28.06.2018 @ 12:00

I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget der ligner…

Lørdag d. 2 juni 2018 indledte jeg forberedelserne til et nyt og spændende kapitel i mit cykelliv med et Kaptajnkursus ved DGI.

 

Jeg har efter en del overvejelser, og et par opfordringer fra MultiMotion Assens, besluttet at forsøge mig som ”kvindekaptajn”.

 

Målet er at tiltrække nogle flere kvinder til træning i klubben, og give noget af det igen, jeg selv har fået med mig ved at træne i en større gruppe.

 

For at turde gå i krig med det projekt, havde jeg brug for noget ”at have det i” - som man siger … og første step blev dagens kursus.

 

At turde…

Udover overvejelserne om tiden til ”projekt kvindehold” i en som regel travl hverdag, har den mest gennemgribende tankevirksomhed handlet om modet, til at springe ud i det og rent faktisk GØRE det.

 

Efter at have holdt en del samtaler om emnet med mig selv og nogle af cykelkvinderne i mit netværk, samlede jeg det sidste mod sammen og gik i dialog med cykeludvalget i klubben om et kursus som kaptajn.

 

Bestyrelse bakkede op om ideen, og resultatet blev at kurset blev udbudt til alle interesserede i klubben, og på den baggrund tog John Pedersen og jeg til Odense denne herlige sommerdag.

 

GOOD VIBES ONLY er kodeordet

For mig er glæden ved at komme på cyklen, og glæden og velværen når jeg stiger træt af igen, den primære motivation, og den vigtigste værdi for mig at give videre.

 

Den glæde kommer af mange ting. Den kommer af de små, og indimellem store, successer på en bakke, til et løb eller ved bare at komme af sted på en dag, hvor overskuddet ikke er i top. Den kommer af den mentale proces med at få renset hjernen og få ro i hovedet, når kroppen bare arbejder, og det eneste jeg skal koncentrere mig om er, at træde pedalerne rundt.

 

Sidst men ikke mindst, kommer glæden også af de fællesskaber jeg befinder mig i. Her har træningen i blandt andet klubben bidraget til mange af ovenstående parametre.

 

Følelsen af at ”flyve” af sted i en lidt større gruppe, nærmest som én enhed er helt fantastisk, og da jeg med øvelsen fandt trygheden og kunne slappe mere og mere af i det, var jeg hooked.

 

Som sagt kræver det lidt øvelse og mod, at køre tæt og ligge på hjul, men belønningen kommer i den grad, når det bare spiller.

 

Mit mål er, at der på kvindeholdet skal være tid og ro til at øve sig, så kvinderne med tiden får mod på at køre med til de andre træningssamlinger i klubben, hvis de skulle få lyst til det. I min verden kan kvinder og mænd nemlig sagtens kan træne sammen, og drage fordel af de forskellige kvaliteter, de to køn kan bidrage med i en gruppe.

 

Mit håb er, at der vil komme kvinder med både lidt og meget erfaring, så gruppen som helhed bliver et velfungerende træningsfællesskab med flere niveauer, hvor de knap så erfarne kan lære af de mere erfarne rytterinder.

 

Hvis træningen tilrettelægges rigtigt, burde det kunne lykkes, at alle har fået sved på panden, når dagens program og rute er gennemført.

 

Kaptajnkursus - et must for klubberne

Budskabet og indholdet på dagens kursus var i den grad relevant, og et rigtig fint bidrag til, at kunne tage rollen som kaptajn - eller turleder - på sig til klubtræningen.

 

Dagen startede med en teoretisk del, og efter middag stod den på praktiske øvelser ude i virkeligheden.

 

Kurset bød på gennemgang af relevante paragraffer fra færdselsloven, og de er som sådan simple at forholde sig til og lære, så det vil jeg ikke gå mere i dybden med her.

 

Det rigtig interessante, og meget anvendelige, var oplægget om kaptajnens rolle.

 

Den helt korte version er, at det er hans/hendes opgave at der køres sikkert, at der udvises ordentlig adfærd, at rytterne får motioneret på en god og velorganiseret måde, og at der er fokus på det sociale aspekt - alle ud og alle hjem.

 

Oplægget affødte nogle rigtig gode debatter, for de fremmødte brændte for sagen, og havde forskellige erfaringer, som blev udvekslet til glæde og gavn for alle kursisterne.

 

Hvordan kører vi med god cykelstil? Hvordan forholder vi os til vejvrede? Hvordan tackler vi ryttere, der ikke kører eller opfører sig hensigtsmæssigt under træningen? Hvordan forbereder, præsenterer og gennemfører man en god træning? Kommunikation med rytterne før under og efter træning, sikkerhed på vejen ved defekt, på små veje og ved uheld, alt sammen krydret med konkrete og gode eksempler fra både Anders Peter Forsmann (instruktøren) og ud fra de tilstedeværenes erfaringer.

 

De praktiske øvelser

 

 

Over middag trak vi alle i cykeltøjet, for nu skulle vi hver i sær ud i virkeligheden og prøves af i kaptajnrollen.

 

Opgaven lød på at forberede og gennemføre en enkelt øvelse med baggrund i dagens teori, der også omhandlede forskellige praktiske øvelser i kørsel med en gruppe.

 

MEN… inden vi kom på cyklerne, måtte vi pænt øve os i ”lynlås” i futtog-formation på parkeringspladsen (pokkers jeg ikke fik taget et billede ;-)), for det er ikke en ukompliceret sag at forstå, alene ved den mundtlige instruktion, hvor man som rytter skal bevæge sig hen, når der skal flettes ud og ind af de to rækker. Med lettere tumult og en anelse fnisen kom vi igennem øvelsen, og vi kunne sadle op.

 

Ude i virkeligheden blev der instrueret, lyttet (når eleverne ikke havde travlt med at tage selfie’s midt i undervisningen) og givet konstruktiv feedback, og det var en helt uundværlig del af kurset, at komme ud på vejen og prøve teorierne af i praksis.

 

 

 

Alle kløede på med krum hals og med respekt for, at vi alle var der for at øve os og lære…GOOD VIBES ONLY

 

 

 

Jeg huskede ind imellem at få tændt for kameraet på min computer og fik  ”skudt” lidt videoer undervejs.

 

Her laver vi rulleskift og skifter ind på én række…

 

 

Vi øvede desuden rulleskiftet med fokus på at holde hastigheden, der let stiger og stiger undervejs…

 

 

Til sidst et klip med øvelse i den såkaldte lynlås, hvor rytterne bevæger sig fra paradekørsel på to rækker og ind på én række, hvis der f.eks er trafik bagfra eller smalle veje…

 

 

Inden vi drog hjem til fælles opsamling og evaluering, fik vi også trænet parløb og svingteknik med fri leg frem og tilbage i et par sving på en stille landevej.

 

 

Alt i alt bød denne lørdag hos DGI på en super dag i godt selskab med cykelfolk, der gerne ville bidrage og dele deres erfaringer, og som havde et ønske om at gøre en forskel ude på landevejen. Vi havde en super god og meget tydelig instruktør i Anders, der formåede at krydre teorien med konkrete eksempler fra virkeligheden, og vi fik muligheden for at prøve det præsenterede teori i praksis.

 

Jeg synes helt klart kurset er pengene værd, og et rigtig godt redskab til turlederne ude i klubberne.

 

GOOD VIBES ONLY til Anders og holdet af nyudnævnte cykelkaptajner.

 

 

Læs også de andre Good Vibes Only beretninger:

GOOD VIBES ONLY - En Cykelmosters Bekendelser

GOOD VIBES ONLY - Virtuel Vintertræning - Slip dit indre legebarn fri

GOOD VIBES ONLY - Stjernetramp - En forårsdag i ..... Solskin

GOOD VIBES ONLY - Fællestræning med Team Motionsfeltet.dk

GOOD VIBES ONLY - Grejsdalsløbet fra nedtur til optur

GOOD VIBES ONLY - Kvinderne på vej ud af skyggen

GOOD VIBES ONLY - Helnæs Vestfyns Tour - når tid bare forsvinder

GOOD VIBES ONLY - Fra Vestfyn til Hærvejen

GOOD VIBES ONLY - Cykelstafetten Kolding - fællesskabet sejrede

Test: Gaerne Ice-Storm MTB 1.0 Gore-Tex
Gaerne Ice-Storm MTB 1.0 Gore-Tex mountainbike-sko, er optimale til meget kolde temperaturer og sammen med en afbalanceret stivhed, et nemt betjeneligt BOA-spændesystem samt Gore-TEX, kan skoen hurtigt gå hen og blive din bedste ven gennem vinterens træningspas.
Test: Scott Road RC-landevejssko
Schweiziske Scott lancerer sin opgraderede Road RC-sko, hvor der er fokus på stivhed og justeringsmuligheder samt fin balance i forholdet mellem pris og kvalitet.
Manager: Vuelta-vinderen deltog for første gang - og vandt 8.266 kroner
”Og så er det for øvrigt slut med at satse på Sepp Kuss - for anden gang i træk scorer han et stort rundt nul.”
Test: Goodyear Vector Sport dæk
Nyt dæk fra Goodyear specielt udviklet til danske forhold. Lav rullemodstand og ekstra punkteringsresistens.
Test: Scott Trail Rocket FR’ 16 rygsæk
Virkelig fed terrænrygsæk i lækker kvalitet og med fede features, som kan bruges af alle,d er har brug for en behagelig rygsæk, når de cykler.
Hent Feltet.dk´s Vuelta-app
Feltet.dk lancerer en app til årets Vuelta a España, hvor du kan følge etaperne helt tæt. Kan Jonas Vingegaard skrive historie og blive den første dansker nogensinde, som vinder Vueltaen og to GrandTours det samme år? 
Test: Geosmina-tasker til bikepacking
Hvis man godt kan lide eventyr og at bevæge sig langsomt, er bikepacking en virkelig god måde at komme lidt væk fra hverdagen på. Men det gælder om at have sit udstyr i orden.  
Sidste chance: Vuelta-spillet starter i dag kl. 19.05
Deltag i årets Vuelta a España-managerspil, som starter lørdag den 26. august klokken 19.05 med en 16,6 km holdtidskørsel. Spillet slutter søndag den 17. september.
Test: GoodYear Eagle F1R Tubeless
Tubeless har i flere år vundet stort indpas, og kan tilbyde en god komfort og punkteringsbeskyttelse for motionister på ujævne danske veje. Vi tester de helt nye Goodyear Eagle F1R tubeless og prøver om de kan levere på løfterne.

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Test: Trek Ballista MIPS
Sæsonen mest hypede hjelm skuffer ikke og leverer god komfort og ventilation samtidig med at den er hurtigt. Nå ja, så ser den også virkelig hurtigt ud!
Test: Canyon Endurace CFR
Den moderne rytter kan være svær at definere, men Canyon har givet sig i kast med at fange dens opmærksomhed med komfort og integration.
Guide: Alt om tubeless
Tubeless på racercyklen er efterhånden ved at være almindeligt. Det forstår man godt, når man har prøvet den komfort, som følger med. Feltet.dk har derfor testet forskellige setup og vi vil se på fordele og ulemper, som trods alt følger med brugen af væske i dækkene.  
Nyt dansk cykelregister i kæmpe fremgang
Bliver din cykel stjålet er chancerne for at du får den tilbage nærmest ikke eksisterende - det vil Bikekey ændre på, og de danske cykelejere tager det til sig.
Ferrand-Prevot skriver VM-historie - Dansker kæmpede bravt
31-årige Pauline Ferrand-Prevot er verdensmester igen på den olympiske distance. Ferrand-Prevot skriver dermed historie og er den første kvinde nogensinde, der vinder fem VM-titler på den olympiske distance.
Feltet.dk kører Maratona Dolomites 2023
Jeg kæmper mig op af det sidste af løbets mange bjerge. 786 højdemeter bringer mig over Passo Valparola via Falzarego i over 2200 meters højde. Solen skinner og de flotte bjerge står lodret op omkring mig. Endelig er jeg oppe og nu går det stærkt ned mod mål i Corvara.
Nedtur: Sofie Heby misser VM-titlen efter styrt og dårlig dag
Sofie Heby Pedersen var kæmpe favorit til at vinde VM-titlen i mountainbike, men danskeren styrtede i starten af løbet - og det kostede dyrt.
Produktnyt: Specialized lancerer ny version af Tarmac
Specialized lancerer næste generation af den populære Tarmac-platform - Tarmac SL8 er på gaden nu.
Sidste chance: Efterårsspillet starter søndag kl. 12.00
Managersæsonen fortsætter efter Tour de France med et helt nyt spil - og anderledes spilformat!
Abu Dhabi bliver VM-værter i 2028 og 2029
VM i landsvejscykling finder sted i Abu Dhabi i 2028. Det blev annonceret i dag på en UCI-konference forud for verdensmesterskaberne i Glasgow. VM i banecykling i 2029 vil også blive afholdt i hovedstaden af De Forenede Arabiske Emirater.
Så du det? Det danske hold kører på vilde nye banecykler til VM
Canyon bliver ny cykelsponsor for det danske og amerikanske banelandshold med en banebrydende cykel, der jagter fart.
Man kan da ikke stoppe efter fire ture?
På trods af, at det blev en fysisk hård omgang på en ellers let tur og med flere mindre uheld, blev det samlet en stor oplevelse for Torsten Brix at cykle til Paris for femte gang. Her kommer hans dagbog!
Klar til weekenden!? Køb Tour-merchandise til nedsat pris!
Skal du have den officielle gule førertrøje? 
Vind 24 karats Tour de France-guldmønt til en værdi af 4.500 kroner!
Feltet.dk udlodder smuk og stærkt limiteret guldmønt i samarbejde med Mønthuset Danmark.
12 gode Tour-bøger - SPAR 15-50%
Feltet.dk har udvalgt 12 gode Tour de France-bøger - og givet store rabatter til dig! God læselyst, når du får Tour-feber.

ANNONCE

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

ANNONCE

Test: Gaerne Ice-Storm MTB 1.0 Gore-Tex
Gaerne Ice-Storm MTB 1.0 Gore-Tex mountainbike-sko, er optimale til meget kolde temperaturer og sammen med en afbalanceret stivhed, et nemt betjeneligt BOA-spændesystem samt Gore-TEX, kan skoen hurtigt gå hen og blive din bedste ven gennem vinterens træningspas.
Test: Scott Road RC-landevejssko
Schweiziske Scott lancerer sin opgraderede Road RC-sko, hvor der er fokus på stivhed og justeringsmuligheder samt fin balance i forholdet mellem pris og kvalitet.
Manager: Vuelta-vinderen deltog for første gang - og vandt 8.266 kroner
”Og så er det for øvrigt slut med at satse på Sepp Kuss - for anden gang i træk scorer han et stort rundt nul.”
Test: Goodyear Vector Sport dæk
Nyt dæk fra Goodyear specielt udviklet til danske forhold. Lav rullemodstand og ekstra punkteringsresistens.
Test: Scott Trail Rocket FR’ 16 rygsæk
Virkelig fed terrænrygsæk i lækker kvalitet og med fede features, som kan bruges af alle,d er har brug for en behagelig rygsæk, når de cykler.
Hent Feltet.dk´s Vuelta-app
Feltet.dk lancerer en app til årets Vuelta a España, hvor du kan følge etaperne helt tæt. Kan Jonas Vingegaard skrive historie og blive den første dansker nogensinde, som vinder Vueltaen og to GrandTours det samme år? 
Test: Geosmina-tasker til bikepacking
Hvis man godt kan lide eventyr og at bevæge sig langsomt, er bikepacking en virkelig god måde at komme lidt væk fra hverdagen på. Men det gælder om at have sit udstyr i orden.  
Sidste chance: Vuelta-spillet starter i dag kl. 19.05
Deltag i årets Vuelta a España-managerspil, som starter lørdag den 26. august klokken 19.05 med en 16,6 km holdtidskørsel. Spillet slutter søndag den 17. september.
Test: GoodYear Eagle F1R Tubeless
Tubeless har i flere år vundet stort indpas, og kan tilbyde en god komfort og punkteringsbeskyttelse for motionister på ujævne danske veje. Vi tester de helt nye Goodyear Eagle F1R tubeless og prøver om de kan levere på løfterne.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet

x