Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Jesper Johannesen alias Jeppe 10.09.2016 @ 19:20

Brosten, sol, race marshalls fra MC Task Force og flotte lodstrækningspræmier dannede en fantastisk ramme om et godt og veltilrettelagt cykelløb. Mange opdagede dog ikke hovedattraktionen, som udspillede sig på landevejen.

I dag blev motionscykelløbet Tour de Aars afviklet i… ja selvfølgelig Aars. Motionisterne skulle køre på en 17,3 kilometer lang rundstrækning. Det var muligt at køre to (34,6 km), fire (69,2 km) eller seks omgange (103,8 km). Den efterhånden traditionsrige brostensbelagte opløbsstrækning på Himmerlandsgade dannede en fantastisk ramme om start- og målområdet.

Løbet var rigtig godt arrangeret. Masser af flagposter, race marshalls, perfekt skiltning og sensommeren viste sig fra sin smukkeste side. Solen badede ned over motionisterne allerede fra morgenen af. Så det var cirka 300 motionister, der stillede til start i korte trikoter og bukser. Stemningen i startområdet blev ikke mindre god af, at løbet var en del af Kimbrerfesten. Alt i alt kæmpe roser til arrangørerne. Forplejningen og depoter så også fine ud, og da man kørte på en rundstrækning, så var der depot hver 17,3 kilometer.

Skal man finde noget, der kunne forbedres? Hmm, den er svær. Så skulle det være skiltning til toiletter og parkeringspladser, men det er småting.

Kære Mogens Kristensen
En af løbsarrangørerne bag Tour de Aars er cykeleventmageren og manager bag det danske kontinentalhold Riwal Platform - Mogens Kristensen. Hr. Kristensen står bag tre af de danske UCI-løb i foråret og gadeløbet i Aars. Tidligere har Feltet.dk efterlyst, at der i den forbindelse bliver arrangeret motionsløb.

I dag viste arrangørerne med det succesfulde arrangement, at de kan magte opgaven med at lave suveræne motionscykelløb - og det kan bestemt være vejen frem til at holde hjulene kørende med de danske UCI-løb. Det vil give flere tilskuere til UCI-løbene samt en ekstra indtægt. Vi krydser fingre for, at det bliver til noget i 2017!

Nu til sagen! Kongedysten Wicki Jo vs. Jeppe
Ikke alle opfangede det. Team Motionsfeltet.dk var til start med seks ryttere. Alle seks ryttere kørte 103,8 distancen. To af rytterne til start var Kjeld Wichmann alias ’Wicki Jo’ og undertegnet Jesper Johannesen alias ’Jeppe’. Netop disse to ryttere mødte hinanden til kongedyst i Aars.

Sidste 2015 udgaven af Gran Fondo Munkebjerg har de to mobbet hinanden internt på Motionsfeltet. ’Jeppe’ led et klækkeligt nederlag på ’Munken’. Mareridtet skete - ’Jeppe’ måtte ned og gå på Munken, hvilket ’Wicki Jo’ har brugt imod undertegnet dagligt siden. ’Jeppe’ tog skeen i den anden hånd og næsten 25 kilo er blevet hakket af dunken i løbet af vinteren og foråret. I april måned mødtes ’Wicki Jo’ og ’Jeppe’ så igen på Mallorca, hvor de to ryttere skulle teste formen. Her satte ’Jeppe’ tingene på plads. Han troede, at han fik ro.

Den daglige interne mobning, parterne imellem, fortsatte dog - både via Team Motionsfeltet.dk interne gruppe og dagligt via hadske kommentarer til hinanden.

’Du er kommet til at se fed.’

’Ikke meget du får trænet i øjeblikket.’

’Jeg napper dig med en omgang på Munken til oktober.’

Ja, vi kunne blive ved med de interne beskeder. Mange tåler dog desværre ikke dagens lys. I dag var så dagen, hvor tingene skulle afgøres for en stund. I hvert fald indtil finalen og årets reelle kongedyst Gran Fondo Munkebjerg den 1. oktober.

Hvordan gik det så?
Løbet startede med høj fart, hvor de tre første omgange blev kørt med 39 km/t i snit. Midtvejs på tredje omgang blev der dog angrebet i højre og venstre side af vejen. Godt 50 ryttere var stadig samlet i front på dette tidspunkt, men så begyndte feltet at splitte op.

’Wicki Jo’ og ’Jeppe’ var blevet sat. Panikken spredte sig. ’Jeppe’, alias mig selv, begyndte at tvivle på egne evner. ’Wicki Jo’ sad dog 25 meter foran mig.

’Kunne jeg lukke? Ja…. Neeej. Av av mine ben’

Vi sad i anden gruppe og pludselig stod ’Wicki Jo’ stille. ’YEEEEESSS’ nåede jeg lige at tænke. Jeg fik lukket hullet.

’Wicki Jo’ kiggede på mig og sagde tørt: ’Kæft, du er færdig.’

Pokerfjæsset kom frem og skuespillet blev spillet. Anden gruppe så ud til at køre væk. De var 100 meter foran. Pludselig skete det, som ikke måtte ske. ’Wicki Jo’ rejste sig og kørte op i anden gruppe. Mine ben var fuldstændig syret til, og jeg kæmpede i nogle kilometer for at lukke hullet. ’Wicki Jo’ gik direkte i front af den anden gruppe for, at jeg ikke skulle komme op. Heldigvis da han slog ud, gik tempoet i stå i den anden gruppe, og jeg fik lukket.

’Wicki Jo’ fortsatte dog føringen de efterfølgende omgange, men gruppen kom stortset intakt til målstregen. Efter 103 kilometer sad vi sidde om sidde. ’Wicki Jo’ havde sparet på føringer, og jeg tænkte, at jeg måtte først ind i opløbet, hvis jeg skulle tage det interne sejr.

Lige præcis i det øjeblik angreb en rytter foran mig og jeg kom med på hjul. Jeg kiggede mig over skulderen, og en rytter styrtede, da en bil pludselig holdt stille før et sving. Rytteren prøvede at tage fortovet, men ramte ikke opkørslen og styrtede. Det så ikke alt for godt ud, men jeg håber, han er ok.

Det betød dog, at rytteren, som havde angrebet, og jeg fik hullet. Jeg kiggede mig over skulderen. ’Wicki Jo’ var væk. 700 meter til mål.

Kort før opløbsstrækningen kom et 180 graders sving, og jeg er ikke kendt for den bedste teknik og kørte derfor sikkert. Jeg havde jo lige set, at ’Wicki Jo’ var væk. Jeg tænkte allerede på alle de svinere, som jeg skulle sende internt og personligt. Pludselig ud af det blå kom ’Wicki Jo’ hamrede rundt i svinget, og jeg tænkte bare: ’Hold da kæft, han ryger da totalt på røven’.

Det gjorde han (desværre) ikke.

’Wicki Jo’ havde pludselig 5-10 meters hul, og jeg måtte virkelig træde igennem med kramper og syre i bentøjet. Det lykkedes, at komme på hjul, da han døde på opløbsstrækningen. Men desværre heller ikke mere end det. Jeg fik ikke presset cyklen forbi…



To ting skal der dog påpeges, men de er meget væsentlige. 'Wicki Jo' bruger mekanisk doping. Han havde smurt kæden, før dagens kongeduel. Desuden må man jo forholde sig til resultatlisten på løbets hjemmeside, hvor 'Wicki Jo' alias Kjeld Wichmann står som udgået, hvilket jeg selvfølgelig forholder mig til. Mogens Kristensen, du sender bare en regning for "resultat-fixningen".

I rytterteltet efter løbet skulle der også være blevet sagt, hvad f….. vi lavede? Man spurter da kun om sejren! Det gør man bestemt ikke, når håneretten er på højkant. Jeg frygter for de kommende dage. Der skal trænes før ’Munken’ den 1. oktober, hvor den rigtige kongedyst står for døren.

Team Motionsfeltet.dk træner i Vejle i næste weekend op til løbet. Både ’Wicki Jo’ og jeg er tilmeldt…

Indtil da må den interne mobning fortsætte ganske uforandret. Jeg tror godt, vi begge kan sige, at det også er en kæmpe motivationsfaktor for os begge. Noget der giver gnisten til at træne også i efterårsæsonen. 


 

Test: Canyon Ultimate CF SLX Disc 9.0 SL
En imponerende let og accelerationsvillig racer med en udstyrspakke som er så lækker, at det er imponerende at Canyon kan sælge den til prisen.
Babysitteren fra helvedet: Danny MacAskill er Danny Daycare
Det er sikkert ikke alle forældre, der ville lade overlade deres børn til Danny MacAskill, men Stu Thomson og hans kone har gjort netop det, og turen med datteren Daisy i cykeltrailer må siges at være… Anderledes.
Schwarzwald Super - udfordring og nydelse
Schwarzwald Super Cykelmaraton den 25. august 2019 i Münstertal / Schwarzwald, er måske det smukkeste og absolut mest krævende cykelterræn i Tyskland.
Touren til Gardasøen – 5 uger tilbage
Som medlem af Team Motionsfeltet.dk PREMIUM har jeg fået mulighed for at køre TransAlp i sommeren 2019. Min tanke er derfor, at jeg løbende vil opdatere på mit lille projekt, om at blive klar til Tour TransAlp her til sommer.
Det skal du være opmærksom på, hvis du skal have ny mountainbike
Trænger du til en ny mountainbike, der kan følge med dig, når du skal ud og opleve skovenes bakkede terræn og Danmarks fede mountainbikebaner? Eller er den gamle mountainbike ved at være lidt slidt i bremserne og kassetten? Uanset hvad der er tilfældet, så er det vigtigt, at du sætter dig godt ind i dine præferencer og ønsker, før du går ud og investerer i en ny mountainbike.
Produktnyt: Shimano GRX
Med udgangspunkt i den fremherskende gravel trend, har Shimano sendt en komplet drivetrain serie på markedet. Serien opfylder behovene for alle type ryttere, lige fra den seriøse gravelracer til motionisten, der foretrækker at nyde turen væk fra alfarvej.
Castelli og den danske forbindelse
Feltet.dk har været på Mallorca for at blive præsenteret for Castellis nyeste aerodynamiske landvindinger og for at mærke italienernes stærke passion for kompromisløst cykeltøj.
Test: Assos S9 bibshorts
Nyt selesystem giver bedre stabilitet og mærkbar komfort i Assos’ nyskabende S9-platform, som holder den høje kvalitet, som schweizerne er kendte for.  
SIDSTE CHANCE: Præmier for 73.055 kroner i Giro-spillet
Vind cykler, rabatkoder, managerhold og årsabonnementer på Eurosport Player m.m. Sæt dine Giro d'Italia managerhold nu!

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Alexandre Geniez levede op til forventningerne ved at vinde 2. etape, der udviklede sig mere selektivt, end man kunne have spået. Franskmanden får imidlertid rigeligt at gøre med at forsvare trøjen i kampen mod en velkørende Thibaut Pinot, når det søndag går løs med kongeetapen, der for første gang siden 2011 byder på den ikoniske finale på mytiske Grand Colombier. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/optakt_3_etape_af_tour_de_lain_2019/Jeg vil mene en dyr cykel falder mere i værdi end en billig. Venge er jo en aero model og fra 2013 er den godt forældet på det område. Jeg ville kigge på markedet og se hvor langt ned du kan få en cykel med di2 og så trække noget fra det. Man f.eks. få en Canyon aeroad med di2 til 33k, så det skal jo nok være noget lavere, hvis det skal give mening for en køberTrods flere forsøg på at få den store stigning Passo Gavia klar til 16. etape af Giro d’Italia har arrangørerne bag løbet nu meddelt, at stigningen er for tilsneet til, at den kan komme med i årets løb. En alternativ rute tages nu i brug. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/giro-arrangoerer_fjerner_passo_gavia_grundet_lavinefare/Noget man kan smøre på når skaden er sket - har ferie og vil egentlig gerne cykle men det føles sgu ikke rart. Jeg skulle prøve at køre i Assos, nu det skulle være så godt. Efter at have fået 3 bumser oven i hinanden, har jeg nærchecket puden og fundet en sy/svejsefejl: En lille skarp klump der føles som hård plastik. Så skal det jo galt :frowning2:

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

AndetBoligadvokat