08.06.2022 @ 11:30

Et farvel til forskifteren? Nyt produkt fra Classified gør det muligt og peger mod fremtiden.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

(9/10)

Fakta

Producent: Classified
Produkt: Powershift gearnav

Fås i to størrelser til landevej. CF R35 og den testede CF R50. Derudover fås det også til gravel. CF G30.
Vægt: Vægten er på højde med et Di2-system.

Pris: Kr. 19.500,-

 

Introduktion

Classified er et firma der holder til i det cykelgale land Belgien. Firmaet har formået at lave et specielt gearsystem, hvor et specielt bagnav gør, at man kan opnå en gearratio, der svarer til lille og stor klinge, men med kun én klinge foran.

 

Er man på de sociale medier, har man de sidste måneder kunne se flere tidligere cykelryttere blive ambassadører for Classified. Blandt andet Marcel Kittel, Andrei Greipel og Anna van der Breggen. Derudover er Mr. Roubaix - Tom Boonen - en del af Classified.   

 

Classified har de sidste syv-otte år arbejdet på deres teknologi, der altså gør, at man kan fjerne sin forskifter og stadig have samme antal gear, som hvis man havde stor og lille klinge.

 

Powershift-systemets komponenter og opbygning.

 

Classified Powershift nav

Classified Powershift er i bund og grund et gearnav, hvor mekanikken kan deles op i to dele. Selve skallen på navet er ligesom andre og inden i er det såkaldte smart nav, hvor alt mekanikken sidder, her sidder en lille mekanisme der kan skifte mellem de to gear på 150 millisekunder.

 

Systemet virker ligesom man kender det fra andre indvendige gear.


Hvis man for eksempel kører 52/36 på sin cykel, så anbefaler Classified, at man bibeholder en 52-klinge foran. Gearingen man så opnår med Powershift vil svare til også at have en 36 tands-klinge til rådighed.

 

Selve mekanikken i navet kan nemt skiftes over på et andet hjulsæt, såfremt det er klar til det, og derfor kan man bruge systemet på flere hjul.

 

Systemet er styret af en genopladelig thru-aksel, der sidder i baghjulet, der er kontrolleret af en skifteknap, der bliver monteret på styret. Når man trykker på knappen sender den et bluetooth signal ned til akslen, der så så skifter gearet nede i bagnavet.

 

Classified Smart Thru Axle

Classified Smart Thru-akslen er den der styrer det elektroniske skifte i bagnavet og er tilgængeligt i 12x142 som standard. Akslen bliver ladet op via en micro-usb-lader. Batteriet holder cirka i tre måneder alt efter, hvor meget man skifter gear. Både enheden ved styrproppen og akslen har et LED-lys, der lyser og indikerer hvor meget batteri, der er tilbage. Hele systemet er også ANT+-kompatibelt, og kan derfor kobles til din cykelcomputer, så man kan se hvilket gear man kører i.

 

Mekanikken som styrer gearskiftet sidder gemt i navet.

 

Classified styrenhed

Enheden på styret består af en trådløs sender, man monterer inde i et styr, der er kompatibelt med Shimano Di-2.
Classified kan dog også bruges med satellit-knapper. Derfor kan systemet også bruges med mekanikske grupper fra SRAM eller Campagnolo. Enheden bruger et CR1632 batteri, og ifølge producenten kan det holde op til et år.

 

Skifteknap til gearskift i navet.

 

Classified hjul

Selvom mekanikken i Powershift sidder i bagnavet, men man får selvfølgelig et komplet hjulsæt, når man køber dette system.
Indtil videre har Classified lavet to slags hjulsæt til landevejen: CF R35 og CF R50 - som er den størrelse, vi har testet. Derudover har de også lavet et sæt hjul til gravel.

 

CF R50 er et hjulsæt der følger tidens trend med en højde på 50 millimeter, der både er aerodynamisk og virkelig stift, således man virkelig føler, at den power man lægger i pedalerne, kommer ud som fart på landevejen.

 

CF R50-hjulsættet er ideelt til danske forhold.

 

Classified kassette

Da systemet - grundet den indvendige mekanik - kræver mere plads bagpå, så skal der bruges en speciel kassette. Her har Classified både lavet til 11-speed og det nye 12-speed.

 

Test
Forskiftere har ændret sig meget i tidens løb, men man oplever stadigvæk problemer med dem. Derfor ser man også tit ryttere køre på stor klinge foran og stor udveksling bagpå, fordi man ikke gider at skifte ned, men dette slider alt for meget på kæden. Dette problem er fuldstændig væk og nu kan man skifte gear i navet samtidig med, at man lægger pres i pedalerne. Helt præcist kan man skifte gear uden problemer op til 1100 watt. Dette fungerer rigtig godt og skiftet sker lynhurtigt.

 

Det helt store plus ved Classified Powershift er, at man ikke skal bekymre sig om forskifteren, men kommer man til en meget stejl bakke, så er det blot et tryk på knappen på styret og så er man på den lille udveksling i navet.
Det skal dog siges, at den cykel som jeg fik udleveret med Classified Powershift, var udstyret med en 48-tands klinge foran, hvilket til danske forhold nok er en for lav gearing. Jeg følte i hvert fald, at ned af bakke eller i en spurt på flad vej, manglede jeg et gear eller to. I og med, at den var så lavt gearet så var der heller ikke mange bakker, hvor jeg var nødsaget til at skifte ned. Den monterede kassette var en 11-32, hvilket for mit eget vedkommende er rigeligt til landevejen herhjemme. På min egen cykel kører jeg 11-28 bagpå. Men selvom jeg 95 % af tiden kunne køre uden at skifte til den lille udveksling i navet, så fungerede det bare, og følelsen var den samme i pedalerne, hvis man kørte på den store eller ”lille” klinge.
 

Vægten

Den opgjorte vægt på Classified Powershift-navet er 495 gram, hvilket er over 200 gram mere end et standard DT Swiss 350-bagnav. Men til gengæld er kassetten lettere end en almindelig 12-speed kassette, da den er støbt i et helt stykke. Classified hævder selv, at vægten er den samme, hvis man havde et 2 klinge setup med Shimano Di-2. Cyklen jeg fik til test, vejede omkring 8 kilo, hvilket ikke er til den lette sidde, men absolut heller ikke til den tunge side for en cykel med skivebremser.

 

Aerodynamik

Det har længe været kendt, at det har sine aerodynamiske fordele at køre uden forskifter. På flade enkelstarter køres der derfor ofte uden, fordi det er hurtigere.
Så her har Classified helt sikkert fat i noget af det rigtige. Classified har også selv testet det i vindtunnel, og der er ingen tvivl om, at det er hurtigere. Jeg har dog ikke haft mulighed for at teste det så videnskabeligt, men det føles hurtigt, og så ser det også lækkert ud, at man har fjernet forskifteren.

 

Classified Powerhub gør forskifteren overflødig, mens man stadig får samme gearratio, som havde man to klinger foran.

 

Er det pengene værd?

Classified Powershift skiftefunktion og teknikken bag er efter min mening bedre og mere pålidelig end et almindeligt gearsystem. Men der er alligevel nogle ting der måske vil holde mange fra at købe det. Prisen for hele systemet er lige omkring 19.500 danske kroner. Der kan man opgradere cyklen med nye hjul og andre fede ting for den pris. Ja man kan sågar købe en cykel mere for de penge. Men man får dog et kvalitets carbonhjulsæt og resten af delene til systemet. Så forskellen er ikke så stor i den sidste ende.

Classified har lavet aftaler med forskellige cykelproducenter, blandt andet Ridley, så her har man mulighed for at have systemet på sin cykel fra starten af, hvilket måske gør at prisen er lidt billigere. Som det også er nævnt tidligere i artiklen, så er det muligt at tage kernen af navet ud og montere det på et andet hjulsæt, hvis det er kompatibelt med det.

 

Batteriniveau kan aflæses via enheden i styret.


Konklusion

Classified Powershift er et helt nyt produkt, der gør det godt på alle parametre. Produktet er blevet udviklet over mange år og det virker virkelig gennemarbejdet. Der er ingen tvivl om, at produktet skifter bedre end et almindeligt gearsystem.

 

En af de store fordele ved Classified systemet er at det er mere effektivt, rent friktionsmæssigt. Dette er fordi man altid kører på "stor klinge" foran, som giver mindre friktion i systemet i forhold til en lille klinge. Forskellen er større end den halve procent der er i tab, når man kører på den lille 0,7-udveksling i bagnavet. Som system, er Classified mere effektivt end et almindeligt system med en stor og lille klinge.

 

Den helt store hurdle er for mig at se prisen. De knap 20.000 danske kroner er er en stor post for mange. Men er man villig til at bruge den slags penge, så får man et rigtig fedt produkt, samtidig så bliver man højst sandsynligt lidt mere populær blandt sine cykelvenner, da de fleste gerne vil se hvad den nye teknik kan. Ingen tvivl om Classified Powershift har en fremtid i cykelbranchen.

Sådan har vi testet

Vi har testet produktet i den seneste måned i det varierede danske terræn.

Stillet til rådighed af: Lucky Machine


 

Motionsfeltet.dk's vurdering: (9/10)

Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 
Stor VM-oversigt: Få alt det bedste fra danskernes magi i Ballerup
En stor uge ved VM i banecykling i Ballerup er slut, og der har været danske succesoplevelser på stribe. Feltet.dk har her samlet alle reaktionerne fra danskerne hele ugen.
Vingegaard-beslutning revses af Bruyneel: Ikke en grund
Jonas Vingegaards beslutning om at afslutte sin sæson tidligt undrer Johan Bruyneel.
Følg Lombardiet Rundt på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på Lombardiet på Feltet.dk's app. Følg danskernes kamp imod Tadej Pogacar og co. 
Verdensstjerne har besluttet sig om fremtiden
38-årige Nino Schurter har taget en beslutning, om han vil fortsætte eller stoppe karrieren.
Officielt: Her afholdes EM i Gravel
Det er lige blevet annonceret at Finland bliver værtsnation for Europamesterskaberne i Gravel i 2027. 
Nyt cykelmagasin på gaden
Motionsfeltet.dk har sendt et nyt efterårsmagasin på gade. 160 sider med masser lækkert stof til motionisten eller pendleren.
Mørkøv vil have fingrene i Vingegaard: Jeg håber selvfølgelig utrolig meget
Den kommende landstræner i landevejscykling, Michael Mørkøv, vil have Jonas Vingegaard med til diverse mesterskaber.
Læserbrev: Pokal eller kiste?
Den teknologiske udvikling har gjort cykelsporten langt farligere, argumenterer Jan Louis Svenningsen i dette læserbrev. Han kræver derfor handling for at øge sikkerheden. 

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Danmark får ny landstræner
DCU har skiftet landstræner.
Simon Andreassen bliver verdensmester
Simon Andreassen vinder VM i mountainbike på marathondistancen.
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
Vild træningstur: Evenepoel er klar til VM
Remco Evenepoel ligger ikke på den lade side her halvanden uge før VM.
”Det var så grotesk” – store sikkerhedsproblemer til dansk licensløb
Sikkerheden var ikke i orden til licensløbet i Lejre i weekenden, melder flere sportsdirektører.
Som en gazelle på savannen – testkørsel af Gazelle Eclipse T11
Feltet har prøvekørt en elcykel fra hollandske Gazelle. En ”neutral” indstilling til elcykler fra testerens side blev vendt til decideret begejstring.
Test: Envy Light sommertøj fra Re-Behave
Et lækkert sommersæt med fine features og med en holdning til miljøet.
Dansker snupper anden medalje ved MTB-VM
Tobias Lillelund har vundet sin anden medalje ved mountainbike VM i Andorra. 
Ny bog: Cykelsportens historie
Bogen "Cykelsportens historie" udkommer den 13. september 2024. 
Asgreen afslører sjov Roglic-historie
Kasper Asgreen har en sjov fortid med stjernen Primoz Roglic, som igen blusede op på gårdagens etape af Vuelta a España.
Kæmpe dansk triumf ved VM: Guld og bronze!
Det danske multitalent, Albert Withen Philipsen, har genvundet sin VM-titel i mountainbike. 
Test: Garmin EDGE 1050
Den nye Garmin EDGE 1050 har hævet barren for, hvad en cykelcomputer kan. En blanding af eksisterende og nye funktioner pakket ind i den sædvanlige Garmin kvalitet - den bliver et sikker hit.
Test: Reform Seymour sadel
Reform Seymour sadlen er et godt bud på at optimere både komfort og effektivitet i trådet med sin individuelle tilpasning til siddelejet.
Produktnyt: BMC URS gravelcykler
BMC lancerer en ny kollektion af gravelcykler optimeret til at give ubegrænset adgang til al slags grus- og terrænkørsel med mottoet: Ride. Unrestrcited.  
VUELTA-SPILLET STARTER KL. 17.30 - TILMELD DIG NU!
Deltag i årets Vuelta a España managerspil, som starter lørdag den 17. august 2024 klokken 16.30 med en 12 km enkeltstart. Spillet slutter søndag den 8. september 2024.

ANNONCE

Seneste indlæg i debatten

uanset hvor mange gange man skriver det samme sluder bliver det ikke rigtigt af den grund men det er din mening og fred være med det og med hensyn til historiebøgerne kommer der ikke til at gå 50 år før de udkommer den dag han stopper står alt i dem dagen efter Jeg interesserer mig egentlig ikke voldsom meget for banecykling. Når jeg kommenterede på det under OL, var det fordi der var så voldsomt meget fokus på de på det tidspunkt få tilbageværende guldhåb. Man skal derfor ikke tage flg som udtryk for at jeg har megen føling med det, men alligevel vil jeg udtrykke tvivl om DK nu er verdens bedste banecyklingsnation, for andre nationer har dels brændt krudtet af under OL, og stiller måske ikke helt med de samme supernavne som ved foregående VM'er og OL i særdeleshed. Så det er ligesom år 0, hvor mange halvnye ryttere har deres første erfaringer med et VM. Dels så spiller hemmebanefordelen altid en rolle, selv om der måske ikke har været voldsom stor bevågenhed i befolkningen, så er der alligevel lidt at hente på den konto. Cykelbaner er som bekendt også forskellige, og der har danskerne kendt banen bedre. Men flotte resultater er det da.37-årige Wout Poels blev i Lombardiet Rundt mindet om, at han formentlig ikke har mange år tilbage af sin karriere. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/poels_saa_pogacars_dominans_og_overvejede_at_stoppe_karrieren/Eli Iserbyt får alligevel lov til at køre cross Exact Cross Heerderstrand på lørdag, selvom han egentlig var blevet suspenderet for en batalje med Ryan Kamp. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/trods_suspendering_belgisk_stjerne_faar_alligevel_lov_at_koere/

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

ANNONCE

Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 
Stor VM-oversigt: Få alt det bedste fra danskernes magi i Ballerup
En stor uge ved VM i banecykling i Ballerup er slut, og der har været danske succesoplevelser på stribe. Feltet.dk har her samlet alle reaktionerne fra danskerne hele ugen.
Vingegaard-beslutning revses af Bruyneel: Ikke en grund
Jonas Vingegaards beslutning om at afslutte sin sæson tidligt undrer Johan Bruyneel.
Følg Lombardiet Rundt på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på Lombardiet på Feltet.dk's app. Følg danskernes kamp imod Tadej Pogacar og co. 
Verdensstjerne har besluttet sig om fremtiden
38-årige Nino Schurter har taget en beslutning, om han vil fortsætte eller stoppe karrieren.
Officielt: Her afholdes EM i Gravel
Det er lige blevet annonceret at Finland bliver værtsnation for Europamesterskaberne i Gravel i 2027. 
Nyt cykelmagasin på gaden
Motionsfeltet.dk har sendt et nyt efterårsmagasin på gade. 160 sider med masser lækkert stof til motionisten eller pendleren.
Mørkøv vil have fingrene i Vingegaard: Jeg håber selvfølgelig utrolig meget
Den kommende landstræner i landevejscykling, Michael Mørkøv, vil have Jonas Vingegaard med til diverse mesterskaber.
Læserbrev: Pokal eller kiste?
Den teknologiske udvikling har gjort cykelsporten langt farligere, argumenterer Jan Louis Svenningsen i dette læserbrev. Han kræver derfor handling for at øge sikkerheden. 

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet