08.06.2022 @ 11:30

Et farvel til forskifteren? Nyt produkt fra Classified gør det muligt og peger mod fremtiden.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

(9/10)

Fakta

Producent: Classified
Produkt: Powershift gearnav

Fås i to størrelser til landevej. CF R35 og den testede CF R50. Derudover fås det også til gravel. CF G30.
Vægt: Vægten er på højde med et Di2-system.

Pris: Kr. 19.500,-

 

Introduktion

Classified er et firma der holder til i det cykelgale land Belgien. Firmaet har formået at lave et specielt gearsystem, hvor et specielt bagnav gør, at man kan opnå en gearratio, der svarer til lille og stor klinge, men med kun én klinge foran.

 

Er man på de sociale medier, har man de sidste måneder kunne se flere tidligere cykelryttere blive ambassadører for Classified. Blandt andet Marcel Kittel, Andrei Greipel og Anna van der Breggen. Derudover er Mr. Roubaix - Tom Boonen - en del af Classified.   

 

Classified har de sidste syv-otte år arbejdet på deres teknologi, der altså gør, at man kan fjerne sin forskifter og stadig have samme antal gear, som hvis man havde stor og lille klinge.

 

Powershift-systemets komponenter og opbygning.

 

Classified Powershift nav

Classified Powershift er i bund og grund et gearnav, hvor mekanikken kan deles op i to dele. Selve skallen på navet er ligesom andre og inden i er det såkaldte smart nav, hvor alt mekanikken sidder, her sidder en lille mekanisme der kan skifte mellem de to gear på 150 millisekunder.

 

Systemet virker ligesom man kender det fra andre indvendige gear.


Hvis man for eksempel kører 52/36 på sin cykel, så anbefaler Classified, at man bibeholder en 52-klinge foran. Gearingen man så opnår med Powershift vil svare til også at have en 36 tands-klinge til rådighed.

 

Selve mekanikken i navet kan nemt skiftes over på et andet hjulsæt, såfremt det er klar til det, og derfor kan man bruge systemet på flere hjul.

 

Systemet er styret af en genopladelig thru-aksel, der sidder i baghjulet, der er kontrolleret af en skifteknap, der bliver monteret på styret. Når man trykker på knappen sender den et bluetooth signal ned til akslen, der så så skifter gearet nede i bagnavet.

 

Classified Smart Thru Axle

Classified Smart Thru-akslen er den der styrer det elektroniske skifte i bagnavet og er tilgængeligt i 12x142 som standard. Akslen bliver ladet op via en micro-usb-lader. Batteriet holder cirka i tre måneder alt efter, hvor meget man skifter gear. Både enheden ved styrproppen og akslen har et LED-lys, der lyser og indikerer hvor meget batteri, der er tilbage. Hele systemet er også ANT+-kompatibelt, og kan derfor kobles til din cykelcomputer, så man kan se hvilket gear man kører i.

 

Mekanikken som styrer gearskiftet sidder gemt i navet.

 

Classified styrenhed

Enheden på styret består af en trådløs sender, man monterer inde i et styr, der er kompatibelt med Shimano Di-2.
Classified kan dog også bruges med satellit-knapper. Derfor kan systemet også bruges med mekanikske grupper fra SRAM eller Campagnolo. Enheden bruger et CR1632 batteri, og ifølge producenten kan det holde op til et år.

 

Skifteknap til gearskift i navet.

 

Classified hjul

Selvom mekanikken i Powershift sidder i bagnavet, men man får selvfølgelig et komplet hjulsæt, når man køber dette system.
Indtil videre har Classified lavet to slags hjulsæt til landevejen: CF R35 og CF R50 - som er den størrelse, vi har testet. Derudover har de også lavet et sæt hjul til gravel.

 

CF R50 er et hjulsæt der følger tidens trend med en højde på 50 millimeter, der både er aerodynamisk og virkelig stift, således man virkelig føler, at den power man lægger i pedalerne, kommer ud som fart på landevejen.

 

CF R50-hjulsættet er ideelt til danske forhold.

 

Classified kassette

Da systemet - grundet den indvendige mekanik - kræver mere plads bagpå, så skal der bruges en speciel kassette. Her har Classified både lavet til 11-speed og det nye 12-speed.

 

Test
Forskiftere har ændret sig meget i tidens løb, men man oplever stadigvæk problemer med dem. Derfor ser man også tit ryttere køre på stor klinge foran og stor udveksling bagpå, fordi man ikke gider at skifte ned, men dette slider alt for meget på kæden. Dette problem er fuldstændig væk og nu kan man skifte gear i navet samtidig med, at man lægger pres i pedalerne. Helt præcist kan man skifte gear uden problemer op til 1100 watt. Dette fungerer rigtig godt og skiftet sker lynhurtigt.

 

Det helt store plus ved Classified Powershift er, at man ikke skal bekymre sig om forskifteren, men kommer man til en meget stejl bakke, så er det blot et tryk på knappen på styret og så er man på den lille udveksling i navet.
Det skal dog siges, at den cykel som jeg fik udleveret med Classified Powershift, var udstyret med en 48-tands klinge foran, hvilket til danske forhold nok er en for lav gearing. Jeg følte i hvert fald, at ned af bakke eller i en spurt på flad vej, manglede jeg et gear eller to. I og med, at den var så lavt gearet så var der heller ikke mange bakker, hvor jeg var nødsaget til at skifte ned. Den monterede kassette var en 11-32, hvilket for mit eget vedkommende er rigeligt til landevejen herhjemme. På min egen cykel kører jeg 11-28 bagpå. Men selvom jeg 95 % af tiden kunne køre uden at skifte til den lille udveksling i navet, så fungerede det bare, og følelsen var den samme i pedalerne, hvis man kørte på den store eller ”lille” klinge.
 

Vægten

Den opgjorte vægt på Classified Powershift-navet er 495 gram, hvilket er over 200 gram mere end et standard DT Swiss 350-bagnav. Men til gengæld er kassetten lettere end en almindelig 12-speed kassette, da den er støbt i et helt stykke. Classified hævder selv, at vægten er den samme, hvis man havde et 2 klinge setup med Shimano Di-2. Cyklen jeg fik til test, vejede omkring 8 kilo, hvilket ikke er til den lette sidde, men absolut heller ikke til den tunge side for en cykel med skivebremser.

 

Aerodynamik

Det har længe været kendt, at det har sine aerodynamiske fordele at køre uden forskifter. På flade enkelstarter køres der derfor ofte uden, fordi det er hurtigere.
Så her har Classified helt sikkert fat i noget af det rigtige. Classified har også selv testet det i vindtunnel, og der er ingen tvivl om, at det er hurtigere. Jeg har dog ikke haft mulighed for at teste det så videnskabeligt, men det føles hurtigt, og så ser det også lækkert ud, at man har fjernet forskifteren.

 

Classified Powerhub gør forskifteren overflødig, mens man stadig får samme gearratio, som havde man to klinger foran.

 

Er det pengene værd?

Classified Powershift skiftefunktion og teknikken bag er efter min mening bedre og mere pålidelig end et almindeligt gearsystem. Men der er alligevel nogle ting der måske vil holde mange fra at købe det. Prisen for hele systemet er lige omkring 19.500 danske kroner. Der kan man opgradere cyklen med nye hjul og andre fede ting for den pris. Ja man kan sågar købe en cykel mere for de penge. Men man får dog et kvalitets carbonhjulsæt og resten af delene til systemet. Så forskellen er ikke så stor i den sidste ende.

Classified har lavet aftaler med forskellige cykelproducenter, blandt andet Ridley, så her har man mulighed for at have systemet på sin cykel fra starten af, hvilket måske gør at prisen er lidt billigere. Som det også er nævnt tidligere i artiklen, så er det muligt at tage kernen af navet ud og montere det på et andet hjulsæt, hvis det er kompatibelt med det.

 

Batteriniveau kan aflæses via enheden i styret.


Konklusion

Classified Powershift er et helt nyt produkt, der gør det godt på alle parametre. Produktet er blevet udviklet over mange år og det virker virkelig gennemarbejdet. Der er ingen tvivl om, at produktet skifter bedre end et almindeligt gearsystem.

 

En af de store fordele ved Classified systemet er at det er mere effektivt, rent friktionsmæssigt. Dette er fordi man altid kører på "stor klinge" foran, som giver mindre friktion i systemet i forhold til en lille klinge. Forskellen er større end den halve procent der er i tab, når man kører på den lille 0,7-udveksling i bagnavet. Som system, er Classified mere effektivt end et almindeligt system med en stor og lille klinge.

 

Den helt store hurdle er for mig at se prisen. De knap 20.000 danske kroner er er en stor post for mange. Men er man villig til at bruge den slags penge, så får man et rigtig fedt produkt, samtidig så bliver man højst sandsynligt lidt mere populær blandt sine cykelvenner, da de fleste gerne vil se hvad den nye teknik kan. Ingen tvivl om Classified Powershift har en fremtid i cykelbranchen.

Sådan har vi testet

Vi har testet produktet i den seneste måned i det varierede danske terræn.

Stillet til rådighed af: Lucky Machine


 

Motionsfeltet.dk's vurdering: (9/10)

Test: Scott Road RC-landevejssko
Schweiziske Scott lancerer sin opgraderede Road RC-sko, hvor der er fokus på stivhed og justeringsmuligheder samt fin balance i forholdet mellem pris og kvalitet.
Manager: Vuelta-vinderen deltog for første gang - og vandt 8.266 kroner
”Og så er det for øvrigt slut med at satse på Sepp Kuss - for anden gang i træk scorer han et stort rundt nul.”
Test: Goodyear Vector Sport dæk
Nyt dæk fra Goodyear specielt udviklet til danske forhold. Lav rullemodstand og ekstra punkteringsresistens.
Test: Scott Trail Rocket FR’ 16 rygsæk
Virkelig fed terrænrygsæk i lækker kvalitet og med fede features, som kan bruges af alle,d er har brug for en behagelig rygsæk, når de cykler.
Hent Feltet.dk´s Vuelta-app
Feltet.dk lancerer en app til årets Vuelta a España, hvor du kan følge etaperne helt tæt. Kan Jonas Vingegaard skrive historie og blive den første dansker nogensinde, som vinder Vueltaen og to GrandTours det samme år? 
Test: Geosmina-tasker til bikepacking
Hvis man godt kan lide eventyr og at bevæge sig langsomt, er bikepacking en virkelig god måde at komme lidt væk fra hverdagen på. Men det gælder om at have sit udstyr i orden.  
Sidste chance: Vuelta-spillet starter i dag kl. 19.05
Deltag i årets Vuelta a España-managerspil, som starter lørdag den 26. august klokken 19.05 med en 16,6 km holdtidskørsel. Spillet slutter søndag den 17. september.
Test: GoodYear Eagle F1R Tubeless
Tubeless har i flere år vundet stort indpas, og kan tilbyde en god komfort og punkteringsbeskyttelse for motionister på ujævne danske veje. Vi tester de helt nye Goodyear Eagle F1R tubeless og prøver om de kan levere på løfterne.
Test: Trek Ballista MIPS
Sæsonen mest hypede hjelm skuffer ikke og leverer god komfort og ventilation samtidig med at den er hurtigt. Nå ja, så ser den også virkelig hurtigt ud!

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Test: Canyon Endurace CFR
Den moderne rytter kan være svær at definere, men Canyon har givet sig i kast med at fange dens opmærksomhed med komfort og integration.
Guide: Alt om tubeless
Tubeless på racercyklen er efterhånden ved at være almindeligt. Det forstår man godt, når man har prøvet den komfort, som følger med. Feltet.dk har derfor testet forskellige setup og vi vil se på fordele og ulemper, som trods alt følger med brugen af væske i dækkene.  
Nyt dansk cykelregister i kæmpe fremgang
Bliver din cykel stjålet er chancerne for at du får den tilbage nærmest ikke eksisterende - det vil Bikekey ændre på, og de danske cykelejere tager det til sig.
Ferrand-Prevot skriver VM-historie - Dansker kæmpede bravt
31-årige Pauline Ferrand-Prevot er verdensmester igen på den olympiske distance. Ferrand-Prevot skriver dermed historie og er den første kvinde nogensinde, der vinder fem VM-titler på den olympiske distance.
Feltet.dk kører Maratona Dolomites 2023
Jeg kæmper mig op af det sidste af løbets mange bjerge. 786 højdemeter bringer mig over Passo Valparola via Falzarego i over 2200 meters højde. Solen skinner og de flotte bjerge står lodret op omkring mig. Endelig er jeg oppe og nu går det stærkt ned mod mål i Corvara.
Nedtur: Sofie Heby misser VM-titlen efter styrt og dårlig dag
Sofie Heby Pedersen var kæmpe favorit til at vinde VM-titlen i mountainbike, men danskeren styrtede i starten af løbet - og det kostede dyrt.
Produktnyt: Specialized lancerer ny version af Tarmac
Specialized lancerer næste generation af den populære Tarmac-platform - Tarmac SL8 er på gaden nu.
Sidste chance: Efterårsspillet starter søndag kl. 12.00
Managersæsonen fortsætter efter Tour de France med et helt nyt spil - og anderledes spilformat!
Abu Dhabi bliver VM-værter i 2028 og 2029
VM i landsvejscykling finder sted i Abu Dhabi i 2028. Det blev annonceret i dag på en UCI-konference forud for verdensmesterskaberne i Glasgow. VM i banecykling i 2029 vil også blive afholdt i hovedstaden af De Forenede Arabiske Emirater.
Så du det? Det danske hold kører på vilde nye banecykler til VM
Canyon bliver ny cykelsponsor for det danske og amerikanske banelandshold med en banebrydende cykel, der jagter fart.
Man kan da ikke stoppe efter fire ture?
På trods af, at det blev en fysisk hård omgang på en ellers let tur og med flere mindre uheld, blev det samlet en stor oplevelse for Torsten Brix at cykle til Paris for femte gang. Her kommer hans dagbog!
Klar til weekenden!? Køb Tour-merchandise til nedsat pris!
Skal du have den officielle gule førertrøje? 
Vind 24 karats Tour de France-guldmønt til en værdi af 4.500 kroner!
Feltet.dk udlodder smuk og stærkt limiteret guldmønt i samarbejde med Mønthuset Danmark.
12 gode Tour-bøger - SPAR 15-50%
Feltet.dk har udvalgt 12 gode Tour de France-bøger - og givet store rabatter til dig! God læselyst, når du får Tour-feber.
Ny bog fra Jørgen Leth og Bastian Emil
Forfatterne Jørgen Leth ​og Bastian Emil Goldschmidt er klar med en ny bog omhandlende legenden Fausto Coppi.
Test: Scott Road RC-landevejssko
Schweiziske Scott lancerer sin opgraderede Road RC-sko, hvor der er fokus på stivhed og justeringsmuligheder samt fin balance i forholdet mellem pris og kvalitet.
Manager: Vuelta-vinderen deltog for første gang - og vandt 8.266 kroner
”Og så er det for øvrigt slut med at satse på Sepp Kuss - for anden gang i træk scorer han et stort rundt nul.”
Test: Goodyear Vector Sport dæk
Nyt dæk fra Goodyear specielt udviklet til danske forhold. Lav rullemodstand og ekstra punkteringsresistens.
Test: Scott Trail Rocket FR’ 16 rygsæk
Virkelig fed terrænrygsæk i lækker kvalitet og med fede features, som kan bruges af alle,d er har brug for en behagelig rygsæk, når de cykler.
Hent Feltet.dk´s Vuelta-app
Feltet.dk lancerer en app til årets Vuelta a España, hvor du kan følge etaperne helt tæt. Kan Jonas Vingegaard skrive historie og blive den første dansker nogensinde, som vinder Vueltaen og to GrandTours det samme år? 
Test: Geosmina-tasker til bikepacking
Hvis man godt kan lide eventyr og at bevæge sig langsomt, er bikepacking en virkelig god måde at komme lidt væk fra hverdagen på. Men det gælder om at have sit udstyr i orden.  
Sidste chance: Vuelta-spillet starter i dag kl. 19.05
Deltag i årets Vuelta a España-managerspil, som starter lørdag den 26. august klokken 19.05 med en 16,6 km holdtidskørsel. Spillet slutter søndag den 17. september.
Test: GoodYear Eagle F1R Tubeless
Tubeless har i flere år vundet stort indpas, og kan tilbyde en god komfort og punkteringsbeskyttelse for motionister på ujævne danske veje. Vi tester de helt nye Goodyear Eagle F1R tubeless og prøver om de kan levere på løfterne.
Test: Trek Ballista MIPS
Sæsonen mest hypede hjelm skuffer ikke og leverer god komfort og ventilation samtidig med at den er hurtigt. Nå ja, så ser den også virkelig hurtigt ud!

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet

x