08.06.2022 @ 11:30

Et farvel til forskifteren? Nyt produkt fra Classified gør det muligt og peger mod fremtiden.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

(9/10)

Fakta

Producent: Classified
Produkt: Powershift gearnav

Fås i to størrelser til landevej. CF R35 og den testede CF R50. Derudover fås det også til gravel. CF G30.
Vægt: Vægten er på højde med et Di2-system.

Pris: Kr. 19.500,-

 

Introduktion

Classified er et firma der holder til i det cykelgale land Belgien. Firmaet har formået at lave et specielt gearsystem, hvor et specielt bagnav gør, at man kan opnå en gearratio, der svarer til lille og stor klinge, men med kun én klinge foran.

 

Er man på de sociale medier, har man de sidste måneder kunne se flere tidligere cykelryttere blive ambassadører for Classified. Blandt andet Marcel Kittel, Andrei Greipel og Anna van der Breggen. Derudover er Mr. Roubaix - Tom Boonen - en del af Classified.   

 

Classified har de sidste syv-otte år arbejdet på deres teknologi, der altså gør, at man kan fjerne sin forskifter og stadig have samme antal gear, som hvis man havde stor og lille klinge.

 

Powershift-systemets komponenter og opbygning.

 

Classified Powershift nav

Classified Powershift er i bund og grund et gearnav, hvor mekanikken kan deles op i to dele. Selve skallen på navet er ligesom andre og inden i er det såkaldte smart nav, hvor alt mekanikken sidder, her sidder en lille mekanisme der kan skifte mellem de to gear på 150 millisekunder.

 

Systemet virker ligesom man kender det fra andre indvendige gear.


Hvis man for eksempel kører 52/36 på sin cykel, så anbefaler Classified, at man bibeholder en 52-klinge foran. Gearingen man så opnår med Powershift vil svare til også at have en 36 tands-klinge til rådighed.

 

Selve mekanikken i navet kan nemt skiftes over på et andet hjulsæt, såfremt det er klar til det, og derfor kan man bruge systemet på flere hjul.

 

Systemet er styret af en genopladelig thru-aksel, der sidder i baghjulet, der er kontrolleret af en skifteknap, der bliver monteret på styret. Når man trykker på knappen sender den et bluetooth signal ned til akslen, der så så skifter gearet nede i bagnavet.

 

Classified Smart Thru Axle

Classified Smart Thru-akslen er den der styrer det elektroniske skifte i bagnavet og er tilgængeligt i 12x142 som standard. Akslen bliver ladet op via en micro-usb-lader. Batteriet holder cirka i tre måneder alt efter, hvor meget man skifter gear. Både enheden ved styrproppen og akslen har et LED-lys, der lyser og indikerer hvor meget batteri, der er tilbage. Hele systemet er også ANT+-kompatibelt, og kan derfor kobles til din cykelcomputer, så man kan se hvilket gear man kører i.

 

Mekanikken som styrer gearskiftet sidder gemt i navet.

 

Classified styrenhed

Enheden på styret består af en trådløs sender, man monterer inde i et styr, der er kompatibelt med Shimano Di-2.
Classified kan dog også bruges med satellit-knapper. Derfor kan systemet også bruges med mekanikske grupper fra SRAM eller Campagnolo. Enheden bruger et CR1632 batteri, og ifølge producenten kan det holde op til et år.

 

Skifteknap til gearskift i navet.

 

Classified hjul

Selvom mekanikken i Powershift sidder i bagnavet, men man får selvfølgelig et komplet hjulsæt, når man køber dette system.
Indtil videre har Classified lavet to slags hjulsæt til landevejen: CF R35 og CF R50 - som er den størrelse, vi har testet. Derudover har de også lavet et sæt hjul til gravel.

 

CF R50 er et hjulsæt der følger tidens trend med en højde på 50 millimeter, der både er aerodynamisk og virkelig stift, således man virkelig føler, at den power man lægger i pedalerne, kommer ud som fart på landevejen.

 

CF R50-hjulsættet er ideelt til danske forhold.

 

Classified kassette

Da systemet - grundet den indvendige mekanik - kræver mere plads bagpå, så skal der bruges en speciel kassette. Her har Classified både lavet til 11-speed og det nye 12-speed.

 

Test
Forskiftere har ændret sig meget i tidens løb, men man oplever stadigvæk problemer med dem. Derfor ser man også tit ryttere køre på stor klinge foran og stor udveksling bagpå, fordi man ikke gider at skifte ned, men dette slider alt for meget på kæden. Dette problem er fuldstændig væk og nu kan man skifte gear i navet samtidig med, at man lægger pres i pedalerne. Helt præcist kan man skifte gear uden problemer op til 1100 watt. Dette fungerer rigtig godt og skiftet sker lynhurtigt.

 

Det helt store plus ved Classified Powershift er, at man ikke skal bekymre sig om forskifteren, men kommer man til en meget stejl bakke, så er det blot et tryk på knappen på styret og så er man på den lille udveksling i navet.
Det skal dog siges, at den cykel som jeg fik udleveret med Classified Powershift, var udstyret med en 48-tands klinge foran, hvilket til danske forhold nok er en for lav gearing. Jeg følte i hvert fald, at ned af bakke eller i en spurt på flad vej, manglede jeg et gear eller to. I og med, at den var så lavt gearet så var der heller ikke mange bakker, hvor jeg var nødsaget til at skifte ned. Den monterede kassette var en 11-32, hvilket for mit eget vedkommende er rigeligt til landevejen herhjemme. På min egen cykel kører jeg 11-28 bagpå. Men selvom jeg 95 % af tiden kunne køre uden at skifte til den lille udveksling i navet, så fungerede det bare, og følelsen var den samme i pedalerne, hvis man kørte på den store eller ”lille” klinge.
 

Vægten

Den opgjorte vægt på Classified Powershift-navet er 495 gram, hvilket er over 200 gram mere end et standard DT Swiss 350-bagnav. Men til gengæld er kassetten lettere end en almindelig 12-speed kassette, da den er støbt i et helt stykke. Classified hævder selv, at vægten er den samme, hvis man havde et 2 klinge setup med Shimano Di-2. Cyklen jeg fik til test, vejede omkring 8 kilo, hvilket ikke er til den lette sidde, men absolut heller ikke til den tunge side for en cykel med skivebremser.

 

Aerodynamik

Det har længe været kendt, at det har sine aerodynamiske fordele at køre uden forskifter. På flade enkelstarter køres der derfor ofte uden, fordi det er hurtigere.
Så her har Classified helt sikkert fat i noget af det rigtige. Classified har også selv testet det i vindtunnel, og der er ingen tvivl om, at det er hurtigere. Jeg har dog ikke haft mulighed for at teste det så videnskabeligt, men det føles hurtigt, og så ser det også lækkert ud, at man har fjernet forskifteren.

 

Classified Powerhub gør forskifteren overflødig, mens man stadig får samme gearratio, som havde man to klinger foran.

 

Er det pengene værd?

Classified Powershift skiftefunktion og teknikken bag er efter min mening bedre og mere pålidelig end et almindeligt gearsystem. Men der er alligevel nogle ting der måske vil holde mange fra at købe det. Prisen for hele systemet er lige omkring 19.500 danske kroner. Der kan man opgradere cyklen med nye hjul og andre fede ting for den pris. Ja man kan sågar købe en cykel mere for de penge. Men man får dog et kvalitets carbonhjulsæt og resten af delene til systemet. Så forskellen er ikke så stor i den sidste ende.

Classified har lavet aftaler med forskellige cykelproducenter, blandt andet Ridley, så her har man mulighed for at have systemet på sin cykel fra starten af, hvilket måske gør at prisen er lidt billigere. Som det også er nævnt tidligere i artiklen, så er det muligt at tage kernen af navet ud og montere det på et andet hjulsæt, hvis det er kompatibelt med det.

 

Batteriniveau kan aflæses via enheden i styret.


Konklusion

Classified Powershift er et helt nyt produkt, der gør det godt på alle parametre. Produktet er blevet udviklet over mange år og det virker virkelig gennemarbejdet. Der er ingen tvivl om, at produktet skifter bedre end et almindeligt gearsystem.

 

En af de store fordele ved Classified systemet er at det er mere effektivt, rent friktionsmæssigt. Dette er fordi man altid kører på "stor klinge" foran, som giver mindre friktion i systemet i forhold til en lille klinge. Forskellen er større end den halve procent der er i tab, når man kører på den lille 0,7-udveksling i bagnavet. Som system, er Classified mere effektivt end et almindeligt system med en stor og lille klinge.

 

Den helt store hurdle er for mig at se prisen. De knap 20.000 danske kroner er er en stor post for mange. Men er man villig til at bruge den slags penge, så får man et rigtig fedt produkt, samtidig så bliver man højst sandsynligt lidt mere populær blandt sine cykelvenner, da de fleste gerne vil se hvad den nye teknik kan. Ingen tvivl om Classified Powershift har en fremtid i cykelbranchen.

Sådan har vi testet

Vi har testet produktet i den seneste måned i det varierede danske terræn.

Stillet til rådighed af: Lucky Machine


 

Motionsfeltet.dk's vurdering: (9/10)

Her er overblikket over alt cykling ved OL
OL starter i næste uge. Feltet.dk har samlet overblikket over alle cykeldisciplinerne, så du ved, hvornår du skal følge med.
Oplagt udbrudsdag i vente - følg med på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på Tour de France på Feltet.dk's app. Følg Jonas Vingegaard og Tadej Pogacars kamp om Tour-sejren og kom tæt på danskerne og alle de øvrige stjerner.
Test: Supreme sommertøj fra Re-Behave
Et lækkert sommersæt i god kvalitet og hvor Re-Behave demonstrerer god know-how ifølge med en grøn tilgang til cykeltøj.
Podcast: Hvem er den danske julemand ved Touren?
Har du set den danske julemand ved Giro d'Italia, Tour de France eller måske PostNord Danmark Rundt? Hvem er det? 
Cypern: Det oversete paradis for cykelryttere
Næsten 65% af Feltet.dk's læsere rejser med deres cykel, og måske hører du til de heldige, der har prøvet at cykle rundt i bjergene på en solskinsdag?
Test: Canyon Tempr CFR
Canyon træder ind på skomarkedet, og det er første skridt, der klarer sig overraskende godt. 
Test: Magped ROAD2 magnetiske pedaler
Er du ikke helt tryg ved almindelige klikpedaler, og bekymret for om du kan komme til at vælte, så skulle du måske prøve pedaler med magneter?
UDSALG: 12 gode Tour-bøger - SPAR 15-60%
Feltet.dk har udvalgt 12 gode Tour de France-bøger - og givet store rabatter til dig! God læselyst, når du får Tour-feber.
Virker bagepulver? Kosttilskud kan optimere din præstationen, men...
... det er vigtigt, at benytte sig af de rette.

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Holm kårer årets nye Tour-trøje: Vinderen overrasker
Der er fem nye trøjer i årets Tour de France, men ikke alle kommer helt i mål. Feltet.dk har spurgt Brian Holm, hvem kan være stolte, og hvem der skal øve sig lidt mere. Samtidigt har Feltet.dk også spurgt jer, læsere. Og selvom der er stor konsensus, er favoritten ikke den samme. 
Stor konkurrence: Vind Cannondale-cykel til 22.000 kr
Svar rigtigt på 3 Tour de France spørgsmål, så kan du vinde en Cannondale cykel til en værdi på 22.000 kroner.
SIDSTE CHANCE: I dag starter Touren - sæt dit hold
Deltag i årets største managerspil, som starter lørdag den 29. juni! Tour de France køres frem til søndag den 21. juli. 
Produktnyt: Nye aerohjul fra DT Swiss
DT Swiss har genopfundet deres højtydende ARC-hjul og gjort disse endnu bedre og hurtigere, skriver producenten i en pressemeddelelse. 
Er det årsagen til Vingegaard dropper Vueltaen?
Der har været mange spekulationer om Jonas Vingegaard efter styrtet i Baskerlandet Rundt. 
Touren i tal: Se alle de bedste detaljer og statistikker fra årets historiske Tour
Bliv klogere på alle statistikkerne og detaljerne ved årets Tour de France lige her.
Produktnyt og First Ride: Trek Madone Gen 8
Feltet.dk har været i Spanien på besøg hos Trek for at teste den nye generation af Trek Madone-serien. En cykel, som Trek selv beskriver som det ultimative våben til alle formål og Mads Pedersens nye supercykel.
ABUS sikrer kvaliteten i Italien
Når store stjerner på World Touren cykler og vinder, så er det ind i mellem med ABUS hjelme, som er udviklet og produceret i Italien, hvor producenten har valgt at rykke sin produktion til.
Test: Trek CarBack Radar Tail Light
Amerikanske Trek tilbyder med sin CarBack Radar Tail Light en stor optimering af sikkerheden, når man cykler på landevejen med en førsteklasses cykelradar.
Produktnyt: Ny Garmin Edge 1050 med højttaler
Garmin sender lige før Tour de France en ny cykelcomputer på markedet, som blandt andet har et levende farvedisplay, forbedrede gruppekørselsfunktioner, indbygget højttaler og meget mere - alt sammen uden at ofre batteritiden
”Ingen på holdet ville smide penge på det” – Holdkammerat tvivler på Vingegaards podiechancer
Tiesj Benoot og resten af holdkammeraterne ville ikke sætte penge på, at Jonas Vingegaard når podiet i årets Tour de France.
Stor overraskelse: Udviklingsrytter vinder DM efter mange favoritangreb
Rasmus Søjberg Pedersen er ny dansk mester efter et løb, hvor finalen åbnede meget tidligt, og mange favoritter angreb på skift.
Test: Scott Foil RC 30
En rendyrket aeroracer, som gør sig godt, hvis man er til høj fart og en stabil platform, når der køres stærkt i en vanvittig flot finish med en klar opgraderingsmulighed for at optimere oplevelsen endnu mere.  
Tidligere dansk WorldTour-rytter bliver talentchef og sportsdirektør
Niklas Eg fortsætter i cykelsporten, men det bliver ikke kun i sadlen.
Udbygger sin vilde World Cup-rekorder
Fantastiske Nino Schurter (38 år gammel!) sejrede på 4. afdeling af World Cuppen i Val di Sole (Italien), dermed sætter han nu to nye rekorder. 
Her er overblikket over alt cykling ved OL
OL starter i næste uge. Feltet.dk har samlet overblikket over alle cykeldisciplinerne, så du ved, hvornår du skal følge med.
Oplagt udbrudsdag i vente - følg med på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på Tour de France på Feltet.dk's app. Følg Jonas Vingegaard og Tadej Pogacars kamp om Tour-sejren og kom tæt på danskerne og alle de øvrige stjerner.
Test: Supreme sommertøj fra Re-Behave
Et lækkert sommersæt i god kvalitet og hvor Re-Behave demonstrerer god know-how ifølge med en grøn tilgang til cykeltøj.
Podcast: Hvem er den danske julemand ved Touren?
Har du set den danske julemand ved Giro d'Italia, Tour de France eller måske PostNord Danmark Rundt? Hvem er det? 
Cypern: Det oversete paradis for cykelryttere
Næsten 65% af Feltet.dk's læsere rejser med deres cykel, og måske hører du til de heldige, der har prøvet at cykle rundt i bjergene på en solskinsdag?
Test: Canyon Tempr CFR
Canyon træder ind på skomarkedet, og det er første skridt, der klarer sig overraskende godt. 
Test: Magped ROAD2 magnetiske pedaler
Er du ikke helt tryg ved almindelige klikpedaler, og bekymret for om du kan komme til at vælte, så skulle du måske prøve pedaler med magneter?
UDSALG: 12 gode Tour-bøger - SPAR 15-60%
Feltet.dk har udvalgt 12 gode Tour de France-bøger - og givet store rabatter til dig! God læselyst, når du får Tour-feber.
Virker bagepulver? Kosttilskud kan optimere din præstationen, men...
... det er vigtigt, at benytte sig af de rette.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet