

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet